- Yutani: YRHA - Yutani Retró HAngkártyái: IBM mWave
- Brogyi: CTEK akkumulátor töltő és másolatai
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- GoodSpeed: Ugrás 32 GB RAM-ról 64 GB RAM-ra: Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6000Z30
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- Klaus Duran: Páramentesítők minősége
- sziku69: Szólánc.
- Szevam: Mennyire tipik Z-gen viselkedés? Tipizálható-e egyáltalán?
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
Új hozzászólás Aktív témák
-
Huma
addikt
válasz
Crystalheart #99 üzenetére
Nem a diplomáról van szó. Hanem hogy mindenhez valami papír kell. Ami lehet csak egy OKJ-s vizsga is ami kb WC papírnak használható.
-
Huma
addikt
Azt azért tegyük hozzá, hogy sokszor egy diploma semmit sem ér mert valamelyik diplomagyár egyetemről/főiskoláról származik.
A büfé szakos bölcsészeket ugye ne is említsük. Diplomájuk van, de nem értenek semmihez.
Sokszor még helyesen írni sem tudnak ami egy bölcsésztől, hát...Magyarországon túlzásba viszik ezt a papírozgatást.
Mindenhez kell valami papír. Ilyen szerintem sehol másutt nincs a világon. Lassan már a legegyszerűbb munkákhoz is minimum érettségi kell ami teljesen nonszensz. -
tildy
nagyúr
Összességében:
Egyik ismerősöm, aki programozó fogalmazta meg jól: ezt a nem kell diploma dolgot azok erőltetik, akiknek nincs...
Fura modon a fenti mondatot meg mindig olyanok mondjak, akiknek van.
Szerintem az allasok nagy reszeben ra lehet kerdezni, akar egy 5 perces interjunal is, hogy meseljen kicsit korabbi munkairol, milyen design patterneket hasznalt, milyen frameworkot, mi volt a problemaja vele ( pl. informatikusnal) . Melyik problema volt, amelynek a megoldasara buszke, es hogy oldotta meg. Ezt egy 10 perces telefoninterjuban el tudja mondani. 20-30 jeloltnel szerintem vallalhato.
Ugyanigy hasonlo kerdessor mas szakmak eseten is.
-
Crystalheart
őstag
Hasamra ütve mondtam egy számot... Én csak az önkormányzatnál láttam munkaügyben való jelölt-bírálatot, azaz láttam volna, ha egyáltalán jelentkezett volna valaki a meghirdetett munkára. (Az állami kishal-keresetek valószínűleg nem túl vonzóak...
)
Egyébként annyi szent, hogy valami átfogóbb ügynök-rendszer itt sem ártana, vagy ha a munkaügyi központnak nagyobb szerep jutna a munkakeresésben. Az nem állapot, hogy az ember bead 100 helyre jelentkezést, visszakap három helyről, hogy köszönik, nem, meg egyről, hogy mehet az interjúra, és a munkakeresésre elmegy egy csomó energia és pénz, ami alatt akár tanulhatna is, a hatékonysága meg sose lesz olyan jó, mint annak, akinek ez a szakmája.
-
tildy
nagyúr
válasz
Crystalheart #91 üzenetére
Errefele inkabb ugynoki rendszer van, ok szurnek elso korben .
Es termeszetesen egyetertek, vannak olyan szakmak, amikhez tenyleg szukseges a szakiranyu vegzettseg , de rengeteg olyan szakma van, ami mas vegzettseggel is vegezheto ( akar ugyanolyan jol, vagy meg jobban) . Ezekre gondoltam. Ilyen akar a programozo ( nem egy villmernok, vagy gazdasagi vegzettsegu ember van ezen a teruleten, azon kivul, hogy rengeteg olyan embert ismerek, akiknek nincs diplomaja semmibol) , akar a konytaros , es meg lehetne sorolni.
A vicces amugy, hogy ugy mondom ezt, hogy ket diploma lapul a zsebemben, valoszinuleg idovel lesz meg egy tanari is. Szoval nem, nem csak azok mondjak akiknek nincs.
1200 oneletrajzot amugy nem hiszem, hogy magas kvalitast igenylo munkara kuldenek be, hanem inkabb helpdeskre, vagy call centerbe .
-
Vladi
nagyúr
Felőlem...
(#92) Иван:
Jah. Mondtál egy példát, valakiről aki boldogult diploma nélkül. Most mondjak én 1 milliárd másik példát azokról, akik nem?
Összességében:
Egyik ismerősöm, aki programozó fogalmazta meg jól: ezt a nem kell diploma dolgot azok erőltetik, akiknek nincs...
(#91) Crystalheart:
Még fiatal vagy. Nem tudhatod, hogy külföldön a kerítés is kolbászból van.
-
Crystalheart
őstag
Esete, szakmája válogatja, ezt nyilvánvalóan nem lehet mindenhol így letesztelni, még az orvos/ügyvéd szakokon kívül sem, ahol a diploma feltétel is.
Amúgy nem is csak az ilyen nyilvánvaló szakmák esetén előírás a papír, hanem majdnem minden állami/önkormányzati tisztviselői munkakörben is, tán még a könyvtárosnak is. Például művelődési ház vezetése, itt helyben épp ezt hirdetik, nem egy hatalmas meló annak, akinek van hozzá affinitása, de ha jól rémlik, minimum főiskolai végzettséget írnak ki rá, ÉS több éves tapasztalatot. Én magam hiába bizonyítottam már be (ingyenmunkában), hogy jó vagyok a helyi rendezvények szervezésében, és még konferálni is tudok, hiába mondhatom jó ismerősömnek a képviselőket, papírok nélkül azt hiszem még a törvény is tiltja, hogy felvegyenek.
"Teszt. KErdesek. Hogyan oldana meg ezt es ezt. Vagy melyik a gyorsabb, id vagy class? Vagy hogy hivjak ezt es ezt? Vagy hova kell kotni ezt es ezt? Vagy mi a hiba az alabbi esetben? IT teren van tapasztalatom, rengeteg profi rendszergazdat es programozot ismerek, akinek nincs informatikai vagy egyeb diplomaja."
Arra gondolt, hogy beküldenek az emberek, mittomén 1200-an önéletrajzot, abból nyilván nem tudnak mindenkit végighallgatni, és azokat fogják már csak az interjúra vagy a tesztre is behívni, akiknek jobb a papírjuk. Hát hogy külföldön hogy van ez, azt nem tudom, lehet, nem jelentkeznek annyian egy helyre szinte tetszőleges munkakörben, mint itthon.
-
tildy
nagyúr
1. Nem volt szuksege ra
2. Errefele evi 9000 font. Lehet szamolni... Nem fogjak adossagba verni magukat...
3. Ha eled raknak egy tesztet , vagy egy feladatot , akkor eloadhatsz barmit, lopikulat sem er. Nekem egy twitter searchet kellett leprogramoznom ket ora alatt, latszott a kodomon, mennyire vagyok kepben.
krizmo: "A kérdésem csak annyi, hogy akinek nincs végzettsége, az hogy kerül abba a helyzetbe, hogy megpályázzon egy olyan állás, (és eljusson interjúra) amihez nincsenek papírjai?"
Teszt. KErdesek. Hogyan oldana meg ezt es ezt. Vagy melyik a gyorsabb, id vagy class? Vagy hogy hivjak ezt es ezt? Vagy hova kell kotni ezt es ezt? Vagy mi a hiba az alabbi esetben? IT teren van tapasztalatom, rengeteg profi rendszergazdat es programozot ismerek, akinek nincs informatikai vagy egyeb diplomaja.
-
Иван
őstag
Miért marná? Annyira marja a szememet, mint egy átlag BME-snek a BCE. Azaz semennyire.
Én is többre értékelek bizonyos diplomákat a BME-ről, mint akármelyik BCE-st, de az összehasonlítás nálam ott bukik meg, hogy eleve teljesen más szakterületen tevékenykedik a két egyetem. Persze, össze lehet hasonlítani, de nem látom értelmét.
Mellesleg nagyon sokáig én BME-VBK-ra készültem, de aztán rájöttem, hogy engem az nem érdekel, meg különben is, a BCE-n jobb a büfé.
proci985: elhiszem, a BME és a BCE jó egyetemek, tényleg top itt az országban, de azért nem véletlen, hogy egyik se nagyon villant nemzetközi rangsorokban.
Bár most úgy tudom valamelyik listába bekerült a Corvinus, ELTE, a szegedi meg a debreceni egyetemek összesítve (valahol 600 után jönnek), a BME meg műszakin fötörte be magát hasonló helyre.
SZERK
Amúgy ez ha jól tudom összesített rangsor, tehát itt együtt vannak a humán és a reál egyetemek, a csak reál összesítésben a BME is ért el helyezést. Amúgy meg mielőtt nekem ugrotok, ez EGY lista, a 8000000-ből, ott simán tök más rangsor van. -
Ringman
félisten
szerintem azt nem vitatja senki, hogy nem mutat meg semmit a jelentkezőkről az, hogy az ember elvégzett egy _normális_ egyetemet/főiskolát.
-
Crystalheart
őstag
Szakmája válogatja, valahol tényleg elég lehet a referencia, hogy mit műveltem az elmúlt 10 évben, ha annak valóban van nyoma. Most persze marginális példát hozok, de hirtelen az jut eszembe, hogy vannak filmrendezők egyetemi végzettség nélkül is, a munkájukban legföljebb a kezdetekben gátolta mindez őket. De általánosságban elmondható, hogy igen... azért egy egyetemi végzettség - ha nem laza egyetem laza szakja - többet nyom, mint a bemondás alapú gyakorlat.
(A legeslegtöbbet meg az ismeretség nyom, de az más lapra tartozik.
)
-
Crystalheart
őstag
Akárhogy is, az egyetem (még egy magyar egyetem is) jó alap tud lenni, ha az ember nem csak lábat lógatni jár be. Fölösleges összehasonlítani az egyetem + 2 év gyakorlatost az érettségi + 10 év gyakorlatossal, sokkal relevánsabb, hogy az érettségi + 2 év gyakorlatosnál jó eséllyel többre képes. Már csak azért is, mert így vagy úgy végigtolta az egyetemet, ahol az MSc rendszerint már nem olyan brahira kiszórós. Még az informatikai irányultságú karokon is számtalan igen hasznos, nem feltétlenül kötelező kurzust lehet felvenni.
(Mikor elhagytam az egyetemet, hogy spóroljak az állami támogatással, igazán sajnáltam, hogy nem lakom valahol a belvárosban, és hogy két óra az út oda, mert a nyilvános előadások közül sokra szívesen bejártam volna továbbra is.)
-
Ringman
félisten
A másik kérdésem a minőségbiztosítás. Oké, hogy tud. De most én bemegyek, előadom a mindenhez értek nagyjelenetet. Papírom nincs... akkor?
próbaidő.
Tekintve, hogy szigorú számadású irat. Ez miért baj?
pl azért, mert ev.-ként e-hiteles a visszaigazolás. azzal mit ér az eladó.
ugyanez vodafone céges ügyintézéshez minden alkalommal az aláírási címpéldány + cégkivonat minden alkalommal.
szerk:
(#80) krizmo_
A kérdésem csak annyi, hogy akinek nincs végzettsége, az hogy kerül abba a helyzetbe, hogy megpályázzon egy olyan állás, (és eljusson interjúra) amihez nincsenek papírjai?
hogy mondjuk megvan a tudása, hogy betöltse a pozíciót.
-
krizmo_
addikt
Amúgy, meghirdetnek egy munkát, kérnek önéletrajzot, és egy példányt a bizonyítványokról (nem mindig, de előfordul). És ez alapján hívják be az embert állásinterjúra.
A kérdésem csak annyi, hogy akinek nincs végzettsége, az hogy kerül abba a helyzetbe,
hogy megpályázzon egy olyan állás, (és eljusson interjúra) amihez nincsenek papírjai?Szerk.:
(#81) Ringman
Aha, értem és tudása honnan van, ha nem tanult valahol? -
Vladi
nagyúr
"A papir sokszor nem igazolas rola...."
Ez meg az oktatási intézmény sara. Nem az országé, nem a mentalitásé vagy a munkavállalóé, hanem az intézményé.
mert ha van x papírod, az visszakereshető, ellenőrizhető, hogy milyen feltételekkel kaptad meg. Ha azoknak megfeleltél, és a pozicióhoz is elég, felvehető vagy.
Azt továbbra is bullshitnek tartom, hogy a tudás a lényeg, nem a papír. Pont ezért. Mert mi igazolja? Semmi. Kipróbálod, vagy jó, vagy nem. De egy idegen csak ezzel igazolhatja, hogy valami tudás van mögötte.
-
Vladi
nagyúr
Akkor megfordítom a kérdést:
Ha annyira nagy a tudása, hogyhogy nincs diplomája. Pff
A másik kérdésem a minőségbiztosítás. Oké, hogy tud. De most én bemegyek, előadom a mindenhez értek nagyjelenetet. Papírom nincs... akkor?
(#69) Ringman:
Tekintve, hogy szigorú számadású irat. Ez miért baj?
-
tildy
nagyúr
A papir sokszor nem igazolas rola....Termeszetesen nem azt mondom, hogy az orvosnal ne kerjek, trivialis volt szamomra, hogy nem veluk kapcsolatban ertem.
Mivel igazolod , hogy ertesz hozza? Eled raknak egy szakmai feladatot. Ha meg tudod oldani, akkor van a dologra ralatasod.
Persze, orvosnal ez nem jatszik, az mas eset. De majdnem minden szakmanal ott vannak a referenciak , amit errefele vegig is szoktak hivogatni egyeb szakmak eseteben ( de talan meg az orvosoknal is) .IT teruleten en azt vennem fel, aki ert hozza, valoszinuleg 2 ev +diploma kevesebbet nyomna a latban, mint 10 ev tapasztalat diploma nelkul .
Hozhatja a papirt, de nezzuk meg, a gyakorlatban is ott van-e.
-
krizmo_
addikt
Na, jó nem részleteztem ki, de nyilván egy adott pozícióra, olyan embert részesítenék előnyben, akinek van ahhoz kapcsolódó papírja, és nyilván nem a büfé szakokra gondoltam.
A gyakorlati helyekről is lehet referenciát kapni, ha kiérdemled... Szóval a megfelelő papírokkal, miért ne egy ilyen személyt részesítsek előnyben?
Már csak azért is, mert párommal mi is rengeteget tanultunk/tanulunk, és azért azt is kell értékelni, ha valaki hülye, azon látszik, kiderül, ezért van próbaidő, hiába van egy csomó papírja. De azért mégsem lehet felvenni mindenkit csak azért mert szorgalmas...Tudom mennyire nem becsülik meg itt a jó munkaerőt, azt is tudom mi megy az országban.
Ennek eredményként most kezdek el egy nyelvtanfolyamot, mert pár év múlva mi is elmegyünk innen. Erre készülünk már most. És nem is jövünk vissza, ha egyszer elmegyünk innen. Szomorú vagy nem, de itt nem lehet megteremteni egy normális életet... -
"De ha jobban belegondolok, ha én vállalkozó lennék, akkor azt részesíteném előnyben, akinek a legjobb papírjai vannak."
Megtörtént eset:
Betipeg az ember 3 diplomával(1 büfészak) 2 középfokú nyelvvizsgával és nem tud válaszolni arra a kérdésre, hogy "Mihez értesz?".
20 évig járt iskolába és nem ért semmihez. (vagy nem tudja mihez ért)
A másik véglet, hogy a fagyikanalazáshoz is meg kell nézni ~200 embert, mert arra meg jelentkezik mindenki."Mert azért ne kell azt általánosnak venni, hogy papírral az ember hülye."
Nem hülye, csak dolgozni nem tud.Tudod mi a legszomorúbb?
A munkavállalók akik tudnak és akarnak is dolgozni elhúztak nyugatra.
A láblógatók hazajönnek, mert ott se jobb.
Nyilván van átfedés, de kb. ez a jellemző. -
krizmo_
addikt
Azért papír kell a tudásról, különben mivel igazolod, hogy értesz a dolgokhoz. Arról nem is beszélve, hogyha valaki felvesz, annak adózni kell utánad és fel kell tüntetni a végzettséget. Én nem mondom, hogy mindenhez diploma kell, mert nem.
Azt tudom én rengetegek tanultam fejődtem az egyetemen, és nem csak a kötelező tananyag miatt. Pl.: egy pszichológust ki venne fel papír nélkül? Vagy egy orvost? Valamivel igazolni kell a szaktudást, vagy gyakorlatban igazolod a tudást, ha sebész vagy, megműtesz valakit vagy mi? Egyszerűen vannak szakmák, ahol nem lehet eltekinteni a papírtól.
De ha jobban belegondolok, ha én vállalkozó lennék, akkor azt részesíteném előnyben, akinek a legjobb papírjai vannak. Mert azért ne kell azt általánosnak venni, hogy papírral az ember hülye.... -
-
Ringman
félisten
nem vettem országleszólásnak. főleg mert igaz.
egyetértek a többivel is, amit írtál.
egyébként cége válogatja, kis/mikrovállalkozásban szerintem ritkább ez, mint nagyobbnál.
nálunk pl a szerkesztőnek (építészet) nincs érettségije (szakmunkást végzett) - most csinálja majd jövő nyáron (>30 éves egyébként) de jól dolgozik, itt van már talán 6 éve.
most végzett/hallgató építészek meg nem rosszabb munkát végeznek.
-
tildy
nagyúr
Felreertes ne essek, nem az orszagot szoltam le, hanem a hozzaallast ( nem irtal ilyet, csak valaki felreertheti a mondandom).
Vajh miert kell ez a fajta szuro ott, es mashol miert nem? Miert ez alapjan szurik ki a lehetseges munkatarsakat? Tenyleg a papir adja a tudast? (NEM!)
Akkor mirol beszelunk?
Valami, valahol nagyon elromlott. Lehetne jobban. Meg csak "penzbe" se kerulne. Lehetne szurni, maskepp, mashogy, de nem . Mert egy felveteli tesztsorral dolgozni kell. Bizony. Lehet valakinek nem fulik hozza a foga.
Igy a konnyebb ut marad, ranezunk milyen papirja van, es megmondjuk alkalmas lehet-e. Nincs papir? Akkor nem vagy jo, ALKALMATLAN vagy.
-
Ringman
félisten
mert ez egy papírország.
ahhoz pl hogy vegyek 1 számlatömböt a papírboltból kell igazolás arról, hogy egyéni vállalkozó vagyok + még az adóigazoló kártyám is - mint magánszemélynek. ha nem én venném meg, még elvileg meghatalmazás is - két tanuval persze.
mert így biztosan nem lesz számlagyár. javárjunkmár, nem ezen múlik.
-
Crystalheart
őstag
Programozó szakközépbe, miért?
Amúgy vannak már olyan termek - talán azóta az ELTE IK-s termünk is ilyen, de 4 éve nem jártam ott -, ahol jelez a rendszer, ha bekapcsolt telefont vagy egyéb rádióhullámú jeladót érzékel. Ez a jó irány, csak drága mulatság. (Az SZFE felvételit egy BME-s nagyteremben írtuk a régi épületben, ahol semmi hasonló nem működött. Nem egy fojtott megjegyzést hallottam, hogy "ha ezt tudom, hát hozom a digitalizált filmtörténeti lexikont...") Ha a puskázás ezen új módjait is kiiktatják, akkor talán sikerülhet reálisan belőni a követelményeket, és például a diszkrét matematika elmélet nem gigamemoriter-tantárgy lesz, hanem némi logikát is igényel majd.
Ami azt illeti, nekem az elveimmel is ütközött a puskázás, meg teljesen béna is volnék hozzá.
-
krizmo_
addikt
Tudom, hogy mi van ilyenkor...
Nem ez volt a lényeg....
De ennek lefolyása, amúgy sem ilyen egyszerű... majd meglátod, ha ilyen helyzetben kerülsz.... Azért velem nem nagyon fordult elő, hogy nem voltam elégedett egy jeggyel, de ha mégis nem mentem sehova, mert annyira nem volt rossz a helyzet...
Persze be se kell járnod az előadóhoz, és felveszed következő félévbe a tárgyat, egy másik előadónál, csúszás van....Crystalheart: de te szakképzőbe jártál nem....?
-
Crystalheart
őstag
Persze, próbálkoznak. Nálunk az 500-as előadóban, ahol egyszerre olyan 200-250-en írtunk, minimum egytucat felsőbb éves járkált fel-alá. De a modern technika szemmel kiszúrhatatlan... Egy olyanra sem emlékszem, amikor lebukott volna valaki.
Persze az olyan matekZH-knál, ahol feladatot kell megoldani, a puska nem nagy segítség, hacsak nem állunk összeköttetésben valami zseni haverunkkal közben. De azért elkeserítő volt látni, hogy azok, akiknél középiskolában simán jobb voltam matekból, ilyen eszközökkel lazán aláztak a vizsgán.
-
sztanozs
veterán
De olyan is volt, hogy a "tanár" azt mondta, akit puskázáson kap, nem csak őt de az egész évfolyamot 1-re értékeli.
Mondjuk ezt nem teheti meg (semmilyen körülmények között), de jó sztori.
Illetve ha nálunk megcsinálták volna, a hallgatók olyan pert akasztottak volna az iskola nyakába, hogy nem csak a tanárt, de még a dékánt is rendesen megrángatták volna. Volt pereskedés a felnőttképzési doksik kiállítása körül is anno. -
krizmo_
addikt
válasz
Crystalheart #57 üzenetére
Pl.: Nálunk volt olyan "tanár" az egyetemen, akinél egy zh úgy nézett ki, hogy hátul 2 ember elől ő, minden elpakolva a padról, és járkált. Az egyértelmű volt, ha valaki puskázott bukta a tárgyat. De olyan is volt, hogy a "tanár" azt mondta, akit puskázáson kap, nem csak őt de az egész évfolyamot 1-re értékeli. Mivel nagy volt a nyomás, és egy 100-as előadóban, ami tele van elgondolkodsz, hogy megéri e, ha meglincsel a tömeg....
Azt hiszem ezek elég jó módszerek...
Én mindenhova a tudásért mentem és nem azért, hogy papírom legyen róla... -
Crystalheart
őstag
Ja, szerintem se menjünk nagyon bele, én csak az egyetemi oktatás minőségéről beszéltem. Annak ellenére, hogy sokakat szórnak ki, a rosta lényege maga megkérdőjelezhető... Nyugaton a világelső egyetemeken ennél sokkal kreatívabb módszerrel tanítanak, és kreatívabban is kérnek számon - tudtommal.
-
Иван
őstag
Őőőőő, izé, a legtöbb ember akkor se tud (akar) értelmesen gondolkodni, ha szeneslapáttal verik őket.
SZERK
Crystalheart: elvileg a munkaerőpiacon neked lesz majd előnyöd, mert a legtöbb munkáltatót nem érdekli a diploma (az meg, hogy négyes voltál vagy hármas, pláne nem), ha niocns az se gáz, csak tudd a dolgod.De ebbe ne menjünk bele, mert erősen off.
-
Crystalheart
őstag
A különbség, hogy diplomát venni nem általánosan bevett gyakorlat, és ráadásul nem jegyzik sehol. A sikeres csalással szerzett jegy viszont elidegeníthetetlen, utólag bebizonyíthatatlan. Tudod te, hány csoporttársamnak volt rádiós, füljáratba dugható fülhallgatója, meg kamerás szemüvege?
Minden olyan teremben lehet ezeket használni, ahol nincs leárnyékolva a mobilhálózat. És lazán megkapták a négyest egy átbulizott félév után, én meg agyonszenvedtem magam, csak hogy legalább nagyjából tudjak valamit.
-
nem tanítják meg gondolkodni őket.
Nem úgy emlékszem, mintha bármikor is gondolkodni tanítottak volna. Sokkal inkább csak megjegyezni dolgokat.
-
Иван
őstag
válasz
Crystalheart #47 üzenetére
A csalás egy más dolog, ennyi erővel meg is lehet venni a diplomát a pécsin
-
Crystalheart
őstag
"Szóval egy neves egyetemen nálunk se gond a követelmény rendszer szerintem. VAgyis műszaki téren biztos, hogy nem." - Már ha nem puskázásra, ergo csalásra nevelnek. ELTE IK-n akinek volt valami tuti puskamódszere, az minden elméleti írásbelin nyert, de valaki még szóbelire is úgy ment. Akinek nem volt, annak lutri volt, mert akkora anyagot kértek, bemagolva.
-
Иван
őstag
Értem én, de amit te mondasz, azt se tanítják meg, nem törekednek az ilyen látásmód kifejlesztésére. Innentől meg az is fölösleges.
proci985: a felsőoktatás más tészta. A BME-n is kiszórják a mérnök hallgatók kb. felét az első két félévben. Hogy is mondják? "A BME-re jelentkezettek 54% sohse lesz mérnök."
Szóval egy neves egyetemen nálunk se gond a követelmény rendszer szerintem. VAgyis műszaki téren biztos, hogy nem.
-
tildy
nagyúr
Jahm, jol osztalyozhato , ertekelheto, csak abszolut nem jo semmire, ha kihullik az ember fejebol. Amit ezzel a modszerrel tanultam, kb a vizsgaig maradt benne a fejemben. Kb.
Koszonom, nem kerek belole.Ugy gondolom, hogy egy vizsgan , foleg ha egyetemi, foiskola, nem azt kene osztalyozni, hogy kinek mennyi memoria van az agyaban, hanem pont hogy azt, hogy milyen osszefuggeseket tud atlatni, hogy tudja osszekapcsolni a tanult dolgokat.
Ki franc emlekszik mar a koltok mikor hol, mennyi ideig voltak, mit csinaltak, mikozben a logikai dolgok jo reszet azert szepen le lehet vezetni.
-
proci985
MODERÁTOR
ó, régen se volt nehezebb a gimnázium.
de gyakorlatban svéd gimnáziumhoz képest is eléggé nagy különbség van felsőoktatásban. pl programozás C itt a legmagasabb programozó tárgy gimnáziumban, ez kb egy 50%on menő tárgynál (10hét alatt 7.5 kredit) az első három hét anyagát fedi. na és akkor ez az első félév egyik üdvözlő tárgya... itt Skövdében kb a programozópalánták harmada el is tűnik az első hetekben.
-
Иван
őstag
A gond az, hogy a lexikális tudás elég jól osztályozható, értékelhető és átadható. Ma már részben elavult módszer, de ami most megy, annál jobb.
A kompetencia alapú oktatásra szerintem az oktatók sincsenek felkészítve, és maga a tanterv se jó. A kompetencia alapú oktatás ami most megy rossz, és tényleg nagyon lazán veszi a tanulást. Tapasztalat, ami nálunk ment az tényleg nem volt egy nagy durranás, én mondjuk napi fél, maximum egy óra tanulással simán lerendeztem mindent (negyedikben még ennyi se), de napi átlag 40 perc tanulásnál tényleg nem kellett több, és mondhatni kitűnő voltam (oké, németen elcsúsztam). Ez semmi, de aztán lehet 30 éve is ennyit kellett.
Most itt egyetemen kezdem felmérni, hogy amit én eddig tanulás címszó alatt végeztem, az gyakorlatilag az önszórakoztatás kategória. És ráadásul az én egyetemem még szabadidő központ is, meg még első pár hétben vagyok, tehát nem is annyira húzós.
SZERK
Alapvetően a kompetencia alapú oktatás ami most megy, az nem az. Szerintem. Vagyis én nem így képzelem el. Mert oké, hogy nem tanulunk, de mást se csinálunk helyette. Erre akarok kilyukadni. -
proci985
MODERÁTOR
nem a pisáról van szó, ez saját, ami országon belül hasonlítja össze az iskolákat. és nem az egész ország színvonala a kérdés, hanem az adott iskoláké. bár most konkrétan volt egy kisebb botrány az új felsőoktatási szabályozás miatt, mivel csak és kizárólag a diplomát szerzettek arányát nézi, emiatt pedig nem eukonform. reform folyik, de egyelőre csak a student union saját nyilatkozatát láttam, de abból sok számomra nem derült ki.
kompetencia alatt annyira lehet a semmit csinálni mint lexikálisnál. kompetencia alapúra nehezebb dolgozatot írni, ami az összes tárgyi célkitűzést végigveszi, ugyanakkor kipuskázni is jóval nehezebb/esélytelen úgy, hogy ne legyen feltűnő.
-
krizmo_
addikt
válasz
Crystalheart #38 üzenetére
2006-ban és 2009-ben voltak még felmérések, és most 2012-ben.
Az eddigi felmérések fent vannak, ha érdekel, letölthető:
[link]A 2012-es felmérés 2013 decemberében lesz elérhető.
-
Иван
őstag
válasz
Crystalheart #38 üzenetére
"a tanári pályához hatéves egyetemi szintű képzés szükséges."
Jah, erre mondják a tanárok, hogy valaki 5-6 évig jár egyetemre a tanárképzőbe, majd az első óráát amit tart, na annak az első 5 percében kiderül, jó tanár lesz-e vagy sem
De az tény, hogy nálunk a tanárok megbecsülése a béka segge alatt. Mondjuk az is tény, hogy manapság már boldog-boldogtalan lehet tanár, és egyre több az olyan, akinek semmi keresnivalója nincs a gyerekek között.
-
Crystalheart
őstag
Erről jut eszembe, olvastam régebben egy cikket a PISA-ról, melyben ez áll:
"A teszt legnagyobb meglepetése Finnország: olvasásban az első, matematikában a negyedik, természettudományokban a harmadik helyen végzett. Északi rokonaink nemcsak a gazdaságban, hanem az oktatásban is kisebbfajta csodát produkáltak. Íme, a recept: hétéves kortól kezdve minden gyerek egységes alapokon működő kilencosztályos általános iskolába jár. Nincs "szakosodás", nincs szelekció, nincs felvételi. Az úgynevezett integrált oktatás szerint a gyerekek érési szintje más és más, a túl korai válogatás tehát értelmetlen, sőt káros. Ezek az iskolák egész naposak, a tanulók ingyenebédet kapnak, igények szerint zene- és sportoktatásban részesülnek. A gyengébbek számára magától értetődő a felzárkóztató foglalkozás, a kiemelkedők több különóramenüből válogathatnak. Jegyekkel történő osztályozás csak az utolsó három évben kötelező, az első válogatás csak 16 éves korban történik. A jobbak gimnáziumban tanulhatnak tovább, a gyengébbek szakmát tanulnak, de ez utóbbi színvonala is jóval magasabb az európai átlagnál. A finneknél a legkisebb a különbség a legjobb és a leggyengébb teljesítmények között, s ami még fontosabb, ez nincs összefüggésben a család szociális helyzetével. Az iskola tehát esélynövelő intézmény, ami sok országban egyáltalán nem mondható el. A finnek az elsők között hozták létre a kommunikációs társadalmat, s az oktatást is ennek szolgálatába állították. Kisebb súlyt helyeznek például a szépírásra, viszont első osztályos kortól kezdve használják a számítógépet. S még valami: a pedagógusok anyagi és erkölcsi megbecsültsége hagyományosan jóval magasabb, mint a legtöbb európai országban, a tanári pályához hatéves egyetemi szintű képzés szükséges.
A Pisa-tesztből az is kiderült, hogy az oktatásra fordított összegek nincsenek szoros összefüggésben az elért eredményekkel. Dél-Korea, amely összesítve a második helyen végzett, az egy főre eső ráfordítások terén csak a tizenötödik, s Finnország is csak a tizedik. Ausztria viszont, amely a legtöbbet költi oktatásra, csak a középmezőnyben helyezkedik el."
És ez 2002. Tíz év alatt már elég alaposan át lehetett volna szervezni itthon is az oktatást. Magam sem tartom ideálisnak a 8 osztályt, főleg nem úgy, hogy sokan 6 évesen kezdik a sulit. 16 éves korom körül már kezdett körvonalazódni bennem, mire is vagyok képes - akkor írtam az első valamirevaló, bár azóta törölt novelláimat is -, és másokkal is ez volt, 14-15 évesen kissé korai. (Ilyenkor még jó eséllyel rengeteget változik a kamasz személyisége és világlátása egy év alatt.)
Tudja valaki, a frissebb adatokat hol lehet elérni? Kíváncsi volnék, azóta mi alakult.
MOD: Oké, máskor előbb keresek, aztán kérdezek, 2009-ig még a Wikipédián is fent van. Ezek szerint Magyarország helyzete e tekintetben nem sokat változott. -
sztanozs
veterán
Erről jut az eszembe: WAY - When I Was Your Age
-
Иван
őstag
Nálunk is iratnak ilyent, minden páros évben (kivéve a 12-iket, mert akkor ugye érettségi), ez a PISA teszt, amit ha jól tudom az egész EU-ban íratni kell.
A magyar iskolák és a skandinávok amúgy érdekes relációban állnak. A magyar iskolák mindig toronymagasan vezetnek az általános iskola első 5-6 évében a skandinávokhoz képest, aztán olyan nyolcadik körül lesz kiegyenlített a dolog, és középsuli végére meg a skandinávok vezetnek erősen. Pár éve volt erről egy cikk a HVG-ben, vagy valamelyik ilyen lapban, annak nyomán.
Valószínű azért van ez, mert a magyar diák a felejtésnek tanul, a skandinávokban meg tényleg kompetencia alapú oktatás van. Namost a magyar sulikban szerintem a következő történt: eltörölték a lexikális tudás számonkérését, viszont a "kompetencia alapú oktatás" címszó alatt lehet a semmit csinálni.
Én a városom egyik sztárgimijébe jártam, de így visszagondolva ami ott ment tanulás címszó alatt, az elég lötyögés volt. Egyedül matematikából érzem azt, hogy alapos ismereteim lennének, meg a magyartanárunk volt egy olyan, aki nem irodalmat akart tanítani, hanem meg akarta szerettetni a művészeteket zusammen. Ő egy nagyon-nagyon jó tanár volt, de voltak más magyartanárok, akik pffff.... Szerencsém volt csak vele.
Na de ez már itt a vége nagyon off.
-
adalbert1
veterán
Mi a probléma a matematika és a történelem idegen nyelven történő oktatásával?
-
Crystalheart
őstag
"svédeknél gimnáziumban minden éven minden tárgyból van egy központi írásbeli évzáró, ahol felmérik, hogy mennyit tudnak a diákok." - Támogatnám az ötletet. (Bár én lekéstem a 10. év végén a magyar és matek kisérettségimet is, aztán meg 12. év elején az előrehozott infó közép szóbelit...
)
krizmo_: Elég kihalt lenne a Logout, ha minden témához csak azok szólnának hozzá és írnák le a véleményüket és javaslataikat, akiknek papírja van róla. És elég furcsa lenne, ha a bemondott papír olvastán mindenki főt hajtana egyazon vélemény előtt. Ezek után, minthogy vélhetően egyikünk sem professzor, bármilyen fővonalbeli egyezmény vagy álláspont is áll egy dologról, miért ne kérdőjelezhetném meg annak helyességét vagy kizárólagosságát? Mindannyiunknak lehet véleménye, ráadásul itt épp az oktatásról van szó, amiről aztán még annyi közmegegyezés sincs, mint a múltkori témában.
(Amúgy Nietzsche sem csinált mást, mint árral szemben úszott.
)
-
bubi92
őstag
ne is ugyanarra tanítsák már a szakközepeseket meg a szakképzősöket.
csak egy példa, hogy miért is helyes ez.van egy szakközép. tanárok rendesen számon kérnek, van egy szint. hiába vagy az összes szakképzősnél tanultabb, ha a szakközépben ez csak 2-es szint.
van egy szakképző. egy átlagos képességű gyerek vagy. ezzel már kitűnsz a többitől. többre értékelnek a tanárok, jobb jegyeket kapsz.
főiskolás felvételi:
szakközepes megírja átlagosra vagy talán jóra, de ez ma már kevés.
szakképzős(leérettségizik 2-esekre) viszi az év végi ötöseit(mert ugye a társainál jobb volt.) és az év végi jegyeivel simán bekerül állami szakra. -
Jhonny06
veterán
Ilyenkor sajnálom azt, hogy közelebb vagyok az egyetem elejéhez, mint a végéhez. Csak sikerüljön még normális kereket között elvégezni, aztán ki merre lát..
-
proci985
MODERÁTOR
válasz
Crystalheart #14 üzenetére
svédeknél gimnáziumban minden éven minden tárgyból van egy központi írásbeli évzáró, ahol felmérik, hogy mennyit tudnak a diákok.
ezzel lehet rangsorolni az iskolákat, a diákokat, és ha egy tanár túl kedves/pikkel, akkor azonnal ki lehet szúrni.
a javítást természetesen másik helyeken végzik.
más.
a funkcionális analfabétizmus probléma, és nem tárgyi tudás erőltetésével segíthető.a történelemoktatás jelen formájában megintcsak bajos: gyakorlatilag jelenleg már tökmindegy, hogy melyik csata napra pontosan mikor volt az 1200as években, ellenben mondjuk "Németország" a két világháború között annál érdekesebb: avagy hogyan tudott egy pici protestpárt hatalomra jutni és végigtarolni Európát, mindezt pár év leforgása alatt (avagy milyen elképesztő sebességgel történt). vagy a jakobinus forradalom balratolódásának folyamata, egy évszázaddal később Európa másik végében ott is történt valami nagyon hasonló. a történelem fontos, csak nem ebben a formában.
ugyanúgy irodalomnál is, született/meghalt érdektelen pontos évszámra, ha be tudja időbe rakni, hogy melyik korhoz tartozott, és mik motiválhatták a korra reflektálva az szerintem lényegesen jobb eredményt fog jelenteni. de legalábbis tanulhatóbb lesz. más kérdés, hogy teljesen más kikérdezési forma kell a kettőhöz.
nyelvből meg igazából heti 2-3 óra kevés. négy, minimum, ha eredményt is akarnak.
-
bozont
veterán
Én még a 90-es években jártam általánosba, akkor még egész jó volt az oktatás, de tényleg nem a jó irányba halad a dolog. Olyanról meg nem is merek álmodni, hogy a szombati napokon, mondjuk 8-12 óráig egy kis kreszt, illemtant, elsősegélynyújtást tanítanának a gyerekeknek, meg talán egy picit a környezetvédelemről is eshetne szó (pl a szelektív hulladékgyűjtést már óvodától kezdve kellene a gyerekebe nevelni, minden iskolában és óvodában kötelezővé tenném). És a kisebbek számára ezek mind nagyon jól megoldhatóak játékos formában is.
Persze dolgozat, meg ilyesmi nem kell ezekből, de könnyed szórakoztató formában biztos ragadna valami a gyerekekre (nagyobbakra is). -
krizmo_
addikt
Szerintem az lehet a baj, hogy túl sok szabadságot kapnak az iskolák, van ugyan egy kötelező oktatási terv, de a tanár és az iskola határozza meg a többi részét, ami ugye a gyakorlatra is kihat.
Valóban sok intézményben probléma a szakmai gyakorlat.
Van ahol fizetnek érte, van ahol neked kell fizetned, és van olyan is, hogy bemész és nézel ki a fejedből, mert nem tanítanak semmit...
Mondjuk azért lehet tájékozódni arról hova érdemes menni gyakorlatra, csak sokan a könnyebbik utat választják és oda mennek, ahol lazsálás van. -
krizmo_
addikt
válasz
Crystalheart #24 üzenetére
Nem teregeted ki az életed a fórumon? Te?
Csak az nem tud rólad mindent, aki nem akar.....
Már többet tudok rólad lassan, mint magamról....
Nekem csak azzal van bajom, hogy valakinek a szakmaiságát vonod kétségbe, csak azért mert te olvasol ezt-azt a neten.... Te vagy az, aki mások tudását megkérdőjelezed.
De itt ezt befejeztem, nem ide való, nem ez a téma. -
Crystalheart
őstag
Nem, én csak brainstormingolok.
Ha valamiben hülyeséget mondok, lehet ellenérvelni, oké, csak az ellenérv ne legyen már egyenlő a másik képességeinek vagy tapasztalatainak a firtatásával. Már csak azért sem, mert úgysem fogom az életem minden részletét elmesélni egy fórumon, nem ismerhetjük egymást, nem tudhatjuk, ki mit élt már meg, vagy mennyit tanult. A világ legokosabb, legtanultabb tudósai, közgazdászai, filozófusai is néha olyan szöges ellentétben álló ideákat vallanak, hogy elképesztő, akkor nem kell csodálkozni azon, ha egy eldugott fórumon két nevenincs akárkinél ez van.
Amúgy ha csakis a csakis szigorúan vett szakmai dolgokhoz szólnék hozzá, nagyjából bannoltathatnám magam, mert olyan sok irodalmi meg földművelő téma van itt a Logouton.
-
Dany007
veterán
válasz
Crystalheart #14 üzenetére
"Most is az megy, hogy a középszintű érettségin átrugdosnak mindenkit, mennek a nagy összekacsintások, míg a vizsgabiztos nem néz oda, hát még mi lenne, ha mindenkinek kötelező lenne? "
Jó, hát ezzel semmilyen körülmények között nem lehet tenni semmit se... Nyilván ezt a rendszert is át kéne szabni akkor. De legalább az alap több lenne, minthogy a gyerek valahogy elbukdácsol 16 éves koráig, aztán meg megy az apjával felsővezetéket lopni...
-
krizmo_
addikt
válasz
Crystalheart #20 üzenetére
Te okoskodsz, mindig, állandóan.... egy polihisztor vagy.....
Na, mindegy ez nem ide tartozik, és már korábban kifejtettem a véleményem, amihez most is tartom magam.
Biztos az előzmények miatt nem tudom reális látni a dolgokat veled kapcsolatban..... ezen elgondolkozom.... -
Crystalheart
őstag
Mindezt miből olvastad ki? Az elérhető közelségben lévő Vác (ami iskolaváros, élvonalbeli iskolákkal, és majdnem több diákkal, mint lakossal) és Budapest nem épp félreeső zugai az országnak, és semmiféle összefüggésben nem állnak azzal, hogy én hol élek. (Amúgy sem tanyán.)
Egyáltalán nem akartalak kioktatni, csak nem tudtam, hogy én értelmezem-e félre a dolgot, azért kérdeztem meg, de te már mindenben támadást látsz. Amúgy régen is, minden szavamban támadást láttál, pedig én csak beszélgetek.
-
Иван
őstag
JA, igen, minden közéleti kérdésre van egy Yes, Minister rész rovatunk:
State of Education -
Vladi
nagyúr
Csupa tervezet, meg állítólag, meg talán, de a lehidalás az már megy. Nem semmi.
Egy szakmunkásképzős most 4 évet ül az iskolában. Feleslegesen. Gyakorlatilag most se tanulnak semmit. Persze tisztelet az 1% kivételnek.
Ilyen szempontból igen, tök felesleges 4 évig történelemmel szórakoztatni őket.
na jöhet nekem a verbális giotin.
(#5) krizmo_:
Olvasni meg logikusan gondolkodni 5-10 éves korig kell megtanítani a gyereket. Nem a középiskolában. Arra kellene erőltetni a dolgot.
A hollandok csinálják jól, ott 6-10 éves korig csak a minimumot (írni olvasni) tanulnak meg a többi képesség fejlesztés.
Az óvodában a kötelező foglalkoztatást hiba volt eltörölni. Most erre azért vannak pozitív jelek.
-
krizmo_
addikt
válasz
Crystalheart #12 üzenetére
Szakiskolába jártam és szakmunkás szakmát tanultam, nehogy már megint erről is kioktass... De nem ragadtam le, tovább tanultam... sőt hiszek az élethosszig tartó tanulásban...
Aha a környéken érdeklődtél, értem. Akkor az úgy van, nincs vita.
Mert a kis tanya ahol laksz az minden, meg hát olvasol is....
Na, mindegy.... javaslom menj egy kicsit világot látni, mert nem minden történik úgy a világban, ahogy nálad, mert ahogy látom ott elég máshogy mennek a dolgok....
Miért nem tanulsz tovább, vagy dolgozol? Mérd fel a kompetenciád. Egy szakmunkás legalább szakember, és dolgozik a szakmájában.... -
Jelenleg is katasztrófa ami ezekben az iskolákban megy.
8 általános után analfabéta a gyerek...
Nem arról van szó, hogy egy jogi szöveget nem képes értelmezni, hanem szavakat nem tud elolvasni. -
Иван
őstag
A mi technikánk is elvileg arról szólt, hogy megtudjunk javítani egy széklábat. Az esetek nagy részében azonban könyvet vettünk, ilyen "a modern konyha" fejezetekkel. Azt hiszem innentől trivális.
Nagyrészt ma már a DIY/főzés attól függ, hogy a gyerek apja/anyja megmutatja-e a leszármazottnak. A suliban az ilyen jellegű tanórák melegdésre jók.
Amúgy az infó is elég nagy szórással dolgozik. Valaki kijön a középsuliból (most ne infó szakközepekre gondoljunk) és html programozni tud, valaki az IE - kedvencekig jut el.
SZERK
Dany007: teszem azt, aki 16 éves koráig 4x bukik, átküldik kisegítő suliba és ennyi. De nekem is volt oszt. társam, akin néha felnyomtam az agyam, mert én figyeltem volna, ő meg dobálózott meg röhégcselt meg zavart. Tanárra nem hallgatott (persze ha a tanár lekever egyet, perlik), elküldeni nem nagyon lehetett. Ki szívott? Én.Nem érdekel, ha leszarja, de akkor engem hagyjon békén.
-
Crystalheart
őstag
Japánban is képzettséghez kötik a kötelező oktatást, ez szerintem is jó ötlet volna valamilyen formában. Azonban veszélyeket is rejt magában. Most is az megy, hogy a középszintű érettségin átrugdosnak mindenkit, mennek a nagy összekacsintások, míg a vizsgabiztos nem néz oda, hát még mi lenne, ha mindenkinek kötelező lenne? A magyarok nem azok a törvény- és szabálytisztelő kicsi keleti emberek, hanem a legapróbb kiskaput is megtaláló félbalkáni népség. A tanárok, csak hogy szabaduljanak a problémás diákoktól, inkább a szintet fogják lejjebb adni.
(Tehát nem tartom jó ötletnek, hogy a középszintű érettségi szóbelijét a saját tanárok előtt kell letenni.)
-
Dany007
veterán
"Nem gond a 16 éves kötelező oktatási korhatár, amelyik gyerek nem bír magával már vagy nem akar tanulni, azzal ne a tanár szívjon meg azok a társai, akik akarnak. Ennyi."
Ja, csak aztán megint jön a sírás, hogy a szegíny "tudjuk kik" nem kapnak munkát, pedig hogy akarnának ők dolgozni... De mit csináljanak ha egyszerűen nem kapnak munkát...
Hát 8 általánossal meg két év szki.-val a büdös életbe se kapna munkát, senki se.Én nem korban, hanem képzettségben határoznám meg a minimumot! Nehogymár a rendszer kiengedjen olyan embert az "életbe" aki mindössze 8 általánost végzett! Aztán meg az államnak - illetve nekünk - kell eltartani, mert nincs az a vállalkozó aki őt alkalmazná.
Szóval nem az kéne, hogy minimum 16 - 18 év tankötelezettség, mert ha a baromarcú 4x bukik 7.-8.-ban akkor még a szakmunkásig se jut el! Hanem az kéne, hogy minimum egy érettségi / vagy szakma elvégzése(!)! Hogy legyen a kezében valami minimális papír, amivel legalább takarítónak elmehet dolgozni!
Mert hallottam olyan gyerekről, aki még 16 évesen 8.-ba járt! Na azzal sokra megyünk.... -
Crystalheart
őstag
"Amikor én kezdtem a tanulmányaim akkor gyakori volt, hogy szakiskolába kezdtek velem együtt." - Szakközépről beszélünk vagy szakmunkásképzőről? (Csak mert mindkettő szakiskola
) Én is szakközépbe jártam, azok között valóban vannak igen jó iskolák. Az érettségit (helyileg) nem adó szakmunkásképzőbe viszont itt, manapság tényleg csak az küldi a gyerekét, akinek más esélye már nincs. Rendszerint a jelentkezési rangsor utolsó helyére teszik be mentőövként, még a tanárok is ezt javasolják. Lehet, hogy régen másként volt, de néhány év alatt sokat változik a világ, vagy a divat, mert ez talán divat kérdése is. Mivel ugye 4 tesóm van, minden egyes továbbtanuláskor körbeérdeklődtem a helyzetről, és a nevezett intézményben a morál és a kultúra szintje sajnos nem látszik emelkedni, de még csak stagnálni sem. (Más kérdés, hogy az úgymond elitsuli, ahova én jártam, sem adott valami sokat, csak végtelen unalmat és nagyon kevés, szakmában is használható tudást.) Az osztályok egyre inkább kezdenek hasonlítani az amerikai filmekben látottakhoz, ahol a fekete diákok galacsinokkal dobálóznak, valósággal sztrájkolnak és visszabeszélnek a tanárnak. Egy ilyen tanár mesélte, hogy rendre akkora hangzavarban kénytelen tanítani, hogy maga sem hallja a saját hangját, és hogy az adott osztállyal még az iskola legtekintélyesebb tanárai sem tudnak mit kezdeni. Úgyis megszerzik a szakmát, ami úgysem túl nehéz (most éppen burkoló szakról beszélek), a tanulás szempontjából tökéletes a nihil. Ezek fényében felmerül, hogy egy ilyen óraimunka-osztályzó berendezkedés talán előnyösebb lehetne, ahol azzal, hogy nem viselkedünk rendesen az órán, akár a szakmától is könnyedén elvághatjuk magunkat.
Amúgy a szomszédunkban is egy ilyen szaki építgeti egymaga a házat, elég profin dolgozik, több projektet is csinál párhuzamosan, többnyire egyedül vagy másodmagával. A mi házunkat meg a helyi népszerű brigád építette, ami uralja 20 km-es körben a piacot, és egy rendes derékszöget nem sikerült csinálniuk, de még csak a tervrajzot sem sikerült lekövetni, a téglák közt meg néha többujjnyi rések vannak. Bonyolultabb szerkezeteket ezek után nem mernék rájuk bízni.
Sajnos a kivételek nem gyengítik a tendenciát, a kontárok még mindig kisebbségben vannak. A váci Boronkay új épületét mihelyst felhúzták, már abban az évben össze-vissza repedt és renoválni kellett; Veresegyház új főtéri épületein minden csálé, a csempe huplákos, a faanyagot rosszul kezelték és szintén repednek a falak. És gyakorlatilag bárhol járok, ilyeneket látok, a felújításoknál, az új épületeknél, egyszerűen mindenütt csak hányavetiség tapasztalható. A nagy projekteket olyanok végzik, legalábbis itt a környéken, akik egyszerűen nem alkalmasak rá.
-
krizmo_
addikt
A korhatár nem véletlen van, pl van olyan, aki 18 évesen még mindig az általános nyomja....tudjuk kik ezek.... Miattuk volt fontos, hogy keretek közé legyenek szorítva, amit úgy szankcionált az állam, hogy a családi pótlékhoz kötötte, aki többet hiányzott a megadottnál, annak ugrott...
Amikor azt látom, hogy milyenek a mai tinik, a fiúk egy villanykörtét nem tudnak becsavarni, arról nem is beszélve milyen nyeszlettek, a lányok meg nem főznek, nem csinálnak meg semmilyen házimunkát... nem is tudják, nem is akarják.
Azért jó volt az a technika, már ha jó volt a tanár mellé. Mondjuk te elég fiatal vagy még, szóval lehet nálatok már nem is arról szólt a technika, mint nálunk...A kompetencia alapú oktatás lenne a jó megoldás, így mindenki azt tanulná, amiből erős.
Arra a szakra menni, amiből biztos jó.
Csak sajnos nekem is voltak olyan tárgyaim az egyetemen, amik nem tartoztak a szakhoz, és számomra azok voltak a legkínlódósabbak.... -
Иван
őstag
Nem gond a 16 éves kötelező oktatási korhatár, amelyik gyerek nem bír magával már vagy nem akar tanulni, azzal ne a tanár szívjon meg azok a társai, akik akarnak. Ennyi.
"magyarra, matematikára, természet- és társadalomismeretre heti 1-1 óra jut."
Ez no komment. Eddig is sötétség uralkodott az országban, gyerek azt se tudta ki írta a himnuszt meg nem tudott hatványozni. Most majd még jobb lesz a helyzet.
Ja, de kapcsoljuk már össze a felsőoktatási reformmal, heti egy matekkal küldjük őket műszakira!
Iskolaköpeny kérdés viszont most tényleg az ország legégetőbb problémája, meg hogy a gyerek menjen hittanra.
krizmo_:
"Személy szerint nagyon hasznosnak tartottam anno általános iskolában a technikát, a fiúk barkácsoltak, szereltek, a lányok, főzni, varrni, háztartást vezetni tanultak. És ez legalább mindenkinek a javára vált. Amikor húgom járt általánosba az általam hasznosan ítélt technikát leváltotta a tánc és dráma tantárgy. Aminek semmi értelme, haszna."Az is lett volna, de mondjuk az én technikatanárom egy konnektort nem ismert fel köbö... Pedig az, az infó és a nyelv amire azt mondom, hogy a hétköznapi élethez hasznos tudást ad(na).
-
krizmo_
addikt
válasz
Crystalheart #8 üzenetére
Nem feltétlenül van igazad. Amikor én kezdtem a tanulmányaim akkor gyakori volt, hogy szakiskolába kezdtek velem együtt. És ki milyen irányba akart menni továbbfejlődött, vagy maradt azon a szinten. Akkor még nem volt fizetős a másodszakma.
Az meg, hogy milyen képességeink voltam, hát én személy szerint nem voltam hülye, és nem azért mentem oda, mert nem vettek fel máshova. A középiskolák azért hasznosak, mert ott még abban a korban van a diák, hogy nem biztos tudja mit akar.
Kicsit mintha lebecsülnéd a szakmunkásokat, pedig minden, ami körülvesz egy embert a szakmunkásoknak is köszönhető. Butaság így vélekedni egy dologról, amiben nem volt részed, és tapasztalatod....
Mindenhol baj van az oktatással, ahol nem megfelelő a tanítás.
Azért gondold végig: cukrász, szakács, borász, asztalos, kertész, ács ezek mind szakmunkás képzések.
Ehhez kell érteniük, a szakmához, amit választottak....
Nem feltétlenül alaplilére a logikus gondolkodásnak a töménytelen matek. De tény, hogy kell.
A legnagyobb baj ott van, hogy egyesek nem képesek értelmezni az írott szöveget, vagy rosszul értelmezik azt, nem látják a dolgok összefüggéseit.Amúgy fogalmam sincs mi van Vácon, nagyon messze vagyok tőle....
Kitörésről csak annyit, hogy miért lenne nehéz?
Mondtam szakiskolába kezdtem, majd értettségi, majd felsőfokú, majd fősuli....mindegyiket megcsináltam...nem látom át a problémát, nem kell kitörni, csak tanulni kell, ennyi a történet... -
Crystalheart
őstag
A szerezhető szaktudást nem is firtattam, elvégre arra hivatottak ezek az iskolák, és igazad van, nem minden szakmunkásképző gyűjtősuli is egyben, ahova csak az jelentkezik, akit máshova nem vettek föl. Ezen a ponton talán szét is kellene választani a kettőt, talán inkább ez irányba kellett volna lépniük központilag, és a szakmunkásképző kategóriáját tovább lehetne bontani. De tekintve, hogy általában milyen teljesítményű diákok mennek a gyűjtőiskolaként funkcionáló szakmunkásba - és most szorítkozzunk ezekre -, azért erősen kételkedem abban, hogy rendes általános műveltséget tudjon adni, már csak a közeg miatt is. Ha szorgalmas ott egy diák, akkor kitörhet, nekem is volt olyan osztálytársam OKJ-n, aki a váci Királyba járt. (Szegénynek nem volt egyszerű dolga.) Csak itt most az a kérdés, hogy a hagyományos feleléses, dolgozatírásos módszer mennyire hatékony ezeknél az általában gyengébb képességű fiataloknál, nem lehet, hogy más módszer hatásosabb lenne-e? Bár ezeket a mostani változtatásokat én is túl drasztikusnak tartom, például a matekórák csökkentését mindenképp. A legtöbb szakmunkához kell matek (már csak a geometria miatt is), tehát ötletem sincs, miért hozták ezt a döntést.
-
Dany007
veterán
Oh ez még csak a "kisebbik" gond. [link] "Drasztikus és népszerűtlen intézkedések jöhetnek, vagy lemondhatunk a valutaalap pénzéről."
Ki is szokta mondani mindig? El kell menni külföldre... Lassan már tényleg nem lesz más lehetőség. Totálisan szétcsesződik ez az ország. Gyakorlatilag minden területen...
Ja és hogy a reálbér csökkenéses cikket ne is linkeljem... Miszerint az elmúlt 3 évben a legtöbb nyugati / Eu-s országban csak nőttek a reálbérek, nálunk viszont durván csökkent. Hurrá. Mi lesz itt még... ? -
Crystalheart
őstag
Azért azt hozzá kell tenni, hogy a szakmunkásképzőkből kikerülők ma is nagyjából 0 műveltséggel meg logikai készséggel kerülnek ki. Iskola-szintű presztízse nincs is ezeknek a szakoknak vagy iskoláknak. Ha valaki kikerül egy szakmunkásképzőből mondjuk kőművesként, az majdnem olyan, mintha 8 általánost végzett volna, plusz látott volna már némi szakmai gyakorlatot. Az órai munkában a felelések és dolgozatok a fokozottan rossz magaviselet és szorgalom (és az általános puskázás) miatt nem eredményesek, és maga az órai munka háttérbe szorul. Úgyhogy valami átszervezés lehet, hogy nem árt - más kérdés, hogy ekkora mértékű változtatásokat legalább egy-két évig illene előzetesen tesztelni néhány kiválasztott intézményben.
-
krizmo_
addikt
Nagyon erőltetik a testnevelést, mert sok az elhízott fiatal/gyerek, és ebből adódóan, sok az ebből következő betegségek száma is.(pl.:cukorbetegség).
Az biztos, hogy nem tanulnak meg a gyerekek pl. logikusan gondolkozni. Már évek óta végeznek kompetencia teszteket, ahol kimutatták, hogy mennyi a funkcionálisan analfabéta,
a kormány mégsem gondolja azt, hogy tenni kéne valamit...
Csak úgy mellékesen megjegyezném, hogy voltak olyanok az egyetemen, akik nem tudtak, csak akadozva olvasni. Nem értettem mégis, hogy gondolják az ilyenek, hogy ott a helyük?Személy szerint nagyon hasznosnak tartottam anno általános iskolában a technikát, a fiúk barkácsoltak, szereltek, a lányok, főzni, varrni, háztartást vezetni tanultak. És ez legalább mindenkinek a javára vált. Amikor húgom járt általánosba az általam hasznosan ítélt technikát leváltotta a tánc és dráma tantárgy. Aminek semmi értelme, haszna.
Komoly gondok vannak az oktatással az biztos, a NAT-ot is állandóan piszkálgatják, de jót nem nagyon sikerül nekik kitalálni....
Crystalheart
Ez így nem teljesen igaz.....
Nem minden intézményben rossz az oktatás. Én szakmunkásban kezdtem, és nem voltam hülye, miután elvégeztem. Az oktatás színvonalával sem volt bajom. Sőt, még nehezebb volt, mint az érettségi. Használható szaktudást kaptam, és jó gyakorlati helyeim voltam az országban minden fele.
Öcsém szintén járt szakmunkásba, történetesen kőműves, és kiváló szakember, külföldön olyan házakat rakott össze, hogy csak csoda, de az országba is tevékenykedett...
Azt kell tudni melyik intézménybe akarsz tovább tanulni, helyileg megvan a híre, és ha az negatív oda nem kell menni, ennyi. De nem minden rossz, csak tisztában kell lenned a lehetőségeiddel. -
danih
veterán
Lesz viszont hittan, az fontos.
-
Ringman
félisten
fasza jövőkép
Új hozzászólás Aktív témák
- HP 15-ac130nh (V2H61EA) Red FD, 15.6", i3-5005U, 4GB RAM, 1TB HDD, 2GB dGPU, Win10 Pro
- Dell Latitude 7490//7410//7420//7420 All-In-One
- Újszerű Lenovo Thinkpad T450 laptop (14FHD/I5-G5/8GB/128SSD/Magyar) - 1 év garancia, ÁFA számla
- ASRock Steel Legends RX7900 GRE 16GB 2 év garancia
- Eladó MSI GTX 1660 Ti 6GB Jó állapotban, karbantartva
- Azonnali készpénzes GAMER / üzleti notebook felvásárlás személyesen / csomagküldéssel korrekt áron
- T Phone Pro 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Telefon felvásárlás!! iPhone 14/iPhone 14 Plus/iPhone 14 Pro/iPhone 14 Pro Max
- Telefon felvásárlás!! iPhone 12 Mini/iPhone 12/iPhone 12 Pro/iPhone 12 Pro Max
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i9 14900KF 32/64GB RAM RX 9070 XT 16GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Város: Budapest