- sziku69: Szólánc.
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- bigyo108: A vén PC-Főnix újjászületése
- sh4d0w: Árnyékos sarok
- Kalandor: Elhunyt I. Ferenc pápa
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- eBay-es kütyük kis pénzért
- GoodSpeed: Ma a Samsung Galaxy S24 FE-re is megérkezett az Android 15-ön alapuló One UI 7.0
-
LOGOUT
A topik mindazokhoz szól akik foglalkozni szeretnének, vagy már foglalkoznak vasútmodellezéssel. Nem csak szegecs számláló technikákról szól az oldal, elfér rajta minden ami modellvasút. Vagyis a legpontosabb, profin kivitelezett modelltől, a házilagosan, papírmasé-fűrészpor technikával készült terepasztalig bármi.
Új vagy régi, digitális vagy analóg, bárki bármilyen témával jelentkezhet, hogy a közösség okuljon, szórakozzon általa. Kiállításokon készült képekkel, vagy a saját alkotásokról készült fotókkal és persze megfelelő magyarázó szöveggel a képekhez.
Új hozzászólás Aktív témák
-
MaciG
addikt
üdv!
Érdeklődni szeretnék, hogy PCre van-e olyan terepasztal építős játék/program, ahol nem csak tervezni lehet, hanem a megépített asztalon lehet játszani is, és vannak benne MÁVos témák. -
Batman2
őstag
válasz
Batman2 #5840 üzenetére
BUÉK és jó vasutazást kívánok mindenkinek !
4 év után most sikerült a jelző vezérlő kapcsolást beszerelni a terepasztalba, most volt időm a téli szünetben babrálni, játszani !
A korábban említett relés kiegészítéssel jól működik a kapcsolás, úgy jelez a jelző, ahogyan megterveztem.
Megcsinálom a 3 fényű jelző vezérlését is, amit szintén 4 évvel ezelőtt terveztem meg, ahhoz is csak a relé panel hiányzik, mert ahhoz is sajnos szükséges, a szakaszokkal való helyes együttműködés miatt.Üdv.
-
Padma13
friss újonc
Kapcsolási rajzot keresek LED-el működő tűzfény és hegesztés imitálására.
-
Batman2
őstag
válasz
basaharc502 #6005 üzenetére
A szénkefe, kommutátor, kerék karima, kerék áramszedők oxidációja miattg lehet elsőre semmi sem fog történni, ha szét tudod szedni, akkor érdemes közvetlen a motor pólusaira adni az áramot. A zsír is be tud állni ennyi idő alatt a hajtásláncban.
Üdv.
-
rita7107
aktív tag
válasz
basaharc502 #6005 üzenetére
5V-ot adsz neki valahonnan. Azzal már el kell indulnia. Ezzel azt már kiderítheted, hogy a motor, kerekek forognak e. Lehet egy kis olajozás sem árt neki előtte. Ha budapesti vagy akkor az index fórumán találsz modellvasutas csoportot. Ott mindenben tudnak segíteni.
-
basaharc502
aktív tag
Hátha lesz valaki, aki elovlassa.
Két kérdésem lenne:
1 - valamilyen formában meg tudom-e állapítani egy piko br130 ho-ról, hogy működőképes, mindezt úgy, csak maga a mozdony van meg? El szeretném adni, de hosszú évtizedeket pihent a dobozában és úgy azért nem akaro hírdetni, hogy utoljára kb. 30 éve láttam működés közben.
2 - van pár egyéb vasúti kocsim, tartálykocsi stb. ezek beárazásában tud-e nekem valaki segíteni? -
PaXiB
újonc
Sziasztok!
Az a kérdésem, hogy a PIKO "A" szettben található 55270 hasznáható-e digitális z21start áram- bevezető csatlakozójaként? -
Batman2
őstag
válasz
laskr99 #5980 üzenetére
A régi U sínek azok anyaga alapanyag vas, horganylemez formájában, ami ónnal vagy cinkkel van bevonva, az teszi korrózió állóvá a vasat.
Ezzel az a baj, hogyha a felülete megkopik, tehát lekopik róla a horgany, akkor előkerül a tiszta vas felület, ami már a levegő páratartalmától is rozsdál, a rozsda meg nem, vagy legalább is nem jól vezet.
Ha az ilyen sínt csiszolod, azzal csak azt éred el, hogy a már amúgy is vékony, vagy hiányos horgany anyagot teljesen eltávolítod, marad a színvas, ami ideig-óráig vezet, aztán később már össze-vissza, így akadozni kezd rajta a mozdony.
A savazás hasonló eredménnyel járhat, az sem segít tartósan az biztos.
Ha csak az a horgyan felülete lenne oxidos, de még sértetlen, összefüggő a bevonat, akkor egy sínradír az segíthet, ez nagyon finomszemcsés csiszolásnak felel meg.
De a rossz sínek egyetlen gyógyszere az lenne, ha újra horganyoznád őket, legjobb a tűzi horganyzás, de itt még a galván horganyzás is jó lehet.
Előtte persze a vasat megfelelően tisztítani (savazás) és zsírtalanítani kell, nem biztos, hogy házi körülmények között sikeres lesz.
Sajnos nekem is vannak ilyen sínjeim, az egész terepasztalom U profilosból áll, rengeteg sín, biztosan nem cserélem az egészet.Üdv.
-
looser
addikt
Sziasztok! Nem magamnak, hanem egy idős embernek keresek néhány katalógust, elektronikusan tökéletes lenne. A következő információkat adta, amennyire a kézírásából ki tudtam böngészni:
ROCO/SACHSEN MODELLE fő katalógus H0-s és N-es: 90/91, 91/92, 92/93, 93/94, 94/95, 95/96, 96/97 fő katalógusok
Köszönök minden segítséget!
-
rita7107
aktív tag
válasz
Chris1983107 #5995 üzenetére
-
-
Nekton
aktív tag
válasz
Ghostman78 #5991 üzenetére
Szia!
Le kell cserélned a marklin kerekeket szigetelt változatra. Minden marklin keréknek van ilyen megfelelője. A Medikerben pl. szokott is készleten lenni mindenféle. -
laskr99
addikt
válasz
Ghostman78 #5991 üzenetére
Igen, mert a marklin AC a piko DC. A marklin kerék nincs szigetelve, zárlatot okoz.
-
Sziasztok,
Abszolút kezdő vagyok a témában.
Létezik , hogy Pico és Marklin vagon nem szeret egyszerre , egyidőben ugyan azon a sínen lenni ?
Pico sín , pico vagonok, pico mozdonyom van. Vettem 2 marklin vagont. Ha ráteszem a 2 marklint , a mozdony megáll, vagy el sem indul.Köszönöm.
-
Nekton
aktív tag
válasz
laskr99 #5986 üzenetére
Igen. Egy cég a kettő már pár éve. Nem is láttam, hogy átcimkézték az eredeti Fleischmann olajat és dupla áron kínálják.
Az adagolóját felejtsd el. Az olajat és a zsírt is kis órás csavarhúzóval viszem fel és még azt is lehúzom az üveg szélén. A kevesebb több! Itt határozottan érvényes.
-
laskr99
addikt
Üdv!
Mozdonyok/vagonok kenésére mit használtok?
Gondolkodtam a gyári beszerezésére. Mennyire lehet gyártót keverni?
Piko olcsóbb mint a roco pl zsírban, olajban meg fordítva.Annyira spórolni nem akarok a kenőanyagon, mert a vonatok drágábbak mint bármi más
-
laskr99
addikt
válasz
pirosvilamos #5982 üzenetére
Kisebb rozsda foltoknál is?
Most próbálom amim van abból kihozni a lehető legjobbat. A profilsín baromi drága
-
rita7107
aktív tag
-
laskr99
addikt
Sziasztok!
Gondoltam felújítom a nálam lévő mozdonyokat, valami bevált taktika van a roszdás/szürke sínek javítására? U profil mind.
Mozdonyok szét lesznek szedve és rendberakva.
-
Imy
veterán
Mozdony, illetve kocsi modellek 3D nyomtatását valaki végezte? Honnan lehetne letölteni ingyenes és működő modelleket?
-
rita7107
aktív tag
válasz
tomisanzero #5972 üzenetére
-
tomisanzero
tag
Sziasztok! Nagyon amatőr vagyok modellvasút terén. Van egy kb 20 éves Mehano H0 méretű szettem, egy alap oval pálya az egész, I profilú sinekkel. Ezt szeretném kibővíteni, legalább egy kézi váltós, kanyargósabb pályára. Tudnátok küldeni, linkelni egyszerűbb, kis méretű pályaterveket, lehetőleg olyat, aminek a darabjait meg is tudom vásárolni nagyobb eséllyel használtan, ha valamelyik megtetszik? Köszönöm előre is!
-
br120
csendes tag
120-as kórterem [link] Itt kérhetsz beárazást és hirdethetsz is.
TT Modellvasút Kedvelőinek Klubja [link] Itt csak beárazás. Ha jól tudom , ennek a csoportnak az adminjai hozták létre a TT 1:120 modellvasút adok veszek [link] csoportot adás-vétel céljából , úgyhogy itt csak hirdetés.Vaterával és eBay-el csak óvatosan a beárazást , mert időnként eléggé elrugaszkodott árakat tudnak megadni a hirdetők , pl a fent említett konténerkocsi se fog elmenni közel 30 Euro-ért , még Németben se. Nálunk kb 4-5000,- lehet az ára. A barna tehervagon (önürítős) meglepően kelendő , az megér legalább 3000-et , de lehet , hogy 4000-ért is elviszik. A trafót 10-15e körülire saccolom (egy hasonló tudású újonnan majdnem 30e). Az egyenes váltók darabjáért lehet , hogy megadnak 2500-at , az ívesekért 500-al többet. A többi sínanyag kb 5-6000,-
-
MODELL VASÚT ADOK-VESZEK
és ez TT vasútmodell
A tieid kiváló állapotúak és így sokat érnek. A konténerest 29,9 €-ért hirdetik. -
Vesa
veterán
Annak a facebook közösségnek a címét meg tudjátok adni? Családban van olyan, akinek van FB acc-ja, vele feltetetném. Maximum nem írok árat aztán majd mondanak rá valamit. Nem a pénz az érdekes számomra, de kidobni se akarom, hátha valakinek jól jön még akinek régi rendszerű asztala van. Ilyenekből 0km-est nem sűrűn találni, X sok éve nem gyártják már.
-
Vesa
veterán
válasz
rita7107 #5964 üzenetére
Köszi! Az a baj, hogy nincs facém...
[Trafó]
[Egyenes váltók]
[Egyenes váltó]
[Íves váltók]
[Tehervagon]
[Személy]
[Konténeres]15db egyens váltó
4db íves váltó
50db egyenes sín
20db íves sín
2db ütköző
1db egyenirányító sínMeg pár egyéb, pl, további vagonok, egy híd, házak stb. kb. ilyesmi
-
Vesa
veterán
Sziasztok,
Találtam a padláson egy halom régi TT alkatrészt. Jó 25 éve vettem, hogy majd egyszer építek terepasztalt, de nem lett belőle semmi. Van vagy 20db váltó (egyenes és íves), rengeteg sín, egy Roco trafó és egyebek. A legtöbb 0km-es. Tudnátok segíteni, hol lehetne eladni és kb. mit kérjek érte?
-
Nekton
aktív tag
Szia!
Ez egy elég kihalt topik. Érdemes lenne feltenned a kérdéseidet az Index N-es fórumán, vagy ugyanott a terepasztalos, vagy a vasútmodellezés topikokban.
Én csak belekóstoltam az N-be. Sok szempont és sok gyártó van, így nem is olyan egyszerű a kérdés. Nekem pl. nem volt fix asztalom. Nem voltak rögzítve a vágányelemek, ezért a KATO vágányanyaga volt a megfelelő, mert az nem esett szét. Könnyen kezelhető volt és meg is tudtam rendesen fogni. Neked asztalra kell. Számít nyilván az ár, a beszerezhetőség, a geometria, az élethűség. Szóval a fenti három fórumot javaslom.
Jó modellezést!
Szerk!
Ja! Pályatervek vannak fent a neten.
Itt pl. tudsz szűrni méretre is és le is töltheted a szerkeszthető tervet, de érdemes megnézni a többi méretarány terveit is, hátha megtetszik valami és áttervezet N-re.http://www.scarm.info/layouts/track_plans.php
Az Indexes fórumon a Vasútmodell szakirodalom topikban tudsz kérni N-es pályaterv füzeteket.
Üdv.
-
Deer76
aktív tag
Sziasztok!
Gyerekkori álmom egy terepasztal. Rengeteg H0 sínem és modellem van meg egy PIKO pályatervfüzet gyerekkoromból. Viszont hely hiányában a H0 kiesik. El kezdtem gyűjteni N méretű dolgokat (3-3 teherkocsi-személykocsi és egy kis gőzmozdony). Viszont nem tudom milyen fajta sínt érdemes venni, mert sajnos nem ismerem őket. Nagyon egyszerű terepasztalt szeretnék, sima kör, talán 2 váltó, csak kellene egy terv, ami alapján tudnám, hogy mit vegyek. Tudnátok-e segíteni? Köszönöm előre is.
-
Nekton
aktív tag
válasz
Batman2 #5957 üzenetére
Sziasztok!
Az egy másik sorozat volt. Két részben is volt vasútmodell, amiben egy régen felszedett vasútvonalon mennek végig modellvasutakkal. Érdemes megnézni. Anno a Spektrum adta James May játékai címen.
A reassembler nem jelent meg magyarul.
Ebben elvileg azt a gyerekkori készletet rakja össze, aminek a mozdonya leégett a másik filmben.
Üdv.
-
Eastman
addikt
Sziasztok,
ezt a vidit keresem magyarul. Köszönöm, ha küldtök egy linket.
-
Batman2
őstag
Vagy két hete lehet egyáltalán beltérben is valamilyen rendezvényt tartani, szerintem ősznél hamarabb nemigen lesz semmi vasútmodell.
Ugyan júniusban szokott lenni rendezvény, talán a Veresegyházi is valamikor ilyenkor szokott lenni, de nemigen lesz még.Üdv.
-
MaciG
addikt
Üdv!
Az ügyben érdeklődnék, hogy a közeljövőben van-e terveben, hogy lesz valahol az országban vasútmodell kiállítás?
-
rita7107
aktív tag
Szia.
Semmi gond a kérdésekkel. Szívesen segítek (-tünk).
Szerintem ha ennyire "amatőr" vagy az elektronikában, akkor vedd meg a PIKO kapcsolópultot. Ehhez van bekötési útmutató. Egyszerűen nem tudod elrontani, tönkre tenni a váltókat.
Amit még javasolhatok, próbálj meg a lakhelyed környékén találni egy szakkört, valamint rengeteg szakirodalmat beszerezni. Akár elég a képeket megnézni a neten. Rengeteg van belőle. Ha nem találsz a neten könyvet, akkor könyvtárból kölcsönözni.
Ha szükséges írok könyv címeket. Ez valóban egy olyan hobby amihez alapvető elektronikai tudás szükséges.Első körben elektronika szempontjából olvasd végig az alábbi oldalon található könyvet. Itt az alapoktól kezdi az egészet.
[link] -
[w]
őstag
válasz
Batman2 #5947 üzenetére
arra voltam kíváncsi, hogy pl. a régi Märklin (kékdobozos) vagy az új 72710, vagy a Viessmann 5547 jobb-e, esetleg a PIKO 55262?
az egyikhez drága/beszerezhetetlen a csatlakozó, vagy béna a műanyagdugója ezért nem annyira praktikus/ajánlott stb.nem szakirodalmilag, hanem használati/tapasztalati szempontból kérdeztem
elnézést kérek, tényleg totálisan félreérthető volt az eredeti kérdés, mivel nem tettem hozzá hogy elektromos váltók kezelésre gondoltam! egyébként annyira hülye vagyok, hogy a kézi váltóhoz is kapcsolópultot keresek...
-
[w]
őstag
váltókapcsoláshoz mi az ajánlott, még nem túlárazott pult analógon? viessmann-nal szemezgetnék, mert visszajelzős, de k.rvadrága
-
Batman2
őstag
válasz
rita7107 #5941 üzenetére
A váltóknál egy-egy pillantra bőven nagyobb áram folyik, mint amennyit egy mozdony felvesz, így javasolt a váltók vezeték vastagságát sem elhanyagolni !
Ha túl nagy az ellenállása, mert vékony a vezeték, akkor a váltó nem tud kellő lendülettel váltani és nagyobb az esély, hogy nem, vagy nem teljesen vált át.
A jelzők viszont tényleg minimális energiát igényelnek, pláne, ha LEDesek, ott akár a 0,1-es is elmegy, bár én nem szeretem már az ennyire vékonyat.
Nekem a pálya áramellátását 0,5-ös vezeték biztosítja, igaz több méteren keresztül kell vezetnie.
A váltók is 0,3-0,5-ös vezetékkel vannak huzalozva, részben tömör, részben sodrott.
A pálya tépellátásához a 0,5-ös kicsit tulzás a + ágon, viszont a földvezetékhez kell, mert az vezeti a váltók, jelzők és a pálya áramát is közösen, de ebből is van kettő, a pozitívval együtt, mivel a lap egyik, illetve másik szélén is futnak így gerinc vezetékből is kettő van.
A pálya áramellátásában még így is előfordulnak zavarok, de az már inkább a régi síneknek, a mozdonyok esetleges áramszedési problémáinak tudható be.Üdv.
-
[w]
őstag
a delej bekötésére meg úgy általában mindenhez milyen vezetéket ajánlotok és honnan beszerezni?
-
pirosvilamos
tag
Először is méretarány, aztán válaszolok
-
[w]
őstag
a kitérők elektromos bekötéséhez van valahol egy igazán szájbarágós magyar leírás?
nem vagyok teljesen satu, de amíg nem értem pontosan, addig nem tudom jól megcsinálni...
-
A Nohabra úgy emlékszem hogy van annyi hely hogy egy 2-4 funkciós dekóder beépíthető, ha jó motorikusan akkor miért ne? Én belekezdenék, most két Ludmilla átépítésén dolgozom az egyik hangos lesz, én is vadásztam Nohabra, de nem találtam megfelelő minőségűt, dekódereket szereztem jó áron, így nincs akadály.
Ha privátban küldesz róla képet és megnézed hogy megy-e normálisan akkor szívesen segítek. -
RAiN91
őstag
Sziasztok
Kb. 15 éve, 15 évesen foglalkoztam vasútmodellezéssel, aztán pénz hiányába abba maradt a terepasztal építés. Most újra neki lendülnék, viszont helyhiány miatt egyelőre annyira gondoltam, hogy egy íróasztalnyi területen csinálnék egy állomás részletet, fordítókorongos fűtőházzal. Viszont mozognának rajta is a modellek, előre programozva, oda-vissza a váltókon stb. Ez mennyire rossz elképzelés?
A géppark nem nagy, és egyik sem digitális még. Piko 1047 Taurus van, ezt tudom, hogy könnyebb digitalizálni, illetve egy régi, szerintem kb. 50 éves Piko Nohab van (ezen kívül van még egy-két modell ami nekem jellegtelen, azokkal nem foglalkoznék). Ennek a Nohabnak a digitalizálását felejtsem el, inkább szerezzek be egy "új" Nohab-ot?
szerk.: H0
-
[w]
őstag
válasz
rita7107 #5928 üzenetére
jaja, a SCARM-on már túlvagyok és annak ellenére, hogy a demóval csak a pálya kb. 70%-át tudtam kirakni már abból látszik, hogy a régi elemekkel nem lehet összehozni, amit szerettem volna
szerk.: nyilván amatőr kérdés, de a különböző gyártók termékei mennyire kompatibilisek egymással? feltételezem szabvány miatt kellene, csak nem nagyon akarnak passzolni
most keresek használt síneket, végül is nem kell sok darab, hátha
-
rita7107
aktív tag
Akkor marad az hogy kiegészítésként felhasználod a régi sineket. Tervezel egy pályát a SCARM (esetleg wintrack) nevezetű programmal (abban van régi és új PIKO rendszer is). Majd az alapján állítod össze a pályát. Megszámolod mennyi régi van, és először azokat rakod le a tervben, majd jönnek az újak. Ez természetesen csak akkor jó, amennyiben a sinek valóban jó állapotban vannak. Bár 30 év után nem valószínű...
-
[w]
őstag
válasz
rita7107 #5926 üzenetére
habár ez nem oldja meg a problémámat úgy tűnik mégsem ez lesz a vesztem...
megpróbáltam volna egy modern layout-ot összerakni a régi típusú sínek felhasználásával, de mivel ezek között még nem is létezett az ívelt kitérő (fogalmam nincs mi a szakszerű elnevezése), pl. 55222 avagy BWL, így nem tudom helyettesíteni.
-
[w]
őstag
válasz
Batman2 #5916 üzenetére
Boldog új évet mindenkinek!
hátőizé, ennyire szofisztikált megoldásokra sajnos nem vagyok képes az eszközpark és képzettségbeli korlátaim miatt, mindenesetre nagy tisztelet az alapos tanácsért!!!
(persze nyilván nem sírnám el magam, ha lenne egy plug'n'play megoldás a LED-esítésre, de hát na...
)
most hogy már jó a mozdony, elkezdtem egy kisebb pályában gondolkodni, viszont ehhez még sínekre lesz szükségem.
a régi U-profilos sínekhez viszont sehol nem találok egy "kompatibilitási" leírást, hogy az újfajta rendszerben minek felel meg a régi.
egyeneseknél nem akkora gond, de ahogy elnézem a kanyarnál már nem mindegy. például ami nekem van, abból 4 szakasz tesz ki egy negyed kört, az új fajtából 3, de emiatt nem tudom belőni, hogy R1-2-x melyik kategória. (próbáltam mérni sugarat/átmérőt, de azt inkább hagyjuk...)
-
rita7107
aktív tag
Boldog Új Évet minden fórumtársnak!
-
Batman2
őstag
Ízlések és pofonok...
Tudom, hogy manapság már szinte mindent megkapsz készen, ha elektronikáról van szó, minden okos (az ember meg sajnos egyre butább...), de ebban pont az építés öröme a lényeg, az, hogy Te magad csinálod meg, vagy hasonlóra, vagy teljesen másra az elektronikát és az saját, nem készen vetted !
Ezt csak az érti, aki szereti az elektronikát, szeret bütykölni, persze kicsit azért ért is hozzá, kihívás házilag megcsinálni, és nem készen megvenni!Egyébként a kocsik világításán már én is sokat gondolkodtam analógban, hogy lehetne úgy megcsinálni, hogy álló helyzetben is világítsanak.
Egyelőre nekem úgy vannak megcsinálva a személykocsijaim, hogy ha megáll a szerelvény, akkor pár másodpercig még megy a kocsi világítása.
De ezt már évekkel ezelőtt tovább gondoltam, hogy teszek a kocsikban valami kicsi áramforrást, amiről sok percig is képes világítani a kocsi álló, vagyis feszültség mentes helyzetben.
Amikor pedig közlekedik a szerelvény, akkor a pályából töltődik a kocsi áramforrása.
Használaton kívül pedig a kocsi alján elhelyezett mikrokapcsolóval le is tudom kapcsolni a világítást teljesen.
Vagy egy másik egyszerű ötlet és elektronika, hogy vak válgány esetén a mozdony a vágány végén a bak előtt automatikusan megáll és nem fut bele a bakba, akár úgy, hogy szépen fokozatosan lelassít, stb.Üdv.
-
válasz
rita7107 #5920 üzenetére
Élethűről írtam. Az nem megy analógban. A világítás végig azonos fényerő és álló helyzetben is világítanak a mozdonyok, személykocsik, egy 15 vagonos "nem üres" teherszerelvény elindulása és megállása sem életszerű.
A jelzők és váltók kezelése is problémás de itt is az esetek többségében neked kell kiépítened a kész elemekből a váltóvezérlőt minek barkácsoljam ha van kész elem, ami üzembiztosabb mint amit én forrasztgatok össze.
A hang és mondjuk a gőzmozdony füst jobban szinkronizálható és a digitélis modulok lényegesen olcsóbbak mint a kombi analóg-digitális hangmodul.
A pálya vezérlés is egyszerűbb.
Én megpróbálom a valósághű irányba vinni a dolgokat és a barkácsolási késztetést az analóg mozdonyok, kocsik digitalizálásával fedem le. Mert hiába van együtt egy modulon a hang és a vezérlő annak beépítése, a világítás korszerűsítés ad azért munkát, de ha az eredmény egy digitális vezérelt üzemmódú, hangos Ludmilla 83000 Ft helyett 25000 Ft-ból, akkor azért elégedett vagyok a munkámmal. -
rita7107
aktív tag
Szerintem analógban 90%-ban meglehet építeni mindent. A hang, és az egyéb vagonokkal kapcsolatos dolgokat nem lehet megcsinálni.
Viszont míg egy analóg rendszerben "pár alkatrész" és megcsinálod, addig a digit rendszerben egyben kell megvenned. Arról nem is beszélve, hogy ott külön táp, külön központ, vezérlőpult...
Természetesen a digitnek is van szépsége, amit nem vitatok. -
válasz
Batman2 #5918 üzenetére
Digitális rendszer használata sem kész dolog, lehet építeni és vannak olyan opciók amelyek analógban nem működnek ha élethű modellezésben gondolkozik az ember. Nincs mit megunni rajta, mert ez a hobbi is olyan, ha elkezded, valójában sosem lehet befejezni, csak leállni.
-
Batman2
őstag
válasz
rita7107 #5917 üzenetére
Teljesen egyet értek Veled !
Bár nem vagyok elektronikai szakember, ez csak a hobbim, a végzettségem teljesen más, de gyerek korom óta benne vagyok mind a vasútazásban, mind az elektronikában.
Én is csak analógban gondokodom, azt én magam tudom kialakítani, egyéni rendszert lehet építeni. Itt meg van az építés öröme, nem egy készen kapott rendszer, kétszer használom és már meg is untam.
Van még sok egyéb ötletem, kacsolásom.Üdv.
-
rita7107
aktív tag
válasz
Batman2 #5916 üzenetére
Örülök, hogy megosztasz analóg rendszerre kapcsolási rajzot.
Amióta elindult a DCC azóta mindenki csak azt csinál. Én pedig csak is analógban gondolkodtam mindig. Függetlenül, hogy mi a "divat". Tudom a dcc sok plusz dolgot biztosít, meg haladni kell a korral. Viszont egy elektronikai szakembernek ez a "kihívás". -
Batman2
őstag
Ha már nem kapsz ilyen ízzót, akkor a következő képpen is megoldhatod normál LED-del, hagyományos analóg rendszerben:
Én sok évvel ezelőtt kísérleteztem ezt ki, mikor már nem volt pót ízzom és azóta is rendben működik.
A Fehér LED esetében és nagyobb áramerőt alkalmaztam a jelzett 360ohmos ellenállással, hogy ne csak látható legyen hanem tényleg lámpa szerűen világítsa is meg a sínt, terepet, de lehet nagyobb ellenállást is betenni, ha kisebb fényerő a cél.
A nagyobb áramerő miatt javasolt még egy plusz dióda beiktatása a LED elé, a képen jelzett D dióda, mivel a motor, mint tekercs működése közben keletkeznek indukciós tüske impulzusok, mikor pillanatokra érintkezési kimaradás van a kerék és a pálya között, vagy hírtelen lekapcsoljuk az áramot.
De enélkül is működik, a lényeg a 100nF-os kondenzátor, ami elnyeli ezeket az impulzusokat.
Ahová piros fény kell, oda pedig piros LEDet tettem be 1K ohmos ellenállással, mivel annak csak jelzés funkciója van, nem megvilágítás, így biztosan elég a kondenzátor, nem kell elé plusz dióda.
Mindkét LEDet menetiránynak megfelelő polarítással kell beszerelni, ellenállások 0,25W-osak.
Ha arra van szükség, hogy a LED mindíg világítson, menetriánytól függetlenül, akkor egy egyenirányító hidat kell beépíteni a LED elé.Üdv.
-
válasz
rita7107 #5914 üzenetére
Azért nekem is vadászni kell a jó beszerzéseket, a régebbi világításhoz nem digitális környezetre egy kicsit nehezebb, de az AUHAGEN-től vannak megfelelő izzók és talán soknak tűnik ez az ár, de szerintem még elfogadható. Olcsóbb lenne LED használata, de pólusváltás megoldása bonyolítja a dolgot, ha nem digitális rendszerben gondolkozunk
-
rita7107
aktív tag
Próbáld meg a ZZemoki-t. Ha küldesz neki fényképet, biztos tud segíteni. Az "Öreg" nagy bűvész. Már vagy 3x (ha nem több) éve működteti a cégét. Kb. 10 éve bevittem hozzá egy fekete dobozkát. Pár perc keresgélés után átadta a leírását. Pedig azt a dobozkát még 92-ben vettem. Ha ő nem tud segíteni, akkor van még a Csíkos-műhely. Virág úr a másik nagy SZERELŐ.
-
[w]
őstag
-
Batman2
őstag
Boldog Karácsonyt és örömteli vasútazást, építést mindenkinek !
-
Batman2
őstag
Ha semekkora feszültségre sem indul magától, csak "belőkve", akkor még mindig oxidos lehet a kerék, illetve a kerék áramszedő.
Én a mozdonyt hátára fordítva, drótszálakkal a kerekekre, vagy egyest a burkolatot levéve, a motorra adva az áramot, közepes fordulaton, benzines ronggyal végig törlöm a kerekeket forgás közben, rengeteg trutyit szed le, mindig legalább is szürke a rongy.
Így lehet jól megtakarítani a tapadó kerekeket, gumigyűrűket is, már amelyik mozdonyon van ilyen.
Az sem mindegy, a kerék áramszedők mennyire nyomódnak rá, feküdnek fel a kerékre.
Ha kell, pici hajlítással azon is kell állítani.
És használat közben az ónozott sínről, pláne ha az is le van oxidálódva, sok koszt szed magára, ami nem vezet, vagy részben félvezető tulajdonságú, de mindenképpen akadálya a rendes áramátadásnak.Üdv.
-
[w]
őstag
válasz
rita7107 #5903 üzenetére
&Batman2
köszönöm az iránymutatásokat, némi idegállapotot követően úgy tűnik sikerült életre kelteni
(nem árulom el hányszor ugrott szét a szerkezet úgy, hogy azt hittem megölöm magam
)
szóval most működik, de nem 100%-ig megbízható, általában csak úgy tud elindulni, ha meglököm, utána már stabilan megy minden sebességen
egy-két helyen a mozgó részek kaptak kenőanyagot, de nem tudom mi lehet még a gond. rosszul raktam volna össze a motort? ezen lehet még javítani?
nagyon nem vagyok jártas a témában, a neten sem találtam sehol jó, részletes leírásokat szereléshez és karbantartáshoz, így például nem tudom érdemes-e szétszednem a zsámolyokat és kitisztítani/kenni
-
Batman2
őstag
Ahogy az előttem szóló is írta, próbáld végig a motortól távolodva az elektromos vezetékeket a kerekekig, meddig teker a motor, hol szakad meg a vezetés !
Lehet csak a kerekek és a kerék áramszedők vannak leoxidálódva, koszosak.
De ha áramot a kerékről is kap, mégsem tud moccanni a motor, akkor pedig be van ragadva a hajtáslánc, ami szintén nem lenne meglepő 30 év után, a zsír is be tud állni.
Ekkor ki kell mosni egy kis lakkbenzin hígítval, esetleg féktisztító sprével (ez esetleg bánthatja a műanyag alkatrészeket), majd kevés olaj és kis zsír újra a hajtásláncra.
A WD-40-nel való alapos befújása a hajtásláncnak is megoldhatja a dolgot, jó oldószer is, nem csak kenőanyag !
He véletlen Debrecen, vagy közelében vagy, szívesen segítek.Üdv.
-
rita7107
aktív tag
Szia. Ha a motor közvetlen tápról forog:
Nézd meg, hogy kerekekről forog? Bármelyik kerék párosra kötöd az áramot mozog e a motor?
1. a -Ha igen, akkor a síneknél van gond.
b -Ha nem, akkor nézd meg hogy a motor/kerék között van e kapcsolat.
2 a -Ha igen, akkor -> 1.a
b -Ha nem akkor itt keresd a vezetékszakadást.3. Ne dobd ki!!!
Nekem a tanárom mindig azt tanította, majd én is ezt tanítottam (híradó szak), kövesd a jel (jelen esetben, az áram) útját! A jel csak úgy nem tűnik el. Valahol ott kell lennie. -
[w]
őstag
sziasztok!
kislányomnak elővettem a 30 éve gondosan elrakott PIKO készletet, de sajnos a mozdony (BR 110 dízel) nem mozdul meg...
belenéztem és ha közvetlenül a motornak adok áramot, akkor az megy, tehát nem ott van a hiba, de a többi részével nem tudok mit kezdeni, hol-mit nézzek
ismeri valaki ezek javítását, egyáltalán van értelme vesződni vele?
sajnos ahogy elnézem még a használtak is (nekem) horror áron vannak, egy rövid kis szórakozásért nem tudnék sokat kiadni érte
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Milyen CPU léghűtést vegyek?
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Nintendo Switch 2
- Üvegben nem szűköldködő GameMax mikrotorony, "lopakodó" alaplapokhoz is
- PlayStation 5
- sziku69: Szólánc.
- Nvidia GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- Óvodások homokozója
- BestBuy ruhás topik
- Milyen légkondit a lakásba?
- További aktív témák...
- LG 65C4 - 65" OLED evo - 4K 144Hz - 0.1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync - HDMI 2.1 - 1000 Nits
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 7700X 32/64GB RAM RX 7800 XT 16GB GAMER PC termékbeszámítással
- Új FULL HD webkamera + Számla
- NVIDIA Quadro M2000 4GB 128bit GDDR5 videokártya
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 14600KF 16/32/64GB RAM RTX 5070 12GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: Laptopszaki Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest