Szerintem neked még ismerkedned kell ezekkel a bringákkal, mármint gyakorlati szinten. Én is cáfolnám azt a kijelentést, hogy ezekhez semmi erőnlét nem kell. Most ha rövidebb távokat nézünk vagy valaki 2 akkuval megy, akkor nyilván lehet motorozni, minimális erőbedobással. De ha 1 akkuval mész, rendes Trail/Enduro kört, mondjuk úgy 60-80km 1500-1800m szint társaságában, oda kell a kondi, meg bringázni is tudni kell. Erőnlét nélkül ezeket a gépeket sem lehet rendesen kihasználni.
Én azt gondolom, hogy akikkel eddig bringáztál, intelligenciában nem jeleskednek. Én is bringáztam nagyobb társaságokkal, de mindig megvártuk, segítettük egymást. Akik elektromossal mentek, szépen mentek az analógosokkal együtt, nem arról szólt, hogy pöcst méregettünk, hanem egy jót bringáztunk együtt.
Mondjuk az én ismerösi körömben inkább az analógot hajtók voltak többségben, de soha nem volt köztünk ellentét, bringázás közben, teljesen mindegy ki mivel jött. Egyébként a Brose fogyasztása rosszabb mint pl a Bosch-é. A Bosch 625-el kopra azt hozza hatótávban mint a Brose 700-al. Szóval ha veszel egy Bosch CX-es gépet 750-es akkuval, még kicsit többet is fog bírni a bringád mint a speci. Jó gépek a specik, de azért nem az ő seggükből jön a napfény. Rengeteg baj van velük, a szíjak szakadnak, akkuk gyorsan elfáradnak, minden horror áron megy, amúgy is drága móka a prémium bringa, a speci még rátesz egy lapáttal. Nekem biztos nem kéne speci levo, elismerem, hogy jók a vázak, de az árazással komoly gondok vannak és a megbízhatóság is csapnivaló. Számtalan jobb választás van, főleg azon az árszinten.
Alapvetően engem is mindig a bringa váza érdekelt elsősorban, soha nem a felszereltség, mert az opcionálisan fejleszthető. Meg ugye ebike esetében maga az elektromos rendszer még az érdekes. A Shimano mindig szebben integrálta a rendszereit, ez már az E8000 megjelenése óta így van, az pedig 2017-ben volt. Nem új keletű dolog a szépen integrált shimano rendszer. A merida eone sixty már nem új modell. Gyakorlatilag 2020-ban jött ki a karbon váz, azóta ugyan az, csak az akku helyet módosították, ahogy jött a 630-as. Most jött az új analóg one sixty, szerintem jövőre bejelentik az új, 3. generációs eone sixty bringákat is, deje lenne frissíteni a geo-t. Én szeretem a Shimano rendszert, a természetes működése és szép integráltsága miatt, de azért van amiben a bosch jobb. Fogyasztás, szervizelhetőség, erő. Ezekben mind a Bosch felé billen a mérleg.
Az automata váltás sem újdonság, agyváltós rendszerek esetében sok éve létezik már. Ez a di2 automata funkció jópofának tűnik, a shimano motor nyomaték szenzora és fordulat szenzora segítségével működik.
Abban igazad van, hogy az ebike iparág épp gyors fejlődésben van, és messze még a vége. De azért már a szárnypróbálgatáson túl vagyunk. Szárnypróbálgatás volt az agymotoros monti meg a gen1 bosch motor, 10 évvel ez előtt, ma már azért egy elég jól használható szinten tartunk. A motorba integrált váltás szerintem is a jövő, de azért van ezzel pár probléma. A súly és a méret korlátokat szab, nem lehetne hozzá olyan jó vázakat csinálni. Egy lépés előre, kettő hátra lenne. Akkor fog jól működni ha eljutunk arra a szintre, hogy maga a gearbox és a motor együtt lesz olyan súlyban mint most egy prémium középmotor 2,6 kg körül. Egy pinion gearbox önmagában bő két kiló, ebbe kéne még egy 80-90Nm-es motor, szerintem 3,5-4kg körül is lehetne. Ez meg egy baromi nagy krumpli lenne a váz közepén. A másik gond meg a szervizelhetőség. A legjobb porvédelem ellenére is be tudnak ázni a motor ha sok vizet, sarat kapnak, a csapágyak cseréje meg nagyon speciális művelet és drága. Előbb szerintem azt kéne megoldani, hogy az ebike motorok csapágya könnyebben kiszedhető és cserélhető legyen.