Ehhez kapcsolódóan olvastam pár érdekes felvetést. A PS Audio-s ember azt mondja, a sima hangerőszabályzó-követő megvalósítás esetén érzékeny hangszóróknál túl sok lehet a mély-magas kiemelés, érzéketleneknél pedig túl kevés. [link]
És inkább hangerőszabályzó helyett tényleges hangossághoz kellene kalibrálni, hogy ahogy növekszik a hangerő, egyre kisebb mértékben emel ki mélyet és magasat (lásd a görbéket is), tehát nagyobb hangerőn (hangnyomáson) nem emel akkorát ki a loudness funkció.
Ezt a hangerőszabályzó állásához kötött "görbekövetés" csak akkor valósítja meg, ha adott helyiségben adott poti állásban kellő mértékkel emel ki az elektronika mélyet és magasat. A hangerőszabályzó állása viszont egyértelműen nem utal arra, hogy a görbék mentén épp hány phone-t tapasztalunk a fülünkkel.
1. Egy standard erősítő esetében, amihez az ember épít vagy vesz valami xy hangfalat, ha az egy érzékeny hangfalszett és már 1/4 hangerőpoti állásban eléggé hangos és "áááá vedd lentebb" nagyon szól már, az adott ténylegesen hallható hangnyomáson valszeg tényleg sok lehet még a korrekció mélyben, mert a rendszer bután a hangerőpoti állása alapján még relatív sokat rákorrigál mélyre és magasra, holott hangnyomás már van az érzékenység miatt.
2. Míg egy olyan hangfalt kötve erre az erősítőre, ami amit hajtani kell, hogy történjen valami, mondjuk ha max közeli potiállásban még nem vagyunk a max hangnyomás közelében, ott nem lesz elég korrekció már. (Hiszen max potiállásban kevesebb korrekciót ad mélyre és magasra a loudness megoldás, amit adott helyzet kíván).
Mindez azt eredményezi, hogy:
- ha az adott szobában elviselhető (és/vagy mérhető) maximumhoz lövi be az ember az erősítő + hangszórók kettőst (feszültségerősítés vs. érzékenység), akkor nagyjából közelebb kerül a Fletcher-Munson féle igazsághoz és a hangerőszabályzó potiját követve közelebb van az ideálishoz, hogy milyen hangnyomást okozva adott helyiségben, milyen mértékben emeljen ki mélyen és magasan a loudness. Feltételezve, hogy a szett képes azokra a phon értékekre adott helyiségben, amihez a görbék igazodnak.
- be tudjuk állítani adott helyiségben, hogy mi számunkra és fülünknek a felső hangossági küszöbérték, ügyesebbek talán műszerrel is a hallgató pozícióban mérve és az erősítőbe bemenő jel csillapításával (teljes spektrumon, szűrő, minden egyéb előtt) elérhető az az állapot, amikor adott erősítő, adott helyiségben pont olyan mértékben emel ki hangerőszabályzó állás követő Loudness elektronikáva, amit a nagy könyv megír.
Az elméleti kérdés, hogy mindezt hogyan lehet DIY szinten "automatizálni". Mert egy házimozi erősítő a mikrofonnal "körbenéz", hogy mi van és egy intelligens(nek vélt) elektronika egyből képes automatán állítani EQ-t, gain-eket, satöbbi. Van olyan butaegyszerű mérőmikrofon-mikroelektronika kombó, ami egy jelgenerátor segítségével szinuszjellel "leméri" a helyiséget (megfelelő helyre téve a mikrofont), hogy "megtudja", mi lehet a fülünknek a maximum érték, bírják-e azt a hangszórók hozni avagy már hülyére torzítanak ott, illetve ha bírják, milyen abszolút hangerőszabályzó-értéknek felel meg ez a maximum ?
Ha lenne ilyen, be tudná kalkulálni a csillapítás mértékét, hogy kisebb helyiségben és/vagy nagyobb érzékenységű motyó esetén is a max hangerőállás ott és akkor max hangnyomás is legyen a fülünknek, ergo a legfelső F-M görbe nagyjából. Így a hangerőpoti követő üzemmódban az összes hangerőállásban pont a kellő mértékű kiemeléseket produkálná a loudness gomb.
Szeretek agymenni.
Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá