Ha szerinted ez demagóg, akkor a cikk hogy nem csapta ki a biztosítékot?
"I believe, and you can take me to task about it in the comments, that APS-C offers the best balance for the largest number of people. Stills shooters don’t sacrifice much in way of depth-of-field or low-light capability, while gaining speed and a lighter camera; serious video shooters are already used to shooting with Super 35 sensors, so the crop isn’t a big deal, and they’re getting a B-camera that doesn’t have to sacrifice nearly as much performance to even smaller formats like MFT.
Others will argue passionately that Micro Four Thirds is even better—that any light gathering performance loss is minuscule and more than made up for by speed, size, weight and cost. I disagree, mainly because the 2x crop eliminates a lot of options, and you don’t actually save that much money over comparable APS-C systems. "
Annyi az érvelése, hogy a 1.5x / 1.6x crop még elenyésző áldozat, de a 2x már túl sok?
"Miért ne használhatna azt amit szeretne.... Ki dönti el hogy mi elég és mi nem egy hobbi fotósnak...."
Egy szempontból ugyanarról beszélünk: én azt mondom, hogy ki ő, hogy megmondja, hogy az APS-C a legjobb, a FF sok, a m4/3 meg nem jó? A többit viszont félreérted, nem azt mondom, hogy ki mit vegyen, hanem azt, hogy kár a m4/3-ot így leírni, a helyzetek többségében még az is jól helyt tud állni.
Az átlag fényképezőgép-vásárló, de talán még az általunk meglőtt képek, helyzetek döntő többségét m4/3-dal, vagy ahogy írod, LX100 vagy RX10-zel is meg lehet lőni. Aztán jön a helyzeteknek az a kisebb része, ahol a kompaktok a fix obi miatt már kezdenek elvérezni: tele felé ahogy szűkül a rekeszérték, tetézve kevés fénnyel, pl. este, koncert, színház, gyerek iskolai előadása, beltéri sport, tánc, stb - ezért is nem írtam a kompaktokat, mert belőlük hiányzik a fényerős fixek rugalmassága - de itt egy m4/3 egy fixszel még egész sokáig elboldogul (ld. sok koncertet fotóztam m4/3-dal, együttesek fb-borítóknak használták ezeket a képeket, talán volt olyan is, amiből plakát lett - és sosem volt panaszuk a minőségre). Ahogy tovább fogy a fény, jön ki az APS-C, majd a FF előnye - de ezek már egyre inkább réteg-igények, tehát valós szükségletet már csak jóval kevesebb esetben indokolja. Nincs egyetlen legjobb formátum, ahogy a cikk írója sulykolja, hanem helyzetekre, feladatokra megfelelő eszközök vannak. És a helyzetek nagy részére a m4/3 is lehet elégséges.
A "need" (valós szükséglet) helyett a "want" (vágy/akarat) persze más tészta, senki nem szabja meg, hogy ki mit akar venni, és hogy az mennyire indokolt. Pl. engem is sokáig jól kiszolgált a m4/3 (és használom továbbra is időnként), de többet akartam kihozni a dinamikából, magas ISOs képekből, többet akartam játszani a háttérmosással, így vettem FF-et is. Képeim többsége nem lett jobb attól, hogy más vázzal lőttem meg; az eredmény, főleg Fb-os méretben megosztva, elég hasonló lett volna m4/3-dal is. Csak néhány "edge case" van, ahol a FF valós előnyt mutat.
TVamos: "Lehet, hog az APS-C tok folosleges, es jobb lenne, ha az olcsobb full frame-ekbol kapnak tobbet. Lehetne ugy, hogy APS-C obi helyett lenne FF, kisebb fenyerovel...
Vagy nem tudom."
Jó kérdés... régen a szenzorok az anyagköltség jelentős részét adták (valamelyik korai FF váznál, talán 5Dm1, csak a szenzor előállítási ára 500 USD volt), így a FF sokkal drágább volt. Viszont hogy ez mennyire releváns ma, amikor FF vázat kapsz újonnan 600 EUR-ért, közben pedig van m4/3-os váz 3000 EUR-ért...
Ha Z6 + 24-70 f4-et X-T3 + 16-55 f2.8-cal mérünk össze - háttérmosás, szenzor zaj-előny szempontjából ezt tartom fairnek - akkor egy kicsivel a Nikonnak áll a zászló; de ha nem kell ennyire a fény, és a júzer sem annyira igényes a képminőségre, akkor egy A6x00 + 16-50 messze kisebb és könnyebb.
Az pedig, hogy kisebb szenzorra fényerősebb, vagy nagyobb szenzorra kevésbé fényerős obik közül melyik a kisebb és könnyebb? Kicsit ugyan sántít, mert m4/3-on f1.7 az FF háttérmosásban f3.4, de közelebbit nem találtam, amelyek mind hasonló (pancake) kialakításúak:
m4/3 Leica 15 f1.7 57.5×36 mm, 116 g;
m4/3 Pana 20 f1.7 63×25.5 mm, 100 g;
FF Zeiss 35 f2.8 61.5×36.5 mm, 120 g;
FF Samy 35 f2.8 61.8×33 mm, 108.5 g
Nincs az az eget rengető különbség...
Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/