mindkét oldalra volt bérletünk egész hétre, de érdemes azt is tudni, hogy amennyiben csak az egyik oldalra van, akkor is kérhetsz egy napos kiegészítést ingyen, hogy megnézd mit tud a másik síterep. nekem ez volt az első francia síélményem, írok pár sort, hátha másnak hasznos lesz az összehasonlítás ausztriával.
**** pozitívumok ****
méret: ez valakinek fontos, valakinek nem, de óriási pályarendszerek vannak, ez a paradiski a második legnagyobb, még a nagy osztrák terepekhez képest is óóóriási. képes nyomást is helyezni az emberre, hogy mindent be akarjon síelni. ezt én is igyekeztem megtenni, de minden nap visszatértem 1-2 óra rejéig a kedvenc pályámra gyakorolgatni, most éppen a short turnöket
szállás: sok rosszat hallottam a kicsi francia szállásokról, de a miénk remek volt, látszott rajta a szervezőnk 20+ éves tapasztalata. 7en teljesen jól elfértünk egy 8 személyesnek mondott, 3 szobás apartmanban, és a közösségi tér is teljesen használható volt. de ez ahogy hallottam továbbra sem az átlag, így jól meg kell nézni hova foglal az ember. az elhelyezkedése is jó volt les cohes-ben, közel volt a valois express ha át akartunk menni les arcs-ba, de könnyen elérhető volt la plagne legvége is.
hütték: zseniálisak az itteni hütték, mind hangulat, mint kínálat szempontjából. felüdülés az osztrák létesítményekhez képest. gasztronómiailag óriási választék van, minden fogásra nézve. italokból sokféle sör, természetesen rengeteg bor, pezsgő, stb. elérhető, akinek ez fontos. árak szempontjából azért drágább, mint a sógorok. 7-8 euró között mozogtak a kisüveges sörök, az apátsági, extrább sörök inkább 10 eur, desszertek 10 eur környéke, főételek 18-30 euro között, de pl 21-22 euróért egészen jó marha steak-et lehetett kapni körettel, mártással, stb. kávék 4-5 eur környéke. de ismétlem, a választék, a hangulat, mind-mind top kategória. és a minőséggel sem volt sosem gond.
**** negatívumok****
távolság: ez is nagyon egyéni, hogy ki hogyan visel 16-20 óra buszozást, vagy 10-12 óra autózást. nekem busszal hosszú volt, pedig nem bp-n szálltam fel, de így is fájt már mindenem
minőség: a másik negatívum amit hallottam a francia pályákkal kapcsolatban, az a minőségük. ebben sajnos igazat kell adjak. ratrak nyommal elvétve találkoztam csak, sok helyen csúnyán buckásak, jegesek voltak a pályák. a jelölésekkel sem értettünk mindig egyet, nagyon sok kék pálya inkább piros volt, zöld pályák szinte nem is voltak. ez ismét egyéni preferencia, az én kedvenceim a meredekebb kék, könnyebb piros pályák, ahol tudok magamban gyakorolgatni mozdulatokat (pl. az abszolút kedvencem a két párhuzamos pálya a hosszú csákányos felvonó két oldalán kaprunban). ebből kevés volt. és családoknak, gyengébben síelőknek sem volt feltétlenül ideális a terep.
infrastruktúra: ez ismét egy fájó pont volt. a liftek összehasonlíthatatlanul rosszabbak, mint pl. ausztriában. lehajtható bubi talán csak 1-2 liften volt, ami baromi jól jött volna 3 napnyi szakadó hóban, süvítő szélben, fűtött ülésről nem is hallottak (ez azért ausztriában is extra). a kabinos felvonók is elég gyengék, lassúak, sok pedig nagyon kényelmetlen. szép időben azért ezeken is túl lehet lendülni. plusz azért a napijegy alig-alig drágább, mint ausztriában és ebből a pénzből kell 3-4-szer nagyobb pályarendszereket üzemeltetni.
néhány kép a teljesség igénye nélkül:
[kép] [kép] [kép] [kép] [kép]
következő állomás axamer lizum innsbruck mellett, két hét múlva, aztán semmering, aztán egy barátnős síelés még nem tudom hol, minél közelebb bécshez, tekintettel arra, hogy teljesen kezdő (semmering talán jó erre, vagy hochkar, murau), és remélhetőleg még egy obertauern+turracher höhe kombináció is belefér márciusban, vagy persze kaprun.
"a jövötsajnos nemlehet tudni csakhamárotvagy deakormegmár azajelen"