Hirdetés
Új hozzászólás Aktív témák
-
axioma
Topikgazda
Szerintem excelben menni fog a Solver-rel simplex beallitassal, csinalsz egy oszlopot a darabszamokra es megadod feltetelnek hogy binaris, csinalsz egy oszlopot arra, hogy mi lesz a darabszam amit kivalasztasz (szorzat a binarissal), csinalsz egy oszlopot arra hogy mi lesz az a'r (szorzat a binarissal), utobbi kettot az aljan szummazod, es a darabszamra megadod feltetelnek hogy >=5, mig a celertek meg a masik szumman minimum.
Amugy nekem a szinten 4.1 koltsegu 2,4,6 kombinaciot hozta ki. Azt nem tudom (nem latom jelentoseget azon kivul, hogy van-e megoldas vagy azt mondjuk hogy nincs), hogy az a'r maximumot hozza kell-e tenni, hiszen a minimalis arat keresed ha jol ertem, az most vagy 5 alatt van, vagy nem.szerk most latom sql-t irtal... akkor viszont igy elsore passz, gozom sincs letezik-e binaris szimplex beepitve barhol is
[ Szerkesztve ]
-
racskobalazs
senior tag
Sziasztok!
Gráfelméletes kérdésem / feladatom lenne, gondoltam kiírom ide hátha valaki foglalkozott már hasonlóval
Vannak pontjaim (X,Y) párként, valódi geokoordináták. Vannak "lámpáim" melyeknek vannak különböző adataik, amiből 2 fontos: világítási sugár, és "súly" (súly= valamilyen kalkulált súly, az ár, fogyasztás ilyesmik alapján, még nem találtam ki ).
A feladat az lenne, hogy ezekre a pontokra lámpákat rakva legjobban lefedjünk egy területet, úgy, hogy "az egy vonalon lévő" lámpák fényköre összeérjen és a legkisebb összsúly legyen a vége. (Egy vonalon lévő: nem messzebb egymástól, mint a fix ponttávolság ami szabadon választott viszont nem nagyobb mint a lámpák közül a legnagyobb fénysugár kétszerese (mert két lámpányi esélyem van a köztes távolságot lefedni)).
GeoGebra gyorsvázlat (nem precíz, de kb ilyesmire gondolok):
Látható, hogy lényegében csak az egy vonalon lévő lámpákra kell "figyelni", hogy ne lógjon bele a másikba és le is fedje a köztes távot. Valamint nem kell az összes pontot felhasználni, ha úgy jön ki, hogy jobb súlya van egy nagyobb lámpának, akkor köztes pontokra nem kötelező rakni.
Inputon is lehet variálni, ha az segíthet akkor talán a pontok mellé egy vonal ID-t is tudok szerezni, hogy melyik pont melyik "számú" vonalon fekszik.Van bárkinek ötlete, hogy lehetne nekiállni? Nekem az első két ötletem valami féle minimális feszítőfa, vagy valamilyen útkereső lenne, de egyiknek se tudom mit hogy kéne beadni.
Bárkinek van bármilyen ötlete hogyan lehetne ennek nekiállni?
Előre is köszönöm!
Az elmélet az, amikor mindenki tudja, de semmi sem működik. A gyakorlat az amikor minden működik, de senki se tudja miért. Az informatika az, amikor semmi nem működik és senki se tudja miért.
-
axioma
Topikgazda
válasz racskobalazs #6255 üzenetére
Ha a pontok is meg a sugarak is fixek, es 'keves' lehetseges pont van a varhato lampaszamhoz kepest, akkor jo esellyel nincs megoldas.
Azt gyanitom, hogy ha ez a valo eletben van, akkor ennel jobban lehet a felteteleket korlatozni: 1. viszonylag keves tipusu lampa csak valamelyikbol/mindbol tobb 2. csak 1x kell megcsinalni, futhat 2 napot 3. nem kell pontosnak lenni pl 2% hiany/atfedes me'g elfogadhato
Mik a mennyisegek, es van-e jelentosege, hogy egyben fusson az osszes egyenes [lampa darabszamok] vagy lehet kulon-kulon optimalizalni? -
racskobalazs
senior tag
Szia, köszönöm a gyors választ!
Sorban válaszolok:
1. Lámpa típusokból valóban kb 10-es nagyságrendű féle van, viszont azokból korlátlan mennyiség állhat rendelkezésre. Minden lámpafajtának különböző lehet a sugara, de annak a fajtának akkor csak és kizárólag az. Nem kell minden pontot felhasználni ha épp úgy jön ki, és lámpából sem kell minden félét lerakni kötelezően. Egy ponton csak 1 lámpa lehet.
2. Egy térképrészletre (egyenesek) elég 1x megcsinálni, és viszonylag kis területen, csak "demonstrációs" jelleggel kell futnia. (Kis terület: <1000 (nagyon max <10.000) pont, az első tesztterületem 184 pontnyi méretű, ha a pontokat 10 méterenként rakom le az egyenesekre), viszont nem biztos, hogy örülnének ha napokat futna
3. Igen, valószínűleg bőven belefér, én azt mondanám, hogy akár 5-10% is, de ez nincs meghatározva (még).
Mennyiségek, kb lámpadarabszám<100, pontdarabszám<1000 (<10000) és amennyiben az inputot átalakítom úgy, hogy egyenesenként tárolja a pontokat, akkor szerintem mehet párhuzamosan is.Remélem ez segít, és nagyon köszönöm mégegyszer a választ!
[ Szerkesztve ]
Az elmélet az, amikor mindenki tudja, de semmi sem működik. A gyakorlat az amikor minden működik, de senki se tudja miért. Az informatika az, amikor semmi nem működik és senki se tudja miért.
-
axioma
Topikgazda
válasz racskobalazs #6257 üzenetére
OK, a napokig futas csak egy extremitas volt [plane ha a megiras/adatelokeszites ennel is hosszabb].
A tizes nagysagrendu valasztek az annyi+1 [uresen marad] valasztas per pont. Raadasul eros elagazas-korlatozassal. Bar en lehet h lampak sorrendjet generalnam, es keresnek hozza kov pontot. Mar ha a kezdes kitalalhato -> meddig kell fedni [szakasz, nem egyenes], ott tulloghat-e.
A grafalgo nekem ehhez nem jon ossze, valami dynamic programming megoldas johetne erre, jo allapot-tarolast kell kitalalni hozza. -
racskobalazs
senior tag
Köszi szépen!
Igen, túllóghat ha úgy értetted, hogy a szakaszon kívül eshet-e még az adott lámpa sugarából, a lényeg csak az, hogy a szakasz belsejében legyen mindenhol "fedett". Az, hogy a végein kilóg az nem gond.
Hogy érted a lámpák sorrendjét? Kijelölök egy pontot, oda lerakok 1-et, és ahhoz választom a következőt, hogy jó legyen?Az elmélet az, amikor mindenki tudja, de semmi sem működik. A gyakorlat az amikor minden működik, de senki se tudja miért. Az informatika az, amikor semmi nem működik és senki se tudja miért.
-
axioma
Topikgazda
válasz racskobalazs #6259 üzenetére
Igen, valami ilyesmi, de persze egy csomo mindentol fugg, mi a jo strategia. Peldaul mennyire nagy a suly/sugar ertekekben a szoras [a szakaszhossz fedesenek kb. ez az a'ra, jo per 2]. Ha sok, akkor mohoval allitanek fel minimumot, es onnan elagazas-korlatozas. Ha a pontok vannak kevesen, velhetoen keves megoldas van eleve is, akkor teljes kereses backtrack. Es me'g mindig ott a felezessel dp is aka'r, bar ott ugyesen kell osztani [a ket pont kozott se mind1 hogy hol, hogy meglegyen az optimum].
-
looser
addikt
Sziasztok!
Felmerült bennem egy matematikai kérdés, mivel nem vagyok szakértője a területnek (ennek sem) így a próbálgatós módszerrel vettem végig a lehetőségeket. Ha erre esetleg van egyszerűbb recept, örömmel venném :-)
A helyzet a következő: a HVG online könyvesboltja 3+1 akciót hirdetett. Négy megvásárolt könyvből a legolcsóbbat ingyen kapod. Kinéztem nyolc könyvet, ilyenkor (ne számítsuk a posta vagy egyéb költségeket) a haszonmaximalizásálás elve miatt érdemes 4+4 -re különbontani a rendelést. A könyvek árai a következők: 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000 Ft. Azt gondolom, ha a négy legdrágább és négy legolcsóbb van egy pakkban, akkor lesz a legmagasabb a nyereség, vagyis az ingyen kapott könyvek értéke (5000+1000). Mi lenne a matematika módszere erre a problémára?
Üdv
Mindent tudok a rákászszakmáról...
-
axioma
Topikgazda
Pont ez. Barmelyikbe is kerul a legolcsobb, az lesz abbol a csomagbol ingyen. Tehat a cel a masik ingyenes maximalizalasa, amit ugy ersz el ha a 4. legdragabbat sikerul ingyenesse tenned, a dragak egybecsomagolasaval. Ertelemszeruen a 4. legdragabbnal dragabb konyvet semmilyen modon nem tudsz a 4-es csomag legolcsobbjava tenni.
[ Szerkesztve ]
-
Sziasztok!
Remélem jó helyen járok, egy képletet keresek és ehhez segítséget.
Egy célorientált számológép leprogramozásával vagyok most elfoglalva és ehhez kéne egy képlet.
Hogy könnyebb legyen a dolog, egy-egyben leírom, miről van szó.Adott egy folyadék (A), melyben X mg/ml eltérő anyag található. Továbbá van egy Y mg/ml eltérő anyagot tartalmazó folyadékom (B) is. A kérdés az, hogy hogyan lehet kiszámolni, hogy mennyit kell B folyadékból A folyadékba tölteni, hogy a kívánt Z mg/ml arányt megkapjam?
Egyszerű példa:
(A) folyadék = 100 ml, tartalmaz 6 mg/ml S anyagot.
(B) folyadék = 100 ml, tartalmaz 20 mg/ml S anyagot.
Mennyit kell B-ből beletennem A-ba, hogy S egyenlő legyen 18 mg/ml-el?Előre is köszönöm a segítséget!
[ Szerkesztve ]
But who is watching the guardians?
-
kovisoft
őstag
Legyen a két folyadék keverési aránya t és 1-t, azaz 1 ml keverékhez t ml-t veszek az A és (1-t) ml-t veszek a B folyadékból. Ekkor X*t + Y*(1-t) lesz 1ml keverék tömege, azaz az X*t + Y*(1-t) = Z egyenletet kell megoldani t-re, ahol nyilván csak a 0<=t<=1 esetet fogadjuk el megoldásnak:
(X-Y)*t + Y = Z
azaz:
t = (Z-Y)/(X-Y)A konkrét példádban: t = (18-20)/(6-20) = 2/14 = 1/7, azaz 1/7 mennyiséget kell venni a 6 mg/ml-es és 6/7 mennyiséget a 20 mg/ml-es folyadékból.
Ha fix mennyiséged van az A folyadékból, akkor ezt elosztod t-vel és megszorzod (1-t)-vel, így megkapod, hogy mennyi B folyadékot kell hozzákeverni a kívánt sűrűséghez.
Ismét a konkrét példádban a 100 ml A-hoz 100*(6/7)/(1/7) = 100*6 = 600 ml kellene B-ből, de annyi nincs, tehát úgy nem tudod előállítani a kívánt keveréket, hogy a teljes 100 ml A-hoz öntesz hozzá a szintén 100 ml B-ből. Fordítva megy a dolog, vagy akkor is, ha A-ból nem használod fel a teljes mennyiséget, csak legfeljebb az 1/6-át, vagy esetleg ha B-ből van még utánpótlásod.
-
-
coco2
őstag
Sziasztok! Kordinátageometriai problémán töröm a buksit. Adva van egy 3szög mindhárom pontja (x-y koordináták), és egy p1 pont x-y koordinátája. Mi a legegyszerűbb eljárás megállapítani, hogy a p1 pont a 3szög területén belül van-e?
Köszönöm
កុំភ្លេចប្រើភាសាអង់គ្លេសក្នុងបរិយាកាសអន្តរជាតិ។
-
kovisoft
őstag
Azt kell megnézni, hogy a háromszög oldalait körbejárva a p1 pont mindig ugyanúgy balkéz vagy mindig ugyanúgy jobbkéz felé esik-e. Ha igen, akkor a pont a háromszög belsejében van.
Ehhez venni kell sorban a háromszög oldalvektorainak (A->B, B->C és C->A) a normálvektorát, amit mindhárom esetben ugyanúgy kell meghatározni (pl. mindig balra 90 fokot forgatva, azaz felcseréljük a koordinátáit és mondjuk mindig az x-nek az előjelét változtatjuk meg). Meg kell nézni az oldalszakasz kezdőpontjából a p1 pontba mutató vektor és a normálvektor skaláris szorzatának az előjelét. Ha az mindhárom esetben ugyanolyan előjelű, akkor a pont a háromszög belsejében van.
-
kovisoft
őstag
Oldalvektorokkal való skaláris szorzat pont nem jó ilyesmire, az kb. csak annyi árul el, hogy az adott pontnak az oldalvektorral alkotott háromszöge hegyes vagy tompaszögű lenne-e (azaz a pont az oldalvektor kezdőpontjához képest "előre", az oldalvektor végpontja felé, vagy "hátra" helyezkedik-e el).
A normálvektorral való skaláris szorzat előjele mondja meg, hogy az adott pont az oldalvektor egyenese által definiált két félsík közül melyik oldaliba esik.
Ha körbejárva a háromszög oldalait, mindig ugyanarra az oldalamra esik a pont, akkor be tudtam zárni a körbejárással.
Szerk: Ja, bocs, elküldtem frissítés előtt. Látom, hogy közben szerkesztetted.
[ Szerkesztve ]
-
axioma
Topikgazda
válasz kovisoft #6271 üzenetére
Koszi, en voltam bena h minek az elojele a skalar szorzat elojele. De legalabb most mar nem keresni fogom hanem remelhetoleg emlekezni ra [mintha olyan sokszor jonne ilyen feladat szembe... amugy vszinu azzal kevertem h konvex poligonra is me'g igaz, de konkavra ertelemszeruen [geom szemlelet iranyzekkal] nem feltetlen...
-
kovisoft
őstag
így van, nem csak háromszögre, hanem más konvex poligonokra is igaz, mert ekkor a poligon előáll az oldalegyenesei által meghatározott félsíkok metszeteként. Egy konkáv polinomnak viszont van olyan oldalegyenese, amelyik "kettévágja" a poligont, azaz az általa meghatározott mindkét félsíkba esnek belső pontok.
-
TDX
tag
A fentebb írt válaszok mellett könnyű kihozni egy megoldást baricentrikus koordinátákkal. A baricentrikus koordinátázás annyi dióhéjban, hogy ha veszel egy X pontot a síkon kívül, és van ABC három nem egy egyenesre eső pontod a síkon, a vektor az X-ből A-ba mutató vektor és hasonlóan b, c, akkor a sík azon pontok halmaza, amikhez αa+βb+γc vektor mutat X-ből, ahol α+β+γ=1.
Ez komplikáltnak tűnhet, de ebben a rendszerben az ABC háromszög pontjai pontosan azok lesznek, amikre α, β és γ is nemnegatív. Belső pontok pedig azok, melyekre mindhárom szigorúan pozitív.
Ezt pedig a következőképp lehet alkalmazni annak a kiszámolására, hogy belső pontról van-e szó. Az X-szel nem törődünk itt, hanem csak a síkban dolgozunk, legyenek a három csúcs koordinátái (x1,y1), (x2,y2), (x3,y3), és legyen P-é (x,y). Ekkor keressük a fentebbi α,β,γ-t.
Behelyettesítve gammára, és keveset számolva kijön a következő egyenlet (sajnos nem tudom, hogy hogy lehet könnyen mátrixokat leírni itt):
(x1-x3 x2-x3) (α) (x-x3)
(y1-y3 y2-y3) (β) = (y-y3)Ezt alfa és bétára megoldva ha olyan értékek jönnek ki, hogy mind alfa, mind béta és mind (1-α-β) nemnegatív, akkor P pont rajta van a háromszögön, és ha mindhárom érték pozitív, a belsejében van.
[ Szerkesztve ]
Már vége az Én hozzászólásomnak? Mi lesz ez után velünk?!?!
-
coco2
őstag
Köszönöm a tippeket mindenkinek.
@axioma: Természetesen olyasmire gondoltam Ami a poligon metszését illeti egyenesekkel, az vizuálisan egyszerűnek tűnik, de a számolása meglehet nagyon sok. Kotorászni kell az éleket adó x-y pontok és arányaik között azt megállapítani, hogy egy adott y=konstant esetén X-eken végig haladva hol metszem a poligont, ha a pont esetleg nagyon közel van (ha bőségesen benne van a poligonban, akkor mezei határérték ellenőrzéssel gyorsítani tudok, de nincs mindig olyan luxusom). Lehet konkáv is az a poligon temérdek sok beszögelléssel, ergo minden alkalommal minden egyenest számításba kell vennem. Persze egy poligont 3szögekre bontani sem kevés művelet, szóval még filozom rajta, hogy na most aztán mitévő legyek
@kovisoft: Ez a körüljárási irány szerint mindig befelé van a pont vektora egész ügyes meglátás, tetszik Még az is lehet, hogy a poligont egyenesekkel vagdosás helyett inkább ezt használom. Működik ez poligonra is, mindenfélére, és egyszerűnek tűnik.
@TDX: Az a sanda gyanúm, nem sikerült megértenem Még gondolkodom rajta.
កុំភ្លេចប្រើភាសាអង់គ្លេសក្នុងបរិយាកាសអន្តរជាតិ។
-
coco2
őstag
Hmm, pechemre a körüljárás mégsem működik mindenféle poligonra. Ha van mondjuk egy téglalapom, és abban egy konkáv beszögellés az egyik sarkánál, közel az egyik oldalhoz, a pont pedig a másik oldalon van, akkor a beszögellő élnél a pont külsőnek látszik Úgy tűnik, tényleg vizsgálósugarat kell küldenem a poligonra, az lesz a leggyorsabb kód.
កុំភ្លេចប្រើភាសាអង់គ្លេសក្នុងបរិយាកាសអន្តរជាតិ។
-
axioma
Topikgazda
Azt konnyu megallapitani, h melyik elet metszed [ha az e'let nemcsokkeno x szerint ta'rolod, koztuk legyen a P-e']. Ezutan mar csak az a kerdes, 'alatta' van-e a P pont az egyenese'nek, arra meg akkor bevetheted @kovisoft modszeret. Ezeket nekem konnyunek tunik osszeszamolni.
Nyilvan a fuggoleges e'lek igenyelnek egy kis plusz if-elgetes.
Ha programot irsz mert sokszor kell ugyanarra a poligonra mas-mas P-kre valaszolni, es nem eri el a sokezres nagysagrendet a poligon csucsainak szama, akkor az erintett csucsok kivalasztasahoz csinalhatsz elofeldolgozast: adott x letezo erteknel mely indexuek kisebb bal vegpontuak, illetve masik tombben x-nel mely indexuek nagyobbak, akkor egy halmazmetszet a vizsgalando indexek listaja.[ Szerkesztve ]
-
g.peter23
tag
Sziasztok!
Tudtok nekem segíteni a következő kérdés megválaszolásában:
Egy izotóp felezési ideje 5év. Ha az izotóp sugárzás 0. percben X, mekkora lesz a sugárzás 15 év múlva?
1/8X (régen volt az iskola, de nekem ez jött ki)
1/3X
1/15XKöszönöm!
[ Szerkesztve ]
-
coco2
őstag
Igen, határérték vizsgálattal valamennyi poligon él eleve kizárható. Még azt tudom megtenni, hogy külön ránézek vízszintesen, aztán külön függőlegesen, hogy a vizsgált vonal mentén hány éllel kell elboldogulnom. Néhánynál tudok gyorsított vizsgálattal átlépni, mert csak a darabszámuk számít azt eldönteni, hogy a végén a vizsgáló sugár bent vagy kint marad-e a poligonon. Azokat az éleket tudom átlépni, amiknél a végpontok alapján az x-y téglalap a vizsgálandó vonalat elmetszi, de a pont még nincsen abban a tartományban. Aztán amiknek a végpontjai alapján az él már abban az x-y tépglalapban van, ahol a pont, ott részleteket számolok. Azt még részletek számolása nélkül tudom eldönteni, hogy vízszintes vagy függőleges vizsgálattal kell-e kevesebbet számolnom. És kb ennyit sikerült találnom gyorsításként. Szerintem ez már elég alapos lesz, ezt fogom leprogramozni. A segítséget köszönöm, az eredeti problémám megnyugtatóan megoldódott.
កុំភ្លេចប្រើភាសាអង់គ្លេសក្នុងបរិយាកាសអន្តរជាតិ។
-
coco2
őstag
válasz g.peter23 #6280 üzenetére
Az a felezési idő 5 év azt jelenti, hogy az Y tengelyed 2-es logaritmus szerint van. 1,2,3,4 helyett 2,4,8,16 és úgy tovább. Az X tengelyed lineáris. A csökkenési egyenest egyenesen húzhatod abban a koordináta rendszerben (meredekség 5 év egység jobbra, 1 egység le). Ha interpolálnod kell, 2-es logaritmus szerint számolhatod. A logaritmus számolásnak utána kell majd kotorni
កុំភ្លេចប្រើភាសាអង់គ្លេសក្នុងបរិយាកាសអន្តរជាតិ។
-
axioma
Topikgazda
Varj, en nem sugarat mondtam. Metszd el az egeszet, es szamold meg, hany metszespont van azok kozul a pont felett. Ehhez kell:
0. elek tarolasa ugy, hogy (x1,y1,x2,y2) alakban x1<=x2
1. e'l ellenorzese hogy az x=P[0] metszi-e (x1<P[0]<x2, egyenloseg ugyis kulon kezelendo)
2. a skalarszorzatos modszerrel megallapitod, hogy P jobbra van-e az igy allo szakasztol (ha igen, az e'l felette metszi)
3. hany felette metszo van
Az xy teglalap nem teljesen vilagos, de ugy ertettem, hogy a P benne van az el altal meghatarozott teglalapban, az biztosan nem elegendo vizsgalatra (pl. egyszeru stopp-tabla es a kozepso pont, egy ilyen elet se fogsz talalni). -
Bozso68
senior tag
Sziasztok!
3 GPS koordináta köré írható kör középpontját keresem.
Excelben vezettem végig a számításokat, de valahol nagyon nem stimmel valami, és ebben kérem a segítségeteket, hol hibáztam.
Az eljárás, matematikai fogalmak nélkülözésével:
Az adott 3 koordináta:
A ÉSZ 46,79058, KH 17,70968
B ÉSZ 46,91098, KH 18,07602
C ÉSZ 46,39225, KH 18,14634
Koordinátákká alakítás: Px=sin(radián(KH)), Py=cos(radián(KH)), Pz=sin(radián(ÉSZ)) P (A, B, C)
Ax=0,95261, Ay=0,304194, Az=0,728856
Bx=0,950646, By=0,310279, Bz=0,730293
Cx=0,950264, Cy=0,311445, Cz=0,724079
B-A vektor:
Bx-Ax=0,001964, By-Ay=-0,00608, Bz-Az=-0,00144
C-A vektor:
Cx-Ax=0,00235, Cy-Ay=-0,007251, Cz-Az=0,004777A két vektor szorzataként
Kx=-3,9489E-05, Ky=-1,27563E-05, Kz=2,99025E-08 jött ki.
Ez sehogy se mutat az eredeti 3 pont közepébe.Hálásan köszönöm, ha valaki végig tudná értelmezni, és a hibá(k)ra rávilágítani.
-
axioma
Topikgazda
válasz Bozso68 #6285 üzenetére
A kivonasnal a vegpontbol vonjuk ki a kezdopontot, az biztos forditva van felirva, de most ennyibol meg nem mondom hogy csak ez-e a hiba. Nem ertem hogyan jon ide a vektorszorzas, de 3D miatt inkabb nem mondok semmit, nagyon reg volt.
(Bocs, kozben szerkesztgettem, inkabb nem hagyok itt hulyeseget...)[ Szerkesztve ]
-
Bozso68
senior tag
Köszi!
Igen, eredetileg helyesen vontam ki, utána kínomban fordítottam előjelet a kivonásokban (ez maradt a leírásomban véletlenül). Mivel minden negatív előjelet kapott a végeredmény változatlan maradt.Szerk:
HA jól értelmezem a mostanában megismerteket? A szögfüggvénnyel kapott három pont (A, B, C) -ból kapott két különbségvektor (B-A, és C-A) szorzata adja meg az általuk meghatározott sík normálvektorát, ami jelen esetben áthalad az origón, egyben a három pont köré írható kör sugarán. Ez nem akar kijönni sehogy.[ Szerkesztve ]
-
axioma
Topikgazda
válasz Bozso68 #6287 üzenetére
Ezt talaltam, van megoldas (sugar hasonlit a heron-keplethez, kozeppont szamitasara is irtak vmit), de nekem eleve gyanus volt hogy ez azert nem feltetlen jon ki egyszeruen)
[link]
Amugy nem lehet hogy ezeket eleg lenne siknak tekinteni, olyan kicsi me'g ekkora tavolsagnal a gorbulet?Szerk. Ah, megtalaltam a szorzatot! De ahhoz elobb kell a 3 pont sikjanak normalisa. De ez is ott van a linken.
En - ha ez nem hazi feladat amihez levezetes kell - siman megprobalnam hogy a wolframalpha-nak be tudom-e adni, talan szelsoertek-keresest lehet csinalni azon hogy R sugaru gombok kozul amik atmennek a 3 ponton melyik minimalis sugaru (4 ismeretlen 3 egyenlet, negyzetes tagok kiesnek, hat nem tudom ki lehet-e hozni hogy az R az egyik fuggvenye...)
A programozo enem meg irna egy egyre finomodo keresest a kulonbseget valami nagy szorzoval sulyozva, a sugarat meg siman, hm, lehet hogy az excel celertek-keresese is tudhatja...[ Szerkesztve ]
-
Bozso68
senior tag
Köszi, átnézem a linket.
Sajnos országosan több, mint száz pont van, az elég nagy távolság és elég pontosan kell számolnom közöttük (már amennyire gömb a Földünk). Első gondolatom volt normál koordinátákként kezelni a GPS koordinátákat de x-y irányban más a lépték, ezután hagytam is a gondolatot. -
axioma
Topikgazda
válasz Bozso68 #6289 üzenetére
Betoltam excelbe a 3 radianos koordinatat, de elegge korlatos a pontossaga ugye, a solver ennel nem tudott jobbat:
0,951501866 0,307906023 0,726566977
ahol a tavolsagok
0,004499634
0,004499642
0,004499633
ez sztem neked mar pont tul nagy pontatlansag. Azert 64 biten valoszinuleg lehet jobbat...szerk. Python pl. [link] (nem hasznaltam de a scipy -t be lehetett volna elore is tippelni hogy tud ilyet).
[ Szerkesztve ]
-
kovisoft
őstag
válasz Bozso68 #6285 üzenetére
Nekem a szögfüggvényes rész nem világos. Ha jól értem, egységnyi sugarú gömbnek tekintjük a Földet. De akkor a sin(radián(KH)) és cos(radián(KH))-ból kapott Px és Py koordináták az egyenlítő mentén érvényesek. Ha ezekhez még hozzávesszük a sin(radián(ÉSZ))-ből számított Pz-t, akkor már nem a gömb felszínén lévő (Px, Py, Pz) pontot kapunk, hanem az egyenlítőtől érintő (azaz a Föld forgástengelyével párhuzamos egyenes) mentén mérjük fel a Pz-t, tehát egy jócskán űrbéli pontot kapunk. Valahol a Px, Py-nál hiányolok egy cos(radián(ÉSZ))-gel való osztást, hogy visszakerüljünk a gömbfelszínre. Vagy rosszul látok valamit?
-
kovisoft
őstag
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Dreame A1 - por helyett a fű is jó
- Soundbar, soundplate, hangprojektor
- Call of Duty: Modern Warfare III (2023)
- EAFC 25
- Elden Ring
- Digitális Állampolgárság Program DÁP
- Nikon DSLR topik
- A GameMax háza egyedi csavarral lovagolja meg a mai trendeket
- Azonnali VGA-s kérdések órája
- Könyvajánló
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft
Város: Debrecen
Cég: Ozeki Kft
Város: Debrecen