Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • llax

    senior tag

    válasz Eastman #40437 üzenetére

    "Modellező, hifi kimenet, hifi szórók? Ám legyen! Nálatok."

    Az teljesen korrekt, műszakilag is, hangzásilag is, a továbbiak már egyéni ízlésekhez tartoznak (az enyémhez pont nem). A lényeg, hogy bekerüljön a szükséges "híd" (célhardver, szoftver) a tervezetten tökéletlen (minél jobban az, annál drágább...), korlátozott sávszélességű gitáros cucc és a minőségre kihegyezett full range cucc közé. Az már felhasználás (részben ízlés) kérdése, hogy bemikrofonozott kombót (pl. felvételhez, keveréshez), vagy direkt a kombó hangját (gyakorlás, élvezkedés) akarja valaki megszólaltatni full range cuccon.

    Folytatás :)

    Egyébként nem csak hangzásbeli, hanem műszaki problémái is vannak a hangszedő jelének direkt full range cuccra küldésének. Teljesen alap, hogy ezeket megoldását minden gitáros elektronika tudja, míg bármilyen full range cucc (HiFi, PA, stúdiómonitor, stb.) pont nem. Ha erősítőnek gitár fej van használva, az első 4 problémát (valamekkora részben a hangzást is) megoldja, míg az 5. probléma hatványozottan jelentkezik.

    - Teljesen más, 1-2 nagyságrenddel alacsonyabb impedanciaviszonyok vannak HiFi cuccoknál, 2-3-mal alacsonyabb PA cuccoknál (passzív hangszedőből jövő magasabb hangokat megöli - elektroakusztikusnál pont fordítva).
    - Meg kell oldani a jelszint illesztést, mert a gitárból kijövő jel szintje (széles tartományban szór) pont nem illeszkedik semmilyen szokványos/szabványos bemenethez.
    - Meg kell oldani az alsó sávhatárolást (gitáros cuccban erre nincs is külön alkatrész - egyből a bemeneti csatolás megoldja, mindenben, amin átmegy a jel), egyébként pengetésnél, tompításnál koppanhat a lengőcséve a mélynyomóban, már mérsékeltebb hangerőnél is (nyaki humbuckernél a legerősebb a probléma).
    - Meg kell oldani a felső sávhatárolást, mert a hangszedők sok kHz-en már kevés értelmes jelet szolgáltatnak (jelentős a tekercs induktivitása és a menetek közötti kapacitása), de a nagy impedanciás, aszimmetrikus átvitel (de a hangszedő is) előszeretettel szed össze zajokat. Ahol kezd rossz lenni a jel/zaj viszony, azt jobb vágni.
    - Figyelni kell a kimenő teljesítményre, hogy egyedül se szóljon hangosabban a (különösen a torzított) gitár, mint ha az egy zenei késztermék része lenne. Ott a basszus limitálja a max hangerőt, ha az hiányzik, simán tovább tekerhető torzítás nélkül (torzított gitárnál még a határt is nehezen találnád), a közép és magassugárzó lengőcsévéjének szenesedése árán. (gitárhangszórónál mindent a 1,5-2"-os lengőcséve kap meg, középtartományban már emelkedő, magasnál jelentős impedancia mellett - így ott eleve nem vesz fel veszélyesen nagy teljesítményt)

    Ezek a problémák egyébként könnyen áthidalhatók (egy szál OPA, állítható erősítéssel, feladathoz megválasztott csatoló és visszacsatoló elemekkel - csináltam ilyet), akkor csak a hangzás kérdése marad. Ha csak valami háttérzajt biztosít a gitár, akkor szódával elmegy. Tanuláshoz, gyakorláshoz szintén. (elektroakusztikus jelét illesztés után kevésbé problémás full range cuccra küldeni, azt kevésbé kell formálni, ezen túl tanuláshoz, gyakorláshoz mehet unplugged is - az más kategória, más problémákkal)

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés