Hirdetés

1991 - játék a PC-n

Ahogy távolodunk a korai PC világtól, egyre nagyobb kihívás meghatározni a történések konkrét időpontját. Sajnos nem írtam naplót, utólag próbálom összeszedni az ehhez köthető saját élményeket, cselekményeket.
Ezekhez régi számlák, családi történések, amikhez köthető egy-egy pillanat, számítógép alkatrész árak változásai a korabeli árlistákban, újság hírek, de leginkább az abban az időben elérhető játékok, és ahhoz köthető emlékek segítenek.

A 90-es évekre egyre inkább látszódott, hogy a világ a számítógépek felé indult el. Valaki előbb, valaki később csatlakozott. Nálunk, ennek a felismerése 1991 év végére érett be, mikor is anyukánk megörvendeztetett minket egy igazi, bazi nagy PC-vel. Akkora volt, hogy csak a mérete miatt is jobbnak kellett lennie bármilyen egyéb otthoni computernél, amiket osztálytársaknál láttunk. Hehe :)
A mögöttes szándék persze nem az volt hogy játszunk, mégis többnyire ez határozta meg a létezését.

Először is nézzük meg mi volt ekkorra a felhozatal PC játék téren, a teljesség igénye nélkül. A rengeteg, PC-n elérhető játékprogram közül próbálom a számomra legérdekesebbeket összegyűjteni.

Ebben az időben szinte mindent kihoztak minden létező géptípusra, így már PC-re is. Egyszer ott voltak a nagyon klasszikusok a 1980-as évek elejéről, mint a Space Invaders, Pac-Man, DonkeyKong vagy a CAT.

Pár program 1987-ből: Elite, Goody, Numero10, PT-109, Test Drive

1988-as érkezés az F-19 Stealth Fighter, Grand Prix, Battle Chess, StarGoose, Night Pinball, Virus

1989: Flight Simulator 4.0, Xenon2, Space Quest 3, Cycles, 688 Attack Sub (gyönyörű VGA kezdőképpel - évekkel később a megjelenése után, az iskolában Sanyi haverommal megkerestük az egyetlen VGA monitoros gépet csak hogy láthassuk az intrót teljes pompájában), DOH, Indianapolis 500, Lombard Rally, Targhan, Tower, Blockout és a Mah-Jongg VGA ami 640x480 felbontást támogat.

1990: CrimeWave, BlueMax, Future Wars, Commander Keen, Kings Quest, LHX Attack Chopper, Narco Police, Space Ace, Test Drive 3, Street Rod II. Mindegyikről lehetne írni egy külön blogot. Megérkezett a Golden Axe PC portja VGA grafikával, eredetileg Sega Arcade gépeken jelent meg egy évvel korábban.
Az Elvira: Mistress of the Dark "horror" szerepjátékban játékban különféle szörnyekkel kell megküzdeni, ahol már kirajzolódik a pixelekből hogy itt bizony vér folyik.
A DragonStrike sárkánylovas szimulátorról amikor először meséltek nekem az iskolában, nem akartam elhinni hogy létezik ilyen. Pedig de, PC-n igencsak részletes vektoros 3D környezetben repülhetünk kedvenc sárkányunk hátán, hegyek völgyek között, várak és hajóflották felett.
Elkészül a magyar fejlesztésű SpaceTaxi PC-re, ami a nagy C64 klasszikusnak tiszteleg. A nagy felbontású, szovjet fejlesztésű Toppler is beesik, Gorbacsovval és Perestroika felirattal a kezdőképernyőn.
éééééééssss
Ekkor jött a PC-s játékok játéka, a Prince of Persia. Eredetileg Apple 2-re jelent meg egy évvel korábban, majd körülbelül egy időben jött ki az Amiga és a PC átirata.
Nem mintha a már megjelentek nem lettek volna elég jók, de ez volt az a játék, ami miatt sokan a PC mellett kötöttek ki 90-91-ben. Szerintem ennek az az oka, hogy miközben vadi új játékról beszélünk, ténylegesen minden hulladék, legolcsóbb PC-n is működött. (egyébként a megjelenése óta már több mint 40 féle rendszerre portolták)




Eddig az időpontig még a VGA támogatott játékok sem, vagy csak kivételes esetekben használták ki a teljes palettát. Látszott, hogy nem ez az elsődleges platform, többnyire csak konverziók voltak más géptípusokról.

1991-re kint volt a Lemmings, Gobliiins, Prehistoric, Wing Commander II, vagy éppen a Terminator 2, ami a nehézségével (idegesítő játékmódjával) nyerhette el a játékosok szimpátiáját.
Végre megjelent a Retailator repülőgép szimulátor PC-re is. Amigán már 1989-ben bizonyított, nagyon gyors a motorja, gyengébb 286-okon is szépen fut.
A repülőgép-szimulátorok egy másik gyöngyszemét se felejtsük ki, a csak PC-re megjelenő Falcon 3.0-át, amiről nem kevesebbet állítanak, mint hogy igazi, kiképző szimulátor repülésdinamikai motorját kapta meg. Alapból még egy 386-os gépen sem lehet bekapcsolni a realisztikus módot, csak FPU kiegészítő, vagyis lebegőpontos processzor jelenlétében. Az akkori legfejlettebb 486DX prociktól kezdve lett ez a CPU része.
És ekkor kezdtek elterjedni a 256 színű, VGA grafikára tuningolt játékok, mint a Gunship 2000 vagy az A-10 ver 1.5 - ahol az intróban már VGA animációban gördül be az A-10-es. Megjelent az Elite Plus, Winter Olimpics, Hearth of China, Monkey Island 2, Space Quest, Police Quest aktuális részei és egyéb hasonló kaland játékok PC-n már sokkal szebb verziói, amik borús jövőképet sejthettek előre a Home Computerekre nézve.



Persze az még odébb volt, összességében, azok sokkal jobbak voltak játékra. Ha az ár/érték arányt is nézzük, akkor egyenesen röhejes volt egy felsőbb kategóriás PC a többszörös árával, csak azért hogy kicsit szebb legyen a game (igen, ez most is pont ugyanígy van)
VGA monitorja és VGA kártyája, MO-n szinte még senkinek nem volt.
A PC-k, Magyarországon ekkor inkább a szuper gagyi, lassú megjelenítésükről és a zajkeltő SB hangkártyákról (vagy még az sem) voltak híresek, amiknél összességében egy C64-et is jobbra tartottak.

Eközben nyugaton, hang szempontból, már a második generációs, General Sound szabványú, csúcsminőségű és őrült drága Roland hangkártyák sem voltak ismeretlenek.

1991-hez hozzátartozik az is, hogy év végére Amigára és Atari ST-re megjelent, a véleményem szerint minden idők egyik legjobb játéka, az Another World és korának legjobb autószimulátora, az F1GP. Ezáltal bebetonozva, hogy ezt az évet a Home Computerek vitték.
A PC-s társadalomnak kicsit még várnia kellett ezekre a játékokra.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

És akkor nézzük meg, mit láttunk mi mindezekből.
Itt jön a képbe a saját csodagépünk, az első PC-nk, 1991-ből. Egy hatalmas, fekvő XT doboz, 640kByte memóriával, monochrome monitorral, Hercules kártyával, 40 MB HDD-vel, 5,25 DD-s 360 kByte-os Floppy egységgel, 4,77 MHz-re lassító turbó gombbal. Hangkártya persze nuku.
Az aktuális PC technológiától való lemaradásunk olyan 5-9 év lehetett ezzel.

(Az Intel a 486DX 50MHz-es processzornál járt, és a 32 bites MCA és EISA busz rendszerek voltak a legmodernebbek. Habár utólag látható, hogy a 16 bites ISA - főleg egy kis tuninggal - bőven megállja a helyét ezen idők játékaira, de még az ezt követő 1-2 évre is)

Prince ment rajta, az F-19 úgy visított a PC Speakeren hogy alig lehetett megmaradni mellette, de az anyahajóról való felszállás minden szenvedést megért. :)
A FS 4.0 repülőgép szimulátor, akkori mércével pengeéles volt az elérhető 720x348-as felbontásban, főleg az éjszakai repülésnél.
A fenti listából pár játék elindult, a sárga-fekete, egyszínű monitoron így néztek ki:

Erről a gépről nem sokat tudok elmondani. Kivételesen, játék helyett, ez tényleg a tanulmányokhoz volt hasznos.
DOS 3.3 vagy DOS 5.0 volt a rendszer, nem emlékszem pontosan. A később általánossá vált Norton Commander kialakítású fájlkezelő még nem volt rajta, csak egy régebbi felület, DOS Shell szerű interfész a fájlok menedzselésére.

Ha nem is tudtuk pontosan, hol tart az informatika, azt azért láttuk, hogy valami nem stimmel, nagyon el vagyunk maradva, változtatni, fejleszteni kell. Szerencsénkre nem is kellett erre sokat várnunk, de ez már egy újabb story.

Megjegyzés:
A játékok egy részét a myabandonware oldalon böngészve sikerült feleleveníteni. Pár kép is onnan származik, de többnyire saját képek, a retro gépemről fotózva.
Nagyon jó kis oldal, ezek a régi játékok szinte mind ingyenesen letölthetőek, nem csak DOS-ra, de az összes korabeli platformra is.
Köszönet a Wikipedianak is a plusz információkért.

Még van hozzászólás! Tovább