2002 - Évértékelő
Elérkeztünk a 2002-es év tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt! Ebben az évben jelentek meg az első Pixel shader-t használó játékok, és bár a technológia alkalmazása még gyerekcipőben járt, de így is látványos volt az előrelépés a grafika minőségében.
2002-ről összességében elmondható, hogy játékfelhozatal szempontjából sokkal jobban sikerült az előző évnél. Itt már nem kellett kényszerűségből érdektelen töltelék címeket beválogatnom ahhoz, hogy összejöjjön a cikkhez szükséges 20 db lemért játék. A műfajok tekintetében is örvendetes változatosságot tapasztalhatnak az olvasók, hiszen igyekeztem kissé háttérbe szorítani az eddig domináns versenyjátékok számát, hogy ne kizárólag az én ízlésemet tükrözze a felhozatal.
A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.
Hirdetés
Kelvin vs R200 (és kortársuk)

A DX8-as kártyageneráció csatájában egyértelmű kép rajzolódott ki idén: a GeForce 4 szinte minden esetben gyorsabb volt a Radeon 8500-nál, de kevés kivételtől eltekintve mindketten legyőzték a Matrox Parhelia-t, melynek hátránya jelentős ugyan, de ebben az évben azért még minden játék kiválóan futott vele is.
Celsius vs R100 (2. iteráció) (és kortársuk)
Az előző évhez képest a GeForce 2 növelni tudta az előnyét a Radeon 7500-hoz képest, ami részben annak is köszönhető, hogy az ATI kártyáján néhány játék rejtélyes módon lefagyott, míg ugyanezeknek a címeknek a kisebbik DX7-es Radeon-nal nem volt problémájuk. A Kyro nagyjából ugyanakkora lemaradással követi ellenfeleit, mint tavaly. Ez a jónak mondható eredmény egyértelműen a driverébe épített T&L emulációnak köszönhető, ami idén még megmentette attól, hogy a HW T&L-t igénylő játékok ne induljanak el vele.
Celsius vs R100 (1. iteráció) (és kortársaik)
Az ATI és az NVIDIA versenyzőinek erősorrendje nagyjából hasonlóan alakult a tavalyi évhez, vagyis egyértelműen a Radeon dominál összetettben. A Voodoo 5 még képes tartani a harmadik helyet a Kyro előtt, de már egyes játékokban problémákba ütközik a HW T&L funkció hiánya miatt, ráadásul a képhibák is egyre inkább jellemzőek vele. Ekkorra már két éve hivatalos drivertámogatás nélküli, csak a rajongók által életben tartott típusról lévén szó, még ez is kiváló eredménynek számít. Ellenpéldának a Savage 2000 tekinthető, mely tovább növelte lemaradását a többiekhez képest, és gyakorlatilag egyetlen játékban sem nyújtott élvezhető teljesítményt.
Fahrenheit vs Rage 4 (2. iteráció) (és kortársaik)
Ez a kártyageneráció már igencsak elavultnak számított 2002-ben, és egyre körülményesebb lett a használatuk. Az esetek többségében csak közepes, vagy alacsony részletesség mellett, kis felbontáson volt értelme próbálkozni velük. A TNT2 magabiztos előnnyel nyeri az összetett versenyt, mögötte második helyen a Matrox G400 futott be, de lemaradása megnőtt az előző évhez képest. A tavaly még jól szereplő Voodoo 3 a dobogóról is lecsúszott idén, köszönhetően annak, hogy egyre több játék követeli meg a 32 bites színmélységben renderelést, de ezen kívül is akadtak problémák a kompatibilitással és a képminőséggel. A Savage 4 nagyobb testvéréhez hasonlóan teljesen használhatatlanná vált idénre.
Fahrenheit vs Rage 4 (1. iteráció) (és kortársuk)
A legkisebb kártyákkal idénre már igazi vesszőfutás volt a játék, hiszen az esetek többségében a legalacsonyabb részletességi szinten és felbontáson sem tudtak megfelelő sebességet biztosítani. A TNT és a Rage 128 közötti erősorrend nagyrészt változatlan maradt, a Banshee viszont jócskán lemaradt tőlük, hiszen a Voodoo 3-hoz hasonló problémák mellett őt még a jóval gyengébb minőségű drivere is hátráltatta.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!



