- Geri Bátyó: B550 szűk keresztmetszet, de mi és miért?
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- bitpork: Augusztus 2- szombat jelen állás szerint.
- Magga: PLEX: multimédia az egész lakásban
- Parci: Milyen mosógépet vegyek?
- sziku69: Szólánc.
- Aggregátor gondjai, örömei, és elmélkedései
- Chosen: Canon 5D II - portrézás 2025-ben
-
LOGOUT
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Tompie
őstag
Nem értem akkor minek ráírni?
mikor úgyis a kimeneti érték a lényeg
-
And
veterán
válasz
Tompie #49697 üzenetére
Igen. De azt az 1 illetve 0,6A-es bemeneti áramot sem úgy kell elképzelni, hogy a táp állandóan felveszi, és folyamatos üzemben 230 vagy 138VA a hálózat felől fogyasztása, mert ez nyilván nem igaz (ilyen értelemben ezeknek az áramértékeknek a hatásfokhoz sincs sok köze).
-
Tompie
őstag
Hali!
Lehet a routeremhez új tápot (hálózati töltő adaptert) kell vennem.
Ez van ráírva: Input: 1A Output: 12V 2A
Találtam olyan töltőt amin az van, hogy Input: 0.6A Output: 12V 2AMennyire számít az, hogy ennél csak 0.6A a bemeneti áramerősség?
Köszönöm -
Batman2
őstag
válasz
Kernel #49693 üzenetére
Szevasz
Köszönöm a türelmes részletes választ!
Mégegy kérdés jutott eszembe az egy induktivitásos, bipoláris tranyós kapcsolásról.
A régi fénycső fojtó trafó elég jót tud csapni, ha csak egy 4,5V--os laposelemet kapcsolok rá, majd veszem el, szulfátmentesítőnek nem jó vajon ez?
Üdv. -
Kernel
nagyúr
válasz
Batman2 #49692 üzenetére
Bipoláris tranzisztort telítésig vezérelve, a kollektort 0,1-0,2 V-ig is le lehet ültetni. Az árammal szorozva ez nem olyan nagy veszteség. Képcsöves készülékek sorvégfokozatában például a FET nem tudta leváltani az 1500-2000 V-ot is elviselő, gyorsan kapcsoló bipoláris tranzisztorokat (kuriózumoktól eltekintve). Viszont utóbbi nagyobb vezérlőteljesítményt igényel.
Alábbinál megoldotta egy NPN tranzisztorral, de a 4148-as diódák körében variál a kitöltési tényezővel, ugyanakkor 15V külső tápot igényel a működéshez:
Itt N-csatornás FET-et használ, szintén a 4148-as diódával úgy módosítja a kitöltési tényezőt, hogy a rövidebb szakaszban kapcsoljon be a FET. Megszakításkor a tekercsben indukálódó feszültségcsúcs végzi elvileg a deszulfálást:
Itt nincs diódás beavatkozás, viszont van egy fázisfordító tranzisztor:
Itt meg már két FET is van: [link]
Most látom, eBay-en is kapható, szokásuk szerint összerakva olcsóbb, mint darabokban, kit formájában.
-
Batman2
őstag
válasz
Kernel #49685 üzenetére
Igen, ezt a fázis forgatást nem gondoltam végig, de tényleg túlbonyolította az illető.
Ha FET helyett valami hagyományos, áramvezérelt, teljesítmény kapcsoló tranzisztort használnék, akkor sokkal nagyobb lenne a veszteség, vagy nem tudnék akkora áram csúcsot elérni, azért nem jó ?
Tudom, hogy a normál tranyónak nagyobb a feszültségesése és a frekvencia növekedésével nő a kapcsoláshoz szükséges áram igénye is, bár ez a FET-nél is meg van, erre találták ki asszem az IGB tranzisztort, ami magas frekvencián is kevés vezérlő árammal beéri.
Üdv.
-
Kernel
nagyúr
válasz
dudika10 #49689 üzenetére
Nemrég volt szó ilyen témáról. SSR, vagyis félvezetős relét lehet kapni, de NC kivitelben nem láttam még.
Ha viszont SSR rajzot keresel (akár gyárinak a belső rajzát vagy házi építésűt), akkor kiderül, hogy némi módosítással NC működésűre is meg lehet csinálni.
Vagy veszel egy szokványos NO SSR-t, aminek a tartása a 230V-ból is megoldható. Mivel kis bemeneti áramot igényel, akár ellenállásos vagy kapacitív osztóval is, egyenirányítva. Elé még egy optocsatoló, ami biztosítja a hálózati elválasztást, valamint le tudod zárni vele az SSR bemenetét, amitől "elenged".
-
dudika10
veterán
Üdv!
Mikrokontrollerrel szeretnék 230V-ot kapcsolgatni (2 monitort meg egy laptopot kapcsolgatnék).
Egy olyan kapcsolás kéne, ami nem relét használ (halk), alap esetben be van kapcsolva (hogyha nem megy a mikrokontroller, akkor legyen áram) és a mikrokontroller egy lábával kikapcsolhatom.Van valakinek jó ötlete?
-
otto14
őstag
válasz
Ereshkigal #49687 üzenetére
Igen, vasalásos technikáról van szó.
-
otto14
őstag
Sziasztok! Nyákrajz nyomtatáshoz fényes vagy matt fotopapírr jobb?
-
Kernel
nagyúr
válasz
Batman2 #49684 üzenetére
Az 555 jelkimenete (legalábbis alapkapcsolásban) aszimmetrikus négyszögjelet ad, tehát "lefelé állnak" az impulzusok, vagy negatív impulzusnak is lehet mondani.
Ha ezután következik egy P-csatornás FET, a Drain-en fordul a fázis, így a tekercsekre a rövidebbik szakaszban kapcsolja az áramot, a hosszabbiknál szakít meg, ami előnyösebb a melegedés és áramfelvétel szempontjából.
Ha viszont beiktat egy fázisfordító tranzisztort, utána egy fáziskövető komplementer végfokot (ami pont annyira 200 mA terhelhetőségű, mint az 555 maga is, de elvégre kisebbet nem is nagyon szoktunk használni), utána a FET Drain-en ismét fordul a fázis, így végül a tekercsek a hosszabbik szakaszban kapcsolódnak be.
Tehát ez nem tűnik túl ésszerűnek. Ha ezután rákeresek a rajz forrására (hátha elárul valamit a tervezője), akkor kiderül, hogy a kép már csak a Google képkeresőben volt meg (onnan vettem én is), az eredeti helyéről eltávolította a szerzője, méghozzá magyarázatot is fűz hozzá:
http://chemelec.com/Projects/Bat-Desulfator/2012-Desulfator.htm
Tehát szerinte sem jó, mert túlzottan meríti az akkut, jobb a külön tápos deszulfátor.
Talán arra nem gondolt, hogy kicsit ő is elcseszte a fázisforgatást, azért merít jobban a kelleténél.
-
Batman2
őstag
válasz
Kernel #49669 üzenetére
Az N csatornás FETtel csak ilyen bonyolultul lehet megoldani a kapcsolást, hogy egy rakás tranyó kell még pluszba elé, vagy csak az alkalmazott példány elég nagy gate töltésének kellő sebességű kezeléséhez kellenek a plusz tranyók ?
Készítettem már 555-össel PWM modulátort villanymotor fordulatszám szabályozáshoz, és asszem ugyanezt a FETet használtam, de semmi plusz tranyót nem tettem be és minden további nélkül megy azóta is.
Üdv.
-
Batman2
őstag
válasz
Kernel #49679 üzenetére
Sajnos van tapasztalatom már ilnyen esettel, hogy a közölt kapcsolás több helyen is hibás kötéseket tartalmazott, ilyen volt egy elektronikus vízlágyító. De itt a deszulfátor áramkörök között is egy biztosan van, amiben hiba van, az elmentett kapcsolásaim között.
Igen, részenként kellett volna éleszteni, de gondoltam, menni fog egyből és nagyon kellene már hadználnom egy napelem puffer akkuként használt munka akkuhoz, mert ennek is jelentősen lecsökkent a kapacitása, holott mégessze nem lenne ideje.
Inkább megépítem újból és részenként mérem meg.
Köszi a segítséget.
Üdv. -
Lompos48
nagyúr
válasz
DrojDtroll #49680 üzenetére
Erre nincs válaszom. Ahol használtuk, az ipari környezet volt, két nagy motor "tevékenysége" volt vezérelve/ellenőrizve az enkóderek által. Ott minden fontosabb volt, mint az általuk termelt zaj. Sajnálom!
-
Kernel
nagyúr
válasz
Batman2 #49677 üzenetére
Ez már csak építési probléma, vagy közben tönkrement az IC is, nyilván össze kell rakni hibátlanul. Célszerű két lépcsőben, vagyis először a FET nélkül kipróbálni. Ha nincs oszcilloszkóp, akár hangszórót vagy fülhallgatót is lehet kötni az IC kimenetére, a soros ellenálláson keresztül, vagyis a Gate helyére.
Kb. 1 kHz impulzusok állnak elő, ami hallható a hangszóróban, az IC pedig 200 mA terhelést is elbír.
De amit előzőleg írtál:
Van egy olyan érzésem hogy szándékosan rosszul vagy rossz adatokkal vsn megadva a kapcsolás, hogy ne lehessen utánépíteni
Ez a kapcsolás túl egyszerű ahhoz, hogy ne lehetne könnyen kijavítani, meg nem is lenne értelme. Maga a feladat is megoldható más áramkörökkel, hiszen nem csak az 555 alkalmas rezgéskeltésre, vagy nem csak az akku saját energiáját lehet felhasználni, lehet hálózati tápegység használatával is impulzusokat generálni, így még az akkut sem meríti le, áramban is jobban meg lehet küldeni, tehát erősebb impulzusokkal.
-
McSzaby
őstag
Igazából, mint mondtam maga a mechanika kopott ki és emiatt csak tekert a motor feleslegesen. Viszont ez a hőbiztosíték dolgot én nem feszegetném, mert kb. 30-35 éves konstrukció az én Skoda-m. (Felicia '99) Szóval, akkoriban szerintem ilyenekre még nem gondoltak a fókszvágennél.
Mindenesetre köszönöm a segítséget, sikerült kideríteni mi a baja!
Már csak a megoldást kell kitalálnom a lehető legolcsóbb, legminőségibb kombóban.
-
Batman2
őstag
-
Kernel
nagyúr
válasz
Batman2 #49672 üzenetére
A kapcsolást láthatóan sokan megépítették, itt például azt írja valaki, hogy Ni-Cd akkuhoz is használható, csak többet kell kötni sorosan, hogy legyen feszültség, ugyanakkor figyelni kell arra is, hogy ne merítse túl:
http://fucimin.altervista.org/en/desulfator.html
A cikkben van egy PDF link, részletes leírással, amiből kiderül, hogy a 220 μH 6 A terhelhetőségű legyen, az 1000 μH 100 mA.
-
Lompos48
nagyúr
válasz
DrojDtroll #49674 üzenetére
Egybeépítettel nem, de motor-encoder kombinációval igen.
-
DrojDtroll
veterán
Valakinek volt már ilyennel dolga, vagy hasonlóval?
-
Batman2
őstag
válasz
Kernel #49669 üzenetére
A védő diódát én azért nem hiányolom nagyon, mivel ott van az IC tápvonalában az áramkorlátozó ellenállás és a puffer kondi, melyek együtt jó szűrőt képeznek, é oda 220mikrós kondit tettem be.
Csak az ICn mérhető alacsony tápfeszt nem értem.
FETből akkor inkább veszek újat.
Üdv. -
Lompos48
nagyúr
válasz
Batman2 #49670 üzenetére
Gondolom nincs rá szükség. @Kernel kolléga bőven kiegészítette a szükségesekkel.
A FET a D és S lábak felcserélésétől tönkre tud menni, úgy hogy nem haladom meg a max áramát?
Kis feszültségnél nem valószínű, de a tekercsek induktivitása miatt lehetnek ott nagyobb csúcsok is. A mért alig ohmos ellenállásértékek pedig arra utalnak, hogy: igen.
-
Batman2
őstag
válasz
Lompos48 #49668 üzenetére
Holnap rá tudsz nézni kicsit hosszabban?
Van egy olyan érzésem hogy szándékosan rosszul vagy rossz adatokkal vsn megadva a kapcsolás, hogy ne lehessen utánépíteni, pedig nagyon jó lenne, ha működne és hatásos lenne!A FET a D és S lábak felcserélésétől tönkre tud menni, úgy hogy nem haladom meg a max áramát?
Üdv. -
Kernel
nagyúr
válasz
Batman2 #49667 üzenetére
E szerint a középső kellene menjen a + tápra, a bal szélső a tekercsre és a jobb szélső az 555-ös kimeneti lábára. Jól gondolom ?
A sorrend GDS, így nagyjából egyiket sem sikerült eltalálni. P-csatornás FET-ről van szó, a Source megy a + tápra.
Tekercsnél az általad berakott képen látható vastag huzalú kivitelre van szükség, ha valami vékonyat raktál be, az kevés.
Amikor először láttam a rajzod, eleve furcsállottam, hogy az IC-t nem védi semmi a tekercsekben indukálódó feszültségtől. Rákeresve hamar láttam egy másik változatot is, amiben már ott figyel az általam hiányolt Z-dióda is:
http://www.google.com/images?q=desulphator+circuit+555
Itt látszik egyébként egy N-csatornás FET-tel kivitelezett változat, itt a Source megy a negatívra:
Védődióda mondjuk itt sincs, bizonyára működik anélkül is, de szerintem biztosabb, ha van.
-
Lompos48
nagyúr
válasz
Batman2 #49667 üzenetére
Részletes tanulmányozás nélkül:
1. a FET lábainál és szemből nézve a középső és a jobb szélső lába között mindkét irányban 1,2ohmot mértem, míg a bal szélső és a középső között 1,5ohmot, mindenfelé átereszt üzemen kívül.
Nem normális. Hulla!.
2. ...3,5V körül, de még ez is kevés szerintem az 555-ös megfelelő működéséhez.
Az adatlapban egyetlen grafikon sincs 5V tápfesz alatt.3. E szerint a középső kellene menjen a + tápra, a bal szélső a tekercsre és a jobb szélső az 555-ös kimeneti lábára. Jól gondolom ?
Nem!. Felcserélted a G és D lábakat.4. A megtalált lábkiosztás megfelelő? Igen a GDS sorrend. De lásd mint a 3. pontnál.
-
Batman2
őstag
Ezt a kapcsolást építettem meg, de nem igazán akar működni.
Ma jobban volt időm és méricskéltem kicsit a kapcsolás körül.
Az első, ami nem szimpatikus, hogy az 555-ös tápfeszültsége, az ellenállás után mindössze 2,5V körülire adódik, asszem 3V alatt nem is működik, így ez már nem stimmel.
Aztán méricskéltem tovább a feszültségeket a tekercsek környékén és feltűnt, hogy az 1mH-ris tekercsen keresztül nem mérek feszültséget, aztán megmértem az ellenállását, ami végtelen értéket mutatott, szakadt !
Mikor élesztettem a kapcsolást, egy 45W-os ízzón keresztül kötöttem az akkura, ha valami nem stimmel, akkor legalább a FET ne füstőltjön el.
Az ízzó vagy 10-15 másodprec után parázslani kezdett, ekkor levettem róla a kapcsolást, az 1mH-ris tekercs nagyon forró volt, szinte ízzadt a külseje, gondolom, ekkor szakadhatott meg.
Ezt kicseréltem és tovább szemlélődtem.
Találtam egy forrasztási hibát, egy fals összeköttetést az IC 5-ös és 4-es lába közötti vezetősávon, ezt megszüntettem.
Az IC tápfeszültsége ezek után sem változott, maradt a 2,5V körüli érték.
Elkezdtem mérni a FET lábainál és szemből nézve a középső és a jobb szélső lába között mindkét irányban 1,2ohmot mértem, míg a bal szélső és a középső között 1,5ohmot, mindenfelé átereszt üzemen kívül.
Nem tudom ez normális e?A FET lábkiosztását sem tudtam először, mivel az adatlapjában ezt nem találtam, csak képtalálatokban találtam olyat, ahol fel volt tüntetve a FET fotóján az egyes lábak jelzése, e szerint feliratos oldallal szemben nézve GDS a sorrend.
Én nem az IRF9Z34-eset használom, mivel azt nem tudtam beszerezni, hanem IRF9540-eset, ami áram és feszültségben kicsit többet tud, a lábkiosztása elvileg ugyanaz.Aztán kivettem a FETet és így is mértem tápfeszültséget az ICn, de ekkor kicsivel magasabb volt, 3,5V körül, de még ez is kevés szerintem az 555-ös megfelelő működéséhez.
A negatív tápfesz vonalon az alkalmazott ellenállás 390ohmos, a leírásnak megfelelő.
Nem tudom, hogy az IC fogyaszt ennyit, és azért ilyen kicsit a feszültség, túl nagy az ellenállás, vagy pedig még mindig valami fals dolog van a kapcsolásban, esetleg már tönkre ment az IC, amit nem hiszek a 390ohmos ellenálláson átfolyó minimális áram miatt.A FETnek hogyan kellene viselkednie önállóan, és az áramkörben ?
A megtalált lábkiosztás megfelelő ?
E szerint a középső kellene menjen a + tápra, a bal szélső a tekercsre és a jobb szélső az 555-ös kimeneti lábára. Jól gondolom ?Üdv.
-
mezis
félisten
válasz
McSzaby #49660 üzenetére
Nagyon drága lehet egy hőbiztosíték, ha legalább olyat nem építettek be. Meg súlyos és rengeteg hely kell neki.....
Citroenék még a BX-be meg tudták oldani, sok-sok évvel ezelőtt. Lehűlés után ismét működött... -
Batman2
őstag
-
McSzaby
őstag
válasz
McSzaby #49659 üzenetére
Köszönöm a segítséget! A switch tökéletes volt, sajnos a mechanika része volt rossz és ezáltal a switchet nem tolta egyik állásból a másikba, így a motor a vezérlőtől folyamatosan kapta a jelet (földet),amitől leégett (de szénné ám) és gondolom a leégett motor zárta a rendszert, ami miatt durrogtak a biztik. Esetleg még az lehet, hogy a vezérlő csapta ki, hogy "ő ne menjen tönkre". Szerencsém volt, hogy csak a motor égett ki ez az idióta pék hozzánemértése miatt és a vezérlő épségben maradt.
-
mezis
félisten
válasz
McSzaby #49657 üzenetére
Egy mikrokapcsoló akár egy kis vezeték, elem, izzó (LED) segítségével is tesztelhető.
A mai, rengeteg elektromos kütyüt, elemet, akkut használó háztartásból nem hiányozhat egy multiméter.
Szinte a legolcsóbb is megfelel, ha van ellenállásmérő (szakadás vizsgáló) funkciója.
(eBay-en lehet, hogy még olcsób... -
McSzaby
őstag
Üdv,
korábban már írtam, hogy gondjaim voltak egy központizárral. Kivettem, kiderült, hogy az új motor, ami univerzális volt (ráadásul slave) rá volt kötve a gyári master motorra. Ergo a motor leégett volt a gyáriban, ezt próbálta meg áthidalni a fantasztikus szakember azzal, hogy a végállás kapcsolót megtartotta a gyáriban, annak a vezetékére, majd a 12V-re rákotott egy univerzálist. gratulálok az ilyen péknek.
Na, most két lehetőség van. A motorok szénné égtek, szóval az kuka, illetve akkor ha minden igaz, feltételezésem szerint 2 lehetőség van. 1. tönkre ment belül a mechanika, ezért a mikrókapcsoló rosszul érzékelt valamit és ebből kifolyólag folyamatos feszültséget adott a motoroknak, amitől jött a tüzijáték.
2. opció, simán zárlatos a mikrókapcsoló.
Tudnátok segíteni abban, hogy a mikrókapcsolót hogyan tudom tesztelni? Mindenképp szeretném megtudni mi volt a baj, mert a vezetékekben semmit sem találtam első körben, de mielőtt veszek 13 000-ért új, gyári alkatrészt, szeretnék biztosra menni. Inkább 20x mérek..
-
mezis
félisten
válasz
Batman2 #49652 üzenetére
Akku regenerálás: Ha évente egy hét végén töltőre teszed egészen kicsi árammal, már az is élettartam hosszabbítás, kis mértékű regenerálás.
Cella zárlat: szinte törvényszerűen bekövetkezik 5 - 10 évi használat után. Ugyanis az ólomszemcsék lassú ütemben válnak le a lemezszerűre sajtolt pólusból és kis domb formájában gyülekeznek a lemeze alatt. Amikor ez a domb eléri a lemezeket, bekövetkezik a cella zárlat.
Amikor egy öreg indító akkumulátornál kezd "aggályos" lenni a reggeli hideg indítás, akkor a legolcsóbb azt cserélni. Ugyanis egy szokásos méretű autó akku 15 - 30 eFt körüli árát lehet bukni egy nem induló vagy út közben leálló autó miatt.A cella zárlatos Lada-t 30 évvel ezelőtt még egy segítséggel betolással be tudtam indítani, valamennyire kihúzott kézi szívatóval vissza tudtam jutni a 100 km-re lévő kiindulási pontra.
A mai elektronikus motorvezérlésnél ezt nem lehet megtenni.
Ez olyan mint a bordás ékszíj. Nem akkor kell cserélni, amikor már elszakadt...
-
-
Batman2
őstag
Tegnap este rákötöttem az egyik 12Ah-ás UPS akkura a szulfátmentesítőt, most néztem meg az akkut és tettem töltőre.
Azon túl, hogy picit fogyasztott belőle nem sok hatását veszem észre rajta.
Az áramot ugyanúgy nem igazán veszi fel, a feszültsége nagyon hamar felszökik, míg terheletlenül 11V-ot adott és egy 45W-os ízzó csak bágyadt sárgás fénnyel működött róla.Nem tudom, egyáltalán működik e ez a módszer, azt meg végképp nem, hogy ez a kapcsolás hatásos e erre és az elkészített kapcsolás működőképes e.
Senki sem próbált még ilyet ?
Üdv.
-
#68216320
törölt tag
válasz
Kernel #49649 üzenetére
Van itthon Kontakt 60 spray. Akkor ezzel megtisztíthatom gondolom.
-
Kernel
nagyúr
válasz
#68216320 #49648 üzenetére
A zöld színű rézvegyület (ami lehet többféle, legegyszerűbb esetben patina, de az elektrolittól függően egyéb is), olajos ecsetelésre szokott legjobban reagálni, amit utána le lehet mosni benzinnel vagy alkohollal. Ugyanakkor a visszamaradó olajfilm sem probléma, védő hatású.
Kontakt spray, csavarlazító, ezek gyakran kerozin, vagyis petróleum tartalmúak, ami szintén jó tisztításra.
Előnyös a petróleum kúszóhatása, ezen alapul a csavarlazító működése, beszívódik mindenhová.
Kontakt spray-nél is tapasztalat, hogy két fajtája közül (száraz vagy kenő), mindig utóbbival lehetett jobban tisztítani a kifolyt elemek problémáit, rádióknál stb.
Egyébként a patina eltávolítására szalmiákszesz való, réztárgyakat ilyen alapú fémtisztítóval szoktak kezelni (mint a klasszikus Szidol például), amivel a rezet fémtisztává lehet tenni. De azt nem tudom, hogy ilyen finomabb fóliáknak nem árt-e, soha nem próbáltam.
-
#68216320
törölt tag
Hozzám került egy öreg számítógép, aminek az alaplapján eredetileg volt egy akku. Kifolyhatott a nyomokból ítélve és eltávolították.
A panel szerencsére működőképes, de oxidnyomok láthatóak rajta, amit szeretnék eltávolítani és valamivel védeni a további oxidálódás ellen. Fogkefével finoman megdörzsöltem az érintett területeket. Ez leszedett egy rész zöld oxidot, de erősebben kellene dörzsölnöm ahhoz, hogy eredményesebb legyen, amit nem szívesen tennék. Inkább valami vegyi megoldást preferálnék a továbbiakban.
Mivel érdemes próbálkoznom, a teljes eltávolításhoz? Alkohol esetleg? -
Batman2
őstag
válasz
Kernel #49642 üzenetére
Szevasz
Nyilván a 9 éves, most nyugdíjazott indítóakkum esetén már nem várnék sokat a kezeléstől, bár még az sem cella zárlatos, de van egy 2 éves munka akkum, ami leromlott, de szintén nem zárlatos, tartja a feszültségét, csak a kapacitása a töredéke az eredetinek, van egy másik indító akkum, i új csak párszor lemerítettem, munka alkuként volt használva, annak is lecsökkent a kapacitása ês van még két ups akkum, az egyik az hosszan volt mélykisült állapotban, mikor hozzám került. Ugyan fel sikerült élesztenem, de annak is kisebb a kapacitása ,mint a párjának, ês kevesebb a pillanatnyi áramleadása is. Ha ez módszer, 3s ez a kapcsolás működik, akkor ezeket helyre tudná hozni!
Üdv. -
PitLee
őstag
válasz
ACAB95 #49636 üzenetére
Itt van egy egyszerű általános bekötögetés, a Remote lenne az a jel amire behúzna a kapcsoló az aktív mélynyomóban amikor bekapcsolod elöl a rádiót vagy le és akkor az aktív mélynyomó is lekapcsol, de írtad van autó módja amikor az rca bemenetét figyeli azt is kipróbálhatod akkor a Remote vezeték nem kell, de esetleg behúzhatod ha mégse válik be az autó mód, akkor nem kell mégegyszer fűzögetni.
A linkeden a hsz. között ajánlatok egy ilyen szettet is, amit összevethetsz azzal amit a aktív mélynyomó gyártója ajánl. -
Batman2
őstag
Neten találhatóak ólom akku szulfát mentesítő áramkörök, épített e már valaki ilyet, működik e?
Én most építettem egy ilyet, látszólag nem csinál semmit, nem csap meg a vezetéke, ha akkura kötöm, a nagyfesz impulzusoktól. Jó a 30-40V-os impulzusok még ahhoz nem elég magasak.
Az egyetlen, amit tudtam mérni rajta az az áramfelvétele, ami 30-40mA, ahogyan az afott leírásban is szerepel.
Üdv. -
Kernel
nagyúr
válasz
ACAB95 #49638 üzenetére
Hangszórókat nem tudja zavarni, legfeljebb a hangszórók vezetékében folyó áram miatt zavarhatna be a jelkábelbe, noha az árnyékolt, de még így is lehetnek gondok.
A jelkábelt lehet éppen a másik oldalon is vezetni, de ha földhurok miatti problémák lépnek fel (generátorzaj behallatszik), azon ez sem fog segíteni.
Automatikus kapcsolásról épp a korábbi hozzászólásokban volt szó: érzékeli az audiojelet, bekapcsolja a végfokot, majd egy idő után kikapcsol.
Ha ezt választod (gondolom van egy kapcsoló), akkor nincs szükség a távvezérlésre. Ha esetleg nem vagy elégedett az automatikával, akkor jöhet a távvezérlés.
-
ACAB95
tag
válasz
Kernel #49637 üzenetére
Köszönöm. Ismerőstől olyat is hallottam, hogy valamelyik kábelt a másik oldalon kell elvezetni, hogy ne zavarja a kalaptartóban lévő hangfalakat. Hogy ne egy helyen fussanak a csomagtartóig.
Ez lenne az: [link]
Olyan funkciója is van, hogy automatikus ki és bekapcsolás. Ez mit takarhat? Előre is köszönöm! -
Kernel
nagyúr
válasz
ACAB95 #49636 üzenetére
A5 kék szokott lenni a kapcsolószál (antennamotor), de be kell azonosítani pontosan:
http://www.google.com/images?q=ISO+pinout
Az akku oldalán célszerű elvezetni a tápot, hogy minél rövidebb legyen.
-
ACAB95
tag
Üdv
Fiat Bravába akarnák beszerelni egy aktív subwoofet. Pioneer mvh-170ubg rádióm van, található rajta RCA kimenet is...
Addig értem, hogy 12voltot kell húzni az aksiból (biztosíték közéjük), GND földelés bekötése a kasztniról.
Az autó melyik oldalán fussanak a táp, RCA, RMT, hátsó hangszórók kábelei?
RMT kék csatlakozó a rádióból csak simán rákötöm és elvezetem a mélynyomóba? Ezt amin van a ragasztó? Előre is köszönöm! -
Kernel
nagyúr
válasz
Jester01 #49633 üzenetére
Egyszerűsíteni lehet, összevonni az erősítőt és komparátort, kérdés mennyivel lesz érzékenyebb a zavarokra, tápzajokra. A linkelt rajzon elemről megy, ugyanez egy zajos környezetben már érdekesebb. Mindamellett nem zárom ki, hogy szintén alkalmas a célra, szükség szerint a bemeneti kör módosításával.
Egy perforált panelon is hamar összedrótozható, nem számít bonyolultnak.
Ahol ilyen áramköröket használnak, van bőven hely, ezért sem éri meg IC-t fejleszteni hozzá. Vagy kapható készen ilyen egység:
http://www.ebay.com/itm/252197059973
Van belőle kétféle, az egyik relé meghatására közvetlenül alkalmas.
Nekem például egy TA2024 folyamatosan áram alatt van. Akartam automatizálni, de végül inkább rákötöttem egy közös tápra az ADSL Speedport HGW-vel. Utóbbi galvanikusan leválasztott minden irányba, az USB-porttól eltekintve, de azt nem használom, illetve ha mégis, nem a PC-hez kötve, így nem alakul ki földhurok.
Mivel a zúgást okozó földhurok kivédésére mindenképp kellett egy külön táp, így jött a gondolat, hogy a Speedport úgyis állandóan áram alatt van, mehetne közös tápról is. Ehhez egy olyan 12V / 3A dugasztápot használtam fel, amiben egy jobbfajta IC-s primerkör van, elenyésző a melegedése. Vagyis igen jó hatásfokú, így hosszabb távon sem jelentős a saját fogyasztása.
A végfok nyugalomban 12V x 60mA = 0,72W
Ez 30 nap alatt csak 0,5 kWh.
-
Kernel
nagyúr
válasz
Jester01 #49631 üzenetére
Komplett nem láttam még, az automatikus kapcsolóhoz lehet találni rajzokat, vagy gyári készülék rajzából is ki lehet nézni a szükséges részeket. Általában két műveleti erősítővel szokták megoldani, például ehhez hasonlóan.
Mindamellett, ha veszel egy D-osztályú TA2024 vagy PAM8403 végfokot, ezeket kapcsolni sem fontos. Utóbbit pláne, de ez nem egy komoly, 5V tápos végfok.
A TA2024 12V-ról már elég meglepően tud szólni, nyugalmi áram 60 mA, alig melegszik. Van Mute és Sleep bemenete is, amivel a 60 mA még lejjebb vehető. Noha a kész panelon földelt láb, de meg lehet bontani.
-
Jester01
veterán
Srácok tudtok valami IC-t vagy kész nyákot amin olyan pár wattos audió erősítő van ami elmegy aludni ha egy ideig nincs a bemenetén semmi? Vagy valami egyszerű áramkört ami ilyen shutdown jelet tud előállítani?
-
Kernel
nagyúr
válasz
draco31 #49628 üzenetére
Nagyon menőnek, vagyis rutinosnak kell lenni forrasztás terén, hogy a melegtől ne olvadjon ki a szál.
Csináltam már ilyet, oldalát megreszelve réztisztára, gyantával, pillanatra melegítve. De ez inkább csak az érdekesség, amúgy nem ajánlom. Még jobbik eset, ha eleve ónozott a vége, könnyebb odakapatni.
Gyengülhet az olvadószál, később ok nélkül is megszakadhat.
-
draco31
veterán
Meg volt most már az is, halott. Vagyis a műszer egyik szárát az egyik lábra rakom, a másikat akármelyik háromra, sipol a műszer. Bármilyen kombinációban. Van még egy hidam, KBL406 névre hallgat, ez nem sípol, gondolom akkor ez jó. De biztosítékom ilyen beforrasztós nincs már, csak olyan, amit foglalatba kell rakni, azt lehet forrasztani, vagy minden képen keressek házat hozzá?
-
draco31
veterán
Hello!
Egy kérdésem lenne, ha nem zavarok.
Ismerősnek van egy elektromos cigi töltője. Szépen levágta ma az automatát. Szétszedtem, és ez a kép fogadott. A hiba ugyebár egyértelmű. Leolvasni nem tudom az adatait, de van nekem egy ilyen 1A 250V-os biztosítékom. Elég lehet az oda? Illetve a diódahíd sérülhetett? Sehol semmi adat a motorról, a biztosíték meg természetesen ott égett meg, ahol a felirat van.
Kép1
Kép2
Kép3 -
erikke17
őstag
Ehh Akkor nem tudom, csak olyan csúnya az a sárga fény rendszámnál
CPT.Pirk Hát ha egy évet kibir már jó lenne de ne 2 hónapot amiből öszviszz 24óra volt a működési ideje. Másik autóban már több mint 2 éve megy kopp kopp ugyan ilyen kínai borda nélküli. Itt meg bordás megadta magát hamar :S Ellenállások egyszerűen megsülnek, vagy a forrasztás enged el lednél.
Meg hőpisztolyozzam?
Találtam ilyet, cree ledes plusz 4 smd led, vagy van sima cree ledes is csak. Hátha többet bír...
-
kisninja
őstag
Én ledszallagot vágtam és rakta be a kocsiba kb 2éve működnek
-
CPT.Pirk
Jómunkásember
Ez akkor is így van, ha nyílt helyen van, ott is túlmelegszenek. A kedvencem az az "aszpikos" kínai ledes izzó, amit asztali lámpákba lehet betenni, olyan fél kisujjnyi méretben és valami szilikon cuccba vannak mártva. Na az a bekapcsolás utáni percben már füstölt.
pjen: az igen!
-
CPT.Pirk
Jómunkásember
válasz
erikke17 #49613 üzenetére
Egy csomó ledes lámpát vettem már Kínából, pont olyanok mint amiket itt is kapni a boltokban, csak olcsóbbak még a postával együtt is... Idővel mindegyik elkezd pislákolni, majd beadja a kulcsot a túlmelegedés miatt. Egyszerűen vackok, be van építve a "tervezett elévülés" ezekbe is, mint az izzószálas társaikba volt.
-
erikke17
őstag
Gondoltam hogy marketing szaga van
De még így is kevés, sőt nappali menetfényt használok szinte csak este világítok. Jelenleg az van, aztán ebayről rendelek töredék áron
Kernel - A feszültség jó ellenőriztem nem megy 14,4V fölé. CANBUS-os kell, hogy ne reklamáljon érte BC. Egyébként Ebayről fogom rendelni mert horror áron vannak helyi boltokban.
-
erikke17
őstag
Üdv. Autóban már a második szett szofita ledeket fogyasztom el 5 hónap alatt... Egyszerűen egy idő után meghalnak, ha bemelegszik villog vagy nem világít. Jelenleg COB ledes hűtőborda is van rajta 2 hónap után meghalt, ha megnyomom ledet rajta akkor világít...
Ezekkel lehet kezdeni valamit? :-/ Sajnos ez így messze nem 50 000 órás üzemidő
-
ledgeri
nagyúr
Üdv!
Ilyen halogénizzó foglalatot keresnék állólámpához:
[link]
Rá yf-502 yah fei van írva, the a google nem ad magyar találatot... milyen néven futhat itthon?
-
gyáliSanyi
őstag
Sziasztok!
Tudnátok nekem ajánlani olyan szakembert a fórumról, aki összeépítene nekem egy Astabil multivibrátor, NE555 IC-vel?
-
mezis
félisten
válasz
McSzaby #49604 üzenetére
Mérni nem nagyon kell. Mint írtam, kárpit le, lehúzod a csatlakozót a zárszerkezetről, aztán próbálod, hogy a többivel működik vagy sem. Azzal a zárral kezdeném, amelyikkel már volt probléma.
(A biztosítékkal esetleg köss sorba egy 12 V-os izzót. Olyan teljesítményűt, amivel még működnek a zárszerkezetek. Így talán kevesebb biztosíték fogy. -
PitLee
őstag
válasz
PitLee #49602 üzenetére
Itt esetleg oldal alja márc15.-től
-
PitLee
őstag
válasz
darvinya #49598 üzenetére
Az ajtón lévő pöckök a mikró házban kapcsolókat működtetnek, hogy ajtó nyitáskor leálljon a mikró és a tányér forgatás ha jól tudom.
Amúgy meg a csillám lap is szokott érdekességeket művelni .
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Hővezető paszták
- Kormányok / autós szimulátorok topikja
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- Elden Ring
- OFF TOPIC 44 - Te mondd, hogy offtopic, a te hangod mélyebb!
- Milyen autót vegyek?
- Samsung Galaxy S25 Ultra - titán keret, acélos teljesítmény
- Autóhifi
- Geri Bátyó: B550 szűk keresztmetszet, de mi és miért?
- Sony MILC fényképezőgépcsalád
- További aktív témák...
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 5 4500 16/32/64GB RAM RTX 3060 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- AKCIÓ! Asus ZenBook Pro UX7602ZM OLED notebook - i9 12900H 32GB RAM 1TB SSD RTX 3060 6GB WIN
- MSI CreatorPro Z16P - i7-12700H, RTX A5500, értintőkijelző
- Eredeti, új Lenovo 330W töltők - ADL330SDC3A
- MacBook felváráslás!! MacBook, MacBook Air, MacBook Pro
Állásajánlatok
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged