Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • regent

    aktív tag

    Tanárokról: Anyukám egy kis falu polgármesteri hivatalában dolgozott, így látta a helyi általános iskola tanárainak fizetését. Eléggé törvénysértöö módon valamiképpen én is tudomást szereztem róla. Az igazgatóhelyettes (aki alsós tanítói képzettséggel rendelkezett) minden lehetséges helyettesítésre lecsapott, és természetesen mindenütt szakszerüü helyettesítést írt be a rubrikába. Igy hazavitt több mint 300 ezer forintot.
    Csak azt szerettem volna megvilágítani, hogy pedagógus és pedagógus, fizetés és fizetés között akadhatnak különbségek.

    Szakképzés: Sajnos a szakképzés rugalmatlan. Az egyetemi ''elit''képzés is az. Természete szerint ilyen, mert a mai gyorsan változó világban nehéz kitalálni mi lesz 4-5 év múlva hiányszakma. Ha valaki azt mondja, hogy az informatika ilyen, azzal tutira el lehet majd helyezkedni, az gondoljon a dotcom lufira, meg a kipukkadására. Ha a szülöö (mert azért többnyire öö dönt egy 14 éves gyereknél) azt látta, hogy rettentööen keresik az informatikusokat, beíratta a gyerekét egy informatikai középsuliba, nagyon meglepöödhetett, mikor hirtelen tönkrementek a számtechcégek, és senkinek nem kellettek az informatikusok. Aztán persze magához tért a piac, de ez már egy másik történet.
    (Vagy gondoljon arra miért van ilyen sok közgazdász, meg jogász.)

    En tanítottam szakközépiskolában. Indítottunk természetesen informatika osztályt is, meg mellette gépészt, villanyost. A szülöök legalább 80%-a az informatika iránt érdeklöödött. Mert az menö. Miközben a gyereke 3-as átlagú lett a mucsakeresztúri ált. iskolában. Nyilvánvaló hogy nehezen fogja majd elvégezni még a szakközépiskolát is, nemhogy aztán majd esetleg informatika szakirányú egyetemet. De egy szülöönek hiába beszélsz. Az öö gyereke nem lesz gépész. Igaz, hogy az iskolánknak szerzöödése volt a városba települt multicéggel. Aki biztosította a modern gépeket az oktatáshoz, és vállalta, hogy végzés után a szakközepet végzett 18!! éves gyerekeket alkalmazza határozott idöötartamra. (1-3 év) Ès nem ám szalagmunkásnak, hanem magasabb beosztásban. Nyilván, mert neki meg szüksége volt képzett munkaerööre.
    Szóval már müüködik ez az ''azt tanítunk amire a piacnak szüksége van dolog''.

    Azaz müüködne, ha lenne rá elég jelentkezöö. De ha a diákoknak (szüleiknek) ez nem kell, az iskola készséggel kiképzi ööket munkanélküli, informatikai tudással rendelkezöökké. Mert az állam fizet érte.

    Felteszem ugyanez van az egyetemeken is. Lehet vitatkozni tandíjon (elöötte vagy utána, kell, vagy nem). De amíg ez az állami támogatási rendszer (fejkvóta) érvényben lesz, addig szerintem nem lesz nagy változás a túl sok haszontalan diplomás ügyében.


    Màs:

    Mintha mindenki elfelejtette volna, hogy egy képzett diplomás (orvos, mérnök, informatikus, szakfordító, filozófus) nem csak saját magának hajt hasznot (megkeresi a fizetését), hanem az egész társadalomnak is.
    Talán az orvos példáján lehet szemléltetni legjobban: Ha a kapott tudást felhasználva megmenti egy ember életét, vagy csak visszaadja az egészségét, azzal nem csak annak az embernek ''hajt hasznot'', hanem az egész társadalomnak. (Most kéretik mellöözni az ingyenélöö/rohadt gyerekgyilkos/politikus :) újraélesztését emlegetöö ''cáfolatokat'').
    Akkor öö most folyamatosan a munkája révén visszfizeti a tandíját, vagy sem?
    Vagy mivel attól a bizonyos betegtööl pénzt kap a gyógyításért (akármilyen csatornán keresztül is), ebbööl a pénzbööl még fizetnie kell utólag a tandíját?

Új hozzászólás Aktív témák