Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Thunderzolee

    veterán

    válasz phoenix1989 #20128 üzenetére

    Sztem egyszerűbb a töltési időt mérni egy konnektorba dugható fogyasztásmérővel.
    Némelyiknél még a Ft/KW költséget is bele lehet írni, így kapásból az elhasznált áram díját írja ki.

    De itt feljebb ahogy elnéztem, többen is kiszámolták, h az áramdíj a legkevesebb egy roller üzemeltetése során. :)

  • PociAti

    őstag

    válasz phoenix1989 #20128 üzenetére

    Nem kell túlbonyolítani a számításokat. Legfontosabb, hogy valós, azaz mért alapon nyugodjanak, ne pedig elméleti értékeken.

    Nekem a közepes hatótávú Xiaomi rollerem van, elvi hatótáv 30 km, hétköznapi használat mellett 23 km-t sikerült kihozni belőle, de számoljuk inkább a 20 km hatótávval.

    Töltéséhez 4 órára van szükség, és tényleg nagyjából ennyi ideig tart a töltés.

    Mértem a töltő fogyasztását. Egyszer egy fogyasztásmérővel, majd később egy okos konnektorral, mindkét esetben 70 W környékén volt annak fogyasztása, ami megegyezik a töltőn szereplő értékkel. (A tényleges fogyasztáson lehetne finomítani, elképzelhető hogy a töltési ciklus végén már 70 W alá esett a fogyasztás, de nagy tévedést nem hordoz magában. A töltőn szereplő névleges érték, azaz "Rated output": 41 V, 1,7 A, ami összeszorozva 69,7 W.)

    Teljes töltési ciklus energiaszükséglete: 70 W × 4 óra = 280 Wh.
    Az áram díja kb. 36 Ft/KWh.
    Ebből következik, hogy egy töltés = 0,28 kWh × 36 Ft/kWh = 10,08 Ft.
    És mivel egy ilyen töltéssel ebből az akkumulátorból gyakorlatban kb. 20 km hatótávot lehet kihozni, így
    1 km megtétele kb. 50 fillérbe kerül.

    Ha ezt tovább szeretnéd bonyolítani a 250 munkanappal (amiből csak 220 ledolgozandó), és vegyünk csak napi 10 km távolságot, az éves szinten 2.200 km. Ez 1.100 Ft költséget jelent, míg ilyen felhasználás mellett 2 évente elkoptatod a gumikat. Egy készlet (külső + belső, első + hátsó) kb. 20.000 Ft körül lehet, és akkor még magadnak kell szerelni.
    Tehát 2 évente 2.200 Ft az áram díja, és 20.000 a gumik cseréje.

    A roller amortizációja pedig még ennél is komolyabb tétel. Ha igazán precíz akarsz lenni, azt is beleszámolod. Nehéz megjósolni, de átlagos felhasználás mellett én azt 10 és 20.000 km közé tenném. Ami annyit jelentene, hogy 5-10 évente 150.000 Ft-ért vehetnél új rollert.

    És ez mind ideális eset. Nincs extra defekt, nincs baleset, váztörés, beázás. Az áram a legkisebb tétel.

  • DigitXT

    félisten

    válasz phoenix1989 #20128 üzenetére

    És egész pontosan hol van az az oldal, ami ennyire kretén módon számol?:Y
    Eleve mi köze van a motor névleges teljesítményének a valós fogyasztáshoz?

    Ami a számítás ALAPJA kellene, hogy legyen, nevezetesen, hogy hány Wh az
    akku, így mekkora a roller valós fogyasztása az adott felhasználó cipelésével,
    az adott útvonalon, meg sem jelenik. De már az éves költséget extrapolálná?

    Általánosságban csak tippelni lehet... az se mindegy, milyen töltőt használsz.
    (Én konkrétan mértem 420W teljesítmény felvételt, amiből az akku 357W-ot
    kapott meg, az adott pillanatban. Tehát 85% volt a töltő hatásfoka. Viszont a
    teljesítmény nem állandó, hiszen az akkufeszültség folyamatosan emelkedik,
    a CC szakaszban, ahol ugye az áram állandó. Ezt követi a töltő fogyasztása...
    Ellenben amikor a CV szakaszba vált, akkor az áram folyamatosan csökken...)

    Ui: sajnos a felhasználó fizikai méretei jelentősen befolyásolják a fogyasztást
    még egy patika mérlegen kimért teszt útvonalon is. A tömege a gyorsításnál,
    illetve emelkedőn brutálisan, a légellenállása meg a tempós haladásnál.:R

    Ha megvan, hogy mennyit megy egy töltéssel valójában (pl. 10 vagy 20 km),
    és tudod az akku paramétereit (5.2Ah medve anyám, 36V: 187Wh, ezzel tuti
    nem mész el 20 km-t), utána lehet kiszámolni egy töltés árát és a 100 km-re
    vetített költséget. Ha ezt elég pontosan tudod, úgy lehet 1 évre becsülni, de
    szerintem sok értelme nincs, relatíve elhanyagolható üzemeltetési költség.:K
    (Sokkal nagyobb probléma, ha defektet kapsz, és szervizbe kell vinni miatta.)

  • pescara

    aktív tag

    válasz phoenix1989 #20128 üzenetére

    Ezzel a rollerrel nem fogod megjarni oda vissza, az biztos. Ha munkahelyeden van toltesi lehetoseg akkor ok. De ha napi szinten akarsz ekkora tavosagot, akkor valami nagyobb kene. Ezzel a kis akksival kb egy evet fog birni, aztan mar a munkahelyedre sem ersz el vele. Arrol nem is beszelve, ha kozben meg mashol is hasznalnad.

  • Somatom

    veterán

    válasz phoenix1989 #20128 üzenetére

    Fogsz egy fogasztásmérős konnektort, oszt abba dugod a töltőt. Ennyi.

  • Peaceliker

    addikt

    válasz phoenix1989 #20128 üzenetére

    Itt nagyon sok tényezőt nem vettek számításba. Vagyis a veszteséget nagyon sokszor nem :))
    Töltő elvileg lead 42v 1,8At vegyük 2A nek. Egy optimális világban (veszteségek nélkül) ez 240v on 0,35A ba kerülne (persze nem ennyibe fog). A 7,8Ah akkut 2A el mondjuk 4 óra feltölteni (ez sem igaz mert nem 2A fog menni végig így már a mennyit vesz fel a hálózatból rész is bukik). 240x0.35x4 az 0.33kWh jön ki, ami rezsicsökkentett áron nincs 15ft... Plusz veszteség, ami azért jelentős lehet, vegyük szerintem 20ft ra.
    Elvileg leadott teljesítmény alapján.
    De felvételi oldalon 240V max 2A t ír, ami azt jelentené hogy 480W/óra szóval 4 óra alatt kb 2kWh,ami szintén fenti áron 80 Ft.

    Tehát 20-80 ft között jön ki a matek. Pontos mennyiség meg egy 3e Ft is fogyasztás mérővel számolható ki.

Új hozzászólás Aktív témák