Hirdetés

2024. május 9., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#4700) KTTech válasza ®abstract® (#4699) üzenetére


KTTech
veterán

Ez nem lakossági képarány támogatás kérdése, hanem rendezői döntés. Ha a rendező a filmet szélesvászonra álmodta meg, akkor úgy is kerül moziba, és nem készül külön kópia a "lakossági" felhasználóknak.

Régen volt még egy nagy előnye a szélesvásznú filmeknek: nem romlott a képminőség vetítés közben, ha 1:2,35-ös filmet játszottak, hiszen nem egy 4:3-as képarányú képkocka közepét kellett kinagyítani és kitakarni a felesleges részeket (kiemelve ezzel a film hibáit, pl. a szemcsézettséget, amit ma képzajnak minősítenek, és ez rontja a képélességet is).

Egy kivétel van: ha szuper 35-ös a forrásanyag és abból van kivágva a szélesvásznú változat (függetlenül attól, hogy analóg film vagy digitális az eredeti), nem pedig eredetileg is anamorf objektívvel van felvéve. Ez esetben elvileg bármilyen képarány készülhet, maximum a filmen szereplő jelenet különböző részei levágásra kerülnek (és lesznek belógó mikrofonok és társaik). Az ilyen forrásból jönnek ki általában az open matte verziói az eredetileg szélesvásznúra megálmodott filmnek - de a stúdiókat általában köti a rendezővel kötött szerződés a képarányt illetően.

A CGI filmeket elvileg bármire le lehet renderelni, de általában a rendezői igény fog elkészülni, mert súlyos tízmillió dollárokba kerülhet egy másik formátumra történő újrarenderelés.

Ha IMAX mastert kell készíteni (vagy az a forrás), akkor csak abban kell válogatni, mi kerül levágásra a képből, mivel ott a képarány nagyon más - a szélesvásznú verzió mindenképp a kép alsó-felső részeinek levágásával fog elkészülni. Ez esetben a 1:1,85-ös verzió többletinformációt fog adni a szélesvásznúhoz képest, és nem lesznek zavaró képelemek sem. Ez esetben is a pan&scan megoldás lesz használva, hogy nehogy lemaradjon valami fontos a végleges kimeneti formátumból. A hibrid filmeknél pedig ugrálás van általában a 1:2,35 és 1:1,78-as képarány közt, attól függően, mit milyen formátummal vettek fel.

Régebben egyébként azt csinálták, hogy egyszerűen levágták a szélesvásznú film két szélét, és úgy került TV adásba/VHS-re a film, ezzel elvesztve a kép 50%-át (1:1,85-nél csak 25% körül megy kukába) - ezek is pan&scan verziók, ezzel megpróbálták a kép közepén tartani a lényeges képelemeket, hogy lehetőleg ne két félbevágott ember beszélgessen a kép két szélén a 4:3-as verzióban, hanem pl. hol az egyik oldalát mutatták a képen az eredeti filmnek, hol a másikat. Ezt a módszert használták egyébként az 1:1,85-ös filmeknél is.

Így kell elképzelni az eredetileg felvett képet (a kép közepe egy kör lenne): [link] , ezt vetítés során egy speciális (anamorf) objektív húzta szét normális képre, így sokkal jobb képminőség volt elérhető.

A Kodi-s zoom funkció a kép két szélét vágja le eszetlenül, majd képminőségvesztéssel kinagyítja a maradékot... senkinek nem ajánlom a használatát, aki kicsit is ad a minőségre.

[ Szerkesztve ]

www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.