GPU-k mindörökké - Bővített kiadás

Ez a bővített újrakiadás lényegében két különálló cikk egybegyúrásával született és immár 30 évet fog át.

2025 - Évértékelő

Elérkeztünk a 2025-ös év, és egyben a teljes cikk tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt!

2025-ről összességében elmondható, hogy játékfelhozatalt tekintve kissé felemásra sikerült, hiszen kiváló minőségű, technikás alkotások ugyanúgy szerepet kaptak, mint számomra ismeretlen, vagy általam nem igazán kedvelt töltelékcímek. Mivel a játékok listáját nagyjából nyár végén le kellett zárnom, ezért az év végén megjelenő játékok értelemszerűen már nem tudnak szerepelni, de így is sikerült összeszedni 20 db mérésre alkalmas programot.

A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.

Hirdetés

Ada Lovelace vs RDNA3

Az előző évhez képest a 4080 Super tovább növelte az előnyét a 7900 XTX-hez képest, az egyre inkább előtérbe kerülő sugárkövetési teljesítmény miatt. Ráadásul megjelentek az első Path tracing-et használó játékok is idén, és ebben a következő generációs renderelési módban az NVIDIA kártyái rendesen felmossák a padlót az AMD versenyzőivel. Hosszú távon tehát mindenképp úgy néz ki, hogy jobban járunk a GeForce-okkal, de természetesen néhány extrém példát leszámítva a 7900 XTX is kiválóan futtatta még az idén megjelent játékokat.

Ampere vs RDNA2

A második kártyapárnál is megfigyelhető az a tendencia, amit az előző bekezdésnél említettem, de hozzá kell tenni, hogy a Path tracing alkalmazásába az Ampere architektúrás kártyáknak is beletörik a foga, így ez a legmodernebb generáció privilégiuma marad NVIDIA fronton is. Ezek a kártyák egyéb esetekben is elkezdték éreztetni a korukat idén, hiszen egyre több olyan játék volt, ahol már nem lehetett 4K felbontáson, és maximális részletesség mellett élvezhető sebességet elérni velük. Ez persze nem annyira meglepő, hiszen 5 éves kártyákról beszélünk, és bármennyire is döbbenetes teljesítményük volt megjelenésükkor, a számítástechnika világában semmi sem tart örökké.

Ampere vs Alchemist

Az Intel első GPU-jának lemaradása idén tovább nőtt, és sok esetben egészen durva belassulásokat produkált az RTX 3060 Ti-hoz képest. Úgy tűnik, mint ha kissé magára hagyta volna a vezető processzorgyártó ezeket a termékeit, és már nem fordítanak kellő figyelmet a driverek optimalizálására. A kezdeti lelkesedés alábbhagyott, a megjelenésükkor nagy örömmel fogadott kártyákról manapság már alig esik szó, és a használtpiacon nagyritkán felbukkanó példányok nem kellenek senkinek, jelentősen alacsonyabb áron cserélnek gazdát, mint a velük azonos kategóriájú GeForce-ok vagy Radeon-ok.

Turing vs RDNA1

Míg tavaly még csak egyetlen olyan játék akadt, ami Raytracing támogatás hiányában nem indult el, addig idén már 3 ilyen cím is szerepelt a cikkben, így az 5700 XT lemaradása annak ellenére is nőtt az RTX 2080-hoz képest, hogy néhány játékban egészen jó eredményeket ért el. Hosszú távon ez nem jó előjel az első RDNA generáció számára, de akik nem a legmodernebb technológiát keresik, és képesek lemondani arról a néhány játékról, ami nem indul el vele, azok számára még kiváló és megfizethető élményt nyújtott idén is ez a kártya.

Pascal vs GCN5

A tavalyi évhez viszonyítva nőtt kissé a Radeon VII lemaradása a Titan Xp-vel szemben, ami részben annak is köszönhető, hogy volt egy játék, ami nem indult el vele, míg ellenfelével igen. Ennek ellenére dicséretet érdemel az AMD különc monstrumja, hiszen nem egyszer képes volt megelőzni a nagy Titan-t. Ezek a kártyák idén már nem valószínű, hogy túl sok játékos gépben aktív szolgálatban állnak, hiszen teljesítményükhöz mérten tetemes fogyasztással és melegedéssel rendelkeznek, ráadásul gyűjtői értékük miatt az áruk is kilőtt a használtpiacon.

Pascal vs GCN4

A nagy Vegához hasonlóan a Polaris alapú RX 590 lemaradása is nőtt idén Pascal alapú ellenfeléhez képest. Ezekkel a kártyákkal a legtöbb esetben már csak közepes, vagy alacsony részletességi szinten voltak játszhatók az idei címek, és a 8 GB VRAM is egyre inkább hátráltató tényezőnek számít az esetükben.

Maxwell vs GCN3

Az előző évhez hasonlóan idén is mindössze 8 db játék volt hajlandó elindulni a Fury-val, míg a GTX 980 16-ot volt képes futtatni a 20-ból. Amelyik tesztben összehasonlíthatók voltak, ott is drasztikus vereséget szenvedett az AMD első HBM memóriás különlegessége, hiszen drivertámogatás hiányában nem egyszer csak fele akkora sebességre volt képes, mint riválisa. Ennek ellenére az NVIDIA versenyzőjével sem volt már sok örömünk az idei játékokban, hiszen legtöbbször csak minimális grafikai részletesség mellett, 720p felbontásban volt képes játszható sebességet elérni. Ezek fölött a kártyák fölött végérvényesen eljárt az idő, és ezen a ponton elbúcsúznánk tőlük, ha lenne még a cikknek folytatása.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!