Hirdetés
- GoodSpeed: Norton 360 Premium: 75GB Cloud PC Backup for 10 Devices 14.99€-ért? Igen!
- sh4d0w: StarWars: Felismerés
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- eBay-es kütyük kis pénzért
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Sub-ZeRo: Euro Truck Simulator 2 & American Truck Simulator 1 (esetleg 2 majd, ha lesz) :)
- Meggyi001: Kórházi ellátás: kuka vagy finom?
- sziku69: Szólánc.
- Lalikiraly: Astra kalandok @ Negyedik rész
- GoodSpeed: Nem vénnek való vidék - Berettyóújfalu
Új hozzászólás Aktív témák
-
válasz
Kisgépkezelő
#147
üzenetére
Hát GPU-ból sem csak a csúcsmodelleket szoktam
(jó, ez a mostani cikk kivétel, de általában nem) -
válasz
Kisgépkezelő
#145
üzenetére
Persze, de egy ilyen cikk nyilván nem 1 szereplőből állna, hanem az összes változatot be kéne szerezni, ami csak létezett, az összes foglalat típushoz. De a fő gond nem ez, mert nyilván megoldanám ha nagyon akarnám, hanem hogy az alaplapok egyáltalán nem érdekelnek
Már a CPU-s IGP-s cikket is elég nyögvenyelősen csináltam, az sem az én témám igazából, de az alaplapok mér egy nagyságrenddel kevésbé érdekelnek, mint a procik. Szóval ebben a témában nem tőlem kell cikket várni 
-
válasz
Kisgépkezelő
#143
üzenetére
Ezek gyakorlatilag beszerezhetetlenek mára. Az ION meg az Atom procik mellé volt, ha jól rémlik egy 9400GS volt beleintegrálva. Az se egy erőmű, de legalább még a proci is borzalmasan gyenge mellé
Ilyenekkel nem szenvednék, nem az én világom.
-
Kisgépkezelő
senior tag
Pedig chipsetbe integrált is IGP néven futott. Voltak köztük egész jók is. Egy pár AMD lap volt nálam 785G meg 880G chipsetekkel. Ilyen öregecskébb multiplayer játékokkal simán elbántak. Az Nvidiának is volt pár erősebb chipsetje. Arra még emlékszzem, hogy HTPC-s körökben népszerű volt egy Ion nevű.
-
Az alaplapok is beszerezhetetlenek, és azokat a chipsetbe integrált fosokat egyáltalán nem 3D gyorsításra szánték, annak is örültél ha 2D képet normálisan adott (kivéve talán az NVIDIA néhány chipsetét). A Kyro és az S3 legalább a maga korában játékos kártyának volt szánva, ehhez illő driverekkel és támogatással.
-
-
Soderes
senior tag
Esetleg egy mindent átölelő IGP teszt a kezdetektől?
Kezdheted a SIS 630-al
-
-
Hát pont erről szólna ez a cikk (meg szólt a 10 évvel ezelőtti is), hogy mi az aktuálisan legjobb vétel a piacon az egyes árkategóriákban. A 1050ti pl pont valóban egy igen rossz vételnek fog számítani, amikor 1060 áron akarják eladni (mindig is túlárazott típus volt egyébként). Engem a nagy szórás mondjuk jobban zavar. Pl van Vega 20-ért meg 40-ért is, akkor milyen árral számoljak a cikkben?
-
Yutani
nagyúr
Az a baj, hogy a bányászláz teljesen felborította a használt piaci árakat, ami sok ember fejében meg is ragadt: sokéves f0s kártyákat is vagyonokért akarnak elsózni (kedvencem a 1050 Ti). Sőt, begyűrűzött a retró árképzés már mindenhová, olyan árakat láthatsz, hajad leteszed. Persze vannak normális áron is elérhető használt cuccok, de látom a tendenciát.
-
Másik ötlet is eszembe jutott (és ez talán életszerűbb, hogy kivitelezem): el lehetne készíteni a 10 éve megjelent használtpiaci ár/érték arányt boncolgató cikkem második részét. Belépő a DX12 (GF 6xx és Radeon HD 7xxx szériától fölfele), sok játékkal (szemezgetve ebből a cikkből, elsősorban a beépített benchmark-ot tartalmazó címeket), és ahhoz hasonlóan ár/érték arányt számolva. Persze az ilyen cikknek megvan az a hátránya, hogy csak a megjelenés pillanatában releváns az info az árak tekintetében (vagy még akkor se, mert bizonyos típusok esetében hatalmas a szórás az árakban). Plusz, rengeteg kártyát kéne beszerezni hozzá ismét. Elég nagy meló, de persze kell valami, amivel elfoglalom magam
-
A TNT2M64 persze hogy csalódás volt, az a butított "budget" változata a TNT2-nek, 64 bites memóriabusszal. Kb annyival gyengébb egy "rendes" TNT2-nél, mint egy GF2MX a GF2GTS-nél, vagyis ez volt az első "MX" kártya, csak még nem annak nevezték. (helyesebben a Vanta volt az első, ami igazából sosem tudom pontosan, hogy a TNT1 vagy a TNT2 butítása, mert valahogy félúton volt a kettő között...)
-
KROK640
nagyúr
Anno a TNT1 és a Voodoo Banshee között vacilláltam, aztán végül ASUS V3400TNT DLX lett. Akkor mindenki is megveregette a vállamat, hogy az volt a jobbik döntés. Nyilván utólag már hiába hasonlítom össze a két kártyát, az nem úgy fog ütni mint a saját idejében tette volna. Úgy érzem, hogy a TNTvel nem jártam rosszul. Sőt, azt sajnálom, hogy 2001-ben elcseréltem egy TNT2 M64, de kényszer helyzet volt. (csak így tudtam új lapot venni ami felismerte a 2db 20GB-os HDD-met limit capacity jumper nélkül is).
A TNT2 M64 nekem hatalmas csalódás volt 366 helyett 466-os procival is kb ugyanazt hozta mint a TNT1, sőt... Onnan aztán Savage 4-en meg mindenféle alkalmi (néha csak pár napig volt) hulladékon át vezetett az út a következő komolyabb kártyához az ASUS V7100 GeF2 MX400 64MB-hoz, amit napra pontosan két hónappal rá a GeForce 3 Ti200@500 128MB váltott, ami sok évig fő kártya volt, és ma is megvan. Utána a Galaxy 7300GT 128MB DDR3-as volt az utolsó AGP-s kártyám, ami még a maga idejében jött. A többi már retroként. -
A TNT1-ben pont ennek a cikkemnek a kapcsán csalódtam picit, jobb eredményre számítottam tőle. Ráadásul a v-sync off nem hiába volt letiltva a driverében alapból, mert iszonyatosan széttöredezett, élvezhetetlen képet produkál úgy. Abból a generációból a Voodoo Banshee szerintem jobb választás volt még, hiába ekézik sokan. Az NV a TNT2-től kezdett el tarolni.
-
-
Pikari
veterán
Mostanában a videójátékozás mainstream hobbi lett. Viszont ezeknek a korszakában annyira kevés gamer volt, hogy alig van olyan ember, aki emlékezne rájuk. Talán a 3dfx a kivétel, az azért maradt ismertebb, mert a megjelenésekor a csúcsot képviselte. De a 3dlabs, matrox, sis, number nine, rendition, stb stb gyártók teljesen a feledés homályába vesztek, pedig volt ott is rengeteg érdekesség.
-
KROK640
nagyúr
-
A legtöbb ember sztem azt sem tudta, hogy léteztek. Még a HW iránt érdeklődő emberek nagy része sem biztos, ha nem kifejezetten GPU érdeklődésű, mint mi. De az a szép, hogy a PH fénykorában ezeket mind letesztelte:
SiS Xabre
XGI Volari
S3 DeltachromeVajon mit csináltak anno ezekkel a kártyákkal? Vissza kellett adni, vagy náluk porosodik azóta is?

-
ktg3
őstag
Szuper mint mindig.
Hiányolom a Sis Xabre családot, 200-400-600.
-
Yutani
nagyúr
Esetleg ezt nézd át, hátha ad ötletet. Szerintem ha már -5/+5% sávban találsz valamit minden generációra, az kitűnő lenne, csak nem biztos, hogy lehetséges.
Egyébként meg neked a legegyszerűbb ezt kitalálni, ott van millió adatsor a gépeden. Én azt csinálnám, hogy generáció attribútumot adnék a kártyákhoz, mindkét oldalon azonos generáció azonos számot kapna, így a teljesítmény és generáció alapján próbálnék kihozni valamit.
-
Azért cél lenne az is, hogy kb egyforma teljesítményűek legyenek. A GTX460 ellen a HD5770 nagyon kevés, ott az jönne ki, hogy az NV sokkal jobb. Esetleg a GTS450 mehetne ellene, de az meg nem volt népkártya, annyira szar volt
szóval nehéz dió, és akkor ez még csak egyetlen páros a sokból. -
Yutani
nagyúr
Az oké, csak a kolléga azt emelte ki, hogy több generációban is mondhatni lehetetlen azonos képességű párokat állítani. Sokszor az ATI részéről hiányzott a rendes középkategória, de ez megfigyelhető az NV-nél is, például a 8800 érában volt nagy szakadék a 8600 és 8800 között, de pont akkor az AMD is ezt játszotta el a HD 2600 és HD 2900 kártyákkal.
Akkor viszont nem marad más, mint törekedni a megfelelő párok felállítására, ami néha aszimmetrikus lesz, mert nincs más lehetőség.
-
Soderes
senior tag
-
Igen, az nehéz lesz, mert az ATI/AMD-nek nem mindig volt megfelelően kompetens kártyája az NV népszerű középkategóriásai ellen. Pl. a 6600GT ellen mi volt? Az X700 Pro gyenge, az X700 XT nem jelent meg. Voltak 8 pipe-osra butított X800-asok, de az meg nem fair a 256 bites memóriabusz miatt. Ugyanígy pl a GTX460-nál. A HD5770 túl gyenge ellene, a HD5850 meg már felsőbb kategória. Szóval nehéz lenne összerakni a párokat… Meg aztán ott van az is, hogy nem is minden generációban voltak középkategóriás kártyák. Pl TNT1, GF256, GF3 szériának nem
voltak kisebb típusai, az AMD meg a Fury-ból és a Vega-ból nem csinált kisebbet, csak régebbi típusokat nevezett át az alsóbb szegmensbe. -
Soderes
senior tag
Sok idő ezt elolvasni.
A tavalyit is 1 hónapig tartott.
Meg azért számítsd bele a nyári szerver összeomlást is.Ez olyan mint a Forma 1, ahogy 2000 évek valamelyik oldalán írtad,
Akkor még a fiatalok is végignéztek 2 órás futamot.
Most meg sprintfutam is van már. Mert képtelen a mai suhancok 10 percnél tovább figyelni valamire.
A mostani F1 már egy gyorsétterem. Gyorsan fogyasztható és eldobható.
Kivéve Alonso-t!
Ez ne szegje kedved.
Mi nagyon meg becsüljük, amit csinálsz. -
Nincs most semmi konkrét terv, egy időre meguntam a dolgot
IGP-s cikk már volt. A minden típust bemutató nagycikket lehetne folytatni, de ahhoz kéne még 2-3 GPU generációnak megjelenni. Mostanában túl lassan jönnek
De amúgy sem látszik, hogy igény lenne már ezekre a cikkekre. Ennek a mostaninak is baromi alacsony az olvasottsága a régiekhez képest. -
KROK640
nagyúr
MX460-ból én egy 128MB-osat láttam, az már eléggé az MX széria kihegyezett csúcsa volt. Bár annyiért már volt GeF3 Ti200 is, szóval nem érte meg ...
De asszem az MSI-től volt MX480 is, még magasabb órajelekkel, és 128MB VRAMmal szintén, de még drágábban, nem csoda, hogy egyet sem adtunk el belőle. -
Igen, így volt. Az MX440-re szereltek kb mindent amit találtak, de az eredeti (mondhatni félig-meddig referencia) dizájn DDR-SGRAM-os volt:

Erre a nyák dizájnra sok gyártó épített kártyát, aztán nekiálltak butítani 64 bitre, meg olcsóbb TSOP DDR RAM-okat raktak rá, olcsóbb kondikat, stb. De üdítő kivételek is akadtak BGA RAM-al, mint pl az alábbi ASUS:

A DDR2 az FX5800-on mutatkozott be, a GDDR3 pedig valóban az FX5700U-n, igaz igen kis példányszámban, mondhatni kísérleti jelleggel, hiszen azoknak a kártyáknak a többsége DDR2-es volt. A GDDR4-et csak az ATI használta, az X1950XTX-en vetették be először. A GDDR5 a HD4870-en jelent meg, az NV csak egy generációval később vezette be a Fermi kártyákkal. A GDDR6 a Turing-al érkezett, a GDDR7 meg a Blackwell-el, ezekben már az NV járt az élen.
-
Yutani
nagyúr
Komoly lehetett az a 460 64 bittel!

Az MX 440 meg eredetileg DDR-SGRAM memóriával jött, ami a GF256DDR-en és GF2GTS-en is volt. Érdekes, hogy a GF3-on DDR-SDRAM volt, az MX-re meg visszahozták még az SG-t. A GF4Ti-n meg DDR-SDRAM volt megint, és onnan már csak az, illetve a DDR2 után már GDDR3 jött, és az már ugyebár az FX5700U-n megjelent. De javíts ki, ha tévedek.
-
Yutani
nagyúr
Nekem van egy Club3D S3 Deltachrome kártyám, dobozos. Sajnos át kell kondizni, de működik. (Ja és dobozos Volari V5 is, de az nem egészséges.)
Egyébként van S3 Chrome S25/S27 tesztem is, ha érdekel. Meg úgy általában, ha érdekel a retró, akkor nézd át az oldalam, találsz néhány érdekességet. Olyan óriási teszteket persze nem csináltam, mint GAI, ő ebben a nonpluszultra, a csúcs, az utánozhatatlan.
-
Yutani
nagyúr
Igen, a GF2MX is tudott plusz dolgokat a GF2GTS-hez képest, és tulképpen annak továbbfejlesztése a GF4MX.
Hadd javítsalak ki a nevezéktant illetően:
GeForce 2 MX / MX 200 / MX 400
A sima MX volt az eredeti megjelenés, 128 bites memória busszal, SDR memóriával. Utána jött az MX 200 64 bites busszal, valamint az MX 400, ami megtartotta a 128 bites buszt, de került rá akár 64MB memória is. De olyan is volt, hogy a 64 bitre DDR memóriát tettek (lásd retro tesztem).GeForce 4 MX 420 / 440 / 460 / 4000 / 440-8X
A klasszikus az MX 440, ez 128 bites DDR memóriát hordoz, nincs butítás (275MHz GPU /400MHz RAM). Az MX 460 egy emelt órajelű változat (300MHz GPU / 450MHz RAM). Az MX 420 lenne a butított változat, ez jött 128 bites SDR és 64 bites DDR memóriával (250MHz GPU / SDR166/DDR333 MHz RAM).
Az MX 4000 egy 64 bites DDR kártya, de már 128MB memóriával, órajele azonos az MX 420-éval.
Az MX 440-8X a TPU szerint egy 32 bites DDR 32MB-os kártya, de nekem például 64MB-os 64 bites kártya szerepel a fenti tesztben.
A fentiek mellett aztán a gyártók össze-vissza kavartak, jöttek MX 440-nek nevezett kártyák 64 bites DDR memóriával is, gondolom ott az órajelek miatt gondolták jó ötletnek ezt a megnevezést használni. -
Janou
őstag
Huuuuuu ez valami brutális....
Gratulálok hozzá GAI, le a kalappal előtted. Egyedülálló
Csak bele-bele kattintgattam, de amint lesz egy "kis" időm végig nézem az egészet.
-
Az MX-eket anno ilyen multimédiás/irodai célokra szánták, és elsőnek kaptak meg ilyen célú fícsöröket, amik a nagyobb GPU-kban még nem voltak benne. A GF2MX pedig a dual monitor támogatást vezette be, amit a GF2GTS nem tudott, sőt a GF3 sem, hiába volt rajtuk esetenként 2 kimenet.
-
Yutani
nagyúr
válasz
Kisgépkezelő
#75
üzenetére
A GF4MX-ek valamiben jobbak voltak a GF4Ti-nél: nagyon szuper TV-Out volt rajtuk, aminek a vezérlője ráadásul a GPU-ba volt integrálva. Ezzel szemben a Ti kártyákon külső chippel oldották meg. Volt annó egy Leadtek MX440-em, amit filmnézésre használtam elsősorban. Akkor egy 17" CRT-m volt és mellette egy 72cm-es TV. Mindkettőt 1024*768-ban tudtam hajtani az MX440-ről.
Persze ezt tudta a Ti is, csak elcsodálkoztam, milyen jó az MX440 TV kimenete. -
KROK640
nagyúr
Asus V7100 Pro Tv kimenetest anno én is 20K-ért szerteztem

Mistralra én is emlékszem. Mi Debercenben a Multimediatowernél csorgattuk a nyálunkat. Az még most is megvan.
Változó volt ez szerintem. Ugyanis van egy Inno 3D GeF3-asom, ami 128MB-os Ti200 volt eredetileg, első naptól fogva tudta a Ti500, sőt 550 szintet. (GPU : 175@250 / RAM : 400@550MHZ )
Nos ez a kártya még 2-3 éve is működött, pedig már emberként nagykorúnak számítana. -
Soderes
senior tag
válasz
MasterDeeJay
#69
üzenetére
512 Tridentem volt első körben 486 DX 100-assal, aztán 1MB volt Pentium 200@250 vassal. És ahhoz párosítottam először a Voodoo 1-et. Elég sokáig meg volt (relatív számítástechnikában), aztán Voodoo 2-est vettem 12 MB-os (azt hiszem volt ilyen?) De az már annyira nem nyűgözött le a 1 után. Talán pár hónapig volt meg.
Geforce 2 MX-ből szerencsére én tutira mentem, mert a szomszédom afféle guru volt és bejáratos volt a nagykerbe. Így tudtam hogy rengeteg hulladék van az MX-ből.
Végül is elég olcsón szerzett nekem egy Asus V7100 Pro Tv kimenetest. 20 rúgó volt asszem.
Rengeteg mindent kijátszottam vele : Halo, Half Life 2, Need for Speed Underground I-II, Imperium Galactica 2 etc.
Ki volt klonozva a tv-re RivaTuner-rel. Avval néztem a filmeket.Ki emlékszik még a Mistral Computerre?
Ott csorgattam a nyálam suliból hazafele menet.
KROK640 : Inno3d a legtrógerebb gyártó volt. Volt olyan Geforce 3 nálam, ami vadiúj volt, de a hűtője már akkor gatya volt. Persze mind TI 200 volt. Inno3D hajlamos volt arra, hogy teleszórja a Vga-it csupa gyenge minőségű és minősítésű alkatrésszel. Nos, ebből voltak később a problémák.
-
KROK640
nagyúr
válasz
MasterDeeJay
#69
üzenetére
Nekem Trident 512KB az a Pentium 133MHZ, 128MB EDO RAM(!), Voodoo 2 8MB, 8GB HDD, ISDN modem, CD író-s konfigomban volt. Doshoz jó volt, Win 98-as játékokhoz meg ott volt a Voodoo 2.
S3 Trio 3D/2X 4MB és többféle Savage 4-esem is volt, mindet utáltam.
Aztán később volt egy olyanom is, hogy : Celeron 1700MHZ, 256MB RAM, ASUS V7100 GeForce 2 MX400 64MB + Voodoo 2 SLI. Elsőre jónak hangzik, és régebbi jáétkoknál jó volt. De nagyon sok akkori játék (2002) úgy találta meg a Voodoo 2 SLI-t, hogy akkor ő azzal futna, miközben GeF2-vel nagyobb felbontásban jobban ment volna. Volt ahol elég volt átállítani a setupban, volt ahol a Windowsban kellett tiltsam a kártyákat, hogy jobb belátásra térjen a program. Egy idő után inkább nyűg volt mint előny, főleg, hogy régi klasszikus glide címeket alig játszottam. Így végül mikor jött a GeForce 3, akkor a két V2 már vissza se került a gépbe, hanem inkább eladtam őket.
Később aztán lett megint V2-esem, igaz az már jobbadára az ablakpárkányon díszelgett 2007-2009-es időkben. Aztán a 2009-es nagy kisöpréskor sok-sok más mindennel az is ment...
Manli, Sparkle, Inno, Ennya... nekem ezek még a TNT2 időkből ismerősek inkább, illetve az Inno 3D a GeForce-os időkből is, hiszen Inno 3D volt a GeF3-asom.
(Később a rossz hírű döglős 6600GT-ik miatt ismertem meg ismét a nevüket, mostanában pedig RTX 3080 -at láttam tőlük asszem). -
Nálam a Trident ment magában még a DOS korszakban. 256kb volt így némely játék nem indult el vele mert 512kb kellett a 640x480 256 színhez (bár lehet 1MB-ot írj a játék), tisztán emlékszem rá hogy a Jurassicwar nem ment rajta és ez miatt vettem az AT3D-t ami aztán háát végülis 2D-re jó volt 3D-re nem és az mellé ment a voodoo1. Ez volt 1997-98 környékén.
S3 felbővítve ramokkal meg a voodoo2-esemhez ment amit egészen az Geforce2 MX400-ig használtam. Az biztos hogy az Imperium Galactica 2-t még a voodoo2-essel játszottam végig. Arra nem emlékszem milyen S3 volt pontosan. Arra viszont igen hogy az MX400-ból a második kártyám lett jó, akkor kegyetlen szemeteket gyártottak mindenfélre random gyártók. Manli, Sparkle, Inno, Ennya... Igen nagy eltérések voltak az MX-es kártyáknál, némelyik nagyon rossz minőségű képet adott, viszont ezek voltak a népkártyák. -
Soderes
senior tag
válasz
MasterDeeJay
#67
üzenetére
Nekem is a Trident volt a Voodoo-kkal összekötve.
-
S3 végül is tovább él a kínai xhaoxin alapjaként. (XGI-SIS-Trident is ebbe folyt bele)
Maxtox meg veszi az AMD és Intel megoldásokat és azokat használja tovább de valóban nincs már saját GPU-ja. Feltételezem minőségben nincs panasz rájuk de meg is kérik érte az árat.
3dfx alkalmazottai egy része az nvidia felvásárlás után mentek is oda és nem egy van aki még ott most is fejlesztő.
Nekem az S3 korszakban egy darabig volt Alliance AT3D kártyám, elötte meg Trident.
-
Soderes
senior tag
Én sajnáltam, hogy eltűntek akkoriban a régi nagy nevek.
3dfx, Matrox, S3.Még az S3 se volt annyira szörnyű. Volt S3 Savage4 Pro-m. A driverei trágyák voltak, 64 bit lefogta. Azt hiszem ők találták ki először a textúra tömörítő algoritmust.
Szóval nem volt egy kutyaütő banda. Csak mindig alacsony szegmens célozták meg.Matrox elképesztő jó kártyákat gyártott. Hihetetlenül szép 2D képe volt és 3D teljesítménye sem volt kutya. Frametime-ja minden kártyájuknak nagyon stabil volt.
A DualBus technológiájuk tökéletesen bevált.Voodoo-m is volt 2.
Az 1. és a 2.
A Glide nagyon szép volt.Egy darabig az Nvidia és Ati se tudott ezekkel a riválisokkal mit kezdeni.
Az Ati kártyái akkoriban pocsék teljesítmény nyújtottak, driver hibáktól hemzsegtek, átgondolatlanok voltak. AZtén 8500 megváltoztatott mindent.
Az Nvidia pedig egyszer majdnem csődbe is ment. A TNT2-re all-in-t raktak.
Ha nem jön be, akkor lehúzták volna a rolót. A korabeli sajtóba írásai szerint.
Bejött és a Geforce is.És hogy miért volt S3-om? Mert rohadt drágák voltak akkoriban a VGA-k.
Rahedli korpát kellett leszámolni értük az asztalra. Még mai szinten mérve is.Mindent összevetve pazar egy korszak volt.
-
Sub
kezdő
Elképesztő cikk! Hatalmas munka! Köszönjük szépen!
Nem is tudom, hogy akár világszinten létezik-e még egy ilyen alapos összehasonlító mű... -
cyklon
csendes tag
válasz
MasterDeeJay
#51
üzenetére
Ezen ne csodálkozz. A 2080Ti-ok alsó 3 memóriachipje is ragasztott.
A Nitronál is az alsó sor és a jobb oszlopban a legalsó ragasztott.
Itt van a legnagyobb mechanikus terhelés (közel a PCI-Ex csatlakozó).
Ha feszegetik a kártyát a foglalatban ezek a chipek szeretnek megmakkanni.
Leszedni őket egy újabb csoda: akkora hőterhelést kell adni a chipnek, hogy a mellette lévő is meghal. így lesz egy chipcseréből 3.
Ráadásul ha ezeknél hibát mutat a program, akkor sanszos, hogy a GPU alatt is van egy-két hibás érintkezés.
Néhány újabb kártyánál a GPU sarkai is ragasztottak.
A súlyos kártyák lógása is okozhat érintkezéshibát errefelé. -
Kaiku
senior tag
Nagyon jó lett, köszi szépen!
-
KROK640
nagyúr
Jaaa... akkor itt valami félreértés van. Mert azt hittem az az állításod, hogy nehéz megjósolni, hogy melyik kártya lesz a legjobb vétel az adott korban, és melyik bírja majd legtovább.
Radeon 7500-am (R100) volt csak egy ideig, asszem all-in-wonder volt az is. Meg egyszer kölcsönben egy Radeon 7200, egy pár napra ...
-
KROK640
nagyúr
Igen, sokan voltak. A haveri körben is elmaradtak a fejlesztések, de jobban belegondolva, emiatt ugrottak át a GTX1000-es és az RTX2000-es szériát is. Mikor elkezdtek csökkenni az árak, már RTX3000-esekre is volt pénzem
mert hát volt időm gyűjteni 
Emlékszem, mikor egyik haver vett RX6500-at 4GB-osat, több mint 100 ezerért, és még annak is örült ... Pedig az egy ipari hulladék volt már a megjelenésekor is.
Amúgy volt egy pillanat a válságban mikor meghirdettem poénból 65536ft-ért a GTX950-esemet, és a legdurvább az volt, hogy többen is írtak, hogy akkor ők vinnék a kártyát. Én meg gyorsan visszaléptem mert rájöttem, hogy annyiból sem tudnék jobb kártyát venni akkor a GTX950-től, ergo fölösleges macera lenne az egész. Végül mai napig megmaradt nekem
-
Recap: azzal indult, hogy sztem nehéz volt megjósolni, hogy melyik kártya lesz idővel a legjobb, te meg azt írtad, hogy szerinted nem. A Lamborhini-s hasonlat ehhez sehogy nem passzol. Az OK, hogy up-to-date volt a tudásod, és kb. tudtad, mit kell venni - de tudtad minden egyes generációban, hogy pontosan melyik kártya a nyerő? Mert a kérdés ez volt.
Nem ATi orginal, hanem Radeon original. Az első Radeon, anno 2000. -
tibaimp
nagyúr
Jaaa! Ez egy fos hűtés terén, ez a blower hűtő! OK
Haveromnak egy ilyet dobtunk le a 290x-ről és lett rá téve egy Arctic Accelero Xtreme IV. Durrantott rendesen
-
KROK640
nagyúr
Nekem sajnos pont nem volt ilyen szerencsém a bányász lázzal.
Az első még hagyján volt, akkoriban egy GTX950 2GB-om volt, és játszottam egy RX470 4-8GB gondolatával, mert lassan kezdett kevés lenni a GTX950, de még azért jó volt. Így amikor megszaladtak az árak, egyszerűen csak elnapoltam a projectet azzal, hogy majd akkor később, volt más helye is a pénznek, meg inkább csak gondolattal játszadozás volt.A második alkalommal viszont nagyon nem volt szerencsém : 2020 októberében akartam venni GTX1660S 6GB-ot, esetleg B tervnek RX570/580-at, amikor megindultak az árak. A 1660S kezdetben 68 ezerről 80-ra ugrott, mire lett rá 80-am már 90 felett járt. És ez így ment, egészen addig amíg már 220 ezer volt a kártya, én meg azt nem mondtam, hogy akkor hagyjuk. Itt viszont már az volt a probléma, hogy egyre több és több engem érdeklő cím el sem indult, vagy kidobált a kevés VRAM miatt. A dolog végül addig húzódott, hogy megvettem a mostani gépemet (ugyanis egy akkor már jobb VGA árából kijött egy komplett gép) és maradt a GTX950-el egy ideig még. 2 év várakozás után mikor elkezdtek zuhanni az árak, én már 2023 január 2-án gyorsan lecsaptam egy új RTX3060 12GB-ra (már csak azért is, hogy sok legyen a VRAM, mert a GTX950 már zsinórban a haramdik kártya volt aminek nem az ereje hanem a VRAMja volt a baj és maiatt lett csereérett), ami námileg kitolás volt az NVidiával mert eredetiuleg 3060Ti és 3070 között vacilláltam, de a 12GB VRAM miatt a sima 3060 nekem időtállóbbnak tűnt. És eddig hozza is, amit várok tőle, piszok jó vétel volt!
De emiatt a fiaskó miatt végül a GTX950 minden idők lehosszabb aktív szolgálatában álló kártyám lett, ugyanis 2015 őszétől 2023 január elejéig szolgált, azaz több mint 7 évet! (Előtte a rekorderem még AGP-n volt, a GeForce 3 Ti500 128MB volt, több mint 3 évvel... ) -
KROK640
nagyúr
De hát Lamborghini-m sem volt még soha igazából, mégis tudom, hogy egy gyors/nagytelejesítményű autó, és akármilyen autós szakirodalmat nézek előbb-utóbb megemlítik ezt a Lamborghinivel kapcsolatban. Tehát mndjuk úgy, hogy sejthetően tényleg az, legalább az átlag utcaképet alkotó felhozatalhoz képest.
De ha már az önkényes listádnál tartunk : mit értesz ATi original alatt? Volt egy ATi kártyám ami 2MB-os és PCI-os volt, na annakl nem emlékszem a nevére. Matroxból a G200-ra emlékszem, de nálam asszem csak a G400 járt. Voodoo2-ből meg volt SLI-m.
Meg TNT1, TNT2, GeForceok stb. Felsorolni is sok lenne mi minden járt nálam akkoriban.De a tudásom alapját a rengeteg PC-s újság és a tesztek adták, amiknek köszönhetően eléggé up-to-date tudásom volt akkoriban. Ma már inkább csak nagyvonalaban vagyok tisztában a piaccal, de megmerem kockáztatni, hogy az átlagembernél azért még jobban.
-
Érdekesség hogy pl Sapphire a 7900XT és XTX-eken körberagasztotta a ramokat. Magyarán számítanak rá hogy ott történhet valami vagy a súly vagy a hőtermelés miatt.
https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-7900-xtx-nitro/4.html
Ez nem tudom mennyire általános de én most láttam ilyet először. Mert ugye alapból az a cél hogy mindenen is spóroljanak. Remélhetőleg itt nem a forraszanyag kevesebb és azért kell rá plusz ragasztás vagy mi ez.
De talán javíthat valamit az élettartamán. -
Ezt elsősorban az EU-nak köszönd (RoHS direktíva, ólommentes forraszanyag erőltetése, ami akkoriban jelent meg, és nem bírja a hőtágulást annyira, hanem összetöredezik, és ezért lesz BGA hibás minden). A 8800GTX-ek (meg a korabeli összes típus kb) emiatt döglöttek, az NV-nek ehhez nem sok köze volt, a 8800GTX hűtője így is sokkal jobb volt, mind a konkurens HD2900XT-é, ami már 2D alatt is turbózta a ventit. Ha valami alul volt méretezve, az pont a 290X hűtése
ami meg 95 fokon tartotta a GPU-t, és még meg is magyarázták, hogy az pont jó úgy 
-
tibaimp
nagyúr
Én annó pont a 8800GTX-el jártam úgy, hogy a hűtése volt alul méretezve, mert a gar lejárta után pár nappal kezdett el szemetelni, még BIOS-ban is. Elküldtem egy sráchoz reball-oztatni, de kb. 1 hónapot bírt, és nyekk....Ekkor nagyon berágtam az nv-re, és váltottam AMD-re, előtte csak nv (Geforce 1 --> Geforce 4 Ti 4400 --> 6800GT) illetve az őskorban Trident --> S3 Virge VGA-im voltak.
Így lett 5870-em, majd 7970, majd r9-290x! Alapvetően nagyon meg voltam elégedve ezekkel a VGA-kkal is, és mákom is volt, mert mind a két bányászláz árdrágulást megúsztam, kibekkeltem a fenti VGA-kkal. Majd bejött az RT és tudtam, ez nekem kell, így visszatértem az nv-het, egy RTX 2070-el, amit a mostani 4070TiS váltott. -
KROK640
nagyúr
Nem tudom, hogy hogy jött ez neked, hogy nekem ezen kártyák megvoltak ... De Voodoo 2-ből még SLI-m is volt

Ezenfelül éves előfizetésem volt több PC-s újságra is (PC World, Computer Panorama, Gamestar, (korábban PC Zed és PC-X) de még PC Formatból is vettem párat) amik azért eléggé rendesen körüljárták az aktuális VGA felhozatalt, és lehoztak valamilyen eladható képet arról, hogy milyen VGA-t érdemes vásárolni, mennyiből*.
Akkoriban a faluban azon kevesek között voltam aki tudta mi a az VGA, miért jó, mire kell figyelni a vásárlásnál is, be is tudja szerelni. Na ezért aztán rengetegen hívtak, és bizony sokszor úgy kezdődött hogy XY játék nem megy vagy szaggat... Na akkor új VGA (esetleg CPU, stb, most ez nem lényeg), és akkor nekem tudni kellett nagyjából milyen keretből mit érdemes venni. De mivel erősen érdekelt akkoriban ez (sokkal jobban mint most, pedig most is igyekszem, képbe lenni azért), gyakorlatilag ezzel töltöttem inden szabadidőmet, hogy ezekről olvasgattam, konfigokat írtam össze stb. így tudtam mit mondani.Később aztán (na az már nem a Voodoo 2 meg Matrox G200... A G400-at se felejtsem ki
--- időszaka, hanem kicsit később) meg nagykeres kapcsolatokkal, sok mindent megjelenése után kipróbálhattam akár a saját gépemben is. Ezután meg jött egy évtizednyi PC-bolt a karrieremben, szóval úgy sejtem, hogy talán esetleg, éppenséggel, lehetséges, hogy halovány fogalmam volt arról, hogy mit érdemes venni, mennyiből. Persze lehet, hogy csak sokat gondolok magamról 
* Mert ugye hiába jó és gyors autó pl a Dodge Challanger Demon SRT, nem javasolnám olyannak aki a belvárosban lakik 1km-re ingázik és minimálbérből él ... Gondolom érted. Tehát figyelembe kell venni az igényeket is.
-
Igen, azt én is észrevettem, hogy hamar lekerült a fő kiemelt helyről. Viszont ami meg pozitív, hogy már nem kell hónapokat várni a megjelenésre, hanem publikussá teszem, és azonnal kikerül. Mindenesetre én nem ismerek a Logout-nál jobb helyet ezeknek a cikkeknek a publikálására, a videó gyártás meg nem az én világom, úgyhogy én már megmaradok itt, amíg ez a hobbim kitart.
-
Az előző (és jelen) cikk látogatottsága esésében valószínűleg vastagon benne van a logout átalakítása - korábban a címlapos írások sokkal nagyobb kiemelést kaptak.
A szociális / intellektuális / felgyorsultvilágos klíma pedig valóban nem kedvez az ilyen monstre elemzéseknek. Ez van, öregszünk

-
Pikari
veterán
A youtube videók és tiktokok látogatottsága is meredeken csökkent ahhoz képest, amit mondjuk 7-8 éve el lehetett érni. Gondolom ennek az az oka, hogy rengeteg videó, cikk, stb készült, és szinte mindent leírtak, levideóztak, mint ahogy mondtad is. Meg aztán sokan foglalkoznak ilyesmivel, tipikus esete a sok a halász, kevés a fóka problémának. Egyébként mivel a látogatásokért nem kapsz pénzt, így talán mindegy is, hogy 100 ember nézi meg a cikket, vagy 100ezer, a lényeg, hogy számodra élvezetes legyen.
-
Alapvetően olyan cikkeket szeretek csinálni, ami nem jön szembe minden sarkon az interneten. 1-1 kisebb korszakról bármikor lehet találni cikket, azt már ezerszer megcsinálta más, nincs értelme nekem is még egyszer. Az én cikkeim olyan témájúak/formátumúak, amit én szívesen olvasnék, de nem találtam ilyen formában sehol a neten. Persze lehet ez másokat nem annyira érdekel, de alapvetően szerintem nem emiatt csökken az olvasottság. Évről évre, minden egyes cikkemnél megfigyelhető volt ez a tendencia, hogy egyre kisebb volt az olvasottsága. Manapság az emberek csak YT videókat akarnak nézni, de ha 5 percnél hosszabb, akkor abba is beletekernek. Ezzel én nem tudok, és nem is akarok mit kezdeni.
-
Pikari
veterán
Az ilyen nagy és hosszú cikkeknek nem feltétlenül lesz több látogatója, szóval a belefektetett energia nem arányos a látogatók számával. Érdemes inkább egy-egy korszakra ráfókuszálni, arról leírni az érdekes információkat, és azon belül letesztelni 2-3 olyan hardvert, ami reprezentálja ezt a korszakot, felkelti a felhasználók érdeklődését, és azokat bőven kifejteni, hogy milyen hatása volt a piacra, a felhasználókra, milyen volt őket használni.
-
Hát, elég rosszul hangzik ez a jövőkép, de valóban csak így lehetne reális képet kapni a kártyákról a jövőben. Egy mérés mindenféle felskálázás és képgenerálás nélkül (már ha a játék egyáltalán enged ilyet), egy mérés felskálázással, szabványos algoritmussal (hogy összehasonlítható legyen), egy mérés gyártóspecifikus felskálázó algoritmussal, és egy mérés emellé még frame generálással. Csodálatos
És ki fogja ezt elolvasni? Mert ennek a mostani cikkemnek az olvasottsága még a legpesszimistább várakozásaimat is alulmúlja, örülök ha a végén fele annyit összeszed majd, mint az előző, pedig már az is nagyon gyengén szerepelt, és kb tized annyi látogatója volt, mint a régi cikkeimnek. Persze elsősorban a magam szórakoztatására csinálom ezeket, de akkor se jó látni, hogy már szinte senkit nem érdekel...
-
KROK640
nagyúr
A 9800-nak szimplán elégtelen a hűtése. Anno 9700/9800-hoz volt olyan kit amivel bazi nagy passzív hűtésessé lehetett alakítani őket.
A Fury meg a Nano kártyák érdekesek voltak, de nem terjedtek el igazán, szerintem ezért is lőtték le ilyen hamar a drivereket.
Igen, pontosan ez az amiért húzok az NVidia felé nagy általánosságban, hogy egyre több játéknál lesz kötelező az RT.
-
KROK640
nagyúr
"komoly jósnői tehetséget (vagy vakszerencsét) igényelt, hogy az ember el bírja találni, adott generációban mit a legérdemesebb venni."
Szerintem ez nem volt annyira nehéz. Legalábbis 1999 és 2006 között mindig tudtam, hogy éppen mit érdemes venni az adott generációból, pedig eléggé gyorsan cserélődtek akkoriban a kártyák. Ennek oka az volt, hogy sokat bújtam a számtech újságokat, plusz volt egy titkos fegyverem (pont az amit írtál később) : Az NVidiával nagyon nem lehetett melléfogni. És ez azért most is iagz.
Még az ismerettségi körömben is vannak megrögzött Ati/AMD kártya hívők, de azzal semmit sem tudnak kezdeni, hogy a DLSS és az RT is sokkal jobb NVCidia oldalon. Persze ilyenkor rávágják, hpgy pőket egyik sem érdekli, de nyer teljesítmény tekintetében is az NVidia vezet, bár mondjuk a középkategóriáig ennek nincs jelentősége.
Nekem volt egy csomó ATi/AMD kártyám, meg egy csomó NVidia kártyám is, itt mellettem a polcon van Radeon 9800Pro 128MB, HD6850 1GB, RX470 4GB, RX570 8GB, ugyanakkor GeForce 3 128MB, GTX950 2GB, GTX960 2GB, RTX3080 10GB és ezen sorokat egy RTX 3060 12GB mellől írom.Most jelen pillanatban talán azért vennék AMD kártyát, mert talán olcsóbban jönne ki a 16GB VRAM, de a 12 is, az alá meg nem adunk már 2025-ben.
-
Na ja, az AMD öntökönlövései legendásak.
A Fury-t még valahol meg is értem, kis szériás, drágán gyártható, vszleg direktben veszteséges termék volt a HBM kapcsán speciális igényekkel - ráadásul a Fury X a történelem egyik leggyorsabban elavuló kártyája lett az alulméretezett VRAM miatt. Más kérdés, hogy azzal a kevés vásárlóval, aki bizalmat szavazott a Fury-knak, nem volt elegáns így bánni...
Az RX 290 körüli hülyeség viszont teljes rejtély. Aztán ehhez azt kommunikálták, hogy igazából az jó, hogy a GPU 95 fok körül megy - ezzel teljesen hülyét csináltak magukból, szerintem jópár vásárlót egy életre elriasztottak...Szerintem a jövőben úgy lehet majd összevetni a vasakat, hogy megméri az ember a nyers FPS-t, valamelyik kijelölt minőségi szinten a felskálázást, ill. a multifakeframe-es teljesítményt. Az utóbbi két mérés mellé kell képminőséges megfontolásokat is tenni, úgyhogy a korábbi effortnak durván 5x-ösét igényli egy adatpont. Viszont ebből lehet 3 cikket csinálni a korábbi 1 helyett
Ez nyilván a kommerciális site-oknak érdekes irány, aki pro bono csinálja az ilyen cikkeket, annak csak extra macera.Intel Arc 770: ez a kérdés félig filozófiai, azt hiszem
Hasonló a helyzet (csak még rosszabb), mint a VLIW5-tel - a nyers teljesítmény elvileg benne van, de sok meló kicsalni belőle. Ha a fejlesztők külön nem gondolnak az EU-s felépítésre, akkor azt driverből kell megtámogatni, és az rossz esetben játékonkénti extra munkát is jelenthet. Másrészt ennek az is a következménye, hogy kevésbé szem előtt lévő játékokban képesek ezek a kártyák random katasztrófás teljesítményt nyújtani.
A B580 kapcsán már 1-2 topikban felmerültek a hittérítő jellegű emberkék a "hülye aki nem ezt veszi" típusú evangelizációval - lássuk majd meg, 2 év múlva hol lesz az a kártya. -
Hát igen, az FX-fiaskó... nekem, életem első csúcskártyája egy FX5800 volt (amit ehhez a teszthez kölcsön is adtam a PH-nak anno) és imádtam
szóval ez megszépíti az emlékeket, de persze később kiderült, hogy nem lett volna időtálló darab, de addigra sajnos megdöglött szegény 
Az ATI/AMD részéről az is gond, hogy a legjobb kártyáikat elszúrták a rossz hűtésekkel. A 9700/9800 hűtése nevetséges méretű és minőségű volt, a ventik hamar besültek, stb. Az X1900 és az R9 290X pedig kiváló, és mint kiderült időtálló GPU-k voltak, de nagyon hangos, élhetetlen hűtőt szereltek rájuk, amivel elvették a kedvét az embereknek a vásárlástól, és ráadásul ezekből nem is igazán voltak custom hűtős változatok elérhetők. Ezek a szempontok is fontosak szerintem egy kártyánál, és az NV-től (az FX kivételével) szinte mindig élhető, kultúrált hangerővel üzemelő kártya érkezik. Na jó, talán a GTX480 még kivétel.

Máskor pedig a driver-ekkel szúrja el az AMD az időtállóságot. Például a Fury drivertámogatását érthetetlenül hamar lelőtték. De egyesek szerint (lásd a topic első hozzászólásai között) a DX10-es kártyák is rosszabbul mennek az új driverekkel. Ezt kimérni nincs lehetőségem (mert nagyjából minden évhez, vagy akár minden játékhoz külön-külön kellett volna vadászni, hogy melyik driverrel fut a legjobban a kártya), így minden GPU egységesen az elérhető legfrissebb driverrel ment a tesztben.
A modern kártyák témaköre is érdekes. A Raytracing egyre inkább olyan dolog, amit nem lehet megkerülni, már van pár játék, ami el se indul nélküle. Gondolom néhány év múlva a Path tracing-el ugyanez lesz a helyzet. Akkor pedig hiába mondja azt az AMD, hogy "de hiszen RT nélkül jók vagyunk", a trendek sajnos nem erre haladnak.
Ugyanez a kérdéskör a felskálázó algoritmusokkal is fennáll. Ebben a cikkben igyekeztem mindig kikapcsolni, de volt olyan játék már most is, ami kötelezővé tette a használatát. Ilyenkor igyekeztem nem a gyártó függő algoritmusokat (DLSS,FSR,XeSS) használni, hanem ha volt lehetőség, akkor a szabványos módszereket (TAA,TSR) még ha ezek valószínűleg kevésbé hatékonyak is, vagy rosszabb képminőséget adnak. De nemsokára ez sem lesz megkerülhető, és akkor hogy mérjen az ember? NV-t DLSS-el, AMD-t FSR-el? Az úgy valóban nem túl összehasonlítható képminőséget tekintve. Szóval ez kicsit el is veszi az ember kedvét a méregetéstől...
Az Intel A770-ről mit gondolsz? Nem foglalkoznak már rendesen a driverével, vagy ennyire képes csak a hardware?
-
Pikari
veterán
Egyetértek a poszt elejével. Az nvidia sikerének egyik kulcsa abban látható, hogy minden generációban olyan terméket tudtak nyújtani, ami, ha nem is a legjobb volt, mindig konzisztensen használható volt, és minimum elviselhető teljesítményt és featureket nyújtott.
A többi gyártónak ez nem sikerült, mert a gyártóknak általában volt egy-egy nagyon jól sikerült szériájuk (savage4, voodoo1/2, G200), és volt olyan, ami nagyon hulladék volt (trio3d, mirage, g550, voodoo4). Sokszor nem fektettek elég időt a driverekbe, ész nélkül fejlesztették a hardvert, vagy nem tudtak költséghatékonyan dolgozni.
-
No, sikerült elolvasnom, processzálnom és asszimilálnom a művet

Még egyszer hatalmas gratuláció és köszönet, az érdekes téma és a jövőbeli referenciaérték mellett ez a cikk hatalmas nosztalgiavonat is volt az első 3D-s gyorsítókkal, amiket akkor még nem is hívtak GPU-nak

Nagyon érdekes volt végignézni, hogy a piac többszereplős korszakában mekkora káosz volt teljesítményviszonyok tekintetében - komoly jósnői tehetséget (vagy vakszerencsét) igényelt, hogy az ember el bírja találni, adott generációban mit a legérdemesebb venni. Viszont az is látszik a grafikonokon, hogy az NVIDIA-val annyire nem lehetett mellényúlni - több évben is voltak jobb, ill. jobban öregedő versenytársak, de drámaian nem húzott el tőlük senki - ők viszont egyes esetekben annál inkább.
Aztán az ATI kivételével kikoptak a konkurensek, jött a DX9, és Jensenék bemutattak egy akkora zakót, amit azóta sem sikerült senkinek megismételni - és ebből meg is született az ATI / AMD jobb időtállóságának a legendája
És igazából ez a legenda bizonyos fokig megerősítést is nyert - csak messze nem akkora mértékben, mint az FX-es fiaskó esetén. A 3 DX10-es generációban jól megfigyelhető, hogy az évek múlásával az AMD kártyái szépen lassan közelebb sunnyognak a konkurenciához - ennek a közeledésnek a mértéke, ill. az időzítése nem mindig fordul le kézzelfogható gyakorlati előnnyé, de jól láthatóan jelen van.
A DX11-gyel eltűnni látszik ez a trend (a Kepler vs GCN1 a kivétel), sőt, a Maxwell / GCN3 generációban meg is fordul. Aztán meglepő módon a Pascal / GCN4 generációban ismét előjön, nagyon minimális mértékben, de jól láthatóan. Végül a teszt utolsó párosával a visszájára fordul, és gyanítom, hogy hasonló lesz a helyzet az azóta megjelent Blackwell / RDNA4 párossal is.Azon lehet vitatkozni, hogy ezek a trendek milyen gyakorlati értékkel bírnak. Ha valaki NVIDIA FX-et vett, vagy 2 generációval később valamelyik high end 7000-es kártyát, az lehet, hogy verte a fejét a falba, mert a Radeon 9000-es széria konzekvensen, az X1000-es széria pedig esetenként nagy kilengésekkel jobb volt már 2 évvel a piacra kerülés után is. A későbbi generációkban viszont nem látni olyat, hogy egy adott architektúra en bloc jelentős mélyrepülésbe kezdett volna azelőtt, hogy elérte volna a matuzsáleminek számító 4-5 éves kort (1-2 kártya csinált ilyet alulméretezett VRAM okán) - ilyen kontextusban pedig a jövőállóságra alapozni a vásárlást inkább tűnik szerencsejátéknak, mint tényleges racionális vásárlói döntésnek. Az Ada / RDNA3 meccs előtt lehetett azt mondani, hogy a vásárláskori teljesítmény / ár viszonyokban az AMD-re rá lehet tenni mondjuk +5%-ot - ha ez valakinek ez billenti másik irányba a mérleget, akkor miért ne. Sajnos a 7900XTX szereplése ezt a trendet is borítani tűnik, szóval a cikk bővített verziója pont változást hoz ebben a következtetésben.
Sajnos (vagy nem sajnos), az upscaling és a fake frame generátorok megjelenésével a nyers FPS-ek összevetése egyre inkább kérdőjeles, mint fő vásárlási alap. Míg a raytracing esetében világosan elválik, hogy akit érdekel, az az NVIDIA-val jár jobban, akit meg nem, az az AMD-vel, a felskálázás és a beszúrt frame-ek nem fognak azonos vizuális eredményt adni eltérő architektúrák esetén, így a konkurensek összevetésébe egy elég jelentős mértékű hit-faktor is bejön. Ha valaki a lelke mélyén NVIDIA-kártyát szeretne venni, neki most nagyon könnyű "megracionalizálni" a dolgot, mert képjavítók terén a zöldek előrébb járnak. Ha a minimális számú path tracing-intenzív játék valamelyike érdekes, akkor szintén. Ha viszont ezek nem játszanak - hát, akkor bizony a franc tudja
Bug report: a 2022-es évértékelő elejében beragadt az Ada / RDNA3 nemszereplése.
-
válasz
tranceplanet
#29
üzenetére
Nem lett volna sok értelme, mivel 2025-ös megjelenésűek, így a cikk koncepciója alapján csak az utolsó évben szerepelhettek volna. Majd ha néhány év múlva esetleg folytatom ezt a cikket, akkor bekerülnek.
-
tranceplanet
addikt
Elismerés illet, ez egy eszméletlen teszt, még elolvasni is. Nagyon jól mutatja, hogy heréli ki a zöld oldal a pirosat az RT és PT elterjesztésével. A végére jó lett volna egy 9070XT és egy 5070Ti összeeresztés.
![;]](//cdn.rios.hu/dl/s/v1.gif)
-
válasz
bitblueduck
#26
üzenetére
Hát pénzben kifejezett értékre a 4080 Super a legdrább, mert még nagyon új. Amúgy a modernebb kártyák közül a Titan Xp, a régebbiek közül meg az FX a kedvencem

-
Ennyi gyönyörű hardvert!
Melyik a legértékesebb? Van kedvenced? -
paljani
aktív tag
Megariszpekt!!!
És köszönjük!
-
tibaimp
nagyúr
Le a kalappal a teszt és írója előtt! Nosztalgikus érzés volt látni a régi, mondhatni, ősi VGA-imat...Nagy köszönet

-
nexplo
őstag
Respect a cikkért. Brutális anyag de tényleg. Minden elismerésem
-
válasz
cheatergs
#20
üzenetére
A GPU kódnév az más, azok az egyes chipeket azonosítják, ezek a tudósokról elnevezett kódnevek pedig a komplett architektúra generációt. Szerintem kár ennek ekkora jelentőséget tulajdonítani, egyszerűen rájöttek, hogy jól
hangzik (igen, vsz egy marketinges), és onnantól használták hivatalosan is. A cikkemhez meg pont jól passzoltak, mert ennek a tesztnek nem az egyes konkrét típusok, hanem a generációk összehasonlítása a célja. -
cheatergs
senior tag
Én pár évvel ezelőtt komolyan kerestem erre forrást, de soha semmilyen offline-online újságban, dián v kiszivárgott belsős levélben 1x nem került említésre egyik ilyen név sem. Iirc ~10 évvel ezelőttig.
Pont, h egyszerűbb lett volna az érdeklődőknek meg újságíróknak megjegyezni 1-1 tudós nevét, mint 2 generációnként össze-vissza változó random betű-szám-kombókat. Plusz a chipek kódnevei a starttól a mai napig viselik ez utóbbit (NVxx->GXxxx->TUxxx->stb.), tehát ezek fixen léteztek a kezdetektől, különben minek foglalkozna vele a cég, ha visszaváltottak volna tul.nevekre?
-
válasz
cheatergs
#18
üzenetére
Szerintem inkább fordítva történt: régen csak a belsős körökben hívták így őket, és nem reklámozták ezeket az architektúra kódneveket, de biztosan nem utólag találták ki őket visszamenőleg. De egyébként én nem az NV honlapjáról szedtem ezeket, hanem a Techpowerup-ról, akikről merem feltételezni, hogy nem írnák ki, ha nem lenne okuk rá.
-
cheatergs
senior tag
Mindig is csíptem a tesztjeidet, ez is ott van.
Amiért kár, h te is elkezdted használni a Fermi előtti architektúrákra utólag aggatott kamu neveket (Fahrenheit->Tesla). Ezek csak 2015 környékén kezdtek felbukkanni, miután vmelyik unatkozó marketinges erre hivatkozva markolta föl a havi lóvéját. Attól, h most ezek díszelegnek az nv honlapján, még retrós cikkekben ez anakronizmus.
-
Hát, olvasom, olvasom, de mivel az eredményeket saját magam is elemzem fejben, kissé lassan haladok

Nagyszerű munka, sztem világszinten egyedülállóak ezek a cikkek. A 90-es évek második felét egészen szürreális élmény olvasni, ahogy sorra kerülnek elő az időszak nagy kedvencei, amiknek a többségét már el is felejtettem.
Szóval nagy respect, majd még jövök
Egy megjegyzés: az évértékelőknél sorban azt látom, hogy "első évértékelő"-ről van szó, gondolom ez copy/paste dolog, 2003-ig mind ezt láttam.
-
válasz
Kisgépkezelő
#13
üzenetére
Nincs már sajnos semmilyen dupla GPU-s kártyám
-
KROK640
nagyúr
válasz
Kisgépkezelő
#13
üzenetére
Ha működik a dolog, akkor szerintem külön cikket simán megér

-
Kisgépkezelő
senior tag
Egy dupla GPU-s GCN nincs esetleg? Épp a hétvégén hallottam először a Lossless Scaling (dehogy az) nevű felskálázó eljárásról, amiben van arra lehetőség, hogy az egyik kártya számolja a képet a másik pedig a felskálázást vagy a framegent csinálja. Rögtön felmerült bennem a kérdés, hogy tudná e saját magát skálázni egy valahányszázX2-es kártya.
Gondolkoztam ma, hogy ki volt az a lelkes ember a logouton aki letesztelte a világ összes videokártyáját, hátha rá lehetne venni egy ilyen kisérletre, erre megnyitom a böngészőt és rögtön ott az írásod.
Szóval ha van, és úgy érzed, hogy azért még itt-ott lehetne bővíteni ezen a nem kevés oldalon, csak ötletek kellenének hozzá, akkor fontold meg a dolgot!
-
Grat! Ismét nagy munka!
Megy a kedvencekbe! -
Lenry
félisten
szívesen megnéznénk néhány fotót a raktáradról, ahol ez a termérdek VGA van
-
A GPU gyártója az AMD és nem a HIS. Értelemszerűen az számít, hogy a GPU gyártója mit ajánl, és nem az, hogy az AIB gyártópartner által ezer éve nem frissített termékoldalon mi található. Még egyszer mondom: ha a hivatalos terméktámogatási oldalon nem megfelelő driver található, az a kártya csomagjának a része, és együtt kell vizsgálni a kártyával. Ez a cikk az időtállóságról szól. Vagyis arról, hogy mennyire volt hosszú távon jól használható a kártya. Ebbe pedig masszívan beletartozik a terméktámogatás. Ha az rossz volt, akkor a kártya is rosszul szerepel, ilyen egyszerű.
-
Pikari
veterán
Kiváncsiságból felmentem a Radeon videókártyák egyik gyártójának (HIS) weboldalára. Itt kiválasztva a PCI-e kártyák között a Radeon HD 4890-et, a legújabb driver, amit felajánl, az a 10.12-es. Az AGP-s hd3850 meg pl a 10.9-est ajánlja fel. Ha valaki az AMD weboldaláról letöltögette a legújabb drivereket, gondolván, hogy az jobb lesz ezekhez a kártyákhoz, annak kevésbé volt jó élménye.
-
Alapvető koncepcionális véleménykülönbség esete forog fenn köztünk. Az én megítélésem szerint nem létezik olyan, hogy "túl új" driver. Azt a drivert használom, amit a kártya gyártója ajánl az adott típushoz, ami értelemszerűen a legújabb. Az emberek 99,999999%-a ezt a drivert fogja használni. Ha a kártya gyártója nem megfelelő drivert ajánl, akkor a kártya terméktámogatása hibás, és ennek szerepelnie kell a cikkemben, így jogosan szerepel gyengébben a tesztekben.
MINDEN kártyához MINDIG a létező legújabb drivert használom. Nem teszek különbséget holmi sejtések vagy szóbeszédek alapján.
-
Pikari
veterán
Milyen drivert használtál a Radeon 3xxx és 4xxx kártyákhoz? Nagyon gyengék az eredmények. Lehetséges, hogy túl új volt a driver, ez az oka a rossz eredményeknek. A hd2xxx és 3xxx kártyák kb olyan 9.12-es driverig működnek jól, aztán bezuhan masszívan a sebesség. A hd4xxx kártyák esetén szintén érdemes elkerülni a legújabb drivereket.
-
Soderes
senior tag
Már valamelyik nap kérdezni is akartam mi a helyzet?

Csak a megszokott lexikon.
Nice work! -
KROK640
nagyúr
INSANE!!
Iszonyú meló és idő lehetett letesztelni ennyi kártyát!
173 oldalas cikk... OMGEgy kis hiba :
Még a 2004-es évértékelőnél (és korábban) is azt írod, hogy lássuk az első évértékelőt
Új hozzászólás Aktív témák
- Apple iPhone 11 Pro Max 64GB mobiltelefon
- IKEA (HAVREHOJ) tablet tartó
- Azonnali készpénzes félkonfig / félgép felvásárlás személyesen / csomagküldéssel korrekt áron
- Gamer PC-Számítógép! Csere-Beszámítás! I7 12700E / RTX 3060Ti / 32GB DDR4 / 512GB Nvme SSD
- Samsung Galaxy A32 5G 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: Laptopműhely Bt.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
(jó, ez a mostani cikk kivétel, de általában nem)








