-
LOGOUT
A topik mindazokhoz szól akik foglalkozni szeretnének, vagy már foglalkoznak vasútmodellezéssel. Nem csak szegecs számláló technikákról szól az oldal, elfér rajta minden ami modellvasút. Vagyis a legpontosabb, profin kivitelezett modelltől, a házilagosan, papírmasé-fűrészpor technikával készült terepasztalig bármi.
Új vagy régi, digitális vagy analóg, bárki bármilyen témával jelentkezhet, hogy a közösség okuljon, szórakozzon általa. Kiállításokon készült képekkel, vagy a saját alkotásokról készült fotókkal és persze megfelelő magyarázó szöveggel a képekhez.
Új hozzászólás Aktív témák
-
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5766 üzenetére
igen. Tül kicsi az asztal hozzá. A pálya feladata nem a komplexitás bemutatása, hanem minél több régi dolog felvonultatása az 50- 60- 70es évekből. Teljesen automatizált üzem lesz, az pedig így a leg egyszerűbb megbízhatóbb, legkevésbé mozdony gyilkos megoldás.
-
marciart11
aktív tag
válasz
ArthurShelby #5682 üzenetére
Üres volt a lakás
-
OceanStorm
tag
válasz
ArthurShelby #5641 üzenetére
Nekem Roco Geoline van pár darab, de az műanyag ágyas. A képen látható sínek viszont Kato Unitrack márkájúak.
-
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5632 üzenetére
Igen! Pont erről a kiadványról beszéltem. Nálam a legalsó variáció játszik annyi kis különbséggel, hogy at 1-es és 2-es áramkör váltóáram a 3-as pedig egyenáram. Illetve egy átalakított Märklin trafó adja az áramot a felsővezetékbe, így ha akarom váltó, egy utólagosan beépített egyenirányító és irányváltó segítségével ha arra van szükség akkor egyenáram kerül a drótra. Így már nincs akadálya a jó kis régi Piko E69, E44, E11 mozdonyok ózemének. Na és ne feledkezzünk el a gorilláról sem ugye...
Na meg persze a régi Kleinbahn, Lima, stb villanygépek üzeme is megoldódott ilyen formán, nem kell az átalakítással vesződni. -
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5612 üzenetére
A felsővezetékben igény szerint lehet váltó vagy egyenáram.Ha Märklin gépet akarok felsővezetékről hajtani akkor AC azaz váltóáramot adok a felsővezetékre, ha pedig egyenáramú villamosmozdonyt akarok üzemeltetni, akkor DC vagyis egyenáram van a felsővezetékben.
Ehhez egy Märklin trafőt kissé át kellett építeni. Kellett bele egy Greatz híd és két kapcsoló. Az egyik az üzemmódok közötti választás, hogy egyenáramot, vagy váltóáramot adjon e ki a trafó, a másik pedig egyenáramú üzemnél egy pólusváltó ami a mozdony irányváltásához szükséges, mivel a marklin trafó szabályzása egy irányú, lévén alapból váltóáramú.Ez elsőre kissé bonyolultan hangozhat, de a valóságban pofon egyszerű mutatvány. És a vonatok megbízhatóan futnak mindkét áramnemről. A következő lépés a digitális üzem a felsővezetékről, de az még nagyon messze van. Sok sok tízezer forintnyi távolságra, hogy úgy mondjam.
-
Batman2
őstag
válasz
ArthurShelby #5588 üzenetére
Küzdeni, ebben az esetben szerintem semmivel nem lehet az oxidáció ellen, én nem próbálkozom.
A takarítás abban áll, hogy mind a pályát, mind a mozdonyok kerekét denaturált szesszel meg szoktam takarítani, a kerekek és az áramszedők közé akadt esetleges szöszöket eltávolítom.
Ha sokat állt a mozdony, több éve nem járt, akkor szétszedés, az esetleges zsír maradványok letakarítása, akár benzines, nem szöszöző ronggyal, majd újra zsírozás friss anyaggal.
Először mindig kicsit megjáratom a mozdony motorját és hajtásláncát külön, közvetlen a motor pólusaira adva az áramot, mindkét irányba, utána lehet összerakni, majd mehet a pályára.A pályát elég kicsit átdörzsölni alkoholos ronggyal, az csiszol rajta eleget, nem kell hozzá fémradír, mert lejön róla az ónozás, mivel nekem a régi U profilos, ónozott rendszer van.
A mai réz síneket sem igen kell nagyon dörzsölni, szerintem egy hasonló tisztítás elég neki.Ha a motor közvetlen a pólusaira adott árammal is nagyon akadozik és kézzel áthajtva a hajtáslánc nem akad, szabadon mozog, akkor jöhet a szénkefe ki és kommutátor pucolás ecsettel, vagy valami nagyon finom, kicsi drótkefével, és ki kell fújni a port a motorból.
Ha a szénkefe már túl kopott, akkor vagy tudsz szerezni, vagy marad a faragás, valami hasonló anyagú, nagyobb darabból összehozni, de elég nehéz.
A szénkefét nyomó két fém lap feszességére is figyelni kell, ha gyenge, döcög a motor, nem érintkezik, ha sok, felmelegszik a motor és elkopik szénkefe és kommutátor is.
Azokat is mindig ellenőrizni kell, szabadon mozognak e.Üdv.
-
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5512 üzenetére
8510-es 2.5-ös intel, 4GB ram, Ati Radeon mobility 2600, 120GB SSD és DVD RW.
-
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5497 üzenetére
Valahol Kispest, vagy valami hasonló. A város pontosan másik vége. Neve nincs külön mint a Temofeszt. Csak egyszerűen Vasútmodell kiállítás.
Kezdetben a Temofeszt is baromi jó volt, lépni nem lehetett a rengeteg terepasztaltól és más modellvasutas, vagy éppen nagyvasutas dologtól. De beleszólt a pénz nevű fogalom és onnantól...
Angliában évről évre hatalmas modellvasút derbik vannak országszerte és soha semmiféle veszekedésnek nyoma nem látszik. Az emberek vidámak, jókedvűek, mindenki poénra veszi az egészet, nem vérre menő küzdelem mint Magyarországon. Igaz a kultúra is picit magasabb fokon áll mint Magyarországon és a vasútnak is picit nagyobb hagyománya, tekintélye van.
Nekem az a sanda gyanűm, hogy pár éven belül a Temofeszt meg fog szűnni, kis szétdarabolt érdekkiállítások fogják átvenni a helyét. Kár lenne érte, mert jó buli lenne, ha normálisan csinálnák. De sajnos megy a marakodás már legalább is szerintem és a másik probléma, hogy a rendezvényt sem fejlesztik. Pedig ha egy komoly európai szintű dolgot akarnának belőle létrehozni, a rendezvény színvonalán is emelni kellene. Gondolok itt például az egységes kordonozásra, ahol is a kiállítás szervezői biztosítanak kordon anyagot annak akinek nincs valami saját speciális kordonja, plexi fala, stb, vagy éppenséggel az elektromos rendszer normális éppeszú kiépítésére, hogy a fűtőház padlójának valamiféle ideiglenes burkolásáról, szőnyegezésről ne beszéljek.
Az rendben van, hogy a kiállítók telehordják a fűtőházat modellvasúttal, miegyébbel. De maga a környezet olyan szinten lepusztult, hogy az félelmetes.
Azt már nem is mondom, hogy építhetnének egy kultúrált kiállító csarnokot, mint ahogy azt sem, hogy valamiféle védőtetőt a kiállított szobormozdonyok fölé a nap eső hó ellen. Mert azok is évről évre szarabbul néznek ki. Megint csak egy angliai példa, láttam volt az Angol Vasúti múzeumban a Mallardot. Az a gőzmozdony úgy néz ki, mint ami most jött le a gyártósorról. De ez már nem modellvasút, meg nem is érdemes rajta hezitálni. Nagyon más a két ország. -
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5494 üzenetére
Temofesztre nem kell regisztrálni, csak ha mint kiállító szeretnél részt venni. Viszont nem ingyenes, hanem fizetős. Méghozzá elég szép összeget kimarnak a zsebedből. Egy normál felnőtt belépő olyan 2500 magyar forintokat jelent a kiadási oldalon. Mondanám, hogy megéri, mert huj de jó, de nem mondom. Ezért a pénzért bekóborolhatod az egész vasúttörténeti parkot, felmászhatsz a szobor mozdonyok konyhájába, és megnézheted a modellvasút kiállítást. De minden más külön fizetős a parkban.
Vagyis, csak akkor gyere ki, ha tényleg vasútőrült vagy.
A kiállításról az igazat fogom mondani.
Pár éve még nagyon jó volt a kiállítás, volt látnivaló, mondhatni egy elég szinvonalas valami volt. Azután két évvel ezelőtt elkezdett esni a szinvonal. Jópár kiállító aki addig jelen volt 2015 óta nem állít ki, sőt tavaj már a LEGO-s csapat sem volt ott az irdatlan nagy vagy 40 méteres legovasút asztallal, aminek az egyik vége a Nyugati Pu. volt a másik pedig a Déli pu. Ezzel szemben egyre több az RC irányítású kisebb nagyobb autó, kamion, munkagép, tavaj már rádióamatőr klub is "kiállított". Szóval már nem arról szól, amit a Temofeszt rovidítés takar. Technikai Modellvasút Fesztivál.
Kíváncsi leszek az idei kiállításra. Ha a tavajinál is gyengébbet hoznak össze, akkor lehet nem sok értelme lesz kimenni a vasutakkal a következőre.
Ennek persze oka van, mert a Temofesztről távol maradó csapatok egy önálló kiállítást rendeznek 2015-óta a Temofeszttel hajszál pontosan megegyező időben, a város másik végén.
Hogy ennek mi az oka nem tudom, csak tippelni tudok, nyilván az a hülye főníciai találmány, a pénz.
Egy szóval, most ott tartunk, hogy: Meglátjuk.
Már a jelentkezési rendszer sem olyan mint volt, az egész kezd egy kicsit szétesni, ami a szervezést illeti.
[link]
Imhol a Temofeszt hivatalos oldala. -
Szólista
senior tag
válasz
ArthurShelby #5494 üzenetére
-
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5492 üzenetére
Hiába a rengeteg sok oldal, adat... Az ember ismétli önmagát. Vagy valaki mást.
Ha Budapesten vagy környékén laksz akkor a Medikerben vagy a VMC-ben minden kérdésedre válaszolnak.
Ha pedig októberben kilátogatsz a Temofesztre, ott is lesz kint jópár digitális nagymenő, akiktől lehet tanulni. Mi is kint leszünk Märklinekkel, 1935-től mindenféle analóg cuccal és természetesen külön pályán a legmodernebb Märklin Digital mfx rendszerrel.
-
br120
csendes tag
válasz
ArthurShelby #5488 üzenetére
Az első kérdésedre a 2. oldalon megtalálod a választ. Digitális vasútmodelleknél váltófeszültséggel van megtáplálva a pálya. Ezért nem is szabad dekóder nélküli analóg mozdonyt digitális pályára feltenni , terepasztal kiállításon láttam már emiatt elfüstölni mozdonyt.
A második kérdésedre az 5-6. oldalon találsz választ (fékgenerátor , ABC fékezés).
Azt azért megjegyezném , hogy a gördülőállomány digitális vezérlése mellett a váltók és jelzők vezérlése maradhat analóg is , nem feltétlenül kell azt is digitalizálni (és költséghatékonyabb is) , bár ebben az esetben a mozdony / szerelvény nem fog automatikusan megállni a vörös jelző előtt.
-
br120
csendes tag
válasz
ArthurShelby #5482 üzenetére
További olvasnivaló.
-
br120
csendes tag
válasz
ArthurShelby #5482 üzenetére
Itt [link] érdemes olvasgatni (digitális vasútmodellezésben én is kezdő vagyok). Jelenleg 3 Roco TT-s digitális startszettem van (1 Lokmaus 2-vel , 1 multiMaus-al , 1 pedig a fehér z21-el amihez egy WiFi routert is adtak) , plusz van még egy hangdekóderes Szergejem is , ami analóg vezérlésnél is ad hangot egy bizonyos feszültség felett. Az utólagos mozdonyhangosítás ára gyártófüggő. Tervezem az egyik Piko Ludmillámat hangosítani , a 30-35e Ft-os mozdonyba egy hangdekóder+hangszóró kb ugyanennyibe kerül. A hangdekóderre a mozdonyra jellemző motor és kürthang , plusz más egyéb is előre fel van töltve , de léteznek "üres" , a felhasználó által feltölthető hangdekóderek is.
-
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5482 üzenetére
A digitális technika igen csak szerteágazóvá vált az utóbbi időben. Én csak a Märklines tapasztalatokról tudok egy pár szót mondani. Jelzők digitális irányításához gondolom a váltódekóderhez hasonló egység kell. A mozdony hangdekóder pedig egy szélesebb sávban mozoghat, attól függően, mit szeretnél miféle hangokat tudjon a mozdonyod. A Märklinnél van több féle digi rendszer, a leg egyszerűbb a Delta csak annyit tud, hogy felváltva tudsz egyesével irányítani négy mozdonyt. Ez gyakorlatilag csak annyi, hogy nem kell szakaszolásokat építeni a pályába. Váltó, jelző vezérlés még hagyományos analóg, mozdonynak meg hangja csak akkor van, ha te zakatolsz nemet közben.
Evvel szemben a nagy digi rendszer már ágyba hozza a reggelit is, azt lehet mondani. Pl. gőzmozdony menet közben pöfög, szörcsög zakatol, lassításnál még fékcsikorgás is van.[link]
A fenti link egy magyar gyártó oldala itt érdemes körül nézni, illetve a különböző modellgyártók oldalalin is lehet találni infokat a digi dolgokról. Nem olcsó mulatság, de nyilván sokkal többet ki lehet hozni belőle, mint egy analóg rendszerből. Na, persze a zsebbe is mélyebben kell belenyúlni érte. -
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5480 üzenetére
Aham, csavarral bezony. Ezek régi Märklin M rendszerű vágányok, teljesen fém az egész. Ágyazat is. Ha nagyon profi akartam volna lenni, akkor szerzek valahonnan alátétgumit is a lefogaráshoz, de mivel 40-50 évvel ezelőtti technológiáról beszélünk, nem igazán lehet ilyesmihez hozzájutni, legfeljebbm ha az ember neki áll az Ebay-t és még néhány licites aukciós oldalt komolyan figyelni, kutatni.
-
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5476 üzenetére
Egyelőre még egy nagy bontási terület az egész. Ahogy az időm engedi újraépítem a terepet, rendbeteszem az állomást is. Néhány hét még eltelik, mire újra igazán látványossá válik a pálya, de dolgozom a végeredmény mielőbbi kialakulásán.
-
Quasi_modo
nagyúr
válasz
ArthurShelby #5464 üzenetére
Lehet hogy igazad van. Én arra alapozom a megállapítást, hogy kb egy éve a face csoportban volt egy szavazásos felmérés, hogy hányan digiznek és hányan tolják analógban. Ott jött ki kb fele-fele arányra. Én a magam részéről maradok analóg vonalon, a digiben nem találtam semmi olyat amiért váltanék vagy hajlandó lennék többet fizetni.Pillanatnyilag szinte minden modell kijön analógban is(előkészített). Nem beszélve róla, hogy egy halom olyan típus van amit már nem gyártanak és csak analóg változatban lehet hozzájutni.
-
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5466 üzenetére
A mozdonynak is Märklinnek kell lenni, vagy legalább is Märklin AC rendszerűnek. Ma már gyárt a Roco, Brawa, sőt még a Piko is AC rendszerű három sínes gépet. És nem is rosszkat!
-
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5464 üzenetére
-
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5460 üzenetére
Nem mondanám, hogy kevésbé javítható. Mivel a digitális korszakban vagyunk a modellezéssel, így alkatrész minden mennyiségben és már millió egy gyártó van aki evvel foglalkozik. Árban nyilván odébb van egy digitális vezérlés, mint egy analóg, de valamit valamiért. Én részemről maradok a régi analóg darabjaimnál, bár sokszor ezek sem olcsóak lévén szó 40-50-60 éves vagy még öregebb Märklin gépekről. De mindenképpen a digié a jövő, Analóggal már csak az ilyen utolsó mohikánok foglalkoznak mint én. Gyakorlatilag ez is pont olyan modellvasút mint a többi, csak egy picit más. Idézhetném itt Gabent az Üvegtigrisből: " Ha mindenki kólát iszik, de Te Traubizol, akkor Te különbözöl. Ugyan azt a cukros löttyöt öntöd a beleidbe, mint Ők, de! Attól, hogy Te Traubit iszol, különbözöl. " Tréfát félretéve, jó az a cucc. A kék dekódert lehet nem nagyon fogják tudni megoldani, de a pirosakat biztosan a Medikernél. Egy időben ingyenesen frissítették a szoftverjét, vagy mijét annak a piros rendszernek. Lehet nálad is ilyen probléma van, egy frissítés után tökéletessé válhat a rendszered. Mondom ezt én, akinek lövése nincs az egész digitális hercehurcáról!
-
YanezTTrain
tag
válasz
ArthurShelby #5458 üzenetére
Klassz kis digitális szerkó, gratula hozzá!
A kontakthiba okozója lehet mind amiket felsoroltál. Koszos pálya, kevés betáp pont illetve a mozdonyok kerékáramszedőinél is összegyűlhet annyi kosz-piszok amitől akadozóvá válik a járás. A motorokkal nem hiszem, hogy gond lenne! Sőt! Egyszerre annyi motor tuti nem romlik el. A vágányok takarításával kezdeném a dolgot. Valami nem szálazó, szöszölő anyag-mondjuk vászon darabot kis denszesszel meglocsolni és a sínszálakat óvatosan, de határozottan végig törölni, többször is. Meg fogsz lepősni, mennyi kosz fog lejönni. Mire végzel a fehér vászon fekete lesz. A váltókat sem kihagyni, de ott óvatosabban.
Ettől függetlenül azért még 2-3 betáp pont is jól jönne, mert minél többa betáp annál stabilabb a pálya. Ha mindezek ellenére is akadozik az üzem, akkor a mozdonyok kerékáramszedője alól is ki kell takarítani a koszt. A Roco cég az egyik aki gyárt síntisztító kocsit, egy olyan kocsi beszerzése ajánlott, akkor sokkal kevesebb lesz a panasz a pályára.Én analógban nyomatom így a digi dolgokhoz nem tudok hozzászólni. Budapesten a Medikernél foglalkoznak ilyen digitális csodával, ott adnak tanácsot, vagy ha beviszed a cuccot akkor meg is oldják a problémákat általában.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Milyen videókártyát?
- Politika
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Vége: a kínai platformok nem adják vissza a pénzt visszaküldött áru nélkül
- Bionic Bay teszt
- Motorolaj, hajtóműolaj, hűtőfolyadék, adalékok és szűrők topikja
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Külpolitika
- Futás, futópályák
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- További aktív témák...
- Beszámítás! Lenovo Thinkpad P15 Gen1 15 FHD notebook - i7 10850H 16GB RAM 1TB SSD Quadro T1000 W11
- BESZÁMÍTÁS! ARCTIC Liquid Freezer II 420 vízhűtés garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! Asus TUF B365M i7 9700F 16GB DDR4 512GB SSD RTX 3060Ti 8GB Rampage SHIVA Zalman 600W
- Bomba ár! HP EliteBook Folio 1040 G2 - i5-G5 I 8GB I 256GB SSD I 14" HD+ I Cam I W10 I Garancia!
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T470 - i7-G7 I 16GB I 256SSD I 14" FHD I HDMI I Cam I W11 I Garancia!
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Laptopszaki Kft.
Város: Budapest