Canon 5D II - portrézás 2025-ben

Kontextus:
Idén volt lehetőségem beszerezni egy 5D II-t és azóta is különböző szituációkban tesztelem, hogy vajon mire képes még így 2025-ben?

Tudni kell, hogy egy teljesen amatőr, hobbi fotós vagyok.
Volt lehetőségem segíteni egy esküvői oktatás felvételén. Cserébe, hogy a háttérmunkában segítettem, készíthettem én is pár saját képet az 5D II-vel. (Az oktatótól kaptam tippeket, de nem engem oktatott. Csak magamnak lőttem képeket, így minden potenciális bénaságért én felelek.)

A cikkben szereplő összes fotó az alábbi kombinációval készült:


Canon EOS 5D Mark II + Canon EF 24-105mm f/4L IS USM

A képek teljesen nyers, gépből kieső JPG-k lesznek, annak minden előnyével és hátrányával.
(A gépen Exposure compensation, vagy esetleg WB volt állítva manuálisan, de ezeket feltüntettem a képek alatt).

A helyszín:
Halászbástya, reggel ~7 óra.


24mm, f5.6, 1/125, ISO 100, EXP 0, AutoWB - korai kezdés

Tétre ment azért:
Még ilyen korán is turisták jöttek-mentek, az időbeosztás pedig sűrű volt.
1-1 helyszínen általában néhány másodperc volt az ideális képet elkészíteni és mentünk tovább.


105mm, f4, 1/320, ISO100, EXP 0, AutoWB - forgalmas helyszín

Egy kis technika háttér:
Hogy működik az 5D II fókuszrendszere?
Két lehetőségünk van:
- Gyors és “buta” (fix pontok): Phase-detect AF (azaz a normál, tükrön keresztüli használat esetén)
- Lassú és okos (arcfelismerés): Contrast-detect AF (Live View, azaz a kijelzőn keresztüli használat esetén)

Hirdetés

Alapvetően a portrézáshoz kellene az arcfelismerés, de itt futunk bele az első limitációba.

Limitációk:

1. Lassú arcfelismerés:
Arcra fókuszálás sebessége:


5D II arcfelismerő AF (1.5s) vs FZ1000 arcfelismerő AF (0.3s)

Természetesen ez meg lehet kerülni a normál, tükrös használattal, de akkor meg minden egyes alkalommal focus&recompse kell, amivel megint csak lassul a munka. Modern AF esetén bárhol van az arc a képen, az AF-nek mindegy.

Azért amikor betalál az AF, akkor szép eredményt hoz:


105mm, f4, 1/160, ISO 100, EXP +1, AutoWB - a képminőség ma is rendben van

2. Face metering hiánya
Oké, megvan az arc. Következő lépés a fénymérés. Az 5D II-nek ebből a szempontból sajnos mindkét rendszere “buta”. Hiába ismeri fel az arcot, nem képes még arra, hogy a fénymérést úgy végezze el, hogy az arc legyen megfelelően világos. Ez a helyszínen rettentő bosszantó volt, mert a kijelzőn nagyon nehéz látni, hogy eltalálta-e a megfelelő világosságot és sajnos sokszor nem, mivel a környezetet próbálta figyelembe venni. Ezért gyakran születtek túl sötét vagy túl világos képek, hacsak nem korrigáltam kézzel. Modern AF rendszernél erre gondolni sem kell, magától figyel rá, hogy az arc legyen megfelelően világos.


45mm, f6.3, 1/200, ISO 100, EXP 0, AutoWB - sötét marad az arc, ahogy az egész képről történik a fénymérés

3. C-AF és AF tracking hiánya
Mozgást lekövetni vele a következő problémás dolog. Az alábbi szituációban a modell futott, hogy szoknya/fátyol tudjon egy picit látványosan lebbenni. Ezt modern géppel lekövetni gyerekjáték. Elindul a modell és tartja a fókuszt a gép az arcon. Az 5D II-vel ez a szinte lehetetlen kategória volt. A gyors rendszer tudott fókuszálni, de akkor a kompozíció ugrik, mert az arcon kell tartani a fókuszpontot. A buta rendszer pedig látta hol az arc, de esélytelen volt, hogy a mozgással lépést tartson.


40mm, f4, 1/800, ISO 100, EXP +1, AutoWB - mozgás lekövetésben kihívások

4. Túl kékes/lilás kijelző miatt WB-szívroham a helyszínen
A kijelző színei valamiért nem a valóságot mutatják. Ez szintén rettentően megnehezíti a helyszínen a munkát, hiszen nem tudok arról megbizonyosodni, hogy a WB rendben van-e. Újabb gépeknek sokkal pontosabb a kijelző színvisszaadása, így a helyszínen is már egész jól lehet csekkolni a képeket és korrigálni, ha kell. (Ez tényleg csak a kijelző, mert az elkészült képek kb. megegyeznek színre, össze is voltak lőve felhős WB-re).


Balra 5D II, jobbra FZ1000

5. Fix kijelző miatt bizonyos szögekből nehéz fotózni.
Szerintem ezt magyaráznom se nagyon kell. Példa, mintha alacsony szögből próbálnánk fotózni:


Balra 5D II, jobbra FZ1000 - ki/felhajtható kijelző = flexibilitás

6. APS-C crop hiánya
Modern gépeken ez szintén állítható. Persze, utólag is lehet croppolni bármikor, de szintén a helyszíni munkát könnyíti meg, ha már ott tudok a framingen alakítani.


105mm, f4, 1/400, ISO 100, EXP 0, AutoWB - itt jól jött volna APS-C crop

7. EF rendszerben nincs 35-150 f2 obi
Ez nem a gép hibája, de a méltán népszerű portrés mindenes ma már a legtöbb rendszerhez elérhető (Sony, Nikon, Lumix, állítólag RF-re is érkezik). EF-re azonban egyszerűen semmilyen valós alternatíva nincs. Ezt a tartományt, ilyen minőségben legalább két obiból tudjuk csak megoldani. Ezzel vagy jön a helyszínen cserélgetés, vagy a két váz, ami 2x költség, 2x súly, stb.

Összegzés

Összességében képminőségben nagyon elégedett voltam vele, de az első tétre menő portré fotózásnál rögtön kezdett érződni a gép kora. Egyedül vagy statikus téma fotózásnál könnyen megkerülhetők a limitációk, de itt portrénál tudtak fájni a limitációk. Sokszor nincs egyszerűen lehetőség a fókuszálásra várni, vagy rekomponálni. Ha elkaptam a pillanatot, megvan, ha nem, akkor az annyi volt.

Az első kérdés ami felmerült bennem a fotózás után az volt, hogy “ezzel hogy tudott valaha bárki dolgozni?!".
Minden tiszteletem azoknak, akik esküvőztek 5D II-vel, vagy akár még most is csinálják.

A negatívumokra fókuszáltam a cikkben, de egyébként számlatan pozitívuma van a gépnek.
Képminőség, akkuidő, ergonómia, stb. Egy élmény vele fotózni, csak 4x ilyen hosszú lett volna a cikk, ha ezekről is részletesen írok.

A szervező, akinek köszönhetem a lehetőséget:
https://www.instagram.com/sherryarelle/
(Az elején kiemeltem, de megismétlem: kaptam tippeket, de nem engem oktatott főleg. Csak magamnak lőttem képeket, így minden potenciális bénaságért én felelek.)

Modell:
https://www.instagram.com/kaderinconstance/


80mm, f4, 1/640, ISO 100, EXP +0.7, Daylight WB - egy extra kép a végére

Még van hozzászólás! Tovább