Mivel online média a téma, így én is hozzáfüznék "1-2" gondolatot a vitaindítóhoz.
E területen kétségtelenül idővel az online média ki fogja szorítani print lapokat a piacról. Print lapok vagy megszűnnek vagy online fognak nyomulni. A helyzet egyszerű, nem kell mélyreható szakmai indokokat keresni.
1. Internet: aki ilyen téma iránt érdeklődik, vagy csak szeretne magának egy notebookot választani az internetezik. Tehát e területen az online média szinte minden érdeklődőnek elérhető.
2. Pénz: az online médiák általában ingyenesek, míg a print lapok nem. Nem kell fizetnünk előre azért, amiről azt sem tudjuk hogy jó, kell-e, vagy sem.
3. Aktualitás: print lapok általában havonta jelennek meg, ami a mai technológiai fejlődés világában talán már nem elégséges. Gyakran, ami újdonság a print lapban az az online médiában már lejárt "lemez". Embereknek nagyon fontos, hogy úgy érezzék képben vannak és hogy a legfrissebb témákról, történésekről értesüljenek, hiszen senki sem szeret "tegnapi kenyeret" vásárolni.
4) Előállítási költségek: az online olcsóbb, mint a print. Nincs szükség nyomtatásra, tördelőre, grafikusra, lapterjesztőkre, stb., stb.
5. Újra a pénz. a fenti 4 dolog, ahhoz vezet, hogy az online médiáknak egyre több lesz lesz a látogatója, növekednek az online hirdetési bevételeik is, így fokozatosan javul a tartalom minősége. Ez a folyamat pedig több olvasót hoz. A másik oldalon csökken az előfizetők száma, így a pénz is. Az olvasószám esés miatt nem tudják megemelni a hirdetési felületek árat, amely azt eredményezi, hogy vagy kivárnak, hátha történik valami vagy tartalmat megpróbálják kicsit jobban igazítani a hirdetői igényekhez. És itt nem feltétlenül arra gondolok, hogy fizetett cikkek jelennek meg, hanem arra, hogy hajlamosabbak lesznek egyre inkább csak olyan témákkal foglalkozni, ami a legnagyobb hirdetőiknek a termék és szolgáltatáskörébe (pl.notebook, nyomtató, stb.) tartozik. A hirdetői szempontból kedvezőbb téma jobban vonza hirdetőket és ezáltal több hirdetés lesz. Több, hirdetés pedig ugyebár több pénzt jelent. Ezek a témák pedig, mint ahogy a fórumban olvasni is lehet nem feltétlenül esnek egybe az olvasói igényekkel. Hát ez is jelent némi gondot.
Ez a folyamat elég egyirányú. Szerintem idővel (3-5 év) a számítástechnika területén biztosan teljesen átalakul ez a piac.
Nem minden print média esetében lehetnek viszont a fenti dolgok igazak. Ha igazak is lesznek, akkor hosszabb időnek kell eltelni, hiszen pl. egy szórakoztató napilap, aktuális, alig kerül pénzbe és mások az olvasáshoz kapcsolódó szokásik is. Itt nem arról van szó, hogy print háborúzik az online-al. Inkább az várható, hogy print lapok szép lassan átálnak majd online. Feltéve, ha akarnak és tudnak is váltani. Ha igen és jól csinálják, akkor az online médiában is lehetnek nagyok, hiszen jelentős tőke van általában mögöttük.
Web2-es témához is hozzászólnék. Szerintem az a probléma vele, hogy nem hiteles kellően, a cikk szerzője nem érhető el. Nem tudhatjuk, hogy szakértője-e a támának vagy sem. Érte hozzá vagy sem. Azért ír le valamit, mert szeretné tanítani a többi embert, vagy azért mert szeretné félrevezetni? Persze ez a hozzászólásokból kiderülhet, de addig lehet már több helyen lehívatkozták az írást, idéztek belőle vagy okították vele a gyereket az iskolapadban. Emiatt van, hogy Wikipédia típusú tartalmakat egyre több helyen nem fogadják el hívatkozásnak, szakirodalomnak. Ez egy nagy kérdése a Web2 tartalmaknak, hogy tudnak-e hitelesek maradni, a szerzők akarnak-e kibujni az anonimitásból és vállani annak felelősségét, ha véletlenül hibáztak vagy szándékosan kárt okoztak? Persze itt nem feltételnül arra gondolok, hogy valaki ír egy csikket a legújabb játékgépe élményeiről, hanem arról, hogy anonim módon pl. táplálkozási szakértőnek adja ki magát vagy hiszi magáról hogy az és végeredmény néhány beteg vagy halott ember lesz. Ha ez megtörténik, miért is ne történne meg egyre többször? Akkor vajon majd ki, mit fog lépni e problémák megoldásra?
Pái Attila
Atisp