A teljes merítés nem tesz jót neki. Értelemszerűen addig meríted, amíg gurulsz,
de ha van lehetőséged tölteni, töltsd fel. Kevesebbet árt az akkunak, ha kevésbé
lesz lemerülve, és onnan többször feltöltve, mint ha csutkára meríted direkt nem
töltve, több úton, majd csak egyszer töltöd fel. Az meg, hogy 80%-ig... Hogyan?
Ha okos a BMS, és beállítható rajta, hogy meddig engedje, az fél siker. De ebbe
beletartozik, hogy konfigurálható a balance áramkör is, mikor kezdjen dolgozni...
Ha nincs ilyen lehetőség és mondjuk csak 4.1V és 4.2V között működne, akkor
egy "kierőszakolt" 40V végfeszültség 10s akkut feltételezve kiiktatja a működést.
Szóval egyfelől kímélnéd a cellákat (hogy nem töltöd teljesen tele őket), másfelől
viszont, pakk szinten az akkunak nem tesz jót, ha elmászik a balance. Ez végül
visszahat cella szinten is, mivel a cellákat nem egyedileg töltöd, hanem a töltő a
teljes akkufeszt adja rá a pakkra, és hát a durván szétcsúszott balance túltöltést
is okozhat bizonyos cellákon. (Erre van a BMS, hogy megakadályozza + rendbe
rakja a kiegyensúlyozatlanságokat: ha ezt nem hagyod dolgozni, abból lesz baj.)
TL;DR: ha van lehetőség, akkor töltsd. Ha nagyon forró az akku, akkor várj kicsit.
De amúgy nem szokott az lenni, és a BMS sem engedné tölteni, ha mégis az.
Ha nem akarod 100%-ig tölteni, akkor okos BMS-sel van rá esélyed... Mást nem
nagyon tudok elképzelni, mint jó megoldás: olvastam talán itt is olyat, hogy sima
időzítős konnektor, ami hamarabb levág, és akkor nem megy 100%-ig, ja, viszont
szerintem ez pont inkább problémát tud okozni, mint hogy bármit megoldjon.
Ami jó megoldás lehet, hogy a gyári töltőd csak 41V, így ennek megfelelő lesz a
a BMS beállítása is, azaz tudja, hogy meddig lesz töltve: hamarabb balanszol.
Magyarán pont nem kell foglalkoznod az akku kímélésével. Megtették helyetted...
Az alap dolgokra kell figyelni, ha fagypont alatt volt se kezdd tölteni, de amúgy a
BMS-nek kutya kötelessége erre is figyelni. Szóval nagyon elrontani nem lehet...