GPU-k mindörökké - Bővített kiadás

Ez a bővített újrakiadás lényegében két különálló cikk egybegyúrásával született és immár 30 évet fog át.

1998 játékai - IV.

Redline Racer

Műfaj: Motorverseny
Kiadó: Ubi Soft
Fejlesztő: Criterion Games
Mérési módszer: 2

Az 1998-as év kifejezetten kedvezett a motorkerékpárok szerelmeseinek, hiszen már a sokadik ilyen témájú alkotás szerepel a cikkben, és mindegyik jó minőségű, látványos grafikával szolgált. Mind közül a leginkább arcade jellegű, és legkisebb gépigényű, de ennek ellenére talán a leghangulatosabb, és általam leginkább kedvelt cím volt a Redline Racer, így mindenképp szerepeltetni akartam a cikkben.

Mivel a felbontás nem állítható ebben a játékban, így a legerősebb kártyák számára nem igazán jelent kihívást a program futtatása, hiszen bőven 100 FPS fölötti eredményeket kapunk. Kivételt ez alól csak a Savage 3D jelent, melynek 64 bites memóriabusza igazán megbosszulta magát ilyen körülmények között.

Furcsa képet mutat a V-Sync limites kártyák csoportja, hiszen a Matrox és az ATI versenyzője a teljes frissítési frekvenciára, míg a Riva 128 és a Voodoo Rush a felezett sebességre tudott felgyorsulni. Az Intel, és főleg a 3DLabs kártyáinak viszont nagyon nem feküdt ez a játék, így utolsóként zárták a tesztet.

Hirdetés

Test Drive 5

Műfaj: Autóverseny
Kiadó: Accolade
Fejlesztő: Pitbull Syndicate
Mérési módszer: 2

A legendás Test Drive sorozat gyökerei még a '80-as évekre nyúlnak vissza, a számítógépes játékok hőskorában nyújtottak kimagasló élvezetet az autók szerelmeseinek. Sajnos a negyedik résszel hosszabb szünet után feltámasztott széria modernebb epizódjai már korántsem voltak ennyire minőségi alkotások, és mind grafika, mind játékmenet szempontjából elmaradtak a kor színvonalától. Ennek ellenére a név még ekkortájt is jól csengett, így helyet érdemel a cikkben a sorozat ötödik része.

A játék a Banshee-n nem engedett 640x480-nál magasabb felbontást beállítani, így természetesen a többi versenyzőt is ilyen beállítással kellett lemérni. 100 FPS-nél vélhetőleg mesterséges limit van a játékban, hiszen a 3dfx és az NVIDIA kártyája gyanúsan hasonló eredményt ért el. Ami ennél szembetűnőbb, hogy a Savage 3D meg tudta előzni a Rage 128-at, ami mindenképp dicséretre méltó eredmény a részéről.

A kisebbik kártyacsoportot a Riva 128 vezeti, mögötte ezúttal az Intel versenyzője végzett, így a Matrox kártyája a harmadik helyre szorult. A Permedia 2-vel, és a Rush-sal már nem kapunk tökéletesen játszható sebességet ebben a játékban.

Tom Clancy's Rainbow Six

Műfaj: First-person Shooter
Kiadó: Red Storm Entertainment
Fejlesztő: Red Storm Entertainment
Mérési módszer: 2

A Rainbow Six sorozat első epizódja is ebben az évben jelent meg, és bár grafikailag nem tartozik a kiemelkedő alkotások közé, népszerűsége okán mégis egyértelmű volt, hogy szerepelnie kell a cikkben.

A TNT győzelmét semmi nem veszélyezteti, de a második helyen ezúttal kissé szokatlan módon a Rage 128 futott be. A Banshee ebben a játékban nem brillírozott, hiszen alig tudta csak megelőzni a Savage 3D-t.

A felezett V-Sync limitből csak a Matrox G200 tudott kitörni, míg a többi versenyző (a gyalázatosan gyenge teljesítményt nyújtó Permedia 2 kivételével) belefutott ebbe a mesterséges korlátba. Emiatt ezeknek a kártyáknak a szempontjából ez a teszt nem túl mérvadó.

Unreal

Műfaj: First-person Shooter
Kiadó: GT Interactive
Fejlesztő: Epic MegaGames
Engine: Unreal Engine
Mérési módszer: 2

Korának kétségkívül leglátványosabb, és technikai szempontból legimpozánsabb játéka volt az Unreal sorozat első része. Gépigénye ennek megfelelően igencsak magas volt, de rengeteg gyártóspecifikus API-t is támogatott, így minden kártya megtalálhatta a számára megfelelő üzemmódot.

A sort hatalmas meglepetésre a Savage 3D vezeti, de a renderelt képe meglehetősen fakó, színtelen volt, így elképzelhető, hogy valamiféle effektet nem jelenített meg. Képminőség szempontjából a másik végletet a Glide módban futó, gyönyörű eredményt produkáló Banshee jelentette, mely ugyan csak a harmadik helyen futott be, de egyértelműen vele kapjuk a legjobb élményt ebben a játék ban.

A kisebbik kártyacsoport versenyzőinek meggyűlt a baja a játékkal, hiszen egyik sem volt képes tökéletes képet produkálni. A Riva 128 textúrahibákat, a Rage Pro pedig villódzó textúrákat produkált, míg a Matrox és az Intel versenyzője túlságosan világos, effekthiányos képet jelenített meg. A legrosszabb képminőséget a Permedia 2 adta, mely ezen felül a fényeket és a vizet sem volt képes tökéletesen megjeleníteni. A Rush képével nem volt gond Glide üzemmódban, de a sebesség köszönőviszonyban sincs a játszhatósági limittel.

Viper Racing

Műfaj: Autóverseny
Kiadó: Sierra On-Line
Fejlesztő: Monster Games
Mérési módszer: 1

Nem szokásom FPS lock-os játékokat beválogatni a cikkbe, de a Viper Racing akkora kedvencem volt ebből az évből, hogy esetében kivételt tettem. Nem elég, hogy a Dodge Viper a kedvenc típusom volt ekkoriban, de emellé a játék élethű irányítása és törésmodellje is hozzájárult ahhoz, hogy a monitor elé szögezzen. Nameg nem utolsó sorban a kissé elmaradott látványvilágból fakadó alacsony gépigény is segítségemre volt ebben, hiszen ekkoriban erős túlzással sem volt csúcskategóriásnak nevezhető a rendelkezésemre álló PC.

A játék 50 FPS lock-ot alkalmaz, amit az összes kártya elért az erősebbik csoportból. A felbontást a Banshee-val nem engedte a játék 800x600-nál magasabbra állítani, így a többi versenyzőt is így kellett lemérnem.

A kis kártyák közül az 50 FPS-es határt csak az első három helyezett éri el, így a többi versenyző esetén az erősorrend még felállítható. Érdekes, hoyg a Matrox kártyája a vert mezőnyben szerepel, tőle nem ezt szoktuk meg ebben az évben. A játék alacsony gépigényét jellemzi, hogy még az utolsdó helyezett Rush-sal is játszható eredményt kapunk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!