Hirdetés

2024. május 10., péntek

Gyorskeresés

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2023-12-13 04:52:58

LOGOUT.hu

Az összefoglaló termék megöléseket NEM TARTALMAZ!

A termék ajánlásokat, (web)shopokat, autókozmetiai műhelyeket a közösség tapasztalatai alapján ebben az adatbázisban listázzuk. Szerkesztői jogért privátban jelentkezz a topikgazdánál. (az ÖF végén külön köszönet a szerkesztők munkájáért!)

A reklámozást elkerülendően, forgalmazói termék linkeket csak indokolt esetben alkalmazzunk, ha a termék nehezen (pl. MO-n nem) beszerezhető, vagy kiemelten akciós.

Termékek megnevezése hozzászólásban, példákkal, reklámba keveredés gyanúja nélkül:

"én erre a célra a Reszelőzsír 2023-at alkalmaznám" vagy...
"a reszelőzsír otthon nem kapható, de a reszelozsir.com szállít MO-ra is"
"képzeld, a reszelőzsír most különleges akcióban van a reszelozsir.hu oldalon"

Az egyéni tapasztalatok hozzászólás formájában megvitathatók. A termékek véleményezése sok esetben szubjektív, körülményektől függő, valamint a minőségük/összetételük időnként változhat.

!!!Az autóápolási szemléleted igazítsd a megfelelő technika, mintsem a termékek köré. A legjobb termékkel is tudsz kárt tenni, vagy a legkisebb hatásfokkal dolgozni!!!
"mindenre van egy csodaszer, de a csodát te fogod belőle kihozni" #Formaster ;]

Az autóápolás első számú (NULLADIK) szabálya, kerüld a direkt napfényt!

1. A direkt napfényben a vegyszerek és a vízkő szinte azonnal a felületre ég, maradandó kárt tesz benne.

2. Továbbá a vegyszerek hatásfoka minden esetben szobahőmérsékletre van kalibrálva és minden kb. 5 celsius fokonként hatványozódik az erőssége. Tehát akár könnyen tönkre teheted az alufelniket , ha egy kiadós csapatás után azonnal ráfújód a forró fékektől felfűtött felnire a vegyszert. Több ilyet is láttam már!

3. Hideg időjárásban pedig hatványozottan csökkenhet egyes vegyszerek hatásfoka.

4. Minden esetben ajánlott a gyártói utasításokat betartani …

5 … és egy kevésbé látható helyen tesztelni!!!

(+1) szilikon sprayt nem használunk!!!

Nyári napokon előnyben részesítem a korai órákat, kb reggel nyolcig még a melegebb napokon is be lehet fejezni egy rutin mosást, de egy nagyobb dekontaminálásnak ne álljunk neki csak borús, vagy esős napon. Télen a sós maradványokat érdemes akár minden nap tiszta, lehetőség szerint lágy vízzel lecsapni. Az autómosó utolsó programja is tökéletes, 1-2 zseton kiadja főleg, ha van felület védelem.

+++A karcmentes autómosásról+++

Felejtsük el a gépi autómosást úgy, mint a kefés mosást. Elhanyagolt autó esetében fontos a dekontaminálás, amikor a fényezésbe ágyazódott szennyeződéseket eltávolítjuk. Ilyenek a bogár maradványok, szálló rozsda, kátrányfoltok és beégett fanedvek (…minden más).
Útmutató a mosáshoz, dekontamináláshoz.
Ferrari1 fórumtárs alapos mosás videója.

Javasolt eszközök:
- előmosó vegyszer
- sampon
- snow Foam
- bogároldó
- felni tisztító
- kátrány oldó
- tiszta vödrök
- mosó szivacsok, mikroszálas, gyapjú, szintetikus gyapjú
- lakktisztító gyurma/kesztyű és folyadék
- tiszta, mikroszálas törlőkendők
- kézi vagy gépre csatlakoztatható habosító

+++A mikroszálas törlőkendők+++

Szőrük hosszúsága és fajsúlyuk (GSM=gram/square meter) alapján az alábbi felhasználásra alkalmasak:

Üveg felületekre->>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 200-250 GSM
Wax, polír visszatörlésére, belső térre ->>>>>>>>> 300-400 GMS
Quick waxhoz -->>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 400-500 GMS
Szárazoláshoz ->>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 600-800 GMS

Ezen kívül összetételükben változhatnak a 60% Polyester / 40% Polyamidtól a 80/20-ig. Utóbbi jobb bevonatok visszatörlésére, előbbi inkább a vizet szívja hatásosan.

A mikroszálas kendőket kizárólag öblítő nélkül szabad mosni. Ajánlott a folyékony, öblítőmentes mosószereket alkalmazni. Különleges mikroszálas mosószerek kaphatóak, de nem feltétel. A legtöbb kendő 60 fokon mosható, a szárító gép felfrissíti a szőröket. Nem ajánlott ruhákkal összemosni, valamint érdemes több kategóriát tartani. Amivel a felnit és a motorteret törlöd, azzal utána nem illik a lakkozott felületeket csiszolni.

+++Külső felületvédelem+++

A fényezés védelme feltétlenül szükséges a könnyű tisztán tarthatóság és a környezeti viszonytagságoknak való ellenállás érdekében. Alapvetően 3 féle felületi védelmet (valamint a fóliákat, ez külön kategória) különböztetünk meg, keményviaszok (hartwax), gyorsviaszok (quick wax), szén-szilikát alapú „kerámiás” felületi védelem. A waxolás előtt érdemes teljes dekontaminálást, majd zsírtalanítást csinálni. Ezután a védelmet egy applikátorral egyenletesen, vékonyan felvisszük, majd részleges száradás után puha mikroszálas kendővel letöröljük.

Kemény viaszok

Általánosságban ezt a kategóriát ma már elavultnak nevezném. A jobb minőségű quick deailerek felveszik tartósságban és funkcióban a hagyományos viaszokkal, azonban a show-car kategóriában még mindig verhetetlen csillogást tud kölcsönözni, egy alaposan előkészített felületen. Két csoportra bonthatjuk a viaszokat, karnaubás és szintetikus viaszok, bár a karnaubás viaszok is szintetikus oldószerekkel képesek kenhető állapotban maradni. Azt mindenki maga döntse el, hogy melyiket választja. Mindkettő egyformán jó.

Gyorsviaszok

Itt is vannak karnaubás quick waxok és úgynevezett szintetikus Sealentek, amik akár tartalmazhatnak szén-szilikátokat is, tehát quick wax létükre rendkívül tartósak. Ez többnyire nem mondható el erről a kategóriáról, általában néhány esőt, maximum 1-2 mosást bírnak ki a hagyományos quick waxok, azonban a Sealentek akár több hónapot is.

Kerámia – grafén bevonatok

Ezekről marketing ódákat hallhatunk, de tudni kell, hogy ettől nem lesz az autónk golyóálló és nem is örök életre szól. Ennek a bevonatnak is vannak pozitív és negatív oldalai. A pozitív oldala, hogy rendkívül ellenálló és jó esetben rendkívül tartós. Viszont ezek a bevonatok is megfelelő ápolást igényelnek a tartósság érdekében és az applikálásuk is meglehetősen bonyolult. Itt a különféle termékek receptúrája leginkább a szén-szilikát arányától függ. A magasabb szilikát arányú termékek tartósabbak, de kevésbé szuperhidrofóbak, míg a magas hidrofobításúak általában kevésbé tartósak. Természetesen a high-end termékek ezeket már együttesen, azonban árban is a felső polcot képviselik. Amennyiben viszont pénzt költesz egy ilyen bevonat előkészítésére és applikálására, akkor érdemes ezt a kategóriát választani, különben könnyen csalódás lehet a vége.

+++Fóliák+++

3 kategóriát sorolhatunk ide. Az úgynevezett wrap (színező), kövédő-behatás elleni/öngyúgyuló és az üveg fóliákat. Ezen termékekre is igaz, hogy a minőség ennek megfelelően van beárazva és az ilyen jellegű munkáknál sem ajánlott ismeretlen, olcsó anyagokat választani.

Wrap fóliák

Ezen termékek minimális védelmet nyújtanak a behatások ellen. A vastagságuk 50-80 mikron körül mozog ami kisebb kavicsok ellen védelmet nyújthat, azonban a negatív tulajdonságaik is vannak. Felhasználástól függően az élettartamuk kb 3-5 év. Legkésőbb ez idő után ajánlott eltávolítani, mert teljesen összezsugorodik és ráég a lakkfelületre, az eltávolítása minél tovább fent van, annál nagyobb remélálom.

Behatás elleni/öngyúgyuló fóliák

A rétegvastagságuk jellemzően 160-180 mikron, ami egy minőségi fényezés vastagságának felel meg. Ezeket a termékeket még tovább bonthatjuk két csoportra, a PVC és TPU típusú fóliák. Kezdetben PVC alapú fóliák jelentek meg a piacon, ezeket azonban szintén 5 évente érdemes eltávolítani, mert sárgásodni kezdenek és kikeményednek. Az új típusú TPU fóliák kevésbé hajlamosak a sárgulásra, amennyiben a ragasztó rétege is megfelelő és öngyógyuló képességük miatt látványos varázslatra képesek, amit személyesen is megtapasztaltam. Akár egy drótkefével megkarcolt fólia kisebb hő hatására azonnal kirúgja magát karcmentesre, pl hajszárító, vagy erős napsütés által. Az áruk felér több, mint egy minőségi fényezés árával elemenként, azonban a védelem valódi és akár 9-10 éves garanciát is vállalnak rá.

Üveg fóliák

Itt is több féle kategória van jelen, van ami színtelen UV védelmet nyújt, vannak színezett UV és hő elleni fóliák és rongálás elleniek. Itt is érdemes a minőségibb termékek felé fordulni és olyan helyen csináltatni, ahol garanciát vállalnak a munkára/anyagra. A gyenge minőségű fóliák 2-3 év alatt feketéből képesek lilára szineződni, ez a minőségi termékekre nem jellemző. Itt is akár 10 éves garanciákkal lehet találkozni.

+++Festetlen műanyag elemek felújítása, ápolása+++

Ezeket a pórusos anyagokat érdemes erősen lúgos vegyszerrel és kisebb/nagyobb kefével kitakarítani. Akár fogkefe, vagy körömkefe is alkalmas. Öblítés után mehet rá az ápoló szer, amely visszaadja a fényét. Figyelem, waxolni tilos, mert a pórusokban megül az anyag! Azonban léteznek szintetikus bevonatok, amik tartósak és ajánlottak is, vagy műanyag színező termékek, amik sok évre visszaadják a kifakult anyag színét.

+++Belső tér takarítás, ápolás+++

A belső tér takarítása és ápolása a belső anyagoktól függ. Azt azonban kiemelhetjük, hogy szilikont nem ajánlott használni. Rendkívül nehéz az eltávolítása, vonzza a port és ha a kormányra/fékre kerül, még balesetveszélyes is. A műanyag felületeket többnyire megfelelően hígított All Purpose Cleanerrel (APC) és mikroszálas ronggyal ajánlott tisztítani. Lehetőleg olyat válasszunk, ami streak free, vagyis csíkmentesen tisztít. A szöveteket is tisztíthatjuk APC-vel, vagy kifejezetten kárpittisztító oldatokkal és takarítógéppel.
A bőr-műbőr felületekkel rendkívül óvatosan bánjunk, kerüljük a nagyon olcsó és a "kettő az egyben" termékeket, illetve a kevesebb, néha több. Évente 2-3 ápolás bőven elegendő, extrém igénybe vétel mellett lehet fokozni. Mindenképpen külön tisztító és külön ápoló hatású készítményt szerezzünk be. A tisztítás során a legfinomabb eljárást próbáljuk elsőként, ami a mikroszálassal való áttörlés. Ha ez nem hozza az elvárt eredményt, akkor mehetünk tovább a durvább eljárások felé, pl a kifejezetten bőrtisztításra kapható kefékkel, de ezekkel már nagyon finoman bánjunk, mert könnyen ledörzsölhetjük a bőr festését. Ezt már csak szakember tudja helyrehozni, festéssel.

Javasolt eszközök:
-All Purpose Cleanerek (APC) megfelelő hígitásban
-Bőrtisztító, Bőrápoló szerek
-Szilikon mentes műszerfal ápolók matt, selyem fényben
-Kárpititisztítók vegyszerek

+++Klímatisztítás, fertőtlenítés+++

Túlságosan nincs mit részletezni, a Totálkárosok csináltak egy jó DIY tutorialt. A "filléres neppertrükkben" részletes videós tesztet, illetve útmutatást találtok a klíma tisztítására.

+++Szélvédő külső-belső takarítás, bevonatozás+++

A szélvédő/üveg felületek takarítása technikás dolog, de még inkább fárasztó. Aki nem bírja cérnával, annak sosem lesz meg az elvárt eredmény. Itt a 2+1 technika a nyerő, amelyet amcsi Detailerektől lestem el. A következő a lényege: Szükségünk van egy sűrű szövésű, alacsony GSM-ű mikroszálasra kifejezetten ablakpucoláshoz, és egy közepes szövésű normálra, valamint az ablaktisztító szerre. Ez lehet 10-15%-os Isopropil oldat is, vagy bolti szer, de ezekből kevés dolgozik csíkmentesen a hozzáadott színezék és illatanyagok miatt. A technika lényege, hogy gazdagon befújt alacsony GSM-ű kendővel áttöröljük/fellazítjuk a szennyeződéseke, majd utána a száraz ronggyal letöröljük a hátramaradt nyomokat. Elhanyagolt felületeken ezt a műveletet szükséges lehet megismételni.
Az ehhez tartozó videót itt tekinthetitek meg.

Szélvédő ápolás, bevonatozás…

Az ilyesfajta bevonatok alapja is egy 100%-osra takarított, legyurmázott, esetleg polírozott felület. A legfontosabb, hogy optimális 20-30 celsius fok körüli hőmérsékleten applikáljuk az ilyen anyagokat, kerüljük a direkt napfényt és tartsuk be a termék előírásait. Alaposan ellenőrízzük, hogy a termék nem hagyott-e nyomot, mert akár baleset veszélyes is lehet egy esti, esős napon.

+++Lakk polírozás/gépek+++

A polírozás alapja a szakszerűen előkészített felület és a több lépcsős munka. Ne várjuk, hogy egy olcsó polír kielégítő eredményt nyújtson. Egy profi munkához minimum nettó 10-40 óra szükséges (lehet akár több is), autómérettől/típustól/színtől/állapottól függően. A polírozó gépeket alapvetően két típusra bonthatjuk, ezek a körforgásúak (Rotary) és a Dual Action-DA (excentrikus+forgást végző) gépek. A DA típusú gépeket további két altípura bonthatjuk a Forced Rotary és a Free spinning Rotary gépek. Előbbi valamelyes durvább munkát végez és minden körülmény között forog, illetve random mozgást végez. Utóbbi egy finomabb eredményt hagy maga után, azonban nem megfelelő felfekvés esetén gyakorlatilag nem dolgozik a korong. Forced alapvetően a Flex márkájú gépek, míg a free spinning pl a Rupes.

A polírozás haladóknak című részletes leírás itt megtekinthető.

+++Touch-UP, Spotolás, Fényezés, Felnifelújítás+++

Ezt a szekciót rutinosabb kezű usereknek ajánlom. A leírás alapján mindenki eldöntheti, hogy mi az amit még bevállal és mit bízna szakemberre. Jó szórakozást hozzá!
Útmutató a régi összefoglaló alapjaiból
Javasolt eszközök:
- vékony, hegyes modell ecset
- hígító + rongy
- színre kevert autófesték + színtelen lakk, de a legjobb a gyári lakkstift, az 100% szín azonos
- üvegszálas rozsdaeltávolító toll
- csiszoló papírok 400/500/800/1000/1500/2000/2500/3000/3500 (átfedéssel választva)

+++Alváz és üregvédelem+++

Üregvédő spray-vel érdemes befújni azokat a részeket, ahol a kasztni össze van toldva-hegesztve. Nem nagy kunszt, csak kicsit gondolkozz merre bújhat be a hajnali pára, eső.
Néhány példa:

- A küszöbök végein kell lennie egy műanyag takaró kupaknak. Leveszed és befújsz az üregvédőből.
- A csomagtartó ajtót kinyitod, jobb és bal oldalról a kárpitot félrehúzod, majd a sárvédő, illetve ahol a belső elemekkel való összeillesztés van, oda befújsz belőle.

szerző és szellemi tulajdonos: Formaster

A közösségi táblázat szerkesztéséért, napra készen tartásáért és önzetlen munkájukért kiemelt KÖSZÖNETET érdemelnek az alábbi topiklakók:

- Peti78
- Formaster (vezek elek néven)

Jelentkezz Te is, ha hozzájárulnál a tapasztalataiddal!

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.