Hirdetés

2024. május 2., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#2101) crissprivat válasza Kernel (#2099) üzenetére


crissprivat
senior tag

Nem terelek semmit.

Jézus szeret Téged! https://youtu.be/uxos-RWmLnc?t=248

(#2102) Kernel válasza Inhouse (#2090) üzenetére


Kernel
nagyúr

Legalább olvasd el, amit belinkelsz.

Épp azért linkeltem, 13,8 V-ot egészen tisztán elolvastam benne, meg a 14,38 V-ot is

A másik pedig, hogy a táblázatban is írják, ezek az értékek 25C fokon értendőek.

Milyen értékek? Legalább olvasd el, amit linkeltem. A nyugalmi feszültség értékei. Csak én nem arról beszéltem.

Korábban is beraktad a képet, annak szövegét is el kellene olvasni. Az akku élettartamának 15 % kitolási lehetőségéről szól. Magam is csak erre utaltam, amikor írtam, hogy nyáron jobb az alacsonyabb érték, hiszen kímélőbb.

Nem konkrétan a vízbontás beindulásáról szól, mert akkor szerintem a gyártók előírásaiban is lenne olyan kitétel, hogy a hagyományos (nem rekombinációs) akkut nyári melegben tilos használni, mondjuk 14 vagy 14,4 V-on. De ez egy vicc, ilyen nincs és nem is volt soha. Példa:

le volt írva a Bosch garanciapapírba is hogy 13,8V-14,4V között kell lenni

Hol van leírva, hogy nyáron le kell szabályozni a feszültséget? Opcionálisan lehet, de nem kell.

(#2100) K Norbi

Nem emlékszem, de ha nem tudsz normálisan válaszolni, az is válasz...

(#2101) crissprivat

Lehengerlő szakmai érvelés, és ismét megmondtad a tutit, eszméletlen...

[ Szerkesztve ]

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#2103) kastner


kastner
csendes tag

Valahol meg kéne tanulni elviselni a másik véleményét, még akkor is, ha nem tartjuk helyesnek. Ezt hívják vitakultúrának, ami mostanra - úgy tűnik - kiveszőfélben van. Ehelyett néhányan letorkolják a másikat, becsmérelnek, stb. Sajnos az internetes fórumokban egyre elterjedtebb a durvuló vitastílus, a neveletlenség. Ez a fórum is kezd eldurvulni. Nem lehetne megállni annál a pontnál, hogy nem értek vele egyet, ezért meg ezért? És itt megállnánk. Az élet hosszabb távon majd eldönti, kinek van igaza. Lehet, hogy a másik mondanivalójában is van legalább részigazság, de rámenős önérvényesítő magatartásunk miatt elsiklunk felette. Türelem, megértés, ez a nehezebb út, cserébe viszont nem rontjuk le az adott fórum színvonalát! Megjegyzem, nem vagyok békeharcos, de a felesleges küzdelmeknek sem vagyok a híve, amik az adott fórumot az eredeti céljától esetleg elterelhetik.

(#2104) Inhouse válasza Kernel (#2102) üzenetére


Inhouse
őstag

Minden érték függ a hőmérséklettől, a nyugalmi feszültség, a teljes feltöltés feszültsége, a gázképződés feszültsége és a fagyáspont feszültsége is. Nem lehet kiragadni egyet, és a többit figyelmen kívül hagyni. Az előzőleg linkelt dokumentumokban is benne van a töltőfeszültség szükséges kompenzációja a hőmérséklet változása esetén. Egyébként manapság sokkal gyakoribb a Ca, vagy Ca-Ca technológia, ami épp az elektrolit benntartását segíti az edényzetben (valamint csökkenti az önkisülés mértékét). Ezért is lehet, hogy az autók töltése inkább 14V-14,4V-on van télen-nyáron, biztosabban feltöltődik, a többit a Ca elintézi.
Ha neked elég a 13,6V, hát elég. Az viszont valószínűtlen, hogy az összes autógyártó/akkugyártó/töltőgyártó téved és mind azért javasol/gyárt/állít be 14,2-14,4V küszöbértékű töltést, mert nem értenek hozzá, vagy érdekeltek az akkuk mihamarabbi tönkremenetelében.

Üdv Inhouse

(#2105) Kernel válasza Inhouse (#2104) üzenetére


Kernel
nagyúr

Nem csak gyakoribb, elvileg ma már minden akkuban ott a kalcium, miután a régi akkuk már kihaltak szerintem. Tehát a gondozást kevéssé igénylő, rejtett dugós stb. akkukról beszélek, ami már mind kalciumos elvileg.

Épp a kalcium járul hozzá egyebek mellett ahhoz, hogy ezek jobban tartják 14,4 V vízbontási küszöböt az öregedés során is, de szerintem melegedés során is. Ha ez nem így lenne, akkor a gyártók előírhatnák, hogy nyári melegben tilos 14,4 V közelébe tölteni. Nem tudok ilyen előírásról.

Kalciumosnál meleg hatására nem növekszik a felvett áram, állandó töltőfeszültséget feltételezve, tehát nem melegíti önmagát, ami gyakorlatilag egyenlő a jobb hőfoktűréssel.

Nyilván addig folyik áram, amíg az akku töltődik, de ez az áram egyre csökkenő, a generátor stabilizált feszültségén tartva.

Noha a tegnapi hozzászólásomban nem részleteztem, hogy mennyire klasszikus akku, kalciummal vagy anélkül, de szerintem manapság már az előbbi alapértelmezett.

Hozzászólásom azért született, mert egy másik fórumozó kérdésére válaszoltam, ami nem járműről szólt, hanem hálózati töltésről. Nem hidegről, nem melegről.

[ Szerkesztve ]

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#2106) Gabis


Gabis
őstag

Sziasztok,
ha egy egyszerű Mach töltőnél a 12V-os töltés esetén átkapcsolom a 6V-ra mert eléggé kezdte meghaladni a 14,4V-ot és nem mertem így rajta hagyni huzamosabb ideig, akkor elvileg csak a töltés ideje növekszik meg :B
Előre is köszönöm :R

(#2107) tibcsiworld válasza Gabis (#2106) üzenetére


tibcsiworld
aktív tag

Dobd ki! :)

16,6V-nál már a fazekat is ráteheted! 20-nál kész a leves!

(#2108) Kernel válasza Gabis (#2106) üzenetére


Kernel
nagyúr

6V állásban megszűnik a töltőáram, ha 12V-os akku van rajta.

Gondolom, ez egy egyszerű trafós-diódás töltő, ampermérő nélkül.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#2109) ddsteel


ddsteel
aktív tag

Sziasztok, erről van valakinek valamilyen tapasztalata, véleménye? CTEK multi XS3600 Köszi.

(#2110) ddsteel válasza ddsteel (#2109) üzenetére


ddsteel
aktív tag

Illetve még a CARSTEL 2A-t néztem. 72Ah-s akkum van, 2hetente egyszer rádugnám tölteni. Most Deca Matic töltőm van, de abban annyira nem bízom. A 72Ah-s akkuhoz kevés lenne a CARSTEL 2A? A mostani DECA 6A-rel is tud tölteni, ampermérő is van rajta, ahogy töltődik, szépen visszaesik az Amper. Csak szeretnék valami komolyabbat, jobbat - már ha van értelme.

(#2111) Brogyi válasza ddsteel (#2110) üzenetére


Brogyi
senior tag

Valami nem ok a szövegedben. A Matic automata, és LED a kijelzője. Szerintem nem lehet rossz. Az ampermérő nálam, és a Deca-nál Deprez. nem pontos a leírásod. A LED-es változat jó lehet. Meg kell mérni.
A 72Ah-ás akksidhoz felejtsd el a 2A-os vagy akár 3,8A-os töltőt. Sokkal jobban jársz ha megtartod a LED-es változatú töltőt, és később egy jó akksit veszel.

(#2112) ddsteel válasza Brogyi (#2111) üzenetére


ddsteel
aktív tag

Bocs, ha nem voltam egyértelmű, ilyenem van, anno Deca Matic 119 néven vettem:

Ebben nemhogy LED, még NYÁK lap sincs, szedtem már szét, szerintem másról beszélünk.
Végül CARSTEL 4A-t rendeltem, a kérdésem, hogy azon kívül, hogy egy 72Ah-s akkut lassabban tölt fel, rosszabb-e, mint a 2x annyiba kerülő 8A. Ha csak a töltési idő rövidebb, akkor maradnék a 4A-nál, mert bőven van időm tölteni, ritkán autózom.
Lenne pár kérdésem:
1. A leírásban az autó kasztnijához kötk a negatív csipeszt gondolom, nem baj, ha én az akkura csiptetem (kocsiban tölteném) eddig mindig így töltöttem.
2. 4A esetében le kell-e csavarni az akku kupakjait, vagy nem pezsegteti annyira az akkut?
3. A regenerálás automatikus-e ennél, vagy néha magamtól kell regeneráltatni az akkut, ha igen, honnan tudom, milyen gyakran kell?
4. csepptöltésre jó-e, erre nem találtam utalást a használatiban, maradhat-e sok ideig töltőn az akku.
Köszi a válaszokat.

[ Szerkesztve ]

(#2113) Brogyi válasza ddsteel (#2112) üzenetére


Brogyi
senior tag

1. Teljesen mindegy. Ha hozzáférsz a sarúhoz akkor azt én jobban szeretem.
2.Ne kupakolj. :D A 4A a te esteben csak hosszabb időt eredményez.
3. A legtöbb regenerálás 10,5V alatt van automatikusan. A CTEK-nél, és CARSTEL-nél választható is ez a recond, vagy csavarkulcs. Azt kell tudni, hogy magasabb feszültséget használ kontrolláltan. 10,5V alatt pulzál. A többség ilyenkor leválasztja a kocsi hálózatáról.
4 Jó. Legalább is én így tudom.

(#2114) Kernel válasza ddsteel (#2112) üzenetére


Kernel
nagyúr

Ha nincs benne elektronika, csak trafó, diódák, ampermérő, meg a hőkioldó (akár bimetál, akár PTC), az a védelem legprimitívebb foka.

Ilyen töltőkön büszkén tüntetik fel a termikus védelmet, pedig nagyon gagyi dolog. Minimálisan pedig kötelező (jobb híján, ha nincs más), vagyis egyáltalán nem feature, akárhonnan nézzük.

Már az is egy vicc, hogy mit véd a hőkioldó? Trafót védi a leégéstől, diódát a túlmelegedéstől? Hideg garázsban később kapcsol? Nem tudom, melyik alkatrészre van szerelve, de tényleg köszi, talán inkább az akkut kellene védeni, nem (csak) az akkutöltőt.

Ezeknél természetes, hogy az akku töltődése közben csökken az áram, hiszen elkezd kiegyenlítődni a feszültségkülönbség a töltő és az akku között. Áramszabályzás, stabilizálás nincs.

A trafó méretezésével, vasmag gerjesztésének megfelelő beállításával érik el, hogy a trafó belső ellenállása képezzen egyfajta áramgenerátoros jelleget, persze ez tényleg csak "jelleg", az ideálistól távol áll.

A leadott maximális feszültség pedig behatárolja a töltési végfeszültséget, de az sem egy pontosan meghatározott valami. Befolyásolja még a hálózati feszültség nagysága, ingadozása is, nincs egy határozott átmenet, csak egyre gyengül az áram, így nem megfogható, hogy hol áll be az egyensúlyi állapot.

Multiméterrel lehet esetleg követni, hogy meddig megy fel, hosszabb idő után. Ha úgy tűnik, hogy nem tölt túl, akkor nyilván elfogadható, ellenkező esetben "gáz" (szó szerint).

Az elektronikus vezérlésű töltőnél azért sem kell kivenni a dugót az akkuból, mert kontrollálja a maximális feszültséget.

[ Szerkesztve ]

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#2115) ddsteel válasza Kernel (#2114) üzenetére


ddsteel
aktív tag

Köszönöm szépen a választ mind2töknek, akkor jó lesz nekem a CARSTEL 4A is, ezt a régit meg elfelejtem.

(#2116) tibcsiworld válasza ddsteel (#2112) üzenetére


tibcsiworld
aktív tag

Volt a havernak egy hasonló külalakú tesco-s utánzat! 16,6V-nál értem oda hozzá, ha aznap nem megyek, és nem viszem a multimétert, és erővel nem mérem le neki a töltés feszültségét, ....

(#2117) ddsteel válasza tibcsiworld (#2116) üzenetére


ddsteel
aktív tag

Azért ez nem teszkós, feszt mértem rajta mindig, 14,5 fölé nem vitte multiméter szerint. Ettől függetlenül 10E alatt találtam CARSTEL4-est, az jó lesz szerintem helyette.

[ Szerkesztve ]

(#2118) tibcsiworld válasza ddsteel (#2117) üzenetére


tibcsiworld
aktív tag

:)

(#2119) ddsteel


ddsteel
aktív tag

Na még egy kérdés, bár még nincs nálam a töltő. A hópihével, ha jól tudom, 5 fok alatt kell tölteni akár sima töltésnél is. Mi van, hogyha rádugom 5 fok alatt (mondjuk 4 foknál) hópihével és 2-3 napig rajta van, miközben felmegy a hőmérséklet 15 fokra. Ilyen hőingadozások most simán vannak. Kertben töltöm majd, garázs nincs.

(#2120) Kernel válasza ddsteel (#2119) üzenetére


Kernel
nagyúr

Ha jól látom, ennél a hópihe üzemmód emelt feszültségű töltést jelent (14,7 V) a normál töltéssel szemben (14,4V).

Hidegben bármelyik üzemmódot választod, a végfeszültséget eléri valamennyi óra múlva, ezután csökkentett tartófeszültségre kapcsol. Ennek értéke nem derül ki:

13,8 V a szokásos értéke, tehát ezt nem tudjuk, hogy azt is növeli a "hópihe", esetleg méréssel megtudhatod.

Ha valamivel több, az sem nagy probléma, ettől nem lesz baja az akkunak, még melegben sem. Másrészt viszont, ha több napra úgy akarod hagyni, akkor felesleges még a hópihe mód is. Tartófeszültségnek 13,8 V is megfelel, azzal is nagyon jól be fog pöccenni az autó szerintem.

Ezzel nem azt mondom, hogy teljesen céltalanul tették bele, de kicsit talán más az az eset, amikor éjszaka tölti valaki "hópihében", hogy reggelre jól tele legyen energiával az áramforrás.

Több napos pihentetésnél elegendő a 13,8 V is. Van egy házi készítésű csepptöltőm, az még ennyire sem bírja felnyomni, párszáz mA árammal, mégis pöccen utána (benzines és garázs).

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#2121) ddsteel válasza Kernel (#2120) üzenetére


ddsteel
aktív tag

Köszi, így világosabban látok, e szerint fogom/nem fogom választani a hópihét. Általában nem, mivel egy jól karbantartott akku gondolom nem fogja kérni a gyorstöltést.

(#2122) Kernel válasza ddsteel (#2121) üzenetére


Kernel
nagyúr

Inkább úgy mondanám, hogy több töltést, mivel a gyorstöltés az áram növelését jelenti. Minél nagyobb az áram, annál gyorsabban töltődik.

Ennél a töltőnél úgy írja, hogy a max. áram 4 A, tehát ez elvileg 6. szakasz.

A különbség csak annyi, hogy hópihe módban az U feszültséggörbét 14,4 V helyett 14,7 V-ig engedi felmenni a töltő. Ehhez pedig több töltést, illetve energiát kell bevinni az akkuba, ami időben tovább tart. De nem gyorsabban (vagyis nem nagyobb árammal).

Csak szerintem van egy kis rajzolási hiba, amit piros vonallal javítottam:

Tehát a 6. szakaszban még az áramot stabilizálja a töltő 4 A értékre (CC szakasz, constant current).

Amikor eléri a végfeszültséget, azt már nem engedi feljebb menni az elektronika (CV szakasz, constant voltage, tehát ez egy nagyon vízszintes vonal), az akku által felvett áram pedig esni kezd, ahogy egyre jobban telítődik.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#2123) #73959936


#73959936
törölt tag

Sziasztok. Nem találtam megfelelő topicot ezen felül.... ;)

Vettem 1 ilyet

Ezen ugye van 3 usb port. Azt szeretném kérdezni, hogy ha 1 telót vagy 2 telót dugok bele egyszerre, akkor is az output 5 V 2A fog érvényesülni mindkét teló töltése közben ? Vagyis ha a gyári teló 5V 1A akkor most ezzel dupla olyan gyorsan töltődik fel ? (de igaz az is, hogy az akksinak nem használ ez a fajta gyorstöltés ?)

választ :R

(#2124) RudY válasza #73959936 (#2123) üzenetére


RudY
addikt

Valóban nem ide illő töltő ;) A 2A természetesen max. és együtt értendő, nem minden aljazatra külön-külön. A telefonokban is használt lítium akkuknak nem a gyors töltés okoz gondot, hanem pl. a csutkára merítés. Több normális akkukezelő (droidos) alkalmazás is létezik, ami 30%-nál már töltést javasol, 90% környékén pedig már csepptöltésre vált.

(#2125) Kernel válasza #73959936 (#2123) üzenetére


Kernel
nagyúr

Ha a telefon gyárilag 1A töltésre van tervezve, akkor nem fog többet felvenni, bármilyen töltőt teszel rá.

Kevesebbet vehet, pontosabban vesz fel, ha PC-portra dugod, mert a portot azonosítja az adatvonalak bekötése alapján, ebből "észreveszi", hogy az csak egy standard port, ezért legfeljebb 500 mA-ig terheli.

Sokan félreértik, de ez nem úgy működik, hogy ráterhel a PC-portra 1 ampert, ja, nem bírja, akkor majd terhelek 500 mA-t, hátha jó lesz. Ilyet nem lehet csinálni, szabálytalan.

Az általad linkelt töltőn sem véletlenül vannak különböző típusú portok feltüntetve. Mindegyiknél eltérő az adatvonalak bekötése, amit a telefon érzékel, az alapján adja rá a terhelőáramot.

Bővebben: [link]

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#2126) #73959936 válasza Kernel (#2125) üzenetére


#73959936
törölt tag

Akkor most ugye ezen van 3 port. Azt mondod, hogy a galaxy tabs/ipad-iphone/other portokon más és más feszkó érhető el, de tulajdonképpen tök mindegy, hogy melyik 2-re dugok fel 1-1 telefont, úgyis max 1A-ral tölt ?
(gyárilag ennyi a teló-töltése)

[ Szerkesztve ]

(#2127) Kernel válasza #73959936 (#2126) üzenetére


Kernel
nagyúr

Nem más feszültség, az mindig stabil 5V, a két szélső érintkezőn.

A két középső érintkező bekötésébe van "kódolva" az információ, amit a telefon előbb kiértékel, utána terhel. Erről a kódolásról, ellenállások bekötéséről szól, amit linkeltem.

De mivel a telefon mindig önmaga szabályozza a felvett áramot, ha 1 A-re van tervezve, akkor nyilván "bolond lenne" túlterhelni önmagát, illetve az akkut.

[ Szerkesztve ]

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#2128) #73959936 válasza Kernel (#2127) üzenetére


#73959936
törölt tag

Hálám :R

(#2129) K Norbi


K Norbi
addikt

Több mint 1 hónap után megérkeztek ;] [link] [link] [link]

(#2130) K Norbi


K Norbi
addikt

Megérkezett a szivargyújtós feszültségmérőm! Le is mértem
0,3 tized van a multim és a ketyere között! [link]

A szivargyújtós kegyere 13,5V-13,6V között ingázott! a multim 13,6V
Aztán átkapcsoltam 20V ra, 13,62V mutatott a multi! a szivargyújtó meg 13,59V 13,60V lehetett. Mert 13,5V és 13,6 között egyfolytában ingázott szóval ott van az!

No aztán kimentem a garázsba akksira rádobtam 12,67V a multi 12,64V a szivargyújtós! Ha átkapcsoltam a multit 12,6V állt mind a kettő!

Szóval 464Ft ért igen ám csak pontos! Sőt a multimat egy Fluke multi mellé odatettem és 0,1 0,2 tizeddel többet mutat az enyém.

[ Szerkesztve ]

(#2131) tibcsiworld válasza K Norbi (#2130) üzenetére


tibcsiworld
aktív tag

nem 0,3 tized, 0,03 század! :)

nekem is van valami hasonlóm, de mivel az autó pihen, még nem próbáltam ki! :(

(#2132) K Norbi válasza tibcsiworld (#2131) üzenetére


K Norbi
addikt

Igen elírtam, század :K :K Egy a lényeg hogy pontos [link]

[ Szerkesztve ]

(#2133) tibcsiworld válasza K Norbi (#2132) üzenetére


tibcsiworld
aktív tag

Remélem, az enyém is! :)

(#2134) ddsteel


ddsteel
aktív tag

Holnap veszem át a CARSTELt és arra gondoltam, hogy hétfőn, mikor úgyis 5 napra lerakom a kocsit, a 2 éves akkura ráengedem a RECOND módot, illetve nálam ez szervizkulcs lesz. Kérdésem, hogy indokolt-e ez egy kétéves, néha kocsin kívül is töltött akkunál, illetve ha jól tudom, évente egyszer ajánlják ezt a módot. Hogy csináljam, kinézek a naptárban egy dátumot és akkor évente 1x ráengedem ezt a módot, vagy nem kell ezt ennyire túlmisztifikálni és ha eszembe jut, töltsem így (ritkán nyilván). Hány napos procedúrára készüljek? (már ha ezt meg lehet becsülni). 4A-s lesz a töltő, az akku meg 72Ah-s. Vagy ne is szervizkulccsal töltsem, hanem a töltő majd tölti úgy, ha úgy érzi, hogy az akkunak ez kell?

(#2135) Kernel válasza ddsteel (#2134) üzenetére


Kernel
nagyúr

Jó akkut nem kínoznék ezzel, csak amikor már észrevehető problémák vannak, döglődik, gyengélkedik, nem tartja a töltést.

Olyankor már úgyis mindegy az akkunak, de esetleg javíthat rajta.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#2136) ddsteel válasza Kernel (#2135) üzenetére


ddsteel
aktív tag

Kösz, akkor rábízom a kütyüre. De akkor miért van az az ajánlás, hogy évente 1x engedjük rá ezt a funkciót? Asszem olvastam valahol, lehet, hogy itt...

(#2137) Kernel válasza ddsteel (#2136) üzenetére


Kernel
nagyúr

Az sem mindegy, meddig tölt, a CTEK például nem megy fel 17 V-ig, de még így is csak ésszel érdemes használni:

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#2138) ddsteel válasza Kernel (#2137) üzenetére


ddsteel
aktív tag

Rendben, köszi a választ.

(#2139) ddsteel


ddsteel
aktív tag

Na megvan a CARSTEL, 2 óra alatt szépen feltöltötte csutkára az akkut. Eddig elégedett vagyok vele, jó, hogy ilyen kis méretű és jól is néz ki. Arra gondoltam, hogy a szemes csatlakozót fixen rákötöm a sarukra és akkor nem kell csiptetni. Ezzel kapcsolatban csak az zavar, hogy a szemes csatlakozó másik fele is a motortérben lenne ugye állandóan. Bár a H astránál pont van az akku mellett egy biztosítéktábla, ott lehetne fedett helyen a töltőcsatlakozó vég, ha épp nincs töltőn az akku. Valami műanyag sapkát kéne azért a szabadon álló csatlakozóra farigcsálni (eleve miért nincs rajta?) hogy ne koszolódjon. Mondjuk nem tudom, állandóra így bekötni, hogy a - és a + sarut tulajdonképp csak pár mm válassza el egymástól akár működő autónál is... Aztán a csatlakozó sok ki-be dugdosásától meg akár meggyengülhet a csatlakozó. Használja valaki így a kocsiját? Vagy inkább csipeszeljek?

(#2140) ddsteel


ddsteel
aktív tag

Közben megelent egy érdekes aktuális cikk
[link]

[ Szerkesztve ]

(#2141) Kernel válasza ddsteel (#2140) üzenetére


Kernel
nagyúr

...óriási meglepetésére elég volt egy öt perces töltés a békebeli orosz töltőjével, hogy megint beröffenjen, ami nehezen magyarázható jelenség.

Pedig nem különös jelenség, velem többször is előfordult, hogy túlmerült az akku. Ilyenkor az orosz töltővel adok neki 6-8 ampert és 5 percet, már pöccen is.

Ritkább eset, amikor sikerült 0 V-ra lenyomatni (lehalkított, de bekapcsolva maradt rádió vagy belső világítás például), akkor 5 perc már kevés, de 15 elég lehet.

A tirisztoros orosz töltő fázishasított 100 Hz impulzusai jót tesznek az akkunak, ezt nem csak autónál tapasztaltam. Szerszámgépbe való Ni-Cd akkunál is, amit ezzel tudtam végül felfrissíteni, de még Ni-MH akkunak is jót tett. Természetesen lejjebb szabályozva az áramot, betartva a Ni-Cd cellák 1,55 V kritikus végfeszültségét, figyelve a melegedést is, hogy sok ne legyen, de azért kicsit "odapörkölve", hogy kapjon is.

Pedig van a BC700 (IPC-1L néven is ismert) töltő, amivel cellánként lehet regenerálni ilyen akkut is (ha kivezetem), de az sem tudott ilyen eredményt felmutatni.

Tehát az orosz töltő miatt nem volt még szükségem szulfátlanító áramkörre, ami egyébként rendelhető vagy házilag is megépíthető, egyszerű áramkör: [link]

Használja valaki így a kocsiját? Vagy inkább csipeszeljek?

Szivargyújtó aljzatot szoktam még használni, fenntartó töltésre.

Ha valaki a motorházba építené, de a töltőjéhez nincs ilyen csatlakozó, a modellezőknél használatos csatlakozókat lehet rendelni T-plug, EC2-plug, XT60-plug néven.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#2142) ddsteel válasza Kernel (#2141) üzenetére


ddsteel
aktív tag

Na, ezek tök jók, majd ha valamikor elfárad a csatlakozó, kicserélem ilyenre. A H astra gyárilag asszem áramtalanítja a szivargyújtót, ha zárom a kocsit, vagy egy idő után, ha nem nyúlok hozzá, szóval én inkább fixre berakom a szemeset. Kicsit perverz, hogy a + és a - pólus üzemszerűen ilyen közel kerüljön egymáshoz, ezzel még barátkoznom kell azért...

(#2143) Kernel válasza ddsteel (#2142) üzenetére


Kernel
nagyúr

Ez csak törpefeszültség, nem tudna áthúzni, még vizesen sem. Azt a távolságot, ami ott van (szárazon) 230 V sem bírná átütni.

Direkt (fémes) zárlat kellene hozzá, hogy gond legyen.

(Még mielőtt valaki cáfolna, az ívhegesztés is alacsony feszültségen történik, de ott is először zárni kell, utána lehet ívet húzni, amiben még az induktív hatás is szerepet játszik.)

Tehát ez a feszültség kérdése, ami az átütéshez kevés. Amiben az akku erős (az áram) az csak egy zárlat után következne.

Tartós vizesedésnél inkább az elektrolitikus hatás szokott fellépni, amitől az érintkezők bezöldülnek, ami hosszabb idő után kiterjedve, szétrohadva akár át is vezethetne. Tehát azért egy védőkupak jogos elvárás lenne, ugyanakkor tartós vizesedés sem szokott ott lenni.

[ Szerkesztve ]

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#2144) ddsteel válasza Kernel (#2143) üzenetére


ddsteel
aktív tag

Védőkupak az alap, csinálok hozzá, és úgy rakom be a biztosítéktáblába, kizárt, hogy ezek után ott nedvesség érje. Azért a para részemről, mert régen bénáztam egyet: egy villáskulcsot sikerült ráejtenem az akkura, rövidzárlatot okozva, na az szikrázott rendesen, még egy kicsit a + saruba bele is nyomódott a villáskulcs a nagy hőtől, szikrától. Na ezt nagyon el szeretném kerülni. Az akku túlélte, de nem volt szép látvány, a kocsira is rá volt kötve, szóval nem volt kellemes...

(#2145) nootropil válasza Kernel (#1810) üzenetére


nootropil
csendes tag

Ilyen eszközt vettem én is..

Tulajdonképp elmondhatom, hogy az indulo fesz : 12,3 V innen indul a töltés
12,8 - 13V körül menet közben
nem gyakran megy 14,1-2 V körül és
nagyon ritkán 14,7 - 8 V igen rövid időre

Az autó : 2015 Mazda 6 start-stop rendszerű akku (hagyományos ólom savas akku )

[ Szerkesztve ]

Ctek mxs 5.0 , Akkukraft, bimmer e92 325i,

(#2146) nootropil válasza nootropil (#2145) üzenetére


nootropil
csendes tag

video indításról

Ctek mxs 5.0 , Akkukraft, bimmer e92 325i,

(#2147) Kernel válasza ddsteel (#2144) üzenetére


Kernel
nagyúr

A villáskulcs veszélyes, katonaságnál egyik gépkocsivezető egy Kamaz-akkura ejtette rá a villáskulcsot. Az akku oldala kirobbant, ruháját kilyuggatta a szétfröccsenő kénsav, de más baja nem lett, szerencsére.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#2148) Conquestador


Conquestador
újonc

Sziasztok, akkumulátor töltésével lenne problémám. Van egy Lidl-féle Ultimate Speed (ULG 3,8 B1) töltőm, eddig kb. 3x használtam autó illetve motor akksik töltésére (mind 12 voltosak voltak), probléma nélkül. A minap a család tartalék autójában -ez sajnos keveset használt gépjármű- lévő akkumulátor már a központi zárat sem nyitotta ki... Ez persze előfordulhat, mivel kb. 1 hónapja az autó felé sem néztem.... Amúgy egy Banner lenne a páciens (74Ah, 660A). Kiszereltem az autóból, majd rámértem multiméterrel, öhhh, 5.56V, elég csekély. Sebaj, ráhelyeztem a töltőre, ám de a következőt tapasztalom: a töltő automatikusan az 1-es módba kapcsol, ami ugye 6V-os akkumulátoroknak van fenntartva, és egyből töltésre kapcsol. Mielőtt felocsúdtam volna, már át is váltott FULL -ra, tehát kész.... Pár másodperc múlva átváltott töltésre, aztán vissza FULL -ra, na ezt megszüntettem. Rámértem, tényleg fullos 6 voltosnak, mivel 6.2 V van benne = LOL. Na most azt értem, hogy az impulzus töltés alsó határa alatt van a fesz, tehát annak nem áll neki, de akkor hogyan lehetséges ezzel a töltővel feltölteni az akkumat? Azért kérdezem, mert a használati útmutatóban szerepel, hogy ezzel a töltővel a teljesen kisütött akkukat is fel lehet tölteni.... 2, 3, 4-es módok NEM választhatók. Minden fajta infót/segítséget előre is köszönök. Üdv.

(#2149) Kernel válasza Conquestador (#2148) üzenetére


Kernel
nagyúr

Itt jön ki a bolondbiztos automata töltő hátránya (akár egy régi orosz töltőhöz képest), de ezzel nem fikázni akarok, hiszen természetes az emberek igénye (akik nem szakemberek) ilyen automata megoldásokra.

Rá kell tölteni valamilyen butább töltővel, vagy szükségmegoldásként egy trafós dugasztáppal is meg lehet emelni a feszültséget.

Ha esetleg akad a lomtárban egy DC 12V / 500mA-es dugasztáp (nem AC), de azért mutatom a képet, hogy nem a kisméretű, könnyű elektronikus tápról beszélek, ami stabilizált feszültséget ad le és nem nagyon szereti az ilyen fajta terhelést, hanem a nagy darab, súlyosabb, vasmagos trafót tartalmazó példányról:

Ezzel lehet autóakkut is tölteni, mert olyan nagy a belsőellenállása, ami miatt lényegében instabil a kimenete, bírja a leterhelt állapotot is. Csak egyenirányító és pufferkondenzátor szokott benne lenni, zárlat elleni védelemként pedig a trafó tekercsén van egy hőbiztosíték.

Jellemzője, hogy terhelés nélkül 16-17 V-ra is felszalad, de ez nem gond, mert terhelve leesik, egy autóakkut képtelen túltölteni, mert ahhoz túl gyenge. Fenntartó töltéshez nekem bevált, de túlmerült akkut is képes lassan felhúzni.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#2150) Conquestador válasza Kernel (#2149) üzenetére


Conquestador
újonc

Köszi, megnézem. Bár van egy barátom, akihez régebben is vinni szoktam akkut tölteni, csak mióta van ez a kis saját, azóta nem hurcolom... Nála feltehetőleg fel tudjuk tölteni, de azért megnézem, hát ha akad itthon a képen látható darabból!

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.