GPU-k mindörökké - Bővített kiadás

Ez a bővített újrakiadás lényegében két különálló cikk egybegyúrásával született és immár 30 évet fog át.

2003 játékai - IV.

Tom Clancy's Splinter Cell

Műfaj: Lopakodós
Kiadó: Ubi Soft
Fejlesztő: Ubi Soft Montreal
Engine: Unreal Engine 2
Mérési módszer: 2

A Tom Clancy regényei alapján készült számos videojáték-sorozat talán legismertebbje a Splinter Cell, melynek első epizódja 2003-ban jelent meg.

Ismét megveri a 9800 XT a nagy FX-et, ami ezúttal nem meglepő, hiszen kifejezetten nagy erőforrásigényű játékról van szó.

A DX8-as kártyákkal már csak közepes minőségi szinten kapunk játszható sebességet. Közülük szokatlan módon a Parhelia volt a leggyorsabb, nem is olyan kis előnnyel verve a főszereplő párost.

A játék HW T&L támogatású kártyát igényel a működéshez, ellenkező esetben a General protection fault hibaüzenettel örvendezteti meg az embert. Fel nem foghatom, hogy miért okoz nehézséget egy felhasználóbarát hibaüzenet megfogalmazása a legtöbb program számára, egy ennyire egyértelmű követelmény esetén. A GeForce 2 nyeri ezt a tesztet, viszonylag magas előnyt kiépítve.

A kisebbik DX7-es páros esetén felzárkózik a Radeon, de megelőzni így sem tudja a GeForce-ot.

Hirdetés

Tomb Raider: The Angel of Darkness

Műfaj: Akció/kaland
Kiadó: Eidos Interactive
Fejlesztő: Core Design
Mérési módszer: 2

A legendás Tomb Raider sorozatot elsőként a hatodik epizód képviseli a cikkben, hiszen az ezt megelőző részek mind limitálták az elérhető sebességet, ezért nem voltak alkalmasak a mérésre. Az Angel of Darkness alcímet viselő játék kifejezetten technikás, hiszen az elsők között alkalmazott DX9-es effekteket, de jól skálázódó grafikája miatt kiválóan fut a régebbi kártyákkal is, ami megfelelő jelöltté teszi ebbe a cikkbe, annak ellenére is, hogy a kritikusok nem igazán szerették ezt az epizódot.

Ebben a játékban lehetett talán először szembesülni azzal, hogy komoly DX9-es terhelés esetén a GeForce FX széria erős problémákkal küzd. A Radeon itt látható fölénye a 2003-as év tekintetében még kirívóan magasnak számít, ám a jövőben egyáltalán nem lesznek ritkák az ilyen képet festő grafikonok a cikkben.

A DX8-as vasak között visszaáll a papírforma, hiszen a GeForce nagy előnnyel veri a Radeon 8500-at, aki meg nagyjából ugyanekkora különbséggel előzi a Matrox versenyzőjét.

A DX7-es kártyákkal ezúttal a Kyro is képes tartani a lépést, és ennek a csoportnak a versenyzői egymáshoz nagyon hasonló eredményt értek el.

A negyedik csoportban még inkább megtáltosodik a Kyro, ami egyenesen a győzelemhez segíti. A HW T&L-es típusok közül a Radeon bizonyult erősebbnek. A Voodoo 5-ön nem indult el a program, a Savage 2000 pedig használhatatlan eredményt nyújtott.

Az ötödik csoportból már csak a TNT2 és a Rage 128 Pro volt képes elindítani a játékot, kettejük közül az NVIDIA versenyzője érte el a sokkal jobb eredményt.

A legkisebb kártyák között is a TNT győzedelmeskedik, és még játszható sebességet produkál a legalacsonyabb minőségi szinten.

Trackmania

Műfaj: Ügyességi autóverseny
Kiadó: Focus Home Interactive
Fejlesztő: Nadeo
Mérési módszer: 2

Üde színfolt volt a 2003-as felhozatalban ez az ügyességi autóverseny, melyben pályákat is szerkeszthettünk a régi legendás Stunts című játékhoz hasonló módon.

Annak ellenére is a Radeon végzett az élen, hogy ez a játék semmilyen különleges, modern effektet nem alkalmaz.

Érdekes erősorrend alakult ki a DX8-as kártyák között, ami pont a fordítottja a megszokottnak, hiszen a Parhelia vezeti a mezőnyt, míg a GeForce 4 a Radeon 8500-tól is kikap.

Ez a játék kifejezetten kedveli az ATI kártyáit, hiszen a Radeon 7500 is jókora fölénnyel veri a GeForce 2-t. A Kyro is hatalmas vereséget szenved el, de még játszható sebességet biztosít 1024x768-ban.

Régóta nem láttuk a Voodoo 5 győzelmét, de ebben a nem túl technikás játékban még meg tudta mutatni a benne rejlő potenciált. A Radeon ezúttal is alaposan földbe döngölte a GeForce-ot, aki még a Kyro-tól is kikapott.

A Voodoo 3 hatalmas előnnyel nyeri a tesztet, de felmerül a gyanú, hogy mivel a játékban nem állítható a színmélység, ezért a többi kártya 32 biten renderelt. A TNT2 mellett a Matrox G400 állhat fel a dobogóra, de ezúttal a Savage 4 is viszonylag használható sebességet adott, és megelőzte a Rage 128 Pro-t.

A legkisebb kártyák között a TNT egy hajszálnyival megelőzi a Banshee-t, de a Rage 128 mindkettejüktől nagyon kikap.

Unreal II: The Awakening

Műfaj: First-person shooter
Kiadó: Infogrames
Fejlesztő: Legend Entertainment
Engine: Unreal Engine 2
Mérési módszer: 2

Az idei év egyik legtechnikásabb grafikáját egyértelműen a mindig lenyűgöző Unreal sorozat második epizódja adta, mely ezúttal nem a többjátékos Tournament alszériát viszi tovább, hanem a történetalapú hagyományos játékmenetet favorizálja.

Az FX kis mértékben meg tudta előzni a Radeon-t ebben a játékban.

A DX8-as kártyák mezőnyében a szokásos erősorrend rajzolódik ki, de a különbségek kisebbek a megszokottnál.

A két erősebbik DX7-es típus szinte azonos eredménnyel zárta a tesztet, de mindketten nagyon megverték a Kyro-t, mely a gyenge teljesítmény mellé textúrahibákat is produkált.

A negyedik kártyacsoport tagjai már a legalacsonyabb minőségi szinten sem képesek játszható sebességgel futtatni a programot. A legjobb eredményt a Radeon érte el, de a Kyro sem szerepelt rosszul, és megelőzte a GeForce-ot. A Voodoo 5 és a Savage 2000 esetében már az is nagy dolog, hogy egyáltalán képesek voltak elindítani egy ennyire modern játékot.

V-Rally 3

Műfaj: Autóverseny
Kiadó: Infogrames
Fejlesztő: Eden Studios
Mérési módszer: 2

A V-Rally sorozat sosem tartozott a minőségi játékok közé, de az arcade rally versenyek kategóriájában népszerűnek számított, így a harmadik epizódot beválogattam a cikkbe.

A 9800 XT győzelmével zárul az idei csúcskártyák tesztje.

A DX8-as csoportban a Radeon közelebb kerül a GeForce-hoz a megszokottnál, de a Parhelia lemaradása a papírformának megfelelő mértékű.

A GeForce 2 megveri a Radeon 7500-at, és mindkettejüktől súlyos vereséget szenved a Kyro 2.

A negyedik csoportban a Radeon győzedelmeskedik a GeForce fölött, de a Voodoo 5 is kiválóan szerepel. Az első generációs Kyro teljesítménye teljesen összeomlik, és alig tudja megelőzni a Savage 2000-ret.

A TNT2 hatalmas előnyre tesz szert a Rage 128 Pro és a Savage 4 előtt, míg a többi kártyával el sem indult a program.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!