Szevasz
Ez mind igaz lehet, amit írsz, valóban nagyon érzékeny pontja ezeknek a motoroknak a porlasztók minősége, állapota, főként a hidegindítás során !
Nálam viszont annyiban nem érthető a helyzet, mivel a felújítás óta már 4 garnitúra porlasztó járt a motorban (1 széria régi csúcsokkal, 3x pedig új csúcsokkal, két különböző ház garniturában) és mindíg produkálja ezt a jelenséget, legfejebb jobban, vagy kevésbé. A régi porlasztókban talán régi bosch csúcsok voltak, azok némelyike már csak féloldalasan porlasztott, és becsöpögött, vagy pisilt. Vacakult indult velük a motor, de bemelegedve így is egész jól futott, és 8l körüli fogyasztást produkált 90-es tempó körül.
Az újabb széria az T.egértől volt, szintén felújított indiai bosch, házastól, kompletten. Próba padon nagyon szépen porlasztottak, nem volt csöpögésük sem, a hiba gyakoriságuk elhanyagolható volt. Betettük, ezekkel is döcögve indult, még nyáron is, azon szinte semmit sem változtatott, és előszőr nem is ment vele kirobbanóan jobban mint ezzel a kivénhedt szériával, csak csendesebb, kulturáltabb hangú volt. Vagy 500 kilóméter megtétele után kezdtem érezni, hogy egyre jobban húz a motor és egyre csendesebb, szép, susógó, gyorsításkor halk süvítő hangja lett, minthacsak valami turbótöltő dolgozott volna benne !
Úgy gyorsult mint a rakéta, élvezet volt vele menni, nem ismertem rá !
Olyan 7,2-7,5 körül evett általában.
Viszont sajnos nem tartott sokáig ez a jó állapot, kb 7000km megtétele után egyszercsak hírtelen eszméletlen döcögve kezdett járni, mintha egy hengere nem ment volna, és csattogott, füstölt, alig tudtam vele a szerelőhöz elmenni, mert 0 volt a húzása.
Kiderült, hogy 1 porlasztó az olyan 40-50 bar körül már nyitott és mint a kinyitott csap, egyszerűen bepisilte az üzemanyagot, kettő 60 bar körül nyitott, azok is becsöpögtek és durván porlasztottak, egy volt csak ami 90 bar környékén mozgott és nagyjából jól porlasztott !!
7000km alatt totál elkoptak.
Aztuán egy szerelő tanácsára járt benne egy szett w124-es csúcs (Denso, 261-es). Én előszőr a belevalónak hitt 220-asokat vettem. A szerelő már az elején mondta, hogy ezek nem elég jó minőségűek, nagyon nehéz őket beállítani. Valóban hosszas próbálkozás után sikerült egyet próbaképpen nagyjából hibátlanra beállítani, a másik 3-ast csak kiváncsiságból megnézte, egy alapbeállítással.
A jól beállított is nagyon gyakran hibázott, és becsöpögött, illetve előtörtek belőle oldal sugarak.
Rábeszélt a w124-es csúcsokra, így visszamentem a bolba, felárral kicseréltettem mind a 4-et, majd vissza a szerelőhöz. Az elsőt betette a házba egy nagyjábóli alátétezéssel és elsőre szinte tökéletesen porlasztott, pedig még csak 100bar volt a nyító nyomás. Majd beállította mindet, valóban alig kellett próbálkozni, csak a nyomást kellett beállítani, amúgy eleve szépen porlasztott.
Tapasztalat:
A motor nagyon csendesen üzemelt velük, viszont ezekkel is rosszul indult. Bemelegedve semmi füst, és igen kicsi fogyasztás !
Erdélyben, álllandó, gyakran padlógázas hegyre mászás mellett is csak 7-7,2 literes fogyasztást produkált, állandó 90-95-ös tempó mellett pedig 6,7 körül. hosszan 60-80-as tempóval haladva 5,5-6 liter kürül evett.
Az előtöltéssel variáltam kicsit, mert hallatszott azért, hogy nem teljesen stimmel, és iszonyúan lomha volt kezdetben, illetve próbálkoztam, hátha a hidegindulás is javul. Nehezen tudtam beállítani jóra, mert még igen nagy fokoknál is teljesen csendes volt a motor, nem lehetett erős, kopogós csörgésre bírni, mint normálisan, ha magas az előtöltés, csak nem húzott, ha rosszul volt beállítva.
Viszont sajnos az érezhető lomhábbsága mellett volt még egy nagyobb baja is. Történetenesen az, mikor előszőr (és utoljára) mentem vele autópályán, tartós 110 és néha 120-al, elégetett egy ízzító gyertyát !!
Ez előtt sohasem volt ilyen, még a rossz állapotú befecskendezővel, rosszul beállított adagolóval sem.
A következő próbálkozás 4 darab, talán indiai bosch volt, egy kis boltból a szerelő által megszerezve, mondván, hogy kedvezményes volt, mert már régóta állt neki ott a polcon.
Betették a a régi házakba, majd nyomás beállítás nélkül be a motorba, pedig volt próbapadjuk és meg is nézték a porlasztási képet, ami ugyan szép volt, csak éppen 150bar körül nyitott a porlasztó !
Betették így a motorba, mert másnapra nekem kellett az autó.
Megtettük vele az utat, autópályán, 100-110-el, a max 125-volt, amit bírt vele.
Egy hatalmas szépséghibája volt, hogy mikor alapjáraton ment a motor, akkor majd kiugrott a motortérből és iszonyatosan csattogott. Ezt csinálta egy adott fordulatig, majd hírtelen helyre billent a motor és szépen, csendesen húzott, de milhelyst egy adott érték alá esett a fordulat, azonnal megint ugrált és csattogott, mintha nem járt volna az egyik hengere. Úgy kellett vele végig közlekedjek, hogy pörgessem a motort minden fokozatban, hogy ne kezdjen egy csattogni. Még az elején reméltem, hogy az út során majd kicsit becsiszolódik és elhagyja a hibát, de ez nem történt meg.
Az út után aztán vissza a szerelőhöz, ki a porlasztókat, majd elvitték egy adagolóshoz.
Azok ugyan beállították, de azt mondták, hogy ők ezt nem tennék be a motorba, mert annyira rossz minőségűek. Végül én is ezt mondtam. Meg azt is a szerelőnek, hogy akkor vigye vissza a csúcsokat, ahonnan vette és kérem vissza az árát !
Erre már hárított, hogy ő nem akarja a boltoshoz vissza vinni, mert nem akarja, hogy csorba essen a hírnevén...
Ekkor már sejtettem, hogy valami nem tiszta ebben az üzletben.
Végül megkerestem a boltot és én vittem vissza a csúcsokat. Kiderült, hogy a szerelő egyezkedett valamit a boltossal, de miután én elmagyaráztam a boltosnak a helyzetet, visszaadta a pénzt és buzgón "dícsérte" a felmenőit a szerelőnek, és ajánlotta, hogy hozzá többet nem menjen semmiért !
Visszakerültek megint a régi, félsánta porlasztók.
Ezután jöttek a Denso 220-as csúcsok, amit már nem bíztam szerelőre. Időt nem kímélve, tökéletesre akartam öket beállítani, ezért T.zsoltival ketten, az ő saját tesztpadján álltunk neki. Egy nap ráment, de kihoztunk mindent, amit ki lehetett a négy csúcsból és házból.
Sokat kellett velük vacakolni, hogy jó legyen a nyomás és szépen porlasszanak, ne legyen becsöpögés, kitörő oldal sugár, jópárszor szét- össze kellett rakni őket.
A házak illeszkedő felszíneit is tükörre és síkba políroztam, hogy garantáltan jól illeszkedjenek, zárjanak.
Késő dálutánra elkészültek a porlasztók, betettük, kipróbáltuk, semmi folyás nagyon jók !
A korábbi, szerelő által összerakott házakkal többszőr volt problémám, hogy szivárogtak, sőt folytak, vissza is kellett menni velük, ezekkel pedig azóta sincsen semmi baj !
Azóta is ezek vannak benne, még most is jó a motor hangja, jól húz, szépen jár bemelegedve, de rosszul indul és rosszul indult kezdettől fogva ezzel a szériával is !
Az adagoló is közben már a 3. a járgányon, a 150baros, rossz porlasztókkal megkínzott már rég le lett cserélve, de a hideg indulásán semmi változás !
Ami még régi a motorban, az maga a hengerfej, benne az előkamrák és részben a szelepek, bár mindegyik után lett marva, az ülések köszörülve, a kipuffantó szelepek pedig cserélve is újra.
Az előkamrákban megvannak ugyan a gömbök, de hogy mennyire jók, épek, az nem látszik jól, esetleg még azzal lehet baj, és akkor hiába teszek bele tökéletes porlasztót, nem fog jól indulni,
de persze szelep hiba esetén sem.
Két lehetséges továbblépést láttam, egyik, hogy veszek egy másik, még elfogadható állapotú hengerfejet és kipróbálom azzal, ha abban van a hiba, akkor ki kell derüljön,
vagy pedig a mostanit veszem le és viszem el egy gépmühelybe átnézetni, elsősorban a szelepek tekintetében, hogy zárnak e rendesen.
Elnézést a hosszas hozzászólásért, de szükséges voolt, hogy átlátsdd a helyzetemet.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979