- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- bitpork: Augusztus 2- szombat jelen állás szerint.
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Magga: PLEX: multimédia az egész lakásban
- Parci: Milyen mosógépet vegyek?
- sziku69: Szólánc.
- Aggregátor gondjai, örömei, és elmélkedései
- Chosen: Canon 5D II - portrézás 2025-ben
- zebra_hun: Hűthető e kulturáltan a Raptor Lake léghűtővel a kánikulában?
-
LOGOUT
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
válasz
Lompos48 #32188 üzenetére
Én is azon gondolkodom már egy ideje, hogy nyáklapon, fóliarajzzal alakítanék ki söntöt a kapcsoló üzemű táphoz !
Ahhoz vajon jó lenne, vagy a cikk-cakk minta miatt bezavarna a sönt esetleges csekély induktivitása ?Milyen anyagból tudnék még söntöt készíteni ?
Az elektro boltban 0,1ohmos ellenállás volt a legkisebb, amit kaptam, abból egy vagonnal kell összeraknom, hogy 10mOhm, vagy az alatti értékeket kapjak !
Üdv.
-
#22145024
törölt tag
válasz
Lompos48 #32188 üzenetére
Lompos48 & tsu:
Ha valahogy a bemeneteknél elérném, hogy egy-egy osztón át kapják az Rsense/VOUT-ról a "hibajelet", akkor mehetne külön fix 12V-os tápról az OPA, a műszer meg mehetne simán a kimenetre egy soros ellenállással a 2. OPA elhagyásával? (kapcsolástechnikailag biztos nem jó amit csatoltam, csak az elv miatt kérdem)
-
#22145024
törölt tag
válasz
Lompos48 #32187 üzenetére
Még a végén ráveszel a nyolc darab ellenállásos verzióra
"Minden "becsületes" amperméterbe bele van szerelve a sönt."
Hát ebbe nincs. Mondjuk nyóccázé nem is vártam el. Cserébe van benne világítás
Lehet, hogy a jelenlegi panelt meghagyom egy majdani 100uA-es műszer számára; a mostani 250uA-eshez meg gyártatok egy új panelt, akár track-ekkel megoldva, akár ellenálásokkal elérve a kb 9mV/A-es érzékelést. -
sörösló
aktív tag
válasz
totya694 #32191 üzenetére
Az autó generátor legerjedéséhez egy 2W-os izzón keresztül kapott feszültség is elegendő(de kevesebb is elég neki akár egy lapos elem 4,5v-ja is) mi után a generátor legerjedt saját magát látja el és ha pl járó motorú kocsiból akár ki is veheted az aksit "csak" a terhelés megszűnésével megszalad a feszültség akár 20V fölé is értelem szerűen az autón épp üzembe lévő izzókat akár ki is csaphatja.
Szerintem felgerjedést akartál írni. Elég zavarosnak tűnik ez a téma a fejekben, fogalmazzunk pontosan hogy csökkenjen a zűrzavar. Egyébként korrekt a leírásod. -
darvinya
titán
Üdv mindenkinek.
Csütörtökön érkezik Videoton R4902-es és R5932-es készülék.
Utóbbihez lehet, hogy kellene AD162-es végfok, vagy valaki tud helyettesítőt amit meg is lehet venni.
Az ne tartsa magában.Köszönöm.
-
tsu
tag
válasz
Lompos48 #32194 üzenetére
Arra gondoltam, hogy a söntön megjelenő feszültség felerősítve és az épp aktuális kimeneti feszültséggel eltolva jelenik meg a bal opamp kimenetén, míg a jobb opamp kimenetén a kimeneti feszültség fele van, ezért nem jó a kapcsolás.
A bal opampra Ukibalopamp=Ursense*A+VOUT ahol A=(1+(R5/R4))=76
A jobb opampra Ukijobbopamp=VOUT/2 mert R1=R2=10k
A 32185 hsz-ből vettem a neveket. -
Lompos48
nagyúr
Ha az Uout a monitorozott tápkimenet, akkor nem.
Ha az opamp egyetlen tápra van kötve, ami ez esetben a bemeneti feszültség és a két opamp bemenet között nulla fesz. van, akkor annak a tápnak a felére, azaz Vin/2-re. Ha van kimeneti áram, tehát Urmon nem nulla, akkor: Urmon*A+Vin/2.
Nem vettem figyelembe esetleges offset feszültség jelenlétét. -
n0rbert0
senior tag
válasz
sketchifun #32190 üzenetére
A legjobb, írtam PM-et!
-
válasz
Batman2 #32183 üzenetére
Szia!
Nos 1-2 fogalmat tisztázunk kell.A dinamó egyenáramú töltő berendezés amelyben a forgórészen lévő kommutátorról lehet az egyen feszültséget szén kefék segítségével kivezetni.dinamó
A generátor pedig egy váltó áramú feszültség forrás aminek legegyszerűbb példája a kerékpárokon található(tévesen a köznyelvbe vagy 100 éve dinamónak hívják de nem az)generátor
Az autóknál 3 fázisú generátort használnak amiben 6db dióda szolgál az egyenirányításra és sok típusú generátornál + 3db dióda szolgál a generátorba épített feszültség szabályzó áram ellátására.Az autó generátor legerjedéséhez egy 2W-os izzón keresztül kapott feszültség is elegendő(de kevesebb is elég neki akár egy lapos elem 4,5v-ja is) mi után a generátor legerjedt saját magát látja el és ha pl járó motorú kocsiból akár ki is veheted az aksit "csak" a terhelés megszűnésével megszalad a feszültség akár 20V fölé is értelem szerűen az autón épp üzembe lévő izzókat akár ki is csaphatja.
Minden súrlódó felületnél természetes dolog a kopás ugyan úgy kopik a csúszógyűrűnek rugó által neki feszített szén kefe is mint a kommutátornak nekifeszülő. -
n0rbert0
senior tag
Sziasztok!
Ha valaki NYÁK tervezésben és megvalósításban tudna segíteni az legyen szíves írjon egy PM-et.
Köszönöm!
-
Lompos48
nagyúr
válasz
#22145024 #32185 üzenetére
250uV-os végkitéréshez 20A-en 8darab 1W-os 0,1ohmos ellenállás kellene párhuzamozan. Határesetben 5W-ot fűtene el. Egyeszerűen ráforrasztanád a nyákból kialakított, de elvágott rézpályákra.
Gondolom az IC táplálását nem a kimeneti feszültségről kellene megoldanod, mert mi van akkor, ha épp 3V kimeneti feszültség kell neked? Tehát az a szűrt, a stabilizátor bemeneti feszültsége kellene legyen.
Szerintem kellene működjön a rajz. Le lehet szimulálni kisebb áramokon is, ha az erősítést ennek megfelelően megnöveled. Ha bizalmatlan vagyok, az sokkal inkább a mV körüli monitorizálás miatt van egy váltóáramú és elég nagyáramú környezetben, ahol szerelési, kábelezési apró hibák sokat jelenthetnek/zavarhatnak.
Mégegyszer visszatérve a sönt problémájára:
Minden "becsületes" amperméterbe bele van szerelve a sönt. Ha nem bele, akkor rögzítve a műszer 2 csavarjára. Ilyet tudnál faragni nyomtatott áramkörből és ha kell úgy kialakítani, hogy "tuningolhasd" pontosra.
-
#22145024
törölt tag
válasz
Lompos48 #32184 üzenetére
A pontos értékeket majd én kikotlom, csak kéne tudjam, hogy ez így nagy vonalakban működhet-e, ha összehuzalozom.
Egyébként nem agytornának szánom, hanem egyrészt nagyon messze vagyok ellenálláshuzal elérhetőségtől, másrészt nem is tudnám szépen a jelenlegi panelra rátenni, gány lenne.
(Harmadrészt meg nem szeretnékmajd 2x anyit belefűteni a dobozba, mint a jelenlegi PCB-s Rsense. Amit adtál rajzot, ahhoz viszont minden van a fiókban) -
Lompos48
nagyúr
válasz
#22145024 #32182 üzenetére
Nem jó. Nézd meg az opamp adatlapját! A bemenetek nem kaphatnak a tápvonalaknál nagyobb feszültséget.
A 10V-os kilengés csak elméleti. Az alsó fele semmire sem használható, arra nem juthat kimenet, mert a monitorizáló ellenálláson soha nem fog visszafelé folyni áram.
Továbbra is fenntartom: mégha ilyen jó agytorna is ez, szerezz be ellenálláshuzalt és bütykölj össze egy rendes, becsületes söntöt! -
Batman2
őstag
válasz
totya694 #32162 üzenetére
A dinamó motorkénti működését csak akkor tudom elképzelni, ha rendes, több szekcióra osztott kommutátora van, ami folyamatosan váltogatja az áramirányt a tekercseken, nem pedig kettő darab, különálló, folyamatos felületű csúszógyűrű, mint a váltakozó áramú generátorokon !
Ha viszont ilyen kommutátor van, akkor már gyak. mindegy, hogy egy motorról van e szó, vagy egy dinamóról, mert mindkettőben eszi a szénkefét.
Csak a folytonos felületű, csúszógyűrűk amik nem eszik a szénkefét !
Ha kívül van egy-egy különböző polaritású állandó mégnes, belüól pedig tekercs, ami kettő darab, állandó pólusú csúszógyűrűre van kivezetve, akkor mikor erre áramot kapcsolok, akkor ez beáll a két mágnes közé s megfelő polaritással és mágnesfék lesz belőle, nem pedig motor !
Csak ha van több részre osztott kommutátor, ami minimum kettő tekercsnek, az elfordulás miatt állandóan váltakozó irányú áramot szolgáltat, akkor lehetséges folyamatos forgó mozgás !
Akkor most hogy is van ez a dinamónál ?
Dinamó, külön álló, csúszógyűrűs, osztatlan kivezetéssel:
Ez a konstrukció megforgatva áramtermelésre alkalmas, mivel a két ellentétes pólusú állandó mégnes között megforgatott tekercsben áram kell hogy indukálódjon, mert periodikusan változó mágnese mezőben van. Ebben az esetben váltakozó áram kell jöjjön a kivezetéseken.
Viszont motorként, egyenárammal ez nem tud üzelmeni, csak váltakozó árammal.Motor, szegmensekre osztott kommutátorral:
Ez a konstrukció, ha egyenáramot kap, akkor forogni kezd, mivel a kommutátor elmozdulása a szénkefékhez képest állandóan megváltoztatja a tekercsben az áram folyás irányát, ami maitt annak állandóan fordulnia kell, hogy egyezzenek a pólusai az állandó mégnessel.
Viszont, ha ezt megforgatjuk magában, akkor az állandóan váltakozó, állandó mégnesek okozta mégnese mezőben a tekercsekben ismét csak áram fog gerjedni, ami a kimeneten viszont most egyenáramként fog megjelenni, mivel a kommutátor visszafelé is működik.Üdv.
-
#22145024
törölt tag
válasz
Lompos48 #32179 üzenetére
Ez így jó szerinted?
Az OPA-t külön stabilizált 12V-ról táplálnám. Gondolom ilyenkor csak max 10V-ig mehet el a kimenet, vagyis a féltápfeszhez képest 5V lehet a max. Erre nekem egy 46x-os erősítés jött ki a 250uA-es műszerhez. Így kb 30A-nél vezérli ki teljesen a műszert, vagyis kb 5V lesz a két OPA közt. -
mezis
félisten
válasz
albinolynx #32173 üzenetére
Üdv.!
Az az USB-s HUB lehet, hogy max 400 mA-el lesz terhelhető. Elég lesz az ?
-
Batman2
őstag
-
#22145024
törölt tag
-
Lompos48
nagyúr
válasz
#22145024 #32176 üzenetére
Milyen műszer, amit használni akarsz? A gond mintha az lett volna, hogy túl kicsi az ellenálláson eső feszültség és azt kell valamiképp felerősíteni.
A két opamp kimenete ha nem folyik áram a kimeneten a táp felére áll be. Amikor folyik, akkor a baloldali opamp bemenete leolvassa a feszültségesést és R5/R4 arányban felerősíti. Ennyivel tér el a féltáptól míg a másik helyben marad. a két kimenet közötti feszültség arányos lesz a monitorellenálláson folyó árammal. -
Lompos48
nagyúr
válasz
#22145024 #32174 üzenetére
Köszi! Ebben van valami védelem, hogy ne csavarja fel a műszert? Nem is zárlatra gondolok a "fővonalon", hanem vamiféle hibára, vezetékszakadásra a műverősítőkörül...
Nincs védelem. De ha mindig szálszakadásoktól rettegnénk, akkor az egész elektronika a feje tetejére állna. Itt se tud semmi túlmenni a tápfeszültségeken, mert annál nagyobbak nem léteznek.
Egyébként a műszer csak azért van ampermérőnek jelölve, mert illene a skáláját abban kalibrálni. Tulképp itt feszültség(esés)mérés történik a monitorizáló soros ellenálláson. És ugyanaz lenne egy becsületesen méretezett huzalellenállás esetén is, amire direktbe köthetnéd a műszert.
-
#22145024
törölt tag
válasz
Lompos48 #32172 üzenetére
Köszi! Ebben van valami védelem, hogy ne csavarja fel a műszert? Nem is zárlatra gondolok a "fővonalon", hanem vamiféle hibára, vezetékszakadásra a műverősítőkörül...
Amit először felvetettem azzal nem biztonságosabb? Ott max a tápfeszig menne el, de ha eleve arra a határra van méretezve az ellenállásosztó, akkor nem is tud "feljebb menni" a műszer felé menő áram. Nem szekálásból kérdem, hanem mert nem értek hozzá -
albinolynx
senior tag
Sziasztok!
Ha AT tápot szeretnék felhasználni 5V-os eszköz töltéséhez, akkor hogyan lenne érdemes megoldani a töltőáram korlátozást? Vagy ne is foglalkozzak vele, eszköz intézi?
Egy usb hub-ot gondoltam rászerkeszteni, így lenne 10db aljzatom amiről egyszerre tudok tölteni telefont, wifi modemet, tabletet, stb. Nem kell mindegyiknek szórakoznom a saját töltőjével és a netbookon sem lóg ítéletnapig minden eszköz.
-
#22145024
törölt tag
-
darvinya
titán
válasz
vodkaboy22 #32152 üzenetére
-
válasz
Batman2 #32161 üzenetére
Szinte meg is válaszoltad magadnak az egyenáramú kisebb motoroknál van állandó mágnes(autók ablaktörlő motorja,fűtő motorja,ablakmosó szivattyú motorja) de a nagy terhelésre készített motorok mint pl a "régebbi" autók indítómotorja már tekercselt állórésszel rendelkezik(kivéve az áttétel házas újabb autó indítói ahol erős állandó mágnes van)Nagyobb fordulatú ezen indítók motorja de a bendix kerék egy átétel után csak 1/3 annyit fordul de 3x-os erővel...
Vissza kanyarodva az elejére a dinamó forgó rész is a kommutátorral "válassza" le a feszültséget így lesz egy + és egy - kefe ha erre feszültséget adsz akkor csak áramot vesz fel de ha a dinamó állórészének is adsz feszültséget akkor jön létre a forgó mozgás.
Az említett motornál a főtengely végére ékkel/kúppal csavarral rögzített dinamó forgórésznek akkor erőt kellett kifejtenie,hogy könnyedén át tudja fordítani a nem kis ellenállást képező kompressziót is.Ha rántottál már be 125cm3 körüli gépet akkor érezhetted is,hogy nem is kis erő kell hozzá.Ja még annyi,hogy a dinamó az öngerjesztés elvén működik de ehhez szükség van némi visszamaradó mágnesességre a vasmagban amit motor kénti forgatással lehet polarizálni(rossz bekötés esetén rossz irányú lesz a mágnesesség polaritása és nem tud legerjedni a dinamó)
-
Batman2
őstag
válasz
totya694 #32156 üzenetére
Nem rossz megoldás, megspórolnak súlyban és árban is egy önindítót !!
Motorként rosszabb hatásfokkal működik a dinamó, vagy csak a nagyobb áram miatt tervezték 12V fesz.re az indítást, amúgy pedig csak 6V feszen termelt a generátor ?
Az M61-es, MÁV NOHAB. mozdonyainak is a fődinamója egyúttal az indítómotorja, csak egy kicsit nagyobb méretekben.
Az indítás annál 60, vagy 72V-ról megy, asszem 10 darab, 12V-os savas akkuval (legalábbis az átalakított verzióban, az eredetiben valszeg lúgos akku volt), dimanóként pedig 600V áramot termel.Arra már nem emlékszem, hogy a dinamó üzemmódban használt tekercselése, mondjuk egy része szolgál indító tekercsként, vag ykülön indítótekercse van.
Hogyan is kell kötni a dinamót indítómotorként ?
Ha jól tudom, akkor a dinamóknak állandó mégnesük van, viszont indítómotor üzemben, egyenáramnál mi oldja meg a váltakozó mégnese mezőt, amitől elkezd forogni ?
Merthogy az egyenármaú motorokban ezért kell a kommutátor.Üdv.
-
Batman2
őstag
válasz
vodkaboy22 #32157 üzenetére
Hát az egészen biztosan használ a váltónak, ha van egy kis kenése !
Ha megfelelően zárt, olajálló burkot tudsz szerkeszteni, akkor a fogaskerekek aljáig kellene benne érjen szerintem az olaj, ez már arra bőven alég, hogy a kerekek folyamatosan, intenzíven kenve legyenek, viszont még lényegesen nem gátolja a forgásukat, nem nyel el energiát.Üdv.
-
Batman2
őstag
válasz
vodkaboy22 #32150 üzenetére
A 4-5 hertz az biztosan nagyon kevés !
Minél nagyobb a motor, annál nagyobb a tehetelensége, elvileg annál alacsonyabb frekvenciáról üzemeltethető, viszont minél alacsonyabba frekvencia, asszem annál kevésbé hatékony a vezérlés, mármint a motor oldaláról megközelítve, mert mindíg újra kell gyorsulnia, az meg fölfösleges plusz áramlöketet jelent.
Ha viszont túl magara mész a frekvenciával, akkor a kapcsolgatás, a kapcsoló elem szintváltása egyre nagyobb enegiát igényel, ráadásul ha meghaladod a motor tekercsének az induktivitása által meghatározott max. frekvencia értéket, akkor az talán olyasmit eredményez, mintha egyenáramot kapna folyamatosan a motor, vagy az ellenállása nő meg és nem fog kellően tekerni, szóval lényeg a lényeg, hogy megintcsak csökken a hatásfoka !
Egy pár kilowattos motor esetében mondjuk 500-1000hertzel kapcsolgatnám az áramot, az annál a motoronál már igen fon szabályozás szerintem és még valszeg nem túl sok.
De ha nem tudsz ilyeneket számolni, akkor megpróbálhatod a PWM szabályozást a teljes tartományban többféle frekvencián is, mondjuk pl. 100-500-1000hertz, közben méred a felvett áramot és valahogyan a fordulatszámot isés megláthatod, melyiknél viselkedik legjobban a motor.Én eddig csak modellvasút, kicsi, szellőztető ventilátor, és egy nagyobb, 10-15A-t igénylő autó, szellőző ventilátort próbáltam 555-ös áramkörrel meghajtott, IRFZ44-es FETten keresztül táplálva, ment mindegyik, persze meg kell szokni, hogy van egy jellegzetes hangja a PWM-el történő kapcsolgatásnak.
Üdv.
Üdv.
-
vodkaboy22
addikt
válasz
Batman2 #32155 üzenetére
Igen a dinamó ezért nem rossz ötlet.
A meghajtás már fix
Egy 3 sebességű simpson motor váltó 1:1-es Lánc hajtás 2oldalas szabadonfutóra. És azok hátsókerekre.
A simpson váltó és a motor főtengely között 1:1.1-es fogaskerék kapcsolat van.
Viszont a váltómű teljesen nyitott. Arra gondolok, hogy valami műanyag lapos burkolást adok neki és megáztatom olajban. -
válasz
Batman2 #32153 üzenetére
Igen 50-60-70-es években nem csak a 2T autókon volt dinamó ha nem szinte mindenen.
Volt egy motor Tatran 125 ez volt szerintem a KGST első önindítós motorja.6V-os redszerű volt jármű de 2db aksi volt benne amelyeket indításkor sorba kapcsolt egy relé és így 12V-ról forgatta meg a dinamó a főtengelyt így indítva el a motort. -
Batman2
őstag
válasz
totya694 #32071 üzenetére
A trabicseké asszem 180W, a warbié pedig 220W körül volt.
Villanybiciklihez már elég lehet, bár ott is 250W-osat szoktak asszem alkalmazni, a villany roller van 180W körül.De mondjuk 4 darab 220W-os példány alkalmazásával már egy kisci, alternatív autót lehet üzemeltetni !
A 880W egy könnyű kaszni esetében, 1 emberrel már elfogadható tljesítményt nyújt.
Én viszont lánc, vagy fogaskerék hajtást alkalmaznék, a dörzshajtásnál hatalmas energia vész el, azon kívül a gumit is megeszi.
A generátoroknak csúszógyűrűs érintkezői vannak, amik (a szénkefékkel együtt) nagyon hosszú életűek, gondolom, a dinamóknál is ezt alkalmazták, ezért jobb, mint a hagyományos kommutátoro villanymotor, ami hamar megeszi a szénkefét.Ha viszont már dinamóról van szó, akkor már lehetne használni fékenergia visszatáplálására is, alkalmatos áramkörrel !!
Úgy akár 30%-kal is hoszabb utat lehet megtenni egy töltéssel.
Üdv.
-
vodkaboy22
addikt
válasz
Batman2 #32148 üzenetére
Én inkább egy 1szerű tolópótméterben gondolkodom ami közvetlen a pedál mögé teszek. (van kifejezetten ilyen autókba való.) PWM-el van értelme igen. Az ALU váz meg hűtésnek pont jó. 3mm-es 40*40-es zártszelvény az egész cucc. Az hűtésnek pont jó baromi nagy hőkapacitással. Töltöttség kijelző nem feltétlen kell de egy 1szerű kapcsolással csak le kell kapcsolni kis feszültség szint mellett a pwm vezérlő elektronikát.
Én valami 4-5kHz körüli fix 50%kos kitöltésű kapcsolásban gondolkodom. Vagy inkább 10kHz? -
biacsia
tag
-
Batman2
őstag
válasz
vodkaboy22 #32050 üzenetére
Én is sokat gondolkodtam már kicsi elektromos autó, illetve elektromos bicikli, de méginkább egy elektromos hajtású hajtány megépítésében.
Szerintem a gázbowden mndenképpen egy potmétert kellene mozgasson, ami lehet egy hosszú, csúszó érintkezős poti, vagy lehet a hagyományos forgó tengelyű is, amire felteszel egy tárcsát, ami fel tudja csévélni a huzalt, rugó pedig vissza csavarja, mint a 4T trabicsek karburátorán.
Magát a vezérlést én PWM szabályzóval képzeltem el, ami minél kisebb vezető ellenállású, nagy áramú, nagy teljesítményű, TO-220-as tokozású, jól hűthető, párhuzamos FETeken keresztül hajtja meg a motort.
A PWM jel kis frekvenciájú, mondjuk 1-10KHz-es, változtatható kitöltésű négyszög jel lenne.
PWM generátorként pedig egy egyszerű 555-ös IC megteszi szerintem, számtalan PWM kapcsolást lehet vele találni a neten !Mindenképpen kéne valami töltöttségh kijelző is az akkuhoz, hogy ne merítsük túl, sőt, akár egy low voltage cut off áramkor is, ami le is kapcsolja, ha alérte a minimumot.
Üdv.
-
darvinya
titán
Köszönöm.
-
kjani18
őstag
válasz
darvinya #32138 üzenetére
Bocsánat, én is megkeveredtem! A tuchelen az (1-4) 2 a kimenet, a (3-5) 2 a bemenet. A (3-5) lábakat csak a Q gomb benyomásakor kapcsolja, egyébként szabadon lógnak.
Az F123 ügyében pedig azt hiszem Lompos kartárs lényegesen többet tudna nálam. Azt hiszem az volna az "AM - FM" kapcsoló. -
válasz
vodkaboy22 #32127 üzenetére
Ne hogy túlzásokba essél jármű építés ügyben
(bocs az OFF-ért)
-
kjani18
őstag
válasz
darvinya #32135 üzenetére
Az r95 egy nagy impedanciájú bemenet, ha a Q gomb van lenyomva, közvetlenül a P117 potira kerül a jel és azon keresztül az erősítőre.
A BZ (D) kapcsoló a rajz szerint rosszul van bekötve, mert nem csinál semmit. Elvileg a C135-öt kellene rövidre zárnia.
Az F 123 kapcsolót én sem értem, gondolom a KF -től jövő(ha az URH nincs bekapcsolva, nem jövő) jelet kapcsolja, vagy az ott lévő ellenállásokat, kondikat használja kiegyenlítésre? Ugyan ez lehet érvényes a C109-re is. -
darvinya
titán
válasz
kjani18 #32134 üzenetére
Most a rajzon RH(E kapcsoló sor) be van kapcsolva és úgy van végig rajzolva.
Azt nem értem, hogy a R95-ös miért volt összekötve fizikailag QPU(A kapcsoló sor 3) bemetével.
Ha ekkor bekapcsolom akkor egyszerre meg a kimenet és bemenet az F kapcsoló sor miatt.Ekkor működik úgy, ahogyan van előlapi feliraton van Z/B, tehát Zene Beszéd.
Én ezt rendesen külön vettem, tehát a Magnó kimentett lekötöttem( meg szüntettem a fizikai összekötést a bemenettel) és a helyére raktam.
Viszont ilyenkor a kapcsoló fordítva működik, de úgy működik mint a rajzon BZ, azaz Beszéd Zene.
És ezt nem értem, miért van így.
-
kjani18
őstag
válasz
darvinya #32133 üzenetére
Q bemenetet miért kötötték össze a magno kimenetével.
Hogy lehessen felvenni egy magnóra.
A rajzon két külön jel út, még ha úgy is látszik, hogy egy pontról indulnak
A C121 22n kondira menő árnyékolt vezetékre két helyről mehet a jel, a rádiótuner, illetve a tuchel felől, az nem két párhuzamos, hanem alternatív lehetőség.
Sajna a rajz szerint megspóroltak egy tuchel aljzatot...érdekes, hogy a rádión mégis kettőt látok, pedig nem is ittam -
darvinya
titán
válasz
kjani18 #32132 üzenetére
Köszönöm.
A kékkel jelöltem, ahogy össze volt kötve csatlakozónál.
Pont ezt nem értettem, hogy Q bemenetet miért kötötték össze a magno kimenetével.
A rajzon két külön jel út, még ha úgy is látszik, hogy egy pontról indulnak.[Melodia 16 /áramköri rajz] -
kjani18
őstag
válasz
darvinya #32129 üzenetére
A piros körben árnyékolás van feltüntetve.
A kék körben a tuchel csatlakozó lakozik, amely mondhatni ahány célra ( magnó, vonal, Q, mikrofon,ja ezen belül stereo v. mono,stb.) annyi féleképpen kötötték be. Az áramkör teljes ismeretében lehetne kikövetkeztetni, mi micsoda. -
darvinya
titán
Kérnék egy kis jelmagyarázatot.
Mit jelenthet a piros körben lévő jel és mi szerepe van.A lenti táblázaton a kapcsoló jelöléseknél BZ(Beszéd/Zene) van, viszont előlapi jelzésen Z/B szerepel.[link]
Ez most elírás lehet, vagy megint egy szuper termelés végeredménye. ?Viszont így volt bekötve a csatlakozó.(kékkel jelöltem a kötéseket, de 5-ösnél nem volt rákötve a bemenő ér, csak a 2-es testtel össze volt forrasztva)
De érdekes, mert itt látszik nagyjából, hogy így van bekötve.[link]
Ilyen bekötéssel úgy működik, mint az előlapon.
De egy idő után torzít.
Viszont a rajzon pont fordítva van.
Azaz kikapcsolt állapotban 1nF-on keresztül megy a jel.
Ha be van kapcsolva, akkor ezt áthidalva megy a jel. -
sörösló
aktív tag
válasz
vodkaboy22 #32127 üzenetére
Tényleg le vagyok maradva, hacsak nem a szibériai indítós trükköt másolták le. Beindítunk egy kis akkuval egy kis benzinmotort, aminek a víztere közös a nagy dízellel. Melegíti, aztán megforgatja, és láss csodát: a nagy brutál barom felmordul és elégedetten pöfögni kezd.
-
sörösló
aktív tag
válasz
vodkaboy22 #32124 üzenetére
Hány kiló egy ilyen 24 V-os szörnyeteg? Anno a 12V-os aksikat sérvkötővel kellett felvinni az SZK-5-ös kombájn tetejére, de az MTZ 80-as 2 db 6 V-os akkuja is emberpróbáló akció volt...
-
sörösló
aktív tag
válasz
biacsia #32113 üzenetére
El kell keserítselek, 2-es vezeték nincs. Vagy 1.5 vagy 2.5. Ha ilyen régi a lakás akkor sajna meg kell keresni a dobozokat és meghúzni(!) a kötéseket. Ajánlatos mindjárt az óraládában kezdeni a műtétet. Az aluvezetékek sajna az alapfém puhasága miatt elengedik az eredeti kötést, aztán a lazaság csak súlyosbítja a bajt. Évi rendszerességgel meghúzott ipari sínezésnél tapasztalható hogy az
alu sínanyag szabályosan "kifolyik" a csavarkötés alól. A végső megoldás egy teljes vezetékcsere lehet. Ha csöves a lakás akkor lehet esélyed a minimális kárra, ha MM-fal akkor a következő általános festés előtt kell nekilátni. Az asszony persze sikoltozni fog, de a haladás áldozatokkal jár! -
vodkaboy22
addikt
válasz
sörösló #32120 üzenetére
De azzal 4W-al amit lead olyan szép hangot varázsol ebbe a sunyi Bp-esti kicsi 2*2méteres albérleti szobába, hogy úgy érzem magam mintha otthon lennék a farmon és csak a madárcsicsergés menne
24V nagy johndeer-ben meg hasonló szörnyekben van (új merci bus stb.) (Vékonyabb kábel kell.) De lehet 12V-os lesz belőle mert az a gyakoribb.
-
-
sörösló
aktív tag
válasz
vodkaboy22 #32053 üzenetére
24 V-os traktor aksi? Nagyon lemaradtam az autóvillamosságban. Annakidején a sorbakötött 6E10 páros volt a menő az IFA-ban.
-
sörösló
aktív tag
válasz
vodkaboy22 #32097 üzenetére
EBL 21? Lám-lám így kél ki hamvaiból a Főnixmadár...
Egyébként gratula!
-
#22145024
törölt tag
válasz
Lompos48 #32111 üzenetére
A HDR4-en megy be, és a HDR3-on jön ki a kraft. Az 1-2-es lábak közti vezetéksáv van felhasználva söntnek. Az Ri1-5 ellenállások különböző pozicióban lévő "megcsapolások", de nálam a legtávolabbi van bekötve, így ad 3.7mV-ot amperenként (ezt ellenőriztem) Annyit változtattam, hogy az AMMETER kimeneti csati (HDRA) 1-es lába nem a HDR3 5-ös lábára megy, hanem értelemszerűen az 1-2 lábra. Csak nem úsztam meg a panelfűrészelést
Továbbá az Ri10-12-vel lehetne finomhangolni az ampermérő skáláját, de ez most nem játszik, mert eleve kevés fesz jön le a söntről, nem kell korlátoznom. De ha kell a műverősítőhőz, akkor lehet használni oda bármit. -
sörösló
aktív tag
válasz
vodkaboy22 #32012 üzenetére
Vagy a link rossz, vagy én vagyok vak! A linken egy digitális táblaműszert látok.
Ez csak egy vicc?Bakker, még jó hogy visszanéztem, jól láttam e ! Most jöttem a hétvégi fázisjavítótelepítésből, kissé káprázik a szemem, na de ennyire?
Ha analóg és csak ennyi, vegyél nekem is!
-
-
biacsia
tag
válasz
darvinya #32114 üzenetére
Ez a konnektorig tartó vezeték. Az egész házban ez van behúzva.
A konnektortól a motorig a motor saját vezetéke viszi az áramot. Ez gondolom kellően méretezett.
Az a baj, hogy egy új vezeték végighúzásához falat kéne bontani +festés.
Kondenzátorral nem lehet ezen segíteni az autóhifis vonalat követve? -
darvinya
titán
válasz
biacsia #32110 üzenetére
"Miként van rákötve a hálózatra?" Itt nem tudom, hogy mire gondoljak
Konnektorról megy, vagy egy külön biztosított hálózat lett neki órától táplálva.
1 fázisú a motor.
Azt láttam az adatlapból, de maga a hálózat 1 vagy 3 fázisú, vagy mekkora a óra előtti biztosíték?A vezeték mekkora keresztmetszetű ami kapja a táplápást a motor, mert ekkora távnál már kell 2.5mm2-es.
-
#22145024
törölt tag
válasz
Lompos48 #32106 üzenetére
Igen, csak a 250uA-es (1kR) deprez-t hajtaná meg, semmi mást. Gondolom egy 20x-os erősítés elég lenne, hogy az osztó "mindkét felére jusson elég kakaó".
Az se gond, ha egy-két tranyót is igényel, ha esetleg az 5532 nem vinné el önmagában
A panelon egyébként van készen fix 5V meg 12V is, amiről jelenleg semi sem megy (illetve a skálavilágítás fog majd). Hátha ezekkel kényelmesebb meghajtani az OPA-t, mert a 20V-os power kimenet azért ingadozhat pár voltot, 16-24V közt. -
biacsia
tag
Hali!
Megoldási javaslatot szeretnék kérni az alábbi problémára.
Adott itthon egy vízellátó xjwm/100/76.A gond az, hogy minden egyes bekapcsoláskor "megroggyantja" a ház áram ellátását. (Kicsit belepislog a lámpa , illetve szépen csattog mellettem a szünetmentes, miközben írok, ha valaki például locsol.)
Hogyan lehetne ezen segíteni, hogy a szivattyú minden egyes bekapcsoláskor a nagy induló áramerősség miatt ne "térdeljen le" az egész ház.
Abban bízom, van erre elektronikai megoldás, nem csak a "cseréld kisebbre." -
#22145024
törölt tag
-
Lompos48
nagyúr
válasz
vodkaboy22 #32101 üzenetére
Akkor megnyugodtam. Miért zavar a visszacsatolás? Azzal vagy anélkül is létezik galvanikus leválasztás.
-
Lompos48
nagyúr
válasz
#22145024 #32098 üzenetére
Mivel a sönt maga egy PCB, sok egyéb alkatrésszel együtt, így nem szívesen gyártatnám/ültetném újra.
Még mindig a legegyszerűbb a PCBből kialakított sönt elvágása és ellenálláshuzalból vagy kicsi ellenállásokból kialakítani a megfelelő söntértéket.
Régebben kérdeztem hogy műverősítővel fel lehet-e tornászni, de akkor azt írtad, hogy alapból a féltápfeszre állna be a kimenet. Hogyan lehet ezt orvoslni, ha továbbra is csak +20VDC áll rendelkezésre táp tekintetében?
Ezt lehet ragozni, de semmiképp nem tudsz az opamp kimenetén hasznos szintet elérni. Elképzelhető az első opamppal mért monitorizált értéket másik opamppal kialakított virtuális féltápfeszhez hasonlítani egy harmadik opamppal, aminek a kimenete ugyancsak a féltáphoz viszonyítva fog lengeni... Folytassam?
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- 3DMark (2013) eredmények
- iPhone topik
- Házimozi belépő szinten
- Ízléses, masszív és praktikus mikrotorony jött a Jonsbo műhelyéből
- Google Pixel topik
- Everest / AIDA64 topik
- EA Sports WRC '23
- Autós topik
- One otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- eMAG vélemények - tapasztalatok
- További aktív témák...
- CarPlay / Android Auto adapter meglévő Android alapú fejegységhez
- AKCIÓ! Apple MacBook Pro 16 M4 Pro - M4 Pro 24GB 512GB SSD garanciával hibátlan működéssel
- Azonnali A320 B350 X370 B450 X470 A520 B550 X570 chipset alaplap felvásárlás személyes/csomagküldés
- Telefon felvásárlás!! iPhone 11/iPhone 11 Pro/iPhone 11 Pro Max
- Alkatrészt cserélnél vagy bővítenél? Nálunk van, ami kell! Enterprise alkatrészek ITT
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Város: Budapest