Hirdetés

2024. április 24., szerda

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1801) zohan1970


zohan1970
csendes tag

Sziasztok!
Váltottam Win 8-ra
A kalibrálást sikeresen megcsináltam Dispcalgui-val. minden tökéletes.
A problémám:amikor kijelzőt váltok a lut menager nem látja az aktuális icm filet.
A Dispcalgui látja a filet,de nem tudja betölteni.
Ekkor már a lutmenager is látja és így betölti.

Mi lehet a probléma? a w7 nél minden gépemen működött egyszerüen.

(#1802) madgie


madgie
titán

Csókolom, a dispcalgui nem tud olyan szép ,színesgrafikonos megjelenést ,hogy mittomén a piros 0.13 dE, a hupikék ezzel szemben csak 0.08, meg ilyesmi? Tudjátok, szinte minden kalibráló szoftver ilyen ábrákat mutogat a kalibráció végén, a dispcalgui-nál meg semmi, ott a gamut-krumpli, meg egy raklap adat (de még egy feketeszintet sem találok közte, ergo kontrasztot sem).

Hogy miért azt használom? A colormunki ragaszkodik hozzá (illetve más nem nagyon támogatja azt) :D

(#1803) Johnny Cage válasza madgie (#1802) üzenetére


Johnny Cage
addikt

Tools \ Measurement Report

(#1804) madgie válasza Johnny Cage (#1803) üzenetére


madgie
titán

:R

(#1805) madgie válasza madgie (#1804) üzenetére


madgie
titán

(a mac néha még a mai napig megviccel, hogy felülre rakja az ilyesmit)

(#1806) scarbantia


scarbantia
aktív tag

Tudom, hogy nem igazán kalibrálás, de közeli téma, lenne egy halom színmenedzsmenttel kapcsolatos kérdésem:

-Nyomtatásnál miért D50(5000K, 93+ CRI) a szabvány nyomatvizsgáló fény, miért nem a D65 (6504K, szintén magas CRI érték)? Ha a nyomatot D50-es fény mellett vizsgáljuk, akkor értelemszerűen a monitort is 5000K-re kell kalibrálni?

-Színhelyes munkához megfelelő munkakörnyezet, ha a monitor kalibrációjával megegyező színhőmérsékletű(esetleg kicsit csalva D50-es fény a D65 kalibráláshoz), stabil környezeti fényt alkalmazunk? Mi az optimális fényerő? Gondolom jó, ha közel azonos a monitor és a környezeti fény fényereje(fehér falról visszaverve indirekt szoktam világítani) Ugyebár 120cd/m2-re szoktunk kalibrálni, de ez sokszor túl nagy fényerő. Ilyenkor emelni kell a környezeti fény erejét, vagy a monitor fényerejét is igazíthatjuk a meglévőhöz? A kalibrálók tudnak fényt mérni, és ehhez igazítani a monitor fényerejét. Mennyire tolódik el a kalibráció ezzel, valamint a végeredményen ez meglátszik-e? Pl. képfeldolgozás, lemegy a fényerő 80cd/m2-re. Várhatóan világosabbra dolgozza fel a képet az ember, vagy mivel a környezeti fény is kisebb, ezért minden marad ugyanúgy?

-Hardveres kalibrációról tudna valaki részleteset mondani? Mik az előnyei-hátrányai? (ha jól tudom csak a profibb monitorok tudnak ilyet) Ilyenkor készül .ICC profil? Vagy a monitor tárolja a beállításokat az OSD-n keresztül, és oprendszertől független az egész? Öregedő ccfl csőn segít-e valamit a hardveres kalibrálás? Pl. nem csak szoftveres korrekció van, hanem tényleges színhőmérséklet változás(többféle CCFL szabályozása), ezáltal kisebb fényerő esés kalibrálás után? (vagy ez csak álom... :U )

-kalibrálásnál dE, vagy dE94 érték a mérvadó?

-Ps-ban ahhoz, hogy a színpalettán jól jelenjenek meg a színek, a Working Spaces, RGB-nél a monitorprofilt adtam meg. Ez rendben van így? Csak mert ez szűkebb, mint egy ProPhoto RGB színtér, ami elvileg nagyobb játékteret ad a munka folyamán.

Hát most így ennyi, de biztos lenne még kérdésem. :B
Előre is köszönöm a komoly hozzáértők segítségét! :R

[ Szerkesztve ]

(#1807) KTTech válasza scarbantia (#1806) üzenetére


KTTech
veterán

A nyomtatásnál a napfény színét veszik alapul, ellenőrzéskor, általában. De ha komolyan akarnak dolgozni, akkor a kiállítási helyen aktuális színhőmérséklethez van hangolva.

A monitort célszerű D5800K-ra hangolni, az UGRA ajánlása szerint. Ez középút a D50 és D65 közt, ha jobban megnézzük. Nálam remekül bevált. Igaz, nem a "szokott" 2.2-es gamma értékkel, hanem L*-al. Az L* jobban illeszkedik a látáshoz, mint a 2.2-es vagy 1.8-as gamma.

A 120 cd/m2 nem kőbe vésett szabály. Függ a monitor méretétől, a környezeti fénytől, hogy mire állítjuk. Nálam kevés (30-50lx) környezeti fénynél 27"-os monitorhoz a 100cd/m2 vállt be legjobban.

A hardveres kalibrálás annyi előnnyel bír, hogy sokkal pontosabb, mint a szoftveres, hiszen közvetlenül a monitor 3DLUT táblájába kerül a korrekciós érték. Különösen ajánlott L* gamma használata esetén, mivel sokkal pontosabban követi le így (akár 12-16 biten - de ez igaz minden gamma értékre, természetesen), mint a monitor 8 (esetleg 10) bites LUT-jában... az eredmény: jobb színátmenetek (nem lépcsősödik olyan könnyen).
Egy öregedő CCFL-en (vagy LED-en) viszont semmi nem fog segíteni, ha egy szintet elér...

PS-ben nem használjuk workingnek a monitorRGB-t... semmi jó nem jön ki belőle. Working space-nek használd azt a színtért, amit a végén látni akarsz (ha nincs ilyen, akkor a lehető legnagyobbal dolgozz). Ha nyomtatni készülsz, akkor használd soft-proofnak a nyomtatóprofilt (vagy akár az sRGB-t is célszerű így elkészíteni, ha nagy színterű a monitorod).

www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

(#1808) scarbantia válasza KTTech (#1807) üzenetére


scarbantia
aktív tag

Köszönöm a válaszokat! ...és egyben adódnak a további kérdések. :)

Értem, hogy a nyomatnál a napfényt vesszük alapul, de ha jól tudom, akkor a D50 és a D65 is egy "napfény szabvány", és ha lenagyított fotó a kimenet, akkor D65 a megfelelő érték. Miért? Illetve kérdés, hogy hol használatos még a D65? Ez a középút nem rossz, de amúgy elég egyszerű egy profilváltás, így maradnék a kétféle kalibrációnál.

A fényerős részt nagyjából értem, tehát ha összehangolom a környezeti fénnyel, akkor elvileg kisebb fényerő is lehet jó.

3DLUT nem csak a legkomolyabb monitorokban van? Csak mert láttam olyan monitort, ahol van hardveres kalibrálás, de 3DLUT-ról nincs szó sehol. Viszont azt továbbra sem tudom, hogy ha a monitorba nyúlunk bele hardveresen, akkor kell-e .icc profil, vagy a monitoron belül zajlik minden korrekció?

Ps-ban azért tettem be a monitorprofilt, mivel itt volt meg minden szín a palettán(wide gamut). Ahogy megyek szűkebb színterek felé, annál jobban olvadnak össze az árnyalatok, és a végén már csak valami fakó téglavörös van piros helyett, de már AdobeRGB esetén is csúnya az eredmény. Kimeneti színtér általában van, de gondolom ahhoz eszközprofilt kéne szerezni.

Ez már nagyon off, de felmerült, hogy a laborok milyen profillal dolgoznak? Ha jól tudom a fotópapírok az sRGB-t se fedik igazán, illetve egész más alakú a színtér, de erről nagyon kevés infó van. (pedig ez megint egy nagyon érdekes kérdéskör, hogy a mai laborok, valamint csúcsnyomtatók milyen színtereket tudnak, mekkora valós bitmélységgel különülnek el a tónusok, stb...)

Még egyszer köszönöm a segítséget, lassan azért tisztulnak dolgok, meg kapok megerősítést, hogy jól gondolom-e a dolgokat józan paraszti logika mentén. :)

(#1809) *Ropi* válasza scarbantia (#1808) üzenetére


*Ropi*
félisten

"Értem, hogy a nyomatnál a napfényt vesszük alapul, de ha jól tudom, akkor a D50 és a D65 is egy "napfény szabvány", és ha lenagyított fotó a kimenet, akkor D65 a megfelelő érték. Miért?"

A D50 a délelőtti és kora délutáni napfény, a D65 pedig a déli. A weben a 6500 Kelvin (D65 ekvivalens) a szabvány, feltéve, hogy webes kimenetre dolgozol. Ha nem webre, akkor 5000 Kelvin.

"A fényerős részt nagyjából értem, tehát ha összehangolom a környezeti fénnyel, akkor elvileg kisebb fényerő is lehet jó."

Fordítva: a környezeti fényt kell a monitorhoz hangolni. Képfeldolgozáshoz a 100-140 Cd/m2 ajánlott, de pl. az sRGB szabványban 80 Cd/m2 van megadva a megfelelő kontrasztátfogáshoz. Tehát minden attól függ, milyen szabványban dolgozol.

"3DLUT nem csak a legkomolyabb monitorokban van? Csak mert láttam olyan monitort, ahol van hardveres kalibrálás, de 3DLUT-ról nincs szó sehol. Viszont azt továbbra sem tudom, hogy ha a monitorba nyúlunk bele hardveresen, akkor kell-e .icc profil, vagy a monitoron belül zajlik minden korrekció?"

Monitoron belül történik.

"Ps-ban azért tettem be a monitorprofilt, mivel itt volt meg minden szín a palettán(wide gamut). Ahogy megyek szűkebb színterek felé, annál jobban olvadnak össze az árnyalatok, és a végén már csak valami fakó téglavörös van piros helyett, de már AdobeRGB esetén is csúnya az eredmény. Kimeneti színtér általában van, de gondolom ahhoz eszközprofilt kéne szerezni."

Ha PS-ben monitor színtérben dolgozol, akkor csak nálad néznek ki jól a képek, sehol másutt. ;) A kimenetnek megfelelően ProPhoto RGB, Adobe RGB vagy sRGB gamut a nyerő.

"Ez már nagyon off, de felmerült, hogy a laborok milyen profillal dolgoznak? Ha jól tudom a fotópapírok az sRGB-t se fedik igazán, illetve egész más alakú a színtér, de erről nagyon kevés infó van. (pedig ez megint egy nagyon érdekes kérdéskör, hogy a mai laborok, valamint csúcsnyomtatók milyen színtereket tudnak, mekkora valós bitmélységgel különülnek el a tónusok, stb...)"

Amilyent megjelölsz nekik, hogy használjanak. Legalábbis a korrekt nyomdáknál így van, ahogy az is, hogy minden reggel kalibrálják a nyomdagépeket. Én a fine art albumaimat 16 Bites Adobe RGB tif fájlokban küldöm levilágításra egy külföldi nyomdának, de nem is olyan eredményt kapok vissza, mint ha a Porst / DM / MM / stb.-be küldtem volna. ;) :D Valóban, a fotópapíroknak jóval szűkebb mozgásteret engednek, ráadásul van egy óriási nagy különbség köztük és a megjelenítők között: a megjelenítőknek saját fénye van, ami nagyban javítja a kontrasztdinamikájukat. Eleve megkülönböztetünk nyomtatott és levilágított médiumot: teljesen más a kettő, ráadásul a nyomdagépek nem RGB, hanem CMYK színtérben dolgoznak, ami megint egy más világ. Egyébként nagyjából mindegy, hogy a nyomdagép mekkora színteret tud, mert a nyomtatott médium a szűk keresztmetszet. ;)

Weboldalam: http://karpatisandor.hu

(#1810) KTTech válasza *Ropi* (#1809) üzenetére


KTTech
veterán

""3DLUT nem csak a legkomolyabb monitorokban van? Csak mert láttam olyan monitort, ahol van hardveres kalibrálás, de 3DLUT-ról nincs szó sehol. Viszont azt továbbra sem tudom, hogy ha a monitorba nyúlunk bele hardveresen, akkor kell-e .icc profil, vagy a monitoron belül zajlik minden korrekció?"

Monitoron belül történik."

Valamint van ICC/ICM profil is a további korrekcióra, valamint anélkül nem tudja a gép, hogy mire is van állítva a monitor :)

"Ez már nagyon off, de felmerült, hogy a laborok milyen profillal dolgoznak? Ha jól tudom a fotópapírok az sRGB-t se fedik igazán, illetve egész más alakú a színtér, de erről nagyon kevés infó van. (pedig ez megint egy nagyon érdekes kérdéskör, hogy a mai laborok, valamint csúcsnyomtatók milyen színtereket tudnak, mekkora valós bitmélységgel különülnek el a tónusok, stb...)"

Amilyent megjelölsz nekik, hogy használjanak. Legalábbis a korrekt nyomdáknál így van, ahogy az is, hogy minden reggel kalibrálják a nyomdagépeket.

A legkorrektebb nyomdáknál meg adnak ICC profilt az adott gép és papír kombinációhoz (ideális esetben több ezer mintavételi pontból legenerálva), hogy ténylegesen lehessen dolgozni rá. Így már a softproof valós eredményt ad, nem úgy, mint egy általános színtér.

[ Szerkesztve ]

www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

(#1811) scarbantia válasza *Ropi* (#1809) üzenetére


scarbantia
aktív tag

A weben a 6500 Kelvin (D65 ekvivalens) a szabvány, feltéve, hogy webes kimenetre dolgozol. Ha nem webre, akkor 5000 Kelvin.

He? :Y Eddig valamiért az rögzült bennem, hogy levilágított(labor) fotóknál D65 kell. És vannak is ilyen állítások a neten. (azaz, hogy a fotópapír eleve kékes kicsit) A nyomatnál ott tudom, hogy D50, de mondjuk azt nem tudom, hogy a webes szabvány miért lett D65, szerintem kellemesebb egy kicsit melegebb fényű monitort nézni. Mindegy.

Magyarul 80-140cd/m2 között mozoghatok, de a környezeti fény is legyen hasonló. A színterekhez való fényerő szabványról tudnál linkelni? Érdekelne a többi is.

"Ha PS-ben monitor színtérben dolgozol, akkor csak nálad néznek ki jól a képek, sehol másutt. ;) A kimenetnek megfelelően ProPhoto RGB, Adobe RGB vagy sRGB gamut a nyerő."

Ez valahogy nem stimmel. Értem, de már az AdobeRGB is annyira téglavörös, hogy eleve furcsa a dolog, hogy annak úgy kell kinéznie. Most fotóktól elvonatkoztatva, ha meg akarok adni egy színt, akkor már eleve nem azt látom, mint amit megadni szeretnék.

"Amilyent megjelölsz nekik, hogy használjanak. Legalábbis a korrekt nyomdáknál így van, ahogy az is, hogy minden reggel kalibrálják a nyomdagépeket. Én a fine art albumaimat 16 Bites Adobe RGB tif fájlokban küldöm levilágításra egy külföldi nyomdának..."

Labor vagy nyomda? Itthon mondjuk ilyesmiről nem tudok(pedig amúgy érdekelne egy ilyen lehetőség). De ha fotópapír nem képes ilyen színteret lefedni, akkor gondolom nincs értelme AdobeRGB-nek, és nem is abban dolgoznak.

"Egyébként nagyjából mindegy, hogy a nyomdagép mekkora színteret tud, mert a nyomtatott médium a szűk keresztmetszet."

Pont erre akartam rákérdezni, hogy a végeredmények tekintetében milyen lehetőségek vannak. Mind labornál, mind nyomatnál.

KTTech: "A legkorrektebb nyomdáknál meg adnak ICC profilt az adott gép és papír kombinációhoz, hogy ténylegesen lehessen dolgozni rá. Így már a softproof valós eredményt ad, nem úgy, mint egy általános színtér."

Ha jól sejtem, itt lenne igazán értelme a wide gamut kijelzőnek, hogy akár egy CMYK teljesen eltérő "alakú" gamutját is lefedje, és a nyomda saját profilját lássam a monitoron. (persze RGB-->CMYK, de azért elvileg lehet softproofolni)

(#1812) zohan1970


zohan1970
csendes tag

Sziasztok!
Váltottam Win 8-ra
A kalibrálást sikeresen megcsináltam Dispcalgui-val. minden tökéletes.
A problémám:amikor kijelzőt váltok a lut menager nem látja az aktuális icm filet.
A Dispcalgui látja a filet,de nem tudja betölteni.
Ekkor már a lutmenager is látja és így betölti.
Mi lehet a probléma? a w7 nél minden gépemen működött egyszerüen.

(#1813) KTTech válasza scarbantia (#1811) üzenetére


KTTech
veterán

Amit írtam a laborra is igaz ;) ott is ICC profillal kell(ene) softproofolni. És nincs olyan, hogy D65 "kell". Olyannak kell lennie a végeredménynek, ami illeszkedik a nézési környezethez. Ha épp D32 vagy D28, akkor olyan (kiállításoknál gyakran előfordul, hogy a megvilágítás ilyen). És ezért van az, hogy webre sRGB-ben dolgozunk, mert a legtöbb monitor ezt (se) tudja teljesíteni...

Az adobe RBG-hez az alábbi paraméterezés a "standard" (az aRGB kb. a látható színek 52.1%-át fedi le...):

Parameter Value
White Point Luminance Level 160.00 cd/m2
Black Point Luminance Level 0.5557 cd/m2 (0.34731% of white point luminance)
Contrast Ratio 287.9
Ambient Illuminance Level 32 lx
Reference Display Surround Level 32.00 cd/m2 (20% of white point luminance)
Viewing Surround 2 cd/m2
Gamma: 2.19
CIE Standard Illuminant D65

A ProphotoRGB-nek pl. ez kell (a látható színek 90%-át fedi le):

Viewing Environment
Luminance level is in the range of 160–640 cd/m2.
Viewing surround is average.
There is 0.5–1.0% viewing flare.
The adaptive white point is specified by the chromaticity values for CIE Standard Illuminant D50 (x = 0.3457, y = 0.3585).

Minél nagyobb egy színtér, annál több részt fed le a látható színekből, ergo annál hasznosabb, mivel a szűkebb színtereket meg tudja jeleníteni, azaz softproofolni (mondjuk az Adobe programok kérdés nélkül is ProPhoto-ban számolnak, minden egyéb színtér, amit beállítasz ebből konvertálódik).

www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

(#1814) KTTech válasza KTTech (#1813) üzenetére


KTTech
veterán

De ehhez hozzátartozik, hogy minden tartalomhoz tartozik egy adott referencia, amihez kitalálták (például, HDTV-k, filmek stb. a REC.709 illetve 2020, a nézési környezet az BT.2035 szabvány alá esik és így tovább).

Az előbb lemaradt az sRGB nézési környezete:

Parameter Value
Luminance level 80 cd/m2
Illuminant white point x = 0.3127, y = 0.3291 (D65)
Image surround reflectance 20% (~medium gray)
Encoding ambient illuminance level 64 lux
Encoding ambient white point x = 0.3457, y = 0.3585 (D50)
Encoding viewing flare 1.0%
Typical ambient illuminance level 200 lux
Typical ambient white point x = 0.3457, y = 0.3585 (D50)
Typical viewing flare 5.0%

Ebből is látszik, hogy ugyan kalibrálni D65-re kalibrálunk, de nézni a tartalmat (és a környezetet beállítani) már D50-re kell...

www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

(#1815) kasa85


kasa85
őstag

Sziasztok!
A legjobb képet akarom ki hozni a monitorból.
Melyikkel legszebb a kép.
GTX780 van a gépben az nvidia panelban van Digitális színformátum !
Két lehetőség van!
RGB ez az alap.Az új Driverekel van korlátozott színformátum Dinamikus tartomány Korlátozott,vagy lehet állítani Teljes re.
Ami érdekel Melyik színformátumit használjam melyik ad szebb képet?
RGB ?
YCBCr444 ?
Most a YCBCr444 állítottam Angol fórumon azt olvastam az a legszebb.
Amit meg nem értek RGB ben miért van Dinamikus tartomány Korlátozott,vagy lehet állítani Teljes re?
Érdekelne a véleményetek sürgős előre is tisztelettel : Károly :R

[ Szerkesztve ]

Új,és régi játékokkal tarkítom oldalamat. További hűsölést : Károly. Gamer csatorna. https://www.youtube.com/channel/UCRG3FPVZBYZiqjzwmlTM8LA?sub_confirmation=1

(#1816) scarbantia válasza KTTech (#1814) üzenetére


scarbantia
aktív tag

Köszi az infókat, hasznosak! :R Hosszú távon nagyon szeretném elsajátítani a színmenedzsment minden lépcsőjét, rutinszerűen alkalmazva a beállításokat, egészen a fényektől a nyomatokig. Tudom, hogy nem mindenhol létkérdés, de valahol meg szakmai minimum, azon túl, hogy az ember jól végzi a munkáját.

Más téma, szintén régóta zavar, Thinkpad topikban már kérdezősködtem, de nem tudom van-e megoldás.Adott egy Thinkpad W510 laptop, AUO b156hw01 v.4 panellal. Ez ugyebár TN, de amúgy tűrhető, egyébként RGB (vagy GB-r) LED-es, wide gamut panel. Kalibrálva lett az oázisban, amivel jobb lett ugyan, a kalibrálási értékek nagyon jók, pont szemből használható is. Viszont drasztikusan lecsökkent a betekintési szög, ha be van kapcsolva a színprofil, akkor alulról zöld, felülről rózsaszín színe lesz, és ez már egy kis szögeltérésnél is jelentkezik. Neten ITT egy példa, ugyanaz a panel.
Van valami lehetőség, amivel ez kiszűrhető? Kikapcsolt színprofillal nincs semmi gond, csak úgy meg az alap színek nem jók. Van olyan W510, amibe beépített kalibráló is kerül, elvileg működnie kéne a dolognak. Persze TN panel, de a fenti linket leszámítva még sehol nem olvastam, hogy mások is problémáztak volna a kalibráción.

[ Szerkesztve ]

(#1817) KTTech válasza scarbantia (#1816) üzenetére


KTTech
veterán

Mivel kalibráltad (hardver, szoftver)? Mert ami a linken van, az tipikusan olyan hiba, mintha a kalibráló nem támogatta volna rendesen a háttérvilágítást...

www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

(#1818) KTTech válasza kasa85 (#1815) üzenetére


KTTech
veterán

Az RGB teljes pont megfelelő beállítás, ha DVI-n van összekötve.

[ Szerkesztve ]

www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

(#1819) *Ropi* válasza scarbantia (#1811) üzenetére


*Ropi*
félisten

""Ha PS-ben monitor színtérben dolgozol, akkor csak nálad néznek ki jól a képek, sehol másutt. ;) A kimenetnek megfelelően ProPhoto RGB, Adobe RGB vagy sRGB gamut a nyerő."

Ez valahogy nem stimmel. Értem, de már az AdobeRGB is annyira téglavörös, hogy eleve furcsa a dolog, hogy annak úgy kell kinéznie. Most fotóktól elvonatkoztatva, ha meg akarok adni egy színt, akkor már eleve nem azt látom, mint amit megadni szeretnék."

Fogalomzavart érzékelek nálad: a megjelenített színtér és a munkaszíntér két külön dolog. Ha a PS-ben a megjelenítési színteret (tehát a monitorod színterét, ami egy egyedi, antiszabvány színtér) állítod be munkaszíntérnek (ami viszont egy előre definiált referencia színtér kellene legyen, hiszen másutt is ugyanahhoz a referenciához igazodva néznék meg) akkor amint mondtam csak nálad lesznek jók a képek, sehol másutt. Még akkor sem, ha azt a színprofilt átviszed a másik gépre, ugyanis annak a monitora nem ugyanúgy tér el a referenciától, mint a tiéd. :N

""Amilyent megjelölsz nekik, hogy használjanak. Legalábbis a korrekt nyomdáknál így van, ahogy az is, hogy minden reggel kalibrálják a nyomdagépeket. Én a fine art albumaimat 16 Bites Adobe RGB tif fájlokban küldöm levilágításra egy külföldi nyomdának..."

Labor vagy nyomda? Itthon mondjuk ilyesmiről nem tudok(pedig amúgy érdekelne egy ilyen lehetőség). De ha fotópapír nem képes ilyen színteret lefedni, akkor gondolom nincs értelme AdobeRGB-nek, és nem is abban dolgoznak."Amilyent megjelölsz nekik, hogy használjanak. Legalábbis a korrekt nyomdáknál így van, ahogy az is, hogy minden reggel kalibrálják a nyomdagépeket. Én a fine art albumaimat 16 Bites Adobe RGB tif fájlokban küldöm levilágításra egy külföldi nyomdának..."

Labor vagy nyomda? Itthon mondjuk ilyesmiről nem tudok(pedig amúgy érdekelne egy ilyen lehetőség). De ha fotópapír nem képes ilyen színteret lefedni, akkor gondolom nincs értelme AdobeRGB-nek, és nem is abban dolgoznak.

Konkrétan labor, de mindegy: csak példaként írtam. A minél nagyobb színtérnek azért van értelme, mert a rip szoftver szebb tónusátmeneteket tud kiszámolni egy információdúsabb forrásanyagból. Ugye színcsatornánként 16 Biten 64x több információ áll rendelkezésre, mint 8 Biten. ;)

""Egyébként nagyjából mindegy, hogy a nyomdagép mekkora színteret tud, mert a nyomtatott médium a szűk keresztmetszet."

Pont erre akartam rákérdezni, hogy a végeredmények tekintetében milyen lehetőségek vannak. Mind labornál, mind nyomatnál."

Az adott fotópapír határozza meg: ezt az adott nyomdától / labortól kell megkérdezni.

A többit KTTech megválaszolta. :)

(#1812) zohan1970: Definiáld: "kijelzőt váltok"! ;)

(#1815) kasa85: Melyikkel a legszebb a kép? Amelyikkel a legjobban tetszik neked. ;) Ez kb. olyan kérdés volt mint, hogy "Melyik a legjobb autó?". Mi nem dönthetjük el helyetted, mi tetsszen neked. Ha nekem a melegebb színek tetszenek, neked meg a hidegebbek és rám hallgatsz, akkor nem leszel megelégedve az ajánlattal. ;) A full (0-55) és a reduced (16-235) színtartomány a video módra vonatkozik: HDMI-n és DisplayPorton keresztül aknázható ki a nagyobb bitmélység.

Weboldalam: http://karpatisandor.hu

(#1820) scarbantia válasza KTTech (#1817) üzenetére


scarbantia
aktív tag

Nem én voltam, Oázisnál volt, i1 display pro, BasICColor szoftver. Ott vissza is vittem, megnézték, hogy de fura, aztán annyi, hogy ez TN, nincs mit tenni. Amúgy szemből nyilván nem ilyen zöld, de nagyon hamar zöldül, ha kicsit lejjebbről nézem. Fentről a rózsaszínes elszíneződés kevésbé jelentkezik.

Közben eszembe jutott egy tesztelési megoldás: netről lehúztam W520, W530 profilokat (ugyanez a panel), és ott nem jelentkezik ez a probléma. Tehát nem jó a profilom... :( (azaz hogy éljen, mert akkor mégis sokkal jobbra össze lehet hozni ezt)

[ Szerkesztve ]

(#1821) *Ropi* válasza scarbantia (#1820) üzenetére


*Ropi*
félisten

A TN panelek tulajdonsága, hogy csak merőlegesen szemből nézve adnak úgy-ahogy használható képet, mert már onnan is a felületének az alsó és felső széleit nem merőlegesen látod és emiatt csúszik a kontraszt és torzulnak a színek. Ha pedig eleve alulról vagy felülről nézed akkor a jelenség csak tovább fokozódik. A TN színvisszaadásban a leggyengébb paneltípus.

Weboldalam: http://karpatisandor.hu

(#1822) kasa85


kasa85
őstag

Köszönöm Sakcok ezek szerint HDMI kábelen az LG 3D Smart 42" telecizión az RGB a jó
Amúgy mi a különbség a két formátum között?
RGB ?
YCBCr444 ?
Észre vettem,hogy az RGB beállítás mellet az NVidia panelben Dinamikus tartomány Korlátozott,vagy lehet állítani Teljes re.
Teljesre raktam gondolom az a legszebb.
Tudom kocsi meg hasonlatok,de egy kicsit részletesen melyik milyen színhűséggel bír.
Ezt így le írva melegebb,vagy hidegebb nekem a melegebb tetszik,de nem vagyok meleg :DDD
Viccet félre érdekelne a véleményetek,mert hiába keresem a neten csak Angolul van,és sajnos nem tanultam.
Előre is köszönöm,ha szántok rám egy kis időt,hogy képben legyek.
HDMI kábelek vannak a monitoron vagy 3.Egyik PC.Xbox360,PS3 :R

Új,és régi játékokkal tarkítom oldalamat. További hűsölést : Károly. Gamer csatorna. https://www.youtube.com/channel/UCRG3FPVZBYZiqjzwmlTM8LA?sub_confirmation=1

(#1823) KTTech válasza kasa85 (#1822) üzenetére


KTTech
veterán

Kalibrálás nélkül nem beszélhetünk színhűségről. Mondjuk úgy, hogy bőven a szemmel látható hibákon felül van a hibája, ehhez még hozzájön a TV-k egy-egy jellemző hülyesége, mint pl. a dinamikus kontraszt...

www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

(#1824) kasa85 válasza KTTech (#1823) üzenetére


kasa85
őstag

ÉRtem akkor kalibráltatni kell. :R

Új,és régi játékokkal tarkítom oldalamat. További hűsölést : Károly. Gamer csatorna. https://www.youtube.com/channel/UCRG3FPVZBYZiqjzwmlTM8LA?sub_confirmation=1

(#1825) kasa85 válasza KTTech (#1823) üzenetére


kasa85
őstag

RGB ?
YCBCr444 ?
Mi a különbség ?
Olvastam az RGB Dinamikus tartománya korlátozotra állítva gyengén muzsikál,Teljessel jobban teljesít,
Majdnem YCBCr444 szint,de azt írják ez szebb fehéret,és sötétebb valós feketét mutat.

Új,és régi játékokkal tarkítom oldalamat. További hűsölést : Károly. Gamer csatorna. https://www.youtube.com/channel/UCRG3FPVZBYZiqjzwmlTM8LA?sub_confirmation=1

(#1826) scarbantia válasza *Ropi* (#1821) üzenetére


scarbantia
aktív tag

Ezzel teljesen tisztában vagyok, de amint az előző hozzászólásomban is olvashattad, nem ez lesz a gond. Amúgy TN szinten egy egész jó panel. Persze szívesen moddolnám IPS-re, de csak egy kompatibilis panel van, ami az sRGB-t se tudja.

A színterekhez: Ha jól értem, pontos munka esetén legalább 4 profilunk van.
1. fényképezőgép színprofil(ez vagy konvertáló szoftveré, vagy készítünk magunk)
2. munkatér színprofil (ez ProPhoto RGB, vagy valami jó széles, hogy a feldolgozás tág határok között mozoghasson)
3-4. Kimeneti eszköz profilja, ebből adott esetben ugye kettő is van, az egyik a monitor, a másik a nyomtató/labor által használt profil.

Közben nézem, hogy a munkatér profil mellett meg tudom adni a softproof beállításokat is. Az még továbbra sem világos, hogy a munkatér profil váltásával miért változnak a paletta színei. Illetve érthető, hogy mondjuk sRGB esetén bizonyos színek kiesnek, ezért narancs színű a piros, de pl. ProPhoto RGB mellett is az, ami nagyobb, mint a kijelzőm színtere. Az Adobe oldalán amúgy vannak komoly leírások, asszem átverekszem magam rajta.

Bocsánat, ha nagyon OFF a téma már.

(#1827) *Ropi* válasza scarbantia (#1826) üzenetére


*Ropi*
félisten

A színprofilok számát jól gondolod, a színek csúszása pedig azért van, mer lehet ugyan, hogy az egyik profil nagyobb a másiknál, viszont az alakja miatt nem teljesen fedi le és ott csúszik, ahol a másik kilóg.

Weboldalam: http://karpatisandor.hu

(#1828) szarnyalosas


szarnyalosas
tag

Sziasztok!

Van egy Syncmaster 940B Monitorom!

Hogyan tudom bekalibrálni ?
s RGB ben dolgozok pár programban, valami ötlet ?

(#1829) KTTech válasza szarnyalosas (#1828) üzenetére


KTTech
veterán

Szia! Kalibrálóval. Mivel ez egy régi TN-es monitor, gyakorlatilag bármilyennel... sRGB-n kívül mást nem is tud.

www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

(#1830) KTTech válasza kasa85 (#1825) üzenetére


KTTech
veterán

Kezdjük ott, hogy milyen a kijelződ és min kötötted össze? Ha jól emlékszem, egy TV, ami halmozottan hátrányos, főleg, ha PC-vel van összekötve, mivel HDMI-n alapból az RGB-t 16-235 közt akarja áttolni. HA felül lehet bírálni, akkor nincs gond, ugyanúgy néz ki, mint a YCBYCr444. Ha nem lehet, akkor van előnye a másik formátumnak. Viszont az olcsó (értsd: kb. 300E alatti, de az esetek nagy többségében a felettiek sem) TV-k nem támogatják a YCBYCr444-t feldolgozás közben, hanem átkonvertálják YCBYCr420-ra, mivel a DVD-k és BD-k ebben vannak kódolva, és ez az elsődleges felhasználási területük, tehát ki is dobják a színformációk javát...

Mind az RGB és az YCBYCr444 is tud akár 12-16 bites színmélységet is, ha megfelelő csatlakozás áll rendelkezésre (értsd: HDMI vagy DP ÉS támogatja a monitor illetve a videókártya is egyszerre). Viszont a küldő és fogadó oldalnak is tudnia kell, egyébként pont ugyanúgy 8 biten működnek, mintha DVI-t használnál...

www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

(#1831) szeva000


szeva000
addikt

Hi!

Lenne egy hülye kérdésem :)
X-Rite I1 Display Pro-t használok most. Vettem tegnapelőtt egy új nyomtatót valahogy nem lehetne kalibrálni vele? (nem igazán tetszenek a nyomatok színei, főleg a magas fényű papíroknál)

(#1832) *Ropi* válasza szeva000 (#1831) üzenetére


*Ropi*
félisten

Nem, mivel nincs saját fényforrása. :N

[ Szerkesztve ]

Weboldalam: http://karpatisandor.hu

(#1833) szeva000 válasza *Ropi* (#1832) üzenetére


szeva000
addikt

Mi lenne a legolcsóbb megoldás? no nem elvinni kalibrálni...kizárt hogy én hurcolásszam ezt a nagy dögöt :D

(#1834) qnadam válasza szeva000 (#1833) üzenetére


qnadam
veterán

kénytelen leszel kihívni valakit akkor. vagy bérelni eszközt :)

istálló? gazemberség? hupákolás?

(#1835) szeva000 válasza qnadam (#1834) üzenetére


szeva000
addikt

Pénzben mekkora összeg egy értelmes nyomtató kalibráló csoda? Ha nem annyira vészes, inkább veszek.Így is több fajta papír van, gondolom arra mindre külön kalibráció kell.

[ Szerkesztve ]

(#1836) scarbantia válasza szeva000 (#1835) üzenetére


scarbantia
aktív tag

Ha jól tudom a legolcsóbb eszközök erre a Datacolor SpyderPrint, és a Colormunki Photo. Ez utóbbi elég multifunkciós eszköz. Ha esetleg jó áron megválnál az i1 display pro-tól, akkor szólj. ;)

(#1837) szeva000 válasza scarbantia (#1836) üzenetére


szeva000
addikt

Utánanézek mibe fájna és sztem megválok...Ez egy alig hasaznált darab :) csak saját monitoraimra használva.
Datacolor nem kell...az hulladék az x-rite-hoz képest....

[ Szerkesztve ]

(#1838) *Ropi* válasza szeva000 (#1835) üzenetére


*Ropi*
félisten

A ColorMunki Photo, 140.000-től indul.

Weboldalam: http://karpatisandor.hu

(#1839) szeva000 válasza *Ropi* (#1838) üzenetére


szeva000
addikt

itt abszurdisztánban :)

(#1840) *Ropi* válasza szeva000 (#1839) üzenetére


*Ropi*
félisten

Máshol is. ;) Vagy próbáld használtan...

Weboldalam: http://karpatisandor.hu

(#1841) szeva000 válasza *Ropi* (#1840) üzenetére


szeva000
addikt

az a baj, ahogy az este rálestem , nem igazán ajánlott eldobno a display prot :)
tehát ez sem bizta, akkor hogy kelleni fog...majd keresek valami normálisabb leírást

(#1842) *Ropi* válasza szeva000 (#1841) üzenetére


*Ropi*
félisten

Egy biztos: i1D3-mal nyomtatót kalibabrálni nem fogsz tudni. :N

Weboldalam: http://karpatisandor.hu

(#1843) szeva000 válasza *Ropi* (#1842) üzenetére


szeva000
addikt

az bizta :)
De annak sincs értelme, hogy van egy kitűnő I1D3 és a ColorMunki Photonál meg azt írják, hogy mégis sokkal jobb az I1D3, ajánlott azt használni...Ez így olyan nesze semmi több mint 100k-ért....

(#1844) *Ropi* válasza szeva000 (#1843) üzenetére


*Ropi*
félisten

Ezt nevezik termékpozicionálásnak azok a fránya marketingesek. ;) Ha ők nem lennének, akkor minden cég csak egyféle terméket gyártana, ami mindent tudna amit kell. ;) Magyarán az i1D3 sokkal pontosabb monitorkalibrálásban, viszont a nyomtató miatt meg kell venned a ColorMunkit is: jól ki van ez találva, hogy minél többet ki tudjanak húzni az ember zsebéből. :N

[ Szerkesztve ]

Weboldalam: http://karpatisandor.hu

(#1845) kasa85 válasza KTTech (#1830) üzenetére


kasa85
őstag

:R :R
Köszi így világos.
LG 42" Smart 3D LED monitor,de tévé is.
Az új Nvidia driverben van már RGB magasabb színformátum :)
Régebbi Nvidia drivert használok kb fél éveset az stabil,és jó tuning alatt :)

Új,és régi játékokkal tarkítom oldalamat. További hűsölést : Károly. Gamer csatorna. https://www.youtube.com/channel/UCRG3FPVZBYZiqjzwmlTM8LA?sub_confirmation=1

(#1846) Brekk válasza szeva000 (#1839) üzenetére


Brekk
addikt

Van egy kb 3 nyomtatót bekalibrált colormunki photom, monitort nem is kalibráltunk vele soha. Ha érdekel eladó, úgy néz ki i1 pro 2 re váltunk.

http://www.oaziscomputer.hu - Professzionális monitorok szakértőktől.

(#1847) szeva000 válasza Brekk (#1846) üzenetére


szeva000
addikt

Lehet érdekel,privátban légyszi dobj egy ajánlatot.Ma nem bizta, hogy tudok reagálni rá, sok a meló.
Nelem is vanb I1D3, pont ezért nem akarom eladni, mert azt olvasgattam, hogy sokkal jobb monitorra.

(#1848) kasa85


kasa85
őstag

Srácok kéne egy segítség!
Az NVidia Control panelben be állítom a Digital Vibrance,és a gamma értékeket.
Újra indítás után el felejti!
HDMI a csatlakozásom!
Windows 8.1 re kompatibilis fixáló kéne,mert szart sem ér a NV_RGBFullRangeToggle.

Új,és régi játékokkal tarkítom oldalamat. További hűsölést : Károly. Gamer csatorna. https://www.youtube.com/channel/UCRG3FPVZBYZiqjzwmlTM8LA?sub_confirmation=1

(#1849) *Ropi* válasza kasa85 (#1848) üzenetére


*Ropi*
félisten

A Digital Vibrance és a gamma teljesen más mint a RGB Full Range Toggle, de egyikre sincs megoldás, ha alapból driverből rossz.

Weboldalam: http://karpatisandor.hu

(#1850) Johnny Cage


Johnny Cage
addikt

érdekesség FF felhasználóknak:

FF24 BEkapcsolt azure-vel:

FF24 KIkapcsolt azure-vel:

jól látszik, hogy azure engine-el a color management hibásan működik (nem alkalmazza az oldal összes elemére, amely nem embeddelt profile-t). a gond az, hogy az azure 24-től felfelé alapértelmezett, azaz hogy kikapcsolhatatlan..

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.