2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

ATI vs. NVIDIA kezdetektől napjainkig

  • (f)
  • (p)
2. oldal
Írta: |

Cikksorozatom harmadik és egyben utolsó része: örök párharc a 3D gyorsítás két úttörője között.

[ ÚJ TESZT ]

ATI - Pre-Radeon

Pre-Radeon

Az ATI kártyák történelme csaknem 10 évvel megelőzi az NVIDIA-ét, így nem csoda, hogy a kezdeti modellek még az ISA-s korban születtek, és természetesen 3D gyorsítást nem tudtak. A legelső típusok a Wonder szériát alkották (nem összekeverendő a későbbi All-In-Wonder nevű TV tuneres kártyákkal), és 1986-os megjelenésükkel az első IBM PC-khez készült grafikus bővítőkártyák közé tartoztak. CGA, EGA, VGA szabványú monitorokat kezelő változatok egyaránt készültek belőlük.

A következő generáció a Mach széria volt. Első modellje az 1991-ben megjelent Mach 8 volt, mely nevéből adódóan 8 bites színmélységet támogatott, és továbbra is ISA porthoz készült. Az 1992-es Mach 32 már egy jóval fejlettebb, 32 bites megoldás volt, maximum 24 bites színmélység kezeléssel, és többek között az ekkor debütáló PCI buszt is támogatta. A széria utolsó tagjai az 1994-ben megjelent Mach 64 modellek voltak, értelemszerűen 64 bites felépítéssel, és már túlnyomórészt PCI csatlakozással. Ez utóbbi kártyák már kifejezetten elterjedt megoldásoknak számítottak, de a korábbi modelleket elég nehéz beszerezni manapság.

Az ATI első 3D gyorsításra képes modellje az 1996-ban megjelent, Mach 64 GT néven is ismert Rage 3D volt. Meglehetősen limitált 3D-s képességekkel rendelkezett, ezen kívül pedig MPEG-I gyorsítást kínált. A 3D Rage II csaknem megduplázta a 3D-s teljesítményt, és egyes típusai MPEG-II gyorsításra is képesek voltak. Fontos kiemelni a Rage IIC modellt, mely az ATI első típusa volt, ami az AGP szabványt is támogatta.

A következő nagyobb családot a 3D Rage Pro, illetve ennek különböző butított és továbbfejlesztett változatai alkották. Játékos szemmel továbbra is elhanyagolható teljesítményt nyújtottak, így elsősorban csak az OEM piacon terjedtek el. Az első sikeresnek mondható próbálkozás az otthoni játékos számítógépek meghódítására a Rage 128 széria volt, mely (mint a nevéből is látszik) 128 bites memóriabuszt kapott, és a pixel pipeline-ok számát is megduplázták.

Ezek a kártyák, ha megelőzni nem is tudták az NVIDIA és a 3dfx aktuális szériáját, a TNT2-est és a Voodoo 3-ast, de legalább tartották a lépést velük. Két Rage 128 Pro összeházasításával készült az ATI első dupla chipes csúcskártyája, mely a Rage Fury MAXX nevet kapta. A rendszer vezérlése teljes mértékben software-es alapú volt, vagyis a drivertámogatás függvényében ez a kártya vagy nagyon jól teljesít, vagy csak egy átlagos Rage 128 Pro sebességét hozza.

Wonder

A Wonder kártyák közül egy EGA típusú monitorcsatlakozóval szerelt példányt sikerült szereznem a cikkhez. Ahogy a 8 bites ISA csatlakozó felett is olvasható, egy 1987-es, vagyis jelenleg 26 éves hardware-ről van szó. A számítástechnikában matuzsálemi kornak számít ez, nem véletlen hát, hogy mai szemmel szinte értelmezhetetlen látvány tárul elénk. A monitorkimenet még csak 9 pines volt, mellette pedig 2 db RCA csatlakozót találunk, ami valószínűleg TV kimenetre utal. Emellett egy sor kapcsoló és jumper is található a kártyán, melyeknek a funkciója számomra ismeretlen. A fő chipen nem találjuk meg az ATI logóját, egyedül a felette lévő kisebb lapkán láthatjuk. A memóriamodulok a nyák bal szélén sorakoznak, és hasonlóak a régi 386/486-os alaplapokba való cache modulokhoz.

Mach 8

A Wonder kártyánál a Mach 8-as modell már komolyabb darab, amit az is mutat, hogy már 16 bites ISA csatlakozót kapott, vagyis dupla akkora sávszélességgel tud kommunikálni a processzorral. A nyák is sokkal rendezettebb, eltűntek a házibarkács jellegű ráforrasztott alkatrészek, valamint a jumperek száma is drasztikusan csökkent. A monitort már 15 pines D-Sub csatlakozó fogadja, és a TV kimenet is a modernebb S-Video aljzatot kapta. A memóriák ZIP tokozásúak, és látható, hogy az összes bővítőhely ki van használva.

Mach 32

A két ISA-s őskövület után igazi modern technikának tűnik a Mach 32-es kártya, mely már PCI csatlakozót kapott. A nyákon még mindig két fő chipet találunk, ugyanis a RAMDAC még nem része a vezérlőchipnek. A memóriát ezúttal is ZIP tokozású modulok alkotják, mennyiségük pedig 2 MB. TV kimenetet ezúttal nem kapott a kártya, csak egy D-Sub csatlakozó áll rendelkezésre a monitor számára.

Mach 64 GX

Ritka példány a Mach 64 GX változata, mely ezeken a képeken memóriabővítő modullal együtt látható. Ez a kártya már EDO memóriamodulokat használ, de a RAMDAC még itt is külön chipben kapott helyet. A gyűjtői szemmel érdekes, szép kidolgozású kártya Németországból érkezett.

Mach 64 VT

A Mach 64-es modellek legelterjedtebb változata a VT jelzésű típus volt, mely már a főchipbe integrált RAMDAC-ot kapott, így az előállítási költségek lecsökkentek. Az egyszerű felépítésű kártyán 2 MB EDO RAM-ot találunk, melynek fele eltávolítható bővítőfoglalatokban kapott helyet.

3D Rage

GPU: 500 nm Mach 64 GT (1 pipe x 1 TMU) @ 45 MHz
MEM: 2 MB 64-bit EDO @ 60 MHz
Megjelenés: 1995. nov.

Az első 3D gyorsításra képes ATI kártya az 1995-ös megjelenésű 3D Rage volt. 3D-s képességei csak jelzés értékűek, a tesztben nem sikerült rajta elindítani egyetlen 3D-s programot sem.

Nagyon ritka példány az első Rage kártya, melynek felépítése nagyban hasonlít a fentebb látható Mach 64 VT modellre. Ez nem is csoda, hiszen a fejlesztés a Mach 64-en alapult. A kártya 2 MB EDO memóriát kapott, ám a modulok ezúttal nem távolíthatóak el, vagyis 1 MB-os Rage nem létezhetett. A kevés felforrasztott alkatrész ellenére jó minőségi érzetet kelt a nyák kidolgozása, TV kimenetet azonban hiába keresnénk, csak egy analóg D-Sub csatlakozót kapunk a monitor számára.

3D Rage II

GPU: 500 nm Mach 64 GT-B (1 pipe x 1 TMU) @ 66 MHz
MEM: 2 MB 64-bit EDO @ 66 MHz
Megjelenés: 1996. szept.

A második Rage modell ráduplázott elődje 3D-s teljesítményére, ám még így sem igazán nevezhető játékok futtatására alkalmas kártyának.

Sokkal komolyabb felépítésű kártya a második Rage elődjénél, és már SGRAM modulokat használ. A jócskán megnövekedett méretű nyákon jóval több alkatrészt találunk, és ezúttal nem maradt el a TV kimenet sem, mely RCA és S-Video csatlakozókkal is szolgál.

3D Rage II + DVD

GPU: 500 nm Mach 64 GT-B (1 pipe x 1 TMU) @ 60 MHz
MEM: 2 MB 64-bit EDO @ 60 MHz
Megjelenés: 1996.

A második Rage modell DVD lejátszás gyorsítást kapott változata.

Érdekes módon ez az MPEG-II gyorsítással felvértezett Rage II kártya csak EDO memóriamodulokat kapott, vagyis kicsivel alacsonyabb órajeleken dolgozik. Elhagyták a TV kimenetet is, így mindenképp egy egyszerűbb felszereltségű változatról van szó.

3D Rage IIC

GPU: 500 nm Mach 64 GT-B (1 pipe x 1 TMU) @ 75 MHz
MEM: 2 MB 64-bit SDR @ 100 MHz
Megjelenés: 1997.

A második Rage generáció utolsó modellje a C jelzésű változat volt, mely már támogatta az AGP szabványt, és némileg magasabb órajeleken járt.

Íme a Rage IIC AGP-s változata, SD memóriákkal szerelve. Az egyszerű felépítésű kártya nem sok extrával szolgál.

Rage Pro

GPU: 350 nm Rage III (1 pipe x 1 TMU) @ 75 MHz
MEM: 8 MB 64-bit SDR @ 100 MHz
Megjelenés: 1997. márc.

A harmadik generációs Rage széria Pro modellje lényegében az első olyan ATI típus, melynek nem okoz gondot a 3D-s játékok futtatása, de azért kimagasló teljesítményt nem szabad várni tőle.

Érdekes felépítésű ez a Rage Pro kártya, melyen memóriabővítő foglalatot is látunk, a hátoldalon mégis egy "NON-UPGRADEABLE" feliratú matrica található. A 8 MB memória SGRAM modulokból áll. A kártya hűtőbordát nem igényel, de eléggé át tud melegedni működés közben. A felszereltséget a TV kimenet gazdagítja, mely RCA és S-Video csatlakozóval is szolgál.

Rage XL

GPU: 250 nm Rage IV (1 pipe x 1 TMU) @ 83 MHz
MEM: 8 MB 32-bit SDR @ 83 MHz
Megjelenés: 1997.

A legkisebb negyedik generációs Rage modell 32 bites memóriabusza miatt játékra teljesen alkalmatlan volt.

Elsősorban szerverekben és OEM számítógépekben találkozhatunk ezzel az L alakú nyákra épülő Rage XL kártyával, melynek 8 MB memóriája egyetlen SDR modulból áll.

Rage LT Pro

GPU: 250 nm Rage IV (1 pipe x 1 TMU)
MEM: 8 MB 64-bit SDR
Megjelenés: 1997.

Nem sok információt tudtam kideríteni a Rage LT Pro modellről, melyet sajnos beüzemelnem sem sikerült a teszthez. Valószínűleg alacsonyabb órajeleken járt, mint a teljes értékű Rage Pro.

Viszonylag nagy méretű nyákra épül a Rage LT Pro, mely már 4 db memóriamodult kapott. Ezek a nyák felső élén kaptak helyet. Érdekes megfigyelni a gyártási dátumkódot: 1999 legvégén készült a kártya, amikor 3D-s szempontból már teljesen versenyképtelennek számított.

Rage 128 VR

GPU: 250 nm Rage 128 (2 pipe x 1 TMU) @ 80 MHz
MEM: 32 MB 64-bit SDR @ 80 MHz
Megjelenés: 1998. aug.

Az ötödik Rage generáció, vagyis a Rage 128 széria legkisebb tagja a VR jelzésű modell volt, mely 64 bites memóriabuszt kapott, emellett pedig az órajeleit is csökkentették.

Furcsa L alakú nyákra épül a Rage 128 VR modell, melynek felső részén a memóriamodulokat találjuk. A Rage 128-as chip egy aprócska passzív hűtőbordát kapott.

Rage 128 GL

GPU: 250 nm Rage 128 (2 pipe x 1 TMU) @ 90 MHz
MEM: 16 MB 128-bit SDR @ 90 MHz
Megjelenés: 1998. aug.

A Rage 128 széria középső modellje, a GL jelzésű változat 128 bites memóriabuszára 16 MB memória csatlakozik, órajelei pedig továbbra is elég alacsonyak.

Kisebb testvérénél komolyabb felépítésű kártya a Rage 128 GL, melynek 16 MB memóriáját SGRAM modulok alkotják. A Rage 128-as chipen itt is találunk egy aprócska passzív bordát, ám létezett hűtés nélkül gyártott változata is.

Rage 128 Pro

GPU: 250 nm Rage 128 (2 pipe x 1 TMU) @ 125 MHz
MEM: 32 MB 128-bit SDR @ 143 MHz
Megjelenés: 1999. aug.

A Rage 128 Pro az ATI első versenyképes 3D gyorsítókártyájának számít, mely bár legyőzni nem tudta ellenfeleit, de barátságos árcédulája miatt elég elterjedt lett.

A Rage 128 Pro minden szempontból sokkal komolyabb kártya az összes eddig bemutatott típusnál, és ez már a felépítésén is rögtön észrevehető. A nyák mérete megnőtt, a Rage 128-as chipen pedig egy méretes passzív bordát találunk, melyet sajnos ragasztással rögzítettek. Nem spórolták le a TV kimenetet sem, melyet a Rage Theater chip vezérel, ami szintén ebben a szériában jelent meg, és még sok generációval később is szolgálta az ATI kártyák video ki- és bemeneteinek vezérlését.

Rage Fury MAXX

GPU: 2x 250 nm Rage 128 (2 pipe x 1 TMU) @ 125 MHz
MEM: 2x 32 MB 128-bit SDR @ 143 MHz
Megjelenés: 1999. okt.

2 db Rage 128 Pro összeházasításával jött létre a híres Fury MAXX modell, mely az ATI első dupla chipes megoldása volt. Az első generációs GeForce ellenfelének szánták a Radeon megjelenéséig, ám ezt a küldetést nem igazán sikerült teljesítenie. Ennek ellenére egy legendás, és olykor meglepően gyors kártyáról van szó, melynek szereplését különösen érdekes lesz megfigyelni a retro tesztben.

Aki érdeklődik a régi VGA kártyák iránt, az biztosan látott már fotókat a Fury MAXX-ról, ám a birtoklása már jóval kevesebbeknek adatott meg. Elég ritka, és a gyűjtők számára értékes modellről beszélhetünk ugyanis, melyet nem könnyű beszerezni, és mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki a polcán szeretne látni egyet. A kártya egész felépítésére a precíz igényesség jellemző. A két Rage 128-as chip aktív hűtést kapott, mely jó minőségű, golyóscsapágyas ventilátorokat alkalmaz.

A két chip külön memóriarendszert kapott, sőt lényegében két teljesen különálló vezérlőként jelenik meg a rendszer számára. Összehangolásukért teljes mértékben a driver felelős, vagyis semmilyen hardware-es támogatás nincs a chipekben erre vonatkozólag. Furcsa, hogy egy ilyen csúcskaliberű kártyán TV kimenetet nem kapunk, sőt a helyét sem készítették elő a nyákon. Egy második VGA kimenetnek van csak hely, ám azt erre a példányra nem szerelték fel.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

2. oldal

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.