2005 játékai - I.
Age of Empires III

Műfaj: Real-time stratégia
Kiadó: Microsoft Game Studios
Fejlesztő: Ensemble Studios
Mérési módszer: 2
A kiemelkedően népszerű Age of Empires sorozat harmadik része megjelenésekor kifejezetten szépnek számító grafikát kínált a némileg megújult játékmenet mellé.

A DX9-es csúcskártyákkal Full HD felbontáson, élsimítás mellett is játszhatunk, igaz, a GeForce foga azért kissé beletörik ezekbe a beállításokba, és a Radeon számottevő előnyre képes szert tenni.

A két kisebb PCIE-es kártyával már csak közepes grafikai szintet állíthatunk be, de a Full HD felbontást megtarthatjuk. A két versenyző közül ezúttal a GeForce bizonyult gyorsabbnak.

Az FX győzelmével zárul a legrégebbi DX9-es generáció csatája, amire mostanában igen ritkán van példa.

A DX8-as kártyák között is hatalmas NVIDIA-fölény tapasztalható, hiszen a Radeon 8500-at még a Parhelia is jócskán megelőzte.

A GeForce 2 jókora fölénnyel vezet a Radeon 7500 előtt ebben a tesztben. A Kyro-ra panaszkodott a játék, hogy nem támogatott kártya, de elindult vele, méghozzá hibátlan képminőséggel, viszont a teljesítmény nem volt túl acélos.

A játék panaszkodós kedvében volt, hiszen a GeForce 256-ra a 32 MB VRAM miatt szólt be (érdekes, hogy a Radeon esetében ez nem zavarta), míg a Voodoo 5-öt természetesen a Kyro-hoz hasonlóan nem támogatott GPU-ként azonosította. Ennek ellenére az eredmények nem vészesen rosszak ezekkel a kártyákkal, még épp a játszhatósági határon mozognak az elérhető legalacsonyabb minőségi szinten.
Battlefield 2

Műfaj: First-person shooter
Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Digital Illusions CE
Engine: Refractor 2
Mérési módszer: 3
A Battlefield sorozat második (számozott) epizódja 2005-ben jelent meg, és a korábbiaknál kidolgozottabb grafikát kínált.

A játék csak 4:3-as képarányú felbontásokat támogat, így az erősebbik PCIE-es kártyapár esetében az 1600x1200-as felbontásra esett a választásom, ami a legnagyobb CRT monitorok, valamint korabeli LCD-k felbontása volt. A két versenyző nagyon kiegyenlített teljesítményt nyújt ilyen körülmények között.

A kisebb PCIE-s kártyákkal 1024x-768-ra álltunk vissza, egyéb tekintetben a beállítások nem változtak. A Radeon itt már számottevő előnyre tud szert tenni a GeForce-hoz képest.

Jókora fölénnyel vezet a 9800 XT az FX előtt ebben a játékban.

Azon ritka játékok egyikét láthatjuk itt, melyek DX8 kompatibilisek ugyan, de Shader Model 1.4-et igényelnek a futáshoz, vagyis a DX8-as típusok közül kizárólag az ATI kártyáin futtathatók. Erre az ekkorra már igencsak szűk felhasználói bázisra nem túl sok értelme volt fejleszteni, de a program alkotói mégis így látták jónak.
Brothers in Arms: Road to Hill 30

Műfaj: First-person shooter
Kiadó: Ubisoft
Fejlesztő: Gearbox Software
Engine: Unreal Engine 2
Mérési módszer: 3
Ez a kevéssé ismert FPS játék megtörtént eseményeket dolgoz fel, viszonylag látványos grafikai színvonal mellett.

A nagy DX9-es kártyákkal egészen WQHD felbontásig merészkedhetünk, és ismét kiegyenlített teljesítményt nyújtanak, ám ezúttal a GeForce bizonyult egy hajszálnyit erősebbnek.

A kisebb PCIE-s versenyzőknél már meg kell elégedni Full HD felbontással, és közepes grafikai színvonallal. A köztük lévő teljesítménykülönbség a megszokottnál nagyobb, ezúttal a Radeon javára.

Egy újabb FX-győzelmet láthatunk ebben a játékban, méghozzá nem is túl alacsony különbséggel.

A GeForce 4 a megszokottnál kisebb előnnyel vezet, de a tesztelt beállításokkal egyik kártyával sem kapunk játszható sebességet. A Parhelia ráadásul extrém vertex hibákat produkált, a fák állandóan mozogtak és átalakultak, ami szürreális látványt nyújtott.
Call of Duty 2

Műfaj: First-person shooter
Kiadó: Activision
Fejlesztő: Infinity Ward
Engine: IW 2.0
Mérési módszer: 2
Akárcsak a Battlefield esetében, úgy a Call of Duty sorozatnak is 2005-ben jelent meg a második része, minőségi grafikával.

A Full HD felbontás, és a maximális részletességű grafika 4x-es élsimítás mellett nem volt még egyértelmű, mindig teljesíthető elvárás ekkoriban, ám mindkét erősebb PCIE-s kártya állja a sarat, közülük ezúttal a Radeon gyorsabb egy kicsivel.

A kisebb PCIE-s kártyákkal már vissza kell állni Normal grafikai szintre, és igazából még így is beletörik a foguk a Full HD felbontásba, kicsit még csökkenteni kéne a zökkenőmentes játékmenethez, ám a teljesítménybeli különbség szemléltetésére így is megfelel a mérés.

A 9800 XT előnye nem túl magas ebben a tesztben, ami alacsony shaderhasználatra utal.

A GeForce 4 csak kis mértékben tudja megelőzni a Radeon 8500-at, míg a Parhelia-n az alpha blending támogatás hiányára hivatkozva nem indult el a játék.

A GeForce 2 előnye a megszokott mértékű a Radeon 7500 előtt. A Kyro-val a dynamic textures funkció hiányára hivatkozva nem indult el a program.

A játék egyértelműen csak HW T&L támogatású GPU-kon indul el, a többinél ezúttal is a dynamic textures funkció hiányára panaszkodott. A GeForce ismét legyőzte a Radeon-t. de ebben a csoportban kisebb fölénnyel.
Empire Earth II

Műfaj: Real-time stratégia
Kiadó: Sierra Entertainment
Fejlesztő: Mad Doc Software
Engine: Gamebryo
Mérési módszer: 3
Az Empire Earth sorozat első részét kifejezetten kedveltem annak idején. A második rész nem igazán rémlik, de a cikkbe azért beválogattam.

WQHD felbontáson, maximális részletesség és 4x-es élsimítás mellett meglehetősen hasonló eredményt nyújt a két DX9-es csúcskártya.

A kisebb DX9-es vasak nem képesek Full HD-nál nagyobb felbontást megjeleníteni. Közülük ezúttal a GeForce bizonyult erősebbnek, méghozzá nem kis előnyt felmutatva a Radeonhoz képest. A játék az ennél régebbi kártyákkal nem indult el, lehet, hogy az AGP-s tesztrendszeremet nem szerette.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!



