''A hit pedig a remélt dolgokban való bizalom, és a nem látható dolgok létéről való meggyőződés.''
Korábban a következőket írtad válaszként a vallásos hitre való hivatkozásra, és én erre reagáltam:
''csak az gondolkodik, aki elhiszi, hogy kisül a gondolataiból valami''
Csak azért nem állítom, hogy ez (a két idézetben levő ''hit'' szó által jelölt dolgok között párhuzam felállítása) csúsztatás, mert nincs okom azt feltételezeni, hogy szándékosan csinálod.
Ilyen erővel azt is mondhatnád, hogy csak az emeli fel a lábát, aki elhiszi, hogy le is fogja tudni rakni, csak az indul el, aki elhiszi, hogy meg fog érkezni, és így tovább. Ilyen alapon az ember mást sem tesz, mint szünet nélkül hisz minden elképzelhető dologban.
Logikailag éppen valószínűleg konzisztens a ''hit'' szó ilyen használata, de értelme semmi.
''Továbbá ez a szösszenet a hitet szembeállította a gondolkodással, amit te viszont nem kritizáltál.''
(Miért pont nekem kellene ezt kritizálni? Itt vagy arra te.
)
Egyébként azért nem kritizáltam, mert úgy gondolom, hogy sokféleképpen lehet ezt érteni, és némely értelmezésével egyetértek. Ez egy durván általánosító, egyszerűsítő megállapítás. Sok igazság van benne, de nem kell szigorúan szó szerint érteni, és minden helyzetre ráhúzni, a valóság ennél sokkal differenciáltabb.
A vallásos hit - az én tapasztalataim szerint is - nagyon sok esetben a gondolkodás helyettesítője, gyakran egyenesen kerékkötője. De ez nyilván nem jelenti azt (értelmes ember nem úgy érti), hogy kivétel nélkül egyik vallásos ember sem gondolkodik, vagy hogy mindegyik ugyanúgy nem teszi, vagy hogy minden vallástalan ember gondolkodik, stb.
''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''