Új hozzászólás Aktív témák

  • DuplaZso

    aktív tag

    A hozzászólás szerkesztéséhez rendelkezésre álló idő természetesen letelt, mire észrevettem, hogy hülyeséget írtam az utolsó mondatban, mivel a BD 135 komplementerpárja nem a 136-os - pédául a 240-es sorozattal ellentétben - , hanem a 140-es.

    Szóval !

    Az alább bebiggyesztett ábra a tranzisztor hűtésének leegyszerűsítése, biztonságosabb rövidzár"védelem" (inkább lustaság), és némi tyúkbél(inkább munkaidő)spórolás után a következőképp néz ki :

    Itt elég csupán a potméter kivezetéseire ráheftölni a két pozitív tápágat, a negatív oldalt a tranyó kollektora a hűtőlapján át kapja meg - az előző hsz.-ben "Fém !"-mel jelölt rész a rajzon - a gép fémházától, ezért biztosítani kell a jó elektromos érintkezést a tranyó hátoldala és a ház közt. Hővezető anyag használata itt is ugyanúgy szükséges, mint a korábbi kapcsolás esetében.
    Mivel minden, általam eddig látott ház váza eloxálva van, ezért javaslom a vasfelület (most nehogy valaki azzal jöjjön, hogy az bizony nem vas, hanem acél, mert megbúbolom !) tranyóval érintkező részét csiszolóvászonnal, vagy bármely más eszközzel nagyjából fémtisztára puccantani.

    Kiegészítésképp még annyit, hogy az említett BD135 és BD 140 tranyók 1,5 Amperes típusok, tehát ugyan lehet, de nem nagyon illik 1A feletti árammal terhelni őket.
    Ez persze erősen ventillátortípus-függő, de nagyjából 5-10 légkavaró együttes szabályzását teszi lehetővé, a kimeneti feszültség pedig hozzávetőleg 4,5 és 11,5V közötti lesz.

    Erről a témáról mellesleg született már egy-két cikk a Logouton...

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés