Hirdetés

2024. április 30., kedd

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#851) schawo válasza Füleske (#850) üzenetére


schawo
titán

Az elektromos jobban bírja a hideget, mint bármi más. Természetesen csökken a hatótáv, de bármilyen hidegben mozog.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#852) Füleske válasza schawo (#851) üzenetére


Füleske
addikt

Ez lett volna a linkem lényege is. Most én vagyok bajban mert nem tudom eldönteni hogy csak összefoglaltad a lényeget vagy szó szerint vetted a mondandóm az idézőjelek és a link figyelembe vétele nélkül. :F

(#853) schawo válasza Füleske (#852) üzenetére


schawo
titán

Értettem én, hogy miért linkelted. Csak összefoglaltam. Meg annyival kiegészítettem, hogy általánosan jellemző a villanyosokra.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#854) Füleske válasza schawo (#853) üzenetére


Füleske
addikt

:R

(#855) GreenGoblin


GreenGoblin
tag

Angolul tudók előnyben. Nagyon jó videó lett.
[link]

.. ....... .- -- ....... -... .- - -- .- -.

(#856) axioma válasza GreenGoblin (#855) üzenetére


axioma
veterán

Tenyleg tok jo, de azert igy tul reszlehajlo, az aram szallitasa sehol se jelenik meg mint tenyezo [termeszet kozepeben, beruhazas, trafozas, vesztesegek]. De a szamok kimondottan jok, igaz nehol lemarad a mertekegyseg, meg nincs viszonyszam [pl. hany usa auto van, amibol 15M kozlekedhetne a kitermeles aramigenyen, v hasonlo].
Igy azzal art h meg se probal kiegyensulyozott lenni, a litium lesoprese is retorikailag jon csak ki, logikailag nem [sokkal jobb lett volna azt mondani h fejlesztes utan mar beall mint a fustos motor, kwvesbe ritka anyag is tarol, ez pillanatnyi optimum/technologia].

(#857) joghurt


joghurt
addikt

Azt jól látom, hogy az otthoni töltők többsége 1x32A-t szeretne, és csak elvétve találni háromfázisút?
Jelenleg 3x16A-ünk van. Erre mekkora bővítést kérjek?

Legyen egy 11 kW-os 3f töltővel 3x20A? Vagy inkább 7,4 kW 1f töltő és 32+16+16A?

A tej élet, erő, egészség.

(#858) schawo válasza joghurt (#857) üzenetére


schawo
titán

Nálam 3x20A van otthon, és ez teljes egészében ki is tud menni a töltőre. Van 1 fázisú, és 3 fázisú autóm is. Ha olyan autót töltök, ami 1 fázison vesz fel váltót, annak, ha valamiért gyorsan kell tölteni, akkor 20-22A-t adok (a kismegszakítók simán átengednek 22A-t), így van 5kW-om, ha meg olyant töltök, ami 3 fázisú, akkor annak mehet a 3x16A, és 11kW. Szerintem hosszú távra ne vegyél 1 fázisú fali töltőt, egyre kevesebb az 1x32A-es autó.

Milyen autóhoz tervezel?

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#859) joghurt válasza schawo (#858) üzenetére


joghurt
addikt

Láma kérdés, de lusta vagyok Google-zni. :DDD
Ha a falból belemegy az N*X Amper AC az autóba, akkor mit csinál a Type2 fali "töltő" sokszázezer forintért? Egy ipari áramos aljzat kb. 20e-ből megvan. Én nem akarom a távolból okostelefonról tamagocsizni. Bedugom, töltsön, kihúzom, fejezze abba. Akár még egy kapcsolót is hajlandó vagyok megnyomni hozzá.

Amikor a 3x20A-ről 20-22A-rel töltesz, akkor a házban felkapcsolt lámpa (na jó, beindított mosógép, vízforraló, porszívó, vagy bekapcsolt sütő stb.) nem vágja le a villanyóránál a kismegszakítót? Én ezért érzem kevésnek a 11 kW-hoz is a meglevő 3x16A-t.

Autóból még nincs konkrét gyártó.

A tej élet, erő, egészség.

(#860) biker válasza joghurt (#859) üzenetére


biker
nagyúr

"Láma kérdés, de lusta vagyok Google-zni. :DDD"

Tudjuk, mindenki azt szeretné ha kifejezetten neki válaszolna valaki, nehogymár keresni/olvasni kelljen :)

"Ha a falból belemegy az N*X Amper AC az autóba, akkor mit csinál a Type2 fali "töltő" sokszázezer forintért? Egy ipari áramos aljzat kb. 20e-ből megvan. Én nem akarom a távolból okostelefonról tamagocsizni. Bedugom, töltsön, kihúzom, fejezze abba. Akár még egy kapcsolót is hajlandó vagyok megnyomni hozzá."

Elvégzi a kötelező kommunikációt az autóval. Hány ampert vehet ki az autó, és kapcsolja a töltést, ha minden rendben van, stb. Egy ilyen vezérlő önmaga 20-30-50eFt, a töltőkábel vagy a mágneszáras type2 aljzat a másik 40-60eFt, doboz, FI relé, stb.
Nálunk kb 130-140eFt + áfától vannak töltők egyébként.

"Amikor a 3x20A-ről 20-22A-rel töltesz, akkor a házban felkapcsolt lámpa (na jó, beindított mosógép, vízforraló, porszívó, vagy bekapcsolt sütő stb.) nem vágja le a villanyóránál a kismegszakítót? "

De bizony, levágja. Az autó ha 16A-el tölt, akkor akár 10-20 órán át stabilan ennyivel terhel. Kell egy terhelés megosztó, vagy más szabályzás ne menjen együtt más nagy fogyasztóval.

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#861) schawo válasza joghurt (#859) üzenetére


schawo
titán

Így van, terhelés megosztó a jelszó. És olyan töltő, ami felhasználja terhelésmegosztó jelét. Egyébként meglepően nagy mértékben tartósan túlterhelhetők a kismegszakítók.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#862) joghurt válasza biker (#860) üzenetére


joghurt
addikt

Simán láttam 500-900ezerért is "töltőt". Ennyiért ne kötelező kommunikáljon már az autóval!
Némileg finomítva a kérdésfeltevésemen, nyilván olvasgattam már valamennyit a témában, de számomra megnyugtató választ nem sikerült találnom, a konkrét műszaki tartalomhoz képest mi is kerül ennyibe.
Kb. mint hogy az USB Type-C is tud mindenféle áramot és feszültséget (sőt irányt is, attól függően, hogy a laptopba pendrive-ot vagy töltőt dugsz), ahogy a két fél letárgyalja egymással. De van olyan filléres telefontöltő, ami tojik ezekre az úri huncutságokra, és azt mondja, hogy "kapsz 5V-on 1A-t, oszt örüjjé".

A terhelés megosztóhoz viszont áramváltók is kelleni fognak, ami szintén nem két fillér.
Az a sanda sejtésem, hogy a 160-180ezres "töltők" még nem fogadják a megosztó jelét. Legalábbis még a Webasto Pure vagy Mennekes Amtron leírásában sem találkoztam ilyesmivel.

Lényegesen egyszerűbb lenne, ha az autó kaphatna dedikáltan akárhány ampert, arra pedig tudok figyelni, hogy ne épp a vasárnapi ebéd sütése + nagymosás közben töltsek. Vagy esetleg az autó oldaláról lehetne megmondani, most épp max. mekkora árammal töltsön.

Az szívás, hogy a Nissan-Kia vonal meg Type1 (azaz csak egyfázisú lassútöltés), vagy CHAdeMO, amihez viszont tényleg kell anyag a fali töltőbe is.

A tej élet, erő, egészség.

(#863) biker válasza joghurt (#862) üzenetére


biker
nagyúr

"Simán láttam 500-900ezerért is "töltőt". Ennyiért ne kötelező kommunikáljon már az autóval!"

Azok OCPP kommunikációs töltők, vagyis egymással vagy egy központi szerverrel is kommunikálnak, neked nem kell

Terhelés megosztós töltő kb 360-380eFt, Wallbox pulsar plus + egy elektronika, nem kell áramváltó (egy digitális 3f fogymérőt használ modbuson)

A mi megoldásunk csak két fokozatot tud, cserébe a legolcsóbb töltőnkre is rátehető, és áramváltóstól se több 60ezernél, így szumma 200 nettóból kihozható

És igen, ez ennyibe kerül Mi kerül ezen a fotelen 20.000Ft-ba?

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#864) biker válasza joghurt (#862) üzenetére


biker
nagyúr

ja igen, autó is megmondja, mennyivel tölthet, legtöbb autón van low-mid-high érték
És minden töltőnkön van fokozatkapcsoló, 6-8-10-13-16-20-25-32A azt állítasz be amit akarsz, ha letekered 6A-re mert megy a jacuzzi, akkor ennyit vesz fel az autó

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#865) axioma válasza joghurt (#862) üzenetére


axioma
veterán

A type-I 1x16A-ra korlatoz, mig a haztartasi toltoje (normal dugaszos) 1x10A. Szoval mar ott is gyorsit a fali, ha napkozben tobbszor mesz el akkor gyorsabb ratoltest el lehet erni.

(#866) Füleske válasza joghurt (#862) üzenetére


Füleske
addikt

"Nissan-Kia vonal meg Type1 (azaz csak egyfázisú lassútöltés), vagy CHAdeMO"
A Kia (Hyundai) is természetesen type2 (Ioniq, Kona, Soul, Niro), talán csak a régi Soul volt type1. A Nissan is vált az Aryia - nál CCS - re CHAdeMO - ról. De a frissített Leaf is type2.

[ Szerkesztve ]

(#867) schawo válasza joghurt (#862) üzenetére


schawo
titán

Én terhelés megosztós töltőt használok: AGT Home Type 2 Prót

Mi is forgalmazzuk, br. 246000 Ft, de a gyártótól is ennyi. Mi elsősorban az AGT egyenáramú DC töltőiből építünk hálózatot.
Terhelésmegosztó kb. br. 60-70e (ha jól emlékszem), a töltő közvetlenül kezeli a jelét. Amperenként fokozatmentesen (32 fokozatban...) tudja állítani az áramot. Helyszíni telepítés (töltő kábelezése, villanyszerelés, stb.) még kb 100-130ezer, úgy lehet számolni.

De van már olyan AGT töltő 137000 Ft-ért is, ami pont ugyanezeket tudja, csak nem wifis.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#868) joghurt válasza schawo (#867) üzenetére


joghurt
addikt

:R

A garázs falán ott az 5x6 mm2 kiállás. Talán én is be tudom rá kötni a töltőt.

A tej élet, erő, egészség.

(#869) schawo válasza joghurt (#868) üzenetére


schawo
titán

Az kiváló

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#870) biker válasza joghurt (#868) üzenetére


biker
nagyúr

ja, csak akkor nem lesz terhelés elosztód, mert adatvezetéket nem húztál ki. A terhelés elosztó az elosztóban van és kell vagy egy utp vagy egy 4x0,5mm2 kábel a jelnek

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#871) schawo válasza joghurt (#868) üzenetére


schawo
titán

Azt még elfelejtettem mondani, hogy ha terhelésmegosztót szeretnél, akkor be kell húznod egy jelkábelt a kapcsolószekrényhez.

Látom, ezt már biker megírta

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#872) Bozso68


Bozso68
senior tag

Én egy másik véglet vagyok.
Mivel három helyen is tölthetem a Platinum e-Niro-mat (3x16A), így a legkézenfekvőbb megoldás egy állandóan cipelős mobil AGT töltő lett, amihez nem lehet terhelésmegosztót párosítani.
Az otthoni hálózatot 3x25A-re fejlesztettem, 9 hónap alatt még nem volt gond.
A garázsba 35m-nyi 5x10-es kábelt húzattam ki. Ha most csináltatnám, mindenképpen a jelkábelt is mellé húzatnám a jövőre való tekintettel.

(#873) Tigerclaw


Tigerclaw
nagyúr

Amugy napelem + powerwall szeru kombo jatszik valakinel? Meg nagyobb befektetes, de ha komolyan szintet akarnak lepni az e-autok aranyaban, talan csak az tunik jarhato utnak. Tul sokba kerulne olyan mertekben felfejleszteni az elektromos halozatot a termelestol a vegpontig, hogy elbirja ha tomegek valtanak at arra, foleg ha valamilyen gyorstoltest akar mindenki otthonra is. Mar a toltopontok tobbszorozese is nagy teher lesz, ha gyorsan akarjak csinalni.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#874) axioma válasza Tigerclaw (#873) üzenetére


axioma
veterán

Napelem van (16.9kWp, haztartas + varosi EV + PHEV), de jelenleg a powerwall nem kimondottan eri meg, amig van szaldo. Kesobb ez sok szempontbol valtozhat (ki mikor esik ki szaldobol, mikor mennyi az akku a'ra, milyen hibrid invertereket engednek fel a halozatra, stb.)
Az me'g csak-csak megoldhato, hogy nyari napokon amit nappal gyujt a napelem, azt az este hazaero autoba attoltsed, ha ugy me'retezed akkor 1-2 rosszabb napot is athidalhat, de azert tudataban kell lenni annak, hogy az evszakos elterest ebben a formaban egeszen biztosan nem eri meg ta'rolni. Persze igy is lehet jo.
Napelemes topikban, igaz nem elektromos auto toltesere, van aki epit akkupakkot, de a korulmenyek miatt csak elso fecskek vannak ahol a betaplalas nem/dragan oldhato meg, vagyis szigetuzemre.

[ Szerkesztve ]

(#875) joghurt válasza biker (#870) üzenetére


joghurt
addikt

Nem tudom, honnan látod, mit húztam és nem húztam a garázsban. ;)

Egyébként pedig ott érkezik be a házba a földkábel is a villanyóra-szekrénytől, és egy kötődobozt követően mennek tovább a vezetékek kapcsolótáblák felé.
Ha jól gondolom, egy falon kívüli kis táblával (pl. ez) fel tudom rá fűzni a terhelésmegosztót.
És ha már méri valami a pillanatnyi fogyasztásunkat, szeretném naplózni is, hogy össze tudjam vetni a napelem termelési görbéivel.

A tej élet, erő, egészség.

(#876) Tigerclaw válasza axioma (#874) üzenetére


Tigerclaw
nagyúr

Ket nagyobb problema is van. Egyreszt limitalt a halozat termelesi oldalan a nap-/szelenergia es a hasonloan nem szabalyozhato forras integralasa es iszonyatos osszegbe kerulne olyan energiahalozatta fejleszteni a meglevot, ami elbirna az elektromos autok alltali extra igennyel, ha azokbol sokkal tobb lesz. Arrol nem beszelve, hogy rengeteg atomeromuvet kellene epiteni hozza.

Mindket problemara megoldas/oriasi segitseg ha termelsz napenergiat (minel tobbet), de te is tarolod es mas dolgok mellett mondjuk arrol toltod az autot amikor csak tudod. Persze nem olcso, de nem sok alternativa van, ha tenyleg 10-15 even belul fel akarnak hagyni a benzines autok forgalmazasaval es azt sem akarjak hogy az autozas csak egy kivaltsagos reteg szamara legyen elerheto.

Masik megoldas, hogy fizetsz azert hogy mondjuk egy regionalis kozeli akkutelepen taroljak az extra energiadat, de hatekonyabb ha helyben termelsz, helyben tarolsz es helyben hasznalod fel.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#877) axioma válasza Tigerclaw (#876) üzenetére


axioma
veterán

Kicsit tul van ez (jelenleg) dimenzionalva. Marmint a hmke termeles tarolasa. Amig az utca (legkozelebbi trafo) szintjen nem termeles, hanem fogyasztas zajlik, addig ez legfeljebb szabalyozasi kerdes a napelem szintjen (az tok mas hogy vannak a "nagyuzemi", metar/kat napelemfarmok, most a kisemberrol beszeljunk az egy szam hazanak tetejen).
A fogyasztasra meg van mar egy tokeletesen bevalt alternativa, csak "nem ismerjuk igy tiltjuk" alapon nem hasznalhato: vezerelt aram. Igen, a mostani vezerelt csoportok "szocialis" alapon vannak bekapcsolva, de mindossze jogalkotoi/szolgaltatoi (a ketto azert erosen osszefugg) akarat kellene arra, hogy lehessen vezerelten aramot vetelezni akkor, amikor tenyleg volgyidoszak van (hogy ezt most frekifuggo funkcioval nezik vagy kapcsoloorasan, az mar teljesen reszletkerdes).
Szoval en nem gondolom, hogy a powerwall-t minden napelem/e-auto melle a megoldas, elobb ki kene hasznalni a meglevo, menetrendsegito technikakat, es majd ha az se eleg (bar lehet addigra mar lemegy ugy az akkuk ara hogy maguknak a napelemeseknek is megeri, vagy lesz alternativ tarolas mittudomen hidrogen), hogy akkor mostantol akkufal kell hozza.
Megjegyzem, en sokkal elobb vennem elo a futest. Egyreszt egy kis hoigenyu hazban mar realis az evszakos tarolo, nem ertem miert kellene a futesre hasznalt energiat telen, energiaszukeben vetelezni. Masreszt meg bizonyos joval tagabb hatarok kozott (akar napokon ativeloen, ha leszakadnanak a nepek a kettizedes pontossagu termosztat igenyrol) lehetne a betaplalast meghatarozni (pl. hetvege), legalabb valami pufferbe.

(#878) Chereiose


Chereiose
addikt

Sziasztok,
nem tudni már valamit az állami támogatásról? Elvileg ugye ígérték idénre is, valahol olvastam áprilist, de ki tudja. Valamint én még sosem pályáztam, van aki igen és sikerült neki? Mennyi esély van rá, meg mit kell hozzá írni? A legutóbbin ahogy néztem 1 nap alatt elfogyott a keret, szóval nem tudom van-e realitása az egésznek, gondolok arra, hogy nem-e olyan mint pl. egy Emag black friday, hogy reggel 7.00-kor már semmi nincs készleten :DDD

(#879) Füleske válasza Chereiose (#878) üzenetére


Füleske
addikt

Szerintem ugyanaz lesz mint tavaly (június), de biztosat nem lehet még tudni. Aki tavaly pályázott abban a másfél napban és megfelelt a feltételeknek az megkapta. Én is. IFKA honlapján kellett belépni ügyfélkapu regisztrációval. Az első pár órában kb. lehetetlen megcsinálni, annyian rohanják meg egyszerre az oldalt. :)
Amúgy kb. 10 perc az egész, minden teendő le van írva a pályázati kiírásban. Megadod az adataid, feltöltöd az okirataidat (fényképek), kiválasztod mennyi támogatás kell. Kb. 1 hónap mire elbírálják (pl. nincs-e az állam felé tartozásod) és megkapod az okiratot.

(#880) Chereiose válasza Füleske (#879) üzenetére


Chereiose
addikt

Tehát igazából előre nem lehet elkészíteni, hanem csak amikor megnyílik a felület akkor kell mindent bele írkálni? Valamint előzetesen nekem be kell szereznem valamilyen papírt, akár azt, hogy melyik kereskedésben mit vennék és kell valamilyen kereskedői igazolást?

Engem amúgy majd az új fiat500e érdekelne, ahogy néztem támogatással lesz 5,5m-ért, az elég jó lenne. Gondolom skoda citigo már nem lesz többé :F

(#881) Füleske válasza Chereiose (#880) üzenetére


Füleske
addikt

"Tehát igazából előre nem lehet elkészíteni, hanem csak amikor megnyílik a felület akkor kell mindent bele írkálni?"
Igen. Annyit tehetsz előre hogy lefényképezed az okirataid (jogsi, személyi, lakcím és adókártya) mindkét oldalát.
"Valamint előzetesen nekem be kell szereznem valamilyen papírt, akár azt, hogy melyik kereskedésben mit vennék és kell valamilyen kereskedői igazolást?"
Nem ! Sőt a pályázatban sincs sem típus sem kereskedés kiválasztás ! Csak összeg ! Itt a tavalyi kereskedők listája hogy mit hol vehetsz a tavalyi (!) támogatásból [link] , ha már van konkrét típus akkor kérdezz rá majd a (ez esetben Fiat) kereskedőnél hogy lesz-e nála támogatás idén az adott típusra. Szerződést a pályázat benyújtása előtt nem lehet kötni ! Az idei lista várhatóan szintén csak valamikor ősszel lesz elérhető az IFKA honlapon, de ha rákérdezel a kereskedőknél ők már a pályázat benyújtása előtt képben lesznek a dologról.
A Citigo - t szerintem ne sajnáld hogy nincs, az új 500e minden szempontból jobb autó.

(#882) Chereiose válasza Füleske (#881) üzenetére


Chereiose
addikt

Köszi! Na akkor úgy látom elég könnyű megszerezni ezt a támogatást szerencsére. Remélem hamarosan megtudunk az ideiről valamit és nyáron/ősszel lehet menni a kereskedésekbe :)

Amúgy fura ez az 500e, mert sok helyen írták, hogy 5,5m az alap, de aztán mindenhol 5.9m-ért látom támogatással :U

(#883) schawo válasza Tigerclaw (#873) üzenetére


schawo
titán

A kollégám napelemekkel DC-DC inverteren keresztül BMS keresztkiegyenlítéssel tölti az LFP akkumulátorát, ami 24V-ra van belőve, és egy 24V->230V DC/AC inverterrel látja el saját magát. Egy relé vezérli azt, hogy a ház épp a telepről, vagy a nyilvános hálózatból kapja a delejt. A rendszer kínai egységeken alapul, minden eleme alibabán és/vagy aliexpressen megvásárolható.

Ez a rendszer tulajdonképpen a cégünk napelemes-akksis töltőrendszerének kistesója, párhuzamosan készültek. A kollégám építette-fejlesztette a rendszert, aki hálózati villamosmérnök 30 év hálózatfejlesztési, és akkumulátortelep-üzemeltetési tapasztalattal. Mert az akkumulátoros rendszerek nem ám a 2020-as évek csodája. A fejlődés a költségekben, kezelhetőségben, és méretben történt.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#884) schawo válasza schawo (#883) üzenetére


schawo
titán

Ma már egy kWh-nyi LFP akksi nagyobb tételben szállítással 70 dollár alatt beszerezhető. Ha a feszültség a napelemekhez pontosan illesztett, akkor némi hatásfok veszteség árán a töltőinverter megspórolható, ha pedig autótöltés az elsődleges szempont, akkor egy CCS2-vezérlővel és egy DC-DC inverterrel sokkal olcsóbban ki lehet jönni, mint egy szaldós inverterrel, és egy (mondjuk) DC 22kW-os töltővel. De mivel ilyen komplett egységet (még?) senki nem forgalmaz, egyelőre csak komoly gyakorlattal rendelkezőknek ajánlom ezt a megoldást, tapasztalat nélkül 23 helyen lehet elbukni 100% kárra, vagy akár bele is lehet halni. Egy 50A@400V DC rendszer nem kezdőknek való.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#885) Tigerclaw válasza schawo (#884) üzenetére


Tigerclaw
nagyúr

Kesobb szerintem elkerulhetetlen lesz valami hasonlo megoldas. Az idealis az hogy helyben termelj, tarolj, fogyassz. Ez beleillik az ma divatos passziv hazas, teljes oneallatas vonalba is. Persze nem kell azonnal folyamatos szigetuzemre gondolni, de sokkal olcsobb es egyszerubben kivitelezheto, mint hogy arra varjunk hogy az elektromos halozat minden haztartasba biztositja majd a gyorstolteshez szukseges energiat. Ahhoz lehet hogy le kellene cserelni a 0,4kV-os halozatot a hazak elott mondjuk 20kV-osra, hazankent sajat kozep/kis fesz trafoval es igy tovabb vegig a termelesi pontig mindenbol sokkal nagyobb es tobb kell majd. Atomeromubol is rengeteg, mert nincs semmi alternativaja.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#886) Tigerclaw válasza axioma (#877) üzenetére


Tigerclaw
nagyúr

A vezerelt aram azert nem valodi megoldas, mert mindenki egyszerre csinal mindent. Ezert is alakult ki a volgy es csucsidoszak. Futesre, vizmelegitesre idealis lehet, mert azok folyamatosan a halozaton lognak. Munka, bevasarlas, stb utan hazamennek az emberek es szepen egyszerre fellokik az autot a toltore. Ha nem csak egy hibridrol van szo, hanem nagyobb hatotavu pure e-autorol, akkor kell neki a rendes kakao sok oran keresztul. Ha vezereltrol toltene, konnyen lehet hogy reggelre nem lenne feltoltve csak negyedig, felig

Nagy kompromisszumokkal mukodhetne a dolog, de az emberek nem arrol hiresek, hogy elfogadjak a kompromisszumot.

Masik tenyezo az, hogy a jelenlegi volgy es csucsidoszaki termeles kozott sokkal kisebb a teljesitmenykulonbseg, mint emire szukseg lesz, ha elkezdik komolyan vasarolni az autokat. Ez az egy pozitiv hatasa van most annak, hogy dragak az elektromos autok.

A harmadik az energiamix, ami volgyidoszakban gondolom egyre jobban zoldul, de csucsidoszakban pont azokat a szenhidrogenes eromuveket kell bekapcsolni, amiket nem szeretnenk. Nem sok ertelme lenne a tisztan uzemelo autoknak, ha kozben csak atcsatornazzuk ugyanazt a CO2 kibocsajtast az eromuvekre, meg ha ott talan kicsi hatekonyabb modon is lehet tisztitani a fustot.

[ Szerkesztve ]

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#887) axioma válasza Tigerclaw (#886) üzenetére


axioma
veterán

Vezerelt: hamis, hogy egyszerre. Tipusonkent van 16 csoport, ezeknek el van tolva egymashoz kepest a menetrendje, es veletlenszeruen teszik fel az utcaban oket. Te me'g talan a kapcsoloorasra gondolsz vagy a csoport nelkuli hangfrekisre, en viszont kicsit jobban ismerem mert radios korvezerlok parameterezeseben dolgoztam. Tokeletesen alkalmas lenne, pont annyira becsulheto (sot me'g az idojarast se kene figyelni) a napi terheles (= a vezerelt idoszakbol egy csoport mennyi ideig milyen sokat fogyaszt), mint a futesre hasznalt csoportoknal. Statisztikailag kijon.
A rendes kakao sok oran keresztul kb. 2%-nak kellhet, a tobbi azon a napon ugyanazt a kb. 40km-t tette meg. Akinek rendszeresen kell sok oran keresztul nagy kakao, az majd _nem_ keri hogy a vezerelten legyen az autoja, es??? De egy csomo toltest at lehetne tenni. En onkentesen megcsinalom, es ejfel utan 5 perccel indul csak az a konnektor, amibe az autot dugom.
A frekifuggot is ezert emlegettem. Az pont ugyanarra kapcsolna, mint az eromuvezerles, csak ellentetes iranyban... Megoldhato technologiailag, konkretan keszulek letezik ra ami ez alapjan (is) tudja a vezereltet kapcsolgatni, de (azon kivul hogy nem erre terveztek, hanem automata szintentartas/korlatozas inditasara) eddig - tudtommal, az utobbi 3 evben nem kovetem - semelyik funkciora nem hasznaljak.

[ Szerkesztve ]

(#888) Tigerclaw válasza axioma (#887) üzenetére


Tigerclaw
nagyúr

En is 6 evig dolgoztam transzformator allomasokban vedelmekkel, automatikakkal tudom hogy mukodik a HFKV. Azt perpill nem tudom, hogy most egyszerre mi az amennyit kotelezoen adniuk kell. Regebben 4x2 oras ido ablakok voltak szetszorva 24 orara, de lehet hogy mar finomitottak rajta.

Pont az a gond, hogy te X idoben akarsz tolteni, de arra az idore nem kapsz vezerelt energiat. Ha most vezerelt toltes lenne, valakinek reggelre fullra lenne toltve az autoja, masnak meg mondjuk csak felig, negyedig, vagy epp sehogy. Az auto toltese nem szetszorhato 24 orara ugy, mint a hotarolos kalyhak, bojlerek. Azzal nem erek semmit, ha azt mondjak hogy en csak delutan 1 es 3 ora kozott tolthetek otthon, ha az autommal epp uton vagyok vagy al a ceg, bolt elott. Raadasul ma mar szerintem nincsenek is fix idoablakok, mert a vezerelt rendszer valoszinuleg resze lett a napi terhelesi menetrend tartasanak, ahol 15 perces idoszakban tartani kell az elore leadott prognozist.

Ettol meg lehet hogy vezerelt lesz X ev mulva az otthoni toltes, de valami olyan garanciaval, hogy mondjuk este 6 es reggel 6 kozott garantaltan kapj mondjuk 2-3 ora toltest. Ez meg mindig kompromisszumos, szoval nem lehet tudni hogy fogadnak az emberek. Kicsit olyan mint hogy bizonyos toltofejek nem toltenek 100%-ra.

Halozati frekvenciafuggo vezerles szerintem nem lesz a vegpontokon, max valami olyan mint egy frekvenciavedelem, ami ledob a halozatrol ha nagy baj van. Rendes vezerlesnek az egyidejuseg miatt nem jo, mert kb. egyszerre kapcsolna le sok toltot, majd egyszerre kapcsolna vissza sok toltot, ami nem csak rangatna az eromuveket, de valami vegtelen ciklusban masodpercenkent fel/le kapcsolna a toltest. Persze lehetne finomitani rajta, ha mondjuk a visszakapcsolas random ido utan tortenne, mondjuk 1-10 perc kozott. Amugy ki tudja, lehet meg ezzel is talalkozunk a jovoben.

Mindezt megsporolna ha helyi akkura tarolnal es arrol toltenel. Minel nagyobb aranyban, annal jobb.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#889) axioma válasza Tigerclaw (#888) üzenetére


axioma
veterán

Ez a lenyeg, hogy az hogy vezerelt az ma mar hfkv-nel se surun olyan keszulek ami csak jelre kapcsol, rkv-nal meg eleve alapvetoen menetrendi, es csak az azon feluli parancsok mennek le de az ritka (inkabb a menetrendmodositasok, a fogyasztasi gorbe tartasahoz csak ha valami mas kiesik van hogy bevetik). A "kotelezo adniuk" az a polgarok kenyelmet szolgalo - futes, hmv - miatt van a jelenlegi vezerelt szabalyokban, azt egy e-autos tarifa letesitese eseten kihagyhatnak, miert lenne kotelezo adniuk? [Amugy egybe 6 ora van az faj inkabb a szolgaltatonak, mert 2-3 ora utan a legtobb mar tele, megsem kezdheti kesobb...] A radios teruleteken (hfkv-s paramtablat csak mutatoba lattam) csak az esti kotelezo egyben blokkra mennek ra, de az is csak azert kotelezo mert hazaer a user, kell neki melegviz. (Az elmu jol beszivatta anno oket, "gratisz" napkozben orankent bekapcsol 5 percre, ujra felfut, aram megy, komfort nem valtozik... szoval azert van itt mindket oldalon fifika. Hfkv-nel lattunk - igaz mar nem Mo-on - olyat aki lekapcsolta az orat amikor a kikapcs jel jott naponta fix idoben, majd vissza, es vigan hasznalta az olcsot - igazabol csak vszinu hogy csinalta mert mi rkv-nak a log-jaban lattuk ezeket a kikapcsokat, es a hulyeje me'g be is jelentette hibara...)
Ne ugy kezdj gondolkozni, hogy "ha ilyen lenne a tarifa". Nem lesz deli 1-3 kozti ablak mert akkor magas a napkozbeni fogyasztas is. Az ejszaka masodik felenek kihasznalasaval vannak a bajok... Szerintem inkabb 22-6 kozott 4-5 ora az realisabb, de ez most exhas, nem tudom a konkret terhelesi lecsenges idejet a tobbi vezereltrol. 4.5 ora sima konnektoron 10A az 50km toltes. Akinek nem eleg, kothet ra fali toltot.
Az rkv-s bekapcsolas kotelezoen random eltolassal indul, azt hiszem 2 perc volt nalunk. Frekifuggo lehet hogy most lekapcsolasra van keszen, nem foglalkoztam sokat vele mert nem kerult be a tenyleges programokba, pont azert mert a vezerelt kotelezo idejeben - jogszabaly, nem technologia - miatt nem hasznalhattak, pedig a szolgaltatoknak jo lett volna.

(#890) Gabesz87


Gabesz87
addikt

Sziasztok. Tervben van egy Passat gte vétele és az otthoni töltéssel kapcsolatban lenne kérdésem. Társasházban lakunk, és a mélygarázsban jó lenne ha tudnám tölteni az autót. Fogalmam sincs mennyibe kerülne a kiépítése, hogyan létesíthető, és megéri-e egyáltalán. Az tiszta sor hogy közgyűlésen engedélyeztetni kell. Ezt már valaki pár éve felvetette, de a múlt héten érdeklődtem meg a közös képviselőnél, hogy mi a helyzet azóta, de elhalt a téma. Erre vonatkozóan tehát tudnátok tanácsot, infót adni? Köszönöm

(#891) cousin333 válasza Gabesz87 (#890) üzenetére


cousin333
addikt

Én is hasonló cipőben járok. Én azt a tájékoztatást kaptam, hogy a teremgarázsok általában osztatlan közös tulajdonban vannak, általában egy külön albetéten. Ha ez a helyzet, akkor a kérdés, hogy van-e már villanyóra ezen az albetéten? Ha nincs, akkor össze kell gyűjteni a garázstulajdonosok 51%-os támogatását, és villanyórát igényelni (32 Amper jár hozzá). Én éppen itt tartok, a közgyűlési támogatás már megvan, de az kevés a villanyszerelőknek. Ha megvan a támogatás és a villanyóra, akkor elvileg a közös képviselő engedélyezi a kiépítést.

A költségek oldalán: ha nincs még villanyóra, akkor van 32 ingyen Ampered (ha meg tudod beszélni a többi tulajjal, lehet, hogy később ők is szeretnének bővíteni, és akkor teljesen jogosan jönnek, hogy szállj be te is a bővítés költségeibe). Ha nincs, akkor valami 4600 HUF + ÁFA / Amper az igénylés. Ha simán konnektort akarsz, akkor csak a kábeleket kell elvezetni egy megerősített dugaljhoz (ami hosszútávon bírja a nagy áramokat). Ha egy korrekt Type 2 töltőt szeretnél, akkor meg kell venni a fali dobozt, kábellel, vagy azt külön mellé és felszerelni, vagy felszereltetni, lehetőleg életvédelmi relével. Ez olyan 150-200e HUF körül van árban, de ha nagyobb teljesítmény kell, vagy Wifi kapcsolat... etc. akkor ez jóval feljebb is mehet.

"We spared no expense"

(#892) sajtos365


sajtos365
tag

Egy ideje szemezgetek az elektromos autókkal, de az akku élettartamára gyakorlati érdemi választ még nem találtam, ismerőstől kérdeztem de még nem volt problémája az aksival.
Már 20 éveket is írnak a gyártók, de van aki csak 8 évet mond, valahol olvastam 500 ekm-t.

(#893) axioma válasza sajtos365 (#892) üzenetére


axioma
veterán

Ilyesmit szoktak h 6 ev vagy 160e km [amelyik elobb jon ], ez pl. a holland Amperak tipikus esete (nyilvan min. 150e-rel adjak el oket ide). Ezek 2012-tol tipusokra.
Nem nagyobb esely h abbol kell cserelni [jellemzoen nem az egeszet], mint egy benzines motor vmi hulye hiba miatt. De volt mar ra pelda - olyannal kell menni venni aki tud diagnosztikat kiolvasni. Mar ha hasznaltat veszel. Aki ujat vesz az tuti elobb csereli minthogy akkugondja lenne...

[ Szerkesztve ]

(#894) sajtos365 válasza axioma (#893) üzenetére


sajtos365
tag

Úgy nézegettem a neten, hogy egy aksi csere 2-2,5 mil. ft, ha ez így van akkor az elektromos autózás ma még nem mondanám olcsónak.
15 ft az aksi km-enként + csere + áram, a benzin meg 20-25 ft/km.

(#895) axioma válasza sajtos365 (#894) üzenetére


axioma
veterán

Attol fugg, miben mit cserelsz!
Csereltunk prius I-ben (2001-es!) csak megmakkant cellakat. Az 25e/db volt, persze szereles miatt erdemes volt legalabb parban. (Azok me'g elozo NiMH talan akkuk.) Az I-ben 38, a II-ben 28 volt belole (azert fontos, mert uj akkut regebbi autohoz tuti nem talalsz, es az I-be a II-bol a felujitottat lehetett tenni, a donore egyben beultetese csak valami 250e korul volt).
Ha a szakszervizt kerdezed a kovetkezo elrettenteseket mondjak: 1. akku csak egy az egyben cserelheto, auto eredeti araert (biztos hogy nincs is nekik, de ezt nem mondhatja, ezert mond olyan arat, amiert biztos nem kered - a peugeot a 2.25M-ert vett ion-nal azt mondta, hogy 7M-ert adnak bele akkut ha baj van vele...) 2. az autot vontatni is tilos, csak trailer-rel viheto be 3. garancia nincs csak az itthon vasaroltakra (+1. nincs hozza szakember, vagy egyetlen egy, de hidd el, o is egy csomo mindent csak "hisz", hogy hogyan jobb, ez semmikepp nem szakszervizi tudas hanem onszorgalom, es szerintem a tudas nagyobbik resze internetrol beszerezheto, nem pedig a kozpontbol kapjak).
A feketeleves: mi belenyultunk az Amperaval, a 4 (vagy 3? mindig keverem) osszehegesztett blokkbol az egyiket egy masik hibaval egyutt (autopalyan nem lett tartasba rakva, az auto meg bar kellett volna neki, nem allt at benzinre) cserelni kellett. Az volt felmilla, de riogattak vele hogy azert csak ennyi mert ebbol ok is tanulnak (nem szakszerviz, bontott felujitott kerult bele termeszetesen), amikor rutinbol csinaljak akkor tobbe lesz. Viszont az tok veletlen hogy en itt vagyok (nem is az enyem az auto ha ugy nezzuk), es az amperas kozosseg nem tud mas akkucsererol, csak errol (a magyar), pedig azert van beloluk mostansag mar eleg rendesen.
Tehat bukhatsz vele nyilvan ahhoz kepest hogy nem jon elo semmi hiba, de hat ez barmilyen (foleg hasznalt) targynal benne van. En meg mindig nem vagyok meggyozve hogy rosszabbul jarunk szumma mintha tovabbra is fustosen ingazna (es azota iszonyu jo adatokat produkal, 2013-as valtozat es van hogy 70-et mutat, 65km korul tenyleg el is megy, ez ugye hibrid).
Amugy kivancsi lennek, hogy a varosban ahol ennek letjogosultsaga van (hosszu utazasra tenyleg ne vegyel elektromosat ma me'g) vajon melyik auto fogyaszt 6 litert benzinbol... talan mild hibrid, de azt meg mennyiert kapsz. Arambol ma mar a mi 16kWh/100km fogyasztasunk soknak szamit a par evvel kesobb keszult autokhoz kepest.

[ Szerkesztve ]

(#896) biker válasza sajtos365 (#894) üzenetére


biker
nagyúr

a 8év vagy 160ekm az a GARANCIA 80%-ra, és nem az élettartama. Ne ezzel számolj megtérülést cserére.
Mellesleg a hagyományos autóhoz is számolj 200e km-en turbót, egr-t, dpf cserét, nagnyomásút ha dízel. Aztán add hozzá a km díjat a tankolással.

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#897) sajtos365 válasza biker (#896) üzenetére


sajtos365
tag

Igaz amit írsz, de csak az üzemanyag szempontjából számolgattam az aksit és a cserét, mert a benzinkúton nem szoktunk a kutasnak fizetni azért mert megtankol vagy nem cseréli ki az üzemanyag tankot.
Egyébként szeretnék venni elektromos autót és nem ellenzem, de nem látom a fejlődést a töltőállomások, alkatrész, javítás szempontjából, mert ha ezek hiányoznak akkor csak papírnehezéket veszek és használhatatlan túl sok bosszúságot okoz és kidobott pénz.

(#898) sajtos365 válasza axioma (#895) üzenetére


sajtos365
tag

70-et mutat és csak 65-öt megy vele az még nem ellenérv mert a benzines autónál sem lehet tudni pontosan mennyit bír az 1/4 tank.

Kicsit sokallom az új autók árát, ha meg használtat veszek akkor szembe kell nézzek egy nagyobb 2 millió feletti kiadással és a javítás is foghíjas még ezek szerint.

Mindenki mond pro és kontra, ebből próbálom összerakni a képet. A márka kiválasztásig még el sem jutottam. :)

(#899) Füleske válasza sajtos365 (#898) üzenetére


Füleske
addikt

Pedig a típus kiválasztása nagy szerepet fog játszani az akku élettartamában (temperált akku vagy nem). A két véglet : állandó melegben használt Leaf 24 kWh 16600 km - rel, 70 % degradációval [link] és itthoni taxi Ioniq 270000 km - rel, gyakorlatilag 0 degradációval. [link]

(#900) sajtos365 válasza Füleske (#899) üzenetére


sajtos365
tag

A 270 ekm az így már jól hangzik, gondolom nem egy régi model.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.