Hirdetés
- sziku69: Szólánc.
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- GoodSpeed: Segway-Ninebot F3 E elektromos roller.
- vrob: Az utolsó DOS játékok 1996 - 1997-ben, egy korszak lezárul
- Brogyi: CTEK akkumulátor töltő és másolatai
- mefistofeles: Az újkori csalók...
- Victoryus: Rapoo VT9Pro egér
- Gurulunk, WAZE?!
- Elektromos rásegítésű kerékpárok
-
LOGOUT
A topik mindazokhoz szól akik foglalkozni szeretnének, vagy már foglalkoznak vasútmodellezéssel. Nem csak szegecs számláló technikákról szól az oldal, elfér rajta minden ami modellvasút. Vagyis a legpontosabb, profin kivitelezett modelltől, a házilagosan, papírmasé-fűrészpor technikával készült terepasztalig bármi.
Új vagy régi, digitális vagy analóg, bárki bármilyen témával jelentkezhet, hogy a közösség okuljon, szórakozzon általa. Kiállításokon készült képekkel, vagy a saját alkotásokról készült fotókkal és persze megfelelő magyarázó szöveggel a képekhez.
Új hozzászólás Aktív témák
-
STC Speed
őstag
Köszi srácok! Majd megírom a tipust, ha elővettem.
-
STC Speed
őstag
Sziasztok!
Tudtok megbízható szakit,aki megjavítana egy régebbi kb 1967 es szett,mozdonyát?
kis érdekesség: Családtagom szülinapjára szereltetném meg,kiskorában kapta,azóta felnőtt,teljesült az álom és már 35 évet lenyomott mozdonyvezetőként
-
YanezTTrain
tag
válasz
OceanStorm #5505 üzenetére
Ha nem sajnálod az időt a pályaépítésre és a pénzt a beépített anyagra, akkor nem nagyon lesz gondod a siklásokkal. Én ugye öreg M-es síneket használok, de ami van vágányanyag mind az asztalokon, mind dobozban, rendbe van rakva. Nálam siklás eddig még nem igazán fordult eló, legalább is komoly nem. Max egy-egy kerék kiugrás nagyon nagyon ritkán, de kocsiborulásra nem emlékszem, hogy lett volna. A gondos munka ezen a téren nagyon meghálálja magát.
Nem mellesleg nagyon jól néz ki az a kocsi! -
OceanStorm
tag
10+ éve amikor még a faterral modelleztem még nagy fun volt maxon járatni a szerelvényeket, igaz ilyen részletesen és szépen kidolgozott gördülő állományunk nem volt mint amiket én az utóbbi egy évben beszereztem, akkoriban egy siklás vagy egyéb baleset még nem okozott akkora problémát. Igaz a fater nem volt felhőtlenül boldog ha történt valami, voltak azért neki 20-30 éves Piko cuccai amiket féltett, de most valahogy én is úgy érzem hogy ha majd végre meglesz a terepasztalom és újra járathatom a vonatokat már kicsit máshogy fogok a témához állni mint anno. Amikor az ember már nem játékokat gyűjt és sok pénze van benne már egy siklott kocsi is alapos fejfájást okozhat, persze ez az én véleményem.
-
hanzohattori
csendes tag
válasz
YanezTTrain #5501 üzenetére
Ezek a régiek jól mennek, nehezek mint a föld, egy kis törődés esetleg nagykarbi és már is robog. Régi HAG irányáltó is szinte örök. Régen a Märklin zsírt rakott a fogaskerekekre tengelyekre, ha sokáig álltak belekövedtek. Sokszor vettem már örökösötől "rossz, meg sem mozdúl" modellt.
-
YanezTTrain
tag
Újabb házi feladat érkezett! Van már egy BR23-as gépem, itt a második. Ez még annál is öregebb, ebben még régi háború előtti csillagkerekes irányváltó van. Igazi nyamm nyamm! A BR89 pedig már a sokadik a típusból.
A BR23 motorja be volt szorulva, nem mozdult még kézi noszogatásra sem. Szét kellett szedni a motort teljesen. A WD40-től sem mozdult a forgórész, bele volt gyógyulva a tengely a csapágyba. Csavarhúzóval kellett szép óvatosan kipajszerolni a forgórészt. Takarítás és olajozás után viszont úgy indul a gép mint a svájci óra. Hiába a 60-70 év, a név kötelez. -
YanezTTrain
tag
Lassan de biztosan halad előre a terep építése a nagy dilikör pusztítás után Jópár lakóház és egyéb épület megtalálta a helyét a születő új városban. A vasút fölötti részen a kis nyaraló telep fog újjáéledni hegyvidéki környezetben, természetesen nikecellből faragott hegyek között.
Mire megjön a rossz idő az asztal működőképes lesz. Természetesen szebb, látványosabb és játszhatóbb, mint az átalakítás előtt volt. -
ArthurShelby
addikt
válasz
YanezTTrain #5498 üzenetére
Az, hogy milyen a környezet, azt az emberek alakítják. Jófejek, értelmesek, intelligensek, bunkók, pénzéhesek...
Nekem most az volt a lelombozó abban, amit meséltél, hogy ennyire a pénz irányít/beszél/ugat. Nyilván Angliában jobban keresnek az emberek (jobb kedvűek is esetleg, mert történelmileg szerencsésebbek), esetleg több idejük is van a kis vasútjukkal foglalkozni (kevesebb a munka), de ettől még lehetne egy jó kis összetartó társaság, és nem azt nézni, hogy hol lehet még egy kis pénzt kihozni a dologból. -
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5497 üzenetére
Valahol Kispest, vagy valami hasonló. A város pontosan másik vége. Neve nincs külön mint a Temofeszt. Csak egyszerűen Vasútmodell kiállítás.
Kezdetben a Temofeszt is baromi jó volt, lépni nem lehetett a rengeteg terepasztaltól és más modellvasutas, vagy éppen nagyvasutas dologtól. De beleszólt a pénz nevű fogalom és onnantól...
Angliában évről évre hatalmas modellvasút derbik vannak országszerte és soha semmiféle veszekedésnek nyoma nem látszik. Az emberek vidámak, jókedvűek, mindenki poénra veszi az egészet, nem vérre menő küzdelem mint Magyarországon. Igaz a kultúra is picit magasabb fokon áll mint Magyarországon és a vasútnak is picit nagyobb hagyománya, tekintélye van.
Nekem az a sanda gyanűm, hogy pár éven belül a Temofeszt meg fog szűnni, kis szétdarabolt érdekkiállítások fogják átvenni a helyét. Kár lenne érte, mert jó buli lenne, ha normálisan csinálnák. De sajnos megy a marakodás már legalább is szerintem és a másik probléma, hogy a rendezvényt sem fejlesztik. Pedig ha egy komoly európai szintű dolgot akarnának belőle létrehozni, a rendezvény színvonalán is emelni kellene. Gondolok itt például az egységes kordonozásra, ahol is a kiállítás szervezői biztosítanak kordon anyagot annak akinek nincs valami saját speciális kordonja, plexi fala, stb, vagy éppenséggel az elektromos rendszer normális éppeszú kiépítésére, hogy a fűtőház padlójának valamiféle ideiglenes burkolásáról, szőnyegezésről ne beszéljek.
Az rendben van, hogy a kiállítók telehordják a fűtőházat modellvasúttal, miegyébbel. De maga a környezet olyan szinten lepusztult, hogy az félelmetes.
Azt már nem is mondom, hogy építhetnének egy kultúrált kiállító csarnokot, mint ahogy azt sem, hogy valamiféle védőtetőt a kiállított szobormozdonyok fölé a nap eső hó ellen. Mert azok is évről évre szarabbul néznek ki. Megint csak egy angliai példa, láttam volt az Angol Vasúti múzeumban a Mallardot. Az a gőzmozdony úgy néz ki, mint ami most jött le a gyártósorról. De ez már nem modellvasút, meg nem is érdemes rajta hezitálni. Nagyon más a két ország. -
ArthurShelby
addikt
válasz
YanezTTrain #5496 üzenetére
Köszönöm szépen a véleményt/hosszú választ!
"Ennek persze oka van, mert a Temofesztről távol maradó csapatok egy önálló kiállítást rendeznek 2015-óta a Temofeszttel hajszál pontosan megegyező időben, a város másik végén."
Ennek mi a neve, és hol, azt esetleg tudod? -
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5494 üzenetére
Temofesztre nem kell regisztrálni, csak ha mint kiállító szeretnél részt venni. Viszont nem ingyenes, hanem fizetős. Méghozzá elég szép összeget kimarnak a zsebedből. Egy normál felnőtt belépő olyan 2500 magyar forintokat jelent a kiadási oldalon. Mondanám, hogy megéri, mert huj de jó, de nem mondom. Ezért a pénzért bekóborolhatod az egész vasúttörténeti parkot, felmászhatsz a szobor mozdonyok konyhájába, és megnézheted a modellvasút kiállítást. De minden más külön fizetős a parkban.
Vagyis, csak akkor gyere ki, ha tényleg vasútőrült vagy.
A kiállításról az igazat fogom mondani.
Pár éve még nagyon jó volt a kiállítás, volt látnivaló, mondhatni egy elég szinvonalas valami volt. Azután két évvel ezelőtt elkezdett esni a szinvonal. Jópár kiállító aki addig jelen volt 2015 óta nem állít ki, sőt tavaj már a LEGO-s csapat sem volt ott az irdatlan nagy vagy 40 méteres legovasút asztallal, aminek az egyik vége a Nyugati Pu. volt a másik pedig a Déli pu. Ezzel szemben egyre több az RC irányítású kisebb nagyobb autó, kamion, munkagép, tavaj már rádióamatőr klub is "kiállított". Szóval már nem arról szól, amit a Temofeszt rovidítés takar. Technikai Modellvasút Fesztivál.
Kíváncsi leszek az idei kiállításra. Ha a tavajinál is gyengébbet hoznak össze, akkor lehet nem sok értelme lesz kimenni a vasutakkal a következőre.
Ennek persze oka van, mert a Temofesztről távol maradó csapatok egy önálló kiállítást rendeznek 2015-óta a Temofeszttel hajszál pontosan megegyező időben, a város másik végén.
Hogy ennek mi az oka nem tudom, csak tippelni tudok, nyilván az a hülye főníciai találmány, a pénz.
Egy szóval, most ott tartunk, hogy: Meglátjuk.
Már a jelentkezési rendszer sem olyan mint volt, az egész kezd egy kicsit szétesni, ami a szervezést illeti.
[link]
Imhol a Temofeszt hivatalos oldala. -
Szólista
senior tag
válasz
ArthurShelby #5494 üzenetére
-
ArthurShelby
addikt
válasz
YanezTTrain #5493 üzenetére
Bp-i vagyok, csak hát oda is el kell menni
(itt meg a gép előtt könnyebb bár kevésbé lényegre törőbb olvasni).
Erről a Temofeszt-ről sajnos még nem hallottam (ez az én saram). Itt regisztrálni kell, ingyenes? -
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5492 üzenetére
Hiába a rengeteg sok oldal, adat... Az ember ismétli önmagát. Vagy valaki mást.
Ha Budapesten vagy környékén laksz akkor a Medikerben vagy a VMC-ben minden kérdésedre válaszolnak.
Ha pedig októberben kilátogatsz a Temofesztre, ott is lesz kint jópár digitális nagymenő, akiktől lehet tanulni. Mi is kint leszünk Märklinekkel, 1935-től mindenféle analóg cuccal és természetesen külön pályán a legmodernebb Märklin Digital mfx rendszerrel.
-
ArthurShelby
addikt
válasz
YanezTTrain #5490 üzenetére
Ezt linkelte elsőre a kolléga
[link]
-
YanezTTrain
tag
Egy elég részletes cikk digi témában. Még nekem is érthetö, pedig én aztán teljesen hülye vagyok a digitális vasutazáshoz.
-
br120
csendes tag
válasz
ArthurShelby #5488 üzenetére
Az első kérdésedre a 2. oldalon megtalálod a választ. Digitális vasútmodelleknél váltófeszültséggel van megtáplálva a pálya. Ezért nem is szabad dekóder nélküli analóg mozdonyt digitális pályára feltenni , terepasztal kiállításon láttam már emiatt elfüstölni mozdonyt.
A második kérdésedre az 5-6. oldalon találsz választ (fékgenerátor , ABC fékezés).
Azt azért megjegyezném , hogy a gördülőállomány digitális vezérlése mellett a váltók és jelzők vezérlése maradhat analóg is , nem feltétlenül kell azt is digitalizálni (és költséghatékonyabb is) , bár ebben az esetben a mozdony / szerelvény nem fog automatikusan megállni a vörös jelző előtt.
-
ArthurShelby
addikt
Az első cikk amit linkeltél, nagyon hasznos, de még mindig maradt pár kérdésem.
A második cikk talán nem annyira jó (bár érdekes, mint tapasztalat, vélemény).Kérések: (mind digitális)
1. Ha a sínben egyenáram megy (én így tudom), akkor hogy mehet mellete még extra információ is váltóáramként? Az egyenáram miért nem annullálja azt, hiszen az minden frekvenciát kiolt (gondolom).
(egyébként én eddig azt hittem, hogy rádiósan megy)
2. Továbbra sem tudom/értem, hogy mondjuk egy piros lámpánál miért áll meg a vonat. -
br120
csendes tag
válasz
ArthurShelby #5482 üzenetére
További olvasnivaló.
-
br120
csendes tag
válasz
ArthurShelby #5482 üzenetére
Itt [link] érdemes olvasgatni (digitális vasútmodellezésben én is kezdő vagyok). Jelenleg 3 Roco TT-s digitális startszettem van (1 Lokmaus 2-vel , 1 multiMaus-al , 1 pedig a fehér z21-el amihez egy WiFi routert is adtak) , plusz van még egy hangdekóderes Szergejem is , ami analóg vezérlésnél is ad hangot egy bizonyos feszültség felett. Az utólagos mozdonyhangosítás ára gyártófüggő. Tervezem az egyik Piko Ludmillámat hangosítani , a 30-35e Ft-os mozdonyba egy hangdekóder+hangszóró kb ugyanennyibe kerül. A hangdekóderre a mozdonyra jellemző motor és kürthang , plusz más egyéb is előre fel van töltve , de léteznek "üres" , a felhasználó által feltölthető hangdekóderek is.
-
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5482 üzenetére
A digitális technika igen csak szerteágazóvá vált az utóbbi időben. Én csak a Märklines tapasztalatokról tudok egy pár szót mondani. Jelzők digitális irányításához gondolom a váltódekóderhez hasonló egység kell. A mozdony hangdekóder pedig egy szélesebb sávban mozoghat, attól függően, mit szeretnél miféle hangokat tudjon a mozdonyod. A Märklinnél van több féle digi rendszer, a leg egyszerűbb a Delta csak annyit tud, hogy felváltva tudsz egyesével irányítani négy mozdonyt. Ez gyakorlatilag csak annyi, hogy nem kell szakaszolásokat építeni a pályába. Váltó, jelző vezérlés még hagyományos analóg, mozdonynak meg hangja csak akkor van, ha te zakatolsz nemet közben.
Evvel szemben a nagy digi rendszer már ágyba hozza a reggelit is, azt lehet mondani. Pl. gőzmozdony menet közben pöfög, szörcsög zakatol, lassításnál még fékcsikorgás is van.[link]
A fenti link egy magyar gyártó oldala itt érdemes körül nézni, illetve a különböző modellgyártók oldalalin is lehet találni infokat a digi dolgokról. Nem olcsó mulatság, de nyilván sokkal többet ki lehet hozni belőle, mint egy analóg rendszerből. Na, persze a zsebbe is mélyebben kell belenyúlni érte. -
YanezTTrain
tag
válasz
OceanStorm #5483 üzenetére
A meglátás jogos. így valamennyire mindig változik a terv úgy a vágányzat, mint a terep. Ez a nagyon kicsi rendelkezésre álló hely következménye. A tervezett vonalvezetést egy két vágánnyal egyszerűsítetem, mert ami jól nézett ki papíron, vagy a számítógép képernyőjén, az a valóságban már túlzsúfolttá tette a pályát, vagy éppen a rálátást akadályozta.
A terep kialakítása megint csak ezt a szempontot követi. Igen, pontosan azért lett az asztal átalakítva - itt jegyezném meg egy porcikám nem kívánta ezt a melót - mert a négy dilikörön azon kívül, hogy körbe-körbe mentek a szerelvények felváltva, nem igazán volt más lehetőség. Most azért már lesz lehetőség mindenféle tolatásokat végezni, üzemszerűen átjárni egyik pályakörről a másikra, vonatot fordítani a hurokvágányon, stb, stb.A régi gépek felújítása is folytatódik, hamarosan érkezik egy újabb BR23 és egy már ki tudja hanyadik BR89 gőzmozdony. Természetesen mindkettő nagybeteg, így először reanimálni kell a gépeket, hogy forgalomba állhasanak. A néhány dízel és villanygép mellett egy nagyon komoly gőzmozdony flotta alakult ki az évek során. Ha elkészülök az asztallal és a két frissen érkező gép is üzemképessé válik, mindenképpen megrendezek egy Märklin Gőzmozdonyparádét az asztalon, persze videofelvétellel egybekötve. Van egy emberes 300 watt 220 \ 11V paraméterekkel rendelkező trafóm így megoldható lesz, hogy az összekapcsolt tizenvalahány gőzmozdony mozdonyvonatként elhaladjon a kamera előtt. Fincsi kis látvány lesz.
No de az még picit odébb van, addig pár nap munkát még bele kell tenni az asztalba. Bár már egyre jobban körvonalazódik a project, még messze van az átépítés vége. Bár elektromosan minden el van készítve a pályán és az új bekötések ki vannak vezetékelve az asztal széléig, az új vezérlő még csak a fejemben létezik. De hamarosan arra is sort kerítünk, hogy elkészítsük és összeillesszük az asztallal.
-
OceanStorm
tag
Bár tőlem távol állnak már a régi technológiai vívmányok, a számítógépemet is minimum 3-4 évente lecserélem úgyhogy már lassan azt sem tudom milyen volt az a DOS, de azért jó olvasni hogy vannak akik még látnak fantáziát a régi cuccokban, felújítanak, megjavítanak, illetve újra hasznosítanak.
Annyit azért hagy fűzzek hozzá YanezTTrain építkezéséhez, hogy a valóságot nem kell hajszálpontosan ugyan lemásolni, de ha ad az ember valamennyire a terep megjelenésére az jót tesz a szemnek és a léleknek, illetve szerintem a játék is jobb ha élethűbbek a körülmények. Ezt semmiképp se vedd sértésnek de az asztalod előző arca számomra túl egyszerű, játék hatású volt, mint a kisvasút a karácsonyfa körül, úgyhogy kíváncsian várom milyen felfogásban fog alakulni az építkezés az elkövetkező hetekben.
Eddig amit látok nem rossz, viszont mintha eltérnél a hónapokkal ezelőtt bemutatott tervektől, illetve a bővítéstől.
------------------------------
Amúgy meg napokon belül bővül a gyűjteményem azzal a Conrail kocsival amit mutattam egy-két hete, MO-on van már de megvámolták.
-
ArthurShelby
addikt
Nem tudom digitálisban ki van otthon, de annál hogy működik a lámpa?
Illetve hogy lehet irányítani (váltó irányítóval?), durván mennyibe kerül?
A másik ami érdekelne, a hangegység (v nem tudom hogy nevezik), szóval hogy lehet megcsinálni, hogy dudáljon a mozdony? Emlékeim szerint ez is aránytalanul drága (de úgy mennyi, és miért?). -
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5480 üzenetére
Aham, csavarral bezony. Ezek régi Märklin M rendszerű vágányok, teljesen fém az egész. Ágyazat is. Ha nagyon profi akartam volna lenni, akkor szerzek valahonnan alátétgumit is a lefogaráshoz, de mivel 40-50 évvel ezelőtti technológiáról beszélünk, nem igazán lehet ilyesmihez hozzájutni, legfeljebbm ha az ember neki áll az Ebay-t és még néhány licites aukciós oldalt komolyan figyelni, kutatni.
-
ArthurShelby
addikt
válasz
YanezTTrain #5479 üzenetére
Csak csorgatom a nyálam.
Most nézem, hogy a sínt csavarral fogadtad le. -
YanezTTrain
tag
Ha lassan is, de elindul a terep visszaépítése az asztalra. Mindent próbáltam úgy lebontani, hogy újrahasznosítható legyen. Hamarosan a város alapja is elkészül akkor gyorsan ki fognak nőni a házak a talajból, semmi perc alatt urbanizálódik a környék. A szükséges domborzat és a felüljáró legyártása is menni fog remélem elég gyorsan.
-
ArthurShelby
addikt
válasz
YanezTTrain #5477 üzenetére
De már látszódik, hogy milyen király lesz.
-
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5476 üzenetére
Egyelőre még egy nagy bontási terület az egész. Ahogy az időm engedi újraépítem a terepet, rendbeteszem az állomást is. Néhány hét még eltelik, mire újra igazán látványossá válik a pálya, de dolgozom a végeredmény mielőbbi kialakulásán.
-
ArthurShelby
addikt
válasz
YanezTTrain #5473 üzenetére
Nagyon baró!! Jól néz ki nagyon!
-
YanezTTrain
tag
válasz
Batman2 #5474 üzenetére
Pontosan. A három sínes rendszer szinte egyetlen előnye. Delta és hurok vágányoknál nem kell szórakozni pólusváltással, csak bemegy és kijön a vonat. A másik előny ami nem annyira látványos, a brutálisan jó érintkezés, mivel a mozdonyok összes kereke a 0-át veszi fel a pályáról, míg a fázist, egy böhömnagy hét centiméter hosszú csúszószedő. Nem igazán jellemző a leállás ennél a rendszernél. Ha megáll egy mozdony akkor annak komoly oka kell legyen nem egyszerű kontakt hiba.
-
Batman2
őstag
válasz
YanezTTrain #5473 üzenetére
Nálad legalább nincsen polaritás ütközés hurok vágánynál, mivel középsínes a rendszer, míg a normál két sínes, egyenáramú rendszernél mindig polaritást kell fordítani, hogy ne legyen ütközés a hurok és a pálya többi része között.
Üdv.
-
YanezTTrain
tag
Az első próbakörök az átalakított pályán. Naná, hogy a hurokvágányt kostolgattam elsőnek. A háttérben nyargalászó E41, a leendő alagútban lévő átalakított felsővezetéket teszteli közben.
-
YanezTTrain
tag
válasz
Szólista #5471 üzenetére
Egy mérföld hosszú modellvasúti szerelvény! Ha 0-ás méret, akkor borzasztó nagy. Méretarányosan a nagyvasúti szerelvény kb. akkora lenne, hogy a mozdonyok valahol Kelenföldön, az utolsó kocsi pedig Tatabánya környékén. Ha G azaz kertivasút, akkor sem kicsike a szerelvény.
-
Szólista
senior tag
Érdekesség ha volt már akkor bocsi.
-
Quasi_modo
nagyúr
válasz
ArthurShelby #5464 üzenetére
Lehet hogy igazad van. Én arra alapozom a megállapítást, hogy kb egy éve a face csoportban volt egy szavazásos felmérés, hogy hányan digiznek és hányan tolják analógban. Ott jött ki kb fele-fele arányra. Én a magam részéről maradok analóg vonalon, a digiben nem találtam semmi olyat amiért váltanék vagy hajlandó lennék többet fizetni.Pillanatnyilag szinte minden modell kijön analógban is(előkészített). Nem beszélve róla, hogy egy halom olyan típus van amit már nem gyártanak és csak analóg változatban lehet hozzájutni.
-
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5466 üzenetére
A mozdonynak is Märklinnek kell lenni, vagy legalább is Märklin AC rendszerűnek. Ma már gyárt a Roco, Brawa, sőt még a Piko is AC rendszerű három sínes gépet. És nem is rosszkat!
-
YanezTTrain
tag
válasz
Batman2 #5467 üzenetére
Ja, aki benne van a témában és tud magának építeni...
Én már évek óta játszom a gondolattal, hogy beszerzek egy nyolc csatornás relé kártyát és a saját asztalomat annak segítségével "kompjúterizálom." Van egy baro "Stone Age" P1 laptopom, amin mindenféle ósdi ki és bemenetek vannak. Többbekközött LPT port is. Van egy-két még idejében az Internetről levadászott vezérlő program is, kérdés, össze tudnám e ezt rakni, működőre, vagy csak pénzkidobás lenne az egész. Mondjuk nem annyira nagy összeg, hogy ne érné meg már magát a játékot is a dolog. Előbb utóbb rápróbálok a dologra. Most, hogy átalakítom éppen az asztalt, valószínűleg meg is csinálom a belső pályakör szakaszolásait olyanra, hogy az megfeleljen a kívánalmaknak és egy plusz vezetékköteggel megoldom a kártya csatlakoztatásának lehetőségét. És persze kell a lehetőség az átkapcsolásra a kézi és az automatizált üzem között.Ha már belekezdtem egy komolyabb átalakításba, akkor ezt sem hagyom ki a lehetőségek közül. Mivel a Märklin M-es vágányrendszereinek váltóit a vonatok minden további nélkül képesek felvágni üzemszerű működés mellett, így csak a szakaszolásokat és a jelzőket kellene vezérelni, megfelelő előzetes váltóbeállítás után.
Még nem teljesen kiforrott az ötlet, dolgozom rajta. -
Batman2
őstag
Nekem is analóg terepasztalom van és bár terveztem digitalizálást, de maszek megoldásban, ahol magam építem a digitális vezérlést, a kapcsolatot a számítógéppel, de a vezérlés többi része továbbra is analóg maradna akkor is, csak a gép tudná kapcsolgatni, vezérelni a pályát különféle egyszerű D/A megoldásokon át.
Egy pályás kivitelben már volt is egy kis prototípusom belőle, de akkor pénzem nem volt hozzá, most már (főképpen) időm nincsen hozzá.Nekem egyébként pont célom is, hogy amit csak lehet, automatizálást, vezérlést analógban csináljak meg, az sokkal érdekesebb, no meg persze az, hogy saját fejlesztésű rendszer.
A vezérlést anno még nyomtatóportra (LPT port) terveztem, illetve a hajdani régi PC - ISA buszra saját gyártású kártyával, aminek olyan és annyi kimenete van, ami nekem kell, de ennek is csak egy prototípusa készült el.
Közben a számítástechnika tovább fejlődött, az ISA busz már sehol sincsen, PCI buszra már bajosabb házilag üzemképes kártyát építeni, szakirodalmam sincsen már hozzá, már csak az USB-LPT átalakítóval tudnék dolgozni, de annak már bonyolultabb a programozása, nem állok ott programozásból, sőt, most már sehol sem állok.
Anno a sokak által utált és lenézett Basic nyelven programoztam, amivel nem volt gond még 286-os gépen, DOS operációs rendszerből a saját kártya közvetlen vezérlése sem.Manapság Wingyógy alatt nem is lehet közvetlen vezérelni kártyát, csak a rendszeren keresztül, ennek a módjait már nem ismerem, meg haladja az én képességeimet.
Üdv.
-
ArthurShelby
addikt
válasz
YanezTTrain #5465 üzenetére
A marklint nem nagyon ismerem, csak azt tudom, hogy drága, márkás és minőségi (meg hogy középen is van egy sín, és most már értem is hogy miért).
Viszont ha jól értem, akkor a mozdonynak is marklin-nek kell lenni. -
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5464 üzenetére
-
ArthurShelby
addikt
válasz
Quasi_modo #5462 üzenetére
Nekem kevésbé van rálátásom, de én olyan 35-65%-ra tippelem az analóg javára.
Meg az analógnál szerintem jobban lehet mókolni. Mármint ott neked kell megcsinálni/bekötni. A digitálisnál, meg bele kell tenni, és be kell programozni, hogy hányas. De nincs meg a vezetékeléses feeling.
Meg az ár miatt is jobban megy az analóg. Főleg akinek már megvan a saját cucca analógra (pl lámpa/szemafor) nem fog digitálisat venni (váltani), hogy a régit kidobja.
Anno a roco használatijában is nem véletlen volt részletezve több helyen is, hogy hogy kell összekötni a digitális és az analóg pályát. -
YanezTTrain
tag
válasz
Quasi_modo #5462 üzenetére
Én is tervezem egy digitális pálya összerottyantását. Persze csak a Märklin kis digijére gondolok a Deltára. Egy picike kis asztalon, kis három tengelyes mozdonyokkal, csak érdekesség képpen, hogy ilyen is van, volt. Egy két Telex kuplungos mozdonnyal tökéletesen bemutatható annak a rendszernek minden tudása és hiányossága.
-
Quasi_modo
nagyúr
válasz
YanezTTrain #5461 üzenetére
mindenképpen a digié a jövő Mert azt tolják az ember képébe. De egyelőre még nagyon is él az analóg.
Analóggal már csak az ilyen utolsó mohikánok foglalkoznak mint én Én is mohikán vagyok és még sokan mások is.
Pillanatnyilag szerintem fele-fele. -
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5460 üzenetére
Nem mondanám, hogy kevésbé javítható. Mivel a digitális korszakban vagyunk a modellezéssel, így alkatrész minden mennyiségben és már millió egy gyártó van aki evvel foglalkozik. Árban nyilván odébb van egy digitális vezérlés, mint egy analóg, de valamit valamiért. Én részemről maradok a régi analóg darabjaimnál, bár sokszor ezek sem olcsóak lévén szó 40-50-60 éves vagy még öregebb Märklin gépekről. De mindenképpen a digié a jövő, Analóggal már csak az ilyen utolsó mohikánok foglalkoznak mint én. Gyakorlatilag ez is pont olyan modellvasút mint a többi, csak egy picit más. Idézhetném itt Gabent az Üvegtigrisből: " Ha mindenki kólát iszik, de Te Traubizol, akkor Te különbözöl. Ugyan azt a cukros löttyöt öntöd a beleidbe, mint Ők, de! Attól, hogy Te Traubit iszol, különbözöl. " Tréfát félretéve, jó az a cucc. A kék dekódert lehet nem nagyon fogják tudni megoldani, de a pirosakat biztosan a Medikernél. Egy időben ingyenesen frissítették a szoftverjét, vagy mijét annak a piros rendszernek. Lehet nálad is ilyen probléma van, egy frissítés után tökéletessé válhat a rendszered. Mondom ezt én, akinek lövése nincs az egész digitális hercehurcáról!
-
ArthurShelby
addikt
válasz
YanezTTrain #5459 üzenetére
Köszönöm szépen!
Viszont mivel digitális sokkal drágább, és kevésbé javítható gondolom. Kíváncsi vagyok mit mondanak majd a rossz (kék, világítós) távirányíthatóra (hogy javítható-e, vagy csak cserélhető). Anno cserélhettük volna garanciába, csak kellett a világítós funkciója miatt.
Így néz ki egyébként az alapszett. És így néz ki nálam a távirányítózás, csak az egyik mellék helyén váltó irányító van. Így néz ki a kék.
Egy hibát még elfejtettem mondani. Ugyanis ez a gumírozott sín olyan szempontból rossz, hogy a váltóknál vágni kell, mivel túl széles, és anno nem a legszebben sikerült a vágás (igaz nem is egyszerű feladat). -
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5458 üzenetére
Klassz kis digitális szerkó, gratula hozzá!
A kontakthiba okozója lehet mind amiket felsoroltál. Koszos pálya, kevés betáp pont illetve a mozdonyok kerékáramszedőinél is összegyűlhet annyi kosz-piszok amitől akadozóvá válik a járás. A motorokkal nem hiszem, hogy gond lenne! Sőt! Egyszerre annyi motor tuti nem romlik el. A vágányok takarításával kezdeném a dolgot. Valami nem szálazó, szöszölő anyag-mondjuk vászon darabot kis denszesszel meglocsolni és a sínszálakat óvatosan, de határozottan végig törölni, többször is. Meg fogsz lepősni, mennyi kosz fog lejönni. Mire végzel a fehér vászon fekete lesz. A váltókat sem kihagyni, de ott óvatosabban.
Ettől függetlenül azért még 2-3 betáp pont is jól jönne, mert minél többa betáp annál stabilabb a pálya. Ha mindezek ellenére is akadozik az üzem, akkor a mozdonyok kerékáramszedője alól is ki kell takarítani a koszt. A Roco cég az egyik aki gyárt síntisztító kocsit, egy olyan kocsi beszerzése ajánlott, akkor sokkal kevesebb lesz a panasz a pályára.Én analógban nyomatom így a digi dolgokhoz nem tudok hozzászólni. Budapesten a Medikernél foglalkoznak ilyen digitális csodával, ott adnak tanácsot, vagy ha beviszed a cuccot akkor meg is oldják a problémákat általában.
-
ArthurShelby
addikt
Üdv!
Most találtam meg ezt a topikot.
Apukámnak volt még anno pico vasútja, aztán kb 10éve kaptam karácsonyra én is (akkor még nem volt válság). De ez már roco, és a mozdonyokat külön tudom irányítani egyenként (állandó a fesz a sínekben), még a gumi talpas sín (bár így utólag úgy tudom akkor volt kifutó modell már).
Alapból kaptam egy start kit-et (sima kör) plusz síneket hozzá (2 tojáskor, 4 váltó). Aztán időközben bővült a pálya (főleg következő karácsonykor), lett angolváltó, az egy belső vágány (állomás), meg a külső kör is kijjebb ment.
Időközben az összes váltó távirányítható lett (valamilyen modul kell bele), lett váltó távirányító is és egy másodlagos távirányító.
Problémák:
Lehet, hogy sokat volt fönn a sín és koszos lett, vagy a mozdonyok lettek koszosak, de néha nem kapnak/vesznek föl áramot (lehet hogy már relatíve túl nagy a pálya, és csak egy helyen kap áramot (a startkitből származik az elem). Lehet a mozdony moduljai rosszak?
Távirányítóból 3 van (egy jó sima fő piros, egy rossz sima mellék kék, és egy jó váltóirányító). A kéket azért szeretjük, mert annak a gombjai átlátszóak, és tud világítani (látszik pl, hogy a világítás, f3...be van e kapcsolva. Viszont nem lehet fő irányítóként használni (nem lesz áram a sínben), és csak később lehet bedugni, mint a főtávirányítót (mert annak az újraindulását okozza, viszont ha az már betöltött, akkor már be lehet dugni). Ez okozhat-e valamilyen hibát a rendszerben (elront e valamit)?Egyébként van egy v43-masom (még a legelején kaptam), 2 taurus-om és egy startkit-es dízelmozdonyom.
Kocsikból a 2 kicsit startkit-es teherszállító, 2 magyar utasszállító (1, 2 osztály), és apukám régijei (a legjobb a világító étkező kocsi)
Egyébként már rég volt felállítva a pálya, meg már én is öreg lettem azóta
, de megörültem, hogy megtaláltam ezt a topikot
.
-
Batman2
őstag
válasz
YanezTTrain #5456 üzenetére
A nap valóban mindig csak 24 óra, pedig sokszor szeretnénk bővíteni !!!
No jó munkát hozzá, aztán majd várjuk a fejleményeket !Üdv.
-
YanezTTrain
tag
válasz
Batman2 #5455 üzenetére
Nem. Ez a saját asztal otthon a szobában. 2012-óta volt ez a felállás, kisebb nagyobb módosításokkel illetve 2 éve egy űj alaplapra költözött az egész a toldott foldott asztallapról. De a sok dilikörért folyamatosan kaptam a fejemre, hogy nem játszható az asztal. Valami igazság volt benne, mert csak körbe körbe tudtak menni a szerelvények felváltva, a két szint között sem volt vágánykapcsolat. Tény és való, hogy nem izgulta magát agyon az ember a forgalmat figyelve. Így arra gondoltam, hogy picit átvariálom az elrendezést. A felső szintet egy az egyben megszüntettem és az alaplapi három dilikörből is eltünk a legbelső, ami gyakorlatilag megegyező ívsugarú volt a TT vasút legkisebb ívével. Ott csak kis 2-3 tengelyes járműveknek volt szabad a pálya. A két nagyobb körív maradt, épült egy új vágánykapcsolás, hogy ne kelljen tolatva átjárni egyik pályáról a másikra, hanem normál forgalomszerű lehessen a pályáváltás. Lett egy állomási tároló vágány a négy átmenő vágány mögött, illetve egy rövid csonka, a nagyon nem használt gépeknek, tartalék mozdonynak, stb. A pálya túl oldalán a kétvágányos tároló majd kialakul, lesz belőle egy kis ipartelep, akkor ott jókat lehet toligálni tehervonatokkal, illetve ugye a hurokvágány további gengszterkedésekre ad lehetőséget.
Épület, növényzet, és más tereptárgyak mind visszakerülnek az elbontott felső szintról is. Lesz egy rövid alagút, hegyoldallal, a hegyoldalba beépül a templom és a kis falusi házacskák. Az állomás körül pedig a városi házakból kialakul egy kisvárosi részlet.
Beszerezni gyakorlatilag csak némi ragasztót, nikecellt és statikus meg nem statikus szóróanyagot kellett. A nikecell sem volt gond, mert a rengeteg építkezésen, felújításon mindig van a szemeteskonténerekbe dobálva jópár komolyabb darab, csak nyitott szemmel kellett járni és nem kellett szégyenlősködni. 3-4 helyről összeszedtem annyi nikecellt, hogy akár a nimaláját is modellezhetném az asztalon, ha odaférne. Egyéb járulékos anyagok persze vannak, mint a vezérlődoboz anyaga, csatlakozók, stb, de ez viszonylag kis összeg. Ha elkészül jó pár évig nem nagyon kell hozzányúlnom remélem. Igazából már inkább játszani szeretnék rajta, mint bütykölni. Persze az sem rossz. Bízom benne, gogy augusztus végére látványosabb lesz a produkció, mint amilyen jelenleg. Dolgozom rajta, most megint az apróságokkal molyolás következik egy két hétig, utána egy látványos előre haladás.Kaptam például több mint 50 db eredeti Märklin felsővezeték mezőt, amiknek az állapota sajnos nem a legjobb. Most pl. ezeket egyengetem, javítgatom, hogy felkerülhessenek majd az asztalra. Az új vezérlő dobozt is össze kell rakni, beépíteni a kellő dolgokat, trafók kapcsoló pultok, különböző kapcsolók, stb, stb és utána összevezetékelni az asztallal. Mind eközben a tereppel is foglalkozni kéne. A nap meg változatlanul csak 24 óra, a fene vigye el... -
Batman2
őstag
válasz
YanezTTrain #5451 üzenetére
Akkor gyak. minden évben új asztalt és vezérlést építesz?
Az alap váz az továbbra is forgácslap, esetleg valami hajdani asztalra ráépítve ?Üdv.
-
hun_solo
újonc
válasz
YanezTTrain #5453 üzenetére
A TTsre is kíváncsi vagyok
-
YanezTTrain
tag
válasz
hun_solo #5452 üzenetére
Azért annyira nem lesz brutálisan jó. Nem szegecsszámláló üzemmódban építem, csak úgy a magam szórakozására. Öreg Märklin vasak ezek, van egy sajátos hangulatuk. Az egész asztalnak egy sajátos egyedi képet, hangulatot igyekszem adni, véletlenül sem a szabvány uniformizált dolgokat részesítem előnyben. Persze még hibádzik egy két érdekesség, mint a mechanikus sorompó, vagy egy két régi Märklin lámpa, jelző esetleg épület. Modellvasút egy kis egyéni mesevilággal vegyítve. Fő a jókedv és a szórakozás, a valóság hajszálpontos utánzása, csak másodlagos, vagy nem is igazán érdekes.
Ha pedig a Märklin pálya újjáépítése elkészült, következő produkció a retro TT asztal lesz. Ahhoz is van már sok sok minden, de még gyűlnek a csecsebecsék. Az a téli elfoglaltság lesz.
-
hun_solo
újonc
válasz
YanezTTrain #5451 üzenetére
Ez nagyon állat lesz
örülök,ha az enyèm majd fele ilyen szèp lesz : -
YanezTTrain
tag
Rombolás és alkotás...
Az utóbbi napokat ez a kettő jellemezte.Hozzákezdtem a tervek megvalósításához. Eltűnt a dilikör tenger, Maradt egy kétvágányú fővonal. Létesült néhány tároló és csonka vágány, egy második vágánykapcsolat a két pályakör között, hogy a szerelvények üzemszerűen tudjanak egyik körről a másikra átjárni. És persze a hurok is megszületett, így lehet mozdonyt,vonatot fordítani, vagy éppen csak egy szerelvénnyel össze vissza kóvályogni a pályán. Rengeteg minden lekerült az asztalról ideiglenesen. Amit csak lehet, mindent visszatelepítek naz új elrendezésbe. A rengeteg faanyag helyett a nikecell az új barátunk. :-) Mindent habanyagból, hogy ne legyen az asztal egy mázsa!
Egy kis ízelítő a rombolásból és az újjászületésből. Miután a hely nem növelhető ezért ennyivel kell beérnem. De itt már legalább nem csak körbe-körbe rohannak a szerelvények, lehet picit játszadozni is az asztallal.
NA persze van még feladat bőven. A terep újjáépítése mellett az új vezérlőegység összerakása, ami függetleníthető lesz az asztaltől. Ennyivel is könnyebb lesz a terepasztal, mert a négy benga Märklin trafó kapásból van vagy 6-8 kiló.
Az építés mellett megy a folyamatos bontás, ateljes egészében egyben leemelt felső pályaszintről a még le nem szedett vágányzat és a rengeteg tereptárgy épen történő lebontása sem piti feladat. De rajta vagyok!
Új hozzászólás Aktív témák
- Új és használt laptopok , üzletitől a gamerig , kedvező áron. Garanciával !
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone Ryzen 5 7600X 32/64GB RTX 5070 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- Lenovo Thinkpad P1 gen1, gen2, P52s FHD, 4K oled touch
- 119 - Lenovo Legion Pro 5 (16ARX8) - AMD Ryzen 7 7745HX, RTX 4070 (48 hónap garancia!)
- BESZÁMÍTÁS! Gigabyte B760M i5 14600KF 32GB DDR4 1TB SSD RX 6700XT 12GB Zalman Z1 Plus Seasonic 650W
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest