-
LOGOUT.hu
Általánosságban a napenergiáról (alapinformációk)
Kezdjük Ádámtól, Évától! Napenergiát nagyon sok mindenre lehet hasznosítani, nagyon sokféleképpen, de ezek közül a legelterjedtebb a napelem és a napkollektor.
Napelemmel villamos energiát lehet előállítani, napkollektorral hőenergiát állítunk elő, amivel vizet vagy levegőt lehet melegíteni, amit a használati meleg víz melegítésére, vagy épp fűtésrásegítésre lehet használni. Utóbbi előnye, hogy rendkívül magas hatásfokkal (<95%) tudja a beeső napsugárzást hasznosítani, hátránya, hogy akkor adja a legnagyobb meleget, amikor süt a nap – jellemzően amikor nincs rá szükségünk (nyáron)! Mosodáknak, autómosóknak (ahol sok hőenergiára van szükség nyáron is) ideális befektetés! Háztartásoknak már több problémát hordoz, mint előnyt, mert a nyáron keletkezett energiával valamit kezdeni kell, különben néhány év alatt saját magát fogja károsítani a rendszer!
Könnyű megjegyezni, hogy melyik-melyik, mert anno iskolában majdnem mindenkinek volt napelemes számológépe! Ez a topic a napelemekről szól!
Új hozzászólás Aktív témák
-
VaZso
senior tag
A benzin / dízel / LPG-üzemű autóknál ez be van építve az üzemanyag árába elég rendesen, vagyis ott ez már régen megoldott.
Most azon rugóznak, az elektromos járművek által felvett energiára hogyan számolják el gyakorlatilag ugyanezt.
Annyi a különbség, hogy a hagyományos üzemanyagok esetén kevésbé szembetűnő az adótartalom mértéke, míg az új rendszerben meglehetősen az lenne.
Idén áprilisi cikk a benzin adótartalmára literenként 292 Ft-ot írt.
Ha az autó mondjuk 100 km-en 8 litert fogyaszt, akkor az adótartalom a fenti alapján 2336 Ft. Ha az elektromos autó 100 km-t 18 kWh energiával teszi meg, az kWh-nként 130 Ft adót jelent.
Tehát, ha a fenti adatokkal számolok, akkor a benzin árában "kWh-nként" 130 Ft adó jelenleg is benne van, és pl. mostanság alkottak infláció-követő éves adóemeléseket erre is.
Ha 6-literes benzinfogyasztással számolunk, akkor 100 km-en "csak" 1752 Ft lesz az adó, amit 100 elektromos km-re 15 kWh fogyasztással számolva 117 Ft adótartalom lenne elektromos kilométerre számolva.
Nem tudom, ezt pontosan miként szándékoznak megoldani, hogyan kezelik a helyzetet a már most sem olcsó nyilvános töltőállomásokra, és miként gondolták a külföldön töltött jármű járulékkezelését megoldani - valahol ezekre is választ kellene adni.
Ha a beszedni kívánt pénz nagysága a kérdés, akkor a fentiek alapján kilométerenként nagyságrendileg 120-130 Ft-ot gondolok a jelenlegi számok alapján, és ez az összeg persze folyamatosan nő, ahogy az állam éhsége kívánja.
Ha bevezetni szeretnék, jó eséllyel először megelégszenek egy kisebb összeggel... pl. 20-50 Ft /kWh, de hosszú távon biztos, hogy a benzin/dízel adótartalmának pótlását szeretnék elérni, vagyis legalább akkora éves összbevételt a teljes járműparktól, mint, ahogy az elektromos járművek előtt megszokhatták... ill. ha lehet, annál többet és többet.
pl. jelenleg eléggé változó az adótartalom a pillanatnyi olajár és forintárfolyam kapcsán is, és magasabb alapár mellett magasabb adó is jön be az államkasszába - ez a fenti gondolatmenetbe nincs beillesztve.
Továbbá ilyenkor meg szokták nézni, hogy külföldön milyen rendszereket hoznak létre, és azokat komponensekre bontják, majd a lehető legrosszabb kombinációban elővezetik, mutogatván a többi országra, hogy elemeiben minden megoldásuk valóban létezik máshol is.
Új hozzászólás Aktív témák
Az összefoglaló tartalma:
1. Alapfogalmak
2. Napelemekről
3. Napelem típusok
4. Inverterekről
5. Várható termelés kiszámítása
6. Mi történik működés közben?
7. Mi az engedélyeztetés menete?
8. Rendszer-méretezés és hibák(!)
9. Villámvédelem
10. Árak és megtérülés
11. Hibrid rendszerek
12. A megújuló energiák helyzete napjainkban
13. Egyéb
14. Telepítés után