Brogyi! Negyan jó minden amit írsz. Nagyon komálom.
Egy kis pontosítást engedj meg a Ca-Ca aksik töltésével kapcsolatban.
Akku töltős fórumokban olvasható tőled több helyen, mint itt:
"Talán még nem annyira közismert, hogy ezeket az akksikat illik nagyobb feszültséggel tölteni. Semmi gond, mert van nekünk egy "Recond" üzemmódunk ami pont jól jön. Nem kell egyebet tenni, mint a beállított töltés végeztével elindítunk egy "Recond" üzemmódot. Szóval ha az akksin látod a "Ca-Ca" feliratot akkor minden egyes töltés után használni kell ezt a módot, mert csak így tudod 100%-ra feltölteni."
A pontosításom annyi lenne, hogy a 16 V körüli töltö feszültséget Ca-Ca ötvözésű akkuk esetében sem kell minden esetben használni a 100% töltöttség eléréséhez. Csak amikor szükséges, az akku állapota megköveteli. Mert a ~16V max. töltési határt jelent a töltési karakterisztika "kiegyenlítés" (equalization) szakaszában.
A mikor szükséges meg akkor van, amikor bármilyen standard antimon-ólom ötvözésű "Wet" indító akkuknál szükséges volt. (A cellák töltöttsége jelentősen eltér, ezért nagyobb egy cella vízvesztése, falysúly mérési különbség van a cellák között.)
Ca-Ca indító és munka akkuk a tölt. karakterisztika "elnyelés" (absorption) szakaszában valóban nagyobb töltési feszültséget igényelnek mint az antimonos, régi folyadékos akkuk. De ennek mértékére elégséges a + 0.4V (ami megegyezik az AGM VRLA akkuk + töltési igényével) a 100% töltöttség eléréséhez.
A "kiegyenlítés" max. töltő feszültségre az a szabály, hogy alkalmazásakor a "Wet" nedves akku hőmérséklete nem érheti el az 51.5 c°-ot, AGM akkunál a 37.8 c°-ot (Ha az AGM akku gyártója engedélyezi a kiegyenlítést! Ezt ellenőrizni kell!)
Jó közelítés a 'kigyenlítő' töltőfesz. beállítására, ha a hőmérséklet kompenzált "abszorpciós" töltő feszültséghez hozzá adunk 5-10%-ot.
Ebből látható, hogy az általad ajánlott 16V a 'kiegyenlítő' töltőfeszültség felső szélső értéke. Ca-Ca indító akkuknál kíméletesebb a max.15.5V 'kiegyenlítő' töltőfesz használata. Tekintve, hogy ezek javarészt teljesen lezárt, deszt. víz utántöltés lehetősége nélküli akkuk.
És végül az általad több helyen idézett Banner műszaki tanácsadó 46. oldalán a teljesen lemerült akku töltésére javaslat a kiszerelt akku 24 órán át 16V feszültségen töltése. Itt a 16V a max. 'kiegyenlítés' feszültségét jelenti, amit megelőz a töltési karakterisztika 'Bulk' és 'Absortion'. Majd a későbbi 'Float' szakasza. (A 24 óra a teljes töltésre vonatkozik!)
[ Szerkesztve ]