Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Kernel

    nagyúr

    válasz PH-User #47797 üzenetére

    Egyrészt már pedzegettem a dolgot: [link]

    Másrészt korábban felmerült ez a cikk:

    Motorok feszültségjelzése

    Ahol egy okleveles villamosmérnök aláírásával meghökkentő alacsony színvonalú magyarázatok olvashatók. Múltkor nem akartam jobban belemenni, de ezúttal sort kerítenék rá:

    A motorok feszültségjelzésénél mindig 2 szám van,"/" jellel elválasztva.

    A jelölés 230/400V, vagy 400/690V.

    Az első szám a delta kapcsolásra (sorkapocs dobozban a lamellák párhuzamosak), a második a csillag kapcsolásra (sorkapocs dobozban a lamellák egy vonalban vannak) vonatkozik.

    Normális magyarázat: az első szám a fázisfeszültség (ami a nullavezető és az egyes fázisok között mérhető), második szám a vonali feszültség (ami a fázisok között mérhető). Magyarországon a kisfeszültségű hálózat 230/400 V-os.

    Van egy ilyen szokás az erősáramú szakmában, hogy simán 3x400 V-osnak nevezik, ez azonban félreértésekre adhat okot. Főleg egy internetes cikkben illene egyértelműen fogalmazni. Vonali feszültségről egyébként is inkább a mezei távvezetékeknél szokás beszélni, ahogy mindössze 3 szál vezeték fut, nullavezető nélkül.

    Mivel a hálózat 3x400V-os, mindig aszerint kell a motort bekötni, hogy hol szerepel a 400V jel.

    Vagyis ha az adattáblán 230/400V a feszültségjelzés, akkor mivel a második szám a 400V, a motort csillagba kell kötni.

    Ha a feszültségjelzés 400/690V, akkor mivel az első szám a 400V, a motort deltába kell kötni.

    Normális magyarázat:

    A 230/400 V-os motor mindhárom tekercse legfeljebb 230 V elviselésére alkalmas. Ebből következően ezt a hálózatra csak csillagban szabad kötni, hiszen egyébként 400 V-ot kapnának a tekercsek.

    A 400/690 V-os motor mindhárom tekercse 400 V feszültséget bír el. Ebből következően deltába is köthetjük, illetve akkor éri el a maximális teljesítményt és nyomatékot. Csillagban lehet indítani a felpörgésig, így kisebb az indulási áramfelvétel. Használni lehetne így is, de csillagban gyengébb, csak kisebb mechanikai terhelést engedne meg. Túlterhelve ilyenkor növekszik a slip érték, míg teljesen megszakad a kapcsolat a forgómezővel, rángatni kezd a motor.

    Egy kivétel van a 230/400V-os motornál:

    Ha egyfázisú betáplálású, három fázist előállító frekvenciaváltót (SYN10-es típust) használunk. Ez 3x230V-ot állít elő ezért ilyenkor a motort deltába kell kötni.

    Értelmes magyarázat: a szóban forgó frekvenciaváltó 3x 230 V vonali feszültséget állít elő. Gyökhárommal osztva kapjuk a fázisfeszültséget (135 V).

    Tehát egy ilyen inverterre deltában kötendő a 230 V tekercselésű motor, mert akkor éri el a névleges teljesítményt.

    Már csak egy rejtélyt kellene eloszlatni: miért használják a 400/690 V jelzést, holott a hálózaton nincs is ennyi? Egyszerűen azért, mert szabványosan az adattáblán a csillagkapcsolás maximális feszültségét kell megadni. 400 V-os tekercsek pedig csillagban nyilvánvalóan 400 V fázisfeszültséget bírnak, illetve igényelnek, melynek vonali értéke 400 x gyökhárom vagyis 690 V.

  • lolka1980

    aktív tag

    válasz PH-User #47797 üzenetére

    Szia!
    Hány kivezetés van a motoron?
    3 vagy 4 esetleg 6?

  • Lompos48

    nagyúr

    válasz PH-User #47797 üzenetére

    Tudtommal a delta kapcsolás az, ami nagyobb teljesítményt képes produkálni. Ha eddig monofázisról üzemelt a gép, akkor kezdetnek talán a csillagkapcsolást kellene válasszátok. Bekötést az alábbi rajzból lehet lemásolni:

    Ugyanakkpr ajánlatos lenne 2 dokumentumot végignyálazni: [link1], [link2]

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés