Hirdetés
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- bambano: Bambanő háza tája
- bacsis: Támogassááá', hogy ingyenesek maradhassúúúúnk!!!!
- sziku69: Szólánc.
- bacsis: Gyere el a 10. BRSZK-ra!
- moongoose: Hajópadló (nem parketta) felújítása a realitások talaján maradva!
- Elektromos rásegítésű kerékpárok
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
-
LOGOUT
A topik mindazokhoz szól akik foglalkozni szeretnének, vagy már foglalkoznak vasútmodellezéssel. Nem csak szegecs számláló technikákról szól az oldal, elfér rajta minden ami modellvasút. Vagyis a legpontosabb, profin kivitelezett modelltől, a házilagosan, papírmasé-fűrészpor technikával készült terepasztalig bármi.
Új vagy régi, digitális vagy analóg, bárki bármilyen témával jelentkezhet, hogy a közösség okuljon, szórakozzon általa. Kiállításokon készült képekkel, vagy a saját alkotásokról készült fotókkal és persze megfelelő magyarázó szöveggel a képekhez.
Új hozzászólás Aktív témák
-
YanezTTrain
tag
Ha a kezed ügyébe kerül Linzbauer Tamás vasútmodellezés könyve abban benne van, de összeszedem az agyam, - meg előszedem a könyvet
és lerajzolom.
Ezért jó a váltóáram! Nincs zárlat, csak jövök megyek egyik szakaszról a másikra. Na persze vannak hátrányai is. Ha egy irányváltó megvadul...
-
Eltomi
tag
válasz
YanezTTrain #3297 üzenetére
MOst próbálom győzködni, hogy ruccanjon ki az őszi TEMOFESZTre.
Más: engem is érdekelne ez a Z és Ű kapcsolás.
-
applause
aktív tag
válasz
YanezTTrain #3296 üzenetére
Kerestem, de nem találtam. Ha volnál szives és lerajzolnád és feltennéd. Köszi.
-
YanezTTrain
tag
válasz
applause #3295 üzenetére
Nem, ha a két tranzformátor azonos polarításban áll. Ha ellenpólusban vannak akkor megáll a mozdony mikor a két szakaszt összezárja és zárlat keletkezik.
Ez gondolom két pálya találkozása átmenet egyik vonalról a másikra. Javaslom a modellirodalomban Z és Ü kapcsolások néven ismert megoldások alkalmazását. Ha nem sikerül megtalálni lerajzolom és beszkennelem. Nem túl bonyolult dolog de több trafós rendszernél szerintem elengedhetetlen, ha átjárás van egyik pályáról a másikra.
-
applause
aktív tag
Elektromos kérdésem van:
Az alábbi rajzon lévő vágányrészleten a zöld rész 1 sz. trafórol, a piros rész 2 sz trafóról kapja az áramot. A két rész egymástól le van választva, de mi van akkor, ha vonat halad át rajta akkor mindkét rész áram alatt van, nem lesz rövidzárlat vagy valami probléma. -
Brumi
senior tag
Nem tudom mennyire ismeritek, de szerintem modellvasút-rajongóknak ez egy kötelező oldal: martrain.hu
Én már hosszú órákat töltöttem el a képek és videók nézegetésével.
-
YanezTTrain
tag
Figyelemmel kísérem a kocsivilágításról folyó diskurzust, mert nekem is szükségem van valamiféle megoldásra a Marklin kocsik kivilágításához.
Első és leglényegesebb kérdés.
Volt itt szó feszültségszabályozó alkalmazásáról. Ezek a cuccok mekkora feszültségtartományban működnek? Tudni kell, hogy az analog Marklin üzemfeszültség 4 - 16V váltóáram, illetve a menetirány váltáshoz az elektromechanikus irányváltónak illetve a motoráramkör védő relének(ez mindkettő a mozdonyokban van elhelyezve) egy 24V-os áramimpulzust kell adni. Vagyis a pályasínben megjelenő feszültség 4 - 24V között ingadozik.Összehozható e a fenti paramétereknek megfelelő áramkör?
Második kérdés.
Minden kocsiba be kell építeni ezt a kapcsolást ez nyilván való. Ennek továbbfejlesztése fordult meg a fejemben, kocsinként beépíteni 2db. 3000 mA körüli ceruza akkut sorba kapcsolva, amik az álló szerelvény világítását adnák. Természetesen a kocsik aljára egy-egy kisméretű kapcsoló is beépítésre kerülne, amivel nappali üzemben a teljes világítás kikapcsolható.
Esetemben a kocsik súlyának növekedése nem jelent problémát, mert a gyorsvonatok csak az alsó vonalon közlekednek, emelkedőbe nem megy a szerelvény. Mindösszesen a kocsik súlypontjának megváltozásával és ezáltal az alkalmazható legnagyobb sebesség szükségszerű csökkenésével kell számolnom. -
YanezTTrain
tag
Megint egy épülettel több. Elkészült a fejpályaudvar állomás épülete. Legalább is nagyjából. Ez még nem a tervezett emeletes, sokablakos "üvegház" épület, csak egy olyan kis mezei állomás.
Az egész cuccot kartonból, műanyagból és hulladék anyagokból gyártottam. Egyedül az ajtókkal nem cicóztam, van még vagy tíz darab a Metcalf készletekből, szépen elhasználom őket.
-
Batman2
őstag
válasz
Batman2 #3286 üzenetére
Szevasz
A hiányzó képek pedig itt vannak:
1N4007:
(a csíkkal jelzett vége kötendő a negatív pólus felé)1N4148 (és a dióda áramköri jele):
(a csíkkal jelzett vége kötendő a negatív pólus felé)Diódahíd (közepes áramú):
(a pólusok jelölve vannak: +, - és ~)Diódahíd (kisáramú):
(a pólusok jelölve vannak: +, - és ~)Fehér LED (huzallábas):
Fehér LED (felület szerelt - SMD):
Fehér LED színek:
Ezek közül a meleg fehéret javaslom a vasúti kocsi belső világítására, de mozdonyok főfényszórójához is, pláne, ha az egy gőzös !
Üdv.
-
Batman2
őstag
Szevasz
Ez nem bonyolult, ez egy egyszerű diódás, egyenirányító kapcsolás.
A fehér LEDknél ábrázolt 4db. 1N4007-es dióda, abban az összekötésben, ahogy rajzoltam, magát a Graetz hidat képezi !
A Graetz híd a váltóáram, illetve a váltakozó polaritású egyenáram minkét irányú kitérése esetén ad kimenő áramot, azonos polaritással.
A fehér LEDekt lennének a kocsi belső világítása, a pirosak pedig a zárfények, iránytól függően.
A két piros LEDnél csak fél egyenirányítás van, vagyis ott csak a bejövő áram egyik irányú kitérésére van kimenő áram is.1N4007:
(a csíkkal jelzett vége kötendő a negatív pólus felé)1N4148 (és a dióda áramköri jele):
(a csíkkal jelzett vége kötendő a negatív pólus felé)Diódahíd (közepes áramú):
(a pólusok jelölve vannak: +, - és ~)Diódahíd (kisáramú):
(a pólusok jelölve vannak: +, - és ~)Fehér LED (huzallábas):
Fehér LED (felület szerelt - SMD):
Fehér LED színek:
Ezek közül a meleg fehéret javaslom a vasúti kocsi belső világítására, de mozdonyok főfényszórójához is, pláne, ha az egy gőzös !
1,8mm-es, hosszú, csapos, piros LED:
(ezt lehet betenni végzárfénynek a meglévő furatba, vagy a fuar helyre kifúrás után)Üdv.
-
YanezTTrain
tag
Elvileg a Greatzon meg vannak jelölve a lábak.
Kettőnél egy egy vizszintes hullámvonal van ide megy a váltóáram, vagyis a kerekekről jövő két vezetéket ide kötöd, tök mindegy melyiket melyikhez. A másik kettő a + és a - jelölésű értelemszerűen az egyenáram két pólusát jelöli.
Van ahol csak a + és a - van jelölve akkor a másik kettőre megy a váltóáram, szintén mindegy melyik kereket melyikre kapcsolod. -
Soja
aktív tag
válasz
Batman2 #3276 üzenetére
Mindig elkápráztatsz a hozzáértéseddel, és olyan rajzokat csinálsz, hogy öröm nézni őket.
Ennyire bonyolult dolgot nem akartam csinálni (nekem bonyolult), főleg, hogy nem egy tipikus terepasztal, hanem az ajtó magassága fölött a szobán körbefutó vasútról van szó
.
Ott meg elég, ha egy színnel világít, előre, hátra.
Írásaimból valószínűleg kitűnik, hogy erősen hobbi szinten csinálom ezt a világítást is. Egyenirányító diódát se láttam még.
Most egy másik új elemmel kell barátkozzak, azt mondták a greatz hídra van szükségem, ami mindig azonos polaritást produkál nekem. Kör alakú, és négy lába van ennek a teremtésnek. Tudja valaki, hogy kell bekötni?Tehát úgy lenne, hogy:
Greatz híd --> 3.3V stabilizátor (itthon lehet kapni 3V-osat?) --> LED+legkisebb ellenállás (ebből párhuzamosan, amennyi kell)Jól gondolom így?
-
dragonfx
veterán
válasz
YanezTTrain #3274 üzenetére
igen keveset használt.
egy kereke hajtott gondolom mert az a nehezebb keréksor.
szerintme az áramszedő csak dísz.a világitás müködik.
Én a Piko sínen hazsnáltan ezt a vasutat régen volt asztalom.
volt tucatnyi kocsi is hozzá voltka más vasutak is.de eltüntek.ez maradt meg emlékbe.
ha valaki érdekel a kocsikról is feldobok képet és szívesen eladom.nekem csak porosodik egy dobozban meg van sínem is ha érdekel valakit.ElTomi>>köszi az infot majd lehet elnézek.jo tudni van ilyen is.
-
jákob13
tag
válasz
YanezTTrain #3268 üzenetére
________________
H0: 16,5 mm 1/87
H0m: 12 mm 1/87
H0e: 9 mm 1/87
________________
TT: 12 mm 1/120
TTm: 9 mm 1/120
TTe: 6,5 mm 1/120
_______________
N: 9 mm 1/160
Nm: 6,5 mm 1/160
_______________
Z: 6,5 mm 1/220
_______________ -
Batman2
őstag
válasz
jákob13 #3266 üzenetére
A piros villany, és a zöld "kroki" megvan nekünk is, csak sajnos a villanynak a hajtáslánca, vagy a motor szénkeféje már betegeskedik.
Valamikor ez volt a leggyorsabb gépünk, mint a rakéta úgy ment, kanyarban teljes gázon azonnal feküdt, most meg csak berregni tud és betegesen vánszorogni.Üdv.
-
Batman2
őstag
Ha figyelted az általam készített kapcsolás kapcsolási rajzát, akkor láthattad, hogy ott van egy egyenirányító híd a stabilizátor és a LEDek előtt !
Másképp nem is lenne jó, mivel a stabilizátor nem igazán szereti ha fordított polaritást kap !!
Így tehát a kocsi belső világítása folyamatosan megy, akármilyen áramirány is van a sínekben, de ugyanígy megy váltóáramú pályán is, mivel ezt egyenirányítja a híd !Más a helyzet, ha zárfényt szeretnél.
A LEDek elvileg maguk is egyenirányítanak, ami a gyakorlatban úgy nyilvánul meg, hogy egyik irányban vezetnek és világítanak, másik irányban nem vezetnek és nem világítanak.
A gyakorlatban azért LEDekkel nem egyenirányítanék, mivel a LEDek szinte mindegyike adatlap szerint csak 5V feszültségig bírja a fordított áramot, gondolom, utána már átüt a kristály és tönkremegy a LED.
Persze ritkán használunk LEDet magában, közvetlen a tápfeszre kötve, rendszerint beiktatunk a LEDdel sorosan az áramkörbe egy áramkorlátozó ellenállást is.
Ez az ellenállás viszont nem csak nyitó irányban korlátozza a LED áramfelvételét, hanem záróirányba is, úgyhogy amennyiben a LED nagyobb feszültségen záróirányban is átvezet, akkor sem megy tönkre, legfeljebb akkor is fogyaszt valamennyi áramot, nem csak nyitó irányban.A lényeg a lényeg, szokás a LEDekkel sorosan kötni egy egyszerű egyneirányító, kisáramú diódát is, aminek a záró irányú feszültség tűrése minimum akkora, mint amekkora feszültség az adott kapcsolásban maximum előfordul. Így biztosan semmi baja sem lessz a LEDnek.
A zárfény esetében, közvetlen a kerekről jövő tápszálról kell az egyik illetve másik irányt leválasztani egy-egy egyenirányító diódával, majd előtét ellenállás és a zárfény LED, amit a megfelelő végre építesz be és kész is !
Pl. így:Üdv.
-
YanezTTrain
tag
válasz
dragonfx #3273 üzenetére
Az állapota ránézésre rendben van, nincs leharcolva. Kérdés, egy vagy két hajtott forgóváz, világítása működik e, illetve tetőáramszedőről hajlandó e működni?
Ezek függvényében - szerintem - valahol 6 - 10 ezer között próbálkozzál vele. De ez csak az én magánvéleményem. M.o-n a Limákért valahogy nem kapkodnak, ahogy elnézem pl. a vaterát. Inkább a Piko-t preferálják, nyilván mivel az az ismertebb otthon.
Anno szocreál világban az volt, meg TT. Persze aki megtehette, az akkor is meg tudta venni a nyugati cuccokat mondjuk a Marklin boltban a Váci utcában. Mi leginkább csak nyálcsorgatni jártunk oda, na meg akkoriban ott lehetett kapni normális kiegészítőket. Az állami boltokban, Deák tér, Hobby bolt, meg a Kálvin téren a nagy játékboltban volt ami volt, legtöbbször nem sok minden, az öregnél a váciban valahogy mindig volt Vero fenyőfától kezdve a Siba jelzőkig minden, meg rakat kisipari cucc olcsó fák, házak, időnként jelzők is koppintva a piko blokkjelzőjéről.
-
Eltomi
tag
válasz
YanezTTrain #3271 üzenetére
Vagy esetleg a legegyszerűbb megoldás: Vatera vagy Index fórum, Börze topic.
-
-
dragonfx
veterán
válasz
YanezTTrain #3268 üzenetére
na lemértem
a vonat alját
a 2 éle a keréknek 15mm
a 2 kerék széle 21mm. -
YanezTTrain
tag
válasz
dragonfx #3267 üzenetére
Na most ez fogós ravasz dolog. Az 1.5 cm. A TT 12mm nyomtáv az is majdnem 1,5 cm, a H0 pedig 16,5mm ami megint csak majdnem 1,5 cm. Ha fogsz egy vonalzót és megméred a két sínszál hossztengelye közötti távolságot, megkapod a pontos nyomközt, onnan már tudni lehet a méretarányt. Én nem nagyon hallottam TT méretű limáról, márpedig itt angliában aztán van modellvasút élet tisztességesen. Hacsak nem valami limitált kiadás, ennek sem lehet kizárni a lehetőségét. De a pontos nyomtávolság nagyban segít. Persze akkor is lehet még TTm, H0e és más érdekességek. Szóval vonalzó, vagy tolómérő és egy pontos mérés.
-
jákob13
tag
válasz
YanezTTrain #3259 üzenetére
Azért mert N, H0-ban van lima
-
Soja
aktív tag
válasz
YanezTTrain #3260 üzenetére
Oké, köszi.
Lassan beszerzem az alkatrészeket. Forrasztás előtt még lehet, hogy kérdezni fogok
-
dragonfx
veterán
válasz
YanezTTrain #3259 üzenetére
vagy van olyna hogy piko?
-
Soja
aktív tag
válasz
Batman2 #3245 üzenetére
Annyira jónak találtam az ötletemet ezzel a stabilizátor IC-vel, hogy a legalapvetőbb dologra nem is gondoltam.
Azt hogyan szokás megoldani, hogy a világítás a vonat tolatásakor is működjön? (ilyenkor ugye megfordul a polaritás) . Azt szeretném, ha előre-hátra mozogva is világítana a vonat.
A fordított polaritás tönkre teszi-e a ledeket, vagy csak nem világítanak? (mert ha nem csinál bajt, akkor lehetne csinálni menetiránytól függő menetfényt is)
-
dragonfx
veterán
van nekem egy TT szabványú Lima márkájú vasutam érdemes foglalkoznia ze aldásával avgy semmit nem ér?régről....
abszolut müködik.
2 áramszedős mozdonyrol van szó.
ha igen hol és emnnyiért lenne érdemes -
applause
aktív tag
válasz
YanezTTrain #3254 üzenetére
Köszi, kibírta.
-
Eltomi
tag
válasz
YanezTTrain #3254 üzenetére
Ezek az elektronikák mágneses működtetésű állítóművek, nincs benne semmi féle IC-s humbuk, csak egy tekercs és egy mágnes, amit a tekercs behúz, vagy kitol és így állítja a váltót. De lévén ezek elég miniatűr eszközök, esélyes, hogy a 16 V hosszú távon tökrevágja az egészet.
-
YanezTTrain
tag
válasz
applause #3252 üzenetére
elektronikáról beszélünk, vagyis félvezetős dologról, vagy elektromos állítóműről mágnessel, netán motorral? Ha elektromágnes az minden további nélkül kibírja a 16 voltot, amit mérsz terheletlen feszültség, terhelésre esik 1-2 voltot. elvileg egy motoros hajtésnál sem számíthat 1-2 volt. Elektronika, ha valami IC vezérléses akármi elcsattanhat, bár ott is illik a túlfeszt betervezni.
Az is elképzelhető, hogy ez a 14 volt egy középértéknek van megadva, mint ideális feszültség, de vidáman elműködik a cucc akár 12 voltról is, de nem bántja a 16 sem. -
applause
aktív tag
Sziasztok!
Újjabb nyavajgásom. Fz1-es trafóm van amin a váltóáram elméletileg 16V (valóságban 17-18V). A váltóállító elektronikán az van írva, hogy 14V. Ráköthetem-e. Eddig nem mertem. -
Eltomi
tag
válasz
YanezTTrain #3249 üzenetére
Köszi! Az első két kocsi is megvan 30-40 éves, de biztosan '89 előttiek, mert még az NDK-s PIKO műhelyéből kerültek ki, csak épp vigyázva volt rá - eddig.
-
YanezTTrain
tag
Jól néznek ki!
Hozzá kell tennem, némely birtokomba jutott Marklin kocsi is ilyen koszoltsági állapotban van, de azokon természetes lerakódás található a 40-50 vagy annál több éves kor és a sokszor mostoha körülmények közötti tárolás, vagy inkább dobálódás következtében.
-
Demokatona
tag
Hello!
Most találtam rá erre a fórumra.Nagyon jó.Az egyik kedvenc modellem:
-
Soja
aktív tag
válasz
Batman2 #3242 üzenetére
Köszönöm a választ.
Igen, 9V-os, mert lego vonat
.
Az ellenállás dologra gondoltam én is, bele van kalkulálva.
De lehet, hogy kipróbálom mind a két módszert, és meglátom mennyi a különbség.
3V-hoz már semmilyen ellenállás nem is kéne? Nem vagyok nagy guru ebben, de én úgy tudom, hogy egy minimális ellenállás mindig jó, ha van a led mellett, vagy ez hülyeség ebben az esetben? Csak mert így akkor még egyszerűbb lenne a dolgom. -
Batman2
őstag
Szevasz
Velem beszélted.
Tudtommal csak a külön elemes, esetleg egyéni trafós alapkészletek voltak 9V-osak, legalábbis nekem úgy volt, a normál modell mozdonyok azok mind 12V-osak !
Bár hivatalosan áramgenerátoros kapcsolással szoktak LEDeket meghajtani, mert az egyes LEDeknek különbözhet a nyitó feszültségük a gyártásból fakadóan és azon túl a hőmérséklettel is változik, de ez a kocka is alkalmas lehet a céljaidhoz, mivel itt nem akrod úgysem a csúcsra járatni a LEDeket, így az eltérések elhanyagolhatóak, de a 3,3V-os változatához mindeképpen javasolnék egy 15-20 ohmos ellenállást is a kimenetére kötni, mert a 3,3V direktben sok lehet a LEDnek illetve fölöslgesen nagyon nagy fényerővel fog világítani !
Szerintem inkább a 3V-os verziót kéne alkalmazd, arra nem kell külön ellenállást kötni, mert egészen biztosan egyik fehér LEDnek sem lesz sok, nem tudnak ekkora feszültségről olyan áramerőt felvenni, hogy bajuk legyen és sokkal szolidabban fognak világítani, ami valósághűbb lesz.
Amúgy az jó, hogy alacsony fesz. esésű ICt akarsz alkalmazni, annál alacsonyabb fesz-ről már be fog kapcsolni a világítás.Üdv.
-
Soja
aktív tag
Sziasztok!
Korábban már értekeztem itt egy hozzáértővel modellvasút belső világítás ügyében.
Ezzel kapcsolatos, de teljesen más kérdésem lenne.A vasút 0V-9V között szabályozható.
Ha a sínről felveszem az áramot, és egy ilyen [link] szabályozóIC-vel kötök rá mondjuk egy nagy fényerejű ledet, akkor elvileg fix 3,3V-ot fog kapni? (pont így szeretném)
Ilyenből aztán csinálnék többet is, vagononként 1 vagy 2 darabot.Alkalmas ez arra, amire szeretném használni?
Nyilván ha áll a vonat, nem fog világítani, de ez nem gond.
Mennyire fog melegedni ez az alkatrész 9V esetén?Köszi.
-
YanezTTrain
tag
Arra gondoltam valami dzsunkán gyártott darab. Vagy mint pl. A Conrad is árul otthon állítóművet, azt nem tom miféle gyártmány. Itt meg lehet kapni amerikai meg kínai ketyeréket is, sose hallott gyártóktól. Van itt St. Maryban egy nagyon jó kis modellbolt, a Z mérettől a Garden Railway-ig mindent kapsz, ha elég vastag a bankszámlád. Bementem megkérdezni, árul e Piko vonatot. Nagyon furcsán nézett rám a csóka, majd mondta, ha akarom, meg tudja rendelni. Mondtam, csak érdeklődöm, mert egyébként Marklinezek, kérdezte, hogy Delta, vagy Digital, mondtam analog, M-track system. Elvigyorodott, onnan teljesen haverok voltunk. Mutatott pár olyan gépet, ami a saját gyűjteménye, hogy....
I-es méretarányú Marklin gőzmozdony, gőzzel működő modell valahonnan a XX. század elejéről. És pár hasonló darabot. Hát a pofám leszakadt, a szemeim szétgurultak a padlón és vastagon folyt a nyál az arcomból a földre.
-
Eltomi
tag
válasz
YanezTTrain #3238 üzenetére
Azért én a Piko-t nem mondanám noname-nek
Inkább talán azért olcsóbb, mert mivel asztal alatti, nem kell olyan filigrán módon kidolgozni.
-
-
YanezTTrain
tag
válasz
applause #3234 üzenetére
Én részemről a padlószint alatti hajtást javaslom, mert mint mondtad olcsóbb, no és elegánsabb is mint egy állítómű a vágány mellett.
Az alábbi képen egy kb. negyven évvel ezelőtti megoldás látható, Marklinék így oldották meg a dolgot az M rendszerű váltókban a töltés belsejében van az állítómű, a kézi kapcsolást a váltójelző elfordításával lehet végrehajtani. A váltójelző természetesen kivilágítható, este különösen jó hangulatot adnak a pályának a világító váltójelzők. -
Batman2
őstag
-
applause
aktív tag
Erre valaki válaszolna?
-
Batman2
őstag
válasz
YanezTTrain #3229 üzenetére
Ezt nem tudtam.
Szerintem sem lehet több 1500V-nál, mivel a szigetelő mérete és formája teljesen az itthoni metró segédsín szigetelőkre hasonlít, ahol pedig csak 850V fut, egyen formában.
(megsülni már azon is bőven meg lehet)Asszem a 3 illetve 4 áramnemű járgányoknál is a minimum az 1500V, rendszerint DC-ben, kevesebbet még nem olvastam.
4 áramnemnél van 1500V és 3000V, rendszerint DC-ben, majd 15 és 25KV váltóban.Az elővárosi szerelvényeknél pedig előfordul 850, 1500, és még 3000V is, úgy rémlik.
A városi villany járgányok meg 400 és 700V között működnek (rendszerint 650V-on).
Üdv.
-
YanezTTrain
tag
válasz
Batman2 #3227 üzenetére
Nem tudom mekkora feszről mennek. De valószínű az áramsínben nem lehet több 1-2 ezer voltnál, mert akkor komolyabb szigetelőkön lenne az oldalsín. A felsővezetékben biztos nagyobb feszültség van elképzelhetőnek tartom a 25kV-ot. Ha jól tudom Magyarországon a Floydnak vannak angok villany és dízel mozdonyai. Akkor pedig a feszültségnek egyeznie kell.
A kék motorvonat a képeken képes oldalsínről illetve felsővezetékről is közlekedni.
A fehéreknek csak oldalsínes szedőjük van. Ezek az újabb típusok. Valszeg valami elektronikus csodavezérlésük van, mert a Taurusokhoz hasonlóan ezek is zenélnek a gyorsításnál.Bizony itt vigyáznak a régi cuccokra. A London Transport Museumban aztán tényleg leesik az ember álla, olyan minőségű járművek vannak kiállítva és nem kiherélve, mint pl. a vasúttörténetiben a mozdonyok többsége, hanem hiánytalannak tűnő, működésre foghatónak látszó állapotban.
Tudtátok, hogy Trianon előtt Nagy Magyarország a maga 325 000 négyzetkilóméterével pontosan 10 ezer négyzetkilóméterrel volt nagyobb területű, mint Anglia, Wales, Skócia és Írország, azaz Nagy Britannia teljes területe?
-
Batman2
őstag
válasz
YanezTTrain #3225 üzenetére
Jó látni ezt a sok szép régi járgányt, ráadásu gyönyörű, újszerű állapotban, amilyen itthon legfeljebb csak a vasúttörténeti parkban látni !!
Vajon miért van az, hogy úgy tűnik, jobban becsülik a régit, használják, és karbantartják, újszerű, jó állapotban működik minden, itthon meg utálják a régit és kihajítják ??
A járműpark is olyan hogy rozsda rozsda hátán és az összes szilen tkiporlott már a járgányokból, csörög a futóművük, mintha csak egy szák fémgolyót ráznák !
Igaz, ez utóbbinak a "jóminőségű" út is az okozója.Én is próbálom karban tartani az öreg járgányomat, de az itteni közalkalmazotti fizetésből elég nehéz, jó ha szinten tudom tartani, nem hogy javítani rajta.
Azért még próbálkozom.Üdv.
-
Batman2
őstag
válasz
YanezTTrain #3226 üzenetére
Itt azért kicsit veszélyesebb átsétálni a vágányokon, mit itthon !
Egyik, hogy gyorsan mennek, de főképpen, hogy ott van a tápvezeték is, amire szerintem még cipőtalpon keresztül sem lenne érdemes rálépni !Mekkora feszültségen üzemelnek ezek a segédsínes vonatok, mert biztosan nem 25KV-ról, mint itthon ?
Üdv.
-
YanezTTrain
tag
Ma ismét St. Mary Cray állomáson garázdálkodtam fénykép ügyileg. A vasutasok már megszokták, tudják, hogy nem arab terrorista vagyok, csak hobbiból fényképezek.
Konténer tehervonat. Ezek is nyomják ám, mint bolond a csengőgombot, Látni a képen, hogy optika nem nagyon tudja követni...
Közben másik irányból egy gyorsvonat...
Másik gyorsvonat ezúttal a Victorya irányából...
és egy személyvonat...
két vonat...
áramszedő kicsit komolyabb kivitelben mint az orosz metrókon...
-
YanezTTrain
tag
válasz
Batman2 #3219 üzenetére
Na igen. Itt engedik a régi taxikat is dolgozni. Teljesen rendben vannak mind kaszniilag, mind motorikus, vagy futómű szempontból. Itt nem igazán hallani nyiszorgó fékeket, recsegő féltengelyeket. Láttam még egy fekete régi taxit is üzemben, szintén igencsak koros vezetőjével. A 15-ös busz vonalán (Tower - London Bridge) pedig még jár menetrendszerűen néhány régi csőrös emeletes piros busz. Stan Buttlerrel (a buszon sorozat idióta sofőrje) viszont nem találkoztunk rajta.
Viszont van Stan Buttler 2.0-ás sofőr A 2C járaton, a Hyde Parknál úgy elment mint a szél pedig kézzel lábbal integettünk. Letette utast, középső ajtó becsuk, és hajrá. Mi meg álltunk és lestünk, utána valaki benyögte Stan Buttler nevét onnan szakadtunk a röhögéstől.Itt pedig az ígért képek a vonatról...
kicsit vaddisznó dízel mozdony a vonat mindkét végén volt belőle egy-egy példány.
egy kocsi...
két kocsi...
sok kocsi hajj...
a végükön egy másik bazi dízellel...
Eredeti PULLMAN kocsi...
Ez is...
És végül az ORIENT EXPRESS exclusiv várója. Ezek a kocsik mind étkező és szalon kocsik voltak, illetve egy poggyászkocsi is volt a vonatban. Állítólag Wales-be ment a szerelvény... Minden esetre nagyon szép volt. Az elejét már nem tudtam lelőni, mert indult és a két dízel jobban gyorsult mint én a peron végéig...
-
applause
aktív tag
Érdeklődöm, hogy erről mi a véleményetek mert árban jelentős az eltérés. Használ-e ilyet valaki.
Piko 55273 Asztal alatti váltóállítómű-készlet -
applause
aktív tag
válasz
YanezTTrain #3221 üzenetére
Mivel a feleségembennem áll meg a titok, így gyereknapra kellett valamit produkálnom. Beszereztem 2db használt készletet. Ebből lett most valami. Úgy döntöttem, hogy végleges pályánál A-s rendszerrel oldom meg a fővonalakat és a mellékágaknál felhasználom a most vásároltat (vagy eladom és az is A-s lesz). Az A-s rendszenél lehet kapni szigetelő papucsokat azzal meg tudom oldani a szakaszolást. A betápot legolcsóbb, legjobb forrasztani szerintem is.
-
Batman2
őstag
válasz
applause #3220 üzenetére
A régi, U profilos sín rendszerben volt külön szakaszoló sín is a tápcsatlakozós mellett.
Az egyik negyedes egyenes darab megfelelő szála csak meg volt szakítva, kivágva egy kb. 1mm-es darab belőle, a másik ugyanígy nézett ki, csak ott van a megszakítás mindkét oldaláról kivezetés is.A mindkét végén megszakított (szakaszolt) síndarabra a megszakított oldalnak megfelelő pólust kell csatlakoztatni egy külön kapcsolóval kapcsolhatóan, így csak akkor kap áramot, mikor szeretnéd.
A régi rendszerben a trafó (FZ1) úgy volt egyenirányítva, hogy volt egy föld pont, ami nem változott és a másik pólus ahhoz képest pozitív, vagy negatív értékbe ment át. Így a nem megszakított sínszál mindíg állandó volt.De valóban a forrasztás a legolcsóbb megoldás, ha van hozzá megfelelő eszközöd és van némi gyakorlatod, kézügyességed is hozzá. A pályánk felújításakor már én is forrasztottam a táp vezetékeket, már csak azért is, mert nem volt több árambeadó darabom és nem illettek volna a pályába sem.
Mivel a mi terepasztalunk több darabból áll, így az egységeken belüli sínszálakat fixen összeforrasztottam, és minden egyes egységen van árambetáplálás, így a maradék, mobil összerakás erintkezése nem lényeges.Üdv.
-
applause
aktív tag
válasz
Batman2 #3218 üzenetére
Köszi, akkor a hangszóró kábel 0,5mm vékony lesz.
Egy tudatlan kérdés:
Ha szakaszolom a sín, ilyenkor az egyik sínszálat szakítom meg az elején és végén, de nem találok olyan sínmegoldást melyen meg tudnám táplálni. Ilyenkor is a rendes betáp sínt lehet alkalmazni, de csak a megyszakított részre adok feszültséget. -
Batman2
őstag
válasz
YanezTTrain #3216 üzenetére
Jó, hogy ott még engedik az ilyen öreg taxikat is taxiként közlekedni, mert itt asszem már a kora miatt sem engednék, még ha az állapota meg is felelne, meg az emberek többsége is asszem azt mondaná, hogy "mi ez az ócskaság, nem konfortos, lassú,, ebbe én nem szállok be!"
(Bár lehet akadna pár olyan is aki pedig kifejezetten szívesen ülne bele.)Nekem egy öreg, 79-es, w123-as mercim van, igaz ez jelenleg nincs olyan makulátlan állapotban, hogy alkalmas lenne taxizásra, de mondom, tudtommal nem is engednék.
Az utolsó ilyen típusú taxit vagy 10-15 éve láttam.
w124-esek most is vannak szép számmal taxiként, többségében igen szép darabok.
Azok fiatalabbak, 85-92 között gyértották asszem.Üdv.:
-
Batman2
őstag
válasz
applause #3217 üzenetére
A mozdonyok motorja olyan 300-400mA-t vesz fel( régebbi fajta, egy motoros)
A váltó, legalábbis a régi fajták egy pillanatra akár 1,5A is bezabálnak.A 0,75 négyzetmilliméteres vezeték asszem 6A-re hitelesített így elvileg az elég mindkettőhöz, de ha több méterre kell vezetni, akkor már tetemes lehet a feszültségesés, így indokolt lehet az 1-1,5-ös is.
Azért inkább az 1-eset javaslom, az a biztos.Üdv.
-
applause
aktív tag
Sziasztok!
Érdeklődöm, hogy milyen keresztnetszetű vezetéket kell használni, váltóhoz, sínekhez, stb. Kb. mekkora áramfelvétele van egy mozdonynak (egymotoros, kétmotoros) -
YanezTTrain
tag
Egy tegnapi találat! Egy igazi régi Londoni TAXI. A vezetője sem mai gyerek, gondolom úgy döntött, amíg ő vezetni tud ennek az autónak is tudnia kell menni.
A vonatok Több féle képpen üzemelnek. Az elektromos motorvonatok vagy oldalsó áramsínről, vagy felsővezetékről. Van olyan amelyik mind két rendszert tudja használni. Vannak még dízel - elektromosak, mint a fekete motorvonat.
Igen oldal áramsínt használnak.
A nagyvasúton meg mindenféle.Kiválogatom a tegnapi képeket, sikerült elcsípni a Victoryán az induló nosztalgia vonatot. Igazi régi Pullman kocsik, mondjuk kér böhöm dízel vitte őket, nem gőzös, de így se kutya. Azért egy Mallard osztályú gőzmozdonyt megnéztem volna mikorindul...
-
Batman2
őstag
válasz
YanezTTrain #3212 üzenetére
Szevasz
A buszok még egész elmennek modernebb változatban is, jól néznek ki, de a taxik nagyon idétlenek, modern vonalak, de igen régies, kerekített formával...
A régebbi, szögletesebb mindjárt jobb !Ezek a vonatok mivel mennek, áram, vagy dízel ?
Felső vezetéket nem látok, de a sín érdekesen meg van emelve, mintha szigetelő papucsokon állna.
Netán abban jön az áram és nincsen segéd sín ?A cipők újfajta díszítés a fán, vagy csak valaki szórakozott kicsit ?
Látom, ott nincs sok víz a folyóban, errefelé a tavasz bőséges volt vízben.
Üdv.
-
TESCO-Zsömle
titán
válasz
YanezTTrain #3210 üzenetére
Királyi gárda ide vagy oda, aki ezt a fejfedőt kitalálta...
-
YanezTTrain
tag
Saját tapasztalatot írtam le. Valóban volt aki normális összegeket kért a cuccaiért, de nekem több negatív tapasztalatom volt. Talán azért, mert kimondottan Marklin cuccokat kerestem. Ami ugye anno nem volt éppen olcsó kategória, lehet emberünk abból indult ki, hogy aki Marklinezik, az burzsuj, fizessen.
.
Pl. az említett keresztváltót még a német EBAY-on is fele annyiért adják, mint amit emberünk kért érte. Márpedig ha valahol, akkor Németországban van kultusza a Marklinnek. Ez konkrétan a földszinten volt, egy valszeg "öreg rókánál" ha már így fogalmaztál. Abból gondolom, hogy egy kisebb kamionnyi árúja volt, a lépcső mellett. Volt nála egy Marklin berlini HÉV szerelvény is, amit szintén megkérdeztem, 40 ezret mondott rá, csak a jólneveltség tartott vissza a hangos röhögéstől, ugyan is egy ugyan olyan kétkocsis szerelvény a vaterán akkor 19 ezerért nem kellett a kutyának se. Egy normálisabb árért el is hoztam volna, vagy azt mondom nekiállok egy két ezrest lealkudni.Ráadásul az övé még hiányos is volt! Ha az ember ilyen röhejes dolgot hall inkább nem áll neki vitatkozni, mert nincs kivel.
Persze valóban vannak normális dolgok is. Találtam fent egy fiatal srácot aki árult kisebb 3-4 tengelyes Marklin gőzmozdonyokat és nem Ali Baba és a negyven rabló árakat mondott. Az a baj ezekkel a marha árakkal, hogy én személy szerint azonnal ott hagyom az ilyeneket nem állok neki alkudozni és ahogy láttam, többen rajtam kívül hanyatt estek és ott hagyták az illetőt. Persze a vatrán is vannak elvarázsolt emberek, szó se róla, EBAY-on is szívtam már meg rendesen Marklin gőzmozdonyt, sajnos a használt piac ilyen.
Meg persze országa válogatja. Itt angliában a pl. a régi Marklineket szinte fillérekért - illetve pennykért - adják veszik, van belőle rengeteg, 60-100 L közötti összegekért egy nagyobb kartondoboznyi cuccot lehet venni a licites árveréses helyeken.
A TRI-ANG-ok, TRIX-ek, már komolyabb összegekbe kerülnek, ami nagyon durva itt az a HORNBY. Azokért időnként csillagászati árakat kérnek. -
YanezTTrain
tag
válasz
applause #3206 üzenetére
A pecsán kívül csak a csövesek árulnak, őket csesztetik a jagellók. Bent a zárt területen is van szabadtéri színpad, na ott van, vagy legalább is volt ez az idős bácsi. Belül nem cseszegetnek senkit a rendőrök,mert az egy szabályos dolog, az árusok is fizetnek a standokért és a vásárlók is valami pár száz forintos belépővel juthatnak be. Szóval az a rész O.K, a kerítésen kívüli valóban neccesebb.
-
applause
aktív tag
válasz
YanezTTrain #3204 üzenetére
Akkor OSB lapból csinálom. Az alsó keretet pedig csapolom, hogy merev legyen.
A Petőfi csarnok melletti, így vidékről azt hallottam, hogy a rendőrök szórakoznak ott. -
Eltomi
tag
válasz
applause #3201 üzenetére
Én a börzét szervező klub tagja vagyok, így rendszeresen látogatom. Alapvetően nem kell azért ilyen negatívan állni a dologhoz, nem minden börzés akar átverni. Nyilván vannak túlkapások, de ha az ember tájékozottan megy oda, és pl. tudja, hogy egy H0-ás Piko Taurus nem ér többet 15-17 000 Ft-nál, és ezt van is mersze megmondani, alátámasztani, hogy márpedig ez itt és itt ennyibe kerül akkor szépen lehet játszani az árakkal, mert az eladónak is a gyors profit a célja.
A börze általában 2 szinten van, alul vannak az öreg rókák, fentebb az újabbak (na jó, ez ennyire nem fekete fehér, felül is vannak, akik évek óta itt vannak). Ez azért fontos, mert aki régebb óta van itt, az tudja, hogy mit, mennyiért lehet eladni, és nagy valószínűséggel nem akar átverni, ráadásul néha egy-egy csere is szóba jöhet.
Tapasztalataim alapján a börzére régi (főleg NDK-s Piko) modellekért, elektronikáért, terepasztal kiegészítőkért, U profilos sínért érdemes járni, én is ezt teszem, ha éppen úgy tartja a zsebpénzem.
-
YanezTTrain
tag
válasz
applause #3203 üzenetére
Jó a 8-as anyag, én is olyanból csináltam az asztalt. Megfelelő keret és mondjuk 50 centinként egy kereszt merevítés szerintem bőven elég. A sarkokat kell rendesen összekötni merevíteni és akkor nem csavarodik az asztal mozgatásnál sem. Na meg gondolom kerül rá hegy domb ez az, azoknak a váza is erősíti az asztalt, ha kellően össze van csavarozva-ragasztva a cucc.
Börzére visszatérve, el kell menni, rászánni egy napot. Körbe kell járni párszor az árusokat, lehet kicsit alkudozni is. Ha nagyon nem megy nekik a bolt akkor van, hogy odadják a cuccot olcsóbban. A Petőfi Csarnok szabadtéri részén is van minden hét végén bolhapiac. Fent a szinpadon szokott árulni egy öreg fickó rengeteg villanyvonatot, az N-től a 0-ig mindenféle méretet, leginkább a régi ndk-s vasutakat, meg fuggerthet, mikor én még arra jártam. Nála valamivel elfogadhatóbbak az árak, csak jól meg kell nézni a megvásárolni kívánt darabot, meg van e keze, lába. Ez igaz a börzére is.
Sínanyag vásárlásával kapcsolatban ha U profilos sín akkor még mindig azt mondom, hogy a vatera a leg egyszerűbb. Azokon nincs ami elromoljon, ha nem rozsdásak akkor minden további nélkül meg lehet venni őket, legfeljebb egy kis egyengetésre szorulnak, azt egy sima felületen egy 5-10 dekás kalapácsal meg lehet oldani. Ilyen síneket meg sokszor hatalmas kupacokat árulnak pár száz vagy ezer forintért, mert van akinek csak a helyet fogja.Az egyetlen szépséghibája az U profilos piko sínnek, hogy csak két ívsugárral gyártották és a kisebbiken a négy tengelyes kocsik már elég hülyén néznek ki. Mondjuk megoldás lehet, hogy a két párhuzamos körnél mindkettőt a nagyobbik ívsugárból építi az ember, és a külső ívbe minden íves vágánymező közé betesz egy-egy 1\3 egyenessínt. Ez nem is csúnya megoldás és így elég nagyok lesznek az ívek, hogy a gyorsvonat kocsik ne lógjanak be olyan csúnyán.
-
applause
aktív tag
válasz
YanezTTrain #3202 üzenetére
Akkor mindent a szemnek,semmit a kéznek. Egyszer azért felutazok szétnézni
A pálya alapjának jó-e a 8mm-es OSB lemez megfelelő alsó merevítéssel. A rétegelt lemezt drágállom.
-
YanezTTrain
tag
válasz
applause #3201 üzenetére
Elmenni érdemes, de az árakra nagyon oda kell figyelni, mert nem kicsit rablók. Előtte ajánlatos szétnézni a vaterán az árakat illetően, mert sokan nagyon elengedik a fantáziájukat ott a Lángban. Még a múlt évben kerestem keresztváltót Marklin M vágányrendszerhez, na emberünk azt mondja a Lángban neki van adja 8000 azaz nyolc ezer magyar forintért. Vaterán megvettem 3500 pénzért ugyan olyan dobozos, szinte vadonat új darabot. O.k, vaterán plusz posta, de még így is a felében voltam mint a Lángbeli fickó ajánlata. Mindent összevetve vásárlás céljából nem ajánlom, nézelődni esetleg, mert akadnak egyedi dolgok, amik szépek.
-
applause
aktív tag
válasz
YanezTTrain #3200 üzenetére
Köszi a tippet, majd megnézem a gyakorlatban.
Kérdésem, hogy mi a véleményetek a Lángnál lévő börzéről. Érdemes elmenni?
Új hozzászólás Aktív témák
- IPhone 16 256GB One! Bontatlan! Jótállás: 2028.04.10 ig
- Bomba ár! Dell Latitude 7280 - i5-7GEN I 8GB I 256SSD I 12,5" FHD I Cam I W11 I Garancia!
- Telefon felvásárlás!! Xiaomi Redmi Note 10, Xiaomi Redmi Note 10s, Xiaomi Redmi Note 10 Pro
- Akció! Windows 10 pro OEM licenc kulcs 64/32 bit activation key licensz, liszensz,kulcs
- HP 200W (19.5V 10.3A) kis kék, kerek, 4.5x3.0mm töltők + tápkábel, 928429-002
Állásajánlatok
Cég: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest