Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • pető bá'

    őstag

    válasz Szatyor95 #66 üzenetére

    Aki hittanra jár, az sem (mind) jár misére. Aki nem jár hittanra, az főleg nem jár misére. Nem a papot kell kérni, hogy tanítsa - van hitoktató, van hittan. Röviden. Persze nem mindegy milyen korosztályról beszélünk (8-12 év, 13-16, 17-20+).

    Film: gimnáziumi osztály feszült csendben nézte végig a Véres gyémántot. Pedig abban van minden. És nem egy elit társaság volt. A Bakancslistát szintén. Nem börtön sztorik, de etika órán ilyenek is mentek - élet-halál téma stb.

    Börtön: nyilván, ha megvolt egy ilyen élmény, az maradandó. De látod, hogy azért óvatosan: szülők, gyerekek, nem mindenki, kevesen, jól szervezetten. Ha van rá igény, azt mondom oké. De ehhez olyan rabokat is kell találni, akik képesek beszélni tizenpár éveseknek. Van világ Pesten kívül is ;)

    Szálló: szelektálva. De így azok mennének el, akikben 80%, hogy megvan az együttérzés, empátia, segítőkészség. Nekik persze hasznos lenne, elmélyítés.

    Iskola: hányszor el lett mondva, hogy az iskola mindent megtanít (egyébként nem, nem tanít meg semmit, csak ha a diák is akarja), csak az életre nem nevel? Nem tudod mi kell ahhoz, hogy kivegyél egy lakást, mibe kerül fenntartani, hogy kell értelmezni a pénzügyeket (hitel, kamat (nem pusztán százalékszámítás vagy kamatos kamat), akármi); nem fogja megtanítani, hogy kell fúrni, vagy hogy mit jelent önállóan élni. Egy szerződés, vagy hivatalos irat értelmezése (irányult képzettség és/vagy érdeklődés nélkül) még jobb képességűeknek is többszöri olvasás, és nem biztos, hogy pontos lesz az értelmezés. Erre nem tud, nem akar és nem fog megtanítani senki. Iskolában nem. Önképzés, utánajárás, érdeklődés. De az etika és az erkölcs kell, hogy ott legyen. Legalább egy kicsit.

    Technika órán mi a suli hatalmas udvarát-kertjét gondoztuk (tul.képpen besegítettünk a kertésznek/karbantartónak); lombsöprés, komposzt készítés, kapálás, gereblyélés. Se eszköz se oktató nem volt másra.

  • pető bá'

    őstag

    válasz Szatyor95 #63 üzenetére

    a pünkösdöt tényleg meg lehet értetni egy gyerekkel egy mise alatt... :U az ünnepnapok megismeréséhez (mi van ma?) tényleg elég egy-egy mise/beszélgetés, de a megértéséhez (hogyan-mikor-ki-mit-hol és leginkább: miért?) picit több kell. Valóban alapműveltség, csak nem árt összefüggéseiben látni, hogy mi miért és hogyan..

    börtön: nézzék meg a Remény rabjait, ha a börtön mindennapjairól szeretnének átfogó képet. Továbbra is tartom, hogy ez felesleges, és még mindig nem tudom elképzelni, hogy órákat dekkoljon egy csoport a börtönben. Ha ötösével engeded oda, legalább egy 15-20 perc kijár.. 30 fős csoportnál 2 óra. Kell legalább két tanár (aki bent van + egy a többiekkel), és el is ment egy egész tanítási nap (oda-vissza út, + megnézetnéd az egész intézetet, vagy ha csoportosan nézeted meg, akkor három tanárod van). Osztálykirándulási ötletnek nem utolsó, ha van ennyi érdeklődő, és még a börtönnel is le tudja egyeztetni valaki. De nem hinném, hogy megoldható. A szülők reakcióiról nem is beszélve - a széltől óvott 12-13 éves lánykát nem tudom mikor engedné el bárki. Emellett a tanár továbbra is felelős a gyerekekért, nem tudom ki vállalná el ezt.
    A film hatásos. Jó filmeket kell néz(et)ni. Ha csak arra a 2 (tanítási)órára gondolkodik el rajta, már hasznos. Egy filmet meg lehet nézni, és utána órákon keresztül lehet beszélgetni róla, ha van egy jó tanár.
    Látom értelmét a börtönlátogatásnak, de nem így, osztályszinten, és nem biztos, hogy ennyi idősen.

    Hajléktalan: sorsok megismeréséhez nem kell a szállóra menni. Én is beszélgettem egyszer egy középkorú (50-es éveiben járt nagyjából) hajléktalannal. Elmondta a történetét, végighallgattam. Normális volt, elmondta, hogy működnek a dolgok a városban: ő becsületesen él, kér, ha kap elkölti. Megmutogatta, hogy a szemem előtt mennek el, akik lopnak, mindenki tudja róluk, de a rendőrök nem rájuk harapnak, hanem a személyazonosságukat igazolni nem tudó hajléktalanokra. Neki lett volna hova menni, rokonai élnek a környéken, de már nagyon megszokta, nem tudna visszaköltözni. Elmondta, hogy miből él, honnan szerez ételt, mire költ, hogy jutott idáig. Megköszönte háromszor amit adtam neki, és elköszöntünk, mert ment a buszom.
    Ettől függetlenül életszerűtlennek tartom egy szálló látogatását. Sok fiatalba nem szorul semmi empátia, képesek lennének az arcukba röhögni - van ilyen ismerősöm azért merem írni. Az iskola feladata nem ez; ami a feladata azt sem tudja ellátni, ne terheljük tovább. Az önkéntességben rengeteg lehetőség van, ha valaki kíváncsi a hajléktalanok életére, akkor bizonyára talál olyan lehetőséget, ahol tud segíteni és beszélgetni is egy-egy emberrel.

    Röviden: jó dolog lenne, de nem kötelezően mindenkinek, és nem ilyen nagy csoportokban.

    A lopás akkor is nevelési kérdés, és reflex kell, hogy legyen. Mármint az, hogy nem lopunk. Ha nem az, akkor már régen késő. Ha meglátok egy telefont, és az jut eszembe, hogy "nem látja senki, elvihetném" nem pedig az, hogy "vajon kié lehet?".
    Ezt beszélgetésekkel, gyakorlatokkal, játékokkal is el lehet mélyíteni. Empátia és a többi pedig szintén: tudni kell, hogy mi a helyes, utána lehet "gyakorolni" élesben, vagy akár szóban is, elmélyítve, hogy mi a helyes: mit tennél, ha a barátoddal ez meg ez történne stb. Amikor már a következményekkel kell "fenyegetni", ott már megkésett a nevelés. Szerintem.

  • pető bá'

    őstag

    válasz Szatyor95 #12 üzenetére

    > Higgyen a gyerek otthon, illetve a templomban, ha akar.

    amit nem ismer, amit nem tud, abban hogyan hinne? Hol találkozhat vele az, aki nem vallásos családba született? A kereszténység alapvető ismeret, hogy mit ünnepelsz karácsonykor, húsvétkor, pünkösdkor stb. Tudom, hogy nem egy fizika óra kísérletekkel, de a fészbúkozós infó óráknál többet ér.
    + ismét a Biblia, mint könyv, és mint alapvető dolog, illik ismerni a kereszténységet, de töri órákon csak nagy vonalakban tanítják.

    > Lehetne például a felsősöket bevinni egy börtönbe, ahol a jobb magaviseletű rabok elmondhatnák, hogy jutottak el odáig, hogy lecsukják őket.

    Ezt azért remélem nem gondoltad komolyan. Inkább nézzenek meg egy filmet a témában, meg azért megnéznék egy börtönlátogatást 30 fős osztállyal.

    > a kisebbeket is egy hajléktalanszállóba 1-1 alkalommal, hogy segítsenek ott felsöpörni, megmosni az ebédbe kerülő zöldségeket, stb.

    ezzel nem tudom mi célod lenne; ha a segítségnyújtás, akkor az iskola menzájára menjenek, iskola környékén is lehet takarítani. A jobblelkű 10-12 évesek jellemzően tartanak a hajléktalanoktól. Az önkéntesség pedig érettségihez ha jól tudom már kell, ott majd eldöntik, hogy hol akarnak segíteni.

    > Lehet mondani a gyereknek, hogy ne lopj, mert lecsuknak, és mert az rossz, nem fogja megérteni, hogy ez mit jelent valójában.

    .. ezen nem sok megérteni való van. Hogy miért nem tulajdonítjuk el mások tulajdonát, az nem egy atomfizika. Azért, mert nem a miénk. A tízmilliós táska esete az előző kommentemből. Jóságra, emberségre, empátiára gyakorlatokkal, beszélgetéssel is lehet nevelni, a megfelelő korban.

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés