Hirdetés

Kia Ceed Gold 160 1.5 T-GDI MY2024

A totalcar népítélet rovatába szántam az alábbi rövid, az első 18e km utáni tapasztalatösszegzést, de valamiért nem akarják megjelentetni, így ide teszem, hátha valakinek jól jön.

Hirdetés

2023 év végén vásároltuk az autót, jelentősebb "visszatérő ügyfél" kedvezménnyel megtámogatva. Így elfogadhatónak tűnt az ára és mivel már régóta nézegettem, elhoztuk. (Egy 10+ éves Astra H-t váltott. Az Astrával nem volt különösebb gondunk, de mivel lassan-lassan eljönnek azok is és kicsit kezdtem is már unni, a csere mellett döntöttünk.) "Elvileg" négyen használjuk a Ceed-et, a gyakorlatban leginkább egyedül, vagy +1-2 családtaggal ülök benne, ritka a teljes létszám. Emiatt örölük is, hogy - bár megfordult a fejünkben az SW - maradtunk az ötajtós változatnál, könnyebb, rövidebb, a garázsban is több hely van körülötte (és ez a kedvenc formám:)). Mint utólag kiderült, jó is, hogy nem nagyon vártunk a vásárlással, mert 2024-ben az árak tovább mentek felfelé, míg a teljesítmény 160-ról 140 lóerőre csökkent. Nem tudom, a gyakorlatban ez a teljesítménykülönbség mennyire számít (gondolom semennyire), de azért jobb érzés. :)

Negatívumok (legyünk túl gyorsan ezeken):
- A két napos autóval már a szervizben kezdtem, mivel rázott és enyhén el is húzott. A szerviz ment vele próbakört, átnézték és nagyon sokat magyarázkodtak. Mivel eredménytelen volt a náluk töltött idő és kérésem ellenére nem voltak hajlandók rá, ezért én magam vittem el futóműállításra. Érdekes módon ezt követően nem ráz és szépen megy egyenesen, ügyesen fordul. Az autóhoz vásárolt téi szett mindegyik kereke kiegyensúlyozatlan volt, így azt is megcsináltattam.
- A fényszórók sajnos hajlamosak enyhén párásodni hirtelen hőmérséklet-esés esetén. Menet közben nem zavaró és a garázsban gyorsan ki is szárad, de azért nyilván nem jó. A legközelebbi időszakos szerviznél (újra) megemlítem.
- A klímapanel két hőmérséklet-szabályzóján a hőmérséklet érték napos időben alig olvasható.
- Az automata esőérzékelő sajnos gyakran inkább zavaró, mintsem segítség lenne. Nehezen találja a ritmust, sokáig nem töröl pedig kellene, majd törölget, pedig alig van mit. Máskor ügyes (és szépen is törölnek a lapátok).
- Álló helyzetből induláskor kicsit késve veszi fel az autó a gázt. Abszolút nem vészes, inkább csak kellemetlen, ha például egy ki/-bekanyarodáskor várok a lehetőségre és valaki váralanul beenged, akkor kuplung fel, közben már nyomom a gázt, de pici késéssel veszi lapot. Így a közben záró kuplung miatt van egy kis köhécselés, kuplung vissza... Ez nem éppen ideális, de ritka és máskor/máshol nem okoz gondot.
- 1-2-3 fokozatok között kb 1000 ford/percet "ejt". Ez nem lenne különösebb gond, de a váltó végáttétele kicsit hosszúnak tűnik, ezért pl 50km/h 2-esben 3000ford, 3-asban 2000ford. Ha pár km/h-t visszalassul a forgalom, akkor mehet vissza 2-be, mert 1500-2000 fordulat körül csak nagyon óvatos gázadással lehet gyorsítani. Persze lehet, hogy csak engem zavar, de jobban szeretem, ha szabadon pörög és "lélegzik" a motor, így igyekszem 2500 felett tartani mindenhol.
- Az első ülések övének alsó bekötése lehetne 5-10 cm-re előrébb, mert a hátul ülő lábfeje időnként akaratlanul is hozzáér, enyhén megfeszítve azt, ami az elöl ülőnek kényelmetlenség lehet.
- Jó lett volna a hátsó sornak is két légbefúvó a középső/könyöklő box hátára, de Gold szinten ez nem jár.

Ennyi, egyik sem vészes, vagy olyasmi, ami nem volt (ne lett volna) megoldható. Más kérdés, hogy a Kia szalon hozzáállása olyan, amilyen. A lámpákkal futok majd még egy kört, reméljük olvassák és szeretnének javítani. ;)

Pozitívumok (amiket kiemelnék, mert különösen tetszik és számomra fontos):
- Vezetés:
--> Nem szoktam az alsó középkategóriánál nagyobb autókat vezetni, kedvenceim a Rio/Corsa méretú kiasautók, így nekem már a Ceed is egy "nagyobb, utazós" autó. Valóban erre is használom, használjuk, így ~50km alatt elő sem vesszük. Főleg autóúton, autópályán fut, városban nem egy élmény a fenn is említett "fura" váltóáttételezés miatt. Szerintem stabil, feszes, nyugis, kényelmes és elfogadhatóan csendes (persze nem egy süketszoba), leginkább a gumik zaja hallatszik, a motor csak erőteljesebb gyorsításkor hallható. Minden irányba jó a kilátás, tolatáskor segít a kamera is.
--> Motor: szívómotorokon szocializálódtam, ezt is hasonlóan, azaz alacsony fordulaton nem terhelve, kíméletesen gyorsítva, szükség esetén kihúzatva használom. Tetszik, jól megy, 4 személlyel is szépen, határozottan mozgatja az autót. Az Astrával nem igazán szerettem pályázni, a Ceeddel nincs ilyen gondom. A sebességhatárokat - egészséges ráhagyással - betartva élmény vele az utazás, nem érzem, hogy bárhol erőlködne. Ad egyfajta egészséges magabiztosságot. A fogyasztás az eddig megtett 18000 km alatt (Excelben vezetem) 6,45L/100km.
--> Futómű: az említett kezdeti beállítás után nincs vele gond. Érdekes, hogy bár csak 16-os felniken gurul, mégis hajlamos az útfelület dőlését és hibáit, a nyomvályúkat követni. A kormányzás érzete számomra már-már "nagyautós", azaz van benne némi "nehézkesség", nem az az egyujjas, kisautós érzet.
--> Fékezés: erős, határozott, a Riónál harapósabb, hirtelenebb módon fog. Igazán nagy tempóról nem kellett még sosem megálljak, nem is szoktam vele száguldozni. Normális közlekedéshez szerintem határozottan jó.
-->Lámpák: elöl full LED, távfény asszisztenssel. A Riónál hamarabb kapcsol DLR-ről tompítottra, ügyesebb, ezért mindig automatikusra állítva használom. Nagyon jó a fényerő, az automatikus távfény is gyorsan vált. Tízből talán egyszer késik egy gondolatnyit. Tízből egyszer meg én lennék lassabb, így jellemzően rá bízom a kapcsolgatást. Külön jó pont, hogy a DRL hátul is kapcsol világítást.
--> Vezetéstámogató rendszerek: a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer minden indításkor aktív. Ez egy gombnyomással kikapcsolható. A sávtartó automatika viszont igény esetén bekapcsolható. Mindkettőt megszoktam, ha nem kimondottan rossz, kopott felfestésű úton vezetek, a sávelhagyásra figyelmeztetőt hagyom is bekapcsolva, autóúton és autópályán pedig használom a sávtartót. Az aktív vészfék asszisztens eddig kétszer szólt, városban. Nem mondom, hogy indokolatlan volt, de nem is volt veszélyes, kicsit szoros volt a forgalom mindkét alkalommal. A tempomat okés, biztosan van jobb is, de nekem megfelel. Némi megszokást és tudatosságot persze igényelnek ezek a rendszerek, de egyáltalán nem olyan "balesetveszélyes", "ping-pongozós", "beleránt az árokba" mint sok helyen olvasható (nem konkrétan erről, hanem más autók rendszereiről

-Belül és kényelem:
--> A kezelőszervek, kormány, pedál, gombok, etc. mind logikusan elhelyezve, ott, ahol egyébként is keresném, Kicsit hiányoznak is az Astra bolondságai (szakaszos ablaktörlő állítás megoldása, érintős index). :)
--> A központi kijelzőn sokminden, a köztük a vezetéstámogató rendszerek is beállíthatók, hangolhatóak.
--> Ülések: elöl kényelmes, deréktámaszos. Eddig a legjobb nekem, de Opelekből jöttem. :) Hátul csak addig ültem bennem, míg ellenőriztem, megvannak-e az ülések.
--> Kétzónás, automata klíma van benne, ami számomra újdonság, a feleségem számára meg igazi áldás. Már nem fázik, ha elfelejtett felöltözni a nyári melegben beszállás előtt. :) Erősen hűt (ez a Riónál nem igazán teljesül), a felforrósodott autót is gyorsan le tudja hűteni, a motor teljesítményén nem érezni, be van-e kapcsolva (ez az Astránál nem így volt). Télen meglepően hamar tud érdemi meleget produkálni.
--> Ülésfűtés: juhúú, soha többet autót nélküle! :)
--> Infotainment: régebbi (Redmi 7) telefonnal nem igazán szerették egymást, még vezetékkel is le-ledobta. Frissebb (Moto 32) telefonnal vezeték nélkül is hiba nélkül működik. A tolatókamera képe jó, gyorsan vált, külön gombbal bármikor ki-be kapcsolható. A rádió az elvárható módon jól szól. A kezelőfelület lehetne kicsit logikusabb/átgondoltabb, de gyors és stabilnak tűnik.

Karbantartás, költségek:
--> 3500KM-nél egy "tisztasági"' olajcsere ~50eFt
--> 10000KM első "éves" TMK ~120eFt

Még van hozzászólás! Tovább