Ahogy távolodunk a korai PC világtól, egyre nagyobb kihívás meghatározni a történések konkrét időpontját. Sajnos nem írtam naplót, utólag próbálom összeszedni az ehhez köthető saját élményeket, cselekményeket.
Ezekhez régi számlák, családi történések, amikhez köthető egy-egy pillanat, számítógép alkatrész árak változásai a korabeli árlistákban, újság hírek, de leginkább az abban az időben elérhető játékok, és ahhoz köthető emlékek segítenek.
A XX. század végére a világ a személyi számítógépek irányába fordult. Valaki előbb, valaki később csatlakozott. Nálunk, ennek a felismerése 1991-ben történt, mikor is anyukánk megörvendeztetett minket egy igazi, bazi nagy PC-vel. Akkora volt, hogy csak a mérete miatt is jobbnak kellett lennie bármilyen egyéb otthoni computernél, amikkel az osztálytársaknál vagy a szomszéd gyerekeknél játszhattunk az előző években. Hehe.
A mögöttes szándék persze nem az volt hogy játszunk, mégis többnyire ez határozta meg a létezését.
A 90-es évek elejére már sokféle játékprogram közül választhattunk. Valamelyik nagyon egyszerű volt, valamelyik kidolgozottabb. Ahhoz hogy megértsük az eltéréseket a megjelenésükben, megfelelően ítélkezzünk felettük, érdemes az előző évtizedet is alaposabban megvizsgálni.
Összegyűjtöttem a PC-k fejlődésének a főbb történéseit, a kapcsolódó játékprogramokat, és egyéb számítógéptípusokra vonatkozóan is pár eseményt, időrendben, a teljesség igénye nélkül.
80-as évek, a kezdetek
A microcomputerek világába (Apple, Atari, Commodore és más gyártók, akik egy ideje már képviseltetik magukat a kategóriában) megérkezik az IBM is a PC-vel, aki ezelőtt csak a mainframe és minicomputerek között szerepelt a termékeivel (vagyis szekrény méretben, illetve egész szoba tele szekrénnyel kategóriában)
A legjobbkor érkezik, a játékipar éppen az otthoni számítógépekre helyezi át a fókuszát.
Elsők között, az Arcade videójátékok aranykorának legjobbjai, amik elkészülnek az IBM-PC-re is.
1981
augusztus 12-én bemutatkozik az IBM PC (IBM Personal Computer model 5150) 1500$-os, monitor nélküli alapáron (mai értékén 1.850.000 Ft), teljesen nyitott architektúrával, bárki készíthet hozzá perifériákat. Maga a gép is, már létező, 3rd party alkatrészek sokaságára épül.
Paraméterei: Intel 8088 - 4,77 MHz CPU, 16 KByte (!) RAM (256 KByte-ra bővíthető, az alaplapi 64KB kimaxolásával plusz 3db teljes méretű memória bővítőkártya behelyezésével), kérhető bele 160 KB vagy 320 KB 5.25-inch Floppy egység, választható CGA grafikus adapterrel vagy MDE karakteres megjelenítővel.
A billentyűzete, korának a legjobbja. Annyira, hogy sokan már csak emiatt is választják ezt a típust.
A gép óriási siker, az érdeklődés iránta közel 10x-es mint amire az IBM számított. Az embereknek nagyon tetszik a moduláris felépítés, a rengeteg bővíthetőség. Ezt az alapvető felépítését a mai napig öröklik a PC-k.
Az operációs rendszere a PC DOS 1.0 (a Microsoft külön is árusíthatja MS DOS 1.0 néven, aminek egyébként az eredeti neve "86-DOS", és a Seattle Computer Products fejlesztette(CP/M koppintás), a Microsoft csak megvásárolta a program jogait)
A korszak általános operációs rendszere a CP/M, a Gary Kildall nevével fémjelzett Digital Research-tól (tőle származik a BIOS elnevezés, ami összeköti a hardvert a operációs rendszerrel), de ők elbaltázzák az üzletet az IBM-mel.
Ezen felül IBM BASIC-et is tartalmaz, egy 32 KByte-os ROM-ban, elkülönülve a BIOS ROM-tól. Ilyen már nincs az újabb PC-kben, ezért a legelső programok, amik ezt használták, nem kompatibilisek az újabb gépekkel.
Az új számítógépre kettő darab játék volt elérhető a megjelenéskor.
A DONKEY.BAS mindenki számára, az operációs rendszer részeként. Bill Gates, az egyik legelső alkalmazottjával, Neil Konzennel közösen készítette a PC megjelenésére. Ezzel demonstrálva a Microsoft BASIC grafikai és hang képességét.
A másik játék a Microsoft Adventure. Ez egy szöveges kaland, grafika nélkül. Eredetileg 1979-ben készítették Apple II és TRS-80 típusú számítógépekre. 32 KByte memória szükséges hozzá, és nem DOS alól fut. Az 5,25-ös floppyn elérhető program önállóan bootol és indítja a játékot, ami ebben az időben általános használati mód.
Sok program nem használta az operációs rendszert, helyette közvetlenül érte el a hardvert, vagy alacsony szintű ROM funkciókat használt, és a játékok indításához egy Power Off - On volt szükséges.
1982
PC-re is elkészül a klón változata, az eredetileg japán játéktermekbe érkezett, 1980-as Pac-Man játéknak. Rengeteg portja készül egyéb gépekre, a legtöbb példányszámban eladott játékok közé tartozik, összegezve minden portját már legalább 43 millió példányát értékesítették. Ebben az időben egy kézikonzol változat is megjelent, egyszerűsített megjelenéssel. Gyerekként a csodájára jártunk.
A Paratrooper, egy 1981-es, Sabotage című Apple II-es programon alapul. Újságcikkekben eléggé lehúzták a gyorsan megunható játékmód miatt.
Megjelenik a Microsoft Flight Simulator első része IBM PC-re. Egy PC akkor nevezhető 100% IBM kompatibilisnek, ha fut rajta az MFS (és a Lotus 1-2-3) - tartja a korabeli mondás. Legalább 64 KByte RAM szükséges a program indításához.
A magazinokban szuperlatívuszban beszélnek róla, mennyire hihetetlenül realisztikus. Azt írják, ha ennél valószerűbb lenne, jogosítvány kellene a használatához.
Roppant érdekes a történetben, habár első résznek hívjuk, igazából 1979-ben, jóval egyszerűbb grafikával jelent meg Apple II gépekre Flight Simulator néven. És nem is a Microsoft, hanem a Sublogic készítette.
A Microsoft szerette volna demonstrálni mire képes az új IBM-PC, ezért licenszelt egy CGA verziót a Sublogic-tól, aminek az elnevezéséhez a saját nevüket adták.
További csavar, ezt az újraírt PC verziót visszaportolták Apple II-re, lekerült a Microsoft a névből, ez lett a "Flight Simulator II". Sikerült követni? Még az első résznél tartunk. Csak később, 1984-ben jön a "Microsoft Flight Simulator 2.0"
A képen egyből szembe tűnhet, hogy nem a megszokott 4 színt látjuk, ami a CGA kártya grafikus memóriájába beleférhet ekkora felbontásban. A CGA kártyák analóg composite kimenetét használva, úgymond "artifact color" módban elérhetünk több színt is egy rácsatlakoztatott TV-vel vagy Composite Monitorral. Ilyenkor egy nagyobb felbontásban, megfelelően elhelyezett pixelekből állnak össze az új színek egy látható kisebb felbontásra (az analóg luma/chroma jelek tökéletlen szétválasztását kihasználva). CGA esetén, akár a mono, 1 bites 640x200-as felbontás is lehet az alapja. Végeredményben egy 16 színű, 160x200-as képet kaphatunk. A trükköt a kor egyéb számítógépei is alkalmazták.
Hasonlóan az előzőhöz, a Microsoft Decathlon sportjáték is választható a CGA fix 4 szín helyett, CGA composite, artifact színekkel is. Az 1980-as TRS-80-as Olympic Decathlon programból portolták PC-re.
Ettől az évtől elérhető PC-re is, az előző év egyik Arcade sikerjátéka, a Defender, oldalra scrollozó játék.
A későbbiekben láthatjuk, a stílus az első PC-k gyenge pontja. A CGA grafikus modul számára, az egész képernyőre kiterjedő, gyors változások megjelenítése feladja a leckét. A fentinél komplexebb grafika, ilyen módon, megfelelő sebességgel való mozgatása, nagy kihívás a fejlesztőknek.
1982-ben érkezik a Hercules grafikus kártya, ami az alap IBM-PC MDE, karakteres megjelenítőhöz hasonló, de már grafikus képességekkel is felvértezve. 720 × 350, korának pengeéles felbontásával rendelkezik, sajnos csak 2 színnel. Rendkívül sikeres és elterjedt kártya, egy évtizedre meghatározza sok PC grafikus képességét.
Az IBM, azért hogy minél több periféria gyártó érkezzen a számítógépeihez, nem védte le szabadalommal a rendszer specifikációit. Az alkalmazott stratégia hátulütője, hogy már ebben az évben megjelennek az első komplett IBM-PC klón számítógépgyártók is a perifériák mellet.
1982 április - Angliában elérhető a ZX Spectrum, 16 KByte memóriával. A következő években már világszerte
1982 augusztusában megjelenik a Commodore 64, minden idők legnagyobb példányszámban eladott számítógép típusa, kevesebb mint 600$-ért (mai értékén 700.000 Ft) Közel 12 éven keresztül gyártják.
Egyben az első számítógép, ami az árkategóriájában 64 KByte memóriát biztosít.
1983
márciusban érkezik az IBM PC/XT, már winchesterrel, több bővítőfoglalattal és plusz memóriával.
Intel 8088 - 4,77 MHz CPU, 128 KByte RAM (640 KB-ra bővíthető), 360 KB 5.25-inch Floppy, 10 vagy 20 MB HDD, választható CGA grafikus adapterrel vagy MDE karakteres megjelenítővel.
Legfontosabb változása a PC DOS 2.0 (MS DOS 2.0) - a Microsoft teljesen újraírta, már 9 sectoros a floppy kezelés a nagyobb kapacitáshoz, az alkönyvtárak és a HDD támogatása is bekerült.
A Hard Drive, a nagyobb mennyiségű RAM, és a legújabb színes monitor durván megtudta dobni az árát, a legnagyobb kiszerelésben 7500$-8000$-t kértek érte. (manapság 9.000.000 Ft)
Előfordult, hogy ezek a korai HDD-k, már újkorukban is elviselhetetlen zajt bocsájtottak ki magukból, és egyből garanciáztatni kellett az IBM-el, akik ilyenkor egy másik modellre cserélték.
Összességében az XT is sikeres lett, legnagyobb részt a szoftveres fejlődésnek köszönhetően.
Ekkoriban rendkívül pozitív a visszajelzés a Microsoft rendszeréről, akik kis fejlesztőként képesek voltak legyőzni az óriás Digital Research-ot. Gyorsabb volt, egyre többet tudott és sokkal olcsóbban adták.
1983 júliusban megjelenik a Nintendo Entertainment System konzolnak egy korai kiadása japánban, Family Computer (Famicom) néven.
A J-Bird játéktermi átirat, és a Lode Runner is klaszikus árkád játékból nőtt ki. A DonkeyKong esetén sincs másképpen, a játéktermi nagy Nintendókról érkezett, már PC-n is elérhető a rengeteg egyéb gépes átirat mellett.
A Digger egy 1983-as, saját booter-es (nem DOS-os) PC játék, később portolják PCjr-ra is.
1984
március - IBM PCjr
Ezt a gépet a Commodore 64 és a 8 bites Atarik ellen indította az IBM. Olcsóbb volt a nagy IBM-ektől, műanyag doboza volt, a grafikus és hang képességei valamivel túlmutattak a nagyobb IBM gépeken, így a korabeli játékokra ideálisabb volt.
Felépítése: Intel 8088 - 4,77 MHz CPU, 64 KByte vagy 128 KByte RAM (kívülről, a ház oldalához csatlakoztatható egységgel bővíthető, külön tápegységgel), opcionális 360 KB 5.25-inch Floppy, alaplapra integrált VideoGateArray - 16 színű grafika (nem összetévesztendő a későbbi Video Graphics Array modullal, azaz VGA-val)
A videomemória a normál RAM-ból van megosztva, ami lehetett akár a teljes RAM is, így bufferelésre is van lehetőség, ami a CGA esetén nincs. Ez mindenképpen jól jön a grafika gyorsításához. A játékok programkódja ROM cartridge-ról fut, így gyorsabban mint a PC/XT-ken. Azonban normál PC használat mellett éppen ellenkező a hatás. Így valamivel lassabb, a megosztott memóriahasználat miatti megnövekedett késleltetésnek köszönhetően.
Operációs rendszere a PC DOS 2.1 (MS DOS 2.1)
Az ára, az ekkorra már épp csak elegendő memória, a jelentősebb hardver fejlődés elmaradása és a körülményes bővíthetősége miatt nem lett túl népszerű. Pedig hatalmas várakozás előzte meg, korabeli magazinokban kisebb csodaként várták az érkezését. Végül ár/érték arányban nem sikerült beérni a Commodore és Atari termékeket. 1300$-t kértek érte a bevezetéskor, majd nagyon gyorsan akciózták is, de ez sem volt elég a sikerhez, egy éven belül meg is szüntették a gyártását.
Viszont, egyből született egy klónja, Tandy 1000 néven, ami olcsóbb, egyszerűbben bővíthető, így sikeresebb is lett - a játékfejlesztők szerencséjére tovább vitte a PCjr vonalat, így a szériára már elkészült vagy fejlesztés alatt álló játékok tovább élhettek. Az egyre újabb modellekkel sok évre gyártásban maradt. Furcsa csavar a történetben, hogy az ezekkel létrejött új szabványt nem is az IBM PCjr, hanem az utóbbi klón nevén találhatjuk meg a játékokban. (Tandy graphics, Tandy sound)
1984 - megjelenik a Commodore Plus/4, 300$-os áron. (mai értéken 320.000 Ft)
Kifejezetten a PCjr-ra érkezik a King's Quest kalandjáték a Sierra-tól, 16 színben. Forradalmi újításaival, vektorgrafikával megjelenített helyszínekkel, alapvető hatást gyakorol a grafikus kalandjátékok fejlődésére. A játék helyszínei a mélységet is kezelik, így az első 3D-ben bejárható kalandjátéknak számít. Óriási költségvetésének a nagy részét az IBM fizeti.
Az első játékok között van, ami már 128 KByte memóriát kér, ami soknak számít ebben az időben. És ekkor már rebesgetik, hogy az évtized második felére érkeznek az akár 256 KByte memóriát is igénylő játékok.
Pc-re is elkészül az 1981-es Caste Wolfenstein Apple II játék. A program névhasználatát évekkel később felvásárolja egy bizonyos id Software cég.
1984 augusztusában megjelenik a teljesen 16 bites IBM PC/AT, már új EGA megjelenítéssel
Intel 80286 - 6-8 MHz CPU, 256 - 512 KByte RAM + memória kártya, 1.2 MB 5.25-inch Floppy, 20 MB HDD, választható EGA grafikus adapterrel, ami már 16 színt tud egyidejűleg megjeleníteni 640 × 350 felbontásban a 64 színt tartalmazó palettájáról, buszrendszere a 16 bites AT BUS (a későbbiekben ISA néven ismerhetjük)
PC DOS 3.0 (MS DOS 3.0) rendszerrel érkezett.
Korának csúcs, state-of-the-art számítógépe, amihez csúcs ár is tartozott (4.000$–6.000$)
Órási a boom a PC üzletben, az új modell is sikeres. Az IBM eleinte nem is bírja tartani a tempót az egyre növekvő igénnyel. Ebben az évben már 3x annyi új IBM PC-t adnak el mint az előzőben, becslések szerint 1,5 milliót.
A 8 bites Atari gépekről érkezett Alley Cat már PC-re is elérhető, de ezen a platformon sajnos csúnyább CGA grafikát kaptunk. PCjr és Tandy1000 estetében, kellemesebb alapszíneket és jobb hangot kapunk. (későb CGA-ra készült TSR program, ami a fix palettát átállította egy listából kiválasztható, nem gyári összeállításra. Ez jól jöhet pl. ennél a programnál is)
1985
októberben megjelenik a Nintendo Entertainment System, már 3. generációs, 25 szín egyidejű megjelenítésére képes (54 színű palettáról) 8-bites konzol, ami a Super Mario Bros játékkal sokkolja le a játékipar többi szereplőjét.
A Nintendók mellett, már PC-n is teniszezhetünk egyet a Tennis PC-vel, még mindig CGA-ban. A Space Invaders szintén Japánból érkezett, eredetileg 1978-as (!) játéktermi program. Tomohiro Nishikado készítette, aki előtte elektromechanikus játékokat épített. Átiratai, klónok garmadái készültek különböző platformokra, így PC-re is.
A Bard's Tale szerepjáték, a 80-as évek legkelendőbb RPG-je az Apple II gépekről érkezik.
A Where in the World Is Carmen Sandiego? oktatási céllal készül, és hihetetlen nagy siker lesz belőle. A Broderbund egyik legnagyobb példányszámban eladott szoftvere.
Megjelenik a Microsoft Flight Simulator 2.11, már IBM-PC/AT támogtással és EGA grafikai tuninggal.
1985-ben elérhető az Atari ST otthoni számítógép, ami már 512 KB RAM-mal érkezik és több szempontból magasra teszi a lécet. Az alkalmazott Motorola 68000 processzor belül már 32 bites, a külső busza 16 bit (a típus neve - ST - erre utal). 16 színt tud megjeleníteni egyszerre, de már 9 bites, 512 színt tartalmazó palettáról, 320 x 200-as felbontás esetén.
Az első számítógép, ami színes, bitmapet használó, grafikus felhasználói felülettel érkezik ("GEM" a Digital Research-től), és a következő évben megjelenő 1 MB-os változata lesz az első számítógép a világon, ami 1000$ alatti kategóriában (ma 1.000.000 Ft) eléri ezt a memória mennyiséget. (vagyis az 1KB/$ értéket)
1985 novemberben elstartol a Windows 1.0 grafikus felület. Felróják neki, hogy túlságosan is hasonlít a Digital Research által alkotott GEM grafikus felületre. A helyzet nem ilyen egyszerű. A Digital Research-et az Apple perli, hogy a GEM bizonyos elemei az 1983-as Liza rendszerükre emlékeztet.
Dúl a harc a grafikus felhasználói interfész piacáért.
1986
szeptemberben megjelenik a Compaq DeskPro 386, IBM PC klón, ami egy csapásra előzi az IBM gépeket a modernebb, kívül-belül 32 bites processzorral. Grafikában nem hoz új specifikációkat.
Intel 80386 - 16 MHz CPU, 1-16 MByte RAM, 1.2 MB 5.25-inch Floppy, 40 - 130 MB HDD
MS DOS 3.2, később Windows 2.0
1986-os a Starflight űr-kereskedő, felfedező játék. Eredetileg IBM-PC-re készült, 128 KB RAM követelménnyel. Később jött Home Computerekre.
Már 16 színű EGA grafikája van, korának egy nagyon sikeres játéka, millió feletti példányszámban értékesítették.
Ebben az évben megérkezik PC-re is a Tetris. A játékot Alexey Pajitnov, szovjet szoftverfejlesztő készítette előző évben, az 1978-as gyártású, "Elektronika 60" típusú szovjet rackelhető gépre, ami a 70-es évek amerikai DEC gépeinek koppintása.
Nemrég, nagyon jó film készült a játék történetéből.
A Mean 18 golfjáték a Microsmiths-tól IBM-PC-re jön ki, már EGA a grafika, később portolják más gép típusokra.
Év végére befut a Space Quest kaland első epizódja a Sierra-tól. Itt is előnyben vannak a PCjr/Tandy tulajdonosok, a játék alatt jobb minőségű hangot hallhatnak. 1991-ben remake-et kap VGA grafikával.
A Digger új verziót kap, már EGA grafikával.
1986-ban, Amerikában elérhető, a 64 színű palettáról, 32 szín egyidejű megjelenítésére képes SEGA Master System (Mega Drive), 8-bites konzol, Európában csak a következő évtől. Olyan különleges kiegészítők érkeznek hozzá, mint 3D szemüveg vagy a Light Phaser nevű fénypisztoly.
1987
áprilisában megérkezik az új IBM PS/2 számítógépcsalád.
A kisebb modellek még mindig 8088-as CPU-ra épülnek, de már 8 MHz-es változattal, a nagyobbakban 80286 10MHz-es CPU található.
Fontosabb változás, az alkalmazott, sokkal fejlettebb, IBM fejlesztésű grafikus szabvány. A kisebbekben MCGA, az erősebbekben a teljes értékű VGA. Mind a kettő képes a 256 szín megjelenítésére (262ezer színű palettáról) 320x200-as felbontásban. Ellenben, 640x480-ban, 16 színre csak a VGA képes, az MCGA ebben az esetben 2 színre korlátozódik (rejtély miért készített az IBM egy majdnem ugyanolyan, minimálisan lebutított változatot is)
A VGA az utolsó, egyben nagy jelentőségű szabvány amit az IBM vezet be a PC piacra és mindenki hozzá igazodik. A VGA kártya kifejezés évtizedekre megmarad a számítógéppel foglalkozó embereknél.
A floppykat 3.5-inch méretű, 720 KB-os vagy 1,44 MB-os kapacitásúra cserélték.
Intel 386-os processzor csak a legnagyobb, minden területen high-end modellbe került, amikben már 32 bites MCA buszrendszer található. Ezt az IBM jogdíjjal védi le, ami hosszú távon visszaüt, mivel ez esetben elmaradnak az olcsó klónok mellett a perifériák is.
Az operációs rendszere az MS DOS 3.3, a Windows 2.0 vagy az IBM OS/2
A prémium árazásnak köszönhetően ez is a vállalati szektorban sikeres (2.500$–10.000$)
Az IBM egy különleges, és hatalmas, grafikus gyorsítóval készült a sorozathoz, ami a PS/2 MCA buszába illeszthető. Ez az "IBM 8514" elnevezésű grafikus gyorsító modul. A gép ezzel már 1024x768-as felbontás megjelenítésére is képes 256 színnel, mindeközben tehermentesítheti a processzort az általános 2D grafikus műveletekben, az "Adapter Interface" API-n keresztül. 1 MB grafikus memóriára felbővítve, több mint 1500$-ba kerül a csúcskártya. (mai értékén 1.500.000 Ft)
A kártya előtt is voltak már speciális felhasználásra szánt gyorsítók PC-re - lást Targa digitalizáló kártyák - de ez a legelső, általános felhasználású 2D grafikus gyorsító modul a PC-khez.
Ez évben megjelennek az első AdLib hangkártyák, a Yamaha OPL2-csipre épülve. Illetve az első Creative hangkártya termékek, a Game Blaster és a Creative Music System, amik még nem használnak Yamaha technológiát.
A Roland bemutatja az MT-32 MIDI szintetizátor modult, amit az univerzális Roland MPU-401 MIDI interface-szel lehet csatlakoztatni PC-re is.
Ugyanebben a hónapban megjelenik az Amiga 500, home computer a Commodore-tól, 512 KByte memóriával 700$-os áron (mai értékén 700.000 Ft) 32 szín egyidejű megjelenítésére képes 4096 színű palettáról, 320x200 felbontás esetében. Speciális módokkal még többre is képes. A hardveresen gyorsított grafika és hang segítségével ekkor behozhatatlan előnnyel bír a kategóriájában.
Commodore 64-es program a Sid Meier's Pirates!, de még ebben az évben érkezik PC-re is.
1987-ben megjelenik PC-re is, az eredetileg 1984-ben Acorn számítógépekre készített Elite, űrkereskedelmi játék, csak CGA grafikával. A program úttörő a 3D grafikájával és a nemlineáris, végtelen lehetőségekkel a játékmenetben. Az EGA és a VGA verzióra 1991-ig kell várni, csak az Elite Plus-ban lesz választható. Amstrad és ZX Spectrum gépekről érkezett a Goody, platform játék, klasszikus, egy képernyőnyi pályarészekkel. PC-re marad a lebutított CGA grafika. Az eredetileg 1985-ös, francia Thomson gépekre fejlesztett Numero10 futballjátékot is csak CGA grafikára portolják.
A PT-109 torpedónaszád szimulátor elsődlegesen IBM PC-re és Macintosh-ra érkezik. EGA felbontással, 640x350-ben 16 színnel.
A Test Drive autóverseny is 16 színű EGA grafikával érkezett.
Miközben az Amiga portja már 32 színt használ egy sokkal nagyobb palettáról, így még ezzel a grafikával is súlyos a lemaradás.
Megjelenik a Leisure Suit Larry kalandjáték, amiben a már 40-en felüli, de még mindig szingli Larry-vel kergetjük a csajokat. A gyerekek védelmében, az indításkor olyan kérdésekre kell válaszolni, amire a fejlesztők úgy gondolták, hogy csak a 80-as évek felnőttjei ismerhetik a helyes választ.
Jó sokszor kellett próbálkozni mire eltaláltuk a helyes válaszokat.
Az Ultima az Origintől eredetileg 1981-es Apple II szerepjáték. 1986-1987 folyamán sok egyéb gépre portolják a felújított programot, köztük PC-re is.
1988
Ez évben már jóval több klón PC-t adnak el mint eredeti IBM-et. A következő években az IBM elveszíti iparági vezető szerepét.
A klóngyártók összefogva (Gang of Nine) létrehozzák az Extended Industry Standard Architecture (EISA) 32 bites buszrendszert, alternatívát állítva az IBM 32 bites MCA buszának.
Kommersz, játékos megoldások erre még nem érkeznek, ez is inkább vállalati környezetben terjed.
Sok évre megmarad a 16 bites ISA, mint általános csatoló.
A csak PC-re megjelenő The Adventures of Captain Comic több szempontból is különleges.
Egyrészt az egyik legelső, oldalra scrollozó, platform játék PC-re. A stílus, alapvetően a játékra tervezett számítógépek kiváltsága (konzolok, Arcade gépek és sok Home Computer)
Másrészt, a program készítője Michael Denio, Shareware-ként tette elérhetővé az MS-DOS-ra írt verziót, így sokakat inspirálva a PC-s ShareWare programterjesztés használatára.
A játék, ugyanezen fejlesztőnek egy előző évi, játéktermi gépekre készült demonstrációs programja alapján jött létre. Az alkotó egyszerűen kíváncsi volt, hogy az IBM-PC-ken, EGA kártyával lehetséges-e Super Mario szerű grafikát alkalmazni. Többek között olyan fejlesztőket inspirált mint John Carmack, aki a Commander Keen szériával, majd később Wolf3D, Doom, stb.. címekkel égette bele magát a tudatunkba.
Már nem a CGA megjelenítés a cél a PC-ken.
A Microsoft Flight Simulator 3.0 alapból EGA grafikával érkezik.
Ebben az évben érkeztek még az F-19 Stealth Fighter, Grand Prix, Battle Chess, StarGoose, Night Pinball, Virus, Nebulus (Tower Toppler) és a Jet.
A LucasFilm Games, a Maniac Mansion és a Zak McKracken, eredetileg C64-es kalandjátékokkal örvendeztet meg minket már PC-n is.
A szerepjátékok új ruhát kapnak. Az eredetileg, az előző évben Atari ST-re megjelent Dungeon Master, már PC-n és Amigán is elérhető. 640 KB memóriát kér. Az Amiga alap 512 KByte memóriájába nem sikerül belegyömöszölniük a fejlesztőknek, ezért 1 MB-ra kell bővíteni a gépet a játékhoz.
Az 1988-as Dangerous Dave játékprogramot még a SoftDisk szárnya alatt John Romero írja MS-DOS-ra és az Apple II platformra. Őt is a Super Mario inspirálja, de itt még fix képernyőkre kényszerül.
Majd ebből a játékból készíti el John Carmack az első prototípust, a "Dangerous Dave in Copyright Infringement" változatot, amivel teszteli a megoldást (Adaptive tile refresh), az egész képernyőn megjelenő grafikai elemek hatékony mozgatására PC-ken is.
1989
az Intel bemutatja a 486-os 25 MHz és 33 MHz-en elérhető processzorait. Év végére több gyártótól is érkezik erre épülő számítógép, egyelőre még mind vállalati környezetbe.
Egyre több klóngyártó készít IBM VGA kompatibilis adaptert. Sőt, meg is haladják az eredeti IBM verzió tudását, már 800x600-as felbontásra is képesek. Megszületik a SuperVGA elnevezés.
Mielőtt minden gyártó a saját útjára lépne, a NEC által létrehozott VESA (Video Electronics Standards Association) megalkotja a VESA BIOS kiterjesztést (VBE) A gyártók ehhez igazodnak.
Pár évet még várnunk kell, hogy a high-end technológia megérkezzen a játékosok tömegeihez.
Mindeközben, a Creative bemutatja az első Sound Blaster kártyáját, ami az AdLib-hoz hasonlóan már Yamaha OPL2 FM szintetizátorral operál. Teljesen kompatibilis vele, és ezen felül képes 8 bites PCM digitális hangot is megszólaltatni (az első generációk még elég zajosan teszik mindezt) Óriási siker, hosszú évekre előre PC hang standardot teremt, amihez sok egyéb gyártó próbál alkalmazkodni, hasonmásokat gyártani.
Sok játék jelenik meg EGA grafikával. A Flight Simulator 4.0 és az F-16 Combat Pilot repülőgépszimulátor, a Space Quest 3 kalandjáték, a Cycles motor, Lombard Rally és Indianapolis 500 autóverseny. A Blockout a Tetris játék nem-hivatalos 3D verziója. Vagy éppen az Arkanoid 2
Az Caveman Ugh-Lympics ősember-olimpia eredetileg C64-re készült, PC-re már EGA grafikával érkezik.
Barlanglakó társainkkal megmérkőzhetünk többek között tűzgyújtásban, dinóátugrásban vagy asszonydobásban is.
A Targhan mászkálós és a Xenon 2 lövöldözős játékok ugyan támogatják már a VGA kártyákat is, de PC-re nem készítenek külön grafikai elemeket, így az egyéb számítógépeken is alkalmazott színekkel operálnak.
A Xenon 2 személyes kedvenc. A zenéje a "Megablast (Hip Hop on Precinct 13) (7" Mix)" a Bomb The Bass előadótól. PC-ken óriási hiányosság, hogy csak PC Speaker támogatott, pedig a hangulatot nagyon adja alatta a zene.
A 688 Attack Sub az Electronic Arts-tól már elsődlegesen PC-re készül. Egy gyönyörű VGA kezdőképpel indul. Pár évvel a megjelenése után, az iskolában Sanyi haverommal megkerestük az egyetlen VGA monitoros gépet, hogy feltelepítsük, csak hogy láthassuk az intrót teljes pompájában
A lemezmellékleten megjelent Mah-Jongg VGA már 640x480 nagy-felbontásban fut.
A SimCity-n már 1985 óta dolgozott Will Wright. Féltek a játék fogadtatásától, mivel a korszak egyéb programjaihoz képest nincs benne akció. Végül best-seller lett belőle, és azóta is öntik ki magukból a "Sim" sorozat különböző termékeit.
1990
5 évvel a PCjr nem túl jól alakult története után, az IBM elindítja a PS/1 számítógép családot. Újfent az otthoni szórakoztatást célozva, integrált VGA grafikával, olcsón, minimális bővíthetőséggel Az ára 1000$–2.000$ között van, monitor típustól és felszereltségtől függően.
A legelső modellek még 80286 10 MHz-es processzorral érkeznek, 512 vagy 1 MB RAM-mal és ROM-ba integrált DOS 4.01 verzióval.
1992-re lesznek elérhetők a 386 vagy akár 486DX2 processzor alapú modellek, egyre több és szabványosabb bővítési lehetőséggel.
Az IBM új grafikus szabvánnyal is érkezik. Ez az XGA, ami a 256 színű 1024x768-as felbontás mellett már 65,536 színt is támogat 640x480-ban (kötelező 32 bites MCA busz használattal) Plusz hardveres GUI gyorsító funkciókat, amik a "IBM 8514"kártyában mutatkoztak be. A modernebb gyártástechnológiának köszönhetően már valamivel kisebb, de még így is egy hatalmas, prémium kártyának számít.
A következő években megjelenik az "ATI Mach 8" és "ATI Mach 32" kártya, "IBM 8514" illetve XGA klón. A sorozatnak ezek lesznek az elterjedt kártyái, a további méret csökkenés (integráltság), és hozzá kapcsolódó jóval barátibb áruknak köszönhetően.
A gyártók többsége már nem az IBM új grafikus megoldásaihoz igazodik, alternatív úton haladva, a VESA szabványt követik. Az 1983-ban alapított Tseng Labs, az évek során arra törekszik, hogy a közép árkategóriában felülmúlja az IBM termékeit. Így van ez a VGA kártyáival. Elérhető a Tseng Labs ET4000 SVGA grafikus csipjük első generációja, ami 1 MB-ra bővítve, szintén tudja az 1024x768 felbontást 256 színben. GUI gyorsító funkciókat csak a későbbi variánsai kapnak, DOS alatt viszont így is korának leggyorsabb kártyája.
Ebből az évből programok PC-re a CrimeWave, BlueMax, Future Wars, LHX Attack Chopper, Narco Police, Space Ace, Test Drive 3, Street Rod II, Populus. Mindegyikről lehetne írni egy külön blogot.
Megérkezett a Golden Axe PC portja már VGA kártyákra is, eredetileg Sega Arcade gépeken jelent meg egy évvel korábban. Az Elvira: Mistress of the Dark "horror" szerepjátékban különféle szörnyekkel kell megküzdeni. Egyik sem használja ki teljesen a VGA grafikát, de már így is kirajzolódik a pixelekből, hogy itt bizony vér folyik. A DragonStrike sárkánylovas szimulátorról, amikor először meséltek nekem az iskolában, nem akartam elhinni hogy létezik ilyen. Pedig de! PC-n igencsak részletes vektoros 3D környezetben repülhetünk kedvenc sárkányunk hátán, hegyek-völgyek között, várak és hajóflották felett.
Elérhető a Vass Attila által fejlesztett SpaceTaxi PC-re, ami a C64 klasszikusnak tiszteleg. A nagy felbontású, szovjet fejlesztésű Toppler is beesik, Gorbacsovval és Perestroika felirattal a kezdőképernyőn.
És ekkor jött a PC-s játékok egy mérföldköve, a Prince of Persia. Eredetileg Apple 2-re jelent meg egy évvel korábban, majd körülbelül egy időben jött ki az Amiga és a PC átirata.
Nem mintha a már megjelentek nem lettek volna elég jók, de ez volt az a játék, ami miatt sokan a PC mellett kötöttek ki 90-91-ben. Szerintem ennek az az oka, hogy miközben vadi új megközelítéssel, életszerű animációkat használó játékról beszélünk, ténylegesen minden hulladék, legolcsóbb PC-n is működött. (a megjelenése óta már több mint 40 féle rendszerre portolták)
1990 végére készül el EGA megjelenítőre a Commander Keen, oldalra scrollozó platform játék, shareware konstrukcióban.
Kicsit megkésve, 6 évvel a hardver megjelenése után bizonyítja, hogy a régi EGA, ekkorra már idejétmúlt PC-s technológiával is kivitelezhető a gyors grafikai megjelenítés ... a keleti blokk nagy szerencséjére, ahová még csak most kezdenek megérkezni ezek az eszközök.
A program sikerén felbuzdulva, a fejlesztők (Tom Hall játéktervező, John Carmack és John Romero programozó, Adrian Carmack grafikus) a következő évben megalapítják az id Software játékfejlesztő céget.
Megjelenik a Solitaire (Passziánsz) és a Minesweeper (Aknakereső) Windowsra. Ez utóbbi, eredetileg IBM OS/2-re készült Curt Johnson által, de nem sokkal később portolja Windows rendszerre Robert Donner (mindketten MS alkalmazottak) 1992-től lesz az egyik alap komponense a Windows 3.1-nek.
A következő években mind a kettő játék komoly problémákat okoz a munkahelyeken, sok-sok munkaórát vesz el a dolgozóktól. A Solitaire, világszinten, a 3 leggyakrabban használt Windows alkalmazás között lesz megtalálható. Az aknakeresőtől, a legenda szerint maga Bill Gates is függő lett. (ismerős, évekkel később a kollégákkal mi sem győztük egymás csúcsait megdönteni)
1991
A Microsoft szállítja az MS-DOS 5.0 rendszerét. A Windows 3.0 pedig már előző évtől elérhető, ami DOS DPMI kiterjesztéssel, a modern 32 bites processzorokon már védett módban is futhat, megkerülve a 16 bites DOS korlátait. De nem ez lesz az első széles körben használt Windows, csak az 1992-ben megjelenő 3.1-es verziója, ami majd sok újdonságot hoz.
Az 1989-ben alapított S3, kihozza az első SVGA, 2D GUI gyorsítókártyáját, az S3 911-et. A gyorsítás nem az IBM szabványaihoz igazodik, de funkcionalitásban hasonló. Nevéhez illően a prémium szegmenst veszi célba.
Már elérhetőek, az olcsó Trident 8900C SuperVGA kártyák, amik az árukat meghazudtolva, a leggyorsabb ISA csatolós SVGA kártyák között találhatók. (Mai értéken számolva, egy 256 KByte-os modell 160.000 Ft-ba kerülne. A korszak RTX4060-as kártyája )
Játékok terén, 1991-re kint volt a Lemmings, Gobliiins, Prehistoric, Wing Commander II, Monkey Island 2, vagy éppen a Terminator 2, ami a nehézségével (idegesítő játékmódjával) nyerhette el a játékosok szimpátiáját.
Végre megjelent a Retailator repülőgép szimulátor PC-re is. Amigán már 1989-ben bizonyított, nagyon gyors a motorja, az átlagos 286-okon is szépen fut. A repülőgép-szimulátorok egy másik gyöngyszemét se felejtsük ki, a csak PC-re megjelenő Falcon 3.0-át, amiről nem kevesebbet állítanak, mint hogy igazi, kiképző szimulátor repülésdinamikai motorját kapta meg. Alapból még egy 386-os gépen sem lehet bekapcsolni a realisztikus módot, csak FPU kiegészítő, vagyis lebegőpontos processzor jelenlétében. Az akkori legfejlettebb 486DX prociktól kezdve lett ez a CPU része.
Év végére beesik az id Software, még mindig az EGA technológiára építő, azt a végletekig kihasználó FPS játéka, a Catacomb 3D
Megjelenik a Sid Meier's Civilization a Microprose-tól.
Ebben az évben kezdtek csak igazán elterjedni a valóban 256 színű, VGA grafikára tuningolt játékok, mint a Gunship 2000 vagy az A-10 ver 1.5 - ahol az intróban már VGA animációban gördül be az A-10-es. Megjelent az Elite Plus, Winter Olimpics, Hearth of China, Space Quest, Police Quest aktuális részei és egyéb hasonló kaland játékok PC-n már sokkal szebb verziói, amik borús jövőképet sejthettek előre a Home Computerekre nézve.
Persze az még odébb volt, általánosságban azok sokkal jobbak voltak játékra. Ha az ár/érték arányt is nézzük, akkor egyenesen röhejes volt egy felsőbb kategóriás PC a többszörös árával, csak azért hogy kicsit szebb legyen a game (igen, ez most is pont ugyanígy van)
VGA monitorja és VGA kártyája, MO-n szinte még senkinek nem volt.
A PC-k, Magyarországon ekkor inkább a szuper gagyi, lassú megjelenítésükről és a zajkeltő SB hangkártyákról (vagy még az sem) voltak híresek, amiknél összességében a korosodó C64-et is jobbra tartották.
Eközben nyugaton, hang szempontból, már a második generációs, General Sound szabványú, csúcsminőségű és őrült drága Roland hangkártyák sem voltak ismeretlenek.
1991-hez hozzátartozik az is, hogy év végére Amigára és Atari ST-re megjelent, a véleményem szerint minden idők egyik legjobb játéka, az Another World és korának legjobb autószimulátora, az F1GP. Ezáltal bebetonozva, hogy ezt az évet a Home Computerek vitték.
A PC-s társadalomnak kicsit még várnia kellett ezekre a játékokra.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
És akkor nézzük meg, mit láttunk mi mindezekből.
Itt jön a képbe a saját csodagépünk, az első PC-nk, 1991-ből. Egy hatalmas, fekvő XT doboz, 640kByte memóriával, monochrome monitorral, Hercules kártyával, 40 MB HDD-vel, 5,25 DD-s 360 kByte-os Floppy egységgel, 4,77 MHz-re lassító turbó gombbal. Hangkártya persze nuku.
Az aktuális PC technológiától való lemaradásunk olyan 5-9 év lehetett ezzel.
(Az Intel a 486DX 50MHz-es processzornál járt, és a 32 bites MCA és EISA busz rendszerek voltak a legmodernebbek. Habár utólag látható, hogy a 16 bites ISA - főleg egy kis tuninggal - bőven megállja a helyét ezen idők játékaira, de még az ezt követő 1-2 évre is)
Prince ment rajta, az F-19 úgy visított a PC Speakeren hogy alig lehetett megmaradni mellette, de az anyahajóról való felszállás minden szenvedést megért.
A FS 4.0 repülőgép szimulátor, akkori mércével pengeéles volt az elérhető 720x348-as felbontásban, főleg az éjszakai repülésnél.
A fenti listából elég sok játék elindult, a sárga-fekete, egyszínű monitoron így néztek ki:
Erről a gépről nem sokat tudok elmondani. Kivételesen, játék helyett, ez tényleg a tanulmányokhoz volt hasznos.
DOS 3.3 vagy DOS 5.0 volt a rendszer, nem emlékszem pontosan. A később általánossá vált Norton Commander kialakítású fájlkezelő még nem volt rajta, csak egy régebbi felület, DOS Shell szerű interfész a fájlok menedzselésére.
Ha nem is tudtuk pontosan, hol tart az informatika, azt azért láttuk, hogy valami nem stimmel, nagyon el vagyunk maradva, változtatni, fejleszteni kell. Szerencsénkre nem is kellett erre sokat várnunk, de ez már egy újabb story.
Érdemes megnézni a videójáték ipar alakulását. Hogyan csöppent bele az IBM-PC, még ha nem is ilyen célból érkezett, a "játszunk otthoni számítógépeken a konzolok helyett" trendbe.
A játékkonzolok 1985-re szinte teljesen összeroppannak. A NES és a Sega Master System menti meg a kategóriát.
PC-s játékok sorozatom következő részei:
1992-1993, a játék folytatódik:
https://logout.hu/bejegyzes/1992_mivel_jatszottunk_pc-n.html
Irány a 32 bit: játékprogramok 1994-1995-ben:
https://logout.hu/bejegyzes/az_elso_32_bites_jatekok_a_pc-ken.html
Az utolsó DOS játékok 1996 - 1997-ben, egy korszak lezárul:
https://logout.hu/bejegyzes/1996_1997_a_jatekosok_foldjen.html
Megjegyzés:
A játékok egy részét a myabandonware oldalon böngészve sikerült feleleveníteni. Pár kép onnan származik, saját fotó vagy youtube videóból részlet.
Nagyon jó kis oldal, ezek a régi játékok szinte mind ingyenesen letölthetőek, nem csak DOS-ra, de az összes korabeli platformra is.
Rengeteg játékról találunk videót Major Thriftwood youtube oldalán. Sok kép a videóiból származik.
Érdemes a dosjatekok.hu oldalt is böngészgetni a témában érdeklődőknek.
Rengeteg információ a Wikipediáról (https://en.wikipedia.org/) vagy a DOS Days-ről (https://www.dosdays.co.uk) származik, köszönet nekik is.