GPU-k mindörökké - Bővített kiadás

Ez a bővített újrakiadás lényegében két különálló cikk egybegyúrásával született és immár 30 évet fog át.

1996-1997 játékai - I.

Dead Reckoning

Műfaj: Akció
Kiadó: Piranha Interactive Publishing
Fejlesztő: Goldtree Enterprises
Mérési módszer: 4

Hirdetés

Első játékunk 1997-ből egy kevéssé ismert alkotás, de nem igazán tudtam válogatni, hiszen még az első két év összevonásával is alig jött össze 20 db mérésre alkalmas cím, ami Direct3D támogatással rendelkezett, és nem alkalmazott mesterséges FPS limitet.

A kártyák erősorrendjét ismerve meglepő lehet a Permedia 2 győzelme ebben a tesztben, de vegyük figyelembe, hogy ezeknél a kártyáknál sem driverből, sem pedig külső segédprogrammal nem lehetett kikapcsolni a V-Sync-et. Ráadásul a funkció korabeli megvalósítása általában a monitor valós frissítési frekvenciájának felére limitálta a sebességet, vagyis esetünkben 37,5 FPS-re (mivel 75 Hz-re képes LCD monitort használtam a teszthez). Ennek ellenére dicséretet érdemel a 3DLabs versenyzője, hiszen többnyire a vert mezőnyben szokott szerepelni. A dobogóra rajta kívül a Matrox és az Intel kártyája fért fel, vagyis a főszereplők kissé háttérbe szorultak most, és főleg a Riva 128 szerepelt kifejezetten gyengén, éppen csak megelőzve az utolsónak befutó Voodoo Rush-t.

F1 '97

Műfaj: Autóverseny
Kiadó: Psygnosis
Fejlesztő: Bizarre Creations
Mérési módszer: 2

Már tesztünk első évében is kaptunk hivatalos Formula 1-es játékot, és ez a versenysorozat a cikk végéig elkísér minket, kevés kivételtől eltekintve minden évben szerepelni fog, hol minőségibb, hol felejthetőbb megvalósításban. Ez a kezdeti, Psygnosis-féle alkotás még hagyott kívánnivalókat maga után az élethűség terén, és különösebben szép grafikával sem rendelkezett, de az elsők között támogatta a Direct3D alapú 3D gyorsítást, így szereplése nem volt kétséges a cikkben.

A sort a Matrox G200 vezeti, egyértelmű V-Sync limitbe ütközve, de a Riva 128 is nagyon közel kerül ehhez a határhoz. Az ATI versenyzőjének esetében 30 FPS-nél mutatkozik ez a korlát, hiszen csak 60 Hz-en volt hajlandó járatni a teszt monitoromat. A dobogós helyezetteken kívül a többi résztvevő nem tudta a játékot kielégítő sebességgel futtatni. Érdekes az Intel i740 gyenge szereplése, hiszen még a Permedia 2 is meg tudta előzni.

Final Reality - Gametest 1: Robots scene

Műfaj: Benchmark
Kiadó: Remedy Entertainment
Fejlesztő: Remedy Entertainment
Engine: MAX-FX
Mérési módszer: 1

Akárhogy is igyekeztem, még az első 2 év összevonásának árán sem sikerült 20 db mérésre alkalmas játékot találnom, így a Remedy legelső Benchmark programjával kivételt tettem, és helyet kapott a cikkben. A későbbi 3DMark-ok elődje hangulatos, és a kor színvonalán igencsak megterhelő grafikát jelenít meg. Sajnos a beépített FPS számlálója bugos volt, és többszáz FPS-t mutatott, így Fraps segítségével mértem le a jeleneteket.

Az első, robotokat bemutató jelenetet a legtöbb szereplő kielégítő sebességgel tudja futtatni. A győzelmet a Matrox G200 szerzi meg, de a nyomában a Riva 128 lemaradása nem túl magas. A dobogó alsó fokára a Rage Pro állhat fel, de ismét dicséretet érdemel a Permedia 2, hiszen ezúttal is legyőzte az Intel versenyzőjét. A Voodoo Rush utolsó helye papírformának megfelelő.

Final Reality - Gametest 2: City scene

Műfaj: Benchmark
Kiadó: Remedy Entertainment
Fejlesztő: Remedy Entertainment
Engine: MAX-FX
Mérési módszer: 1

Akárhogy is igyekeztem, még az első 2 év összevonásának árán sem sikerült 20 db mérésre alkalmas játékot találnom, így a Remedy legelső Benchmark programjával kivételt tettem, és helyet kapott a cikkben. A későbbi 3DMark-ok elődje hangulatos, és a kor színvonalán igencsak megterhelő grafikát jelenít meg. Sajnos a beépített FPS számlálója bugos volt, és többszáz FPS-t mutatott, így Fraps segítségével mértem le a jeleneteket.

A jóval megterhelőbb második jelenetben a Riva 128 áll az élre, hajszálnyival előzve meg a Matrox versenyzőjét. Csak ez a két kártya volt képes 30 FPS körüli átlagsebességre (ami azt jelenti, hogy bizonyos pontokon még ők is a lélektani határ alá lassultak). A többi versenyző jóval gyengébben szerepelt, érdekes módon 20 FPS körüli értéknél megrekedtek. Bár a vert mezőnyből ezúttal az Intel kártyája érte el a legjobb eredményt, de teljesítményére így sem lehet büszke, hiszen kora és specifikációi alapján ennél többet vártam tőle.

G-Police

Műfaj: Harci repülő szimulátor
Kiadó: Psygnosis
Fejlesztő: Psygnosis
Mérési módszer: 2

Ez a játék számomra egyáltalán nem volt ismert, de a cikk elején még nem igazán válogathattam: minden program helyet kapott, ami kicsit is alkalmasnak bizonyult a sebességmérésre.

Ez a grafikon jól szemlélteti, mennyire hektikussá teszi az eredményeket a kikapcsolhatatlan V-Sync ennek a kártyacsoportnak az esetében. A Matrox G200, ami több tesztben is brillírozott már, ezúttal az utolsó helyen végez, mert beleragad a 37,5 FPS-nél mutatkozó mesterséges limitbe. A többi versenyző képes ebből kitörni, így egészen 75 (illetve a Rage Pro esetében 60) FPS-ig gyorsulhatnának. Ilyen körülmények között az eddig gyengélkedő Intel i740 nyeri a tesztet, míg a dobogó alsó két fokáért kiélezett küzdelem zajlik az NVIDIA és az ATI versenyzője között.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!