Mielőtt bármilyen beállítást megváltoztatsz, győződj meg róla, hogy mindent vissza tudsz-e állítani gyári értékre, ha valami nem úgy sikerül, hogy azután újra indulj a "kályhától". Ellenkező esetben érdemes felírni ill. lefotózni mi "hányason" áll a menüben.
Mindenek előtt érdemes kikapcsolni a Fekete tónust, a Dinamikus kontrasztot és az ilyen durvább beállításokat. A szín közt Natív-ra kell állítani. Ne nyúljon bele semmi más. szoftveres kiemelő vagy a kép dinamikáját módosító dolog.
A beállításnak nagyjából az az egyik lehetséges menete, hogy le kell tölteni pl az általam tervezett és rajzolt beállító grafikát innen: [link]
A megjelenő kép fölött valahol van egy fájl letöltés gomb.
Ha letöltötted a fájlt, akkor hozzá jutottál egy 1080 X 1920 pixeles TIF formátumú képhez.
Először tömörítetlenül, vagy minél kisebb tömörítési aránnyal konvertáld át a képet olyan formátumba amit a tv lát az USB-ről és töltsd rá egy usb eszközre a fájlt. Korábban eredetileg JPG-ben tettem fel, de reklamáltak itt a fórumon, hogy az veszteséges formátum és valami másban tegyem fel. Így került fel Tif-ben. Habár legtöbb esetben úgyis a JPG formátum a használható és annyira nem volt az láthatóan eltérő a tömörítetlentől, de engedtem a nyomásnak.
Annak az ábrának a szín sávjait egy-egy alap szín mezőben (és a szürke skálán is) +5%-os lépésekben növelve fedtem le nullától indulva 100 %-ig. Ezeken a mezőkön azt lehet beállítani illetve szín csatornánként ellenőrizni, hogy minden lépcső elkülönüljön és csak a 100%-os (legsötétebb) első mező lehet teljesen fekete vagy teljesen fehér. Azoknak kell a szélsőséges értékeket felvenni. A következőnek már észrevehetően el kell különülnie és minden lépcsőn láthatóan észlelni kell a változást.
(Nem látszhat egymás mellett több azonos fedettségű mező, mint több teljesen fekete vagy teljesen fehér) Ez a fő fényerő és kontraszt beállító szervekkel állítható be együtt nagy vonalakban. (Azután meg a Speciális beállítások/Fehéregyensúly menüben külön-külön, színenként kettő szabályzó szervvel. R és G és B erősítése és szintje külön, amiket együtt futásra kellene beállítani, ha láthatóan hibás.)
Persze ami láthatóan nem hibás, azt nem kell elállítani, de írom mint fizikai lehetőséget.
A kettő szürke gradációs skála azért van egymás alatt, mert azon lehet beállítani a szín egyensúlyt több lépésben. A szemben álló egymás alatti szürke skálák bármelyikén lehet látni az általános elszíneződést ami mindenre kiterjed (amit szemmel még tudunk érzékelni). Ebbe bele tudunk nyúlni de nem is olyan egyszerű, mert mint említettem, kettő külön dolgot kell hozzá állítani. A szín csatorna szintjét és a csatorna erősítését mindegyik esetben külön. Mindkettő hatással van az adott szín linearitására és fényességére, vagyis a többiekkel való együtt futásra. (Ezt nagyon türelmet igénylő jól állítani.)
Ha már nagyjából együtt futnak a színek, ezekkel a variációkkal a szürkét főbb vonalakban be lehet állítani.
Igaz, az mindig relatív, hogy mi mihez képest szürke, (esetleg ugyanaz vöröses vagy kékesszürke) mert a műfényes környezetben más látszik szürkének mint napfényesben, de mégis ad egy olyan alapot, ami ahhoz a referencia környezethez adja meg a semleges szürkét ahol, amilyen körülmények között többnyire nézzük (és éppen állítjuk) a tv-t.
Tehát:
A kettő szürkének egymás alatt külön szerepe van. A lépcső azért van egymás alatt, mert a szín csatornánkénti linearitási és "együtt futási hiba" okozhat olyan eltérést, hogy a sötétebb mezők színe hibásan eltérhet a világosabb mezőkétől és ez legkönnyebben a szürke mezőkön látható. Amikor együtt futnak, az még koránt sem biztos, hogy lineárisak is (a fényerő a jel függvényében).
Az azonos szürke mező szín eltolódása attól lehetséges, ha a színcsatornánkénti erősítés és az adott csatorna szintje nem megfelelően van beállítva egymáshoz képest egy-egy színnél. Ezeket is össze lehet hozni de nagy nagy, hatalmas türelem és érzék kell hozzá. Ha nem jó az abban mutatkozik meg, hogy az egymás alatti eltérő fedettségű szürke mezők színe eltér egymástól. Ehhez saját tapasztalatot kell szerezni. Sokat kell próbálgatni és kicsit később, pihentebben megint vissza térni rá.
(Na igen, ezt az előnyt nyújtja a műszeres kalibrálás, hogy jóval gyorsabb és pontosabb, mint azt szemmel meg tudnánk látni.)
Ha már láthatóan rendben van és nem látsz semmi hibát, akkor még biztosan lenne, precíziós műszerrel mérhető eltérés, de amit nem látunk, azt hiába is állítja be bárki műszerrel, azt úgysem fogjuk észrevenni. A szem elég toleráns. Ehhez a beállítgatáshoz nagy türelem és akár hetekig tartó "játék" játékos kedv kell, mire minden "tökéletes" lesz, akár csak a szem számára.
Persze az alap beállításokat, mint a fényerő és kontraszt, vagyis, hogy a fekete rendben legyen és a fehér is a helyén legyen, na meg minden kicsi fényerő lépcső látsszon, ahhoz nem kell ekkorát dolgozni. Az gyorsan megy.
[ Szerkesztve ]