Hirdetés
- Real Racing 3 - Freemium csoda
- Magga: PLEX: multimédia az egész lakásban
- vrob: Az utolsó DOS játékok 1996 - 1997-ben, egy korszak lezárul
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- Bestx: Budget DIY eGPU USB4/Thunderbolt csatlakozással – egy mining VGA új élete.
- sziku69: Szólánc.
- Random25: Windows 11 telepítés Pendriveról
- bitpork: Nagy dilema
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
csiga8
senior tag
Erre emlékszem régről:
Ami miatt a C/10 a 25A-nél - szerintem is - a jobb:
"Minél kisebb a terhelő áram, annál nagyobb a határfeszültség eléréséig leadott töltés mennyiség érthető, ha arra gondolunk, kis áramerősségnél az elektrokémiai folyamat lassan játszódik le, tehát a hatóanyag belseje is át tud alakulni, míg nagy terhelésnél a felszínen létrejövő átalakulás reakció terméke elzárja a belső aktív anyagot a további reakcióba lépés elől."
-
Kernel
nagyúr
A halogénizzó is tisztán ohmos ellenállás, sem induktivitással, sem kapacitással nem kell számolni. Hiába van tekercselve az izzószál, az induktivitás elhanyagolható, különben is itt egyenáramról van szó. Ha egy tekercs lenne a műterhelés, annak is csak az ohmos ellenállása számítana, egyenáramon.
Fennáll viszont a hőfokfüggés jelensége, vagyis izzó állapotban nagyobb a volframszál (németesen wolfram, gyakran keverjük ezt is) fajlagos ellenállása is. Mint más fémeké is. Hidegen kevesebb.
Akku kisütése közben ez járhat olyan hatással, hogy a kevésbé izzó szál kisebb ellenállást képvisel, ami itt hasznos, mert egyébként fix ellenállás esetén, a feszültségeséssel négyzetesen csökken a teljesítmény.
A hidegellenállást műszerrel lehet mérni, a meleget is nyilván, csak azt üzem közben, az áram és feszültség mérése után kiszámolni.
A halogén gáztöltés esetünkben (kisütés) nem befolyásol semmit, azt "csak" az izzószál élettartamának növelésére alkalmazzák. Halogéntöltésű izzót magasabb hőmérsékletre lehet hevíteni anélkül, hogy hamarabb elégne. Halogén körfolyamat.
A magasabb színhőmérséklet nem csak fehérebb fénnyel jár, hanem az üvege is kvarcüveg, mert a normál üveg kilágyulna, megolvadna a melegtől.
Mindezt pedig végeredményben azért csinálják, mert minél magasabb hőfokon izzik, annál jobb a fényátalakítás hatásfoka. A halogénizzók energiatakarékosabbak, mint a normál izzók.
----------------------------------------------------------
Fórumokon, illetve általában a laikusok gyakran nem értik a teljesítmény (W) és a fogyasztás, energiamennyiség (Wh) közötti alapvető különbséget.
A teljesítmény mindig csak egy pillanatnyi érték, pillanatnyi állapot, mint a sebesség például. Lehet egyik pillanatban ennyi, máskor annyi, vagy lehet változatlan is.
A Wh viszont mennyiség, mint a liter vagy köbméter stb., csak annál kicsit "elvontabb", nem annyira kézzelfogható. De nem véletlenül fizetjük ez alapján a villanyszámlát.
-
hegefe
csendes tag
Egy berendezés pillanatnyi villamos P teljesítménye:
P ( t ) = U ( t ) ⋅ I ( t )
P(t) a pillanatnyi teljesítmény wattban (W),
U(t) a feszültség (potenciálkülönbség) voltban (V),
I(t) a berendezésen átfolyó áram áramerőssége amperben (A).Ha a berendezés egy ellenállás, akkor:
P = I2 ⋅ R = U2 / R
(P=I a második hatványon X R =U a második hatványon / R)
ahol:
R = U / I, az elektromos ellenállás ohmban (Ω).Ha a halogén izzó nem tisztán ellenállás, a feszültség eséskor szerintem nő az átfolyó pillanatnyi áram. (Hozzáértők kérem javítsanak, ha sántít a dolog.)
-
-
csiga8
senior tag
Igazából semmilyen anyagi kér nem ért, nem fizettem tanulópénzt, ( az eszköz árát leszámítva) igaz még akkut se állítottam ( ezzel) talpra.
Azért nem össze-vissza kapcsolgattam, tekergettem. Előszőr próbáltam kis árammal, és ha nem volt változás, mentem a nagyobb felé. A 16V-ot pedig nem használtam.
Azért kérdeztem a fesz. korlátot, mert pl a CH611 a normál akkunál is 16V feszültség korlátot használ.
( sőt, gond nélkül le is futott)Ha visszagondolok, akkor nem is alkalmas egyetlen ( nálam járt) akku talpraállítására sem, ha a tényleges amperóra kapacitás huszadával kell használni. Nincs rajta olyan finom beállítási lehetőség, meg 1A alá is nehéz menni.
-
hegefe
csendes tag
A szabvány szerint 25 C fok környezeti hőmérsékletre adottak az adatok. Ha 20 C alatt végezted a mérést, ez okozhat jelentősebb eltérést.
Plusz közel állandó terhelésnél ahogy csökken a feszültség változik a terhelő áram. Ez is jelentős kapacitás mérés pontatlanságot okozhat.
Plusz nem pontosan 25A-rel terhelted még névlegesen sem ... -
hegefe
csendes tag
A Forex Szulfátoldó 2 egy műhely készülék, hozzáértőknek. A működési és töltési elvével tisztában kell lenni.
Nem lehet az alap ismeretek nélkül rajta tekergetni meg kapcsolgatni. Figyelembe véve az impulzus csúcsokat, töltési feszültségeket - tudja a szinte korlátlan 25V-ot is - gyorsan ki lehet nyírni vele bármilyen akkumulátort.Alapvetően egy hagyományos - nem automata - impulzus tőltőként kezelendő. Aminek szerencsére van állítható 15V v. 16V-on kikapcsoló feszültség korlátja.
(A töltési tudnivalókat már említettem.)A tanulópénzt megfizetted, szerencsére régi akkukon.
-
hegefe
csendes tag
Az elektrolit rétegződés finom akku mozgatással, óvatos billegtetéssel is megszűnik, egy-két perc alatt. Nem kell a fejére állítani az akkut.
Gázképződés határ fölött töltve inkább a magasabb feszültség szinten töltés adja a nagyobb töltődést - szerintem. A buborékok okozta finom keveredés az elektrolitban AGM akkuknál nincs. (AGM is jobban töltődik ilyenkor.)A kemény másodlagos ólomszulfátot nem ledobatni kell, hanem visszaalakítani elsődleges ólomszulfáttá, majd ezt ólomdioxid masszává - a másik póluson meg ólommá.
-
csiga8
senior tag
Az egyébként is haldokló Exide excell akkut azt hiszem sikerült végleg kinyírnom.
A szulfátoldóval szultátoldó hiába próbáltam 0-1 A közé állítani, eleinte egy napig, aztán bő fél napig, aztán egyre rövidebb ideig szulfátalanította.
Szerintem sok volt neki.
Ezzel a szulfátoldóval kicsit odavertem a az Electric Powernek is, ugye én nagyobb árammal toltam, mint a TÉNYLEGES kapacitása. Félre is tettem.
Most jön próbára a Global CH611 recond módja. Ahogy nézem az 2A-el tolja majdnem végig 16V-ig, de a végén szépen tizedenként veszi vissza az áramot.
Kíváncsi leszek lesz-e valami.
-
csiga8
senior tag
Ugye én nem vagyok napi szinten akku témában, de régen, ha sokat állt az akku, fejére fordították egyszer-kétszer, és azzal megszüntették a sav-víz rétegződést.
Lehet, hogy ma már inkább pezsegtetjük az akkut, hogy a rétegződés megszűnjön? Esetleg ezzel a még nem erősen kirakódott szulfátréteget meglazítja, ledobja?
-
csiga8
senior tag
Ez a kisütés érdekes.
Nézem ezt a 25A-s táblázatot: Forex 25A terhelés
Nekem izzóim vannak. 5*60W halogén +1db 40W hagyományos izzóval ( ez 28 A lenne) egy szűz, új 77Ah 760A indítójú akku, Optimate 6 töltővel feltöltve, majd 10,5 V-ig kisütve 95 percet bírt.
Ok, elnéztem a számokat, a +1 db izzó nem kellett volna, de akkor sem ment volna 125-130 percig.
Megvétel után rámértem, 705A volt az indító árama, töltés után 715. Most mértem egy kapacitást, az sem stimmel. Jelenleg lóg rajta az Optimate6.
Gariztatni sem tudom, hisz működik. Bosszant a dolog egy kicsit.
Legalább az indító árama térne észhez. Az ellenállásra már újként is 3,83 mOhmot írt, ami szerintem sok a többi új 3,3 mOhm körüliekhez. Gravírozása szerint 2017. júliusi, tehát nem régi.
A DHC-500 teszterrel sem bírta a 380A terhelést fesz. esés nélkül, nagyjából a 350-ig bírta.
Ha "egyszerű" user lennék, akkor mindenféle mérés nélkül most boldog lennék, hogy van egy új akkum.
-
hegefe
csendes tag
válasz
Harkovz #3905 üzenetére
A minél jobbani kisütéses frissítést az autóból kiszerelt akkun célszerű elvégezni. Hogy még véletlenül se legyen ilyen, mint amit leírtál. - Kell közben az autó, ezért a kis áramú töltést megszakítjuk. A generátor meg nagy árammal tölti tovább a valamennyre részben töltött akkut.
Jobb akkuk is max pár ilyen töltést élnek túl! Kerülendő az ilyen nem ellenőrzött körülmények között végzett, akku frissítésnek gondolt kivitelezés! -
hegefe
csendes tag
Csak érdekességként említem meg, vitát nem szeretnék generálni ezzel.
Akku technikában tapasztalt, sokat látot szakik állítják. Az IUu meg a hasonló katakterisztika elvű feszültségkorlátos, gázképződési határ fölé sosem töltő akkumulátor töltők tönkreteszik a teljesen zárt gondozásmentes akkukat. Ha mindig csak ezeket használják, és elmarad az évenkénti 1-2 gázképződési határ fölé töltés.Ez azért különösen érdekes, mert normál akku üzemben - minden közel ideális esetben - nem merül fel ennél gyakoribb ukku töltés igény és szükségesség.
-
hegefe
csendes tag
Ha nincs kapacitás mérés mindegy a sorrend. A frissítést a teljes kisütés azonnali töltés adja.
Lényeges, hogy teljes 10.5V-ot minél jobban megközelítő kisütés legyen, ne csak részkisütés. A töltő áram meg a névleges kapacitás max. 5%-a lehet (nem a szokásos 10%) a töltés kezdeti szakaszában, mert a teljesen merült kevésbé szulfátosodott akku sem vesz fel károsodás nélkül nagyobb áramot a töltés elején. Meg a vízbontási határ fölötti töltéskor - aminek elérése kívánatos ilyenkor - is kíméletesebb az 5%.Előnyös lehet még, hogy 5%-os töltő árammal a hagyományos - nem feszültségkorlátos - akkutöltők is használhatóak. A töltési idő max. 12-13 óra lehet a végfeszültséget nem ellenőrizve.
(Jobb persze egy kicsivel a gázképződési határ fölé engedni miközben a feszültséget méregetjük.) Majd a töltést IUu karakterisztikás töltővel célszerű befejezni, hogy legyen a töltés végén 13.6V-1A csepptöltéses szakasz is. (Csak a teljes töltés biztos ami biztos elérése alpon.)Ha meg "hagyományos" impulzus töltőnk van, akkor már szinte Forexes szulfátoldást végzünk. Ilyenkor mehet a max töltőfesz 15V-ig (AGM 16V).
Mindezek vonatkoznak a teljesen gondozásmentes, szivárgásmentesen zárt akkukra is a 'túlnyomás lyuk dugó'-jának eltávolítása után.
-
Harkovz
aktív tag
Na csináltam egy kis merítés-töltést az akkun.Kb. 11,4 voltig ment le másfél óra világítással.Aztán töltöttem csak sajnos kellett a kocsi,13,4 nél levettem.Érezhetően jobban indít és a nyugalmi feszültsége is nagyobb lett.Most vissza tettem még 2A-töltésre,reggelig fent lesz.Lehet ha lesz időm újra csinálom jobban lemerítem és teljesen vissza töltöm 2Amperrel.De úgy tűnik működik és használ a dolog.
-
Plero
aktív tag
Szia Mindenkinek!
Van egy AuroXS CPL 2054 akkumulátor töltőm és van vele egy kis gond. Nem tölti az akkumulátorokat csak méri a rajtuk lévő feszültséget. Nem vált át töltés üzemmódba. Több akkumulátorral is próbáltam. Javít valaki ilyet vagy mit kell megnéznem benne?
Eddig működött.
-
csiga8
senior tag
Az akuvitről [link] mi a véleményetek, tapasztalatotok?
-
Inhouse
őstag
Szerencsére a halogén izzó nem teljesen lineáris elem, nem teljesen úgy viselkedik, mint egy ellenállás. Egészen jól hozza magában az adott terhelő áramot kisebb feszültségváltozásnál is. Persze nem teljesen pontos, de igen olcsó eszköz.
A hosszú téli estéken lehet összehozok egy PWM-el működő, Arduino-val vezérelt 25A-es kisütőt. Vannak hozzá a terhelővillákból kimaradt ellenállásaim. Hasznos lenne, ha nem kellene annyit várni, mint C20-nál. -
-
hegefe
csendes tag
A kapacitás mérés körül felmerülő probléma, hogy nem simán 12V névleges feszültségen 25A vagy C20 Amper tartós terheléssel kell terhelni az akkut. Hanem az időben változó minden feszültség szinten konstans 25A v. C20 árammal kell kisütni az akkumulátort.
(Sima égő terheléssel ezt nem tudod megvalósítani.)Az eBay-es áramkörök, amiket rendeltetetek tudják ezt? Ha igen, nagyon jó vétel mindegyik.
-
csiga8
senior tag
Így van, igazad van 25A terhelés esetén.
Amikor 8A helyett másik kettő izzót használok, ami már 9A terhelés, már! látszik a különbség.
A 25A-hez képest a 8A-el lassabban esik a feszültség, ezért sem szeretném lejjebb engedni. A 8A meg a C/10 megközelítő értéke 77 Ah akkunál. Anno, cirka 30 éve még C/10 töltés-merítést tanították, vagy legalábbis erre emlékszem. De jó ez a diskurzus, ebből legalább tanulok.
A 25A-s tartós terhelést (is) - egyenlőre- csak izzókkal tudnám összehozni.
-
hegefe
csendes tag
Én azt figyeltem meg, hogy tartalék tárolóképesség mérésekor gyorsan 12V alá esik, és 11.5V elérése után is jelentős ideig bírja a 25A terhelést.
Én is akku frissítésről írtam (kisütés-töltés) a 10.5V határfeszre kisütés kapcsán. Ez egy ismert, akku gyártók által előírt procedúra.
Ehhez képest a szulfátoldás csak egy extra impulzus töltő használatát jelenti. Az elv, feszültség határ értékek, töltési áram előírás ugyan az, mint az akku frissítésnél.
-
csiga8
senior tag
Értelek, értem a problémád.
1., Mértem időt ugyanazon akkun 11,5V-ig és 10,5 V-ig, nagyjából megvan a viszonyítási alap
2., Mivel ez "mérés" is csak viszonylagos, házi, nem szükséges teljesen lemeríteni, pontos adatot nem kapsz
3., Nem deszulfátoros töltésről volt adott esetben, hanem egy töltés-merítésről, ahol megtudhatja milyen a jelenlegi állapota tárolóképesség tekintetében az akkuja.
Tárolóképesség, kapacitás mérésnél egészen jól, megközelítőleg fel lehet mérni az akku állapotát, egy 11,5 V-os merítéssel is. Percekben kapod az eredményt és tényleg jó. Ok, nem pontos, de tudsz viszonyítani fillérekből, egyszerűen.
Egy közel 80Ah akkunál a 8A-s terhelésnél az elején hirtelen esik a feszültség, aztán nagyon sokáig alig változik, és olyan 11,4 V környékétől viszonylag gyorsan esik. Nem vagyok elektromos szakember, ezek tapasztalati értékek.
-
hegefe
csendes tag
"de nagyjából 12.00V-ig engedem lemerülni a kütyüvel, az nagyjából a valós kapacitásának a 75-80% körül van, "
Ezt honnan tudod? Terhelés közben méred ezt a feszültséget!
Egy a biztos, hogy a 20 órás kapacitás szabvány szerint a terhelés közben 1.75V-ra merült cella (6 cellánál ez a 10.5V) a teljes töltöttség kb. 10%-a. Minden más Volt-kapacitás % arány csak fikció! Hiszen azért mérünk 10.5V-ig, hogy erre támaszkodva tudjunk v.milyen kapacitást számolni."és nem is érdemes 10,5 V-ig lemenni. Szerintem. Bőven elég a 11,5V"
Ez miért lehet jó? Már mint, hogy a regenerálás előtt csak részkisütést végzel? Nem munka akkukról, hanem gépjármű indító akkukról van szó. (Munka akkuk esetében csökken jelentősen a kisütési ciklusok száma, ha 50% kapacitás alá kerülnek.)
Indító akkuk frissítésénél jó és kívánatos a 10.5V-ot minél jobban megközelítő kisütés.
-
csiga8
senior tag
válasz
Harkovz #3892 üzenetére
Nekem most érkezett meg a legelső, ami a linkek közt van
Volt kis bíbelődés ( beállítás) vele, de nagyjából 12.00V-ig engedem lemerülni a kütyüvel, az nagyjából a valós kapacitásának a 75-80% körül van, de egészen biztos nem sütöm mélyre.
2 db H4 égőt tettem rá terhelésnek. 12,1 V körül már hangja van, sípol, később kattog a relé, majd elalszanak az izzók.
Ha simán csak izzót teszel rá, akkor tegyél rá ilyet:
messziről látszik, hogy hol jár éppen, és nem is érdemes 10,5 V-ig lemenni. Szerintem. Bőven elég a 11,5V.
8A terhelésnél ( 1 db 3,5 A és 1db 4,5 A 12V izzó) a teljesen feltöltött és zsír új 77Ah 760A Exide akku 11.5 V-ig nagyjából 210-230 percet bír.
-
Harkovz
aktív tag
Ha nem akarok ilyen terhelő kütyüt venni akkor mit érdemes az akkura kötni merítéshez?Egy 77Ah Exide Premium akkum van.A nyugalmi feszültsége és az indítási ereje nem tetszik.Egy vagy két H4-es izzó aztán figyelem multiméterrel a feszültséget?
-
Brogyi
őstag
Nekem megjött ez a fajta [link].
Gagyi próba akksim a következőt produkálta:
Q=6,56Ah
W=74,68Wh Ezért vettem meg!
Érdekes amikor eléri a beállított feszültséget sipol, kikapcsol, és ettől emelkedik a feszültség, és újra bekapcsol. Csipog.Nekem tetszik. 10A simán megy. Kellemes csalódás.
Az FDY10 beüt, és sipol addig amíg ki nem kapcsolod. -
hegefe
csendes tag
válasz
Inhouse #3886 üzenetére
A "Reserve capacity" oszlop mértékegysége perc. Ez a tartaléktárolóképesség mérés eredménye. Azt mutatja, hogy generátor nem tölt hiba esetén mennyi ideig tudja önállóan ellátni az autónkat az akku, 25A terhelés mellett.
(Átlagos mai személyautó világítással fogyasztása.)Mellette a "Calculated Ah" oszlopban a tartaléktárolóképesség idejéből számított 20 órás kapacitás (C20). Ez szerepel az akku címkéjén, amivel összehasonlíthatod a mérés eredményét.
-
Inhouse
őstag
válasz
lajos75 #3883 üzenetére
Nem kétlem, csak a mi tapasztalatunk az, hogy a felhasználók zöme abszolút 0% tudással bír az akkumulátorról. Egy idős hölgy hozott be legutóbb egy mélykisütött akkut, szerencsére még helyre tudtuk hozni. Kapott egy leírást, hogy mi történt és javaslatot ennek elkerülésére. Elolvasta és ennyit mondott:
- Nem értek vele egyet...További szakszerű mondatok vásárlóktól:
- Nem hiszem, hogy ez lenne a baj... (hinni máshol kell)
- Szerintem az akku rossz... (mérés, mérés, mérés, nem jósolunk)
- Most nekem hiába mondja, hogy nincs töltés, szerintem meg jó, és az akkut kell cserélni... (töltés nélkül pedig semmilyen akkuval nem fog menni)
- Nekem ne mondja, hogy ez már jó, nem fogja beindítani... - beindul - ...akkor legközelebb már nem fog... - újra beindul, és még háromszor- ...hát nem tudom, nekem ez nem kell, ez rossz, másikat akarok, vagy adják vissza a pénzem! -
hegefe
csendes tag
válasz
Inhouse #3879 üzenetére
"Ezt a tartalék tárolóképesség adatot is inkább csak próbával adják meg szerintem, mert nincs egyenes arányban az idő és a kapacitás a C20-assal."
A Poukert összefüggés alapján a tartalék tároló képesség számítható.
(25 C fokon 25A-rel kisüt, 10.5V-ig)
A kiszámított táblázat Letölthető innen:
http://en.forex.hu/Reservecapacity-AmpHour-forex.pdf -
hegefe
csendes tag
válasz
Inhouse #3879 üzenetére
"Én azt vettem észre, hogy nem egyenesen arányos, hogyha nagyobb árammal terheled, mondjuk 2x-essel, akkor fele annyi ideig bírja, ilyenkor ennél is kevesebb lesz az eredmény."
Persze, hogy nem egyenesen arányos. Erről szól a Puekert összefüggés. A kisütő áram n-edik hatványa és a kisütő idő szorzata állandó (konstans) értéket ad.
A jelenség amit leír: Minél kisebb a terhelő áram, annál nagyobb a határfesz eléréséig leadott töltés mennyiség. Mert kis áramerősségnél az elektrokémiai folyamat lassan játszódik le, így a hatóanyag belseje is át tud alakulni. Nagy áram terhelésnél a felszínen létrejövő átalakulás reakció terméke (ólomszulfát) elzárja a belső aktív anyagot a további reakcióba lépéstől. -
Inhouse
őstag
válasz
lajos75 #3868 üzenetére
Sokszor tapasztaljuk, hogy minden előjel nélkül keletkezik a cellazárlat és se kép, se hang egyik pillanatról a másikra. Persze ezek az infók főleg laikusoktól jönnek, akik lehet nem érzékenyek az apróbb jelekre. Hangutánzó szavakkal kell kérdezni azt is, hogy miként nem indult az autó...
-
Kernel
nagyúr
válasz
lajos75 #3868 üzenetére
az Excell akkum (4éves) volt minden rendben volt vele de melóból hazafele megálltam egy üzletnél kb. 3percre és utána nem indult az autó, annyit nem tudott az akku hogy bezárjam az ajtókat
Te így jártál, nekem volt előjele is és kb. 10 évnél készült ki az akku, mindkét esetben, ami velem előfordult.
De ezek az akkuk nem voltak 14,4 V-ra töltve, mert olyan autókban voltak, ami 13,8 V körül töltött. Az évek során pedig többször túlmerült, nullára merült, mégis 10 évet ment. Amikor épp indulás előtt vettem észre a túlmerülést és gyorsan meg kellett küldeni 5-10 A árammal, hogy indítóképes legyen, az sem ártott, eszerint.
Tény, hogy amikor szokatlanul kezdett viselkedni, már nem sok dobásom volt hátra, pár nap alatt rohamosan lepusztult. De nem mondhatom, hogy nem voltak figyelmeztető jelek:
– Túl hamar lemerül, alig bír indítani, látszólag indokolatlanul, szokatlanul.
– 1 db cellában belső átvezetés keletkezik, emiatt elkezdi főzni a vizet, gyanúsan lecsökken a szint. Hiába pótolom, másnapra ismét lemegy.Ebből következően, ha gyengülést érzek, néha már "rettegve" ellenőrzöm az elektrolit szintjét, hogy mit fogok tapasztalni. Szerencsére ki szokott derülni, hogy nincs még gond, egyszerűen csak kevés töltést kapott.
télen elmersz még indulni valahová vele
Igen, a fenti tapasztalatok tükrében. Az persze előfordulhat, hogy kevés töltés miatt gyengül, de ilyenkor a rátöltés hatására magához kell térnie. Ha már nem tartja rendesen a töltést, akkor van a gond.
Rátöltéshez viszont elég éjszakára 0,5-1 A áramot betolni, a legprimitívebb töltővel is (én a szivargyújtón keresztül szoktam). Pláne 500 mA 2 hét alatt sem bírja túltölteni, nincs szükség csodatöltőre.
Ezen kívül, csak úgy hobbiból soha nem szoktam mondjuk fullra töltögetni.
– Ha nem bírok elindulni, akkor kap egy nagyobb dózist az orosz töltővel.
– Ha gyengeség jeleit érzem, ha több napig áll az autó, kap éjszakai csepptöltést (500 mA).Nekem időszakos lemerítésre sincs szükségem, mert 1 év alatt amúgy is előfordul (akár többször is), hogy túlmerül az akku, feledékenység stb. miatt.
-
Harkovz
aktív tag
Ha lesz időm és haza kerül a CH-411 kipróbálom ezt a merítés-töltést.Tehát akkor tölteni 14,4 volt fölé kell Recond móddal mondjuk,vagy normál mód 14,4 ig?
-
Inhouse
őstag
Az régebben lehetett. Már évek óta minden akkura csak 1 év van, államilag szabályozva. Persze lehet, hogy adhatnak a cégek prémium garanciát, de nem jellemző.
Annó forgalmaztuk a ZAP-ot, jó akkuk voltak. Aztán az évek alatt valami történt a gyártással, mert egyre több garanciás probléma volt velük, az akkukból és az elbírálásból is adódóan. Megszakítottuk velük a kapcsolatot. Az Electric Power maradt, ott is volt egy hullámvölgy az új gyártósor beüzemelésekor, de manapság megint jók. A feltüntetett névleges értéket jóval meghaladják a mért kapacitás és indító áram értékek. A garanciális meghibásodás pedig 1% alatti aránnyal bír. Bár nálunk csak a 72Ah-s típus van forgalmazva (meg persze a többi gyakori érték 40J-40B-40Punto-45J-45B-45Jap-55J-55B-60-72-90-100), a 74-es nincs, bár a Silver is 75Ah-s volt. Nincs igazából jelentősége, hogy 70-72-74-75. Ahány gyártó, annyiféle variáció.
A ZAP-ból ami eleinte jó volt, az a 45-ös méretű 53-as, és tényleg tudta. Aztán a vége felé ezekkel volt a legtöbb baj. Sokan vették inkább a ZAP-ot a kinézete miatt (szép színesek voltak), hihetetlen, hogy még itt is számít a külcsín.
A Forex-es szulfátoldót és a Ctek MXS10-est is használjuk felváltva, nem igazán tudnék okot mondani rá, hogy mikor melyiket rakjuk rá a töltendő akkukra, amelyik épp szabad. A kisütőt én csináltam, pár alkatrész és kapcsolható 5/10A terhelés izzóval, kikapcsolási határ 10,5V hőkompenzáltan, TL431-el.
Én azt vettem észre, hogy nem egyenesen arányos, hogyha nagyobb árammal terheled, mondjuk 2x-essel, akkor fele annyi ideig bírja, ilyenkor ennél is kevesebb lesz az eredmény. Ezt a tartalék tárolóképesség adatot is inkább csak próbával adják meg szerintem, mert nincs egyenes arányban az idő és a kapacitás a C20-assal. Legtöbbször nem is nagyon adják meg, pl. az Electric Powernél nincs ilyen adat.
A regenerálásnál mi sem értünk el számottevően jobb eredményt, ha 3 ciklusnál tovább csináltuk. A legtöbb mélykisütött akkut amit behoznak, hogy próbálták tölteni, de nem veszi az áramot, mi simán feltöltöttük és túlnyomó részt elsőre el is érte a névleges értékeit. Ezek valószínűleg nem sokat voltak alacsony feszültségen. Nem értik az emberek, hogy olyan akku hiba nincs, hogy behozza az akkut 5V körüli feszültséggel, az igencsak lemerült. -
hegefe
csendes tag
Ami nagyon fontos a teljesen zárt, abszolút "gondozás mentes" technológiájú akkuk határfesz fölötti töltésekor, hogy előtte a biztonsági szellőző lyuk záró dugóját el kell távolítani. (Ált. az akku rövid oldalain található kettő lyukból csak az egyik van ledugózva.)
-
hegefe
csendes tag
válasz
lajos75 #3874 üzenetére
Autón kívül terhelést kapcsolsz rá és méred a fesültségét. Biztonságosabban eljárva veszel egy 11V-on áramkört megszakító relét, és így meríted néha rápislantva. A lényeg, hogy a lemerítés után azonnal töltsd fel a névleges kapacitás max 5%-ával a vízbontási határ fölé. A 10.5 Volt a mélymerítés határa, ami alá nem szabad menni. (Picit fölé merítve teljesen jó.)
-
csiga8
senior tag
válasz
lajos75 #3866 üzenetére
A még egyébként jó, de a dieselhez már "kevés" akkukat szerényebb költségvetésű embereknek adom benzines autóikhoz - ingyen - 1-2 évet simán elmennek vele.
A töltős-merítős, szulfátoldós dolog - nálam - kicsit hobbi is, meg féltesó autószerelő műhelyébe mindig van akku, amit bikázó akkunak fel lehet támasztani, vagy éppen egy vékonyabb pénztárcájú ügyfél részére - akinek pont akku a baja - oda lehet adni ajándékba.
Hogy egy akku így tovább él? igen.
Hogy jól járok-e, mert tudom meddig lehet használni? igen
Más is jól jár-e? igen.
Így kérdésedre - részemről - az a válasz, hogy igen, van értelme. Mivel kicsit hobbi is, a pénzt meg nem számolom, mert juj.
-
csiga8
senior tag
válasz
lajos75 #3868 üzenetére
ZAP akkura 2 év garit adtak itt helyben, nosza azt vettem anno a golfba. Úgy 26 hónaposan elvittem a fűnyírásból a nyesedéket és szétszórtam a Duna-parton.
Gondoltam nem állítom le az autót 2 perc és úgy is megyek tovább. Ez volt a szerencsém. Itthon autó leállít, zsák kipakol, egyéb mojolás, majd indulnék. De csak indulnék... cellazárlatos lett az akku.
Akkor kapta hirtelen felindulásból az electric powert, ami egyébként még a mai napig működik.
Évente egyszer töltöm-merítem-töltöm úgy, hogy nincs az autóba.Egy könnyen induló diesel auóba még mindig simán jó, benzinesbe meg pláne. Ha a felélesztett Rocket behányna, megy vissza a Golfba. Ha az Exide excell lelkivilága rendbe jön, ő meg majd nyáron lesz a Golfba, akkor kapja a legnagyobb pofont az akku.
Annyiból jó, hogy foglalkozol az akkuval, nagyjából tudod mi van az autóban, fel tudod mérni az állapotát, tudod meddig lehet biztonságosan használni, esetleg bikázó akkunak is jó.
-
hegefe
csendes tag
-
csiga8
senior tag
"És igen, a jól működő akkumulátorokat évente egyszer ki kell sütni 10.5V-ra, és fel kell tölteni impulzus töltéssel vizbontási határfeszültségük fölé. A teljesen zárt, abszolút gondozás mentes technológiájú indító akkukat is!"
Ha nem is impulzustöltéssel, de én meg szoktam tenni. Na de most már van ami impulzussal töltse, így az sem lesz akadály.
-
hegefe
csendes tag
válasz
lajos75 #3868 üzenetére
Elvileg igen, meghosszabbítható az élettartam. Gyakorlailag meg az üzemi körülményektől függ. Pld. az említett 16 éves gyári BMW akkut Sosem érte a motor üzemi hőterhelése, sosem volt kritikusan alacsony feszültségen, nem egy traktorban zötykölődött, rendszeresen kapta a vizbontási határfesz fölötti karbantartó töltéseket, stb.
És igen, a jól működő akkumulátorokat is minimum évente egyszer ki kell sütni 10.5V-ra, és fel kell tölteni impulzus töltéssel vizbontási határfeszültségük fölé. A teljesen zárt, abszolút gondozás mentes technológiájú indító akkukat is! -
lajos75
senior tag
De mi a helyzet akkor, mint pl. legutóbb az Excell akkum (4éves) volt minden rendben volt vele de melóból hazafele megálltam egy üzletnél kb. 3percre és utána nem indult az autó, annyit nem tudott az akku hogy bezárjam az ajtókat
Na már most ha jól működik egy akku, ti akkor is töltitek ezzel a töltővel az akkut
és így ezáltal meghosszabbítható az akku élettartama
-
hegefe
csendes tag
válasz
lajos75 #3866 üzenetére
Egy 5-6 éves akku lehet kifogástalanul indító jó akku is. (Ahogy egy 16 éves is.) A szuper "drága" cuccos amiről elmélkedünk meg kettő jó minőségű nagy indítóáramú akkumulátor ára. Ami arra szolgál, hogy ezzel töltve az akkudat 5-6 éves korában fel se merüljön, hogy cserélni kell. (Nagy kapacitású munka akkut már említeni sem merem a témában, speciel ami nálam fontos.)
-
lajos75
senior tag
Sziasztok!
Előre is leszögezném nem szeretnék senkit megbántani és nem szeretnék kötekedni, de elmagyarázná valaki hogy 5-6éves akku-val mért kell már szarakodni
Ha jól gondolom akkor van egy szuper "drága" akku töltőtök ami még képes egy kis életet lehelni a már megfáradt akkuba, de van értelme már
télen elmersz még indulni valahová vele
Én ha észreveszem hogy már nem az igazi az akku akkor inkább kicserélem és akkor tudom hogy holnap reggel is biztosan beindul az autó.
-
hegefe
csendes tag
Folyadékos és géles akkuknál 15V, felitatott (AGM) 16V feszültséghatárt állítok. Ez egyértelmű. Tanácstalan a folyadékos Ca-Ca és az Ag-Ca akkuknál vagyok.
Előbbi a Bosch S4, utóbbi a Bosch S5, ha minden igaz. A határfesz mindkettőnél 14.4V ahogy füleltem őket mérés közben.
Az alultöltések elkerülése miatt jó lenne pontosan tudni a gázképződési határ feszültségüket.
(A használati utasításuk is 14.4 V-ot ír, de szerintem minden akkuhoz egyenpapírt adnak.)A Forex használati utasítás a Rocket 110Ah Ca-Ca munka akkura is 14.4V max. töltőfeszt ír IUu karakterisztika esetén, 14,8V-ot felezős kar.-nál (20C fokon). Pedig szerintem Ca-Ca munka akkun 14.7V simán lehet a max. töltő fesz IUu esetén is. A Forex is valami egyenpapírt mellékel az akkuihoz. Az ember meg legyen okos ezek alapján ...
-
csiga8
senior tag
Akkor még egy kérdés.
A 15V feszültséghatárt, vagy a 16V-ot használod?
Az élettartam kérdés inkább a még jó, használatban lévő akkunál a fontosabb, hogy érdemes-e évente egyszer egy töltés-merítést ( mondjuk azt szoktam), vagy egy deszulfátoros hány? cikklusos "kezelést" végrehajtani.
A II. Golfba most a Passat 6 éves gyári ( 70 Ah körüli, Rocket AGM) feltámasztott akkuja van, teker mint az őrült!
A következő "játszós" akku egy 2012-es Electric Power tán 74 Ah akku lesz. Ez volt a Golfba, még működött, de télre már fene tudja... Majd kipróbálom. A saját izzós tesztelés szerint nagyjából 60%-os a tárolóképessége.
A mostani 2011-es 74 Ah Exide excell meg 25-30% körüli.
Jöhetne már az a kapacitásmérő...
-
hegefe
csendes tag
A lényeget külön említeném.
Írtam, hogy 2017.02.20-án C/20 kapacitás teszt (2.7A terhelés 10.5V-ig) volt. Eredménye 900 perc -> 40.5Ah. Ha tartalék tároló képességet mértem volna, mint a 8-as regeneráló ciklusokban, akkor 2Ah-val magasabb érték adódott volna. (Mert kb. 2-3 Ah az eltérés a két mérési módszer között.)Tehát a regenerálás után 2 hónappal 5.5 Ah kapacitás növekmény tartósan megmaradt. Ezen az öreg akkumulátoron is.
-
hegefe
csendes tag
Igen, számít sajna a 10.5 V-ra merítések száma. Az akku életciklusában ez egy véges szám, ami az indító akkuknál viszonylag hamar eljön.
(Ezért nem akartam több ciklust futtatni ezen az öreg akkun.)Mindegyik nyolcas kisütő ciklusban Szulfátoldóval töltöttem vissza, minden töltésnél.
Ha jól van beállítva a szulfátoldó töltő impulzus árama, kb. min 18 órás egy töltés. Minél hosszabb, annál jobb. A használati utasítás 25-30 órát, vagy ameddig el nem éri a beállított végfeszültséget ír.
Nálam a kapacitás teszterrel automatikusan mentek a ciklusok. A végén letölthető a töltési grafikon számítógépre.
De így sem ildomos felügyelet nélkül végezni, mert ha az akkunak rejtett kezdődő hibája van - pld. kezdődő cellazárlat - az hamar markánsan mutatja magát. Ilyenkor game over, be kell avatkozni. -
csiga8
senior tag
Értem, köszi!
Az Excell akkura most valahol 0,5-1 amper közé tettem fel a deszulfátort, tegnap este óta mojol vele és még mindig csak 13,5 V-nál tart.
Máskor néhány óra alatt lefutott, lehet eddig túl nagy árammal toltam.
Néhány max 4-5 alkalom után már nem foglalkoztam vele, ha nem volt látványos a változás, ez a 2X8-as turnus azért picit több.
Ha jól értelmezem, akkor az első 8-as turnusban 25A-rel lemerítetted az akkut ( tárolóképességet mértél) és egyből töltötted töltővel. Így értel él 37Ah-ról 41 ill. 43Ah-ra.
A második 8-as turnusban is 25A-el merítetted, majd deszulfátorral töltötted vissza.
Itt azért az a 49 Ah végeredmény azért egész jó!
Ezek a 10,5 V-ra való kisütések élettartamban számítanak az akkuknál?
-
hegefe
csendes tag
"Hány alkalom után adjam fel, ( meddig érdemes próbálkozni) ha nem változik semmi?" kérdésedre elővettem a jegyzeteimet, hogy ne csak emlékezetből válaszoljak.
A regenerált akku egy 2000-es évjáratú BMW gyári akku (nem tudom a gyártóját), névlegesen 55Ah/480A, hagyományos folyadék elektrolitos akku, nyitható cellákkal.
A rajta lefuttatott tartalék tárolóképesség tesztek 2016.12 hóban.
Első 8 kisütés (25A-10.5V)-töltés ciklus eredményei:
53sec-37Ah, 59s-40Ah, 61s-42Ah, 59s-40Ah, 59s-40Ah, 63s-43Ah, 60s-41Ah.1 héttel később a második 8-as regeneráló ciklus adatai:
59sec-40Ah, 59s-40Ah, 59s-40Ah, 58s-40Ah, 66s-44Ah, 81s-51Ah, 72s-48Ah, 76s-49Ah.2017.02.20-án C/20 kapacitás teszt (2.7A terhelés 10.5V-ig) eredménye 900 perc -> 40.5Ah.
Remélem tudod használni valamire az adatokat.
Most ez az akku üzemel a Bosch S4 regenerálása alatt. Eddig minden rendben vele.
-
csiga8
senior tag
Ok, nincsenek premium eszközeim, egy DHC-500 terhelővilla és egy Micro-200 akkuteszter, egy Forexos deszulfátor, egy Optimate6 töltő. ( meg sok másik töltő)
Kapacitásmérést -egyenlőre- egyszerű paraszti módszerrel végzem. ( inkább csak állapotfelmérés)
A teljesen feltöltött akkura 2db 12 V égőt ( összesen 8A) teszek és nagyjából 10,5-11 V környékére merítem. Az eltelt idő alapján tudok viszonyítani, és számomra használható "táblázatom" lett. ( tudom mennyi az új akku ideje és több használt jó, és cserés akkum ideje)
Az új akkuhoz képest a fele időt bíró még simán jó télire, ha legalább közepesen jól indul az autó.
A cirka negyedét bíró excell (74 Ah, 680A, azzal játszom most) még erőlködés nélkül belökte az 1.4 PDTD-t.
Sőt. Ha az adagolót letiltó tapi gombot nem fogom meg, akkor is tud 2*10 mp-et tekerni még télen is úgy, hogy még egész elfogadható az indítási fordulatszám. .( Nagyjából 2 mp alatt indul be.)
A műszer szerint 555-620 A indítót tud, attól függ, mivel töltöm fel.
A terhelő villa szerint a 2*300A-t leadja úgy, hogy nem esik a feszültség 10,4 V alá a 20 C fokos pincében. A harmadik mérésnél már esik a feszültség rendesen.
Szóval a lényeg. 530 A körüli volt, ( akkor még az autóban) amikor rátettem a kanai 1,2 A-s csepptöltőt, ami 13,6 V-on tartotta, állandóan rajta volt. Mikor kivettem az autóból 640-et mértem.
A Forexes szulfátoldások után 570-615 közötti eredmények jöttek ki, és az 70 perces izzótesztből maradt 55-60 perc, tehát a tárolókapacitása és az indító árama ( műszer szerint) csökkent.
A többi jó akkuimnál következetesen, nagyjából ugyanazokat az indítókat méri. Nekem nem az a lényeg mennyire pontos, hanem mennyi a változás.
A kis Ibizába ( excell akku ) van Webasto, na azt már végképp nem bírta. De indulni, akár izzítással együtt is, indult az autó.
-
hegefe
csendes tag
A tapasztalati mérések szerint az autó indító akkuk kapacitás változásával egyenesen arányos az indítóáram változása. Ezért a jóval egyszerűbb és pontosabb kapacitás mérés %-os változása átvitíthetően jól mutatja a közel azonosan módosult indítóáram százalékos változást.
Tehát a legtöbb esetben elég csak kapacitást mérni, mert ha ez rendben van megfelelő az indítóáram is. (forrás: Forex)Ha az akku teszterrel méregetve változó indítóáramot mértél, akkor változni kellett a kapacitásnak is.
Az olcsóbb árfekvésű teszterek elég pontatlanul mutatják a tényleges indító áramot. Lehet ezt a pontatlanságot látod csak.
Pld. az egyszerűbb akku ondítóáram teszterek a vadi új ukkukat nem is tudják mérni. Csak az új akku némi üzemben eltöltött ideje után mutatnak valami közelítő konkrétumot az indítóáramról. -
csiga8
senior tag
Köszönöm, ezeket figyelembe veszem.
Úton vannak a kapacitásmérők, azzal legalább pontosabban és számszerűbben látom majd a változást.
Ami a bánatom. A teszterrel (ekkel) mérhető és valós változás az általában az indítási áram növekedése. A tárolóképesség nem akaródzik változni leginkább.
A poén, hogy kettő egymás utáni lassú merítés-töltés ciklussal nagyjából ugyanazt, vagy jobb! eredményt érek el, mint a deszulfátorral.
-
hegefe
csendes tag
A Forex Szulfátoldóban nincs aktív hűtés ... és a max 5A kimenő áramhoz nagyon masszív, jól tervezett a hűtése. Örök darab szerintem.
Ami lehetne jobb is az a töltő áram állítása. Azzal a potméterrel csak saccolni lehet hova állítottad - és ugye tized Amper pontosságra kellene finoman állítani a regenerálási ciklusokban. A visszajelző ledek is csak kb. mutatják mekkora áram impulzusok mennek.
(Ha a Forex 12/25 kapacitás teszterhez kapcsolva üzemel a szulfátlanító, akkor tudod tized-század Amperre állítani, mert az kijelzi a töltő áramot.)Egy nem sajnált próba akkun én lefuttattam egy 8 kisütésből álló ciklust. Az első kettővel visszajött 6 Ah, aztán nem változott.
Szerintem jó akkukon 1-2-nél több kisütést nem érdemes. Nem fognak soha jelentősebb kapacitás növekedést mutatni. Ennyi a meglévő kapacitás és indító áram szinten tartó regenerálására elég.
(Ami fontos megtörténik: Lemerítetted 10.5V-ra, majd impulzus töltéssel a vízbontási határ fölötti beállított végfeszültségre töltötted az akkut.) -
hegefe
csendes tag
Persze a Forex ezt se írja le sehol - ill. a Szulfátoldó 2 angol user manual foghegyről említi. Mindennek úgy kell utánna nyomozni.
Persze a T1232 készülékekhez sem írják le mekkora árammal regenerálj impulzus-felezős üzemmódban. Az 5% töltőáram játszhat max, ha 10.5 V-ig kisütöd előtte az aksit? Studirozz csak rajta. Vagy a nagy áramú gyors töltéskor a 3 órás szabály játszik? (akku névleges kapacitása /3 = max. töltő áram.) Mintha ezt mindenkinek tudnia kellene ...
Új hozzászólás Aktív témák
lo Összefoglaló, topiknyitó, updateEz egy blognak indult kis írás volt ami elég nagy látogatottságnak örved még most...
- Slot1 Processzor
- HP ProBook 430 G8, 13,3" FHD IPS, I5-1135GU CPU, 16GB DDR4, 256GB SSD, WIN 11, 27% áfás számla, 1 év
- HP ProBook 430 G6, 13,3" FHD IPS, I5-8265U CPU, 8GB DDR4, 256GB SSD, WIN 11, 27% áfás számla, 1 év g
- HP ProBook 440 G7, 14" HD, I5-10210U CPU, 16GB DDR4, 512GB SSD, WIN 11, 27% áfás számla, 1 év garanc
- EliteBook 840 G11 14" FHD+ IPS Ultra 5 135U 16GB 256GB NVMe ujjlolv gar
- LG 77B3 - 77" OLED - 4K 120Hz & 0.1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium - HDMI 2.1 - 700 Nits
- LG 27GR93U-B - 27" IPS - UHD 4K - 144Hz 1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium - HDR 400
- AKCIÓ! Sony PlayStation 4 PRO 1TB fekete játékkonzol garanciával hibátlan működéssel
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone i5 13400F 32/64GB RAM RX 7700 XT 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- AKCIÓ! MSI B450 R5 5500 16GB DDR4 512GB SSD RTX 2060 Super 8GB GDDR6 Rampage Shiva Zalman 500W
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest