Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Shadowbull

    addikt

    válasz ArthurShelby #71809 üzenetére

    Na, akkor Vol. 2

    Hogyan szerez tudomast a BMW a meghibasodasokrol? Egyszeru: a szakszervizeken keresztul. A szakszervizek MINDEN javitast dokumentalnak es lejelentenek a BMW erre rendszeresitett szamitogepes rendszereben. A BMW koveti az osszes meghibasodast, amennyiben indokolt bekeri a kiszerelt alkatreszt analizisre. Egy meglehetosen komplex szervezet felel a beerkezett informaciok feldolgozasaert, osztalyozasaert, az alapveto informaciok elokesziteseert, es a felelos fejlesztoi osztalyok iranyaba torteno kommunikaciojaert. Nagyon komplex es kiterjedt valos ideju statisztikak keszulnek, ezek segitsegevel monitorozzak a meghibasodasokat. Alapvetoen minden meghibasodas szamit, de egy hiba nem hiba, azzal sajnos nem tud senki sem kezdeni semmit. A szaporodo hibak viszont megjelennek a statisztikakban, es elobb-utobb a fejlesztok asztalara kerulnek. Pontosan hova? Bizony, oda, az SE-Team ele. Aki ugyanis felelos a szeriatamogatasert is. (Ezert is baromsag az hogy "neked fogalmad sincs a valo vilagrol, csak ulsz a gep elott es kattingatsz az egerrel, bezzeg en tokig olajosan atlatom az egeszet. Egy nagy lof*szt kerlek alasan). Az SE-Team felelos a szeriaban torteno valtoztatasokert. Amennyiben indokolt, akkor megvaltoztatjak az alkatreszt (folyamatot, szoftvert, funkciot, stb) a szeriagyartas kozben, hogy elkeruljek a jovobeni hibakat. Akkor is ha ez penzbe kerul, mert az ugyfel elegedettseg fontosabb. Az SE-Team pontosan tudja (illetve tudja kit kell megkerdezni aki ki tudja banyaszni az adatokat) hogy milyen tipusok, milyen futasteljesitmeny utan, milyen aranyban hibasodnak meg, milyen hibajelenseget mutatnak.
    Persze a valtoztatas nem hasrautesszeruen tortenik. Eloszor is meg kell erteni, mi okozza a hibat es miert. Talan ez a legnehezebb feladat. Utana reprodukalni kell tudni, valamilyen tesztben vagy kiserletben, esetleg szimulacioban, bar ez utobbi inkabb kiseri a valos teszteket. (A szimulacio szereperol a fejlesztesben gyakorlatilag tankonyveket lehetne irni, nem reszletezem). Aztan a javitott alkatresszel ugyanabban a tesztben igazolni kell hogy a javitas hatekony, a valtozast be kell vezetni a szeriagyartasba (az sem ket nap jellemzoen) majd kesobb statisztikailag is igazolni kell a hatekonysagot.

    Ez az alapeset, amikor olyan hiba tortenik, ami nem okoz veszelyt, illetve nem okoz komolyabb problemat, illetve nem lep fel nagy aranyban. Szerencsere a tobbseg ilyen. Abban az esetben amikor eletveszely all fenn, a fenti folyamat sokkal gyorsabb, a fent bemutatott szervezetnek peldaul csak egy munkanapja van arra hogy kategorizalja es jelelentse a hibat, es a fejlesztoi osztalyoknal is teljesen mas csengok szolalnak meg ilyenkor.

    Mi a fenti folyamatnak a legnagyobb problemaja? Az hogy ertelemszeruen csak azokat az autokat latja, amik szakszervizbe jarnak. Az autok viszont a garancia lejarta utan tomegesen kezdenek kiesni a rendszerbol. 5-6 evesnel idosebb kocsiknal mar egyre kevesbe megbizhato statisztikak keszulnek, mert szimplan lehetetlen olyan adatokrol statisztikat kesziteni, aminek nem vagyunk a birtokaban. Masreszt ilyen korban az autok jellemzoen mar nem az elso tulajdonosnal vannak, es az autogyarakat vajmi kevesse erdekli a masodik-harmadik tulaj elegedettsege. Ok nem fizeto ugyfelek.

    Es vegul nezzuk meg egy olyan jellegu hiba elvi feldolgozasat, mint amilyen az AGR sztori. Figyelem: csak altalanossagban beszelek a folyamatokrol mint lehetseges esemenyekrol.
    Tegyuk fel hogy van egy alkatresz, aminek a meghibasodasa utan szerencsetlen esetben leeg az auto. Teljesen kulonbozo futasteljesitmenynel, eletkorban, hasznalati profillal, orszagban, stb. Ha egy ilyen eset tortenik, akkor elso korben a BMW arrol nem tud, vagy ha igen, akkor sem tud vele mit kezdeni. Miert? Mert ha leeg egy auto az autopalyan, akkor abbol nem sok marad, amit analizalgatni lehet. Ahogy szaporodnak az esetek, ugy lesznek mar olyan peldanyok, ahol mar a meghibasodas megtortent, de tuzet meg nem okozott, es ebben az allapotban kerul szervizbe. Ekkor kerul be a sztori a BMW rendszerebe, de meg mindig nem feltetlenul ugy hogy potencialis tuz. (Az AGR tomitetlenseg is csak akkor okoz tuzet, ha parosul megfelelo merteku es minosegu lerakodassal). Ha eleri az azonosan ertekelt meghibasodasok szama a megfelelo kuszobertekeket, akkor kerul az SE-Team ele. De siman elofordulhat, hogy nincs elegendo szamu hibas alkatresz ahhoz hogy ez megtortenjen, viszont tuzek meg mar vannak, de ez a ket informacio nem kapcsolodik ossze. Aztan egyszer csak valami oknal fogva megtortenik, a ceg tudomast szerez rola, a malmok elkezdenek orolni.
    Es itt kezdodik a problema. A megfelelo osztalyok megprobaljak behatarolni a hibat. De ha a hiba jellege olyan, akkor ez nem lehetseges, akkor minden eladott jarmu potencialisan erintett. Tegyuk fel hogy a fejlesztesi osztaly megtalalta a hiba okat, es elkedzik gyartani a jo alkatreszt. Ha kint van mondjuk felmillio erintett auto, de a beszallito csak 50e darabot tud gyartani havonta, de abbol kell kiszolgalni a futo gyartast is, csak par ezer jo alkatresz kerul ki havonta ugy hogy abbol lehet visszahivast csinalni, akkor mit csinalsz? Varsz egy evet amig meglesz a szukseges mennyiseg? De kint van felmillio potencialisan erintett auto, amik barmikor kigyulladhatnak...
    Na itt kezdodik a sakkozas. Akkor jon az hogy megnezik az erintett autokat, es amelyiknel latjak hogy erintett (mert mar megjelent a hiba peldaul), csak azt cserelik elso korben. Aztan majd ha lesz eleg alkatresz es lesz eleg tapasztalat a hiba lefutasanak a modjarol, akkor cserelik a tobbit is, amennyiben szukseges. Gyakran nincs mas mod. Ez nem arrol szol hogy a BMW hulye aztan nem tudja hogy mit kellene csinalnia, ez a logisztikarol, a termelesi kapacitasokrol, a muszaki lehetosegekrol szol. Persze neha ez sem lehetseges, akkor mast kell kitalalni.
    Nyilvan a BMW alapos megfontolas alapjan donti el hogy tovabb lehet-e engedni hasznalni a potencialisan erintett alkatresszel az autokat. Erre is vannak megfelelo szervezetek, akik ezeket a veszelyeket ertekelik, es meghozzak a megfelelo donteseket. Neha tevednek ok is. De van olyan is amikror a kockazat akkora hogy nem lehet hasznalni az autokat, ilyenkor a ceg arra keri az ugyfelet hogy ne hasznalja, volt mar ilyen is.
    Meg egy dolog: ez ilyenkor mar nem a koltsegekrol szol, azt ebben az esetben nem nezi senki, amikor meghozzak a donteseket. Kerul amibe kerul (es sokba kerul).

    Na, ebbol is eleg volt ennyi. Le fogom menteni a ket hozzaszolas linkjet, aztan csak ezt fogom beszurogatni a jovoben, ha valaki szakerteni kivan.

    [ Szerkesztve ]

    https://marharepaszerint.blogspot.com

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés