Ezt olvastad már? [link]
Ha 127cd/m2 fényerőt tartottad, akkor az 1050:1-es kontraszthoz igen izmos 0.12cd/m2-t produkál feketén a moncsid. Nemsemmi
[ Szerkesztve ]
read-only mode on the forum
Ezt olvastad már? [link]
Ha 127cd/m2 fényerőt tartottad, akkor az 1050:1-es kontraszthoz igen izmos 0.12cd/m2-t produkál feketén a moncsid. Nemsemmi
[ Szerkesztve ]
read-only mode on the forum
Akkor az egy S-PVA vagy IPS panel, ha minden igaz.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
Megvolt, köszi, de nem véletlenül tettem fel a kérdést, mivel nincs szó a cikkben x y-ról sem a kontraszt optimális helyzetéről. Ha arra céloztál hogy a cikkben mérnek kontrasztot, azt a hajamra kenhetem, az iMatch annyi féle optimális kontrasztot mutat ahányat ő akar, ezért tettem fel a kérdést is.
Ahogy mondod, 0.12-es feketét mért a basICColor.
*Ropi*: kőkemény TN. Többször is ellenőriztem, ennyi volt a fekete, de nem tetszik ez nekem a kiégett részletek miatt, valami nem stimmel.
[ Szerkesztve ]
Letakarítottad a monitort kalibrálás előtt? Matt sötétben kalibráltad?
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
Letakarítottam+ világos volt, de tökéletesen feküdt a monitorra, környezeti fény nem juthatott be. (ha be is jutott volna akkor pont az ellenkezőjének kellett volna történnie, hogy a fekete lett volna jóval több nem?)
Egyébként akkor mi a hiba amikor a*-ra és b*-ra "nan"-t ír basiccolor? Újraindítottam mindent, de még mindig ugyanaz a hiba.
A kijelző fényvezető felületi rétegén keresztül oldalról bőven elég fény jut be ahhoz a szenzorhoz, hogy tönkrevágja a kalibrációt. Ezért kell matt sötétben csinálni.
"Egyébként akkor mi a hiba amikor a*-ra és b*-ra "nan"-t ír basiccolor? Újraindítottam mindent, de még mindig ugyanaz a hiba. "
Gőzöm nincsen, nekem olyat sosem írt...
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
Holnapi programom: sötétítés és Win újrarakás, sehogy sem akarja az igazságot, pedig már mindent megpróbáltam.
Addig is marad az x y kérdés, még mindig nem tudom mit jelent, nagyon örülnék ha valaki felfedné előttem a titkot.
A kontraszt beállítására pedig van hivatalos módszer vagy bizonyíték a gyári érték elméletre? Eddig mindenki mást mondott, de a BenQ-n tesztelve megcáfolódni látszik a gyári értékes dolog, mert a kontrasztskálán sokkal jobban szerepel a 65-ös értékkel, mint az 50-es gyárival. Jó lenne tudni mi az igazság. (és most nem a kontrasztarány növekedésére értem, hanem a skála eleminek láthatóságára)
[ Szerkesztve ]
Sok mindentől függ ez a kontrasztos dolog. Pölö, hogy milyen pontossággal állít a monitor a kontraszton (2 vagy 3 gombnyomásnyira van osztva egy érték átugrása) és milyen léptékekben (1-3-5-stb. Cd/nm). Hogy logaritmikusan, vagy lineárisan, stb. Elvileg a kontrasztot 100-ra állítva kellene hagyni (úgy adja a legnagyobb dinamikát, viszont a fehérpont elcsúszásával (ahol a monitor a legnagyobb fényerejét képes leadni) a legvilágosabb érték is kisebb lesz, így az azon felül érkező digitálisan kvantált értékeket nem képes megkülönböztetni, magyarán beég a kép. A gyakorlatban 90 és 100 közötti értékeken adják a monitorok a legjobb eredményt, persze csak akkor, ha le tudjuk szabályozni eléggé a fényerőt, mert ugye a kettő együtt adja a korrekt fényerő beállítást. Képszerkesztéshez 120-140 Cd/nm értéket javasolnak, én 125-re szoktam belőni, az is már eléggé szemkifolyatós egy 27" monitoron (ugye minél nagyobb a monitor, annál nagyobb felület világítja meg a szemeim relatíve kicsi, ámde konstans méretű felületét - tehát egy nagyobb monitort ezért érzünk erősebben világítónak ugyanakkora fényerőn, mint egy kisebbet.
A Dellemen, pl. a kontraszt 90, a fényerő 3 (!!!).
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
No akkor ezt lehet olvasgatni szorgalmasan. [link] El is teszem könyvjelzők közé későbbre
Itt írnak x, y-ról:
"By changing the x and y values we can map to any possible colour visible to the human eye. The Y value is the brightness (or luminance) of the colour and while not shown on the graph, it could be represented by a third axis that comes out of the page (or screen as you're likely reading this online). What we will be doing later is taking readings by varying the "Y" value from black (0 IRE) to white (100 IRE) and trying to adjust the color to make it fall right at the middle white point, called D65. D65 represents the location where there is no colour component at all: It's purely black, white or a shade of grey in-between. The x,y coordinates for the D65 point are x=0.313, y=0.329. These are the magical numbers we will be trying to achieve by taking measurements with our meter."
read-only mode on the forum
Tehát a konklúzió az, hogy még mindig nem tudjuk hol van valósan a legjobb kontraszt?
Laboratóriumban a 100. Valóságban a kijelző egyéb elektromos tulajdonságaitól függően van a szórás kb. 80 és 100 között.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
Elég velős anyag, holnap feldolgozom, de ma már képtelen vagyok rá. Köszi a linket
Igen, ezt tudjuk, hogy ott van elvileg a legjobb, de azt is tudjuk, hogy ez gyakorlatban szépen kiégeti a világos részeket. A kérdés, hogy belőjük 80-100 közé, de mi alapján? Ugye az RGB tényező és a fényerő már önmagában hatással van rá, ha alapból 100-as fényerőn kezdem el állítgatni lesz kb 50 az optimális kontraszt, ha 50-es fényerőn, akkor meg 100-as a kontrasztot mutat optimálisnak, tehát ez a kérdés még mindig, hogy oké hogy ez és az között van az optimális tartomány, de honnan tudom megmérni, hogy mondjuk 80 kontraszt 20 fényerő a helyes arány vagy 90 kontraszt 10 fényerő? Mert ugye a kalibráló mindkettőt helyesnek mutatja.
(a számok csak példák, nem egyeznek meg a valódi értékekkel amiket beállítottam)
[ Szerkesztve ]
Kivonatozhatsz, ha ennyire ráérsz Én már vagy 3x nekimentem,de sosem volt se időm, se türelmem
"Két dolog fontos az életbe' nagyon. Hogy az ágyad legyen jó, meg a cipőd. Mer' vagy az egyikbe vagy, vagy a másikba."
Várjunk csak, mi egyáltalán a "kivonatozás"?
Foglald össze, hogy nekem ne kelljen elolvasni
Just kidding
"Két dolog fontos az életbe' nagyon. Hogy az ágyad legyen jó, meg a cipőd. Mer' vagy az egyikbe vagy, vagy a másikba."
Szívesen olvasok én róla anyagot, nem arról van szó, csak az a helyzet, hogy ezek a cikkek -egyelőre- kb az angol tudásom határát súrolják (nagy része szakmai szöveg, ez okozza a nehézséget) és az elmúlt napokban is úgy raktam össze a dolgokat, hogy akkor oké a cikkből értettem kb 60%-ot, a hiányzó részt meg programban szenvedtem ki, hogy akkor mire is akart utalni a cikk. Tehát ha lenne róla egy jó magyar összefoglaló akkor egy szót sem szólnék, de szinte semmi sincs róla magyarul, aki meg képben van az elég szűkszavú de nem értem miért, hiszen a tudás ott van, érti miről van szó, de mintha nem akarná továbbadni, és ez iszonyat frusztráló, hogy tudom, hogy van aki megtehetné, hogy elmagyarázza, de nem teszi. Ne érts félre, nagyon köszönöm ezeket a linkeket is és minden segítséget mindenkinek aki eddig is segített, de még mindig olyan mintha sötétben tapogatóznék, mivel a kérdéseimre sincsenek egyértelmű válaszok, pedig elképzelésem szerint rengeteg monitor fordulhatott már meg a nálad a boltban amit be kellett kalibrálni, vagy másnak a sajátja ami már be van lőve basiccel, ezeket pedig nem lehet jó módszer nélkül, tehát kell, hogy legyen rá valami bevált megoldás.
Mod: ez a kivonatozás se egy átlag dolog, hogy akkor kis google és meg is van. Google pl totál hülyeségeket hoz ki rá, így csak a topikból tudom megtudni, mi is ez egyáltalán.
[ Szerkesztve ]
Athiszem, ha az eddigi itteni, és más helyeken történt beszélgetések alapján jól vonom le a következtetést akkor még azok is akik naponta foglalkoznak ezzel sem mindig rendelkeznek tökéletes elméleti tudással. Inkább csak rájöttek hogy lesz jó, megcsinálják, és működik. De hogy emögött mi a pontos elmélet azt sokan csak kapargatják. szerintem ennek si köszönhető a szűkszavűság... Nem olyan régen volt is valami témában nagy kavarodás itt is, és arra jutottunk, hogy kb senki sem tudja biztosra
[ Szerkesztve ]
"Két dolog fontos az életbe' nagyon. Hogy az ágyad legyen jó, meg a cipőd. Mer' vagy az egyikbe vagy, vagy a másikba."
Hát ez érdekes, nem gondoltam volna, hogy erre még nincs valamilyen "szabvány" módszer kidolgozva.
De azért érdekelne, hogy ha nem is egy közös, de milyen saját módszer alapján állítjátok be a kontrasztot madgie, KTTech, *Ropi*? Ahogy olvastam ti már hajtottatok végre sikeres kalibrálást basICColorra, tehát a kontrasztot is be kellett, hogy állítsátok valahogy.
Nyugdíjas: A hsz-eid között olvastam, hogy mindig a gyári értéken hagyod, ezért nem írtalak a felsorolásba, te már megválaszoltad gyakorlatilag.
nincs azzal baj, hogy ilyen akkurátusan akarod ezt csinálni, - meg érhető is, hogy ennyire érdekel a dolog (ebben én is ilyen vagyok) - de azért azt a segítő hsz-ek értékelésénél vedd majd figyelembe, hogy madgie, KTTech és *Ropi* (nyilván Nyugdíjas is) azért egy pöttyet komolyabb (elektronikával és jobb kalibrálhatósággal rendelkező) monitorokkal szereztek tapasztalatot, s nem biztos hogy akármelyik is sikeresen átültethető lesz egy BenQ TN kalibrálásához...
[ Szerkesztve ]
Egy a lényeg, hogy egészség legyen… meg beteg
Kontraszt nálam majdnem mindig gyári értek, illetve ezt szoktam még a hardveres kalibráció előtt/után végigzongorázni, a Black/White/APL Clipping a Basic Settingsben sokat segít abban, hogy ne vágjon le többet a sötét/világosból, mint kéne. Egyébként az i1d2 sokat szidott gyári progija kontrasztméréssel kezd (LCD-nél is), csak utána csinálja a többit. Nálam az NEC EA231WMi-n egyébként pont az 50-es kontraszt a jó, az 53 ütősebb képet ad, kontrasztilag sem mutat túl nagy eltérést, mégis látszik az Black/White Clippingnél, hogy többet vág le, mint kéne. Jut eszembe, az Eizo Monitor Test is tud hasonló tesztábrákat, ez az AVS HD 709 csak azért maradt meg bennem, mert mostanában több tévét állítottam be, mint monitort.
Isual: sajnos én főleg TN+Film-et kalibráltam eddig, meg plazmát, de ez utóbbi szinte mission impossible az i1d2-nek. Többre mentem az AVS tesztábrákkal, egy kék szűrős THX szemüveggel meg a saját szememmel (a műszer igazából főleg csak a színhőmérséklethez kell ilyenkor, de az sem biztos pont, mert a kommersz plazma nem ugyanolyan WB-vel fog megjeleníteni egy negyed képernyőnyi 18% szürkét fekete alapon, mint egy teljes képernyős fehéret.)
Nyugdíjas: no igen, legnagyobb magabiztossággal is lelkes amatőrnek nevezném magam és akkor még hol vagyok Ropi/KTTech szintjétől
[ Szerkesztve ]
Módszer van,de a külföldi szakmai írások alapján számomra látszik, hogy aki keni ezt az gyakorlatilag semmi mással nem foglalkozik az elmúlt 20 évben
"Két dolog fontos az életbe' nagyon. Hogy az ágyad legyen jó, meg a cipőd. Mer' vagy az egyikbe vagy, vagy a másikba."
Először is köszönöm a választ.
Igen, az iMatch kontraszt beállítással kezd, de pont ezt feszegettem, hogy az nem adja meg, hogy amikor beállítom a kontrasztot, akkor a többi érték min legyen, tehát ha akkor pl 100-on van a fényerő (kb 220cd/m2) akkor megad optimálisnak 65-ös kontrasztot, ha viszont belövöm a fényerőt előtte 30-asra (120cd/m2) akkor 95-ös kontrasztot mutat optimálisnak. Ezért nem tudom, hogy akkor mi lenne a jó.
Isual: Igen, ezzel tisztában vagyok, nem is 1:1-ben akarom ugyanazokat megcsinálni, amik egy 3-szor annyiba kerülő monitoron működnek, de legalább ad egy kiindulási alapot.
Egyébként akartam is kérdezni, hogy csak TN-t ilyen rémálom kalibrálni, vagy IPS/VA-t is ugyanilyen szenvedés?
Nyugdíjas: Akkor már csak 19 év és 11 hónap és megtanulok kalibrálni.
[ Szerkesztve ]
Igazából szerintem épphogy nem nagyon ad kiindulási alapot, de legalább látod majd, hogy kinél mi működött, aztán nálad valamelyik vagy valamilyen ötvözet talán. Nyilván mindössze erre jó ez, de ezt te is pontosan tudod. Én azt csak azért írtam, hogy ne törjön le a dolog, ha nem sikerül majd tökéletesen, annak ellenére, hogy láthatóan arra törekszel (ami mondom helyes is)
[ Szerkesztve ]
Egy a lényeg, hogy egészség legyen… meg beteg
"hogy kinél mi működött, aztán nálad valamelyik vagy valamilyen ötvözet talán."
Pontosan így értettem, hogy alapot ad
Az iMatch úgy kezdi, hogy csinálj egy factory resetet, nem? Szvsz abból érdemes kiindulni, persze meg lehet próbálni más beállítást is, a white/black clipping teszteknél kibukik, melyik jobb, nem?
ja jó, akkor rendben van, csak ezek szerint én másképp kezelem a kiindulási alapot...mármint ha kapsz egy problémára 6 eltérő megoldási javaslatot (és egyik sem biztos, hogy műkszik majd), akkor sztem az nem kiindulási alap, hanem szívás
Egy a lényeg, hogy egészség legyen… meg beteg
Most Factory resettel 58-at hozott ki optimálisnak.
Te már kalibráltál pár TN-t, reális elvárás, hogy minden színt be tudjak vinni a zöld zónába? dE<1 lenne. Neked milyen eredményeket hoztak a TN-ek?
Isual: ennyi szívás után nekem már elmegy annak
[ Szerkesztve ]
Nem lehetetlen (bár kicsi rá az esély, szerintem dE<2 már jó eredmény lesz, a gondot inkább az fogja okozni, hogy csak nyakmerevítőt használva lesz igaz a műszeres mérés eredménye (a TN-ek alapvető tulajdonságait figyelembe véve, mivel iszonyatosan nézési szögfüggő).
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
Asszem minden szín még nem került be deltaE 1 alá, de például a bolti olcsó LG elég fura jószág, kicsit tágabb a gamutja, mint az sRGB
A mostani TN-ek annyira már nem rosszak, mármint egy notebookos borzalomhoz képest. Az öcsém BenQ-ja is elég korrekt lett, mikor belőttem.
[ Szerkesztve ]
Ez mennyire igaz! Egy notebook kalibrálásnál futottam ebbe ahol eleve kisebb az esély a helyes nézési szögre.
twitter: MatrixfanLive | Ősidőktől a PH!-n
Tapasztalaom sajnos, szemből nézve már a képszélek is torzulnak.
madgie: Mit takar pontosan, hogy egész jó lett? Reportot tudsz róla mutatni esetleg?
Egyébként L* vs. Gamma 2.2 vs sRGB IEC61966-2.1 témában mi az állápontotok, melyiket favorizáljátok és miért?
Nincs már reportom, de ha nagyon fontosnak tartod, akkor valamikor belőhetem megint az öcsém BenQ-ját
Csak azért kérdeztem, hogy kb mire számítsak, hol lesz majd a vége.
Nálam most a következő értékek vannak: 5800K, 120cd/m2, L*, 2.2 gamma, ICCv4 profil, színkezelésre megfelelően felturbózott Firefox-al
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
Hogy lehet egyszerre L* és 2.2 is? Tonal response-nál csak vagy ez vagy az lehet
Egyébként sima dE-ben vagy dE94-ben kell nézni a színek eltérését?
F*ck hülyeséget írtam szóval gamma 2.2, jelenleg, de L* lesz a következő kalibrálásnál... (mindjárt neki is látok, mert sikerült kinyírnom a profilom...)
[ Szerkesztve ]
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
A korábban linkelt NEC-s .pdf-ben kitérnek erre is. Keresd ki a response curve-s részt, nem hosszú.
"Két dolog fontos az életbe' nagyon. Hogy az ágyad legyen jó, meg a cipőd. Mer' vagy az egyikbe vagy, vagy a másikba."
Íme a kalibrálás eredménye:
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
sRGB IEC61966-2.1 gammával is be tudnád kalibrálni? kivi vagyok
Egy a lényeg, hogy egészség legyen… meg beteg
sRGB-re kalibrálni egy nagyszínterű monitort nem feltétlenül szerencsés
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
jajj erről el is felejtkeztem itt hagyhirtelen
Egy a lényeg, hogy egészség legyen… meg beteg
2.2-es gammával ennél jobb vagy rosszabb eredményeket kaptál?
Egy a lényeg, hogy egészség legyen… meg beteg
Ugyanilyet
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
És gondolom akkor szemre sem tapasztalsz különbséget a két kalibráció között?
Egy a lényeg, hogy egészség legyen… meg beteg
Ez már nem teljesen igaz... a feketék kissé máshogy jönnek ki.
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
Na és hogy máshogy? Összességében melyik kalibrációt érzed szubjektíve jobbnak, pontosabbnak (mindent egybevetve)?
Egy a lényeg, hogy egészség legyen… meg beteg
Kicsit több marad meg a sötétebb árnyalatokból, mondjuk ez nem is csoda, ez az egyik előnye, és "színkezelt világban" nem is igazán van reális értelme a gamma beállításnak, kivétel ha az adott alkalmazás ezt megköveteli.
Mindent egybevéve az L* jobban bejön.
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon