Kecskeméti társas csoportba írtam egy ilyet szombat este az első játék után:
Öszetevők:
- a játék doboza kritikán aluli, a kártyák minősége szintén vacak.
- a játéktábla kifejezetten sötét, jó pont, hogy csak enyhén csillog
- a tábla és a többi token teljesen rendben van, kivéve a bort, amin látszik, hogy először a szinére festették, majd átfestették valamiért barnára, ami miatt elég nehéz megkülönböztetni. Összességében nem rossz, de nem az örökkévalóságnak van csinálva (szerencsére kártyákat nem kell keverni)
- a játéknak jó nagy asztal kell (Robinson Crusoe a lépték) és aki "fejjel lefelé" látja a táblát, annak nehezebb dolga van
Játék tanulása:
- a tanulási idő nagyon rövid, és rendkívül egyértelmű, nagyon kevés bújtatott szabály van, szinte nincs olyan eset, ami miatt újra elő kell venni a játékszabályt
Játék jászhatósága / játékélmény játék közben:
- az első játék alkalmával is nagyon könnyedén megy a játék, senki sincs túlterhelve a szabályokkal.
- nagyon jó élmény játszani, a birodamad folyamatosan épül, minden opció kecsegtető, sosem vagy sarokba szorítva, soha nincs olyan, hogy az adott köröd alatt a lépésed kényszerített, vagy nagyon béna
- a játék nagyon szépen folyik, nincs sok holt idő, a játékosok folyamatosan foglalkoztatva vannak, nem kell túl sokat várni a másikra.
- nem tudod előre pontosan, hogy mit fogsz lépni, nincs kristálytisztán egyértelmű jó lépés, ezért folyamatosan gondolkodtat
Játék stratégiája:
- az első játékban nem leszel mester,
- FONTOS: elképesztő, hogy nem csak a saját kis termelő egységeidet fejleszted (Great Western Trail, Terraforming Mars, Agricola stb.), hanem nagyon fontos alkalmazkodnod, az adott lehetőségekhez. Sokszor módosítani a stratégiát, átalakítani, több különböző variációra áttérni. EGÉSZEN FANTASZTIKUS!!!!
- nem az nyer, aki a legtöbbet termel, legjobb emberei vannak stb. hanem aki rugalmas.
- hihetetlen jó érzés, hogy nem mindegy, hogy mit és hova építesz, nem lehet csak úgy bármit beváltani pénzre és abból bármit megvenni!!! Imádom!
- könnyű módosítani a stratégiát, nem ragadsz be
Mikorra tanulod meg a játékot:
- az első játéknál még nem érzed, hogy a kártyák legalább annyira fontosak, mint az építkezés...
- sok út van és mindegyik út nagyon kényelmesen járható!
Újrajátszhatóság:
- alapből kettő térkép van, a városok moderáltan eltérőek, a bónuszok teljesen mások, és a kártyák felkerülési sorrendje is teljesen különböző, az újrajátszahtóság gyakorlatilag minden játék felett van, amit eddig megismertem (hasonlóan kiváló: Keyflower), gyakkorlatilag végtelen és ez nem Agricola-s végtelen és nem GWT-s végtelen, ez annál sokkal-sokkal több.
Egymásra hatás:
- nagyon érdekes az egymásra hatás, és több helyen is hatnak egymásra a játékosok, de nem direkten
- sosem veszed el valaki más dolgát, ő tud még ezer más dolgot csinálni; egy ajtót bezársz, egy ajtót kinyitsz, de azért tudsz hatni a másikra, és kicsit bele tudsz piszkítani a levesébe.
- DE! sosem fogtok egymásra igazán megharagudni, mert ezer más alternatíva lesz.
Skálázása a játéknak:
- 2 fővel az alap térkép kicsit nagy (kieg vásárlása javasolt), 3-4 fővel tökéletes, 5 főnél jobb az, hogyha gyakorlott játékosok vannak és itt egy picit lehet kaotikus a dolog
- de ahhoz képest, hogy komplexebb játék, a Marsnál jobb az 5 fős és csak a Keyflowernél rosszabb.
Játékidő:
- nagyon jól el van találva, 2 fővel nekünk szabállyal együtt volt a tiszta játékidő 70 perc, de legközelebb már előpakolással, elpakolással együtt szerintem lezavarnánk egy óra körül (be van acskózva )
- 4 fővel átlagos tiszta játékidő 75 perc
Vélemény:
- a játék nagyon folyékony, nagyon szépen halad egyik játékostól a másikig. Érzésre a túlgondolkodás picit rosszabb, mint a Mars-ban, de játék folyása maga pedig még annál is jóval jobb.
- a játék érzésre könnyed, csak egy kártya, minden körben, nagyon elegáns, a saját köröd végrehajtása mások számára is követhető, senkit se terhel túl.
- a játékban rengeteg, értsd rendkívül sok út van, semmire sem hasonlítható azok közül, amikkel eddig játszottam és komolyabb játékok. (talán a Caverna lehet ilyen)
- szuper, hogy nem tudod a játék végéig, hogy kinek pontosan mennyi pontja van, de a játék nagyon sok apró jelet hagy, ha figyelsz, hogy ki hogy áll. Nagyon jó az egyensúly a látható és a láthatatlan információk között.
Megvallom én óriási várakozással vártam a játékot. Az elegancia, a könnyedség, a rendkívüli, folyamatos útkeresés és élmény, az apró pici kényszerek, amelyek mégsem homokozóvá teszik a játékot, hanem valahol kőkemény stratégiává, de még sincs időd kiszámolni, mert túl sok a tényező és érzéskre kell hagyatkozni és nem is akarod, csak menjen a játék és follyon kézről kézre. Lebilincselő, élvezetes, mosolygós (minden játékosnak, akkor is ha nem nyersz). Hiszem azt, hogyha van otthon 15 játékod, akkor az egyiknek biztosan ennek kell lennie!
Azóta játszottak vele ismerőseim: azt mondták, hogy száraz a játék, a Marshoz képest mindenképp, az egyik szerint a GWT-hez képest is.
Személyes véleményem az, hogy a GWT-nél sem éreztem soha azt, hogy akkor most... mit is csinálok az indián sátrakkal? Kifosztom?! Vagy hogy lesz belőle pénzem? De fontos, hogy van egy ilyen vélemény, hogy száraz. Lehet az, a Keyflower is száraz akkor. Tök8 Imádom!
Ami az unverzumnak Chuck Norris, az az NBA-nek Török Péter.