Hirdetés
- Elektromos rásegítésű kerékpárok
- Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Digitális Állampolgárság Program
- Asszociációs játék. :)
- Grand Theft Auto V - Látványosságok és érdekességek tárháza egy helyen!
- Drive! - Az utolsó gurulás idén a Quadrifoglio-val
- Minden hónapban vettem egy sorsjegyet 1 éven át! (2024)
- CTEK akkumulátor töltő és másolatai
- Fűzzük össze a szavakat :)
- Szólánc.
Új hozzászólás Aktív témák
-
proof88
addikt
válasz Frenky89 #13889 üzenetére
őszintén szólva dec. 26. amúgy is kiesett szerintem, mert a fele társaság nem fog ráérni, ez a tippem, van akiről tudom is hogy biztosan nem ér rá mondjuk lehet hogy én sem fogok ráérni, de mindegy.
Jan. 2. meg ki is ment a fejemből, hogy nem tuti közvetítés szempontjából, de olyan jó hogy HorCsa mindig olvassa a topikot és egyből tud reagálni.
Gondolom jan. 9. lesz belőle, mert az a legtutibb mindenkinek. Az ~ 1 hónapos kihagyás.
Amúgy ígértem múlt héten, hogy leírom mit lehet csinálni a gumikkal, de ezer dolgom van és vigasztalok mindenkit, hogy ezen a pályán nem használom a múltkori fejlesztésemet, mert csak lassabb vagyok vele.
Mindenesetre most leírom a lényeget: megtankolva, hosszabb etapokon tesztelgettem, hogy a különböző felfüggesztés beállítások milyen változást okoznak gumi kopásban. Az ausztrál futamon nem vettem észre, hogy a gumi kopás hogyan okozhat hátrányt versenytempóban, mert 2-3 kör után megtörtem a kocsit. Malajziában már látszott a versenytempómon hogy valami nem kerek, de nem foglalkoztam vele mert tavaly is JColee és Farkas voltak előttem azon a pályán jó sok mp-re. Kínában egyértelművé vált, hogy a lágy gumi kb a 10. kör után olyan szinten elromlik hogy a versenytempómon lazán 1 mp-et lassít, annak ellenére hogy a benzin ugye folyamatosan fogy, majd Bahreinben is ez volt. Elemeztem az adatokat és ugye az a gond, hogy az első gumik jobban kopnak mint a hátsók, ezért az idő előrehaladtával egyre inkább alulkormányzottabb lesz az autó. A nagy változás általában azért a 10. körök környékén volt, mert akkor érte el nálam kb a 25%-os kopást a lágy gumi elöl és ott a tapadás többet esik, mint amennyit fokozatosan esett amíg el nem érte a 25%-ot. Mivel a hátsó gumi nem kopik annyira, ezért az folyamatosan jobban tapad, mint az első gumi, ezért válik egyre alulkormányzottabbá az autó.
Ezért a BMW kifejlesztette a spanyol futamra a HyperGrip technológiát, aminek az a lényege, hogy kevésbé kopjanak az első gumik, így jobb lesz a versenytempó hosszabb etapokon. Az továbbra is rejtély számomra, hogy más pilótáknak miért nem kellett ezzel foglalkozni. Pl. Farkast is simán követtem Bahreinben, de kb a 10. kör után csak lemaradoztam tőle egyre inkább, neki nem volt ilyen problémája. Máig nem volt időm kipróbálni más autókat, de nyilván a minimális különbségek a tengelytávban minimális különbségeket okoznak gumi kopásban is, ezért is érezheti más pilóta máshogy a gumikat, meg valószínűleg kicsit máshogy is melegednek. Farkas túlmelegedésről beszélt a Bahrein-i futamon a közepes keverékkel, míg én rángattam már a kocsit, csak hogy ne legyen túl hűvös.
Mindenesetre az F1 nem a nyafogásról szól, megpróbáltam megoldást keresni a problémára és úgy érzem, hogy találtam is. Mivel minden beállításnak hatása van sok mindenre, ezért sokféle lehetőséget teszteltem. Elméletileg minél keményebbre állítunk akármit is a felfüggesztésnél, az annál nagyobb kopást és melegedést okoz a gumiknál. A kérdés csak az, hogy gyakorlatilag minek mekkora hatása van. Ez modtól és gumi keveréktől is függ. Ezért az alábbiakat teszteltem külön-külön:
- stabilizátorok - rugók,
- kerékdőlés,
- nyomás,
- utánfutás,
- kerékösszetartás.Lágy gumival természetesen. És nem csak az segíthet, ha az első gumik kopását csökkentjük, hanem ha a hátsóékét növeljük. Mert nem az a gond önmagában, hogy kopik a gumi, hanem hogy elöl jobban kopik mint hátul, és közelebb kéne hozni egymáshoz őket.
Az eredmény az lett, hogy a stabilizátorok, rugók keménységének és az utánfutásnak nagyon minimális hatása van a kopásra, kb nulla, nem látta mkülönbséget a telemetriában, de a kerékdőlésnek, kerékösszetartásnak, nyomásnak már több hatása van. Éppen ezért, a HyperGrip implementálásához a következőkre van szükség:
- meg kell nyitni az aktuális setupot,
- elöl minimalizálni kell a dőlést a kisebb kopás érdekében (-3 fok),
- hátul maximalizálni kell a dőlést a nagyobb kopás érdekében (-2 fok),
- elöl érdemes növelni a guminyomást, bár ez egyébként is ajánlott lehet,
- elöl nem csökkentem a kerékösszetartást, de hátul növelem. Az mindegy, hogy hátul pozitív vagy negatív irányban növelem a kopás szempontjából, a lényeg hogy távolodjon 0 foktól az érték. Pozitív irányba növelve stabilabb lesz a háta, negatív irányban pedig túlkormányzottabb lesz a kocsi. Te választasz.Ennyit a HyperGripről. Meg még annyit, hogy így nem szenvedtem annyit a spanyol pályán, tisztességes tempóm volt. Hogy konkrét értékeket mondjak, ott a közepes gumival teszteltem hosszabb etapot és pl. ugyanaz a setup HyperGrip nélkül és vele így alakult:
-------------|-----------------------------------------------------|----------------------------------------------------------
| BE:80% ; JE:85% ; BH:92% ; JH:93% | BE:72% ; JE:79% ; BH:88% ; JH:90%
|100°C 129kPa; 90°C 122kPa; 98°C 124kPa; 92°C 121kPa |101°C 129kPa; 90°C 122kPa; 98°C 124kPa; 93°C 121kPa
-------------|-----------------------------------------------------|----------------------------------------------------------
-------------|-----------------------------------------------------|----------------------------------------------------------
| BE:82% ; JE:86% ; BH:92% ; JH:93% | BE:74% ; JE:80% ; BH:88% ; JH:90%
| 98°C 130kPa; 98°C 123kPa; 99°C 127kPa; 93°C 121kPa | 99°C 130kPa; 90°C 123kPa; 98°C 126kPa; 92°C 121kPa
-------------|-----------------------------------------------------|----------------------------------------------------------Bal oldalon a gumik állapota a 9. körben, jobb oldalon a 13. körben. A nyomásokat nem érdemes hasonlítgatni, mert itt már aszimmetrikus nyomás is volt, csak a kopásokat kell összevetni. De maga a HG okozta a kopás javulást, nem a többi módosítás, csak nem vittem fel mindent txt-be telemetriákból.
Tehát látszik, hogy a HG-vel ugyan nem sikerült a hátsó gumik kopását növelni, de az első gumik a 9. körben 2%-kal jobb állapotban voltak, mint HG nélkül. A 13. körben maradt a különbség. Ez elsőre úgy tűnhet hogy nem nagy változás, de valójában az, mert így a 25%-os kopást is később éri el az első gumi, valamint lehet hogy valamiért jobban tapadt az egész kocsi, mert úgy általánosságban jól éreztem magam vele. Kár, hogy a telemetria nem mutatja konkrétan a "contact patch"-et kanyarról kanyarra, lehet hogy az is nagyobb lett.Na szal ez most Monacoban valahogy nem okés. De majd törökben biztos jó lesz.
szerk.: tehát nem aero újításokat hozott a BMW spanyolba, ahogy HorCsa mondta, hanem mechanikai tapadást javítottunk.
A HyperGrip 2 pedig aeroban hozna javulást. Volt egy fellángolásom amikor úgy tűnt hogy működik, de azóta úgy tűnik hogy mégsem, úgyhogy most nem tom mi van.
A HyperGrip 3 meg a kettő kombinálása lenne, csak mondom most Monacoban az alap HG lelassít, alulkormányzott vagyok tőle. Mondjuk lesz**om.
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- MSI RX 6600 MECH 2X 8G eladó
- Új MSI 14 Cyborg FHD+ IPS 144Hz i7-13620H 10mag 16GB 512GB SSD Nvidia RTX 4060 8GB Win11 Garancia
- Új Lenovo 15 LOQ FHD IPS 144Hz G-Sync Ryzen7 7435HS 16GB 1TB SSD Nvidia RTX 4060 8GB Win11 Garancia
- Új Lenovo 15 LOQ FHD IPS 144Hz G-Sync i7-13650HX 14mag 16GB 1TB SSD Nvidia RTX 4060 8GB W11 Garancia
- Hotwav Cyber 13 és Blackview Shark 9 Mobiltelefon
Állásajánlatok
Cég: Axon Labs Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest