Nem tudom, hogy a Sony kiadta-e már Cerny csapatának vizsgálatát még a PS4 előttről, de itt nem az órajel a lényeg, hanem a teljes rendszer egésze. Amikor a PS3 után Cerny kezébe került a következő gép tervezése, akkor a PS4-nél elkezdték továbbvinni a Cellt. Ez volt az alap. De elég gyorsan kukázták az ötletet, és készítettek egy tanulmányt, hogy milyen heterogén modellt érdemes alkalmazni. Gyakorlatilag megvizsgálták, hogy CPU jellegzetes játékbeli munkáiból melyiket lehet igazán hatékonyan futtatni CPU-n. Tulajdonképpen csak a fizikai szimulációkra jött pozitív eredmény, és az útkeresés, a részecskeszimuláció, a kivágás, a hangfeldolgozás egy része, a skinning egyszerűen nem illik CPU-ra. Elvégzi a rendszer, de rossz hatásfokú lesz. Ezt követte még egy tanulmány, ami tulajdonképpen azt vizsgálta, hogy ezek GPU-n jól futnak-e? A kérdésre az volt a válasz, hogy igen, GPU-ra baromira illenek, de a GPU eleve egy heterogén rendszer, tehát nem tudja az összes feladatot egyszerre futtatni. Innen már ugye sejtették, hogy mi lesz a PS4-ből, de a problémáikra kerestek megoldást, amit megtaláltak az aszinkron compute-ban. Így már párhuzamosan futhatnak a feladatok a GPU-n is.
A PS4-nek tehát alapból nem volt szüksége nagy processzorerőre, mert Cerny tanulmánya arra épült, hogy ami amúgy sem illik a CPU-ra, azt csinálja meg az IGP. És számos PS4-re kiadott játék alkalmaz ilyen modellt. Például elég sok GPU-s skinninget futtat aszinkron compute-tal. Fel sem merült, hogy ez valaha egy GPU-s feladat lesz, de nem csak hogy működik, hanem sokkal hatékonyabb, mint a CPU-s feldolgozás. Pár frissebb motor már a kivágást is GPU-n végzi. Ezt át is hozta pár motor PC-re, például a Dawn, a Glacier és a Frostbite új verziója. Itt már nem csak a konzolon előnyös a dolog, hanem PC-n is hasznos. A PS4-en az újabb játékok már a hangfeldolgozást is GPU-n csinálják. A hangmotor konstrukcióját a Sony 2013-ban publikálta is. [link] ... ez egyébként PC-re is megvalósítható a TAN API-n, és a következő évben erre jönnek is portok.
Szóval leginkább azért nem választottak erős procit a PS4-be, mert a tanulmányaik szerint nincs értelme, ugyanis úgyis mindenki lassan pakolgat át mindent a GPU-ra. Persze ez a folyamat lassú, de már elkezdődött. Első körben a részecskeszimulációval, a skinninggel, a kivágással, és a hangfeldolgozással. A következő körben jönnek a terepszimulációk és utána az útkeresés. Ez még úgy másfél-két éves fejlesztés. Ha mindez végbemegy, akkor a CPU igazából nem csinál majd mást, mint a jelenet alapvető szimulációját, pár GPU-ra nem illó fizikai hatás számításával, illetve a rajzolási parancsok kreálását és átadását. Ez az egyszerűség azért előnyös, mert így nagyon jól párhuzamosítható rendszerek jöhetnek, a többi számításra pedig ott a GPU. Egy frame-mel korábban oda kell adni neki mindent, aszinkron compute-ban megcsinálja és mire kell az aktuális jelenethez már ott is lesz az adat a memóriában.
Ez egyébként nem csak a konzolon lesz majd vezető irányzat, mivel a PC-n a legjobb motorok esetében egy olyan problémával találták szembe magukat a fejlesztők, hogy az elmúlt év lelassuló CPU-s előrelépései miatt nagyon sok játékra használt gép maximum négymagos. Erről még Brad Wardell tartott egy előadást az év közepén. Ez azért gáz mondjuk a Stardocknak, mert nekik már iszonyatosan kellene a hat mag, ugyanis a terepszimulációjuk nagyon komplex. Tehát nagyon jó lenne ha azt mondhatnák a piacnak, hogy mostantól a hat mag a belépő a játék elindításához. A realitás azonban az, hogy ezt nem mondhatják ki, mert ettől a vásárlók gépeiben nem lesz hat mag. Még ha valaki upgrade-del is, nagyon sok platformba nem is rakható hatmagos. Tehát Bradék azt teszik épp, hogy a terepszimulációt átrakják a GPU-ra. Ezáltal a processzor megszabadul egy rakás feladattól, vagyis továbbra is elég a négy mag, a GPU pedig igazából el lesz a feladattal, mert egyrészt ezerszer gyorsabban csinálja, mint egy CPU, másrészt van aszinkron compute, így a grafikai számítások mellett megoldja. Ebből látható, hogy a PC-n is lehetnek olyan gondok, mint a konzolokon, csak más miatt ... rosszul hatott a fejlődésre az, hogy évek óta ugyanazt a négymagost tudod megvenni. Emiatt alternatív utakat kellett keresni a problémákra, mert eléggé nehezen várható el a piactól, hogy egy szóra minimum hatmagosra váltson mindenki.
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.