Hirdetés

2024. április 27., szombat

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1751) Donki Hóte


Donki Hóte
veterán

Az MP3-at én csak azért nem szeretem, mert nem lehet vele folyamatosan lejátszható zenefolyamot csinálni, mert valamiért két szám között mindig van egy fél másodperces szünet :(

Tehát ha egy folyamatos zenét tartalmazó, de trackekre osztott CD-t betömörítek több MP3 állományba, akkor nem lesz folyamatos a zene, hanem minden zeneszám között lesz fél másodperc szünet.

A kérdésem az, hogy melyik az a tömörítő algoritmus, amelyikkel tömörített zenéket lejátszva nem lesz szünet két zeneszám között.

Minden jó, ha a vége jó. Ha nem jó, akkor még nincs vége.

(#1752) PuMbA válasza Donki Hóte (#1751) üzenetére


PuMbA
titán

Én sosem szoktam tömöríteni. YT-on ott a tömörített változat AAC-ben vagy OPUS-ban és csak leszeded :D YT-on az összes zene fent van hivatalos forrásból a YouTube Music (előfizetéses) szolgáltatás miatt.

[ Szerkesztve ]

(#1753) Donki Hóte válasza PuMbA (#1752) üzenetére


Donki Hóte
veterán

És az AAC-ben, vagy OPUS-ban tömörített állományok lejátszása során nem lesz szünet a zeneszámok között?

Minden jó, ha a vége jó. Ha nem jó, akkor még nincs vége.

(#1754) Frawly válasza PuMbA (#1752) üzenetére


Frawly
veterán

Ez meg a másik, én is nagyon ritkán tömörítek ma már. Általában adott a formátum, amit letöltök, offline Spotify ogg letöltés/cache, YouTube Opus/Ogg/aac, stb.. Az összes CD-m is be van már tömörítve régről. Így csak nagyon ritkán van arra szükség, hogy egy FLAC-ban letöltött albumot a telóra átkonvertáljak, hogy ne foglaljon akkora helyet. Ezeket is csak akkor töltöm FLAC-ban, ha csak ilyen formában letölthető pl. torrenten, vagy a lossless letöltés túl alacsony bitrátás, és emiatt nem akarom azt letölteni. Vagy ha valami videóból van szükségem a hangsávra, ami olyan egzotikus formátumban van, amit a zenelejátszó appok nem támogatnak, pl. ac3.

Letöltéskor nincs ellenemre az mp3 sem. Csak legyen hivatalos CD-ről acuraterip-tel leszedve, és normális LAME profillal betömörítve, gányolásmentesen.

(#1753) Donki Hóte: lényegében mind az aac, opus, ogg (Vorbis) tud gapless lejátszást. Magyarán minden mp3-nál újabb formátum. Bár egyébként mp3-nál is lehet csinálni, hogy egyben tömöríted be az albumot, és cue-fájlban osztod számokra.

(#1755) Frawly válasza Roztomi (#1750) üzenetére


Frawly
veterán

Ez a lossy-lossless hullámforma kivonása megint csalás, és csak becsapod vele magad. Nehogy azt hidd, hogy most feltaláltad a kereket, mert erre más sokan gondoltak, sokan csináltak ilyen tesztet. Ezek a különbségek olyan kicsi dB-értékkel vannak jelen a tömörített anyagban, hogy a nagyobb dB-es spektrumcsúcsok elnyomják lényegében, nem hallod meg a hullámforma különbözetét. Mondom, ezért PSZICHO a pszichoakusztikus tömörítés, nem azért mert skizofrének találták ki, hanem a hallásközpont és emberi agy/fül fogyatékosságaira, tökétlenségeire épít, pszichológiai percepcióra. Ezért az a jó lossy encoder, ami nem objektíve teljesít jól, spektrumképen, meg kivont hullámformán, hanem amelyik a legjobban be tudja csapni az emberi hallóközpontot, fület.

A V0 és 320-as mp3 között csak elméletben van minőségkülönbség, a gyakorlatban még vakteszteken nem sikerült kimutatni. Ami miatt a V0-s van népszerűsítve:
- kisebb fájlméret azonos minőség mellett, emiatt a Hydrogenaudio-sok ajánlása
- ez a LAME encoder fejlesztők ajánlása, amiben nyilván jobban otthon vannak, mint Kovács Pisti Tápióröcsögéről, mivel ők ismerik jobban azt az encodert, amit ők fejlesztenek saját maguk évtizedek óta. Elég furcsa lenne, ha ezt külsős emberke náluk jobban tudná.

(#1756) PuMbA válasza Donki Hóte (#1753) üzenetére


PuMbA
titán

Leszedsz két, albumon egymást követő számot YouTube-ról és kiderül :)

(#1757) Frawly válasza benedekco (#1749) üzenetére


Frawly
veterán

Ez a „nem szabad” úgy értendő, hogy nem érdemes, felesleges minőségrombolás. Nyilván nem megy ki az audiofil rendőrség helyi kommandórészlege, és nem rúgja rád az ajtót, hogy jól legumibotozzanak, mikor mp3-ból mp3-at tömörítesz, de nem célszerű, gányolási tevékenység. Ennyi. Ettől te még csinálhatod, nem tiltja meg senki, de tudnod kell, hogy célszerűtlen dolgot művelsz, ajánlásokkal ellentétesen gyártasz ilyenkor elektronikus-információs szemetet, még ha neked meg is felel a minősége.

Ha kisebb fájlméret kell, akkor töltsd le kisebb bitrátás mp3-ban, vagy tarts egy eredeti lossless gyűjteményt, és konvertálj mindig abból. Losslessből konvertálással sérül legkevésbé a minőség, és ilyenkor választási szabadságod is van, hogy milyen célformátumot választasz, nem leszel mp3-hoz kötve.

(#1758) Donki Hóte válasza PuMbA (#1756) üzenetére


Donki Hóte
veterán

Dobd már fel ide légy szíves a YT Music accodat, szívesen kipróbálom, hogy letöltés után lesz-e szünet a számok között :DDD

Minden jó, ha a vége jó. Ha nem jó, akkor még nincs vége.

(#1759) PuMbA válasza Donki Hóte (#1758) üzenetére


PuMbA
titán

Nincs YouTube Music acc-om :) PC esetén az nem kell, csak telefon esetén. Keress rá a számokra úgy, hogy a csatorna neve az előadóé legyen, utána egy hangjegy ikonnal és meglesz.

[ Szerkesztve ]

(#1760) szaszlaci válasza szaszlaci (#1746) üzenetére


szaszlaci
addikt

Az OPUS spektro különbségéhez rossz képet csináltam, töröltem is. (Csodálkoztam is, hogy nem lett jobb.) Itt a valódi:

A teszteredményeket továbbra is várom.

Benedekco azért vágtam le, mert a háromból kettő tömörítés is levág ilyen alacsony bitrátán, viszont így viszonylag azonos határon tettem meg én. Így jobban össze lehet hasonlítani.

Pumba az ilyen "veszteséges" forrás miatti további veszteség elhanyagolható, ha a célfájl bitrátája érdemben alacsonyabb. Cikk: Újratömörítve oldal.

■■■ pisztácia kifogyott, csokoládé nem is volt

(#1761) Frawly válasza PuMbA (#1759) üzenetére


Frawly
veterán

Ja, nem kell YT Music app. Kikeres a YouTube-on két számot vagy full albumot, letölti youtube-dl-lel, vagy youtube-dl-gui-val audio only ogg-ba vagy opusba, és már ki is próbálhatja egy zenelejátszó progiban, appban, hogy valóban gapless a fájlok közötti váltás lejátszáskor.

Vagy ha van egy albuma FLAC-ban, akkor azt foobar2000-ben hozzáadott opusenc vagy oggenc profillal átkonvetálja, és lejátssza az így létrejött fájlokat. Ne mp3 fájlokból induljon ki ilyenkor, nem a minőség, bitráta miatt, de az mp3 fájlok eleve nem gapless-ek, így a belőlük átkonvertált anyag sem lesz az.

(#1762) benedekco válasza Donki Hóte (#1758) üzenetére


benedekco
addikt

PC-n lehet megoldás, régen én is használtam Winamp alatt plugint hogy ne legyen szünet. Mintha foobar-ra is lenne ilyen?! Ha egyéb lejátszó akkor bukta, mobilon meg lehet hogy van eljátszó amiben van cross fade, azt beállítod úgy, hogy a számok közötti lyukat elnyelje.

re: (#1757) Frawly
Szerintem ez marhaság. Egy, nem töltök le mások által tömörített 192/160/128-as mocskot ha nekem V2 kell. Azért kell mert az még relatíve oké minőség, cserébe kicsi mint egy 224-192-es, dinamika és összetettség függő ugye.
"nem célszerű", "célszerűtlen dolgot művelsz" - a célom az hogy kicsi legyen, kicsi is lesz, azaz eljutok a célhoz, azaz nem célszerűtlen. Volt már rá példa hogy hangos könyveket tömörítettem újra mp3-ból mert nem kell a sztereó, 30-40%-okat nyertem fele, ami nem kevés. Beszédhez miért is kell a magas minőség? 128-96 körüli átlagokra szoktam lehúzni őket. Nincs igény rá, azért hallgatod amiről szól, nem az ember hangjáért aki olvassa. (rádiójáték és mesejáték az más, ha zenei betétek vannak az meg pláne más)
"ajánlásokkal ellentétesen" rengeteg olyan eset van amikor fejlesztők nem tudnak a gyártók ajánlásairól ezért képesek valami olyat létrehozni amiről köztudott volt addig, bizonyos körökben hogy lehetetlen. Rengeteg olyan eset van, hogy vannak ajánlások amik nem valósak, nincs mögöttük kutatási eredmény, csak egy megszokás, régi berögződés miatt az.
"elektronikus-információs szemetet" itt van a Flac vs 320mp3 abx az eredménnyel, hogy nem hallod a különbséget. Akkor nem mindegy melyik a forrás? Nem hallod ugyanis hogy rosszabb lenne. Szóval akkor ha én most azt használom forrásnak aminél nem hallottam a különbséget és készítek a kis lejátszómra metróra, buszra, villamosra, hévre, repülőre, futásra esetleg kerékpározásra, esetleg egy hordozható fostaliga fülesre, a kicsi ezer éves mp3-amra amit nem akarok az örök kárhozat tüzére küldeni mert egy "neandervölgyi emberke" vagyok, akkor nem qrvára mindegy? Ezen felül meg nagyon kíváncsi lennék rá hányan véreznének el egy ABX-en ahol flac -> V2 és 320mp3 -> V2-re konvertált anyagot kellene összevetni. Fogadnék is rá hogy nem sokan.
Itt nem arról van szó mikor a JPG filet letömörítve feltesszük egy site-ra ahonnan valaki továbbküldi facen ami automatikusan tovább tömöríti, hogy azt valaki kivágva tovább küldje és újra tömörítse jpg-be amit letöltve majd újra feltöltve egy képmegosztóra ami újra tömörít.... na érted, ez nem az az eset. Itt van egy eredeti anyag amiből lett 320-as mp3 és onnan V2, nincs tovább.
Ellenben van ismerős aki az mp3-at wav-ba konvertálja mert úgy hallhatóan jobban szól. Aztán abból ír CD-t és azt szedi le flac-ba és adja tovább mer az flak. Na ez az értelmetlen hülyeség.
Más, de mégis hasonló eset. Mikor fotózom akkor nem raw-ba teszem, azért mert nincs kedvem/időm/energiám/tehetségem, azt előhívni jpg-re. Szóval a fotógép szarja a 96-os jpg-t. De mikor a fotókat feltöltöm valahova, megosztom itt fórumon, vagy családdal, esetleg barátokkal, akkor nem a 16megabites 8megás filet töltöm fel, hogy leterhelje a netemet és fél órát várjak mire mind felmegy, hanem áttömörítem.
Apámmal osztom meg? Mi is a felbontása a monitorának? 1280x1024, igen? akkor letolom 720p körülire úgyse akar belezúmolni hogy az orrszörreimet lássa, arra kiváncsi hol voltam mit csináltam, mi volt ott. De ha másoknak is akkor általában FHD-n megállok. JPG minőség? hmmm, most jön a horror, 85. És ezt még áttömöríti a face! WÁOW. Elektronikus hulladékot gyártok, de azért átmegy az embereknek valami érzés amit ki szeretnék fejezni. Magamnak ott a 16mp, ha valaki kéri az eredetit odaadom azt ha akarják nyomtassák. Így vagyok a zenével is.
Az egyetlen olyan eset aminek tényleg nincs értelme az a veszteségmentes tömörítések újra és újra tömörítése. zip->rar->arj->cab->ace aztán az egészet egy 7zip-be mer az a legerősebb. Na ennek tényleg nincs értelme.

Mos mé, hánem? De! Vagy nem...

(#1763) Frawly válasza benedekco (#1762) üzenetére


Frawly
veterán

Ez sokszor elvi kérdés is, ritkán gyakorlati. Elvi síkon azért tiltják, mert ha egyszer megengeded magadnak a lossy-lossy transzkódolást, akkor ezt később elkezded halmozni, és sokan emiatt gyártanák az átkódolt átkódolásának az átkódolásának az átkódolásának az átkódolását, ami garantáltan moslékként végezné. Valahol meg kell húzni a határt, ez már az első áttömörítés előtt meg van húzva.

Egyébként igen, ha 320 kbps-os mp3-ból konvertálsz 128-160 kbps-ot, talán az nem hallatszik, bár zenéje is válogathatja esetleg a hanglánc is. Jpg-et sem kéne áttömöríteni, a Facebook elég rosszul teszi, persze, értem, hogy a sávszélességet kíméli vele, de emiatt a képek is moslék minőségűek lesznek.

Videónál van egyedül, hogy tényleg elkerülhetetlen, hogy eleve lossy-t tömörítsen át az ember, mivel a forrás is általában már x264 és ha annyira sok giga a forrás, akkor csak azt tudod, hogy áttömöríted kisebb bitrátára és felbontásra. De ilyenkor is alapelvnek kéne lennie, hogy max. 1-szer transzkódolsz, de többször nem. Az átkódolt anyagot nem kódolod tovább, mert az megint gányolás.

A zip, rar, arj, cab, 7z, FLAC, APE, stb. áttömörítése egymásba nem számít, mert azok lossless tömörítések, nincs veszteség, bitre pontosan visszaállítják a tömörítés előtti információt. Az egy másik gyakorlati tény, hogy a méretből nem tudnak lefaragni, ha eleve tömörítettet tömörítesz át, akkor nem lesz kisebb az anyag, csak más formátumban lesz. Ez az újratömörítés tilalma csak lossy anyagnál él, ha lossy-ra kódolok át. Bár lossy-t általában nem ér losslessé sem konvertálni, ez a minőségén nem ront, de szemétség, mert megtévesztesz vele másokat, mp3-at átkonvertálsz WAV-ra, FLAC-ra, mások ezt úgy érzékelhetik, hogy lossless forrás, közben meg lossy, mivel mp3. ’ci kiadók csinálnak is ilyet, hogy torrenten terjesztenek kamu lossless anyagokat, sok tudatlan tölti, mert lossless, közben meg trükk van benne.

[ Szerkesztve ]

(#1764) Frawly válasza Frawly (#1763) üzenetére


Frawly
veterán

A zip, rar, arj, cab, 7z esete még annyiból is más, hogy azok nem formátumok, hanem inkább konténerek. Tömörítésre nem különböznek annyira, a sztenderd zip és arj LZ tömörítést használ, a rar, 7z pedig LZMA2-t alapból.

(#1765) benedekco válasza Frawly (#1763) üzenetére


benedekco
addikt

Elvi kérdést csinálsz egy gyakorlati dologból.
Ez ugyanolyan korlátolt dolog mint Dániában ahol tilos a pizzás dobozt a kartonos hulladék közé dobni. Tudod miért? Nekem évekbe telt mire rájöttem, mert a Dánok nem eszik meg a héját, azt pedig a kartonban hagyják. Tehát hülyeség az egész, rossz oldalról közelítik meg a témát. Azért mert van egy hanganyagom amit kicsiben szeretnék, nem fogom azt hatszor egymás után tömöríteni, főleg nem azért mert ahhoz szoktam. Amúgy erre van az ID3 tag-nál a tömörítési beállítás rubrika, onnan biztos fogom tudni mivel tömörítettem. V2-ből meg nem csinálok megint V0-t.
A képek még újratömörítve sem lesznek feltétlenül moslékok, az hogy sok az megint egy más kérdés, de az én feltöltéseim nem moslékok még akkor sem ha 85-ös. Mert lehet látni mindent amit kell. "Mi a moslék", ez megint egy nagyon érdekes kérdés, kinek mi ugye.
"Videónál van egyedül, hogy tényleg elkerülhetetlen" ez sem igaz. Miért nem veszel egy NAS-t? Senki nem kényszerít rá, hogy ne tárold a filmjeidet eredetiben :D Minden ugyanaz mint bármilyen tömörítésnél. Mennyit vagy hajlandó költeni a tárhelyedre, illetve mennyit vagy hajlandó feláldozni a gyűjteményedből?
Ellenben én még azt is átkódolom, mert nem vagyok hajlandó 4-8-vagy ennél több gigákat elszarni egy filmre, nekem erre nincs igényem. Bőven elég az 900-1200as kbps a videónak 720p-ben x264 mellett.
"újratömörítés tilalma csak" még egyszer mondom, ilyen nincs. A piroson áthajtani tilos, lossy-t tömöríteni nem tilos.

[ Szerkesztve ]

Mos mé, hánem? De! Vagy nem...

(#1766) Donki Hóte válasza benedekco (#1765) üzenetére


Donki Hóte
veterán

Pontosítsuk akkor úgy a dolgot, hogy normális ember magától sem csinál lossy tömörített állományból losslesst, a többiek számára pedig tilos ez a tevékenység :C

Minden jó, ha a vége jó. Ha nem jó, akkor még nincs vége.

(#1767) benedekco válasza Donki Hóte (#1766) üzenetére


benedekco
addikt

Őőőő hogy mi? Ki akar loslessből lossy-t csinálni? Itt arról volt szó, hogy lossy-ból még lossy-bbat csinálni.
A kollégám csinált lossy-ból loslesst mert ő ilyen audiofil aki százezreket költött a hangszóró kábeleire meg több tízezreket a villásdugójára ami összeköti azt a nem tudom milyen hiperszuper előerősítőjét az erősítővel. Meg kicseréltette a fejet és a vezetékezést a lemezjátszón, meg most vett lemezjátszó mosót valami több százezer forintnak megfelelő összegért.

más:
A lossyból lossyóra meg eddig egy darab gyakorlati érv nem jött még hogy miért, csak elviek.
Majd ha jön válasz szaszlaci ABX tesztjére akkor utána csinálok egy 320mp->V2 illetve FLAC->V2-t is aztán megnézzük mennyire jön be a az elv teória. De szerintem annyira jön majd válasz az övére is mint amennyi 16/16 ABX jött, azaz pontosan nulla.

Mos mé, hánem? De! Vagy nem...

(#1768) Frawly válasza benedekco (#1767) üzenetére


Frawly
veterán

A kollégád nagy láma, lossyt hiába konvertál lossless formátumra, lossy marad. Csak saját magát és másokat csapja be. Az a 100 ezres lemezlejátszó mosó is facepalm kategória nagyon.

Egyébként ha hely kell, akkor 320 kbps mp3-at ne lame -V2-re konvertálj le, hanem 128-160 kbps-os Ogg Vorbisra (oggenc -q4) vagy Opusra (opusenc --bitrate 160), esetleg Apple AAC-re (qaac -V82) , ezek közül mindegy mit választasz, alacsonyabb bitrátán jobbak, mint az mp3. Ha már egyszer transzkódolunk, meg a minőségen áldozunk, akkor legalább az elavultabb formátumokról váltsunk valami jobbra, hatékonyabbra.

(#1769) Frawly válasza benedekco (#1765) üzenetére


Frawly
veterán

A Facebook nem azért tömörít át, mert a jpeg nagy lenne. Hanem sok idióta telóval 20-40 Mpixeles képet lő, aztán nem akarják, hogy 10-20 MB-os óriásképeket töltsön le mindenki a szerverről minden egyes oldallekéréskor. Hanem átméretezik emberi méretre, és emiatt újra is tömörítik. Egyébként képekre van a jpeg-től jobb formátum, a heic (x265 képi megfelelője), de nem nagyon akar terjedni, csak az Apple tolja, a többi platformon a legtöbb szoftver megjeleníteni sem tudja. Meg attól is függ, hogy mi a kép, mert pl. képernyőképre jobb a .png formátum, 256 színű képre a gif, stb..

x264-re én 720p-ben nagyobb bitrátát szánnék. Az 1000 kbps szintje inkább 480-576p-re való x264-nél. Még x265-nél is határeset, az már lehet kivitelezhető.

Továbbá de, mikor lossy-lossy transzkódolást végzel, akkor legyél tudatában, hogy épp a piroson hajtasz át. Csak a rendőrség nem büntet meg érte.

[ Szerkesztve ]

(#1770) benedekco válasza Frawly (#1768) üzenetére


benedekco
addikt

Persze hogy az, eddig is pont erről beszéltem.

Azért kell a kicsi méret mert egy régi ócska mp3-ra másolom fel, a hdd-n elfér a 320 és a V0 is. De pont ott, az öreg szaron nem tudom használni ezeket a "modern" tömörítőket.
És nyilván jobb minőséget kapsz ha flac-ból rögtön csinálod a -V2-t nem pedig 320-ból, de pont ez a lényeg, hogy lossless-t meg egyáltalán nem akarok tárolni a gépen.
Erről szólt az egész cikk is hogy sok helyet foglal, a nagyon nagy többségnek értelmetlen gyakorlatilag abban tárolni.
Szal webre tök jó ez az új kodek alacsony ráta, de régi eszközökre nem.

re: 1769
"mikor lossy-lossy transzkódolást végzel, akkor legyél tudatában, hogy épp a piroson hajtasz át" Nálam itt állt meg a tudomány, elvekkel nem lehet vitatkozni.
Tisztában vagyok vele, hogy nem optimális az eljárásom, ennek ellenére én alátámasztottam a dolgaimat érvekkel, megindokoltam mit miért és hogyan csinálok, elismertem hogy jobb minőséget kapsz ha úgy csinálod ahogy te is mondod, de mindezek ellenére itt van ez a mondat. Totál ignorancia a mondandóm felé. Ezzel már nem tudok mit csinálni. Öröm volt vitatkozni, jó gyakorlás volt.
Még annyit ehhez a rossz analógiádhoz, hogy ez inkább hasonlít arra mint amikor régi autóknál indításkor kinyomod a kuplungot de én nem teszem meg (amúgy igen). Senki le se szarja, ajánlott de nem kötelező, max jobban kopik a gép és többet költök a kocsira (vagy nem mert így meg a kuplungot égetem, na bumm - a leállíthatatlan teória gyár beindult).

re: 1771
-Jó minőségű a lejátszó, jó dac-al szerelve. De a szoftver régi ezért nincs ilyen támogatás.
-2terás wincsim van, nem fér el rajta a flac, 3giga szabad hely van rajta.
-1 random RHCP album 355mega flacban 92 V0-ban (flacból), elég nagy a diferencia, 10 albumnál már 2.6 gigánál vagyunk, 100 albumnál 26giga.
-Későbbiekben nincs értelme tovább konvertálgatni semmit. Nincs miért hozzányúlni ugyanis. Megvan 320-ban a wincsin és egy tömörítettben a lejátszón.

[ Szerkesztve ]

Mos mé, hánem? De! Vagy nem...

(#1771) Frawly válasza benedekco (#1770) üzenetére


Frawly
veterán

Ja, ha ilyen régi lejátszó, akkor annak mindegy, azoknak valószínű a lejátszási minősége is alapból fos lesz. Gépen viszont én FLAC-ot tárolnék. Miért ne. Ma már 500 gigásnál kisebb HDD-t nem is igazán árulnak, de értelmes ember nem vesz 1 tera alattit. Azon elfér a FLAC. Egy x264-es videóhoz képest elenyésző a mérete a 320kbps-os mp3-nak, a V0-nak, meg a FLAC-nak is. A különbséget nem halljuk, de később jobb mindig lossless forrásból konvertálgatni, főleg ha mindenféle bitrátára, formátumra kell skálázni. Bár a legtöbben nem is hallgatnak már offline zenét, nyomják Spotify, Tidal, Apple Music, Google Music, Deezer, Amazon, SoundCloud, Youtube Premium, stb-ről.

A FLAC csak akkor foglal sokat, ha valami extrém zene, ami nem nagyon tömöríthető, vagy eleve high-res, DSD, stb.. Ja, akkor félelmetes méretek össze tudnak jönni, kiváltképp utóbbi esetekben.

(#1772) PuMbA válasza Frawly (#1771) üzenetére


PuMbA
titán

Én is FLAC-ban tárolom a legkedvencebb zenéim, de a legkedvencebbek mindig egy aktuális, maximum 40 albumból álló válogatás, szóval nagy tárhely sem kell :) A többit YT-ról hallgatom, főként azért is, mert YT-on sok, az eredetitől jobb, élő változat van, amit nem tudsz megvenni se FLAC-ban, se veszteséges formátumban. Ekkor meg az is előfordul, hogy utána YT-on hallgatom tovább a zenéket, azt is, ami FLAC-ban megvan.

Szerintem is az offline zene ideje lejárt ezzel, hogy nem lehet ezeket a tök jó, élő változatokat beszerezni.

[ Szerkesztve ]

(#1773) Frawly válasza PuMbA (#1772) üzenetére


Frawly
veterán

Ez meg a másik, nekem sincs annyira sok. Csak azok a kedvencek, amiket tuti hallgatok évekig. Ami ilyen ismeretlen zene, azt streamről próbálom be, vagy valami alacsonyabb bitrátával töltöm le, mert nem is biztos, hogy tetszik, vagy sokat fogom hallgatni. Arra elég jóval kevesebb hely is.

YouTube-on is van jó pár album, nem csak élő, de pl. régi kiadású CD-ről, ami még nem volt loudness waros remaster alá vetve, és emiatt jobban is szól. Amin kiakadtam: pár hete írta valaki, hogy ő PornTube-on zenét hallgat, mert vannak fent full albumok. Azt hittem, hogy hülye, de tényleg. Emberek elkezdtek oda feltölteni, mert az a jogvédők még nem pásztázzák ilyen content match módszerrel, és nem törölgetik le. Eszem megáll, még a minősége sem rossz, egyiknek-másiknak egész normális a bitrátája, 200-300 kbps tartományban.

(#1774) benedekco válasza Frawly (#1773) üzenetére


benedekco
addikt

Persze, én is ezt mondanám! :P

Mos mé, hánem? De! Vagy nem...

(#1775) Frawly válasza benedekco (#1774) üzenetére


Frawly
veterán

De tényleg komolyan írta, először én is azt hittem, hogy csak mondja, meg szájkaratézik. Mindezt csak azért írom, hogy streamnél is lehet kreatívnak lenni. Ilyenek miatt én ma már nem nagyon konvertálgatok semmit. Max. ha videó, film alatt volt olyan hangsáv, amiből kell a hang, és valami nyomi formátumban van, mint ac3, vagy 5.1 DTS-ről konvertálom le 2.0 sztereóba. Egyes lejátszók megeszik ezt is, de elég kevés, androidos telómon egyedül a VLC viszi az ac3-at, meg fájlméretre is nagy. Ezt én alapból oggenc -q8-cal tömörítem Ogg Vorbisba, esetleg ha csak beszélnek benne, akkor lemegyek -q5-6 környékére, ha nem hosszú hanganyag, akkor néha FLAC-ba. Bár mivel a filmsávok 48 kHz-esek, itt az Opus is jó alternatíva, szinte erre lett teremtve, emberi beszéd alacsony bitrátára tömörítése, 48 kHz-en. De a legtöbb videó alatt aac van, ritkán mp3, azokat minden viszi, csak ffmpeg-gel kiszedem a videókonténerből és átkódolás nélkül elmentem audiofájlba.

De ha YouTube-ról töltök le zenét, akkor eleve youtube-dl -F videóurl, ez kilistázza milyen formátumokban elérhető, a 251-es formátum a 160 kbps-os opus WEBM audio only formátum szokott lenni, ezt húzom le, ez leszed egy .webm fájlt, amiből ffmpeg-gel átkódolás nélkül kiszedem a hangsávot .opus-ba. Sajnos a YouTube nem enged ettől jobb minőséget, m4a videóból lehet még kiszedni 192 kbps-os ogg-ba, de az semmivel nem lesz jobb minőség, bár rosszabb sem, kicsivel több helyet foglal.

Közben meg előttem van a 2007-es Dekapitator album, a PornHub-ról, a youtube-dl-lel lehúzott mp4 konténerben 320 (!!!) kbps-os aac stream volt. Mivel 40 perces album, csak 91 MB, nem egy nagy tétel még az SD kártyán sem telón. Persze tudna ilyet a YouTube is, csak szándékosan nem engedik, mert úgy vannak vele, hogy jogvédők felháborodnának a túl jó minőségű audio streamen, meg videó alá indokolatlan akkora, nem a hangsávért fog senki YouTube-ozni, meg el akarják adni valamivel a YouTube Premiumot, Google Music-ot is, nem engedik, hogy az ingyenes stream ezekkel versenyezzen minőségben.

De ugyanezért lett kitalálva digitális rádiónál is ez az igénytelen mp2-es DAB formátum, meg alacsony bitrátás AAC+/AAC-HE DAB+, szándékosan moslék minőségben, azon belül is rommá tömörítve, hogy adott sávban több adót belenyomorgassanak, az egész még az analóg FM szintjét sem éri el hangminőségben. Mindezt azért, hogy a frekikkel spórolni lehessen, meg jogvédőkéket, kiadócégeket ne zavarja, hogy túl lossless minőségben megy le a rádión valami, mert aggódnak a fogyatékosok, hogy valaki rádióból veszi fel. Persze ezen csak ők aggódnak, senki nem vesz fel már rádióból, ha ilyesmit akar, letölti torrenten valódi losslessként, vagy előfizet lossless streamszolgáltatásra és beszerzi ott, nem fog a rádió mellett kuporogni, hogy mikor adják, meg nem fog programozott digitális felvételből hangsávot kiemelgetve ollózni, ehhez az emberek 99%-a lusta. Értem én, kiadók fosnak, hogy ha túl jó minőségű a rádió, senki nem fogja venni a 6-10 ezres CD-iket, de azokat már így se veszi senki, ezen túl késő idegeskedni.

(#1776) #71562240 válasza benedekco (#1762) üzenetére


#71562240
törölt tag

"a célom az hogy kicsi legyen, kicsi is lesz, azaz eljutok a célhoz, azaz nem célszerűtlen. Volt már rá példa hogy hangos könyveket tömörítettem újra mp3-ból mert nem kell a sztereó, 30-40%-okat nyertem fele, ami nem kevés."

Time is money.
A minőségrontásra fordított rengeteg időt pénzkeresetre használva, a pénzt tárhelyre költve sokkal több mindent tudnál tárolni sokkal jobb minőségben, és még pénzed is maradna. A jó minőség egy tényleges cél. A minőségrontás nem cél, hanem állapot, helyzet.

(#1777) Frawly válasza #71562240 (#1776) üzenetére


Frawly
veterán

Annak ellenére, hogy nekem sem lenne ingerenciám átkódolni, de végül is egy mai gépen az audiótranszkódolás elég gyorsan megvan, egy hangoskönyvnél pár másodperc, főleg az alacsony bitráta miatt piszok gyors. De még mindig tartom, hogy főleg, ha már hangoskönyv, akkor arra Opus a legjobb, 1 csatorna, 64 kbps, tökéletes minőség, de talán 40 kbps is még hallgatható lenne.

Bár a hangoskönyvek megint az a műfaj, amik streamről is elérhetők, meg azokra ott az Audible is, ha valaki nem ragaszkodik a magyar nyelvhez.

(#1778) Donki Hóte válasza benedekco (#1767) üzenetére


Donki Hóte
veterán

Ki akar loslessből lossy-t csinálni? :(

Bár én ilyet nem írtam (hanem az ellenkezőjét), de kb. mindenki szokott veszteségmentes tömörített formátumból veszteségeset csinálni. Ne mond, hogy te nem csináltál még wav-ból MP3-at :K

most vett lemezjátszó mosót valami több százezer forintnak megfelelő összegért
Lemezjátszó mosó :F Ammegmi :Y

Minden jó, ha a vége jó. Ha nem jó, akkor még nincs vége.

(#1779) -Skylake- válasza Donki Hóte (#1778) üzenetére


-Skylake-
addikt

Mi a loslessbol lossy ellenkezoje ? Lossybol losless ? Az mit jelent a gyakorlatban , amit a gyakorlatban elveszit a file infromaciot a loslessbol lossyba konvertalasnal, azt visszafele "visszarakja" a konverzio ?
Ez olyan mint mikor az NCIS-be mondjak egy 640x480-as kamera kepenek a 100x-os digit zoomja utan arra a 4 pixelre ami maradt , hogy "Tudsz rajta élesíteni Horatio ?" es hopp, full hd lett a kep.
komolyan, mit jelent az a folyamat, hogy vesztesegesbol vesztesegmentest konvertalsz ? Hogy lehet visszacsinalni a veszteseget ?

[ Szerkesztve ]

"Those who would shave the beard for pussy deserve neither the beard or the pussy." - Ben Franklin, probably

(#1780) PuMbA válasza Frawly (#1775) üzenetére


PuMbA
titán

YouTube-on nincs ogg. A 128 és a 192kbps-es hangsáv az mindig AAC és m4a formátumot kell megadnod a YouTube-DL-nek és így tökéletesen lejátssza bármilyen eszköz.

[ Szerkesztve ]

(#1781) benedekco válasza #71562240 (#1776) üzenetére


benedekco
addikt

Őőőőőő, egy album átkódolása nekem kb olyan 5másodperces munka, de tudod mit legyen 10, a gép meg elvan a háttérben, engem nem zavar hogy dolgozik. Ha meg véletlenül Foobarral konvertálnék akkor meg annyi se, betöltök egy egész könyvtárat az összes alkönyvtárával együtt, elindítom hogy konvert és megcsinálja magától az egészet. Konkrétan nulla idő.
A zenék válogatása, az a rengeteg idő! Míg rájössz mit szeretnél hallgatni.

re: Frawly
Igen de még mindig nem olvasod vagy értelmezed a hozzászólásaimat. Opust nem kezel a lejátszó. Amiben wifi sincs, nincs stream nem érdekel a stream, file van mp3. Hallod hogy 64kbps? Igen. Érdekel? Nem. Érted miről szól a könyv igen.
Van egy alapos gyanúm, hogy te úgyanúgy lossy-ból tömörítesz lossy-t ezekkel a youtube varázslataiddal ;)

re: Donki Hóte
Igen már belekavarodtam a hülyeségbe. Igen fordítva akartam írni.
Lemezjátszó mosó, hülye! Bakelit lemez mosó. Kutyafuttában írtam a hülyeséget. :(
Azt akartam mondani amit -Skylake- is ír.

[ Szerkesztve ]

Mos mé, hánem? De! Vagy nem...

(#1782) Donki Hóte válasza -Skylake- (#1779) üzenetére


Donki Hóte
veterán

Mi a loslessbol lossy ellenkezoje ? Lossybol losless ?

Sajna az internet tele van olyan vaw/flac állományokkal, amiknél elég gyorsan kideríthető, hogy mp3-ból konvertálták vissza. Na, erre írtam én, hogy tilos (lenne :( ).

Minden jó, ha a vége jó. Ha nem jó, akkor még nincs vége.

(#1783) Lauda válasza szaszlaci (#1735) üzenetére


Lauda
félisten

(#1735) szaszlaci , (#1736) benedekco , (#1737) Frawly

Nagyon szépen köszönöm ezt a rengeteg ismeretet és tanácsot, emésztgetnem kell a dolgokat! :Y :DDD :R

(#1784) szaszlaci


szaszlaci
addikt

Épp a Kommunikáció művészete című könyvet olvasom. Arról ír, hogy a másik figyelmes hallgatása nem pusztán a szavak megértése, hanem azok mögé való látás, hogy a valódi mondandóját értelmezzük. Ahogy látom, ezt itt nem túl sokan alkalmazzák. :) Mondhatni rég nem a másik nézőpontjának megértése és nem is az igazság érdekli a legtöbbeket, hanem hogy neki legyen igaza.

■■■ pisztácia kifogyott, csokoládé nem is volt

(#1785) #71562240 válasza benedekco (#1781) üzenetére


#71562240
törölt tag

És a minőségrontással foglalkozó technológia tanulmányozására fordított idő? És az ezzel foglalkozó szoftverek paraméterezésére fordított idő? És az ezzel foglalkozó fórumozásra fordított idő? :))

(Egyébként a hecc kedvéért - lásd még kommunikáció "művészete" - még tegnap este felírtam magamnak egy cetlire, hogy
"B(b)enedekco jó eséllyel azt fogja válaszolni, hogy mindig pikk-pakk megvan a konvertálással." :) )

(#1786) benedekco válasza #71562240 (#1785) üzenetére


benedekco
addikt

Mit mondjak ha nem tart több időbe ennél? Mivel ez egy ősi, kihaló, elavult technológia ezért pillanatok alatt tömörít a gép a háttérben. Akkor jött a file ráhúzós megoldásom mikor még a flac sehol nem volt elérhető, talán 20éve is van annak. Ogg vorbis meg ha épp csak megjelent a piacon. Nekem két kattintás, ráhúzom a file-t az ikonra és kész van. Ennyi, kint az asztalon az ikon.
Ha viszont előre láttad hogy mi a magyarázat (hülyeséget kérdeztél) akkor miért hoztad ezt fel? Nem az 586 era ez mikor dosból hívtuk meg paranccssorból a lame-et, majd vársz 5 percet egy nótára, míg mást nem csinál a gép. Emlékszem haver futtatta a gépét éjszakákon át, tömörítette a cd-ket 128-as mp3-ba.
Amúgy meg ja most qrva sok időt töltök el a fórumon pofázással, de ez kivételes alkalom, köszönet kovid nájnítnnak ugye.

Miért nekem kellene a kommunikáció művészete? Ha elvekkel jönnek nekem nem érvekkel? Ez jó, igazából most én is jöhetek ezzel, hogy a kommunikáció művészete és akkor két oldalról mindketten ezen bólogatnunk. Nem kezdtem volna el semmi ilyet ha nincs az a tilos megjegyzés, hanem azt mondják, hogy "nem ajánlott", "nem optimális", "nem a legjobb megoldás" hangzanak el.

szerk:
Idő pénz. Szóval ha ezt az időt nem "szórakozással, kikapcsolódással" hanem munkával tölteném el, akkor megértem, de nem áll szándékomban azért dolgozni hogy a sok flacnak elegendő wincsit vegyek, mert nincs rá igényem, hogy az mp3 lejátszómon metró, hév, villamos..... ésatöbbi hallgassam, hogy mennyivel jobb a flac -V2 mint a lossy-lossy konverzió. Dógoztam ma így is eleget. Vagy vehetnék új lejátszót, új wincsit új agyat új lépet és májat mert megkeresem a szabadidőmben azt a pénzt munkával.
Szóval szerintem ez sem állja meg a helyét.
szerk2:
El is felejtettem, tehát ha flac-ból tömörítem a v2-t akkor meg aztán totál nem ugyanott vagyok.
De szerintem sok helyen ellentmondás van abban amit mondasz. Ennyit erről.

re: szaszlaci
Nekem nem az a fontos hogy nekem legyen igazam. Én tudom hogy igazam van, mideazok mellett, hogy Frawlynak is igaza van. Itt a végletes "tilos" megfogalmazással van a baj és azzal, hogy ki van jelentve, hogy az jó nem lehet semmilyen körülmények között. Míg ez nincs így, ellenben ahogy én csinálom tényleg nem a legjobb megoldás, egyáltalán nem optimális. De nem is mondom hogy így kell, senkinek sem kell így, ellenben lehet mint opció.
A másik, hogy ezen fileokat nem terjesztem. El is magyaráztam egyetlen célomat vele.

[ Szerkesztve ]

Mos mé, hánem? De! Vagy nem...

(#1787) Frawly válasza PuMbA (#1780) üzenetére


Frawly
veterán

Igazad van, nem ogg, hanem aac. Rosszul emlékeztem. mp4 best opció (-f22) mindig 192 kbps-os aac-ben rántja le, de különálló audioletöltésben a 160 kbps-os opus a legjobb minőség (-f251). A kettő kb. egy szinten lehet minőségre.

Mindkét esetben célszerű ffmpeg-gel kiszedni a konténerből az audiosávot. Ugyanis a videót felesleges tárolgatni csak audiohallgatásra, a webm konténert meg nem minden lejátszó kezeli.

(#1788) PuMbA válasza Frawly (#1787) üzenetére


PuMbA
titán

Én videókkal is opus hangsávot szedek le, mert az a legjobb minőségű :) webm-be lejátssza minden PC-s lejátszó. Illetve nagyobb megtekintésű videóknál meg ott van az av1 videó kodek is már.

[ Szerkesztve ]

(#1789) szaszlaci


szaszlaci
addikt

Száz alkalommal újratömörítettem egy zenerészletet, 320 kbps MP3 formátumba.

Azt vettem észre, hogy nagyjából a tizedik alkalomnál felerősödik, illetve hozzáadódik egy tipikus tömörítős alapzaj, ami a nagyon alacsony bitráták sajátja. Ez a harmincadik alkalomnál már akár zavaró lehet. Ez valamelyest erősödik, de a mértéke kisebb mérvű, mint a kezdetekben.
A meglévő hangokban viszont nem vettem észre változást.

Ezeket alátámasztják a mérések is, így néz ki az első újratömörítés utáni eltérés.

Következő a 10.

30:

50:

100:

Minták letöltése.

A véleményem továbbra is az, hogy érdemben alacsonyabb bitrátára tömörítéskor nem releváns, hogy mi a forrás, ahogy azt már a cikkben is kifejtettem. Mondjuk egy alkalommal, és nem többször!

Az irány persze nem jó, az ilyesmit mindenképpen csak saját célokra kellene. Azt semmikép nem javaslom, hogy tegyük fel 320 MP3-ból készítsen valaki 280-as másik formátumot, és törölje az MP3-at. Esetleg többször ismételje, főleg, hogy alacsonyabb bitrátán ezek minden bizonnyal még jobban előjönnek.

■■■ pisztácia kifogyott, csokoládé nem is volt

(#1790) Frawly válasza szaszlaci (#1789) üzenetére


Frawly
veterán

Igen, ha csak 1× tömöríted újra és nagy a bitrátakülönbség, akkor gyakorlatilag nem számít. De ahogy írtam, ez elvi kérdés, hogy az emberek ne gányoljanak többször újratömörített tartalmat, aminél kiindulásból nem tudod megmondani, hogy hányszor lett tömörítve. Ennek a káosznak a megakadályozására lett megfogalmazva a transzkódolás általános tilalma.

Mert sajnos az emberek többsége ilyen, nem használná ezt fegyelmezetten, úgy lenne vele, hogy oké, egyszer át lett konvertálva 320-ból 280 kbps-ra, na akkor konvertáljuk még egyszer, mondjuk 64-128-ra, mert az sokkal alacsonyabb, és még nem hallja a kvantálási zajt.

Meg igazából ma már az alacsony bitráta nem életszerű. Senki nem betárcsázós nettel hallgat stream-eket, és a telókban, lejátszókban is az SD kártya mint. 16-64 gigás. Fél-egy-sok terás HDD-n, NAS-on meg még annyira se számít. Ami meg annyira régi eszköz, hogy nem bővíthető a kicsi Flash tárolója, vagy csak ilyen max. 2-8 gigás kártyával, annak meg valószínű a lejátszási minősége se olyan jó, hogy 320 kbps vagy FLAC kelljen rá.

Úgy szoktam vele lenni, hogy inkább legyen a bitráta magasabb, mint túl alacsony. Rámegyek a 256-320 kbps-ra ezért minimum, ez is durván a transzparenciahatár fölött van, némileg helypocsékolás, de nem érdekel. 2020-ban, mikor már egy netes videó is 720-1080p minimum, és min. 1-8 Mbit/sec, akkor nehogy már azon spóroljak, hogy egy album 0,128 Mbit/sec vagy 0,32. A videóméretekhez képest mindkettő durván elenyésző. Sokszor még az is elmegy, hogy 0,35-0,7 Mbit/sec-os FLAC-ban hagyom. Magyarán ráhagyok a dolgokra, hogy ha később eszközt upgrade-el jobb minőségűre, akkor ne kelljen megint mindent beszerezni meg újratömöríteni, hanem legyen benne egy kis tartalék a jövőre nézve. Ahogy például háttértáraknál sem centizem ki, hogy mekkora tárhelyűt vegyek, meg a partícióméreteknél sem annyit állítok be, amennyi pont elég. Mindig van ráhagyás, hogy előre nem látott igénynövekedés esetén se kelljen azonnal kidobni a régi megoldást.

A 128 kbps meg nálam az abszolút minimum. Nem érdekel, milyen eszköz, mennyire rossz minőségű a lejátszása, 128 alá nem megyek. Annak ellenére, hogy pl. itt a topikba betett 80 kbps-os Opust én se bírtam megkülönböztetni az eredeti forrástól. mp3-ból viszont lazán megmondom, hogy 128 kbps alatti.

Engem egyébként elszomorít, hogy manapság benne maradt sok emberben ez a bitrátával való túlzott spórolás. Pl. a telefonhívások is hiába lettek digitálisak, a mintavételezés még mindig ergya, meg a bitráta is rettenet alacsony. Ezt indokolják a hívás szávszéligényével, meg hogy a telókba legtöbbször csak valami ócska hangszóró és mikrofon van. Ez önmagában igaz is, de fejlődni kéne, ha már HD streameket nézünk, akkor az audió oldal ne legyen lemaradva, meg túlspórolva. Arról nem is szólva, hogy nem mindenki telóról telefonál, hanem vannak erre komolyabb headsetek is, amiknek meg jobb már a hangminősége.

Ahogy szintén gáz, hogy DAB, DAB+, és internetes rádiók is túlzottan spórolnak a bitrátán, ilyen 64-96 kbps vicc kategória. A DAB-nál meg a 90-es évek elején-közepén ez még indokolt volt, sávszéllimit meg a feldolgozó hardver gyengesége miatt az mp2-őt választották az mp3 ellenében. De ma már a mai eszközöknél és sávszélességeknél nagyon szerények ezek az alacsony bitráták. 192-320 kbps-os streamet meg alig találni, de sokszor még annak is örülni kell, hogy a 128 kbps megvan. Szégyen.

(#1791) Frawly


Frawly
veterán

Elkezdtem mostanában nézni a YouTube-on a PS Audio csatornát. Tipikus szakmaiatlan audiofool hülyítés, iskolapéldája, hogy idióták mit tudnak összehordani. De legalább magukat nagyon komolyan adják elő, mint komoly high-tech audio cég sok évtizedes szakértelemmel.

Néhány ínyencség ízelítőnek:
1) 400 dolláros ezüst USB kábelt kell venni a DAC elé, mert a 10 dolláros rosszul szól. Interferencia, impedancia, möhöhő. Óriási bullshit. Az USB digitális, hibajavítással, ugyanaz a lossless bináris információ állítható vissza a másik felén. Hacsak nem gyári hibás, megtört 1-2 dolláros kínai dzsunka, akkor akármilyen USB kábel jó, ami nem túl hosszú, és értelmes áron van. Meg annyi, hogy ne legyen trafó, generátor közelében vezetve a kábel.
2) CD-t csak WAV/AIFF-be érdemes grabbelni, mert a FLAC, ALAC tömörített, és bár lossless, de nagyobb feldolgozást igényel, és a feldolgozó hardverben működő, emiatt jobban leterhelt táp ronthatja a hangminőséget. Irdatlan nagy hülyeség, egy 20 évvel ezelőtti procin is kb. 1-3% CPU-t köt le egy FLAC dekódolás/lejátszás, lényegében a gép idle-ben üzemel, max. 1 W-tal ha többet eszik. Az valóban nagy túlerőltetés a tápnak, és túlgerjedés fog okozni egy olyan diszkrét szintekre bontott digitális információban, aminél az analóg zaj és jitter nem értelmezhető fogalom amúgy sem. Facepalm-kategória a köbön.
3) fájlok lejátszására gépről csak Mac jó. Muhahaha.
4) a lossless stream is minőségromlással jár. Mi van? Persze, ez is teljesen kamu, a csatorna mögött álló amcsi cég a saját streamer eszközét akarja ezzel a porhintéssel eladni.
5) a DSD jobb a highres (96-192 kHz/24 bit és 384/32) PCM-nél, mert jobbak a magasak. Az önmagában igaz lenne, hogy a DSD elvileg jobb, mint a PCM, de ilyen rettenet overkill mintavételezésnél és ultraszonikus frekiknél még denevérek és kutyák sem hallják a különbséget, nem hogy max. 20-23 kHz-ig halló emberek (akiknél az életkor előrehaladtával szépen csökken le ez a szám 13 kHz környékére amúgy is).

A kommentek is rendesen ütnek. Audifil no.1 írogatja is, hogy ő bizony mindent V0 mp3-ba konvertál (ezzel nem is lenne túl nagy baj), de mindjárt 48 (???) kHz-en csakis. Értitek, a 48 több, mint a 44,1, ezért jobb :W Komolytalan, értelmetlenül resample-t és mp3-at erőltetni.

Audiofil no.2 meg fejtegeti a kommentekben, hogy ő az összes eszközén felskálázza a CD minőséget 24 bit, 96-192 kHz high-resre. Magyarázzák is neki a kommentekben nálánál értelmesebbek, az upsampling semmit nem javít a minőségen, nem ad hozzá audio-információt. Persze nem hisz nekik, mert ő hallja a különbséget. LOL.

Nagyon láma csatorna, csak kötél idegzetűeknek és sötét humorúaknak ajánlom, de nekik nagy guilty pleasure lehet teljesen fogalmatlan, hitembereken mulatni :D

(#1792) lezso6 válasza Frawly (#1791) üzenetére


lezso6
HÁZIGAZDA
LOGOUT blog

PS Audio = Pesti Srácok Audio?

A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.

(#1793) Frawly válasza lezso6 (#1792) üzenetére


Frawly
veterán

Nem, ez valami amerikai cég Colorado-ból, van weboldaluk és YouTube-csatornájuk is. Egyébként fura egy cég, mert egyes videóikban mondanak jó dolgokat is, mintha értenének hozzá, erre a következő videóban ütik olyan hülyeségekkel, amiket írtam.

Pl. az egyik videóban jól mondja, hogy a router, switch mindegy, nem befolyásolja az átvitel minőségét, mivel digitális. Erre a másik videóban már a 400 dolláros USB kábelt ajánlgatja, mert az befolyásolja a hangminőséget, ami nem igaz, mert digitális az is.

(#1794) #71562240 válasza Frawly (#1793) üzenetére


#71562240
törölt tag

A "hecc kedvéért":

"erre a következő videóban ütik olyan hülyeségekkel, amiket írtam."
Például az az öt "hülyeség", amire hivatkoztál, egyik se hülyeség, hanem mind igaz. Méghozzá hozzáértőbb körökben évtizedek óta közhely szinten ismert, tudományosan is igazolt jelenségekről van szó - persze nem teljesen úgy vannak a tézisek, ahogy te a saját egyéni frazeológiádban előadtad őket, de régóta közhely szintű tézisek (és a szóbanforgó jelenségek tudományos igazolása is csak részleges, mert jóval sokrétűbb okok állnak mögöttük, mint amennyit eddig tudományosan sikerült magyarázni az okok közül).
Függetlenül attól, hogy a PS Audio egy vállalkozás, amelynek a szövegei persze többé-kevésbé marketingcélúak. Céges marketinget nem kezelünk forrásként, de véletlenül amiket kihámoztál belőlük, az a marketingszándék ellenére is nem hülyeség, hanem nagyjából helytálló információ - különösen, ha eredetiben nézzük őket, nem a te interpretálásodban (szerk.: ez az interpretációs hibád különösen vonatkozik a 3-as pontodra).

Ez persze általában így szokott lenni, a tudatlanok szokták leidiótázni a tudást. A sokat tudó ember minél többet tud, annál jobban látja, hogy a tudás mennyire részleges, modellszerű a valóság sokrétűségéhez képest. Ezért a sokat tudó ember általában nem idiótázza le a tudatlanokat, mert általában nem szokta venni ehhez a bátorságot. A tudatlanok szoktak leidiótázni tudást. Ezredévek óta.

[ Szerkesztve ]

(#1795) Donki Hóte válasza #71562240 (#1794) üzenetére


Donki Hóte
veterán

Azt elfelejtetted a hsz-ed végére odaírni, hogy egyébként nálad lehet kapni a 400 dolláros ezüst USB kábelt kedvezményesen 333 dollárért :DDD

Minden jó, ha a vége jó. Ha nem jó, akkor még nincs vége.

(#1796) #71562240 válasza Donki Hóte (#1795) üzenetére


#71562240
törölt tag

400?! 40000 dollárt akartál mondani! De neked kedvezményesen odaadom 39999-ért!

(#1797) Frawly válasza #71562240 (#1794) üzenetére


Frawly
veterán

Értem. A „hozzáértő” körök igazolták. Csak épp mikor linket kérnénk a tudományos igazolásról, akkor jönnek ilyen személyes anekdótákkal, hogy az ükapjuk is az Onkyo cuccán mit hallott meg 1970-ben, meg mélyebb a tér nekije bele, és hasonló urban legend-ek. Komolytalan. Pont hogy az tudatlan, aki hisz az ilyen feketemágiában. Közben meg utána kéne nézni, hogy hogyan működik a digitális jelfeldolgozás és továbbítás.

A digitális átvitelnek az a lényege, hogy diszkrét, bufferelhető, nem érinti se a jitter, se a wow/flutter, nincs benne zaj. Egyszerűen csak csomagokra bontott, reprodukálható, hibajavítható, bufferelhető, saját időzítésre felépíthető, újraépíthető jel. Nem függ az átviteli közegtől, kábelminőségtől. Pont ezért találták ki, hogy az analóg átvitel hibáit megszüntessék. Pont azért digitális, és csak azért 0-ák és 1-esek vannak benne, mert azokat könnyebb jelszintekre bontani és a jelszinteket hiba nélkül detektálni. Ha pl. 10 jelszintre bontanák, akkor nehezebb lenne belőni, hogy egy 5 voltos sávban a jel most 4.5 helyett 4.7 voltos, ez most a 9-es jelszintnek vagy a 10-esnek felel meg. Két jelszintnél sokkal könnyebb, mert 5 V-nál tudod, hogy az 1,33 és a 4,5 V-nál játszi könnyedséggel kitalálja az elektronika, hogy melyik a 0, és melyik az 1, mert egymástól nagy távolságra vannak.

Ez, amikre az audiophoolok hivatkoznak, az az analóg átvitel jellemzője, interferencia, zaj, torzítás, időzítés, jitter, stb.. A digitális eleve más alapelven működik.

Egyébként meg egy USB kábelt könnyű tesztelni, hogy megfelelő minőségű-e. Rákötsz egy biztosan jó pendrive-ot, és ráküldesz néhány nagyobb és kisebb fájlt. Első körben lehet szűrni, hogy hibát dobott-e ki másoláskor, a teljesen hibás kábelek már itt elvéreznek azonnal. Majd a forráson és a célállomáson is teszteled ellenőrzőösszegekkel a kész fájlokat. Ha mindkét helyen ugyanazok az ellenőrzőösszegek (ez egyfajta digitális ujjlenyomat) jönnek ki, akkor 100%-ra megfelelően átvitte az adatot, és jó lesz hifistáknak is.

USB kábelből egyedül az 1-2 dolláros kínai szutykokat kell kerülni, amiknek nem szabványos tűréshatáron van a csatlakozója, hanem általában túlméretezett, szétnyírja az USB aljzatot, amibe bedugod, meg dobogatják velük az eszközök az átviteli hibákat. De egy 10 dollár körüli átlagos USB kábel teljesen megfelelő, nem kell 400 meg 4000 dollárért venni. Ha nincs megtörve, mindegyik átviszi ugyanazt a digitális adatot.

De ugyanezért van, hogy a digitális rádió is jobban szól, mint az analóg. Amerikában, ahol nem ezt az európai alacsony bitrátás mp2/aac+ DAB/DAB+ szutykokat erőltetik. Meg ezért van, hogy tévéadásoknál is áttértek analógról digitálisra, mert pl. ilyen 10-20%-os jelszintnél analógnál már szét van hangyafocisodva a kép, míg digitálisnál még észre sem veszed a képen, ha ez alá megy a jelszint, akkor a digitális kockásodik, meg néha kimerevedik, de ilyenkor már analóg vételkor tényleg nem látnál semmi képet, csak 100% hangyafocit meg sistergést hangban.

Aki nem ért hozzá, mert informatikailag, digitálisan analfabéta, annak úgy lehetne összefoglalni, hogy digitális átvitelkor nem magát a jelet viszed át, hanem csak egy absztrakt „kottát”, matematikai „leírást”, amiből a tényleges forrásjelet 100% rekonstrukcióval elő lehet állítani a célállomáson. Oltári nagy koncepcionális különbség! Azt meg rokonstrukciókor ki lehet szűrni, ha a kapott kottának nincs semmi értelme, detektálhatók benne a hibák, egy szintig javíthatók (ekkor nem hallani különbséget, mert ki lett a hiba javítva) vagy ha ezt a szintet meghaladják, akkor egyszerűen csak el lesz dobva az egész, audiónál pl. kihagy a hang teljesen.

Digitálisnál nem értelmezhető, hogy 90 meg 10%-os minőségű jel, vagy 100%-os reprodukció, vagy 0%-os minőség (annyira hiányos, hogy hibajavítás se tud rajta segíteni), de akkor teljes jeleldobás, adatküldetés, stb. van. Persze ez utóbbi sem tragédia, mert általában a digitális eszközök ilyenkor a jelet újraküldetik, és nem jár időveszteséggel, mert bufferből dolgoznak, előre bufferelnek, nem csak annyit, amennyire épp most szükség van a lejátszás adott ms-ában, hanem több másodpercre előre, hogy legyen idő minden mással is foglalkozni, hibajavítás, kitömörítés, belső órához ütemezés, stb..

Ha valaki régi, laikus analógiát akar, akkor ez anno a discman-eken volt a legjobban érzékelhető. Azok is már jellemzően előre buffereltek, így ha rázkódtak is, akkor sem szakad meg a hang, meg romlott a hangminőség. Ahhoz nagyon intenzíven és sokáig kell extrém rázásnak alávetni, hogy halj valamit, de akkor sem minőségromlás formájában jelentkezett, hanem csak kihagyott a hang 1-1 másodpercre. Na, az USB kábellel ugyanez van. A 10 dolláros normál, meg a 400 dolláros audiophool USB kábel is ugyanazt a digitális adathalmazt viszi át. Kivéve, ha a kábel tört, teljesen gyártáshibás, meg ilyen nagy teljesítményű transzformátor közelében vezeti el valaki balga módon, de ilyenkor sem minőségvesztés a vége, hanem csak egyszerű jelkimaradás.

(#1798) scarabaeus válasza Frawly (#1797) üzenetére


scarabaeus
őstag

"Ha mindkét helyen ugyanazok az ellenőrzőösszegek (ez egyfajta digitális ujjlenyomat) jönnek ki, akkor 100%-ra megfelelően átvitte az adatot, és jó lesz hifistáknak is."

"Az igazi audiofil akkor is hallja a különbséget, ha előtte a diff üres kimenettel zárt!"

Quoth the Raven "Nevermore."

(#1799) #71562240 válasza Frawly (#1797) üzenetére


#71562240
törölt tag

"Aki nem ért hozzá, mert informatikailag, digitálisan analfabéta"
Az ne akarja összefoglalni.

(#1800) valakky válasza #71562240 (#1799) üzenetére


valakky
aktív tag

jótanács magadnak, hogy többet ne felejtkezz el róla?

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.