H​i​r​d​e​té​s

2018. január 18., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

SLI vs Crossfire megateszt

  • (f)
  • (p)
48. oldal
Írta: |

Újra egy nagyszabású VGA teszttel jelentkezem: íme a Multi-GPU rendszerek csatája és története!

[ ÚJ TESZT ]

Végszó

Nincs más hátra, mint hogy megpróbáljak választ adni arra a kérdésre, hogy megéri-e több GPU-t összekapcsolni egy játékra szánt konfigurációban? Hacsak nem rendelkezünk elég pénzzel ahhoz, hogy a legújabb kártyákból kössünk össze többet, akkor véleményem szerint átlagos napi használatra nem érdemes SLI vagy Crossfire rendszert összerakni, ugyanis a kártyák árán felül felsőbb kategóriás alaplapra, és erősebb tápegységre is szükségünk lesz ehhez, arról nem is beszélve, hogy két régebbi, vagy gyengébb kártya árából az esetek többségében egy olyan VGA-t tudunk venni, ami hozza a kiszemelt páros teljesítményét. Egyetlen GPU-val sokkal élhetőbb, stabilabb rendszert kapunk, hiszen nem vagyunk kiszolgáltatva annyira a driverek minőségének, és biztosan minden játék alatt megkapjuk az elvárt teljesítményt akkor is, ha az adott címhez nem készült SLI vagy Crossfire profil. Nem véletlen tehát, hogy mára a Multi-GPU rendszerek kezdenek erősen háttérbe szorulni, és dupla GPU-s csúcskártyák egy ideje már nem is készülnek.

Milyen esetekben van mégis értelme SLI vagy Crossfire rendszerben gondolkodni? Alapvetően két csoportra osztható azon felhasználók köre, akiknek megéri összeépíteni egy ilyen konfigurációt. Az első csoport nyilvánvalóan a 3DMark, vagy egyéb Benchmark rekordokat döntögetni szándékozó, tuningos réteg, de nekik van akkora szakmai tudásuk és tapasztalatuk a témában, hogy aligha szorulnak az én tanácsomra. Ők pontosan tudják, hogy az adott programban milyen kártyákat érdemes használni, és eszerint vásárolnak, pénztárcát nem kímélve. A másik csoport a retro PC kedvelő, illetve technikai különlegességek iránt érdeklődő réteg, akik szeretnék megtapasztalni, hogy milyen érzés egy jópár éves csúcs konfigurációt birtokolni, és azon korabeli játékokat futtatni. Jómagam is ez utóbbi körbe tartozom, mint az a cikkeimből talán egyértelmű az Olvasó számára. Ezek a felhasználók nyilván nem napi átlagos felhasználásra építik össze ezeket a gépeket, hanem egy hobbi project részeként, vagyis a fogyasztás és a hangerő is másodlagos szempont az üzemeltetés során. Nézzük tehát, melyik korszakból mit javasolhatunk nekik!

Ha DirectX 9-es retro gépet építenénk, akkor az SLI mellett érdemes letenni a voksunkat. 2 db 7800 vagy 7900 GTX-et összekötve egy barátságos, jól használható, és az esetek többségében jól skálázódó rendszert kapunk. Ha sikerül szert tennünk egy korabeli Quad SLI-képes alaplapra (elsősorban az nForce 680 és 780 chipsetekkel szerelt példányok ilyenek), akkor tehetünk egy próbát a 7950 GX2 Quad SLI beüzemelésével is, amire sajnos nekem ebben a cikkben nem volt lehetőségem. ATI fronton, ha csak nem kifejezetten ez a célunk, akkor ne öljünk pénzt és energiát egy X1950 XTX (vagy X1800 XT, X850 Pro) külső átkötőkábeles Crossfire Master kártya beszerzésébe, mert amellett, hogy rendkívül ritka, és emiatt drága hardware-ekről van szó, még a skálázódás is meglehetősen gyenge velük. Radeon fronton egy X1950 Pro páros beüzemelését javaslom, mely egyszerű és költséghatékony módja a DirectX 9-es Crossfire rendszer kipróbálásának.

A DirectX 10-es generációból válogatva van a legjobb dolgunk, hiszen a Multi-GPU rendszerek ebben az időszakban élték a virágkorukat. Akár egy GeForce GTX 280/285, vagy egy Radeon HD 4870/4890 páros is kiváló szolgálatot tehet, de ha van rá lehetőségünk, akkor inkább a 4 GPU-s rendszerek felé kacsintgassunk, hiszen nem vészesen drágák ma már az ehhez szükséges hardware-ek, és az igazi extrém szintet ezek a konfigurációk jelentik az adott korszakban. Ha nem ragaszkodunk a csúcsteljesítményhez, akkor egy 8800 Ultra (vagy ennek hiányában GTX), illetve egy HD 2900 XT (vagy esetleg Pro) páros is igencsak kívánatos ebből az időszakból. A háromkártyás konfigurációkat nem javaslom, mert extrém fogyasztásuk és melegedésük ellenére nem igazán nyújtanak meggyőző teljesítményt, és a stabilitásukkal is adódhatnak problémák.

A DirectX 11-es korszak első generációi, vagyis a fermis GeForce-ok és a Terascale 2-es Radeonok lassan szintén becsúsznak már az oldtimer (vagy egyelőre még youngtimer) kategóriába, így felkelthetik az erre fogékony vásárlók figyelmét. Itt sajnos figyelembe kell venni az AMD kártyák gyenge drivertámogatását is, hiszen a HD 5-6000-es széria már Legacy terméknek minősül, vagyis már nem készülnek hozzájuk friss driverek, míg a GeForce 4-500-as családhoz mind a mai napig kapunk frissítéseket (vagyis a friss játékokhoz SLI profilokat), sőt, nemrég megjelent a korábban beígért DirectX 12 támogatás is ezekre a kártyákra. Ennél a generációnál is fennáll, amit a DX10-es modelleknél már említettem, vagyis háromkártyás rendszer kiépítését nem igazán javaslom. Ha valaki nem elégszik meg 2 GPU teljesítményével, akkor inkább a kétmagos csúcskártyákból kössön össze kettőt, ami technikailag is különlegesebb, és használhatóság tekintetében is jobb megoldás. Persze itt minden eddiginél jobban kell figyelnünk a fogyasztásra és a melegedésre, megfontolandó lehet egy vízhűtés kiépítése is, különösen, ha 2 db 7990-es Radeont szeretnénk összekötni.

Elérkeztünk hát maratoni tesztsorozatunk végére, mellyel a többkártyás rendszereket is kiveséztük. A magam részéről ezzel lezártnak tekintem a DirectX 11-es korszakot, hiszen korábbi cikkeimmel kiegészülve ez az írás talán minden felmerülő kérdésre választ ad ezzel a generációval kapcsolatban. A jövővel kapcsolatban nem bocsátkoznék jóslatokba és ígéretekbe, de ha lesz még a későbbiekben VGA témájú írásom, az már biztosan a DirectX 12-es korszakról fog szólni. Persze a generációk közötti átfedés miatt egyes, ebben az írásban szereplő kártyákkal ott is találkozni fogunk.

Végezetül ezúttal is szeretném megköszönni a segítséget 04ahgy, god1982 és L_Zsolt fórumtársaknak, akik szokás szerint rengeteg kártyát adtak kölcsön a teszthez. Nem túlzás azt állítani, hogy a közreműködésük nélkül ez a cikk nem jöhetett volna létre!

48. oldal

Előzmények

Hird​e​té​s​

Copyright © 2000-2018 PROHARDVER Informatikai Kft.