Akkor csak a tisztánlátásért egy picit:
Ez a "levonás" dolog ez sokféle módon tevődik össze.
A legegyszerűbbet előttem leírták: megmondták mennyit kell enni az autónak és ha nem annyi te állod. Na ez törvénytelen, ezért nyugodtan lehet menni a munkaügyi bíróságra, ezért kiverik a cerkát szöges kesztyűvel...
Ez az üzemanyagos kérdés abból indult, hogy réges-régen voltak telhetetlen sofőrök, akik lopták a gázolajat. Később aztán volt olyan is - nem is ritkán - hogy a fuvarozó mondhatni kritikán alul fizetett, ezért így kiegészítették a fizetést. ( hívjuk akárhogy,ez lopás). Olyan is volt, hogy megadtak egy limitet, amíg azt nem éred el, azt csinálsz amit akarsz...
De felvetődik egy kérdés. Ha fillérbaxó Jóska Transz lefutott, retek gumikon gurul, olajcserét nem látott az autó két éve akkor annak is ugyanannyit kell enni,mint a Csillivilli Transzos kocsinak, ami full szervizelt és új Michelin Energy Saver gumikon megy? Ugye? Tudnék mondani kutakat, ahol minden szart belekevernek a gázolajba, használt motorolajat, hígítót, leadott étolajat stb ( ez komoly, nem vicc!!). Ebből a gázolajból is ugyanannyit kell enni az autónak, mint az ÖMV MaxxMotionDieselből? Ki dönti el, hogy 52km/h-s szélben mi a fogyasztás?
Manapság fillérekért elérhető egy rakás GPS-es flottaszolgáltatás, többek között real time adatokkal is és az új autók decire megmondják mennyi fogyott el. Nálam is látja a góré, hogy hány litert evett meg az autó, tudja mennyit tankolok, különbség 0. Ő is nyugodtabban alszik és én is feddhetetlen vagyok. Olyan céghez ahol erre nem adnak, de lobogtatják a fogyasztást kérdést biztos nem írnék alá egy napot sem.
Ehhez még tegyük hozzá, hogy a fuvarozóknál nagyüzemben megy a számlabiznisz, mivel a NAV felé jóval több üzemanyagot lehet elszámolni, mint ami fogyaszt az autó... de azért levonunk a fogyasztásért..
Egy normális munkaszerződésben benne van a munkavállaló feladata és felelőssége is, minimum úgy ahogy a munka törvénykönyve azt leírja, esetleg ez extrákkal bővítve. Egy példa:
azt mindenki tudja milyen kártérítés vonható le a m.tvk. szerint gondatlanság illetve szándékosság esetén. Tegyük fel berakok egy két hónapos szerelvényt az árokba, totálkár, megy a kukába. Mit vonhatnak le tőlem? Van olyan cég aki simán beleírja a munkaszerződésbe, hogy károkozás esetén a kártérítési igénye a casco önrész mértékéig terjedhet. De! Ha elvárás, hogy csalj a tachográffal és kétszer annyit menj amennyit lehet, akkor ki a hunyó? Aki erre kötelez vagy te mert nem tartottad be a szabályokat ( természetesen a munkaszerződésben az áll, hogy te minden szabályt betartva dolgozol). inkorrekt esetben elviszik bíróságra és kicsengetsz egy 3 millás Casco önrészt, ő meg röhög a markában.
Vagy mi van akkor, ha egy balesetet próbáltál elkerülni és azért kötöttél ki ott, csak a többiek leléptek a helyszínről? ( nem nevet, nem ritka az ilyen ).
Az már, hogy ha melózol, meghúzol egy autót... ezzel jár. Ezt levonják ( a levonható rész erejéig ) akkor e van, ilyen munka.
Szokott árukár keletkezni. Furcsamód a feladó sosem felel semmiért, akkor sem ha teljesen szarul van kikomizva az áru, vagy ha látszik, hogy "megvillázták" targoncával az árut, áhh nem ők voltak...
Alapból egy teherautónál rendelkezésre kell állnia az autónak illetve a szállítandó árúnak megfelelő rögzítőeszköz. Ez ponyvás autónál mondjuk 25db spanifer. A ponyvás autók felében gyanítom ennek a fele sincs meg. Törik/borul az áru ki a hunyó? ( nemzetköziben ott a cmr biztosítás, belföldön kicsit máshogy megy ez) Mi van, ha a hűtős pótkocsiban 0db rakományrögzítő van és olyan az áru, hogy véletlenül sem tudod normálisan felrakni. Ilyenkor kötelességed megtagadni a fuvart, másnap meg kereshetsz munkát...
Az az általános tapasztalat, hogy a munkához szükséges eszközök az esetek 70%-ban nem állnak rendelkezésre. Legyen az autó, pótkocsi vagy rögzítőeszköz. Természetesen mindent a sofőr ír alá... rá lehet verni a dolgot.
Ismerek olyan raktározócéget, ahol megrakják a kamiont, leplombálják, a lerakó igazolja - fényképpel - hogy a jármű sértetlen plombával érkezett, de áruhiány van. Simán kiszámlázzák a cégnek és kifizettetik a sofőrrel. Holott a komissiós lopta szét a cumót. Vicc, de ilyen van 2015-ben Magyarországon.
Egy másik érdekes dolog: a göngyölegek. Egész pontosan a raklap. Nálunk virágzik a raklapbiznisz, minden fontosabb raktár/ipari terület közelében van minimum egy raklapos. Megy a cserebere, eladás ebből is lehet pénzt keresni.
Legyen egy raktárunk,ami véletlenül egy nagyobb áruházláncnak is raktároz, nevezzünk X KFT-nek. X KFT-nek szerződése van a lánccal, hogy amilyen minőségű raklapot kiküld, olyan kér vissza a különbözetet valaki állja. Természetesen a fa csererakodólap az használódik, annak napi szinten x százalékát selejtezni kellene. Sajnos nem örök életű.
X KFThez beérkezik az áru, aminek a raklapjait ő minősíti.Ha egységraklapok vannak ( egy raklapon egy cím áruja van ) az nyerő, akkor csak ki kell küldeni a megfelelő áruházba. Viszont az áruátvevő dolgozónak nincs raklap minősítési vizsgája, 72 000 nettóért meg pont le is szarja, mint vesz át papíron. Pluszban még kiadják nekik, hogy jó sokat minősítsenek le, mert ez biznisz a raktárnak. Beviszed a jót, leminősíted, visszadsz egy kevésbé jót, neked már van 3-400Ft hasznod. Egy olyan raktárnál, ahonnan napi szinten beérkezik 1000-1400 raklap áru és ki is megy ott azért ez már komoly tétel.
Z KFT beszállít 33 raklap árut amiből 11jó, 11elmegy és 11 selejt minősítést kap ( aztán persze lehet nem is ilyenek..). Ezen már keresett a cég, mert ha lehúz 11 raklapot selejtnek, ami helyett nem ad cserét közben azt a raklapot ki tudja adni "elmegy" minősítésűnek akkor az már 11*500Ft egy bejövő kamionnál. És itt a lényeg. Bevételezi, mint kuka majd a rendszerben átíródik és kiadja, mint "elmegy".
Elosztja az árut az áruházak között és a beérkező selejtnek minősített 11 raklapot kiadja, mint "elmegy" minőségű raklap. Ugye a 11 selejtért ő nem adott cserét, így a raktárnak 11 plusz raklapja van, ezzel keressen 5500Ft-ot. Azzal, hogy ezt felminősítette a második körben kiadás előtt "elmegy" állapotúra, ezzel az értékét megnövelte raklaponként 3-400 Forinttal, így a 11 raklap amiért nem adott cserét már ér 9900 forintot.
Ezt felrakják kamionra, kimegy az áruházba, lefotózzák a plombát, igazolják, hogy sértetlen majd ott is elvégzik a szerződés szerinti raklapminősítést, de ott kiszúrják a hibát leminősítik selejtnek. Az áruház visszaadja a cserét, de csak selejt minőségben, leplombál, plombásan visszaviszed, ott konstatálják, hogy ez selejt és kifizettetik az értékcsökkenést a fuvaroztatóval. Ha mind a 11-es ő vitte, akkor mínusz 11*400Ft=4400Ft
Szóval a raktár bevételezett 11 használható raklapot, aminek a leminősítésével ő lehúzta a beszállítót 11 raklappal, így nyert 5500Ft-ot, majd felminősítette a szart ezzel keresett +4400-at majd a kiszállítással átbaszcsizta a fuvarozót és lehúzta őt is 4400 Ft-tal. Így lehet a nagy büdös semmiből - vagyis 11 raklap papíron átminősítéséből - 14300Ft hasznot csinálni egy nap alatt. Ez 280 munkanappal 4 004 000Ft. Éss nem 33 raklap érkezik be a raktárba naponta, hanem 1200-1500. A többit tessék hozzáképzelni. Éves szinten ez a raktár 20-30-40 millió forintot keres ezzel a módszerrel. Miben érint ez minket? A fuvarozóval kifizetteti a plombával lezárt raktérben keletkező értékvesztést. Ő meg nem tud mit tenni vagy benyeli, vagy kifizetteti a sofőrrel. Ismerek olyan fuvarozócéget, aki évente 1,5-2,5 millió forintot volt kénytelen befizetni ebbe a raktárba. Eleinte még megérte, mert szalad a szekér, de az idők változtak, a szekér lassult majd a végén már elkezdték levonni a sofőröktől. Ez 10 sofőrre vetítve havi 15-25 000Ft levonás.
Ezt pl le merem írni: a Tescoban Herceghalomban és Gyálon ki van írva a falra: raklapválogatás nincs, a kapott raklapot kötelező elvinni. Ha te beviszel 33 hófehér raklapon árut és visszakapsz 33 szecskát, semmit nem tudsz csinálni.
Isten hozott Magyarországon,gyakorlatilag ott basznak át, ahol akarnak.
Szokták mondani, hogy a magyarok között nincs összetartás. Igaz ez a fuvarozókra is. A nagyobb részük tipikus gyökér "vállalkozó" aki 5 év alatt akar meggazdagodni, éhesek, szerviz nincs, rendes gumi nincs, új autó nincs, de a kocsi fogyasszon annyit, mint egy vaci új verda ÖMW-s gázolajból. Nagy részük nem törekszik arra, hogy olyan módon jusson piaci előnyhöz, ami a munka hatékonyságán alapul, ésszerű dolgokkal teremtse meg az alacsony önköltséget és bele van kényszerítve a saját fajtájának az árháborújába ezért a nagyobb részük a sofőrön veri le valahogy. Mindig rajta kell megfogni a hasznot, különben letérdel a cég... Hát mondjuk 25-30% kivételtől eltekintve ez a magyar valóság.
Kicsit elkalandoztam, de még kb két oldalt tudnék írni a levonásról meg a többi hülyeségről, ami 90%-ban mindig visszavezethető valamire, ami nem a sofőr sara, csak igazából ő van a sor végén...
<tRucKdriFteR>